Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 7D *

415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 7D (Systemkameror) 7 9,12 (25) 1 999:-
Canon EOS 7D + 15-85/3,5-5,6 IS USM (Systemkameror) 9 7,5 (3) Inga priser
Canon EOS 7D + 18-135/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#351

Postad 08 mars 2010 - 13:53

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Jag har fått lite mer bekymmer med min 7D. Det inbyggda lodet fungerar lite halvt, ibland är det helt låst och nivån ändras inte alls oberoende av hur jag vinklar kameran. Jag har bara märkt av det när jag har varit ute och det har varit minusgrader. När jag sen går in igen för att kolla vad som har hänt funkar det bra.

Är det någon annan av er som har märkt av samma problem?

#352

Postad 08 mars 2010 - 15:26

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag har fått lite mer bekymmer med min 7D. Det inbyggda lodet fungerar lite halvt, ibland är det helt låst och nivån ändras inte alls oberoende av hur jag vinklar kameran. Jag har bara märkt av det när jag har varit ute och det har varit minusgrader. När jag sen går in igen för att kolla vad som har hänt funkar det bra.

Är det någon annan av er som har märkt av samma problem?

Om du menar det i sökaren har jag märkt av det nu i vinter. Jag tror tyvärr det är ofrånkomligt i kylan som varit. Jag har inte manualen framför mig, men vill minnas att det tas upp där.

#353

Postad 08 mars 2010 - 15:49

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Om du menar det i sökaren har jag märkt av det nu i vinter. Jag tror tyvärr det är ofrånkomligt i kylan som varit. Jag har inte manualen framför mig, men vill minnas att det tas upp där.


Både i sökaren och på skärmen. Jag har inte lusläst manualen, men det var på sitt sätt skönt att det inte är fel på mitt exemplar... även om det begränsar nyttan lite grand.

Tack för infon! :)

#354

Postad 08 mars 2010 - 17:23

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Både i sökaren och på skärmen. Jag har inte lusläst manualen, men det var på sitt sätt skönt att det inte är fel på mitt exemplar... även om det begränsar nyttan lite grand.

Tack för infon! :)

En sak som är riktigt korkad med vattenpasset i sökaren är att det fungerar olika beroende på om man har kameran vertikalt eller horisontellt. Funktionen är suverän, men det är förvirrande att man måste behöva tänka till så att det inte blir fel.

#355

Postad 08 mars 2010 - 18:33

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

En sak som är riktigt korkad med vattenpasset i sökaren är att det fungerar olika beroende på om man har kameran vertikalt eller horisontellt. Funktionen är suverän, men det är förvirrande att man måste behöva tänka till så att det inte blir fel.


Jag håller med, det borde vara helt intuitivt. Hela funktionen med vattenpasset känns inte riktigt genomarbetad. Tyvärr, det var något som gjorde att jag valde just 7D för att jag tyckte att den funktionen var klockren.

Det är i min mening underkänt för Canon att slå på stora trumman för att en ny modell ska vara så bra vädertätad att man kan ha den ute i vilket väder som helst, och så slutar en av dess unika funktioner att fungera så fort det är ett par minusgrader. Det var inte många minusgrader när jag var ute på lunchen idag för att ta kort på vår premiärgrillning med jobbet och skulle visa vattenpasset, men noterade att det inte rörde sig.

Redigerat av Sigma78, 08 mars 2010 - 18:34.


#356

Postad 08 mars 2010 - 20:06

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag håller med, det borde vara helt intuitivt. Hela funktionen med vattenpasset känns inte riktigt genomarbetad. Tyvärr, det var något som gjorde att jag valde just 7D för att jag tyckte att den funktionen var klockren.

Det är i min mening underkänt för Canon att slå på stora trumman för att en ny modell ska vara så bra vädertätad att man kan ha den ute i vilket väder som helst, och så slutar en av dess unika funktioner att fungera så fort det är ett par minusgrader. Det var inte många minusgrader när jag var ute på lunchen idag för att ta kort på vår premiärgrillning med jobbet och skulle visa vattenpasset, men noterade att det inte rörde sig.

Jag tycker den fungerar bra, men just att man använder två olika metoder beroende på om kameran är i horisontellt eller vertikalt läge är förvirrande. Nu använder jag den inte jätteofta, jag tycker rutnätet fungerar bättre, eller går iaf snabbare att använda när horisonten behöver göras rak.

Jag har använt kameran extensivt hela vintern. Det har varit såväl kallt som fuktigt och det är endast när det varit riktigt kallt (under -10) som jag ibland märkt att det är lite trögare. Batteritiden har också minskat. Flytande kristaller rör sig illa vid låga temperaturer, det är helt enkelt fysikens lagar. På samma sätt som batteriet fungerar sämre vid kyla. Det är inget som är unikt för Canon eller 7D. Jag har använt en kompis D300 en del och även där går det långsamt vid låga temperaturer. Man måste ha realistiska förväntningar.

Jag testade iaf för kolla. Kameran lades på balkongen, där det är -3 grader. Den fick ligga i 20 minuter. Jag märkte inte av att något i sökaren eller bakre lcd:n gick långsamt.

#357

Postad 08 mars 2010 - 21:18

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Jag har ju använt 7D:en vid några tillfällen ner mot -27 grader (dock inte längre än ca 30min) i vinter utan att ha märkt utav någon speciell "tröghet" någonstans faktiskt, förutom då kanske att toppdisplayens siffror rör sig långsammare. Om jag fattat det hela rätt så lyser själva fyrkanterna i sökaren rött när man väljer fokuseringspunkt (eller om kamerans egna mätsystem väljer åt en). Men när det elektroniska vattenpasset körs så skall de svarta ramarna på fyrkanterna synas eller försvinna helt?
Jag har tyvärr inte använt el-passet "på riktigt" en endaste gång hittils faktiskt. Kan delvis bero på att jag inte heller använt stativet mer än någon enstaka gång, för det är väl då man verkligen utnyttjar möjligheterna med att skifta fokuseringpunkterna hittan å dittan samt då kanske använder el-passet fullt ut.
Jag tycker lika fullt att det låter skumt att den inte skall tåla mer en ett par minusgrader och utesluter nog inte helt någon elektronisk "bugg" någonstans.
Jag hade nog gått vidare i ärendet och i.a.f. bränt iväg lite mejl med förfrågningar till Canon eller andra ansvariga om funktionen hade känts extra viktig för mig.

Redigerat av Velodynamic, 08 mars 2010 - 21:29.


#358

Postad 09 mars 2010 - 09:30

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Jag tycker den fungerar bra, men just att man använder två olika metoder beroende på om kameran är i horisontellt eller vertikalt läge är förvirrande. Nu använder jag den inte jätteofta, jag tycker rutnätet fungerar bättre, eller går iaf snabbare att använda när horisonten behöver göras rak.

Jag har använt kameran extensivt hela vintern. Det har varit såväl kallt som fuktigt och det är endast när det varit riktigt kallt (under -10) som jag ibland märkt att det är lite trögare.


Mitt lod slutar helt fungera, det blir inte ens trögt, utan fryser och reagerar inte öht när det är kallt.
Att det blir trögt har jag inte märkt av faktiskt, men jag har inte haft den ute under -10 mer än någon enstaka gång. Bor ändå i skåne :)

Jag tycker lika fullt att det låter skumt att den inte skall tåla mer en ett par minusgrader och utesluter nog inte helt någon elektronisk "bugg" någonstans.
Jag hade nog gått vidare i ärendet och i.a.f. bränt iväg lite mejl med förfrågningar till Canon eller andra ansvariga om funktionen hade känts extra viktig för mig.


Det låter som en bra plan. Jag ska göra det och se vad de säger.

Redigerat av Sigma78, 09 mars 2010 - 09:32.


#359

Postad 09 mars 2010 - 09:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Tryck på knappen för histogram. :)
Brukar ha den vyn som standard (kameran stannar kvar i den vyn även om du fortsätter ta bilder), går ju även att zooma runt i den vyn.

Går det att zooma i bilden i C läget?? Använder bara C läget för att kolla histogram egentligen då bilden blir så liten att funktionen med blinkande överexponerade områden blir rätt meningslös.
Hur zoomar man??

#360

Postad 09 mars 2010 - 10:28

Unregistereda94980a5
  • Unregistereda94980a5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Hej,

Är det möjligt att kolla på histogrammet i så kallad realtid? D.v.s. medans man fokuserar?

#361

Postad 09 mars 2010 - 10:36

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Hej,

Är det möjligt att kolla på histogrammet i så kallad realtid? D.v.s. medans man fokuserar?

Hej. Ja, så länge man befinner sig i Live View samt trycker ett par gånger på info-knappen.
Sedan är det bara att fokusera med histogram och allt.

#362

Postad 09 mars 2010 - 12:35

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Mitt lod slutar helt fungera, det blir inte ens trögt, utan fryser och reagerar inte öht när det är kallt.
Att det blir trögt har jag inte märkt av faktiskt, men jag har inte haft den ute under -10 mer än någon enstaka gång. Bor ändå i skåne :)



Det låter som en bra plan. Jag ska göra det och se vad de säger.

Det låter knepigt, men det är ju helt klart något som inte stämmer. Canon support brukar svara snabbt på mail så det tycker jag är första steget. Det där får de ju bara fixa. Hoppas de löser det snabbt.

#363

Postad 09 mars 2010 - 13:17

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Canon säger ju att arbetstemperaturen är mellan 0°C och 40°C så om något inte fungerar riktigt 100% under 0°C så bryr de väl inte sig så hårt. Mig veterligen finns det knappt några DSLR kameror som från tillverkaren är certifierade att fungera i minusgrader. Den enda jag kan på rak arm är Pentax K-7 som enligt Pentax ska fungera ner till -10°C. Sen är det bevisligen möjligt att använda vad som helst vid lägre grader, vilket det finns otaliga bevis på. :)

#364

Postad 09 mars 2010 - 15:38

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Svar från Canons support, enligt nedan:

Hej,

Tack för att ni har tagit kontakt med Canon.

Vi känner inte igen problemet ni beskriver och har inte fått några rapporter vare sig från Canon eller andra kunder som råkat ut för samma sak.

Driftsmiljö för kameran har angivna ramar i manualen.
Driftstemperatur: 0 °C - 40 °C
Luftfuktighet: 85 % eller lägre

Det brukar sällan vara problem om man går utanför dessa gränser.
Det brukar kunna innebära en förkortad batterikapacitet vid kyla.
Samt att man får vara vaksam för kondens då man tar kameran mellan miljöer där det är stora temperaturskillnader.

Jag antar att kameran har fortsatt fungera trots minusgrader eftersom ni inte nämner något om det och att det bara gällt det inbyggda lodet. Misstänker även att blixtproblemet bör ha varit relaterat till kyla. Det kan även ha varit av rent mekanisk natur.

Det ni skulle kunna göra är att lämna in kameran till oss för kontroll.
Vi kan då testa den under nedkylda förhållanden och jämföra med referensmodell.
Hittar vi problem med er kamera kan vi då korrigera dessa på lämpligt sätt.

Ni finner kontaktinformation till våra serviceverkstäder på följande sida
http://www.canon.se/...ator/index.aspx


Eftersom jag har köpt den från taiwan via ebay kommer det troligen att kosta om jag ska lämna in den, så det gör jag nog inte ifall det inte blir värre.

#365

Postad 09 mars 2010 - 18:16

Unregistereda94980a5
  • Unregistereda94980a5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Hej. Ja, så länge man befinner sig i Live View samt trycker ett par gånger på info-knappen.
Sedan är det bara att fokusera med histogram och allt.


Tack för snabbt svar! Den funktionen har jag inte på min enklare powershot canon model utan att jag fick hacka firmware med chdk. Är guld värd nu.

#366

Postad 09 mars 2010 - 18:19

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Eftersom jag har köpt den från taiwan via ebay kommer det troligen att kosta om jag ska lämna in den, så det gör jag nog inte ifall det inte blir värre.

Det kan vara värt en chansning. Det värsta som kan hända är att de säger nej och hänvisar dig till en verkstad i Asien. Hör av dig till närmsta verkstad och förklara läget. Jag har för mig att du sa du bodde i Skåne och då är det väl Intervision i Malmö. Jag har en kompis som köpte en 5D Mk II i USA och den lagades på garantin på Canon RCC i Mölndal.

#367

Postad 09 mars 2010 - 19:50

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Tur att vi förhoppningsvis går mot varmare tider nu så att kamerorna får bättre förhållanden att jobba i.
Skall bli intressant och se ifall man vågar sig på lite (lättare) regnstudier till sommaren. :wub:

Du fick iaf ett svar ganska så omgående, Sigma78.
Ifall du skulle ångra ditt beslut så rapportera gärna hur det går - spännande läsning. ;)

Redigerat av Velodynamic, 09 mars 2010 - 23:00.


#368

Postad 10 mars 2010 - 08:17

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Du fick iaf ett svar ganska så omgående, Sigma78.
Ifall du skulle ångra ditt beslut så rapportera gärna hur det går - spännande läsning. :wub:


Det ska jag göra! Vad har ni för erfarenheter av tiden som går åt när man lämnar in den?
Jag ska åka till Egypten den 20e April, och det hade varit riktigt surt om kameran var inne på reparation då. Det kan vara värt ett försök som Fjöset säger att ta kontakt med Intervision i Malmö och se om de kan ta sig an det inom garantin ändå.

#369

Postad 10 mars 2010 - 13:53

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Det ska jag göra! Vad har ni för erfarenheter av tiden som går åt när man lämnar in den?
Jag ska åka till Egypten den 20e April, och det hade varit riktigt surt om kameran var inne på reparation då. Det kan vara värt ett försök som Fjöset säger att ta kontakt med Intervision i Malmö och se om de kan ta sig an det inom garantin ändå.

Här är ett intressant reportage. Det står även lite om reparationstider.

Polaren som lämnade in sin 5D hade köpt den kort efter lanseringen när det var ett sjuhelsikes tryck och folk beställde överallt ifrån eftersom den var svår att få tag på. Det gjorde att man var extra generösa med garantier för att kompensera för leveransproblem. Det är alltså inte alls säkert att du har samma tur, men det skadar som sagt inte att fråga.

Annars är nog tipset att skicka in snarast möjligt så att du har den lagom till Egypten. Alt att vänta tills du är klar. Frost är väl inte direkt ett problem i Egypten... :)

#370

Postad 10 mars 2010 - 14:11

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Här är ett intressant reportage. Det står även lite om reparationstider.


Det där verkar ju lovande, en vecka är snabbt jobbat av dem.

Polaren som lämnade in sin 5D hade köpt den kort efter lanseringen när det var ett sjuhelsikes tryck och folk beställde överallt ifrån eftersom den var svår att få tag på. Det gjorde att man var extra generösa med garantier för att kompensera för leveransproblem. Det är alltså inte alls säkert att du har samma tur, men det skadar som sagt inte att fråga.


Jag har skickat iväg en fråga till intervision, så får vi se vad de svarar. Det kostar ju inget att fråga.

Annars är nog tipset att skicka in snarast möjligt så att du har den lagom till Egypten. Alt att vänta tills du är klar. Frost är väl inte direkt ett problem i Egypten... :)


Hehe, nej, precis.... och det skulle vara det har vi nog andra problem :)

Edit: Uppdatering av läget. Jag har kontaktat intervision, som meddelade att garantin faktiskt gäller trots att den är inköpt i asien under det första året. Jag ska åka in med den idag, för att få tillbaka den i god tid innan resan.

Redigerat av Sigma78, 11 mars 2010 - 14:47.


#371

Postad 11 mars 2010 - 17:51

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Edit: Uppdatering av läget. Jag har kontaktat intervision, som meddelade att garantin faktiskt gäller trots att den är inköpt i asien under det första året. Jag ska åka in med den idag, för att få tillbaka den i god tid innan resan.

Se där! Skönt att höra. Då lär det inte bli några problem att få med den till Egypten.

#372

Postad 18 mars 2010 - 18:54

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Idag var jag och hämtade ut min kamera igen efter att Intervision hade haft den i en vecka. Dessvärre lyckades de inte återskapa de problem jag har haft med lodet och blixten, inte ens i 20 minusgrader där de testade den. Inte en krona kostade det, och jag har fått ett mycket proffessionellt och trevligt bemötande genom hela kedjan.

Jag får bara hoppas att det inte dyker upp igen för mig under nästa vinter.

#373

Postad 18 mars 2010 - 20:21

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Vad bra att du slapp betala. Man får ju hoppas att de verkligen har gått igenom kameran ordentligt.
Kanske rörde de sig bara om något tillfälligt "häng" ifrån mjukvaran som ordnat till sig själv efter några omstarter?
Hur som helst, lycka till nu med prylarna i utlandet Sigma78. :)

Redigerat av Velodynamic, 18 mars 2010 - 23:30.


#374

Postad 19 mars 2010 - 09:51

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Tack :) Det ska bli mycket spännande att använda den under semestern och se vad för bilder jag får.

#375

Postad 09 april 2010 - 16:20

trezpasser
  • trezpasser
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej alla!

Har några små funderingar kring denna till synes grymma kamera.

Förutsättningar: Jag är hobbyfilmfotograf, jag vill uppgradera min arsenal från SD till HD, jag vill kunna använda mig av kort skärpedjup där jag i dagsläget sitter på en väl fungerande SGPRO adapter på en DVX-100, jag vill filma progressivt.

Funderingar:
Förslag på objektiv till kort skärpedjup för denna kamera (ex 50mm F=1.4).
Hur länge räcker batteri-tid vid filmning ungefär? (standard-batteri)
Vad är minimum minneskapacitet jag kommer behöva för att filma ca 1h full-HD?

Jag tar gärna emot fler kommentarer angående just film-egenskaperna hos denna kamera!

tack!

#376

Postad 09 april 2010 - 17:36

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Tänk på att du bara kan filma cirka 12 minuter innan du når upp till en filstorlek på 4Gb och måste stoppa och börja om.

Det finns bra objektiv som är just 50/1.4 om du behöver så stor bländare:


Annars finns ett med 1,8 som är betydligt billigare:


Dina andra frågor kan jag inte svaret på, så de överlåter jag till andra som är mer insatta i just filmbiten.

#377

Postad 10 april 2010 - 19:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
@trezpasser: Du verkar värdera kort skärpedjup väldigt högt. Du vet väl om att med en kamera med fullframe bildsensor får man ännu mindre/kortare skärpedjup på samma bländarvärde jämfört med croppad bildsensor som i 7D?
Har du kollat på 5D t.ex. ? :D

#378

Postad 10 april 2010 - 19:29

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Är bara at köpa :D





Allt den korta skärpedjup man kan använda :)

#379

Postad 10 april 2010 - 21:12

Unregistereda94980a5
  • Unregistereda94980a5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
vill man komma undan billigt så tror jag en Samyang 85mm f1.4 är bra. Fördelen med den är att den är bättre än Canons motsvarande i f1.4 och att när man filmar med en 7D så vill man göra det med manuell fokus då den automatiska är mer eller mindre värdelös.

#380

Postad 11 april 2010 - 11:20

trezpasser
  • trezpasser
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

@trezpasser: Du verkar värdera kort skärpedjup väldigt högt. Du vet väl om att med en kamera med fullframe bildsensor får man ännu mindre/kortare skärpedjup på samma bländarvärde jämfört med croppad bildsensor som i 7D?
Har du kollat på 5D t.ex. ? :D


Ja kort skärpedjup är nyckelordet :). Nädå, självklart behöver jag ju även ett mellanobjektiv för "vanlig" filmning
Så 7d använder inte hela sensorn? varför?

Tack för dom andra svaren.

#381

Postad 11 april 2010 - 13:37

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Ja kort skärpedjup är nyckelordet :P. Nädå, självklart behöver jag ju även ett mellanobjektiv för "vanlig" filmning
Så 7d använder inte hela sensorn? varför?

Tack för dom andra svaren.


7D använder hela den sensor som den har, men den är mindre än FullFrame. I Canons utbud är det bara 1Ds och 5D som är fullframe. Samtliga andra har en 1,6 gånger mindre sensor, förutom 1D som ska sticka ut lite och ha en helt egen storlek, 1,3 gånger mindre än FF.

#382

Postad 12 april 2010 - 08:01

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Lite om Canons sensorformat går att finna på denna sidan.

Märk väl att EF-S objektiv bara går att använda till kameror med APS-C (eller APS-H (1D) sensorer och alltså inte till 5D/1Ds fullformats sensorer. Gäller även trepartstillverkarnas specialtillverkade objektiv för crop sensorer. En annan fördel med APS-C är att om man använder vanliga EF-objektiv används bara dess s.k. "sweet spot", alltså ett område i mitten utav optiken, den yttre kanten på dessa objektiv (som också är det mest kritiska området bildkvalitémässigt) skalas automatiskt bort i.o.m att sensorn ju är mindre än fullformat. Därav uttrycket "crop sensor". Den tredje egenskapen, eller snarare följden utav APS-C är att man får en uppskattningsvis förlängning utav brännvidden i millimetrar med x1,6 till skillnad mot fullframe där ju 50mm alltid är 50mm.
Nackdelarna då som sagt - inte lika kort skärpedjup och inte riktigt lika bra brusegenskaper och dynamik under sämre ljusförhållanden jämfört med fullformats sensorn.

Kan väl tilläggas att man faktiskt kan filma med bara en mindre del utav bildsensorn med både 7D och 550D om man så vill. Men då måste man filma i ntsc standard och välja VGA 640x480 upplösning. Då används bara en mindre del av sensorn och ger då en extra digital "tele-boost" med lägre upplösning då givetvis. Har inte testat detta rent praktiskt, men som teoretiskt sett skulle kunna vara användbart om man vill "zooma in" något litet på längre avstånd i filmläge.

Här ges ett exempel.

Redigerat av Velodynamic, 12 april 2010 - 08:56.


#383

Postad 12 april 2010 - 11:26

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Ja kort skärpedjup är nyckelordet :P. Nädå, självklart behöver jag ju även ett mellanobjektiv för "vanlig" filmning
Så 7d använder inte hela sensorn? varför?

Tack för dom andra svaren.


Det här kan kanske vara av intresse för dig? Panasonic släpper en filmkamera till sitt micro-4/3 system i konsumentklass. Borde vara bättre anpassad till filmning än en stillbildskamera med filmfunktion om det är det primära användningsområdet.

http://www.dpreview....onicagaf100.asp

#384

Postad 15 april 2010 - 13:11

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Ny firmware, 1.2.1, för 7D finns nu tillgänglig:
http://www.dpreview....n7dfirmware.asp

Verkar vara mest mindre fel den rättar, och tillför inte någon av de två saker jag har högst på önskelistan, möjlighet att sätta begränsning i Auto-ISO och möjlighet att välja lägre framerate vid 720-filmning.

Det refereras till en 1.2.0-firmware, men vad den innehåller eller rättar har jag inte hittat.

#385

Postad 15 april 2010 - 15:22

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
FW 1.2.1 uppdatering:
1. Förlänger tiden det tar innan temperatur-varnings indikering sker samt tiden innan automatisk avstängning utav kameran sker p.g.a. intern temperaturökning i kameran när Live-View eller film-funktioner används.
2. Optimering utav program byte när ISO är inställd på Auto.
3. Justerar ett stavfel i den franskspråkig menyn.
4. Justerar ett fenomen där magentafärgad bandning framträder när man tar stillbilder i "Movie-shooting Mode".
(Detta inträffar bara i manuellt exponeringsläge samtidingt som ISO är ställd på "H". Detta sker bara med enheter som körs med firmware 1.2.0)

Lite "styggt" översatt ifrån: http://web.canon.jp/...d/firmware.html

B)

Med den senaste uppdateringen till 5D färskt i minnet känner jag att jag nog kan vänta eller strunta helt i denna uppgraderingen...använder knappt movie-mode alls och definitivt inte med ISO "H". Någon varning för överhettning har jag då inte sett "röken" av. Sitter med vers 1.1.0. :)
Det där med "optimering utav program-ändring/byte vid auto-ISO" hajjar jag inte riktigt om jag skall vara ärlig? :)

Redigerat av Velodynamic, 15 april 2010 - 15:29.


#386

Postad 15 april 2010 - 22:06

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

FW 1.2.1 uppdatering:
1. Förlänger tiden det tar innan temperatur-varnings indikering sker samt tiden innan automatisk avstängning utav kameran sker p.g.a. intern temperaturökning i kameran när Live-View eller film-funktioner används.
2. Optimering utav program byte när ISO är inställd på Auto.
3. Justerar ett stavfel i den franskspråkig menyn.
4. Justerar ett fenomen där magentafärgad bandning framträder när man tar stillbilder i "Movie-shooting Mode".
(Detta inträffar bara i manuellt exponeringsläge samtidingt som ISO är ställd på "H". Detta sker bara med enheter som körs med firmware 1.2.0)

Lite "styggt" översatt ifrån: http://web.canon.jp/...d/firmware.html

B)

Med den senaste uppdateringen till 5D färskt i minnet känner jag att jag nog kan vänta eller strunta helt i denna uppgraderingen...använder knappt movie-mode alls och definitivt inte med ISO "H". Någon varning för överhettning har jag då inte sett "röken" av. Sitter med vers 1.1.0. :)
Det där med "optimering utav program-ändring/byte vid auto-ISO" hajjar jag inte riktigt om jag skall vara ärlig? :)

Jag uppdaterade idag och jag tycker auto-iso känns lite stabilare. Jag upplevde den som väldigt "fladdrig" som hoppade mellan iso 100-3200 snabbt utan att jag subjektivt upplevde ljuset som så förändrat. Den känns mindre ryckig nu. Nu ska sägas att jag varken använder auto-iso särskilt ofta (knappt alls) och att det är högst subjektivt.

Till trezpasser: Som flera nämnt får du ju ännu kortare skärpedjup med en 5D Mk II. Dock är skärpedjupet redan på 7D väldigt litet jämfört med en filmkamera. Hade jag verkligen velat köpa en systemkamera för att filma med minimalt skärpedjup hade jag dock valt en 5D Mk II. Skillnaden i pris mellan den och 7D är relativt liten i sammanhanget och jämfört med vad en professionell filmkamera kostar pratar vi ändå kaffepengar.

#387

Postad 27 april 2010 - 16:44

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Jag fick en fotobok av min flickvän i present idag, Exponering, av Bryan Peterson. I den nämns dubbelexponering som en teknik man kan använda för att få häftiga effekter på bilderna.

Finns det möjlighet att göra dubbelexponeringar i 7D? Hur gör man isf?

#388

Postad 27 april 2010 - 16:51

Unregistereda94980a5
  • Unregistereda94980a5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
du menar sätta flera bilder på varandra? t.ex. hdr? mjukvara antar jag. Tror inte någon canon kamera har stöd för det.

#389

Postad 27 april 2010 - 17:17

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

du menar sätta flera bilder på varandra? t.ex. hdr? mjukvara antar jag. Tror inte någon canon kamera har stöd för det.


Effekten som tas som exempel i boken är inte riktigt samma som HDR, utan att man t.ex. tar en bild på ett hus, och sedan en bild på moln, utan att "mata fram filmen", så kan man få det att se ut som att molnen är målade på huset.
Nu planerar jag inte att byta, men av rent intresse, finns det kameror av andra märken som har den funktionen?

HDR vet jag att det finns i en del kameror av andra märken, där har 7D åtminstone bracketing, så att man kan få grundmaterialet, om än lite begränsat.

#390

Postad 27 april 2010 - 18:31

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Effekten som tas som exempel i boken är inte riktigt samma som HDR, utan att man t.ex. tar en bild på ett hus, och sedan en bild på moln, utan att "mata fram filmen", så kan man få det att se ut som att molnen är målade på huset.
Nu planerar jag inte att byta, men av rent intresse, finns det kameror av andra märken som har den funktionen?

HDR vet jag att det finns i en del kameror av andra märken, där har 7D åtminstone bracketing, så att man kan få grundmaterialet, om än lite begränsat.

Pentax båda modeller har både HDR och multiexponering (2-9 bilder).

#391

Postad 27 april 2010 - 23:17

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag fick en fotobok av min flickvän i present idag, Exponering, av Bryan Peterson. I den nämns dubbelexponering som en teknik man kan använda för att få häftiga effekter på bilderna.

Finns det möjlighet att göra dubbelexponeringar i 7D? Hur gör man isf?

Nej, Canon har inte denna möjlighet.

Redigerat av Fjöset, 27 april 2010 - 23:20.


#392

Postad 28 april 2010 - 06:27

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Jag fick en fotobok av min flickvän i present idag, Exponering, av Bryan Peterson. I den nämns dubbelexponering som en teknik man kan använda för att få häftiga effekter på bilderna.

Finns det möjlighet att göra dubbelexponeringar i 7D? Hur gör man isf?

När skrevs boken? Låter mer som tips på den gamla analoga tiden, då fanns denna funktion för att ta flera bilder på varandra. Idag så kan man göra detta betydligt bättre och enklare i ett redigeringsprogram med olika lager

#393

Postad 28 april 2010 - 07:09

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

När skrevs boken? Låter mer som tips på den gamla analoga tiden, då fanns denna funktion för att ta flera bilder på varandra. Idag så kan man göra detta betydligt bättre och enklare i ett redigeringsprogram med olika lager


Den skrevs 2004, och reviderades och översattes 2008. Det är nog inget jag hade använt jättemycket ändå, men det hade varit kul att prova om funktionen hade funnits.

Visst kan man göra det i photoshop eller något annat, men jag har inte riktigt tålamodet att lära mig bildbehandling och att efterredigera mina bilder. Det räcker med jobbet att gå igenom bilderna och ta bort de bilder som inte blev så bra och kategorisera för min del. Jag vet att man kan göra om bilderna nästan totalt i datorn om man är duktig, men då är det knappt foton längre.

#394

Postad 03 maj 2010 - 11:10

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Jag fick en fotobok av min flickvän i present idag, Exponering, av Bryan Peterson. I den nämns dubbelexponering som en teknik man kan använda för att få häftiga effekter på bilderna.

Finns det möjlighet att göra dubbelexponeringar i 7D? Hur gör man isf?


Eftersom det inte är någon film som kan exponeras två gånger så går det inte på en digitalkamera, nej.
Däremot kan ju kameran kanske innehålla funktioner som gör att två (eller flera) bilder sätts samman i efterhand - detta är dock ingenting som inte kan göras i Photoshop eller motsvarande program.

Om du själv vill prova som hastigast i Photoshop kan du ju ta två bilder, öppna den ena och sedan lägga in den andra som ett lager ovanpå den första och sedan dra ner 'opacity' till säg 50 % på lagret. Om du vill göra det lite mer avancerat och enbart lägga in vissa delar av den andra bilden så kan du även leka lite med masker och sånt. Borde finnas bra guider hos Moderskeppet.se typ.

#395

Postad 03 maj 2010 - 19:19

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Du kan dubbelexponera på Nikon och Pentax digitalkameror förstår inte varför det inte går med Canon men de verkar ha valt bort den funktionen.

#396

Postad 03 maj 2010 - 19:30

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Du kan dubbelexponera på Nikon och Pentax digitalkameror förstår inte varför det inte går med Canon men de verkar ha valt bort den funktionen.


What he said

#397

Postad 13 maj 2010 - 13:07

exiz
  • exiz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
tror ni att video möjligheterna kommer att hamna i samma klass som 5D mkII?

#398

Postad 13 maj 2010 - 20:35

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

tror ni att video möjligheterna kommer att hamna i samma klass som 5D mkII?

??? öööh video möjligheterna är i klass med 5D mkII

#399

Postad 13 maj 2010 - 22:31

exiz
  • exiz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

??? öööh video möjligheterna är i klass med 5D mkII


menade att ändra fps på 720P samt ljudupptagningen

#400

Postad 13 maj 2010 - 22:55

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

menade att ändra fps på 720P samt ljudupptagningen

Tveksamt... De måste ha nåt att locka med när 5D Mk III och 7D Mk II kommer. Även om det är lätt ordnat kan Canon vara tjurskalliga.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.