Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Biobygge av Tobbeswim

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 mars 2024 - 08:49

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Kommentarer till Biobygge av Tobbeswim

#2

Postad 16 mars 2024 - 08:49

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Men detta låter ju intressant, ska bli kul att följa. Kör på……😄/Peter

#3

Postad 16 mars 2024 - 14:14

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Fin layout, design och massor med bygglädje! 

 

Har du ngn uppfattning om hur vägpanelerna kommer påverka ljudet? De blir ju en typ av diffusorer tänker jag som du sedan har abs och tyg bakom, har jag förstått det rätt? Ser mkt lovande. Tror det blir urläckert.

 

Vad ska du ha för element till dina basar (fabrikat)?



#4

Postad 17 mars 2024 - 10:02

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Fin layout, design och massor med bygglädje! 

 

Har du ngn uppfattning om hur vägpanelerna kommer påverka ljudet? De blir ju en typ av diffusorer tänker jag som du sedan har abs och tyg bakom, har jag förstått det rätt? Ser mkt lovande. Tror det blir urläckert.

 

Vad ska du ha för element till dina basar (fabrikat)?

Jag hoppas det ska vara en bra lösning som diffusioner. Du har helt rätt, rummet är en betong "bunker" i källaren som mäter 5,80 x 4,90. Jag har lagt en 10 cm luftspalt sen träverk på gummiplatta så att det så mycket som möjligt blir ett rum i rummet. I träverket sätter jag sen, efter att jag mätt upp det absorbenter, och isolering. Allt kläs sen med tyg. Efter det hängs diffusionerna upp. (Jag kommer mäta rummet med diffusionerna på plats men utan tyget för att kunna göra förändringar av absorbenterna innan jag klär det. Högtalarna sitter halvt dolda i hålen som du ser på bilden. Dom kommer också ha någon form av tyg eller foam framför. 

 

Basarna är också SICA element 21S4PL x 4


Men detta låter ju intressant, ska bli kul att följa. Kör på……/Peter

Tack, ja, jag hoppas jag kan hålla någon form av tidsplan från och med nu. Började köpa in grejor 2018...



#5

Postad 17 mars 2024 - 12:48

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Då behöver du jobba med dämpning definitivt. Med designen du tänker dig så blir det multi purpose, en typ av spaltabsorbent med diffuserande egenskaper också. En fråga där, vilken spaltbredd har du tänkt dig? Att mäta eftersom låter mkt klokt. Nu om det är en betongbunker så kan du dämpa på rätt friskt innan det blir överdämpat, men var ändå lite restriktiv. Iaf jag har svårt för överdämpat, det dödar så mkt ambiens/klang. Men åter, bunker och träpaneler borgar för gott resultet.

 

Har du funderat ngt att be ngn räkna på det hela?

 

Coolt med 21"!!



#6

Postad 17 mars 2024 - 21:09

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Jag kommer ha 7,5 cm bredd och valnöten är 18mm. Jag har fått stor hjälp av duktiga Marcus Hellberg på The Rock till nuvarande vardagsrums bio. Han kommer också få detta uppdraget om han väljer att ta det :-)

#7

Postad 18 mars 2024 - 08:10

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

De spalter (öppna bredden mellan hårt material) jag sett som varit avstämda för att ex ta hand om längs eller breddgående rumsnoder har ofta varit i intervallen 3-10 mm (6 verkar mkt vanligt men beror ju på rummets mått och vad man vill bekämpa). Sen så kör ju du hela rummets höjd, så det påverkar också.

 

Då är du i goda händer. Han har ju sina go to rörande akustik också.



#8

Postad 18 mars 2024 - 10:49

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Ja, jag tror att det är skillnad på hur långt panelerna sticker ut också.De flesta paneler sticker bara ut 10-15mm. Mina kommer vara olika men från 5cm-15cm ut från väggen i parametrisk form. Jag tror det blir svårt att räkna på innan men för mig är det omöjligt att ha 6mm mellan. Då skulle det varit valnöt för minst 500.000kr. Då hade nog frugan reagerat. Nu kommer det gå ca 2,3m2. Ändå tur jag köpte innan virkespriserna gick upp. Idag kostar det mer än det smakar. Har 75 skivor i massivt valnöt som är 800mm x 2200mm och 18mm tjocka till bygget.


Redigerat av Tobbeswim, 18 mars 2024 - 11:48.


#9

Postad 18 mars 2024 - 12:40

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Men det kommer bli unikt! :) Ser fram emot bilder. Sen skulle det gå att anpassa spalt bakom tyget och bakom valnöten med annat material. Så det är lösbart utan att kost skenar.



#10

Postad 18 mars 2024 - 14:46

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Ja, rätt unikt blir det nog. Tanken ska gå till biogrotta med inga jämna kanter och "dold" dörr.

Ja, det kommer möjligt att sätta in olika material bakom tyget och valnötspanelerna för att trimma ljudet.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.