Jag köpte nyligen en Optoma HD67 och valde mellan tak- och väggfäste. Det blev ett väggfäste från Kjell & company som funkar bra. Jag bor också i hyresrätt och tyckte att det nog blir lättare att fixa hål i väggen än i taket. Det är bara att spackla och måla över det.
Jag kikade snabbt i Hyresrättslagen och där hänvisades till Jordabalk (1970:994):
Citat
24 a § Bostadshyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.
Parterna får träffa avtal om att bestämmelserna i första stycket helt eller delvis inte ska gälla, om
1. hyresavtalet avser ett enfamiljshus som inte är avsett att hyras ut varaktigt eller en lägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte är avsedd att hyras ut varaktigt, eller
2. lägenheten har upplåtits av någon som innehade den med bostadsrätt och lägenheten alltjämt innehas med sådan rätt.
Så om man gör ett hyfsat bra jobb med att spackla och sedan tapetsera eller måla för att täcka gamla borrhål, och sedan hyresvärden inte anmärker vid en inspektion så ska det inte vara några problem. Detta så länge din hyresvärd är en vanlig kommunal eller privat hyresvärd.
Det här inlägget har ändrats av Danneq 01 april 2011 - 09:01