Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monoblock vs slutsteg

404 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 02 april 2012 - 08:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Att en Watt alltid är en Watt tycker jag framgår av tråden o ingen som direkt frågasatt detta......Att sen det mäts lite skumt i vissa fall är en annan sak, sitter o tittar på mina gamla aktiva datahögtalare på jobbet o det står med stora bokstäver "2x120W power!!" på dessa, vilket är lite spännande då dom bara drar max 50W från nätet ;) . .Bara för det står 9x140W på Recivern är det inte troligt att den verkligen ger det. . Gamla härliga NAD som skulle ge 2x20W gav bra mycket mer osv osv

Jo. så mycket för att "en watt är en watt". Men det är ju förstås annars riktigt som Shifs säger. En annan sak som jag undrar över är det som Karlsson frågar; "specade eller uppmätta watt", när jag säger att min Sugden är ¨på ca. 20Watt. Är det helt enkelt så att den levererar väsentligt mycket mer än specat och kanske tom. så att den inte går i klass A speciellt högt upp? Nätdelen är monstruös för en 20 Wattare, ser ut att räcka mer än väl för 150W snarare.

#102

Postad 02 april 2012 - 08:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Den här tråden har verkligen urartat till mycket intressant läsning :) det skulle vara kul att höra en a-klass någpn gång, jag har inte gjort det annat än en hörlursförstärkare. men en sak är så gott som klar; jag kär *aldrig* köpa en a-klass själv. man måste ju tusan ha mer än typ 30w oavsett hur dom är uppmätta :D

#103

Postad 02 april 2012 - 08:52

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Spec eller uppmätt är ju en BRA fråga som man kan bli snurrig av. Gamla "berrgsprängare" som kunde stå "2x200W super POWER" o liknade på mätte knappt upp 2x10W....Sen som sagt vissa NAD, Rotel, Krell mm mätte klart mer Watt än spec. . . .tydligen svårt det där.


Nätdelen är lite svårt att bara jämföra så...som exempel har min 2X30W 2-kanalare minst dubbelt så stor nätdel som min 7x120W Reciver.

#104

Postad 02 april 2012 - 09:05

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Klass A är lite som att köra bil med motorn på maxvarv och variera drivkraften med kopplingen....

Klass A stärkare MÅSTE ha tokfeta trafos för att de skall överleva den egna värmeutvecklingen.....
De har de inte för att de ger mer "effekt" utan för att tåla den destruktiva värmen genom att fördela elektromagnetismens utbredning över en större massa/yta eller hur du nu vill se på det....

#105

Postad 02 april 2012 - 09:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Spec eller uppmätt är ju en BRA fråga som man kan bli snurrig av. Gamla "berrgsprängare" som kunde stå "2x200W super POWER" o liknade på mätte knappt upp 2x10W....Sen som sagt vissa NAD, Rotel, Krell mm mätte klart mer Watt än spec. . . .tydligen svårt det där.


Nätdelen är lite svårt att bara jämföra så...som exempel har min 2X30W 2-kanalare minst dubbelt så stor nätdel som min 7x120W Reciver.

Blev lite nyfiken på din anläggning. Jäklar vilka prylar! Accuphase ser man ju sannerligen inte i varje hem. :)

#106

Postad 02 april 2012 - 09:52

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1
watt spec i 8ohm är inte ett dugg intressant, det som däremot är intressant är hur förstärkaren hanterar ohm svängningar och ju högre man spelar (kon rörelser) ju mer dalar ohm talet och de flesta sämre förstärkare tappar andan av detta ( dock lite beroende på hur lågt det går i ohmtalet) men jag tar mina talare som ett exempel.

har man som tex jag ett par 4-vägs högtalare med 10st element i varje talare, trots specat 93db i känslighet så svänger ohm talet något fruktansvärt när jag spelar högt och det tar totalt musten ur de flesta bio förstärkare jag provat oavsett hur de är specade i 8ohm.
min nuvarande "lillsöta" förstärkare pumpar inte ur mer än 60w 8ohm, men den pumpar ur dubbla när ohm talet under hela högtalarens svängningar (3ohm ca) sjunker vilket gör att den har järnkoll på högtalarna tills väldigt höga volymer.

men även jag kan få min förstärkare att klippa och har till och med fått den att stänga av sig ett par gånger med dynamiska inspelningar....men då är volymen väldigt hög också så jag kanske skulle behöva återminstånde dubbla effekten men då blir det per automatik kostsamt i mitt fall .......då jag har en: thing för feel good lyx :)

man köper helt enkelt förstärkare efter högtalarna för bästa resultat.

tillägg: sen finns det ju självklart flera andra faktorer som också påverkar tex dämpfaktor mm men det är inget jag har stenkoll på då jag är lite amatör på området.

Redigerat av robert293, 02 april 2012 - 10:05.


#107

Postad 02 april 2012 - 09:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1

Är det helt enkelt så att den levererar väsentligt mycket mer än specat och kanske tom. så att den inte går i klass A speciellt högt upp? Nätdelen är monstruös för en 20 Wattare, ser ut att räcka mer än väl för 150W snarare.


Du läste med andra ord inte mina inlägg på förra sidan.

Ju sämre effektivitet, desto större trafo behövs det. Eftersom det mesta av effekten blir värme i en Klass A förstärkare, så är man begränsad till lågt effektuttag pga värmeutvecklingen, storleken på trafo osv.

Att dra slutsatsen att en förstärkare är kraftfull bara för att den har stor trafo, är som att utgå ifrån att en buss är snabb bara för att den är stor. Om bussen har en raketmotor så är den säkert snabb (Klass D), men inte om den har en vanlig diesemotor (Klass A).

Den raka motsatsen är t ex ICE-power (Klass D), där 2x500W inte är något problem i ett litet chassi.

Rotel RB-1092:
Postad bild

Redigerat av Ageve, 02 april 2012 - 10:00.


#108

Postad 02 april 2012 - 10:01

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
bladelius nya klass a historia till steg är specad 2x35w men har en nät del på 1500va, skulle vilja se en mätning på den faktiskt.

#109

Postad 02 april 2012 - 10:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Du läste med andra ord inte mina inlägg på förra sidan.

Ju sämre effektivitet, desto större trafo behövs det. Eftersom det mesta av effekten blir värme i en Klass A förstärkare, så är man begränsad till lågt effektuttag pga värmeutvecklingen, storleken på trafo osv.

Att dra slutsatsen att en förstärkare är kraftfull bara för att den har stor trafo, är som att utgå ifrån att en buss är snabb bara för att den är stor. Om bussen har en raketmotor så är den säkert snabb (Klass D), men inte om den har en vanlig diesemotor (Klass A).

Den raka motsatsen är t ex ICE-power (Klass D), där 2x500W inte är något problem i ett litet chassi.

Rotel RB-1092:
Postad bild

Nej, missade dina inlägg. Men kan inte för mitt liv förstå varför spekulationer kring klass A tekniken väcker såna känslor? Massor av liknelser och annat nedsättande har här den stackars klass A tekniken fått utstå, men fortfarande inte en enda vettig förklaring till varför det faktiskt ofta låter mycket bra.

#110

Postad 02 april 2012 - 10:32

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Det har väl inte talats nedsättande, snarare väldigt sakligt om hur det fungerar.

Eftersom du tror att jag hackar på Klass A, kan jag avslöja att jag är väldigt sugen på att skaffa två små monoblock jag suktat efter sedan mitten på 90-talet: Nelson Pass Aleph 0. Klass A.

Redigerat av shifts, 02 april 2012 - 12:35.


#111

Postad 02 april 2012 - 10:41

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Ageves exempel på KlassD 2 x 500W

Här kommer en Klass A på 2 x 100W, gissa om trafon är stor :)

http://www.hometheat...ms100-power-amp

Postad bild



Lite tester visar att den faktiskt levererar det den skall i 8ohm....men inte riktigt i 4 ohm:
http://www.stereophi...er-measurements

Redigerat av Triggerhappy, 02 april 2012 - 10:41.


#112

Postad 02 april 2012 - 11:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det har väl inte talats nedsättande, snarare väldigt sakligt om hur det fungerar.

Eftersom du tror att jag, hackar på Klass A, kan jag avslöja att jag är väldigt sugen på att skaffa två små monoblock jag suktat efter sedan mitten på 90-talet: Nelson Pass Aleph 0. Klass A.

Då har jag missförstått dig. Trodde att "miljösvineri" var lite negativt. :) Noterade förstås att du även sa att det ofta inte behövs så mycket effekt. Personligen tror jag att jag klarar mig länge med ca.20Watt vad gäller kontinuerlig ljudnivå. Högre än så spelar jag inte. Sedan är det nog väldigt intressant hur mycket förstärkaren levererar i topparna. Det lär ju behövas mångfalt som vissa så riktigt påpekar.
Nelson Pass är väl en av de drömpodukter som tidigt fick mig att undra hur i hela friden det är möljigt. Så lite effekt och så mycket ljud. Jo, jag vet att det inte är mer effekt än specen antyder. Men sedan var det ju det där med "superior transient response". Lycka till med sökandet! :)

#113

Postad 02 april 2012 - 11:37

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Men jag TYCKER det är miljösvineri, eftersom det verkligen är att elda för kråkorna. Men man behöver inte vara idealist jämt.

#114

Postad 02 april 2012 - 11:50

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag blev lite sugen på att elda för kråkorna när ett Luxman M-05 dök upp på begagnatmarknaden.
Men nu är väl vintern snart över, så jag behöver inget extra värmelement. ^_^

Men en vacker dag vill jag ha ett. Kanske lagom till pensionen när fötterna lätt blir kalla i tofflorna.....

2 x 105W

Bifogad fil(er)



#115

Postad 02 april 2012 - 11:53

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Men jag TYCKER det är miljösvineri, eftersom det verkligen är att elda för kråkorna. Men man behöver inte vara idealist jämt.

Tänk så här; På vinterhalvåret när huset ändå behöver värmas upp är det värme som värme, förutsatt att dina element har termostat. :)
Och har du tänkt tanken vad en hembioreceiver drar......Nä, tänkte väl det.
Sedan är ju i sammanhanget 120W(min förstärkares förbrukning ca.) inte så farligt. Man behöver ju inte ha apparaten igång jämt.
Köp dina Pass-burkar och cykla till jobbet så klarar du samvetet. :D

Jag blev lite sugen på att elda för kråkorna när ett Luxman M-05 dök upp på begagnatmarknaden.
Men nu är väl vintern snart över, så jag behöver inget extra värmelement. ^_^

Men en vacker dag vill jag ha ett. Kanske lagom till pensionen när fötterna lätt blir kalla i tofflorna.....

2 x 105W

Du måtte längta till pensionen. :)

#116

Postad 02 april 2012 - 12:14

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag hade tidigare ett Plinius SA-100 slutsteg och detta var på 2x100 W i klass A. Dock kunde man med hjälp av en vippa välja om man ville köra i ren klass A eller i AB. Ljudmässigt hörde jag inga direkta skillnader.

#117

Postad 02 april 2012 - 15:32

mickeyfrancis
  • mickeyfrancis
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag pratade med en ang förstärkarna jag väljer på. Så här sa han om mystere ia21 och b.m.c

Mystere med sina rör ger nog en något fylligare grundklang där röster och akustiska intrument får en naturlig klang. BMC är som en kall fjällbäck, superklart, dynamiskt ljud som ändå aldrig går över i påträngande transistorgnissel.
Raiho sa oxå att mystere inte borde va några problem men rekommendera moon el burmeister.

#118

Postad 02 april 2012 - 15:35

mickeyfrancis
  • mickeyfrancis
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag bryr mig inte om onödig energiförbrukning el om de blir varmt. Vill bara ha så bra ljud som möjligt.
Sen är jag inte så hemma med rörförstärkare och hur ofta man får byta rör men de är väl en 2000 h man kan spela innan de är fax att byta?

#119

Postad 02 april 2012 - 20:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nej, missade dina inlägg. Men kan inte för mitt liv förstå varför spekulationer kring klass A tekniken väcker såna känslor? Massor av liknelser och annat nedsättande har här den stackars klass A tekniken fått utstå, men fortfarande inte en enda vettig förklaring till varför det faktiskt ofta låter mycket bra.


Mina inlägg var iaf definitivt inte menade att vara nedsättande. Det enda jag ville ha sagt var att man inte kan jämföra storlek/dimensionering av slutsteg med helt olika tekniker. Klass A ger mindre uteffekt i förhållande till inmatad effekt, därav kravet på stora komponenter, och bra värmeavledning.

Klass AB är egentligen den bästa kompromissen, med fördelarna från Klass A vid låga signalnivåer, och högre effektivitet.

Klass D har högst effektivitet med god marginal, men presterar sämre än Klass AB i diskanten (därmed inte sagt att det alltid är hörbart).

#120

Postad 02 april 2012 - 22:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

edit: Glöm det, läste fel...

En uteffekt på 2x1500W i 8ohm kräver en 16A säkring. Fast risken att man utnyttjar den effekten kontinuerligt är kanske inte så stor...

1x5000W i 8 ohm vid bryggkoppling är dessvärre bara fantasisiffror. Det går inte att dra så mycket effekt ur ett vanligt vägguttag, inte ens med 16A säkring.

På baksidan står det 120V/18A (USA-modell). Det betyder att den som mest kan förbruka 2160W.


Hur förklaras då detta smidigast...?

"QSC PL380

Stereo mode, both channels driven into 4 ohm resistive loads, left channel output measured. 120v 60Hz power source on a 20 amp breaker. In this case the amp did not need more power as it only tripped the breaker once during testing (during the continuous loop). With the I-T8000 the lights in my house dimmed with each 50ms burst at each frequency tested and caused frequent walks to the laundry room to reset the breaker. Neither the PL380 nor any of the other amps did this. Granted the other amps are not as powerful, but the burst power of the PL380 is within a dB (or less), yet seems to use much less power. I substituted a PL380 at a pretty loud rock show for one of the I-T8000's and had one I-T8000 and one PL380 driving two TH115's per channel for a total of 8 subs. Both amps intermittently engaged their -10dB LED's during the loudest portions of the show and both worked perfectly. The I-T8000's fans run much louder and faster than the PL380 during testing, but with all the noise at a show, you'll never notice a difference in actual use.

The sine waves looked very good at all frequencies. The limiter was the best of the bunch as far as keeping the sine shape while reducing output. I have no idea what the limiter sounds like nor what the amp sounds like on the mid/high bandpass of my KF730's yet. I'm quite hopeful based on what I saw on the scope. TBA.

Continuous loops of 1kHz sine 50ms on / 50ms off produced 84v RMS at the onset of limiting. Single 50ms sine bursts are reported in the following table with both channels driven to the onset of limiting. This thing has excellent dynamic headroom into 4 ohms and is a smart engineering compromise over continuous power ratings given the nature of music.

Smaart measurements of the PL380 under load and with the HP filters are available here."

QSC PL380 [stereo mode];
20hz = 2601W
50hz = 2704W
200hz = 2704W
1khz = 3249W
5khz = 3721W
10khz = 4096W
20khz = 3844W

http://www.diyaudio....l380-amp-9.html

Eller detta ?

http://www.abeltroni...-meet-three.php

Redigerat av Bakerman, 02 april 2012 - 22:52.


#121

Postad 02 april 2012 - 22:53

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag har legat av mej, märker jag, för jag hänger inte alls med i ert tempo (har ni inga liv utanför forumet ;-) ).
Watt är alltid watt, men som många redan har varit inne på så skiljer sej sättet att speca/mäta effekten.

Det är synnerligen vanligt att "folk" mäter saker och får veta något som dom egentligen inte var intresserade av att veta.
Ungefär som att med momentmätning konstatera att en ferrari har bra "vrid", när man egentligen vill veta hur bra den är på att dra lastade släpvagnar...

...Någon som sett en ferrari med dragkrok? Alltså lämpar sej kanske inte bilen särskilt bra för att dra tunga släp.

Watt är väldigt enkelt och precis som någon sa, ström gånger spänning blir effekt.

Men sen kan man mäta under extremt kort tid. Man kan mäta en kanal i taget eller flera på en gång. Vissa bolag resonerar ju som så att det är synnerligen sällsynt som alla kanalerna går för fullt och då är det kanske inte relevant att mäta samtliga kanaler samtidigt.

Man kan mäta med en signal med fast frekvens, eller med brus som täcker hela frekvensomfånget samtidigt.

Det är sällan som effekt uppmätts och specats fel, men det händer oftare att viktig information om HUR man kom fram till siffrorna fattas.

Vill man kunna dra några som helst slutsatser av effektsiffror MÅSTE man läsa på om vad angiven mätmetod/standard innebär OCH ta sej en funderar på vilken betydelse det har för slutresultatet.

Enligt mina erfarenheter så dyker oftast diskussionerna om watt upp i sammanhang som handlar om hur bra det låter och då kan det vara direkt vilseledande att börja snöa in på effektsiffror.

I en teknisk diskussion som handlar om mätteknik och vilka resultat man kan få med olika metoder så är det relevant diskutera effekt, men i diskussioner om välljud så är det väldigt ofta inte relevant utan som sagt snarare vilseledande att fastna i tekniskt mambojambo om effekt.

Börjar man diskutera förstärkar-klasser fördelar respektive nackdelar så det ju en fördel om man också förstår vad som skiljer de olika klasserna. Idag så är situationen än mer komplicerad eftersom man blandar olika förstärkartekniker med varandra.

Det är vanligt att se t.ex. switchade nätdelar (klassD teknik) som strömförsörjer kombinationer av olika andra förstärkar-konstruktioner. T.ex. darlington-kopplingar, klass D teknik i klass konfiguration o.s.v.

Det finns massor av kul grejer att grotta ner sej i, men återigen...
...Är det främst en chans att klura vilka anläggningar som låter bra, så är det effektivare att lägga de tekniska diskussionerna åt sidan för att istället börja ägna tid och energi åt att provlyssna.

...För det går helt enkelt alltför sällan att läsa sej till hur olika förstärkare låter. OAVSETT vilka effektsiffror de är specade med...

#122

Postad 03 april 2012 - 07:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ström x spänning =effekt.
Volt x ampere = watt.
10 volt x 40 ampere = 400 watt?

Eller räknas det inte så enkelt? :)

#123

Postad 03 april 2012 - 07:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Ström x spänning =effekt.
Volt x ampere = watt.
10 volt x 40 ampere = 400 watt?

Eller räknas det inte så enkelt? :)


Jo. Fast tvärtom. 40 Ampere är inte så många som har tillgång till... ;)

#124

Postad 03 april 2012 - 09:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag har legat av mej, märker jag, för jag hänger inte alls med i ert tempo (har ni inga liv utanför forumet ;-) ).
Watt är alltid watt, men som många redan har varit inne på så skiljer sej sättet att speca/mäta effekten.

Det är synnerligen vanligt att "folk" mäter saker och får veta något som dom egentligen inte var intresserade av att veta.
Ungefär som att med momentmätning konstatera att en ferrari har bra "vrid", när man egentligen vill veta hur bra den är på att dra lastade släpvagnar...

...Någon som sett en ferrari med dragkrok? Alltså lämpar sej kanske inte bilen särskilt bra för att dra tunga släp.

Watt är väldigt enkelt och precis som någon sa, ström gånger spänning blir effekt.

Men sen kan man mäta under extremt kort tid. Man kan mäta en kanal i taget eller flera på en gång. Vissa bolag resonerar ju som så att det är synnerligen sällsynt som alla kanalerna går för fullt och då är det kanske inte relevant att mäta samtliga kanaler samtidigt.

Man kan mäta med en signal med fast frekvens, eller med brus som täcker hela frekvensomfånget samtidigt.

Det är sällan som effekt uppmätts och specats fel, men det händer oftare att viktig information om HUR man kom fram till siffrorna fattas.

Vill man kunna dra några som helst slutsatser av effektsiffror MÅSTE man läsa på om vad angiven mätmetod/standard innebär OCH ta sej en funderar på vilken betydelse det har för slutresultatet.

Enligt mina erfarenheter så dyker oftast diskussionerna om watt upp i sammanhang som handlar om hur bra det låter och då kan det vara direkt vilseledande att börja snöa in på effektsiffror.

I en teknisk diskussion som handlar om mätteknik och vilka resultat man kan få med olika metoder så är det relevant diskutera effekt, men i diskussioner om välljud så är det väldigt ofta inte relevant utan som sagt snarare vilseledande att fastna i tekniskt mambojambo om effekt.

Börjar man diskutera förstärkar-klasser fördelar respektive nackdelar så det ju en fördel om man också förstår vad som skiljer de olika klasserna. Idag så är situationen än mer komplicerad eftersom man blandar olika förstärkartekniker med varandra.

Det är vanligt att se t.ex. switchade nätdelar (klassD teknik) som strömförsörjer kombinationer av olika andra förstärkar-konstruktioner. T.ex. darlington-kopplingar, klass D teknik i klass konfiguration o.s.v.

Det finns massor av kul grejer att grotta ner sej i, men återigen...
...Är det främst en chans att klura vilka anläggningar som låter bra, så är det effektivare att lägga de tekniska diskussionerna åt sidan för att istället börja ägna tid och energi åt att provlyssna.

...För det går helt enkelt alltför sällan att läsa sej till hur olika förstärkare låter. OAVSETT vilka effektsiffror de är specade med...

Precis så ja! Väldigt få av oss fattar häften av vad all teknik handlar om, men alla har ett par öron. :)

#125

Postad 03 april 2012 - 14:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Precis så ja! Väldigt få av oss fattar häften av vad all teknik handlar om, men alla har ett par öron. :)

Juppz, men då är det även bra att veta och förstå begränsningarna vi har i hörseln och framförallt, hur lätt våran upplevelse kan påverkas av andra saker än själva ljudet.

#126

Postad 03 april 2012 - 14:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Juppz, men då är det även bra att veta och förstå begränsningarna vi har i hörseln och framförallt, hur lätt våran upplevelse kan påverkas av andra saker än själva ljudet.

Tvivelsutan! Men jag litar tusen gånger mer på mina öron än min egen förmåga att utesluta eventulla felkällor. :)

#127

Postad 03 april 2012 - 14:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Man måste inte välja.

#128

Postad 03 april 2012 - 15:38

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

A-klass låter inte annorlunda mot t ex klass AB, den är bara mycket mer oeffektiv.

Det finns fundamentala skillnader som ibland, under vissa förutsättningar kan göra sig påminda i ljudet, men jämför man ett par hyfsat bra stärkare är skillnaden väldigt liten och inget man generellt behöver bry sig om.

Ok då spelar watten ingen roll utan det är strömförsörjningen som spelar roll?...

...va i hela friden skall ni med alla Watt till? Jag brukar ligga mellan 0,5-7W när jag lyssnar.....aldrig varit över 10W.....hur högt lyssnar ni? :wacko:

Lyssnar man t ex på Rickie lee jones - Ghetto in my mind på ett par vanliga högtalare (87dB känslighet) så krävs det ca 500 watt för att inte klippa peakarna om man ligger på en medelnivå på 90dB vid lyssningsplatsen.

Uteffekten som förstärkarna klarar att leverera enligt spec brukar anges vid KONTINUERLIG signal.

MUSIK och de flesta andra ljud innehåller transienter, och de allra flesta stärkare klarar att leverera en uteffekt som ofta är flera gånger högre än den för kontinuerlig signal angivna.

Vid återgivning av dessa transienter är det nätdelen som avgör maxeffekten, oavsett "hur många watt" det står i specen.

Är det här svårt? :)

#129

Postad 03 april 2012 - 15:55

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
"Vid återgivning av dessa transienter är det nätdelen som avgör maxeffekten, oavsett "hur många watt" det står i specen.

Är det här svårt? "


Tack! :)

Redigerat av Bongo_Mongo, 03 april 2012 - 15:55.


#130

Postad 03 april 2012 - 16:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jo. Fast tvärtom. 40 Ampere är inte så många som har tillgång till... ;)

min rotel säger 40 ampere ;)
... och min avr 8500 75 :D

#131

Postad 03 april 2012 - 17:46

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

min rotel säger 40 ampere ;)


Inte ovanligt för ett peak-värde, tror jag.

... och min avr 8500 75 :D


Den måste ha nice kondensatorbank! :D Har du något värde på hur stor? Vore kul att veta.

#132

Postad 03 april 2012 - 20:54

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Det finns fundamentala skillnader som ibland, under vissa förutsättningar kan göra sig påminda i ljudet, men jämför man ett par hyfsat bra stärkare är skillnaden väldigt liten och inget man generellt behöver bry sig om.




Uteffekten som förstärkarna klarar att leverera enligt spec brukar anges vid KONTINUERLIG signal.

MUSIK och de flesta andra ljud innehåller transienter, och de allra flesta stärkare klarar att leverera en uteffekt som ofta är flera gånger högre än den för kontinuerlig signal angivna.

Vid återgivning av dessa transienter är det nätdelen som avgör maxeffekten, oavsett "hur många watt" det står i specen.

Är det här svårt? :)

Ja det är det.
Uteffekt brukar anges enligt vissa standarder (IEC, DIN, FTC, m.fl.) och så vitt jag vet föreskriver inte alla standarderna att den mäts med kontinuerlig signal.
Men jag kan ha fel.

Problemet är att om man inte är ruskigt väl insatt i vad som föreskrivs enligt angiven standard, så vet man inte hur effekt-siffrorna uppnåddes. Det blir spekulation över det...

Namnges inte någon standard alls, så betyder det att man kan ha kommit fram till siffrorna precis hur som helst vilket i princip öppnar upp för möjligheten att ljuga också, eftersom det inte finns någon organisation som kommer att kontrollera om siffrorna stämmer.

Något som finns om man namnger en standard som t.ex. FTC, då man i värsta fall bli tvingad att betala viten (böter) om man inte följer en standard man namnger...

Tackar för ordet och lycka till i förstärkarjakten alla ni som har problem med akut köpklåda ;-)

#133

Postad 03 april 2012 - 22:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

min rotel säger 40 ampere ;)
... och min avr 8500 75 :D


O mina PL380 säjer 100. :D

#134

Postad 03 april 2012 - 22:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ojoj, nu blev det spännande XD
allt jag vet lm min 8500 är att det är ett hemskt kraftverk och tungt så in i helskotta! Ja, den smäller ju även mina proppar så jag fick köpa annat :D

#135

Postad 04 april 2012 - 08:24

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
200 A harklar sig min norrbagge i vardagsrummet. :P

#136

Postad 04 april 2012 - 08:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Jämför ni storleken grabbar? :D

#137

Postad 04 april 2012 - 08:40

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Klassisk '''mätartävling! :lol:

#138

Postad 04 april 2012 - 08:54

sensei
  • sensei
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Jag kopplar själv nada. Visste inte att Sugden hade så lite som 20W när jag hörde den första gången. Och det var med att par Dynaudio Contour 1.3 SE med 85 dB känsliget dessutom. Nu kan man kanske inte lita på ljudminnet, men jag blev stum och det händer inte ofta.
Om jag förstått det hela hyfsat så handlar det om den höga tomgångsströmen. Det är liksom full effekt hela tiden som bara väntar på att klippa till. Och tro mig, detta märks! Det blir ett helt annat driv i hela registret, men framför allt tyngd i basen. Utöver detta så ger friheten från övergångsdistortion en helt annan transparens. Det kommer helt enkelt fram ett myller av detaljer man inte uptäckt förut.

Ingen på detta forum har kunnat förklara hur klass A fungerar, och belackarna verkar inte ha hört en transistorkonstruktion i klass A.

Man får gärna tycka att allt detta är nonsens. Men provar man inte en bra klass A konstruktion gör man sig själv en otjänst.


Jag har ägt en förstärkare med klass A och klass A/B-läge omkopplingsbart. Jag har aldrig hört någon som helst skillnad mellan dessa lägen.

Teoretiskt sett så skall klass A ge lägre distorsion, men det är alltså inget som jag har lyckats höra i praktiken. Nackdelen är att värmeutvecklingen är enormt störande, i synnerhet på sommaren då den extra värmen inte "behövs"..

#139

Postad 04 april 2012 - 09:00

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Om jag förstått det hela hyfsat så handlar det om den höga tomgångsströmen. Det är liksom full effekt hela tiden som bara väntar på att klippa till. Och tro mig, detta märks! Det blir ett helt annat driv i hela registret, men framför allt tyngd i basen. Utöver detta så ger friheten från övergångsdistortion en helt annan transparens. Det kommer helt enkelt fram ett myller av detaljer man inte uptäckt förut.

Ingen på detta forum har kunnat förklara hur klass A fungerar, och belackarna verkar inte ha hört en transistorkonstruktion i klass A.
Man får gärna tycka att allt detta är nonsens. Men provar man inte en bra klass A konstruktion gör man sig själv en otjänst.

Vad är det du undrar över när det gäller klass A? Tekniken innebär helt enkelt att man väljer en arbetspunkt för sluttransistorn eller slutröret som ligger ungefär "mitt i karaktäristiken", vilket innebär att steget är "halvöppet vid tomgång" och därför drar ström.

Karaktäristiken är aldrig helt linjär, och det innebär att de två halvvågorna inte ser riktigt likadana ut, dvs asymmetrisk dist.
Övergångsdist lyser med sin frånvaro, men moderna förstärkare har inga större problem på den fronten och dessutom spelar det mindre roll vid högre utstyrning.

Att det skulle bli "ett helt annat driv", "tyngd i basen", "transparens", "ett myller av detaljer" osv är floskler/trams som har väldigt lite med typ av slutsteg att göra. Moderna AB-steg osv är oftast alldeles utmärkta.

Det är egentligen bara din sista mening jag instämmer i. Man bör givetvis prova klass A om man inte gjort det tidigare.

...Uteffekt brukar anges enligt vissa standarder (IEC, DIN, FTC, m.fl.) och så vitt jag vet föreskriver inte alla standarderna att den mäts med kontinuerlig signal. Men jag kan ha fel...

Visserligen finns det lite olika standards och även gott om utrymme för tolkning och fusk, men de större/seriösa/välkända tillverkarna brukar ange max uteffekt med stärkaren driven till strax innan klipp (ofta bara en kanal), 1kHz sinus kontinuerlig signal och med harmonisk dist angiven.

Skillnaden i angiven uteffekt brukar vara i samma härad för DIN/IEC osv, men sen finns det PMPO och liknande som ibland är det enda som anges för t ex datorhögtalare, där ett system med 300W PMPO kan motsvara 15W DIN eller nåt ditåt. Hur långvarig transienten varit kan man ju bara gissa...

Angiven uteffekt säger oftast inte särskilt mycket om "hur högt man kan spela", åtminstone inte när det gäller musik med en smula dynamik... :)

Redigerat av Unregistered277056c3, 04 april 2012 - 09:15.


#140

Postad 04 april 2012 - 09:44

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Ojoj, nu blev det spännande XD
allt jag vet lm min 8500 är att det är ett hemskt kraftverk och tungt så in i helskotta! Ja, den smäller ju även mina proppar så jag fick köpa annat :D


:D Jag kan inte hitta något peak-värde för A32 fast för de mindre Primare ser man 45 A eller > 60 A. För XPA-1 ser jag inget heller (men who cares när de ändå lät så illa...) Såg något liknande i effekt som XPA-1 med uppgivna 80 A kontinuerligt och över 550 A i peak. the hell?!

Visserligen finns det lite olika standards och även gott om utrymme för tolkning och fusk, men de större/seriösa/välkända tillverkarna brukar ange max uteffekt med stärkaren driven till strax innan klipp (ofta bara en kanal), 1kHz sinus kontinuerlig signal och med harmonisk dist angiven.


Seriöst värde brukar jag titta efter 2 kanaler, 20Hz - 20kHz kontinuerligt med "0.1% THD + N" eller liknande. De som bara anger värde för 1 kanal, 1khz signal, ser jag som fuskare. :P

#141

Postad 04 april 2012 - 10:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

200 A harklar sig min norrbagge i vardagsrummet. :P


Mitt steg klarar 248A, men det är såklart mätt med impuls vid extremt låg impedans (0,1 ohm). En sådan mätning är bra eftersom den visar att steget inte slår ifrån vid svåra laster, men det säger inget om ljudkvaliteten.

Om det hade varit i 8 ohm, så hade 248A motsvarat 492 032 W ;)

#142

Postad 04 april 2012 - 10:28

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

O mina PL380 säjer 100. :D


Mitt klarar 232A Max :P

#143

Postad 04 april 2012 - 12:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Vad är det du undrar över när det gäller klass A? Tekniken innebär helt enkelt att man väljer en arbetspunkt för sluttransistorn eller slutröret som ligger ungefär "mitt i karaktäristiken", vilket innebär att steget är "halvöppet vid tomgång" och därför drar ström.

Karaktäristiken är aldrig helt linjär, och det innebär att de två halvvågorna inte ser riktigt likadana ut, dvs asymmetrisk dist.
Övergångsdist lyser med sin frånvaro, men moderna förstärkare har inga större problem på den fronten och dessutom spelar det mindre roll vid högre utstyrning.

Att det skulle bli "ett helt annat driv", "tyngd i basen", "transparens", "ett myller av detaljer" osv är floskler/trams som har väldigt lite med typ av slutsteg att göra. Moderna AB-steg osv är oftast alldeles utmärkta.

Det är egentligen bara din sista mening jag instämmer i. Man bör givetvis prova klass A om man inte gjort det tidigare.


Visserligen finns det lite olika standards och även gott om utrymme för tolkning och fusk, men de större/seriösa/välkända tillverkarna brukar ange max uteffekt med stärkaren driven till strax innan klipp (ofta bara en kanal), 1kHz sinus kontinuerlig signal och med harmonisk dist angiven.

Skillnaden i angiven uteffekt brukar vara i samma härad för DIN/IEC osv, men sen finns det PMPO och liknande som ibland är det enda som anges för t ex datorhögtalare, där ett system med 300W PMPO kan motsvara 15W DIN eller nåt ditåt. Hur långvarig transienten varit kan man ju bara gissa...

Angiven uteffekt säger oftast inte särskilt mycket om "hur högt man kan spela", åtminstone inte när det gäller musik med en smula dynamik... :)

Tja, beskrivningen av de ljudliga egenskaperna är knappast "floskler/trams" ,utan i högsta grad påtaglig. Men det har kanke inte enbart med klass A att göra, utan med annat i konstruktionen. (Jag beskriver alltså min egen förstärkare och inget annat.)
Det du beskrev visste jag redan. Jag undrade om det fanns något annat som särskilde klass A eftersom jag upplever min förstärkare som väldigt kraftfull. Nu vet jag ju att du hatar när man försöker beskriva ljud. Men jag upplever en mycket god "transient respons", vilket även enligt expertisen råkar vara en av de goda egenskaperna hos tekniken.
Sedan kan man ju också undra varför tekniken överhuvudtaget existerar om den inte ger några fördelar?

#144

Postad 04 april 2012 - 14:58

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag har ägt en förstärkare med klass A och klass A/B-läge omkopplingsbart. Jag har aldrig hört någon som helst skillnad mellan dessa lägen.

Har också haft en och testade A-läget en gång utan att några skillnader gick att detetektera. Att den dessutom blev fruktansvärt varm (stängde till slut av sig) gjorde att jag inte provade igen.

Sedan kan man ju också undra varför tekniken överhuvudtaget existerar om den inte ger några fördelar?

Fast det är absolut inget bra argument imo... Vi kan väl rabbla upp ett hundratal produkter som högst sannolikt inte ger några fördelar eller effekter, i många olika sammanhang / branscher, men som ändå säljs / tillverkas. Tekniken att t.ex. metallen i en strömkabel är kryogeniskt nedkyld existerar men att det skulle ge några verksamma / hörbara fördelar är högst osannolikt. Däremot lär den bli lite extra dyr (vilket imo självklart var syftet).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 april 2012 - 15:09.


#145

Postad 04 april 2012 - 15:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Expertisen går inte att lita på. dom säger att kablar spelar stor roll också, något som ingen kan bevisa. läser man ljud och bild så matar dom på med hur olika förstärkarna är när dom vet vilka som spelar. jag är mer tveksam om dom hade satt rätt i blindtester. men när dom vet vad som spelar, jädrans vilken skillnad det är :)

#146

Postad 04 april 2012 - 15:13

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Det jag upplevt med klass A är att det ger mig en subjektivt angenäm lyssning på låga
volymer. Vad detta eventuellt ska bero på har jag ingen aning om. Men jag läste detsamma
på ett Carlssonforum (Carlsson Planet??) där en gammel Luxman beskrevs.

#147

Postad 04 april 2012 - 20:11

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Tja, beskrivningen av de ljudliga egenskaperna är knappast "floskler/trams" ,utan i högsta grad påtaglig. Men det har kanke inte enbart med klass A att göra, utan med annat i konstruktionen. (Jag beskriver alltså min egen förstärkare och inget annat.)

Flertalet av termerna säger ingenting alls, går att tolka ungefär hur som helst och betyder verkligen nada utan en tydlig jämförelse med en annan förstärkare. Du förefaller eller åtminstone föreföll ganska övertygad om att de beskrivna "egenskaperna" var kopplade till klass A-teknik vilket de verkligen inte är, vare sig på vetenskaplig eller erfarenhetsmässiga grunder. Därför kallar jag det floskler/trams även om du inte uppskattar det.

Det du beskrev visste jag redan. Jag undrade om det fanns något annat som särskilde klass A eftersom jag upplever min förstärkare som väldigt kraftfull. Nu vet jag ju att du hatar när man försöker beskriva ljud. Men jag upplever en mycket god "transient respons", vilket även enligt expertisen råkar vara en av de goda egenskaperna hos tekniken.
Sedan kan man ju också undra varför tekniken överhuvudtaget existerar om den inte ger några fördelar?

Det är helt ok att beskriva ljudupplevelser, men försök gärna göra det på ett sätt som inte inbjuder till tolkning och flum.

Klass A kom först och har onekligen sina fördelar, men inte riktigt de du försökt beskriva i mystiska och förvirrande termer.
Hög slew rate, transientåtergivning e dyl har idag väldigt lite med klass att göra, och de "ljudmässiga" skillnaderna dem emellan har nära nog suddats ut. Det är i själva verket ofta lika stor (liten) skillnad på förstärkare inom samma klass som mellan olika.

Du får gilla din stärkare hur mycket du vill, men när epiteten uttalas lika självsäkert som knasigt tillåter jag mig att ha invändningar. :)

#148

Postad 04 april 2012 - 20:36

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Är på väg att uppgradera min uppsättning hemma men är lite kluven på vad jag ska köpa, kan inte så mkt om monoblock.
Ska köpa begagnat och tänkte då antingen om man ska köpa en värsting integrerad för ca 20 000 el ska man köpa två monoblock och en förförstärkare?
Det jag tittat på är då Audio Space Monoblock och nån bra preamp el nån integrerad förstärkare typ ayre ax-7 el electrocompaniet eci-5, Sugden a21se el Nån ds spelare från Linn och Linn majik 4200 slutsteg. Vetifan vilken uppsättning som skulle bli bäst. Jag har ett par Eben x3 högtalare med 92db känslighet.


Rent konkret skulle jag aldrig tveka att köpa ett par begagnade eller nya Audio Space monoblock helst med KT88 rör. Det är den variant som jag känner. Finns nog lite olika varianter. Till dina högtalare räcker detta! Basåtergivningen komer du bli förvånad över. Finns ju annat men knappast så prisvärt.

Kan du låna hem och lyssna så tror jag du blir nöjd. 50-60 watt räcker i en normal situation till dina högtalare. Rör har dock fördelen att de fortfarande låter bra även om du driver dem till gränsen.

Men det märkliga är att mitt biosteg däremot har många watt och att den också troligtvis har mycket klass av A i sig. Så är det ju med Onkyo. Men det är en annan sak.

Alltså ett riktigt konkret råd.

#149

Postad 05 april 2012 - 08:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Flertalet av termerna säger ingenting alls, går att tolka ungefär hur som helst och betyder verkligen nada utan en tydlig jämförelse med en annan förstärkare. Du förefaller eller åtminstone föreföll ganska övertygad om att de beskrivna "egenskaperna" var kopplade till klass A-teknik vilket de verkligen inte är, vare sig på vetenskaplig eller erfarenhetsmässiga grunder. Därför kallar jag det floskler/trams även om du inte uppskattar det.


Det är helt ok att beskriva ljudupplevelser, men försök gärna göra det på ett sätt som inte inbjuder till tolkning och flum.

Klass A kom först och har onekligen sina fördelar, men inte riktigt de du försökt beskriva i mystiska och förvirrande termer.
Hög slew rate, transientåtergivning e dyl har idag väldigt lite med klass att göra, och de "ljudmässiga" skillnaderna dem emellan har nära nog suddats ut. Det är i själva verket ofta lika stor (liten) skillnad på förstärkare inom samma klass som mellan olika.

Du får gilla din stärkare hur mycket du vill, men när epiteten uttalas lika självsäkert som knasigt tillåter jag mig att ha invändningar. :)

Givetvis har jag jämfört med andra förstärkare. Jag har 4 olika hemma, varav två i min anläggning i vilken jag skiftar mellan receiver och tvåkanalaren. Utöver det har jag provat ett par olika nya förstärkare mot min Sugden på senare tid. Så jämförelseobjekt har knappast saknats.

Hur man uttrycker sig kan naturligtvis diskuteras. Men tycker nog att de termer jag använde är såna som brukar användas och därmed de flesta av oss tycks förstå.

Kanske har du alldeles rätt i att min förstärkares förtjänster inte alls har med klass att göra, detta har jag egentligen ingen aning om. Men visst blir man lite fundersam över hur en effektmässigt så klen apparat kan låta som denna gör. Då blir det ju lätt så att man kopplar ihop det med klass A driften, rätt eller fel.

Tänker faktiskt kontakta fabriken om detta. De lär ju kunna förklara hur det hänger ihop. :)

#150

Postad 05 april 2012 - 09:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Hur man uttrycker sig kan naturligtvis diskuteras. Men tycker nog att de termer jag använde är såna som brukar användas och därmed de flesta av oss tycks förstå.

Det är just där problemet ligger tycker jag.

Alla har hört termer som "ett helt annat driv", "tyngd i basen", "transparens", "ett myller av detaljer" osv, men vad det faktiskt innebär eller hur det låter är fullständigt snömos även om det är frestande att tro det motsatta.

Kanske har du alldeles rätt i att min förstärkares förtjänster inte alls har med klass att göra, detta har jag egentligen ingen aning om. Men visst blir man lite fundersam över hur en effektmässigt så klen apparat kan låta som denna gör. Då blir det ju lätt så att man kopplar ihop det med klass A driften, rätt eller fel.
Tänker faktiskt kontakta fabriken om detta. De lär ju kunna förklara hur det hänger ihop. :)


En förstärkare jag har trevliga minnen av är farsans Mullard rör-stereoförstärkare som han köpte som byggsats på 50-talet.
2 x 4 Watt klass A, och den lät jäkligt trevligt t o m senast jag hörde den härom året!

Bra idé att fråga tillverkaren, men risken finns ju att de bara rapar upp vad som står i reklambroschyren... :)

Redigerat av Unregistered277056c3, 05 april 2012 - 09:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.