Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Funderingar med kalibrering av ljudet med Onkyo TX-NR609

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 oktober 2014 - 16:18

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Har en Onkyo TX-NR609 och funderar lite kring kalibreringen man kan göra med "mikrofonen".
Är en trög amatör så därför kan också någon fråga vara lite dum eller onödig :)

Hur mycket behöver man ställa in själv innan man kör igång kalibreringen?
Ska man ställa in storlek på högtalare, avstånd osv för efter min kalibrering står allt på samma som tidigare, hur konstigt ja än ställt in, borde inte de ändrats?
Storleken på fronthögtalarna är också inställda på små även om jag har större golvhögtalare, alla högtalare står även som 40hz vilket är tveksamt om det stämmer, eller? Inställningen "Fullband" passar bättre in på frontarna tycker jag

Tycker även att jag får dålig (eller i alla fall inte tillräcklig) bas, trots att jag ändrat till +10 (max), borde inte kalibreringen känna av de också?
Testade en gammal Pioneerförstärkare med samma högtalare och då dundrade de på rejält.
Förstår att de är nåt ja ska ställa in men vad och hur?

När man kört full kalibrering med 3 lyssningsplatser, ställer den då in något medel värde så det blir så ok som möjligt för alla platser eller kan man välja för vilken plats man vill ha ljudet?

Mina högtalare är:
Dali Concept 6 (front)
Dali Concept center
Dali Concept 1 (surround)
Dali basis 100 (bas)

Redigerat av danne_king, 30 oktober 2014 - 16:23.


#2

Postad 30 oktober 2014 - 16:34

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Det är medelvärdet. Jag har en 727 och kör utan sub, men kör du hela Audyssey kalibreringen med dynamisk EQ och kanske volym så bör basen låta mycket mer det tyckte iaf jag. Mer redan på lägre volymer. Det finns även en kurva man kan ändra för t.ex hdmi som du kör filmer på till Movie, finns music (den ska vara flat enligt googling)

Sen vad du borde få? är det var du vill ha ut, eller har du fått ut det innan? :) är väl 2 olika saker.

Jag har inga fina dali. Men kör
Front, fullband
Center 40Hz
Surround 60Hz
Dynamisk volym On/Movie
Dynamisk EQ
Sen för att de ska fungera kan ma ej köra pure/direct vad jag läst i manualen. Utan läget Stereo för 2kanal eller straight decode för fler kanal (om de dynamiska effekterna skall höras)

Redigerat av SKIBBE, 30 oktober 2014 - 17:27.


#3

Postad 30 oktober 2014 - 16:40

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
Du behöver inte ställa in nått alls innan. det ska full kalibrering göra på första varvet i kalibreringen då känner den av vad du har för högtalare .. de andra 2 varven känner den av nivåer osv

#4

Postad 03 november 2014 - 14:54

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Har också en Onkyo 609, har kallibrerat ljudet flera ggr eftersom jag får inget tryck i ljudet. Får höja väldigt mycket för att det ska låta. Har de stora högtalarna som stora (man får ändra i efterhand för stärkaren fixar inte de i kallibreringen). På något sätt så har står det inte dolby digital längre på displayen utan "Multisound" (kommer ej riktigt ihåg men multi ngt är de). Får inte bort dessa inställningar oavsett vad man gör, har ett 7.1 system. Men största problemet är att det låter lågt och man får höja nivåerna vilket gör att det börjar brusa från högtalarna.

Mycket missnöjd med Onkyon, funderar på att byta till Denon istället.

#5

Postad 03 november 2014 - 15:03

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
När och hur märker du att de är dåligt tryck? Någon speciell film eller låt? Jag är mest nyfiken och vill höra hur jag upplever det i mitt system som ändå är ganska basfattigt, jag kör pluggat.

#6

Postad 03 november 2014 - 15:19

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

När och hur märker du att de är dåligt tryck? Någon speciell film eller låt? Jag är mest nyfiken och vill höra hur jag upplever det i mitt system som ändå är ganska basfattigt, jag kör pluggat.


Märkte detta efter en vecka efter köp, haft den i ca 2 år. Alltså det är inget fel i basen eller ngt sånt, men det är bara lågt ljud, får höja till minst nivå 60 för att det ska smälla på bra. Även märkt när det pratas i filmen så hörs det ok sen när det blir "action" så dämpas dialogerna så man inte hör ngt knappt. Vet ej vilka sorts inställningar man ska göra.

#7

Postad 03 november 2014 - 15:26

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Märkte detta efter en vecka efter köp, haft den i ca 2 år. Alltså det är inget fel i basen eller ngt sånt, men det är bara lågt ljud, får höja till minst nivå 60 för att det ska smälla på bra. Även märkt när det pratas i filmen så hörs det ok sen när det blir "action" så dämpas dialogerna så man inte hör ngt knappt. Vet ej vilka sorts inställningar man ska göra.


Om du kör en film med DTS och det står DTS i displayen är det samma fel då? Dvs att förstärlaren står i direct läget så inget påverkar signalen. För kan ju vara något med att det mixas konstigt om du använder pro logic/2 eller liknande effekt.

Kan ju även hjälpa om subwooferns crossover justeras att den går in tidigare och hjälper frontarna med bas?

Redigerat av SKIBBE, 03 november 2014 - 15:28.


#8

Postad 03 november 2014 - 15:47

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Om du kör en film med DTS och det står DTS i displayen är det samma fel då? Dvs att förstärlaren står i direct läget så inget påverkar signalen. För kan ju vara något med att det mixas konstigt om du använder pro logic/2 eller liknande effekt


Nä det står Multichannel på displayen, får inte bort det oavsett vilken inställning jag gör. Innan stod det prologic2 och sen ändrades det till Multichannel. Använder ps3 som bluray spelare, den har inställningarna att man kan simulera 7.1, ljudet kanske borde ändras om man ändrar i ps3:an.

Men oavsett så låter lågt, sen att HDMI växlaren funkar när den vill är ju ett helt annat problem.

#9

Postad 03 november 2014 - 15:57

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Nä det står Multichannel på displayen, får inte bort det oavsett vilken inställning jag gör. Innan stod det prologic2 och sen ändrades det till Multichannel. Använder ps3 som bluray spelare, den har inställningarna att man kan simulera 7.1, ljudet kanske borde ändras om man ändrar i ps3:an.

Men oavsett så låter lågt, sen att HDMI växlaren funkar när den vill är ju ett helt annat problem.


Har du en nyare ps3 så ska du köra bitstream över hdmi. Då ska ej signalen påverkas och rätt loggor skall visas på din onkyo. Sen vet jag ej om hdmi-växeln påverkar,samt att förstärkaren måste ju stödja de formatet som skickas. DD/DTS och även nyare i HD då. Annars finns ju PCM då decodar ps3:an om signalen och skickar den som multichanel (villket också skall fungera) och kräver inte att förstärkaren skall kunna decoda t.ex dts själv.

#10

Postad 03 november 2014 - 16:06

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Har du en nyare ps3 så ska du köra bitstream över hdmi. Då ska ej signalen påverkas och rätt loggor skall visas på din onkyo. Sen vet jag ej om hdmi-växeln påverkar,samt att förstärkaren måste ju stödja de formatet som skickas. DD/DTS och även nyare i HD då. Annars finns ju PCM då decodar ps3:an om signalen och skickar den som multichanel (villket också skall fungera) och kräver inte att förstärkaren skall kunna decoda t.ex dts själv.


Skrev tydligen fel, ska stå ps4 inte ps3. Jo förstärkaren stödjer de nyare ljudformaten som DD/DTS samt samma i HD. Har dock inte uppgraderat mjukvaran sen den köptes, blev avskräckt då jag läste om många som fått problem efter de uppdaterat mjukvaran.

#11

Postad 03 november 2014 - 17:56

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Jag har inte fått min 608:a att låta lika bra efter automatisk kalibrering som efter manuell. Fram med måttbandet och decibelmätaren mao ;)

/r

#12

Postad 03 november 2014 - 18:10

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Den här typen av tråd verkar dyka upp typ en gång per månad!!!

https://www.minhembi...howtopic=275751

#13

Postad 07 november 2014 - 15:16

danne_king
  • danne_king
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Ännu några fundering med kalibreringen.
När man kör full kalibrering får man ju flytta micen för dom 3 sittplatserna.
Om jag som exempel har en 3-sitssoffa kan då plats 1 vara i mitten och 2 och 3 på varsin sida (tex 3-1-2 i soffan) eller bör platserna vara i följd (1-2-3)?
Och hur skulle det bli om en av platserna är utanför "lyssningszonen", med kanske en halv meter (alltså utanför någon av dom bakre högtalarna)?
Varför känner den inte av att frontarna är stora (fullband)utan ställer alla som små på 40 hz?

Redigerat av danne_king, 07 november 2014 - 15:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.