Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#9051

Postad 27 december 2010 - 21:56

a95180
  • a95180
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Låter bra. Varför jag frågar är för att CD skriver inte på deras hemsida att denna bugg skulle vara fixad.
Är det någon mera som har haft HDMi handskakningsproblem och som nu är försvunna med den senaste uppdateringen?


Jag kan bekräfta att jag hade problem med HDMI-handskakning som nu är försvunna i och med senaste uppdateringen. Jag har en äldre LG-tv med DVI-ingång och använder HDMI till DVI-adapter.

/Jonas

#9052

Postad 28 december 2010 - 09:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Märklig funktion isf som jag inte ser någon logik i. Och en sak är säker... När min sambo försöker sänka volymen med fjärren och det inte funkar så duger varken ursäkter eller tekniska förklaringar. Tro mig... :-)

(Men tack för ditt svar)


Skaffa en multifjärr, kanske denna

som är enkel att programmera och använda. Den går sedan att ställa in så att volymen alltid styr hemmabion och inte digitalboxen eller TVn.
Ett exempel den ovan ur den lägre prisskalan på multifjärr.
Enda problemet blir när boxen leker mute. Man måste alltså programmera in en knapp för att höja volymen på boxen.

#9053

Postad 28 december 2010 - 10:50

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Tja att köpa en icke officiell box löser inte alla problem.

Bytte mest för att originalet väsnades mycket störande om man inte tog bort fläkten och att man kunde ha i större hårddisk, sätta epg inspelningar från datorn, snabbspola med bild samt göra backup av inspelningar till datorn.

Annars händer väll det också med den icke officiella boxen att inspelningar inte startar och att boxen hänger sig. Om det är oftare eller mer sällan, har jag inte tänkt på. Kan ju rent av vara en parabol eller sladd-grej. Jag är ändå mycket nöjd med att man kan göra mer saker med den icke officiella boxen.

Den helt perfekta världen finns nog endast i våra drömmar.

#9054

Postad 28 december 2010 - 10:54

Unregisteredb7463f40
  • Unregisteredb7463f40
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Jag kan bekräfta att jag hade problem med HDMI-handskakning som nu är försvunna i och med senaste uppdateringen. Jag har en äldre LG-tv med DVI-ingång och använder HDMI till DVI-adapter.

/Jonas


Även hos mig är det löst

Dock så har andra saker blivit värre men vad kan man förvänta sig av denna box...

#9055

Postad 28 december 2010 - 10:58

Unregisteredb7463f40
  • Unregisteredb7463f40
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Den helt perfekta världen finns nog endast i våra drömmar.


Men för många av oss "vanliga" användare var vi väldigt nära den perfekta världen med den sista uppdateringen av gamla FW. Och det tror jag är det som gör dom flesta arga... först haft en box med massa problem som CD ser till att lösa(efter väldigt lång tid) sen bara några månader senare skickar dom ut en ny FW som gör att vi börjar om på ruta ett igen!

Redigerat av Unregisteredb7463f40, 28 december 2010 - 10:59.


#9056

Postad 28 december 2010 - 11:04

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Oj oj oj, man blir nästan mörkrädd när man hör om alla problem.

Själv står jag i valet och kvalt om jag ska uppgradera min vanliga box till en HD Box, dock ej inspelningsbar. Eller som jag ska hoppa på Dreambox tåget?

Med tanke på vilka prolem CD verkar ha med HD boxarna lutar det åt Dreambox istället.

Jag har haft CD i 4 år nu, dock ej HD box och det har fungerat helt ok, bortsett från en gång då jag ändå fick en ny box.

G

#9057

Postad 28 december 2010 - 11:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

a95180
Till dig har jag en enkel förklaring.

HD-kanalerna sänder Dolby Digital. Volymen på denna signal kan du enbart ändra i boxen ljudmeny, där du ställer in om den ska sända Dolby eller ej.
De flesta SD-kanalerna sänder enbart LPOM (analogt) och det kan boxen reglera även över S/PDIF.

Inte en bugg, en funktion :)

Jo, så är det därför ska man inte ändra volymen med boxen's fjärr då det blir olika nivå mellan standrad och DD ljud det är väl PCM och AC3 har jag för mig, kör alltid boxen på max.

- Jag har också haft någon hängning där boxen skenade och inte gick att reseta med knappen på fronten.

- Helt klart har nute buggen ökat i omfattning efter den senaste uppdateringen, kommer nu nästan varje gång

- Tror inte att serieinspelningar där reprisen spelas in är boxens fel, utan mer EPG datat

Kan försöka se över bugglistan, för vad jag tycker så ser det ut som att just hängningar och annat har ökat med den seanste mjukvaran

Tydligt är att HD via satelit inte är en mogen process, CD borde låna ut boxar gratis tills det tas fram en box som fungerar utan hängningar mm. Tanken med boxen är ju inte att man ska behöva vara tekniker för att hantera den utan att även barnet i familjen ska kunna sätta på boxen utan att behöva ha en work around manual till hans

Redigerat av Unregistered124686ac, 28 december 2010 - 13:22.


#9058

Postad 28 december 2010 - 11:40

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Men för många av oss "vanliga" användare var vi väldigt nära den perfekta världen med den sista uppdateringen av gamla FW. Och det tror jag är det som gör dom flesta arga... först haft en box med massa problem som CD ser till att lösa(efter väldigt lång tid) sen bara några månader senare skickar dom ut en ny FW som gör att vi börjar om på ruta ett igen!


+1 :)
Har också undrat hur CD kunde klanta sig så fruktansvärt.

#9059

Postad 28 december 2010 - 13:01

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Kan försöka se över bugglistan, för vad jag tycker så ser det ut som att just hängningar och annat har ökat med den seanste mjukvaran


Det vore toppen, jag tycker också helt klart att hängningar och krascher har ökat

#9060

Postad 28 december 2010 - 13:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
GAES
Om du har is i magen så kommer nog Canal Digital med en ny box inom, jag gissar inom kanske sex månader även om andra gissat på kortare tid.
Annars fungerar, som många säkert kan bekräfta om de bara hittar hit, boxen för det mesta ganska bra. den ger bra bild, den spelar in det den ska men har en del problem som mute-start, hängningar, pixelering....

QUE
Rättade mitt inlägg, hemmabion säger LPCM eller Dolby Digital beroende på kanal.

#9061

Postad 28 december 2010 - 14:03

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Tanken med boxen är ju inte att man ska behöva vara tekniker för att hantera den utan att även barnet i familjen ska kunna sätta på boxen utan att behöva ha en work around manual till hans


+1

För tillfället fungerar min box bra, men jag är en av dem som har sämre bild på både SD och HD än "gamla" FW

Det jag vill ha från min box är stabilitet och bra bild och ljud.

Finesser samt hyr-film med mera kan man göra med datorn vilken i fler och fler hem integreras med tvn.

#9062

Postad 28 december 2010 - 15:40

janb
  • janb
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Rättade mitt inlägg, hemmabion säger LPCM eller Dolby Digital beroende på kanal.

För information: LPCM är digitalt ljud det också (inte analogt) och det sänds ut digitalt även det.
DD-ljudet finns även på somliga SD-kanaler (SVT och C+ filmkanaler t.ex.)

#9063

Postad 28 december 2010 - 15:51

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Hej,
HDMI handskakningen är inte löst för mig. Den blinkar och har sig varje gång jag startar boxen och det tar sirka 3 ensekunders svarta rutor innan boxen och tv'n är överens. Jag har en Samsung 5 serie full HD maskin :). Lite irriterande är det men så länge den sköter sig i övrigt överlever jag en stund.

Jag har haft boxen (2 i raden) sedan den släpptes och i helgen så öppnade jag den och moddade den usla fläktlösningen. Jag limmade en plasttunga på moderkortet med dubbelhäftande insdustritejp och sedan samma tejp
på fläkten. Tyst stabilt horisontellt montage och den blåser där den skall.

Franskt skit!

#9064

Postad 28 december 2010 - 16:59

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0

Oj oj oj, man blir nästan mörkrädd när man hör om alla problem.

Själv står jag i valet och kvalt om jag ska uppgradera min vanliga box till en HD Box, dock ej inspelningsbar. Eller som jag ska hoppa på Dreambox tåget?

Med tanke på vilka prolem CD verkar ha med HD boxarna lutar det åt Dreambox istället.

Jag har haft CD i 4 år nu, dock ej HD box och det har fungerat helt ok, bortsett från en gång då jag ändå fick en ny box.

G


Till dig GAES & alla andra som tröttnat på denna box från ****t......

Köp en dream 8k klon från Kina, kostar mellan 3500 - 4500 sek ink frakt & kanske även tull.
Har haft min nu i c.a 8 månader & den går som tåget, allt funkar bara, max en hängning per månad, thats it.
Självklart har man en inlärningströskel att komma över, ett par dar att få igång grejerna & kanske 2 veckor att lära sig allt.
Har nu 2 sat kort i men ska beställa 2 till så fort det kommer in lite zloty.
Har även moddat in en fläkt, dvd-brännare & en hd på 1.5 tb.
Är bara så nöjd, finns ingen anledning att ta fram CD's sunkbox även om jag ligger kvar på gamla fw.

Ursäkta allt OT men jag tycker synd om er som inte har, kan eller vill ta steget till ett annat alternativ.

#9065

Postad 28 december 2010 - 19:35

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Det är givetvis upp till var och en men med en DMM 8000 (och andra boxar med) är det risk att man står där med en oanvändbat box när C.D. börjar fibbla med sin kodning. Att sen köpa en clone så har man ytterligare problem: DMM's TimeBombs som de lagt in i sin mjukvara till 500-modellen kommer säkert att bli implementerad i andra mjukvaror för att jäklas med clone-tillverkarna och användarna. Pengar i sjön.

De problemen jag har nu är förbannat irriterande, men inte så irriterande att jag tänker lägga ut lika mycket till för en box som jag inte vet om den kommer att fungera om nått år.
(Enda anledningen till att de inte gått vidare med full pairing. CI+ m.m m.m är att de har så pass stora problem med mjukvaran som den är nu. OBS! inget bekräftat.)

Nä jag har kvar min skitbox och tänker kräva dem på en ny, gratis, när den nya kommer.

Redigerat av Melmac, 28 december 2010 - 19:38.


#9066

Postad 28 december 2010 - 21:58

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0
@ Melmac

Nu va det ju så att jag rekomenderade 8k & inte 500 hd som är en nyare modell.
8k har ca slot så med lite tur så kanske ci+ kommer att funka, annars så försvinner hd kanalerna först.
Cd kommer väll antagligen bli tvugna att sälja camar om när dom byter kodning, vilket nog lär dröja.....
Det finns många boxar ute på marknaden som måste bytas ut först sen även en del tv's, hur löser dom det?

Ang clon så har min funkat klockrent i 8 månader med CD ink hd & Viacrap som iofs inte kan visa hd kanalerna....

Jaja alla är vi olika men jag vill kunna titta på tv i lugn & ro så även frugan & barnen, slut på OT nu.

Vad det gäller den nya boxen så borde CD ge den gratis till alla oss som har fått leka testpiloter.
Även den första hd boxen utan pvr va ju inte heller nån hitt.
Hade dom funkat som dom ska & åtminstånde kunnat visa fria kanaler & sat så hade jag aldrig köpt dm boxar.
Båda samlar dock damm ifall när mina dreamar slås ut....

#9067

Postad 29 december 2010 - 00:44

Dunf
  • Dunf
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Dunf
Trist men min känsla är att de problem du beskriver, de är inte vanliga.
De problem som är vanliga, de kan du se i buggtråden Que håller vid liv
https://www.minhembi...howtopic=274043
eller också är det för få här som påtalat problem som de du beskriver.
Nu är det dock två på raden som säger att av/på på fronten inte fungerar. (jag utgår från att ni verkligen håller inne den i upp till tio sekunder)


Vanliga eller inte vete tusan, men de buggar som finns är nästan identiska med de som jag hade i min CD Sagem HDD Box i Februari 2009, Vad CD gjort under denna tid verkar vara ändrat på GUI't :)

Jag kan tycka att det är pinsamt att man inte lyckats fixa problemen under så lång tid. Och on/off på fronten kan jag hålla in till fingret domnar, så svaret på den frågan är ja :)



Returnera och köp annan box. Vu+ Duo verkar vara det hetaste alternativet idag. Låt oss hoppas att vad du än väljer, att den boxen fungerar bättre för dig än Canal Digitals officiella. Du har helt klart haft otur. Inte någon tröst det men tre trasiga boxar på ett år? Troligen inte ett rekord men få som går igenom så många boxar...

Kikade lite på Vu+ Duo och den verkar prisvärd, skall ta mig en sväng förbi NetOnNet och inhandla en sådan imorrn tänkte jag. (kan ju omöjligtvis vara sämre än CDs box )

Min box har skött sig senaste dagarna, inga problem alls bortsett från lite ljudglapp mot hemmabion och pixelering vid uppspelning. Ja, och så har den hängt sig en gång eller två...
Perfekt är den inte, långt därifrån...


Jag har (hör och häpna) faktiskt hört talas om en och annan som har denna box som fungerar klanderfritt, jag själv upptäcket ännu en bug ( såvida det inte skall vara så, har inte läst manualen helt ännu) När man använder snabbinspelningen väljer "rec" direkt på den kanal man står, så spelar den bara in programmet som man just ser på, dvs den tar inte nästa sändning som kommer efter på samma kanal, vilket blir problem då man spelar in en film på TV4 som bryter för nyheter och reklam, då stannar inspelningen vilket jag vart varse om idag. Klart irriterande.

Men som sagt, det kanske skall vara så :)


Nåja, CD får en chans till, skall hämta ut min tredje box på 3 veckor imorrn.

#9068

Postad 29 december 2010 - 06:45

haz_69
  • haz_69
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej jag har ett annat problem som inte står med här.
Min box tappar inspelningarna , de står med under MyTV men kan inte spelas upp, Det enda som händer när man spelar upp dem är att det står play på boxen på tv står det programinformation saknas sen blir det svart, har formatterat om hd men problemet kvarstår.

#9069

Postad 29 december 2010 - 08:29

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Igår kväll fick min box spatt vid inspelningen av Pirates of..... Valde att titta på en annan kanal och vid ett kanalbyte så fick fläkten tokspel. Det var inte 100% på den utan snarare überspinn trodde fanskapet skulle lätta och sticka. Provade att stänga av den på fjärren och bilden försvann men faan inte ljudet, überfart fortarande fast boxen var i viloläge med inspelning på. Fick avbryta inspelningen och stänga av den på fjärren igen och sedan dra ur sladden. Sedan igång med skiten igen... Tog 2 kanalbyten så var den på übermax igen.... Då var jag inte snäll längre sladd direkt. Sedan var den fanimej tyst även vid upprepade kanalbyten. Dock fick den för sig att fortsätta inspelningen som jag tidigare stoppad ett par gånger sedan gav den sig med det oxå.. Då var det dags att stänga av den så inte något mer händer... Men en gång till med überhastighet på så blir det ett samtal till CD om ny box.... Den överröstade allt, till och med frugan som hade en TV på i en annan våning av huset hörde den.

#9070

Postad 29 december 2010 - 08:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Lycka till Dunf.
Om även en fjärde box på kort tid bråkar för dig då kan man börja undra vad i din omgivning, eller hantering, av boxen som triggar dessa problem. Notera att jag säger inte att du gör fel, har en galen omgivning, utan att boxen borde inte påverkas av vad det nu är.

vad gäller inspelning är det numera ett tryck för att spela in aktuellt program. Fler tryck och du stegar genom tider.
dvs
  • Ett tryck = inspelning av aktuellt program (från där i tiden du tittar)
  • Två tryck = inspelning i 30 minuter
  • Fler tryck på rec = inspelning i upp till 4 timmar.
nemnok
Det fungerade inte att stänga av med av/på på fronten av spelaren?

#9071

Postad 29 december 2010 - 08:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Hej jag har ett annat problem som inte står med här.
Min box tappar inspelningarna , de står med under MyTV men kan inte spelas upp, Det enda som händer när man spelar upp dem är att det står play på boxen på tv står det programinformation saknas sen blir det svart, har formatterat om hd men problemet kvarstår.


Fel tråd men jag svarar ändå - min första tanke är inte en bugg utan en hårddisk som håller på att krascha. Fungerar timeshift som det ska?

#9072

Postad 29 december 2010 - 12:19

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Fick min "nya" box idag för att byta ut den gamla, skall bli intressant att testa om den också buggar.
Efter att jag skippat VOD tjänsten genom att dra ur nätverket så funkar boxen bättre men buggar ändå ibland.
Jag blev dock förvånad att dom skickar en begagnad box för att byta ut min nästan nya box.
Den var helt repig på displayen och fläkten på undersifdan var helt fullproppad med damm.
Får dom verkligen göra så? om man har köpt en vara och vill byta på garantin så skall dom väl inte skicka en gammal box som någon verkar ha använt i flera år?
Skulle vara intressant att höra om ni andra som bytt boxar också fått begagnade boxar?
Den jag skall byta ut är bara 3 veckor gammal, dvs i princip ny.

#9073

Postad 29 december 2010 - 13:42

a95180
  • a95180
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Fick min "nya" box idag för att byta ut den gamla, skall bli intressant att testa om den också buggar.
Efter att jag skippat VOD tjänsten genom att dra ur nätverket så funkar boxen bättre men buggar ändå ibland.
Jag blev dock förvånad att dom skickar en begagnad box för att byta ut min nästan nya box.
Den var helt repig på displayen och fläkten på undersifdan var helt fullproppad med damm.
Får dom verkligen göra så? om man har köpt en vara och vill byta på garantin så skall dom väl inte skicka en gammal box som någon verkar ha använt i flera år?
Skulle vara intressant att höra om ni andra som bytt boxar också fått begagnade boxar?
Den jag skall byta ut är bara 3 veckor gammal, dvs i princip ny.


HELT oacceptabelt i mina (och konsumentköplagens) ögon. För vissa typer av abonemang som innebär att man lånar/hyr en box för en månadspeng så kan man nog inte klaga. Men i detta fall då du (antar jag) har köpt boxen som du m.a.o. äger precis som om du skulle köpt den från vilken annan butik som helst, så har du laglig rätt till en likvärdig produkt (eller att din egen repareras). I ditt fall känns det som solkart att den repiga, dammiga och uppenbarligen välanvända boxen inte är likvärdig din egen. Kräv en ny!

/Jonas

#9074

Postad 29 december 2010 - 13:55

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Herrej-vlar vad oseriöst! Jag har fått min box utbytt 3 ggr, men samtliga utbytesenheter har varit nya.

#9075

Postad 29 december 2010 - 17:01

roake
  • roake
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
jag köpte min box förra sommaren och i höstas var jag tvungen att byta då hårddisken pajjade, jag försökte in i det sista att få människan i supporten att skicka en ny som ersättning men hon vägrade! jag fick nöja mig med en begagnad. Kommer inte ihåg exakta anledningen till detta men det var i vilket fall helt omöjligt att få en ny för mig.

#9076

Postad 29 december 2010 - 18:10

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

jag köpte min box förra sommaren och i höstas var jag tvungen att byta då hårddisken pajjade, jag försökte in i det sista att få människan i supporten att skicka en ny som ersättning men hon vägrade! jag fick nöja mig med en begagnad. Kommer inte ihåg exakta anledningen till detta men det var i vilket fall helt omöjligt att få en ny för mig.

En ny box? Vet du vad det kostar? Nästan varje kund som köpt denna box har ju skickat tillbaka den första och fått en andra box i stället. Så klart de nya boxarna är slut och att man skickar ut begagnade i stället. Men de kanske borde skicka de snyggaste boxarna man renoverat. Fast ärligt talat så misstänker jag att man bara gör en funktionskontroll och skickar ut den till en annan kund som också är missnöjd samt skickat in sin gamla till CD.

#9077

Postad 29 december 2010 - 19:52

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Fick också min ersättningsbox idag som faktiskt såg "ny" ut.

Tyvärr hade den redan senaste mjukvaran i sig, så man får hoppas att den fungerar någorlunda i alla fall.

Hur som helst märkte jag en enorm skillnad när det gällde ljudnivån: där den förra lät som en andfådd gris är den här helt tyst. Trevligt.

#9078

Postad 29 december 2010 - 20:16

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0
Lite OT, men jag såg arr Rush HD ska försvinna den 4/1. Det kanske inte var en nyhet men, men... Nån som vet om det kommer komma nån ny HD-kanal istället? Man vill ju ha så mycket HD som möjligt :) , för att uppleva bra bild (å kanske inte alltid bra innehåll)...

#9079

Postad 29 december 2010 - 21:07

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

Lite OT, men jag såg arr Rush HD ska försvinna den 4/1. Det kanske inte var en nyhet men, men... Nån som vet om det kommer komma nån ny HD-kanal istället? Man vill ju ha så mycket HD som möjligt :) , för att uppleva bra bild (å kanske inte alltid bra innehåll)...

MTVHD är kanalen som ersatt RUSCH HD enl, CD.

#9080

Postad 29 december 2010 - 21:08

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
MiWa:
https://www.canaldig...analer/MTVN-HD/

För sen..

Redigerat av Unregistered8f84b172, 29 december 2010 - 21:09.


#9081

Postad 29 december 2010 - 21:40

Janne99
  • Janne99
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Hej jag har ett annat problem som inte står med här.
Min box tappar inspelningarna , de står med under MyTV men kan inte spelas upp, Det enda som händer när man spelar upp dem är att det står play på boxen på tv står det programinformation saknas sen blir det svart, har formatterat om hd men problemet kvarstår.



Har också råkat ut för det, dock bara en gång hittills, däremot så startar min box alltid upp med "nute".

#9082

Postad 30 december 2010 - 09:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Nu har min box givit upp och garantin har gått ut. Aldig att jag betalar för en ny sådan skräpbox så jag sade upp andrarumsabbonemanget och kör på min gamla HD-utan hårddisk så länge.
På kundtjänst sade de att det är en ny PVR HD-box på gång från en annan tillverkare än Sagem, men de visste inte när.

#9083

Postad 31 december 2010 - 08:31

Grön49
  • Grön49
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Reklamera boxen! Man kan alltid reklamera inom 3 år. Ring gärna till din Konsumentvägledare och berätta hela historien om den här skandalboxen så får du råd hur du ska gå tillväga.

#9084

Postad 01 januari 2011 - 17:11

maxfli
  • maxfli
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
En liten fråga bara.
Den gröna lampan bredvid kanalnumret lyser ibland och ibland inte. Någon som vet vad den har för funktion, boxen fungerar i båda lägena. När man slår av boxen och sedan på den igen så börjar den åter lysa.

God fortsättning allihop.

#9085

Postad 01 januari 2011 - 17:42

Schteff
  • Schteff
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Jaha här fick man nytt jobb och därefter har jag inte haft tid med boxen och några månader senare så har det blivit över 30 nya sidor i tråden ^_^


har läst genom de senaste och det verkar som att problem kvarstår?

Mitt problem var främst att den inte låste i 720p eller 1080i över HDMI/DVI-kabeln. Detta fungerar nu och jag måste nog säga att det är lika bra bild nu som innan ****t påbörjades ;)

Det tackar vi för. Frågan är hur resten är men den har inte kraschat än iaf. Dock så är det ruskigt seg på uppstarten.

Om allt fungerar hyggligt nu så är åtminstone jag intresserad av kompensationen för den här... skiten.


Har någon av er fått någon sådan?

#9086

Postad 02 januari 2011 - 12:23

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Fick också min ersättningsbox idag som faktiskt såg "ny" ut.

Tyvärr hade den redan senaste mjukvaran i sig, så man får hoppas att den fungerar någorlunda i alla fall.

Hur som helst märkte jag en enorm skillnad när det gällde ljudnivån: där den förra lät som en andfådd gris är den här helt tyst. Trevligt.

Trasig fläkt kanske...??? :)

#9087

Postad 02 januari 2011 - 12:45

hammer
  • hammer
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Är det någon annan än jag som inte kan pausa på kanal 1, 2 & hd-kanalerna?
Det funkar inte heller att spela in på dessa kanaler.
Finns det någon lösning på det problemet?

MVH / Martin

#9088

Postad 02 januari 2011 - 12:49

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Är det någon annan än jag som inte kan pausa på kanal 1, 2 & hd-kanalerna?
Det funkar inte heller att spela in på dessa kanaler.
Finns det någon lösning på det problemet?

MVH / Martin


Testa en fabriksåterställning... inga sådana problem hos mig.
Du kan spela in fast enbart på andra kanaler?

#9089

Postad 02 januari 2011 - 12:55

hammer
  • hammer
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag kan spela in på & pausa dom andra kanalerna.
Fabriksåterställning & formaterat har jag testat men det funkade inte.

#9090

Postad 02 januari 2011 - 14:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
----fel tråd----

Redigerat av Monshi, 02 januari 2011 - 14:38.


#9091

Postad 02 januari 2011 - 18:42

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Är det någon annan än jag som inte kan pausa på kanal 1, 2 & hd-kanalerna?
Det funkar inte heller att spela in på dessa kanaler.
Finns det någon lösning på det problemet?

MVH / Martin


Prova att starta om boxen.

#9092

Postad 03 januari 2011 - 00:08

xstase
  • xstase
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej!
Min Canal Digitalbox vekar ha lagt av, det står INIT i displayen och blinkar en röd lampa bredvid, jag har försökt att återställa med "röd knapp, 3,5,3 text-tv och 1 men det fungerar inte, dragit ur sladden, ja allt.. det går inte att återställa den till ursprungsskick den verkar helt död hur jag än gör, jag ser Canal Digital-loggan på TV:n men det är allt, nån som vet vad jag ska göra?
MrX

#9093

Postad 03 januari 2011 - 09:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
xstase
Garanti kvar? Ring Canal Digital. De skickar nog en ny strömadapter...

Ingen garanti kvar? Öppna upp, plocka ur hårddisken och anslut denna i en dator och kolla att den är frisk. Räkna dock med att allt du spelat in kommer att försvinna. med lite tur kan det finnas kvar men var inte säker på det. Köp ny disk om trasig. Eller köp ny rakt av (godtycklig energisnål och ej onödigt snabb disk bör duga)
Alternativt, köp en ny nätadapter från CD (75 kr) och hoppas att det löser det hela.

Men om du har garanti kvar se till att CD tar sitt ansvar.

#9094

Postad 03 januari 2011 - 10:10

RoPe
  • RoPe
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag funderar på hur tillförlitlig den där lilla ikonen för HD sändningar är?
Jag har märkt att den sällan är tänd på SVT HD, C+ Sport HD m.fl. och jag tycker inte heller att bilden är speciellt skarp. På ESPN America HD är den alltid tänd och jag tycker att t.ex. hockeyn där är mycket skarpare än t.ex. C+ Sport HD.
Får vi det vi betalar för? Canal Plus säljer ju dessa boxar med att man ska kunna se hockey och fotboll i HD på deras egen HD kanal.

#9095

Postad 03 januari 2011 - 10:43

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Är det fler än jag som har problem med att ljudet inte är i sync på Canal+ Film HD? i går på Wallander filmen var det hemskt:(. Har boxen kopplad med hdmi från tvn och från tvm har jag sedan en optisk kabel till förstärkaren.


Och ett annat problem. När jag kopplar boxen med coxial direkt till förstärkaren så knäpper ljudet till lite få och nån som vet vad det kan bero på?

#9096

Postad 03 januari 2011 - 12:40

izual
  • izual
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har flera fel på min och Canal digital har aldrig hört om felen och ger standardsvaren med fabriksreset, låta den vara avstängd och nu senaste skämtet en ny strömadapter?
Hur fan kan en strömadapter ta bort en mjukvarubugg?

Felen jag upplever nu med senaste firmwaren.

Fel När man trycker på Guiden stänger boxen av sig.
Lösning Snällt sitta och vänta tills den stängt ner sig färdigt och starta den igen och missa 2 min av filmen

Fel När man startar boxen ser man bara 1/3 av bilden ute till höger.
Lösning Starta om boxen igen eller starta om tv'n

Fel Bilden är rosa eller grön vid uppstart.
Lösning Starta om boxen igen eller starta om tv'n

Fel Boxen hänger sig vid tidpunkten den stängdes av och blinkar med röd lampa.
Lösning Bryta strömmen och starta den igen.

Fel Hänger sig vid "init" vid uppstart
Lösning Bryta strömmen

Fel "nute" i displayen vid uppstart och inget ljud.
Lösning Manuellt höja steg för steg med volymknappen

#9097

Postad 03 januari 2011 - 13:07

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej Izual,

Inte för att jag kan råda bot på hela din fellista, men på en del av felen kanske det finns något att göra. Om det är så att du kopplar boxen till TVn via HDMI, så testa med att gå över till komponent. Komponent är en alldeles utmärkt standard som oftast fungerar även med full HD.

Kör själv denna box med komponent till min 50' plasma efter att ha tampats med diverse mysko ränder, bildproblem etc. När jag bytte till komponent försvann alla problemen med bildbiten, färgskalan i bild blev faktiskt bättre (mer levande) och det är fortfarande 1080i. Nuke, rödblink etc. har jag naturligtvis kvar då och då.

HDMIs främsta egenskap är att man kan köra HDCP (dvs kopieringsskydda signalen) vilket inte funkar med komponent.

#9098

Postad 03 januari 2011 - 13:34

janb
  • janb
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

..Har boxen kopplad med hdmi från tvn och från tvm har jag sedan en optisk kabel till förstärkaren.
Och ett annat problem. När jag kopplar boxen med coxial direkt till förstärkaren så knäpper ljudet till lite få och nån som vet vad det kan bero på?

1) Det brukar krävas en direkt förbindelse från box till surroundförstärkare för att få DD 5.1 (diskret multikanal).
2) Om det knäpper då och då, bara med "coax", _kanske_ det beror på bitfel i överföringen. Om du använder en (ljud-) kabel som inte har 75ohm impedans kan det vara idé att prova med en med rätt impedans (75 ohm).

#9099

Postad 03 januari 2011 - 13:39

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

1) Det brukar krävas en direkt förbindelse från box till surroundförstärkare för att få DD 5.1 (diskret multikanal).
2) Om det knäpper då och då, bara med "coax", _kanske_ det beror på bitfel i överföringen. Om du använder en (ljud-) kabel som inte har 75ohm impedans kan det vara idé att prova med en med rätt impedans (75 ohm).


Jag får ut 5.1 ljud från tven med optisk kabel. Men anledningen till varför jag har kopplat så är för att det knäpper i ljudet när jag kör coax fån boxen till förstärkaren. Men jag ska nog försöka fixa en bra coax kabel så kanske störningarna försvinner. Nån så kan tipsa om en bra kabel?

#9100

Postad 03 januari 2011 - 15:57

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0
Undra hur det står till med nät aggen. Även om ni bytt kan det hjälpa att byta igen.
Jag är nu inne på min tredje och har inte haft problem med hängningar eller ofrivilliga avstängningar eller missade inspelningar sedan jag bytte för en vecka sen.
Problemen jag har kvar är att jag får välja om HD sändningar efter varje avstängning under "bildinställningar" och ibland vägra den att spara den.
Har även ibland problem med att få igång bilden via HDMI.
Tycker att bilden på dom vanliga sändningarna fortfarande är sämre än innan idiot uppdateringarna.

Jag har också kopplat ljudet med "Koaxial RCA-kabel för ljudöverföring" och aldrig upplevt knäppningar.
Har ingen dyr kabel utan typ 99 kr på Elgiganten.

Redigerat av B BUS, 03 januari 2011 - 16:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.