Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför säljs inte basar (subbar) i par?

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 14 mars 2012 - 13:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag bad faktiskt om vetenskapliga studier, inte en mans ord. Alltså bevis för att människan kan höra distorsion i subbas, utomhus tex där inte rumsakustik interfererar, tex på en åker, eller ett akustiskt neutralt laboratorium.

Leta själv eller varför inte testa istället? Är man inte döv så hör man skillnad :)

#102

Postad 14 mars 2012 - 14:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
http://www.faktiskt....1140783#1140783

Ett sätt att testa.

#103

Postad 14 mars 2012 - 14:26

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Leta själv eller varför inte testa istället? Är man inte döv så hör man skillnad :)

Antar att du saknar vetenskaplig grund för dina påståenden. Själv skall jag givetvis fortsätta söka information (något jag alltid gör), testat har jag gjort, döv är jag inte. Visserligen är vi alla mer eller mindre döva, när det kommer till sådana lågfrekventa ljud ämnet berör.

Mvh/ :)

#104

Postad 14 mars 2012 - 14:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Visserligen är vi alla mer eller mindre döva, när det kommer till sådana lågfrekventa ljud ämnet berör.

Mvh/ :)

Knappast eftersom övertonerna är i klart hörbara området. Och visst finns det studier på detta men mitt tips är att testa själv.

#105

Postad 14 mars 2012 - 14:32

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

http://www.faktiskt....1140783#1140783

Ett sätt att testa.

Kollar länk, återkommer.

Knappast eftersom övertonerna är i klart hörbara området. Och visst finns det studier på detta men mitt tips är att testa själv.

Rumsresonanserna är hörbara ja.

#106

Postad 14 mars 2012 - 18:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Rumsresonanserna är hörbara ja.

Och disten. Vore ju på sin plats om du testar istället för påstår massa saker. Det var ju samma sak om DACar för något år sedan.

#107

Postad 15 mars 2012 - 14:05

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Och disten. Vore ju på sin plats om du testar istället för påstår massa saker. Det var ju samma sak om DACar för något år sedan.

Tackar för länk, var ett roligt program att leka med.

Vad om DACar är det du syftar på? Har ett minne av att diskussionen gällde huruvida analoga moduleringsmetoder kunde leverera motsvarande CD-kvalité eller bättre och nyttan av dessa, där var jag tydlig med att det rörde sig om specifika omständigheter, nu diskuterar vi vanliga omständigheter och då hör man inte distorsion i subbas. vid normal intensitet, även om de 2 första övertonerna är relativt energirika, så är örats känslighet för tex. 50Hz mycket låg. Ett återkommande fenomen i diskussionerna är din nonchalans av detaljer.

Men jag upprepar mig igen, rummet ger betydligt grövre övertoner, vi diskuterar subbas, subbas diskuterar vi, återigen, eftersom motresonanser med övertoner innehåller svag energi i jämförelse, dvs krävs rejält ljudtryck vid 5Hz för att höra övertonerna vid säg 30Hz.

Har redan lekt med sinus och fas tidigare, ang programmet i länken så innebär ju endast flera sinus, men måste ändå säga att det var mycket enklare att ställa in fas på varje överton, jämfört med många andra applikationer jag provat.

Redigerat av Isaac, 15 mars 2012 - 14:37.


#108

Postad 15 mars 2012 - 14:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Men jag upprepar mig igen, rummet ger betydligt grövre övertoner, vi diskuterar subbas, subbas diskuterar vi, återigen, eftersom motresonanser med övertoner innehåller svag energi i jämförelse, dvs krävs rejält ljudtryck vid 5Hz för att höra övertonerna vid säg 30Hz.

Källa?

#109

Postad 15 mars 2012 - 14:37

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
MKarlsson74: Hur har du utfört dina test?

Redigerat av Isaac, 15 mars 2012 - 14:56.


#110

Postad 15 mars 2012 - 14:50

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Källa?

Oj, glömde skriva att det var ett exempel.

", dvs krävs rejält ljudtryck vid 5Hz för att höra övertonerna vid säg 30Hz."
Istället: dvs krävs rejält ljudtryck vid exempelvis 5Hz för att höra övertonerna vid säg 30Hz.

Hoppas du har överseende med detta.

Redigerat av Isaac, 15 mars 2012 - 14:58.


#111

Postad 15 mars 2012 - 16:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Nej, jag vill ha källa på detta:
"Men jag upprepar mig igen, rummet ger betydligt grövre övertoner, vi diskuterar subbas, subbas diskuterar vi, återigen, eftersom motresonanser med övertoner innehåller svag energi i jämförelse, dvs krävs rejält ljudtryck vid 5Hz för att höra övertonerna vid säg 30Hz."

#112

Postad 15 mars 2012 - 22:27

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

jag vill ha källa på detta: "rummet ger betydligt grövre övertoner"

Det är lika relativt som hela diskussionen, låt mig specificera: Rummet ger ofta resonanser med högre intensitet. Är lite nyfiken, har du testat utomhus eller vilken typ av akustisk miljö?

Redigerat av Isaac, 15 mars 2012 - 22:30.


#113

Postad 16 mars 2012 - 00:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det är lika relativt som hela diskussionen, låt mig specificera: Rummet ger ofta resonanser med högre intensitet. Är lite nyfiken, har du testat utomhus eller vilken typ av akustisk miljö?

Detta var inte ett svar på ditt påstående. Du skrev:
"rummet ger betydligt grövre övertoner"
Källa på att rummet ger övertoner.

#114

Postad 16 mars 2012 - 06:29

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Detta var inte ett svar på ditt påstående. Du skrev:
"rummet ger betydligt grövre övertoner"
Källa på att rummet ger övertoner.

Skall jag verkligen behöva ge dig källa på att massa kan resonera? Mer grundläggande ljudlära får man leta efter. Du vet mycket väl att rummet ofta är den största flaskhalsen som ofta interfererar betydlig mer en högtalare, framförallt då vi diskuterar bas.

#115

Postad 16 mars 2012 - 13:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Skall jag verkligen behöva ge dig källa på att massa kan resonera? Mer grundläggande ljudlära får man leta efter. Du vet mycket väl att rummet ofta är den största flaskhalsen som ofta interfererar betydlig mer en högtalare, framförallt då vi diskuterar bas.

Ja, du behöver allt visa en källan som kan styrka att t ex en 30 hz ton i rummet ger övertoner av rummet och av vilken grad.
Rummet är en flaskhals men även distande bas är en rejäl flaskhals, därför vissa här skaffar rejält med headroom.

#116

Postad 16 mars 2012 - 14:13

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
:blink:

#117

Postad 16 mars 2012 - 21:36

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Kanske dax och gå vidare?
Hur är det med grupp löp tiden när man använder flertal sub baser? När börgar det ge ett problem, och går det göra något åt det?

#118

Postad 18 mars 2012 - 09:11

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0
För att återknyta till trådskaparens undran så finns det faktiskt paket med två subbasar.

Här är ett:

http://www.teufelaud...a-set-p152.html

Och här ett till:

http://www.hembiocon...X-Ultra2-52.htm

Tittar man i Jamo D600 THX instruktionboken så står det att man ska ha två subbasar.

#119

Postad 18 mars 2012 - 12:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
"grupp löp tiden "

:)

#120

Postad 20 mars 2012 - 04:10

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Som sagt:
http://sv.wikipedia....ouriertransform
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vibration
http://mehlau.net/au...ultisub_geddes/
http://www.gedlee.co...ources_norm.pdf
http://blog.acoustic..._subwoofers.pdf
http://www.harman.co...rs/multsubs.pdf
http://www.sonicdesi...e/subplace.html

#121

Postad 20 mars 2012 - 04:22

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Hur är det med grupp löp tiden när man använder flertal sub baser? När börgar det ge ett problem, och går det göra något åt det?

Det går att åtgärda mer eller mindre, när det ger problem är relativt. Frågan är väl snarare om det är mer problematiskt, en den normalt betydligt grövre akustiska interferens.

http://en.wikipedia....and_phase_delay

#122

Postad 21 mars 2012 - 03:09

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Ja, du behöver allt visa en källan som kan styrka att t ex en 30 hz ton i rummet ger övertoner av rummet och av vilken grad.
Rummet är en flaskhals men även distande bas är en rejäl flaskhals, därför vissa här skaffar rejält med headroom.

Flaskhalsar ja, men prioritering behövs alltid för att åtgärda dom svåraste, vilken grad interferens sker är relativ, att rum med massa resonerar och ger interferens är ett extremt välkänt faktum och inget jag förhoppningsvis skall behöva styrka, men finns visserligen vissa indikationer i länkarna jag skickat tidigare i tråden.

Ditt påstående att människan kan höra distorsion i subbas tex. ute på en åker är extremt ovälkänt och behöver styrkas, så om du vill, kan du ge mig bevis, eller dina källor till påståendet.

#123

Postad 21 mars 2012 - 13:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Flaskhalsar ja, men prioritering behövs alltid för att åtgärda dom svåraste, vilken grad interferens sker är relativ, att rum med massa resonerar och ger interferens är ett extremt välkänt faktum och inget jag förhoppningsvis skall behöva styrka, men finns visserligen vissa indikationer i länkarna jag skickat tidigare i tråden.

Ditt påstående att människan kan höra distorsion i subbas tex. ute på en åker är extremt ovälkänt och behöver styrkas, så om du vill, kan du ge mig bevis, eller dina källor till påståendet.

Du har ju fortfarande inte, vad jag vet, lagt fram källor som bevisar att RUMMET ger övertoner.

Jag har redan styrkt det med de studier som Ingvar öhman gjort. Det går även att stödjas med folk som använt och lärt sig låg dist i basområdet, precis det som Svante tog upp i samma tråd som Ingvars inlägg kommer från.
Det att folk är ovana låg dist i basen och behöver lära sig uppfatta den, vilket man gör med utökat headroom.
Det är ju kanske svårt för dig att förstå om du inte testat det själv. Men det är ju lite som när folk blev så förbluffande över t ex Edison's vaxrulle, som "lät som verkligheten".

#124

Postad 21 mars 2012 - 14:18

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Så hans studie du hänvisar till är ett foruminlägg från honom?

Ta fram en riktig studie istället ffs.

#125

Postad 21 mars 2012 - 14:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Så hans studie du hänvisar till är ett foruminlägg från honom?

Ta fram en riktig studie istället ffs.

Vad är inte riktigt med det? :blink:

Skaffa egen erfarenhet istället är mitt tips.

#126

Postad 21 mars 2012 - 14:56

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Vad är inte riktigt med det? :blink:

Skaffa egen erfarenhet istället är mitt tips.

Ett inlägg är väl inte direkt en studie, jag kan ju tillexempel skriva en massa roligt på ett forum samtidigt som jag är doktor i kvantfysik men det jag skriver på ett forum räknas väl inte direkt som en definitiv sanning för det?

Du själv frågar efter källor och bevis på Isaacs inlägg, och den källan du kommer med är ett foruminlägg.
Vilket ger ungefär samma kredibilitet som Isaacs egna inlägg, vilket är ett foruminlägg.

#127

Postad 21 mars 2012 - 15:10

Unregisteredaa27c90a
  • Unregisteredaa27c90a
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Ett inlägg är väl inte direkt en studie, jag kan ju tillexempel skriva en massa roligt på ett forum samtidigt som jag är doktor i kvantfysik men det jag skriver på ett forum räknas väl inte direkt som en definitiv sanning för det?

Du själv frågar efter källor och bevis på Isaacs inlägg, och den källan du kommer med är ett foruminlägg.
Vilket ger ungefär samma kredibilitet som Isaacs egna inlägg, vilket är ett foruminlägg.

+1

#128

Postad 21 mars 2012 - 15:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Ett inlägg är väl inte direkt en studie, jag kan ju tillexempel skriva en massa roligt på ett forum samtidigt som jag är doktor i kvantfysik men det jag skriver på ett forum räknas väl inte direkt som en definitiv sanning för det?

Ett inlägg som berättat vad som kommit fram i studien är ju inte samma sak som ljuga.


Du själv frågar efter källor och bevis på Isaacs inlägg, och den källan du kommer med är ett foruminlägg.
Vilket ger ungefär samma kredibilitet som Isaacs egna inlägg, vilket är ett foruminlägg.

Det beror ju på vad för källor det är. Om ett företag gör massa studier för att optimera deras produkter, är då detta inte studier bara för man inte publicerar det i en vetenskaplig skift?

Vi kan ju göra ett test, eftersom folk själv inte testar. Kom hit med EN basmodul så kan vi se om rummets problem är större än skillnaden i dist och fördelen med multipla basar.

#129

Postad 21 mars 2012 - 15:36

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Ett inlägg som berättat vad som kommit fram i studien är ju inte samma sak som ljuga.


Men han nämner inte ett ord om någon studie i inlägget?

Edit: Och vad säger att han talar sanning? Han kanske bara vill sälja på er fler basmoduler ;)?
Jag talar sanning nu: Det magnetiska kvanttalet är alltid halvtal för det har jag doktorerat i..... :P

Vi kan ju göra ett test, eftersom folk själv inte testar. Kom hit med EN basmodul så kan vi se om rummets problem är större än skillnaden i dist och fördelen med multipla basar.

Jag ifrågasätter inte dina påståenden, utan jag vet att det är bättre med två moduler än en, jag tycker bara du ska ta fram mer konkret fakta än ett forum inlägg.

Redigerat av Unregistered710b3906, 21 mars 2012 - 16:03.


#130

Postad 21 mars 2012 - 16:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Men han nämner inte ett ord om någon studie i inlägget?

Nej, men han har talat om det tidigare och stort all den kunskapen han fått fram bygger på egna studier.


Jag ifrågasätter inte dina påståenden, utan jag vet att det är bättre med två moduler än en, jag tycker bara du ska ta fram mer konkret fakta än ett forum inlägg.

Visst, det kan man tycka. Han förordar även fler än en basmodul med, men det kanske inte finns något värde i det om han inte lägger fram det som en publicerad studie ;)
För egen del så bryr jag mig inte så mycket. Jag vill framföra tips och erfarenheter om man är intresserad. Är man inte, så behöver man inte bry sig :)

#131

Postad 21 mars 2012 - 16:06

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Mina studier tyder dock på att Proson Rumble är världens bästa subbas....

#132

Postad 21 mars 2012 - 17:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Mina studier tyder dock på att Proson Rumble är världens bästa subbas....

Här är skillnaden att du ljuger (du har inte gjort den studien) och du försöker ironisera.
Visst, du kan göra så men du hjälper ju inte dig själv att ignorera kunskap.

#133

Postad 21 mars 2012 - 18:03

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Suck.... Är du mannen utan humor?

#134

Postad 21 mars 2012 - 18:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Nej, verkligen inte.

#135

Postad 21 mars 2012 - 20:22

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Det beror ju på vad för källor det är. Om ett företag gör massa studier för att optimera deras produkter, är då detta inte studier bara för man inte publicerar det i en vetenskaplig skift?


Du menar som alla företag som säljer högtalarkablar i kolfiber för obscena summor pengar?

#136

Postad 21 mars 2012 - 23:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Njet.

#137

Postad 22 mars 2012 - 07:29

Unregisteredaa27c90a
  • Unregisteredaa27c90a
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Da!
Så du tycker en fritidsforskare som publiserar sina teser eller studier på forum är en oomrunkerlig källa?
Du ställer krav på andras källor men dina egna är i samma klass.

#138

Postad 22 mars 2012 - 10:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Da!
Så du tycker en fritidsforskare som publiserar sina teser eller studier på forum är en oomrunkerlig källa?
Du ställer krav på andras källor men dina egna är i samma klass.


Vet inte vad du menar med fritidsforskare. Det jag tog upp vad det Ingvar erfarenheter, från hans egna studier, som "alla" hänger ihop med hans egna märke. På samma sätt som Focal gör, fast i mycket större skala.
Sen så finns det rätt dåligt med bra forskning på detta och jag gav istället ett förslag, att vi kan göra ett test här. Frågan är om folk verkligen vill testa och kanske lära sig något nytt?

#139

Postad 22 mars 2012 - 11:03

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Snacka om att denna tråden inte längre handlar om varför det inte är vanligt att subbar säljs i par :)

#140

Postad 22 mars 2012 - 11:23

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Du har ju fortfarande inte, vad jag vet, lagt fram källor som bevisar att RUMMET ger övertoner.

Jag har redan styrkt det med de studier som Ingvar öhman gjort. Det går även att stödjas med folk som använt och lärt sig låg dist i basområdet, precis det som Svante tog upp i samma tråd som Ingvars inlägg kommer från.
Det att folk är ovana låg dist i basen och behöver lära sig uppfatta den, vilket man gör med utökat headroom.
Det är ju kanske svårt för dig att förstå om du inte testat det själv. Men det är ju lite som när folk blev så förbluffande över t ex Edison's vaxrulle, som "lät som verkligheten".

Som sagt, kolla mina länkar tidigare i tråden istället för att bara gissa saker. Länka ett vetenskapligt ABX-test till mig, angående hörbar distorsion inom lågbas, (som inte kommer av rummets interferens) du har än så länge , vad jag vet inte kommit med några källor som styrker ditt påstående varken matematiskt eller annat.


Verkar snarare vara du som inte förstår vad som sägs i artiklarna jag länkade till, du hör kanske bara de akustiska fördelarna även om du inte förstår det, du vet inte vilka bas-system jag lyssnat på och vice versa så dina påståenden där är ju bara grundlösa.
Ge mig vetenskapliga bevis eller åtminstone matematiska bevis så kommer jag kanske omvärdera.


P.S. Jag är musiker så jag har full förståelse för hur en baskagge, kontrabas eller tex. åska låter i verkligheten. Kan säga att dom flesta människor vill ha mer intensitet men i övrigt tror jag många har mycket mer koll en vad du tror,
översittar argument att människor inte vet hur bas skall låta.

#141

Postad 22 mars 2012 - 14:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Som sagt, kolla mina länkar tidigare i tråden istället för att bara gissa saker. Länka ett vetenskapligt ABX-test till mig, angående hörbar distorsion inom lågbas, (som inte kommer av rummets interferens) du har än så länge , vad jag vet inte kommit med några källor som styrker ditt påstående varken matematiskt eller annat.

Jag har inte kollat dem på grund av tre anledningar:
-Du har fortfarande inte styrkt ditt tidigare påstående om att RUMMET skapar klart hörbara övertoner som skulel vara värre än disten från basen.
-Flera av tidigare tester jag sett har varit undermåliga och precis det som tagits upp på faktiskt flera gånger, där de faktiskt krävs en viss tids erfarenhet för att höra dist i basen.
-Du har inte svarat varför du inte ställer upp på ett test, irl. Det skulle visa så mycket mer.

Tror du får det svårt att övertyga DVD-Ai, Bakerman, Niklas, och alla andra med stora basriggar, att det inte behövs, för rummet döljer all dist.

#142

Postad 22 mars 2012 - 14:31

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Snacka om att denna tråden inte längre handlar om varför det inte är vanligt att subbar säljs i par :)

Hey, vi befinner oss i ljuddelen, vad hade du väntat dig...? ^_^

#143

Postad 22 mars 2012 - 14:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Det handlar till viss del om trådämnet. Eftersom det finns en myt att det räcker med en liten sub och att vi är väldigt okänsliga för dist i basen. Vilket inte stämmer om man testar och framförallt, lär sig leva utan disten.
För 20 år sedan hade jag massa filmer på LD som jag tyckte såg skitbra ut. 10 år senare så hade jag lärt mig vad EE var och flera av dessa filmer var nästan otittbara. Jag hade helt enkelt lärt mig och utvecklat högre krav.

För 4 år sedan lyssnade jag på ett par högtalare hos en kosntruktör. Tyckte det lät kanon för vara så liten. Skaffa mig ett mycket större system från samma konstruktör. Drygt 2 år senare så var jag på samma plats, lyssnade på samma högtalare med samma musik på samma volym. Då hade jag svårt att lyssna på grund av all dist i basen. Något jag inte märkt av 2 år tidigare.

När jag börjar undersöka mastering så började jag bitvis mer och mer höra fel som jag aldrig tänkt/hört innan. Idag så kan jag höra dessa fel via en boombox på jobbet, samma fel som jag kanske inte ens skulle märka av för 5-10 år sedan.

Just det som är problemet med diverse studier över dist (både bas och resten av registret) Detta + det faktum att all dist låter inte lika, så en form av dist på 8% behöver inte störa, medan en på 1-2% kan vara jäkligt jobbig. Och då blir distmätningarna, som de görs idag, inte övergripande. Något som man lätt kan testa med vissa låtar och vissa högtalare,där ena kanske har lite högre THD distmätning, men där den andra låter fruktansvärd på samma nivå, trots lägre THD mätning.

#144

Postad 22 mars 2012 - 14:45

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Jag har inte kollat dem på grund av tre anledningar:
-Du har fortfarande inte styrkt ditt tidigare påstående om att RUMMET skapar klart hörbara övertoner som skulel vara värre än disten från basen.

Jag har styrkt mina påståenden genom länkarna. Om det är något som är oklart kan du fråga.

-Flera av tidigare tester jag sett har varit undermåliga och precis det som tagits upp på faktiskt flera gånger, där de faktiskt krävs en viss tids erfarenhet för att höra dist i basen.

Har inte skickat några ABX-test, är endast artiklar. Vad som spekuleras om på andra forum är ingen vetenskap. Åska har dom flesta hört inkl massa andra lågfrekventa ljud i verkligheten, är det med distorsion då också?

-Du har inte svarat varför du inte ställer upp på ett test, irl. Det skulle visa så mycket mer.

Jag har inte fått frågan. Jag kan ställa upp på test, under förutsättningarna att dem sker utomhus, under öppen rymd.

Tror du får det svårt att övertyga DVD-Ai, Bakerman, Niklas, och alla andra med stora basriggar, att det inte behövs, för rummet döljer all dist.

Jag är inte intresserad av att övertyga någon, vill bara undvika missförstånd. Det stämmer att fler subbar kan ge klart akustiska fördelar, det var i mitt fall det inte blev märkbar skillnad.

#145

Postad 22 mars 2012 - 14:51

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

en form av dist på 8% behöver inte störa, medan en på 1-2% kan vara jäkligt jobbig. Och då

Harmonisk interferens är ju alltid att föredra.

#146

Postad 22 mars 2012 - 14:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Som jag antog.

#147

Postad 22 mars 2012 - 16:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Intressant tråd :)

Många intressanta förslag på orsaker har kommit upp och diskuterats kring hur vida det alls behövs fler subbar.

Själv sitter jag med 4st högpresterande och enligt dom flesta, även ljudintresserade, knasigt stora "subbor" i ett 11kvm rum.
Allt är en avvägning av vad man behöver och hur rummet beter sig, anser jag då ! :)

Mitt rum låter nästar lika bra med 2st som med 4st, men kapaciteten med 2st högpresterande räcker inte till då jag har en hel del krav !
Så i mitt fall har jag valt 4st moduler för att 2st inte räckte och större ville jag inte ha för då får inte varje enhet platts så bra längre.

Men det finns också fall där 2st av mina moduler hade varit overkill deluxe!
Fast rummet kräver 4st för att få rätt koppling och undertryckning maximalt av rumsresonanserna.

Oavsett så det där kan man diskutera till oändligheten...
Jag har då nästan inte hört en enda uppsättning där 1st subb låter mer än "ganska dåligt", steget till 2st rätt placerade är oftast Enormt!
Man ges då möjligheten att börja "bearbeta rummets hyss" vilket man inte har med 1st...
Steget till 4st kan vara lika stort eller betydligt mycket mindre, sällan större i alla fall :)
Förutom att just få ner dissten i basområdet, som faktiskt, tror eller ej är väldigt känsligt för om det innehåller höga mängder av disstorsion!
Alla mina erfarenheter, och alla jag känner som är musikintresserade håller med mig om detta.
Jag personligen är ganska ointresserad av vetenskapliga tester som fullständigt motsätter sig det jag själv upplever och hör. Och med egna Testande jätte enkelt kan påvisa att jag har rätt dessutom...
Jag litar på min och mina vänners hörsel, min hörsel har alltid sista ordet när det gäller hur någlnting "är".
säger mina öron att det låter bättre och renare så är det så, och jag har märkt att inom ljudtekniken så är många saker inte är vad det till synes vara vid en först anblick ;)
Man får testa själv och uppleva saker för att själv veta, innan kan man bara lita på vad andra säger och det ska man inte göra blint!
Jag kan skriva att "såhär är det"!
Helt enkelt för att jag anser det, basserat till 100% på eget testande och erfarenheter, inte någon annans...
Och jag kan därmed också från min sida hävda att alla andra har fel, och det menar jag ;)
Sedan är det upp till alla att göra vad dom vill med det, Jag untgåt inte från att alla ska tycka som jag bara för det eller att någon har fel i att tycka som dom gör, alla får tycka vad dom vill.
Även om jag anser och med egna erfarenheter VET att det är fel...
Jag är inte den som fråntar folk rätten till att ha fel, utan folk får gärna ha hur fel dom vill om det mesta för min del. Desutom är jag för lat för att orka bry mig för det mesta om att folk har fel, jag låter dom tro vad dom vill :)
Men att lita på andras erfarenheter mer än sina egna är något som i alla fall jag höjer ett varningens finger för...
(om man har möjlighet att testa det själv !, för annars har man ju inget val...:))

Jag har tur som har egna erfarenheter att luta mig mot, det är inte alla förunnat...
känns bra!

Men åter till ämnet:
Dissen som uppstår i högtalaren (subben i det här fallet) uppstår inte i signaldelen på ingången...
Och då hjälper det inte om subben delas vid, säg 80 Hz, dissten uppstår i elementet och lådan och kommer inte att HP filtreras utan kommer att höras hur bra som helst.
Och då hör man vart subben står och inte nog med det, dissten är ju också allmänt tråkig att lyssna på då det ju faktiskt börjar att "låta bas" om basen snarare än att spela musik...

Så, jag anser att dom flesta, även folk som inte anser att prestandan behöver vara så hög, har underdimensionerade bassystem.
Upplevelsen av disstfri återgivning ger mycket som man inte har en aning om att man saknat för en man har upplevt det ;)

Så, med dessa saker sagt så vill jag slå ett slag för att ha lite mer än vad man behöver i basområdet, och gör det gärna genom att ha 2-4 st subbor av mindre slag i stället som du kan placera väl.

Gällande varför subbor inte säljs i par!
Ja det har nog med framförallt två saker att göra:

1: "Gammal vana", Det har liksom varit vedertaget av den stora massan att man har EN subb, men folk börjar få lite mer förståelse och insikt i hur stor skillnad det gör.
Alltså att kunna arbeta med rummet och subbarna för att få tilll bra ljud!
Bra utveckling ! :)

2: priset!
Butikerna vill inte skrämma kunder genom att säga att "Du ska ha två st"
Dom säljer hellre billigare system som blir oproportionellt mycket sämre i basområdet...
Ta 2st billigare subbar och placera dom bra och du vinner på det!

Så!
Jag tror att det sammanfattar min ställning i frågan och mina åsikter, och jag tror nog att det är så att om vi blir fler och fler som fattar vittsen med fler subbar så kan det komma att ändras, eller i alla fall börja dyka upp fler "paket" - köp 2, spara 1000kr och liknande ;)
Inte just framlagt så, men ni fattar vart jag vill komma.

Edit: skrivet med Ifån på en skakig buss så håll till godo med alla tokigaheter. :P

Ha de hyvens !

Redigerat av DVD-ai, 22 mars 2012 - 16:32.


#148

Postad 22 mars 2012 - 16:30

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
disharmonisk diskrepans

Hörde fö nys om att Hifiklubben eventuellt kanske ska börja sälja subbar i par.
Vi får se vad som händer om vi ska nosa lite på topicen,

#149

Postad 22 mars 2012 - 17:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
David, du glömde punkt nummer tre och fyra..
Tre borde väl vara att två tar dubbelt så mycket plats som en.
Fyra borde väl vara WAF.

Jag skiter fullständigt i vad andra tycker. Om dom sitter nöjda med en liten låda byggd i 10 mm spån, ett klent 8 eller 10"-element matat av 60 watt, och hela skapelsen kostar 1590 spänn, är väl det kanon ?
Jag har inget behov av att pracka på folk en massa "kunskaper" om vad dom bör eller inte bör göra.

Men en sak kan vi ju dock konstatera, och det är att dom som sitter nöjda med exempelvis en Proson R-8 har aldrig lyssnat på ett kompetent bassystem. D.v.s ett bassystem som kan spela upp en modern film med en kalibrerad stärkare vid referensnivå, och fortfarande ha en del headroom kvar.

Redigerat av Bakerman, 22 mars 2012 - 17:58.


#150

Postad 22 mars 2012 - 18:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
+1 på Baker



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.