Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildförändring med förstärkare?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 januari 2015 - 11:46

Brunsås
  • Brunsås
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Hej!
Har införskaffat mig en Denon 3100 , är väldigt nöjd med den förutom en sak.

Har haft min tv-box kopplad direkt till tv´n tidigare. Men nu kopplar jag såklart till en av hdmi-portarna på förstärkaren istället och sedan förstärkare tv ( det där kan ni ).

Men jag upplever att jag får klart sämre bild, speciellt när jag kopplar in datorn.
När jag kör någonting från datorn så upplever jag det som att det är "delay" i bilden också. Hände inte heller förut när den var kopplad direkt till tv.

Har googlat men inte hittat någonting och försökt med alla inställningar man kan tänka sig.

Är detta vanligt eller gör jag för fel? Blir det annan bild med förstärkaren?

#2

Postad 05 januari 2015 - 11:52

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
De flesta förstärkare har bildbehandlingskretsar för att göra bilden bättre, men det kan ju även gå åt andra hållet om bilden redan är perfekt från början. Därför brukar det alltid finnas ett "direct" läge på förstärkaren, som bara skickar bilden vidare helt utan behandling. Eftersom att din Denon är en helt ny produkt så borde detta finnas.

#3

Postad 05 januari 2015 - 12:01

Brunsås
  • Brunsås
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Är det den här pure-funktionen du menar?

#4

Postad 05 januari 2015 - 12:08

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Är det den här pure-funktionen du menar?


kika manualen vad det heter, i min Onkyo heter det simpelt Passthrough (dvs skicka igenom signalen utan påverkan)

pure-mode låter som att det är med musikdelen att göra rent spontant. att ljudsignalen ej påverkas och allt släks ner som display och onödig elektronik.

#5

Postad 05 januari 2015 - 12:12

Brunsås
  • Brunsås
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Satt precis och läste om det n'r jag läste ditt svar. Som du säger så verkar pure-mode vara med musikdelen.

Ska kolla upp hur jag ändrar till passtrough

#6

Postad 05 januari 2015 - 12:23

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Satt precis och läste om det n'r jag läste ditt svar. Som du säger så verkar pure-mode vara med musikdelen.

Ska kolla upp hur jag ändrar till passtrough


Jag har spanat manualen och blir inte riktigt klok på den faktiskt :(
Vet inte hur jag ska tolka den. Hittar ingen ensam knapp för att bara släppa igenom video signalen.

finns en skalare som går stänga av, finns auto/movie/game för bilden? Sen så fanns det ett audio läge med game och utan som skulle minska input lag vid spelande. (villket ett läge som bara skicka vidare bilden borde undvika)

nån annan eller du själv kanske hittar något mer vettigt i manualen. Jag blev inte klok på den.

#7

Postad 05 januari 2015 - 13:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Kolla om det har något med datorns hertz att göra. Den kanske inte stämmer överens med tevens.

#8

Postad 05 januari 2015 - 14:04

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Kolla om det har något med datorns hertz att göra. Den kanske inte stämmer överens med tevens.


Det påverkar dock inte upplevd bildkvalité utan endast flytet i bilden. Förutsatt att mottagaren överhuvudtaget stödjer inkommande bildfrekvens.

#9

Postad 05 januari 2015 - 20:30

Brunsås
  • Brunsås
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Nu har jag slagit igång den här passtrough-funktionen. Upplever väl egentligen inte att det blir någon skillnad sen innan jag hade det på.

Kan väl även tillägga att muspekaren "inte riktigt hänger med" , dvs att gör jag ett snabbt sidledsmove så kommer den lite efter.
Aja kanske någonting man får leva med? Eller helt enkelt köra HDMI till tv som förr och köra optiskt kabel istället. Tråkigt bara

#10

Postad 05 januari 2015 - 23:10

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Nu har jag slagit igång den här passtrough-funktionen. Upplever väl egentligen inte att det blir någon skillnad sen innan jag hade det på.

Kan väl även tillägga att muspekaren "inte riktigt hänger med" , dvs att gör jag ett snabbt sidledsmove så kommer den lite efter.
Aja kanske någonting man får leva med? Eller helt enkelt köra HDMI till tv som förr och köra optiskt kabel istället. Tråkigt bara


Tryck på infoknappen på tv och bekräfta upplösning/hz hackar musen kör den säkert 24hz hela tiden.

#11

Postad 05 januari 2015 - 23:17

Brunsås
  • Brunsås
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Tryck på infoknappen på tv och bekräfta upplösning/hz hackar musen kör den säkert 24hz hela tiden.


Hm, nej verkar inte vara det heller. Det står 60hz där. Kan det vara HDMi-kabeln helt enkelt som börjar ge upp?

#12

Postad 06 januari 2015 - 10:17

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0
Vad har du för grejer?. Namn på de i kedjan. Man kan måsta skruva på en eller flera inställningar i alla apparater innan allt är på plats.

Datorn t.ex. är de en stationär eller en bärbar.



#13

Postad 06 januari 2015 - 16:10

Brunsås
  • Brunsås
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Vad har du för grejer?. Namn på de i kedjan. Man kan måsta skruva på en eller flera inställningar i alla apparater innan allt är på plats.

Datorn t.ex. är de en stationär eller en bärbar.


Jag har en Sony Vaio bärbar dator, inköpt 2010 tror jag. Den stödjer full HD 1080 och har hdmi-uttag.
LG-TV inköpt 2012
Och numera en Denon 3100 inköpt nyligen

Allt ändrades ju som sagt när förstärkaren kom så känns ju som att det är någonting med den.

#14

Postad 07 januari 2015 - 10:27

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0
Bärbara datorer måste jag tyvärr säga att det ska man inte använda i hembiosammanhang. Orsaken är att jordningen inte är konsekvent gjorda i dem utan olika tillverkare har gjort det på olika sätt. Man kan därför få konstiga fel med bärbara datorer. Kör på batteri och kolla om det blir en ändring. Blir det så är jordningen fel i den bärbara datorn.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.