Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förslag på ännu lägre decibel på konserter

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 maj 2012 - 09:48

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
http://www.dn.se/kul...belgransen-sank

Katastrof enligt mig, låter ju redan för j*vligt och alldeles för lågt på dagens konserter.

#2

Postad 04 maj 2012 - 10:30

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Visst låter det oftast illa, men det brukar bero oftast på att det låter för högt.
För mig liknar det här domedagsprofetiorna om konkurser när krog-och restaurangbranchen skulle bli rökfri.
Resultatet blev det omvända, och jag förutspår att det kommer hända även här.
Jag går ofta på konserter, men jag bryr mig mer om kontakten, musiken och ljudet än om ljudtrycket.

#3

Postad 05 maj 2012 - 06:35

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Finns en baksida med hög volym som så gott som alla känner till . De flesta ignorerar denna baksida tills man blir drabbad, sen är det inte lika kul längre.
Det kan funka 10 eller eller 20 konserter men den 21a kan va den sista du klarade. Pipet i öronen slutar inte och nu menar jag slutar aldrig,du kan få leva med detta i resten av livet.
Har själv spelat HÖG volym ofta och gillat ös på konserter men inte mer.....
Hög volym kan ge och ger bestående hörselskador och kan ge bla. tinnitus .
Har själv drabbats av tinnitus sen ett par år tillbaka, och nä det e inte kul.
Kroniskt pip i öra för ALLTID, går inte att bota. För en del gör detta vardagen till ett ****.
För min egen del kan jag periodvis inte alls lyssna på musik , absolut inte gå på konserter osv.

Så tänk er för , det är inte lika coolt med hög volym längre om ni skulle drabbas av ex tinnitus.

#4

Postad 06 maj 2012 - 21:20

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med vad reporten skriver:

I stället för att sänka decibelgränsen borde myndigheterna göra det lättare för folk att skydda sig. För mig som går på många konserter är det lika självklart att ha hörselskydd som byxor. Öronproppar borde delas ut gratis på alla spelningar (och nattklubbar, där volymen ibland är ännu högre). De borde också säljas på fler ställen än apoteket.

#5

Postad 07 maj 2012 - 00:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

I stället för att sänka decibelgränsen...


Så länge det finns folk som ignorerar naturlagar, goda råd och dessutom saknar sunt förnuft - oavsett om det är medfött eller ett resultat av fylla - så är det faktiskt ganska vettigt med lite regler som hindrar nötterna att skada sig själva i allt för stor utsträckning.

Gratis skydd e likn är utmärkta idéer, men funkar sällan pga ovan nämnda faktorer... :)

Redigerat av Unregistered277056c3, 07 maj 2012 - 00:06.


#6

Postad 07 maj 2012 - 06:45

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Ja, jag tycker i alla fall att det är upp till var och en att skydda sig.
Och jag tycker att det redan idag i många fall är för låg volym - ta Soilwork på Metaltown förra året som exempel - jag stod långt fram, nästan rakt framför PA:t men lik förbannat hördes trummorna högre från scen än ljudet ut.

#7

Postad 07 maj 2012 - 06:53

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1
Att stoppa in något i öronen för att stänga ute ljud när man går på konsert för att lyssna på något känns ju helt sjukt, gör ni likadant hemma? Dvs, sätter i öronproppar, sätter er i bästa fåtöljen med en whisky och drar upp stereon till dubbla volymen för att kompensera?

Hur är den upplevda ljudkvalitén med öronproppar i? Klarar man sig med en 2000 kr anläggning från elgiganten då eller går det fortfarande att höra skillnad?

#8

Postad 07 maj 2012 - 10:40

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Problemet med öronskydd av olika slag är att dom förvränger ljudet.

#9

Postad 07 maj 2012 - 11:02

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Att stoppa in något i öronen för att stänga ute ljud när man går på konsert för att lyssna på något känns ju helt sjukt, gör ni likadant hemma? Dvs, sätter i öronproppar, sätter er i bästa fåtöljen med en whisky och drar upp stereon till dubbla volymen för att kompensera?

Hur är den upplevda ljudkvalitén med öronproppar i? Klarar man sig med en 2000 kr anläggning från elgiganten då eller går det fortfarande att höra skillnad?


Skillnaden är ju att hemma är det inte X antal hundra, kanske tusen pers framför scen som sorlar och förstör ljudet.
Sen är det så att jag är mycket nöjd med ljudvolymen på större konserter men när det kommer till mindre scener (som i mitt exempel ovan) så förstörs musiken!

Sen har det varit tvärtom också - jag minns så väl Tool på Metaltown 2006 då jag satt på asfalten kanske 100 meter framför scenen och inte kunde hålla en konversation med min kompis ens pga av den extremt höga volymen.

#10

Postad 08 maj 2012 - 18:13

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
De i ljudväg bästa konserterna ges i mitt tycke i konserthallar, inte på stora asfaltstorg.
Står man i ett folkhav så borde väl det vara en del av upplevelsen, inte något som ska överröstas till varje pris?
För den delen så hör jag hellre besökare än försöker tyda vad min kompis skriker i mitt öra.

#11

Postad 09 maj 2012 - 06:43

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Men som sagt, när trummorna hörs högre från scen än utljudet i PA:t - då är det helt enkelt lågt.

#12

Postad 09 maj 2012 - 09:13

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Tyvärr hör jag till dem som välkomnar förslaget, jag får oftast stora problem när jag varit på konsert, och är det riktigt högt som tex motörhead så hjälper tyvärr inte öronproppar för att jag helt ska bli av med problemet :( Trist och det är inte musik som förstört öronen men resultatet blir detta :(

#13

Postad 09 maj 2012 - 10:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Men som sagt, när trummorna hörs högre från scen än utljudet i PA:t - då är det helt enkelt lågt.

...och sannolikt lägre än socialstyrelsens norm vilket gör att exemplet kan sägas sakna relevans i sammanhanget... :)

Det skall vara "bra tryck" på konserter, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som "för högt".

#14

Postad 09 maj 2012 - 10:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Då kan de ju samtidigt slopa 13-års-gränsen för konserter som är satt just för att skydda ungarnas hörsel. Hade tänkt gå på Kent med grabben häromåret, men det sket sig pga av den konstiga regeln. :wacko:

#15

Postad 10 maj 2012 - 20:12

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Att stoppa in något i öronen för att stänga ute ljud när man går på konsert för att lyssna på något känns ju helt sjukt, gör ni likadant hemma? Dvs, sätter i öronproppar, sätter er i bästa fåtöljen med en whisky och drar upp stereon till dubbla volymen för att kompensera?

Hur är den upplevda ljudkvalitén med öronproppar i? Klarar man sig med en 2000 kr anläggning från elgiganten då eller går det fortfarande att höra skillnad?


Och hur gör man om man har glasöron (man får snabbt och lätt hörselskador)?
Går inte ut utan öronproppar på någon fest/krog/konsert pga att jag skadar hörseln mycket lättare än många andra.
Ångrar att jag inte gjorde det i mina yngre år då hade jag troligt vis inte haft tinnitus idag.

Hemma väljer jag själv volymen och då alltid en bra bit ifrån smärtgränsen.

#16

Postad 11 maj 2012 - 00:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Att stoppa in något i öronen för att stänga ute ljud när man går på konsert för att lyssna på något känns ju helt sjukt, gör ni likadant hemma? Dvs, sätter i öronproppar, sätter er i bästa fåtöljen med en whisky och drar upp stereon till dubbla volymen för att kompensera?

Hur är den upplevda ljudkvalitén med öronproppar i? Klarar man sig med en 2000 kr anläggning från elgiganten då eller går det fortfarande att höra skillnad?


Om jag spelade på konsertnivå hemma så lovar jag att jag snart inte skulle ha något hem, dessutom är det jag själv som väljer hur högt jag ska spela hemma. Men lovar att det inte är nått drömläge att lida i flera dagar efter man varit på konsert bara för att man inte skyddat sin hörsel

#17

Postad 11 maj 2012 - 10:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1
Det bästa vore om gränsen var satt ganska högt men där man informerar och hjälper till med skydd.

#18

Postad 11 maj 2012 - 14:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Eeh, högt som fasen och en batong i skallen om man inte kör med öronproppar.

Självsvåldigt beteende kostar skattepengar och bör givetvis beivras! ;)

#19

Postad 11 maj 2012 - 14:59

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Det bästa vore om gränsen var satt ganska högt men där man informerar och hjälper till med skydd.


Håller med. Det ska vara lite tryck. Och det finns ju proppar som förvränger mindre. Jag gillar när det känns i kroppen utan att det för den sakens skull ska vara som knivar i snäckorna.

Redigerat av Bongo_Mongo, 11 maj 2012 - 15:00.


#20

Postad 12 maj 2012 - 12:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Eeh, högt som fasen och en batong i skallen om man inte kör med öronproppar.

Självsvåldigt beteende kostar skattepengar och bör givetvis beivras! ;)

Dravel. Då skulle de flesta sporter förbjudas eftersom de ger skador och i flertalet fall dödsfall. Du kanske gillar tanken med diktatur som bestämmer vad folk ska göra men jag ogillar den tanken.

#21

Postad 14 maj 2012 - 14:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Dravel. Då skulle de flesta sporter förbjudas eftersom de ger skador och i flertalet fall dödsfall. Du kanske gillar tanken med diktatur som bestämmer vad folk ska göra men jag ogillar den tanken.


Nu är Buffalo Karlsson på väg ned i diket igen med sina ogenomtänkta testosteronstinna puckokommentarer... ;)

#22

Postad 15 maj 2012 - 15:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nu är Buffalo Karlsson på väg ned i diket igen med sina ogenomtänkta testosteronstinna puckokommentarer... ;)

Ahhhh, som vanligt hade du inget argument emot så du går på person istället. :)

#23

Postad 15 maj 2012 - 18:16

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Ahhhh, som vanligt hade du inget argument emot så du går på person istället. :)


Jag tycker att ni båda ska sätta på er hörselskydden och trycka på CAPSLOCK... ;)

#24

Postad 15 maj 2012 - 21:27

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Ahhhh, som vanligt hade du inget argument emot så du går på person istället. :)


Som vanligt???

Avstå från snutigheter och LÄS innan du kommenterar, så är risken betydligt mindre att du trampar i klaveret. :)

#25

Postad 15 maj 2012 - 21:54

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Jag tycker om förslaget, upplever nästan alltid att det är för hög volym på de konserter jag går på. Dylan/Knopfler i Globen förra året var skadligt högt enligt mig.

/ea

#26

Postad 18 maj 2012 - 17:25

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Detta är ju ganska intressant rörande dB och musik:

http://www.youtube.c...d&v=ZPW5Zk4kgQA

Redigerat av MrSpokk, 18 maj 2012 - 17:26.


#27

Postad 19 maj 2012 - 00:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag tycker om förslaget, upplever nästan alltid att det är för hög volym på de konserter jag går på. Dylan/Knopfler i Globen förra året var skadligt högt enligt mig.

/ea

Mitt förslag är proppar. Ska man sänka volymen så ingen upplever mer än 97 dB oavsett vart man står i lokalen?

#28

Postad 19 maj 2012 - 05:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Mitt förslag är att man utbildar mixare till att ratta ljudet så att man slipper använda proppar. Jag antar att ingen använder öronskydd när de lyssnar hemma? *blink blink*



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.