Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Miraclebox 9 HD Twin PVR

807 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Miraclebox 9 S2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 5 8 (2) Inga priser
Miraclebox 9 C Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 8,33 (2) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 5,92 (11) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 11 januari 2011 - 08:19

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Postad bild

ubbla utbytbara tuners (DVB-S/S2/C/T/T2)

Nu har Miraclebox äntligen fått dubbla tuners så att du kan spela in ett program medan du tittar på ett annat. Mottagaren säljs i modeller med dubbla S/S2 (Satellit), C (Kabel-TV) och T2 (nya marknätet) tuners. Du kan även kombinera dessa tuners fritt om du vill ha en mottagare med S och T2 exempelvis. Första mottagaren på marknaden med T2 och nätverksfunktion!


HD-mottagare med dubbla utbytbara tuner (DVB-S2/C/T2)
Fullt HD-stöd (1080p)
Webbläsare i Full HD och Youtube-funktion
Kraftfullare processor än tidigare
Hårddiskförberedd - Intern (2.5" SATA) eller extern (e-SATA/USB2.0)
Två kortläsare och två CA-modulplatser
Stöd för MPEG4 /MPEG2 - HD/SD, DVB-S/S2 /DVB-T2 / DVB-C
Trådlöst nätverk via USB-dongle
Kraftfullt operativsystem Linux OS
Time Shifting, Inspelning & Uppspelning vid anslutning av hårddisk
Utökat EPG stöd och Timerinspelning
3 st USB2.0-anslutningar (2 st bak, 1 st front)
Inbyggd mediaspelarfunktion - mp3, video och foto
Stöd för uppspelning av högupplösta mkv och divx-filer
Nätverksanslutning
Tydlig VFD Display (12 tecken)
Blind Scan för både SD- och HD-kanaler
OSD menysystem med full upplösning
Stöd för DiSEqC 1.0, 1.1, 1.2 och USALS
Favoritlistor
Kanalorganisering med Favoritkanaler, Lås, Flytta och Radering
Kanalsortering efter alfabet, transponder eller krypteringssystem
Användarvänliga & flerspråkiga menyer och hantering
Text-TV / Undertexter
Max 10,000 Radio- och TV-kanaler
PIP (Bild-i-Bild)
Föräladralås / Systemlås / Installationslås
HDMI-utgång (576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p)
Y/Pb/Pr (komponent) utgång
CVBS (komposite) Video & Ljud-utgång via RCA
Optisk utgång för digitalt ljud (SPDIF)
Uppgradera mjukvara och kanaldatabas via USB, Internet eller RS-232C port
Högkvalitativ ergonomisk fjärrkontroll
1W i strömförbrukning i Standby-läge


http://www.miraclebo...raclebox9hd.php

Låter som en riktigt trevlig maskin!

#2

Postad 11 januari 2011 - 08:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Vad skiljer denna från vanliga boxar?

#3

Postad 11 januari 2011 - 09:30

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Vad skiljer denna från vanliga boxar?



Dreambox variant. Alltså Linux driven.

#4

Postad 11 januari 2011 - 14:17

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
Denna måste vara mer prisvärd än Dreambox 500HD. eller ?
Dubbla tuner bla. Men är denna lika jävlig o få igång ?

#5

Postad 11 januari 2011 - 14:20

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Tänk vad skönt om man kunde komma runt ComHems pairing och kunna skaffa sig en riktig box ist för deras egna... ;)

#6

Postad 11 januari 2011 - 15:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Har den CI+ då? Annars så kommer ni inte ha nån nytta av DVB-T2 tuners iaf till annat än SVT1 HD och SVT2 HD.
Dom krypterade HD kanalerna kräver CI+ precis som hos Comhem.
Och bara för att det är en Linux baserad box med nätverk betyder inte att det helt funkar som Dreambox.
Dom andra Miraclebox varianterna har väl stängd mjukvara så koden är inte öppen för vem som helst att modifiera.
Däremot så lär säkert softcams bla gå att få igång.

Redigerat av Leatherface, 11 januari 2011 - 15:43.


#7

Postad 11 januari 2011 - 16:12

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Har den CI+ då? Annars så kommer ni inte ha nån nytta av DVB-T2 tuners iaf till annat än SVT1 HD och SVT2 HD.
Dom krypterade HD kanalerna kräver CI+ precis som hos Comhem.
Och bara för att det är en Linux baserad box med nätverk betyder inte att det helt funkar som Dreambox.
Dom andra Miraclebox varianterna har väl stängd mjukvara så koden är inte öppen för vem som helst att modifiera.
Däremot så lär säkert softcams bla gå att få igång.


Ja man får väl nästan antaga att det är CI+ annars känns den inte så speciellt spännande.

Den har dessutom 2 CA moduls platser. Bör man rimligtvis då kunna köpa en HD CA Modul till Com Hem och kör den där?

#8

Postad 11 januari 2011 - 16:19

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
2 CA modulsplatser säger inget om den har CI eller CI+.
Då det inte står nånting om CI+ så är jag nästan säker på att den saknar det tyvärr.

Redigerat av Leatherface, 11 januari 2011 - 16:21.


#9

Postad 11 januari 2011 - 19:44

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Miraclebox 9 HD
Octagon SF-1028P HD Noblence
Fortis HX-8200 PVR

...samma lika. Ingen CI+ där inte.

#10

Postad 11 januari 2011 - 20:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Miraclebox 9 HD
Octagon SF-1028P HD Noblence
Fortis HX-8200 PVR

...samma lika. Ingen CI+ där inte.


Precis det jag tänkte på med Octagon SF-1028P HD.

Samma sak under skalet.

Men detta betyder att man kan alltså dra in kanaler från Com Hem och Parabol samtidigt va?

#11

Postad 11 januari 2011 - 20:11

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Med en C och S2-tuner, jepp.

#12

Postad 12 januari 2011 - 10:17

zniff
  • zniff
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Funderar på att kicka ut den väldigt gamla CD boxen.(Ingen inspelning). CD's egna inspelningsbara har jag tyvärr läst mest negativt om, tror dock det kanske skulle vara smidigt om man bara vill ha plug n play o vant sig vid deras Neanderthal interface. Tyvärr vill jag kunna spela in på en kanal o glo på en annan. Då måste jag enligt CD har TVÅ kablar från min parabol. Detta är inget alternativ, då parabolen sitter längst opp på taknocken, på en 3 m hög antenn!

Miraclebox låter som ett vettigt alternativ, men, kan jag spela in enligt ovanstående, med bara EN kabel från parabolen?

#13

Postad 12 januari 2011 - 10:33

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Två tuner 1 kabel: 1 transponder
Två tuner 2 kabel: 2 transponder

För full funktionalitet måste du ha två kablar.

#14

Postad 12 januari 2011 - 10:54

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Det går att spela in från två olika transpondrar via loop från utgång ett till ingång två. Det gäller då att dessa två transpondrar ligger i antingen låga bandet vertikalt, låga bandet horisontalt, höga bandet vertikalt eller höga bandet horisontalt om man använder en universal LNB.

#15

Postad 12 januari 2011 - 15:57

zniff
  • zniff
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Hmm, jag är nog lite för mycket amatör för att förstå ovan 2 inslag. Iaf, fick även svar från Miraclebox som informerade mig att med endast en kabel till parabol kan man troligtvis se och spela in olika program OM de ligger på samma frekvens, ex alla TV4 kanalerna... Duger för mig just nu.

Annars, är det bara att skruva in en kabel i befintlig parabol (ca 6 år gammal)?

#16

Postad 12 januari 2011 - 23:46

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jo, CI+ kommer till denna modell också.

#17

Postad 13 januari 2011 - 03:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
CI+ är inget som kommer antingen så har den CI+ eller inte.
Däremot så ska det nite vara nåt problem med CA moduler för CI+ då den är bakåtkompatibel men det hjälper inte så mycket.

Redigerat av Leatherface, 13 januari 2011 - 03:07.


#18

Postad 13 januari 2011 - 16:11

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

CI+ är inget som kommer antingen så har den CI+ eller inte.
Däremot så ska det nite vara nåt problem med CA moduler för CI+ då den är bakåtkompatibel men det hjälper inte så mycket.


Har fått info om att de jobbar för CI+ Stöd på CI platserna.

Ska vara stöd men mjukvaran är inte där än. Antagligen måste du ha CI+ modul då också men sett till T2 och att Boxer ej kör pairing så är detta ytterst intressant.

#19

Postad 13 januari 2011 - 17:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Ja du måste ha en CI+ CA modul.
Men är tveksam till att det går lösa CI+ stöd med enbart mjukvara.

#20

Postad 13 januari 2011 - 17:23

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej,

Vantage marknadsför sin 600 modell med just att den har CI+ med i bilden.

Finns det fler boxar tro och har de vad som krävs?

#21

Postad 13 januari 2011 - 22:48

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ta det lugnt Leatherface. CI+ kommer till denna mottagare i mitten av februari...garanterat! Låt tiden utvisa. =)

Boxer kommer således att fungera utan problem. Då Comhem för närvarande använder pairing på HD-kanaler lär du behöva modul till den som det ser ut nu.

#22

Postad 13 januari 2011 - 23:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Ta det lugnt Leatherface. CI+ kommer till denna mottagare i mitten av februari...garanterat! Låt tiden utvisa. =)

Boxer kommer således att fungera utan problem. Då Comhem för närvarande använder pairing på HD-kanaler lär du behöva modul till den som det ser ut nu.


Gott att höra. 2 källor ökar sannolikheten.

Till det priset, utbytbara moduler och CI+ så kan denna bli en utmanare till Vu+.

#23

Postad 14 januari 2011 - 01:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Svårt att se den som utmarare då mjukvaran inte är opensource utan blir bara en box i mängden.
Visst den baseras på Linux men det gör även t.ex Viasats boxar men det är bara vissa delar som är opensource som kernel, busybox och såna grejer.
Kom igen då det erbjuds en box med CI+ och Enigma2 då har vi en intressant utmanare.

Fortfarande svårt att se att det skulle gå lösa med mjukvara isf så skulle det gå även på Dreambox/Vu+ osv med eller vilken annan box som helst och även TV apparater om det var så enkelt.
Däremot så är CI+ bakåtkompatibelt då CA moduler för CI funkar även i CI+ platser.
Det enda jag kan tänka mig isf är att den redan har CI+ isf men inte fullt fungerande än men det är en annan sak.

Redigerat av Leatherface, 14 januari 2011 - 01:55.


#24

Postad 14 januari 2011 - 11:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Svårt att se den som utmarare då mjukvaran inte är opensource utan blir bara en box i mängden.
Visst den baseras på Linux men det gör även t.ex Viasats boxar men det är bara vissa delar som är opensource som kernel, busybox och såna grejer.
Kom igen då det erbjuds en box med CI+ och Enigma2 då har vi en intressant utmanare.

Fortfarande svårt att se att det skulle gå lösa med mjukvara isf så skulle det gå även på Dreambox/Vu+ osv med eller vilken annan box som helst och även TV apparater om det var så enkelt.
Däremot så är CI+ bakåtkompatibelt då CA moduler för CI funkar även i CI+ platser.
Det enda jag kan tänka mig isf är att den redan har CI+ isf men inte fullt fungerande än men det är en annan sak.


Vi får se.

Löser de CI+ så är detta en väldigt intressant produkt för folk som söker DVB-T2. Samma pris RT90-320, som i och för sig har 320gb disk i sig, men kan knappast ha lika mycket problem.

Folk klagar rätt öppet över det dåliga utbudet av T2 boxar, detta kan var ett svar.

#25

Postad 14 januari 2011 - 11:27

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Som Leatherface skriver är detta bara en box i mängden, mjukvaran är stängd så det är inte mycket man kan göra själv med boxen, boxen ska inte jämföras med Vu+ eller Dreambox.

Till och med min Sky box är baserad på Linux men det säger ingenting om att den ska vara öppen.

Redigerat av BGPv4, 14 januari 2011 - 11:28.


#26

Postad 14 januari 2011 - 11:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Som Leatherface skriver är detta bara en box i mängden, mjukvaran är stängd så det är inte mycket man kan göra själv med boxen, boxen ska inte jämföras med Vu+ eller Dreambox.

Till och med min Sky box är baserad på Linux men det säger ingenting om att den ska vara öppen.


Jo men sky box, kan man köra Software CAM på dem? Vilka andra T2 boxar finns där att få tag i Sverige?

#27

Postad 14 januari 2011 - 12:55

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Hur fungerar en sån här när det kommer till inspelning?

Vad sparar den i för filformat/kvalité?
Om jag spelar in till en usbdisk, kan jag ansluta usb disken till en dator och bränna ut en backup på dvd?
Om man spelar in från en kodad kanal, är inspelningen avkodad sedan?

#28

Postad 14 januari 2011 - 14:22

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Hur fungerar en sån här när det kommer till inspelning?

Vad sparar den i för filformat/kvalité?
Om jag spelar in till en usbdisk, kan jag ansluta usb disken till en dator och bränna ut en backup på dvd?
Om man spelar in från en kodad kanal, är inspelningen avkodad sedan?



Normalt är inspelningen fortfarande kodad...

Kan man få denna box med 2 st DVB-T2 mottagare också?

#29

Postad 14 januari 2011 - 14:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Normalt är inspelningen fortfarande kodad...

Kan man få denna box med 2 st DVB-T2 mottagare också?


Har lagt en order själv på T2 varianten:
http://www.netonnet....vr/148635.4276/

Sett till dreambox osv så lagrar de i TS och det är helt okodat oavsett om kanal själv varit kodad.

Tanken är ju ändå att boxen kodar av signalen för att visa den. Andra boxar har kryptering antagligen av den anledningen att operatörerna kräver det.

#30

Postad 14 januari 2011 - 21:56

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej,

Jag ställer frågan om Miraclebox 9 är rätt för mig.

Jag kör med CD Fam+C+total, Viasat som komplement för filmbiten (ja idag är TV1000 bättre än C+, tro mig) samt SmartWi Cardsplitter. Parabol med Thor, Sirius, Hotbird och Astra (multi LNB). Jag vill gärna köra med komponent istället för HDMI (testa själva, det ger ofta bättre lyster med samma HD kapacitet, utan HDCP)

Jag har CDs Sagem HD PVR (även CDs HD box samt en hel del andra äldre boxar för både CD och Viasat). Jag har en del trassel, men inte i den kalibern som flera på forumet tagit upp.

Jag vill se och spela in CD och Viasat samt fria kanaler på andra satelliter i samma box. Jag hajar att jag kan det i denna, samt se CDs HD kanaler (tidsfråga?) men inte Viasat HD-kanaler.

Jag fixar patcher, konfig etc. utan större problem, men tycker kanske att det är lite b-läge att mixtra bara för att få hygglig EPG, basfunktioner etc. Att patcha för att få till softcamstöd för tex Viasat är ju iof sig ok att böka med.

Det jag funderat på annars är Vu+Duo. Skillnaden kanske är mest att firmware är friare med Enigma 2 (än Miraclebox stängda) på gott och ont.

Vantage 800 är CI+ förberedd men utan komponentutgång (snyft). Gossarna på Miraclebox säger att de förbereder CI+ kompabilitet på Miraclebox. CD testar att slå på CI+ ("hård pairing") samtidigt finns det CI+ CAMs ute godkända av CD. Om nu CD tar steget (som Comhem, nu Boxer och Viasat men på lite annat sätt gjort) och börjar köra med CI+, hur går det då? Kan vi köra CD CAM ihop med softvaruanpassad box?

Känns som ett lite småskakigt läge för att köpa box?

Redigerat av kenta2, 14 januari 2011 - 22:50.


#31

Postad 14 januari 2011 - 22:55

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag ska försöka klargöra ett par punkter:

1. Leatherface. Den officiella mjukvaran är stängd, korrekt, men den fungerar väldigt bra och stabilt. Innehar själv ett testexamplar sedan två månader och den fungerar väldigt stabilt. Då även full EPG via nätverk är klar och ska släppas inom 1-2 veckor i kombination med Ci+ ser jag det som en komplett mottagare. Det som kan förbättras är mediaspelaren med stöd för fler codecs. FullHD 1080p, utbytbara tuners och CI+ slår Vu+.

Men!...Enigma 2 KOMMER till denna modell. Första steget med Enigma 2 till Miraclebox 8 HD är 90% klar. Mjukvara till Miraclbox endast. Nästa steg är Miraclebox 9 som är enklare att arbeta med än M8 kodningsmässigt. Jag skulle tippa att Enigma 2 kommer i mars, i bästa fall februari.

2. Andekar. Precis som Herr Palminio skriver så är inspelningarna i okodad .ts och kan spelas upp i dator utan några problem.

3. Kenta2. Förstår inte hur man kan skriva att bilden inte är i topp på denna modell när den inte har släppt till allmänheten? Bildprocessorn är starkare och bättre än tidigare och du får som sagt ut 1080p. En godkänd modul kan du alltid köra, precis som till Comhem. Du anger id i modulen med godkänd CI+-modul. Som nämndes tidigare så kommer full EPG senare denna månad vilket gör den än mer komplett.

#32

Postad 15 januari 2011 - 01:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Låter bra ifall Enigma2 kommer till boxen men jag rekomenderar alla att vänta till det kommit och att det funkar bra.
Erfarenheten från andra boxar är att portningar aldrig funkat lika bra som till boxar där det körts med det från början som standard.
1080p med fullt DTS ljud fixar åtminstone min DM8000 utan problem iaf och äter allt i princip man stoppar in i den.
Sen kan man inte installera codecs som på en dator och få stöd för mer format utan den klarar det chipet klarar och inget mer.
Sen kan det ju hända dom inte har stöd för allt chipet klarar i driverna det låter jag vara osagt.
Full EPG på alla kanaler för 2 veckor framåt har jag också redan i min box och kan styra inspelningar osv direkt både från dator och telefon osv.
Det enda jag saknar är CI+ stöd och jag tycker nog alla ska vänta innan man verkligen sett att den stöder det.
Att den klarar av att köra CI+ CA moduler betyder inte att den har stöd för CI+ utan dom ska funka i dom flesta mottagare men bara till SD kanaler.

#33

Postad 15 januari 2011 - 04:20

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Låter bra ifall Enigma2 kommer till boxen men jag rekomenderar alla att vänta till det kommit och att det funkar bra.


Huga!

Titta på Enigma2 för Ipbox, det blev aldrig bra, fortfarande körs på hackade drivisar som ger sämre bild osv...

Azbox faller väl samma öde, hackade drivisar

Jag vet nog ingen alternativ box som kör bra med E2 förutom de som är baserade på MIPSEL platformen som Dreamboxarna själv kör med.

#34

Postad 15 januari 2011 - 11:01

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Det förstår jag helt klart Leatherface. Har inte sagt något annat, det finns på DM8000 men det var inte den som jämfördes utan Vu+ Duo som ligger i samma prisklass. DM8000 ligger ju trots allt i 9000:- klassen och denna runt 3700:-, en väsentlig skillnad. Men som du säger, vill man tvunget ha Enigma 2 så ska man kanske vänta. Ser man det mer som ett intressant experiment så kan man slå till nu....för det kommer vill jag lova.

Håller fullständigt med dig haga. Azbox och IPbox är horribla med Enigma 2, eller i varje fall Azbox...

Vi får se helt enkelt men vi hoppas!

#35

Postad 15 januari 2011 - 11:22

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
...samtidigt har det aldrig hävdats att Enigma2 är färdigportat till AzBox. Det påstås komma en RC2 inom en vecka.

Redigerat av hannhimhe, 15 januari 2011 - 11:22.


#36

Postad 15 januari 2011 - 11:22

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej Digitalboxen,

Det var en miss av mig kring kommentaren om bildhanteringen avs MB9. Jag ställde liknande fråga om Vu+ Duo, där just kommentar om bilden i just särskilt SD som fick en del negativa kommentarer. Jag klippte och klistrade och det följde med av misstag. Jag städade ur det ur mitt inlägg när jag såg det.

För mig låter MB9 som en väldigt intressant lösning och gillar den uttalade ambitionen att ta tag i CI+ biten, men för mig står det kring hur MB9 kommer att kunna lösa detta. Jag kan skaffa CAM om det behövs, men om CDs HD kanaler av någon anledning inte kan visas i boxen för att CD går över till hård pairing/CI+ då faller mycket av denna och övriga liknande boxars attraktivitet.

Om det inom en till två veckor kommer CI+ lösning (gärna med förklaring / förtydligande i detta forum kring lösningstänket) så är jag nog hemma med med en order på denna i det läget.

För mig är Enigma 2 inte ett måste i nuläget, men finns det med i bilden för det så är det naturligtvis bra.

Redigerat av kenta2, 15 januari 2011 - 11:35.


#37

Postad 16 januari 2011 - 03:56

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Annars, är det bara att skruva in en kabel i befintlig parabol (ca 6 år gammal)?


Om du har en singel universal LNBF (har endast en utgång) på din befintliga parabol byt ut den till en twin universal LNBF (har två utgångar) så kan du därefter ansluta två st koaxialkablar till två st mottagare (tuners). Om du vill dela din parabol med grannen anslut en quad LNBF (fyra utgångar) för upp till 4 st mottagare (tuners). Vill du ansluta fler mottagare (tuners) än 4 kan du montera en quattro LNBF för anslutning till en multiswitch som har det antal utgångar som önskas.


Miraclebox 9 Twin HD PVR verkar vara en intressant ny mottagare men jag har en hel del frågetecken enligt nedan.

Någon som har testat hur blindscan funktionen fungerar i Miraclebox 9 Twin HD PVR?
Hur ser menyerna ut för DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1, har Miraclebox 9 Twin HD PVR full DiSEqC 1.1 support?
Är inställningar för satellitposition, transponderdata och TV-kanal listor bra?
Finns det något bra PC-editor program för redigering av TV-kanallistor och transponderdata?
Vad är det för tillverkare av DVB-S2 mottagarna i Miraclebox 9 Twin HD PVR?
Någon som testat funktionaliteten när en DVB-S2 och en DVB-T2 mottagare används samtidigt i Miraclebox 9 Twin HD PVR?
Om man använder två st DVB-S2 mottagare i Miraclebox 9 Twin HD PVR går det att ha separata inställningar för vardera mottagaren? Dvs kan en mottagare användas för en "fast" installation av flera LNB och switchar och den andra för en motorstyrd parabol.

Någon som testat att använda en USB-mottagare för DVB-T/-T2 ihop med Miraclebox 9 Twin HD PVR (innehållande två st DVB-S2 mottagare)?

Finns det ingen möjlighet att lagra fler TV-/Radio-kanaler än de i specifikationerna angivna 10 000? Om det "bara" finns 10 000 programplatser lär mottagaren snabbt bli full om man som jag tar emot ett stort antal satellitpositioner.

Hur är bild- och ljud-kvalitén?
Går det att få ut RGB och S-video via scart eller är det bara CVBS?

Går det att se på SVT-play via webbläsaren i Miraclebox 9 Twin HD PVR?
Blir bildkvalitén lika bra som när man kollar via en PC?
Går det att spela in streamad video från internet på HDD ansluten till Miraclebox 9 Twin HD PVR?
Kan Miraclebox 9 Twin HD PVR hantera NTFS formatterade hårddiskar?

/ Peter

Redigerat av Peter i Falkenberg, 17 januari 2011 - 16:14.


#38

Postad 16 januari 2011 - 14:36

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Då "FORTIS HX-8200HD PVR" verkar vara identisk med "Miraclebox 9 twin HD PVR" kan nedanstående länk vara av intresse.

http://fortis.kr/pag....php?pid=141129

Även "Octagon SF-1028P HD Noblence twin PVR" verkar vara baserad på "FORTIS HX-8200HD PVR" trots att front och fjärr ser annorlunda ut jämfört med "FORTIS HX-8200HD PVR" och "Miraclebox 9 twin HD PVR". Baksida, anslutningar och själva lådan ser identisk ut på alla tre. Mer information om "Octagon SF-1028P HD Noblence twin PVR" se länkar nedan.

https://www.minhembi...howtopic=274450
http://www.octagon-germany.de/

Ser på bilder från Octagons hemsida att dess DVB-S2 mottagare (tuners) är tillverkade av Sharp och att DVB-T2 mottagarna är tillverkade av Samsung. Någon som kan konfirmera om det är samma mottagare som används i
"Miraclebox 9 twin HD PVR"?


För övrigt ser jag på FORTIS hemsida under "specifications" att "FORTIS HX-8200HD PVR" har ett "Common Interface" som kan stödja CI+ moduler.

/ Peter

Redigerat av Peter i Falkenberg, 16 januari 2011 - 16:10.


#39

Postad 16 januari 2011 - 23:12

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
kenta2: Det stämmer i så fall. Bildprocessorn är kraftfullare i M9 och du får som sagt 1080p istället för 1080i. Gällande CI+ så kommer lösningen med programvaruuppdateringen i mitten av februari som jag nämnde tidigare. Lösningen blir helt enkelt via en programvaruuppdatering.

Som jag även nämnde kommer Enigma 2 som ett andra steg till denna mottagare.

Peter: Då ska vi se. Först och främst ska du nog ha S2 och inte T2 då du diskuterar satellitpositioner och inte marknätet. Jag kommer att referera till S2 trots att det står T2 i frågorna:

Någon som har testat hur blindscan funktionen fungerar i Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR?
- Fungerar utmärkt, detsamma som Miraclebox 8

Hur ser menyerna ut för DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1, har Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR full DiSEqC 1.1 support?
- Ja, det har den.

Är inställningar för satellitposition, transponderdata och TV-kanal listor bra?
- Inställningarna är enkla att korrigera och likaså transponderdata. Kanallistor redigeras enklast med DrEditHD som finns på miraclefiles.net

Finns det något bra PC-editor program för redigering av TV-kanallistor och transponderdata?
- DrEditHd

Vad är det för tillverkare av DVB-S2 mottagarna i Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR?
- Sharp

Om man använder två st DVB-S2 mottagare i Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR går det att ha separata inställningar för vardera mottagaren? Dvs kan en mottagare användas för en "fast" installation av flera LNB och switchar och den andra för en motorstyrd parabol.
- Absolut

Någon som testat att använda en USB-mottagare för DVB-T/-T2 ihop med Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (innehållande två st DVB-S2 mottagare)?
- inte ännu, tvivlar dock på att det fungerar.

Finns det ingen möjlighet att lagra fler TV-/Radio-kanaler än de i specifikationerna angivna 10 000? Om det "bara" finns 10 000 programplatser lär mottagaren snabbt bli full om man som jag tar emot ett stort antal satellitpositioner.
- Du kan lagra mer än så

Hur är bild- och ljud-kvalitén?
- Mycket bra. Endast DM8000 kan jämföras med den.

Går det att få ut RGB och S-video via scart eller är det bara CVBS?
- CVBS och RGB dock ej S-video

Går det att se på SVT-play via webbläsaren i Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR?
- Inte än då den inte stödjer Adobe Flash. Det är dock planerat att komma framöver

Blir bildkvalitén lika bra som när man kollar via en PC?
- Full HD webbläsning är det som gäller.

Går det att spela in streamad video från internet på HDD ansluten till Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR?
- Om den är i ett format som stödjs av Miracleboxen, exempelvis .ts/.avi m.m.

Kan Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR hantera NTFS formatterade hårddiskar?
- Nej. Du kan till FAT32 och Journaled JFS.

Stöd av CI+?
- Stöd kommer i februari.

Redigerat av digitalboxen, 17 januari 2011 - 11:54.


#40

Postad 16 januari 2011 - 23:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
CI+ är för CA moduler och har inget med dom interna kortläsarna att göra.

Fungerar alldeles utmärkt med NTFS formatterade diskar i Linuxmottagare det handlar bara om det är kompilerat stöd för det. Men jag rekomenderar att köra ext3 eller annat linuxformaterat filsystem istället.

Kommer nu Enigma2 till boxen och det fungerar bra så kan den bli intressant men jag tvivlar på att vi får se ett stabilt Enigma2.

Redigerat av Leatherface, 16 januari 2011 - 23:44.


#41

Postad 17 januari 2011 - 17:01

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Peter: Då ska vi se. Först och främst ska du nog ha S2 och inte T2 då du diskuterar satellitpositioner och inte marknätet. Jag kommer att referera till S2 trots att det står T2 i frågorna.


Tack för de utförliga svaren! Vet inte hur jag lyckades få in T2 i modellbeteckningen för Miraclebox 9 Twin HD PVR när det var S2 mottagare som avsågs, har rättat till det nu.

Låter intressant att Miraclebox 9 Twin HD PVR kan lagra fler TV-/Radio-kanaler än det angivna maxantalet 10 000 som står i specifikationerna. Någon som vet hur många som kan lagras i praktiken? Hur mycket minne är avsatt för lagring av transponderdata och TV-/Radio-kanaler i mottagaren?

/ Peter

#42

Postad 17 januari 2011 - 20:52

jasifil
  • jasifil
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga men kan man använda denna mottagaren trots att man ännu inte skaffat någon HD-tv? Vi kör ju fortfarande tjock-tv men eftersom min suveräna Samsung-box endast stödjer Mpeg-2 så blir det ju fler och fler kanaler man inte kan se. Nu senast försvann Animal Planet ;) som numera sänds med Mpeg-4.

Denna box verkar ju ha de funktioner som jag vill ha av en ny box. Tyvärr kan inte Sagem konkurrera med Samsung vad gäller kvickhet, gränssnitt etc så denna känns ju som en naturlig uppgradering.

#43

Postad 18 januari 2011 - 12:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Kanske en dum fråga men kan man använda denna mottagaren trots att man ännu inte skaffat någon HD-tv? Vi kör ju fortfarande tjock-tv men eftersom min suveräna Samsung-box endast stödjer Mpeg-2 så blir det ju fler och fler kanaler man inte kan se. Nu senast försvann Animal Planet ;) som numera sänds med Mpeg-4.

Denna box verkar ju ha de funktioner som jag vill ha av en ny box. Tyvärr kan inte Sagem konkurrera med Samsung vad gäller kvickhet, gränssnitt etc så denna känns ju som en naturlig uppgradering.


Klart du kan! Den har gamla utgångar också!

#44

Postad 18 januari 2011 - 22:27

jasifil
  • jasifil
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Klart du kan! Den har gamla utgångar också!

Kanon! Tack för svaret!

#45

Postad 19 januari 2011 - 23:39

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Har just lagt en beställning på en MB9 med dubbla T2. Efter att ha kört Topfield 5000 PVRt i ca fem år är det dags att byta upp sig.

Det visar sig om det var en god ide eller inte. Återkommer med info så snart jag fått hem den.

#46

Postad 20 januari 2011 - 17:33

sagemkalas
  • sagemkalas
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Funkar det att köra spotify på denna?

#47

Postad 20 januari 2011 - 20:01

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Vad sitter det för huvudkrets (CPU) i denna box?

#48

Postad 21 januari 2011 - 03:21

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Vad sitter det för huvudkrets (CPU) i denna box?



STi7105 (CPU: 450 MHz), se mer info via länk nedan.

http://www.st.com/in.../CD00209329.pdf

/ Peter

#49

Postad 21 januari 2011 - 10:31

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

kenta2: Det stämmer i så fall. Bildprocessorn är kraftfullare i M9 och du får som sagt 1080p istället för 1080i. Gällande CI+ så kommer lösningen med programvaruuppdateringen i mitten av februari som jag nämnde tidigare. Lösningen blir helt enkelt via en programvaruuppdatering.

Stödjer den användande av boxer-kort (viaccess) i de interna kortläsarna? I DVB-T2 varianten såklart.
Dekryptering av HD-kanalerna också?

CI+ är inget som kommer antingen så har den CI+ eller inte.
Däremot så ska det nite vara nåt problem med CA moduler för CI+ då den är bakåtkompatibel men det hjälper inte så mycket.

Chipet (STi 7105) som det postats länk till databladet för här har stöd för CI+. Det handlar gissningsvis om att använda det i mjukvaran också.

#50

Postad 21 januari 2011 - 10:48

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Fler frågor

Kan den här i T2-utförande hantera 8-dagars EPG-data som kommer över luften?

Kan den korrekt hantera serieinspelningar?
Med det menar jag inte bara samma tid varje vecka eller liknande utan att den letar upp program i EPG-datat även om de byter tid eller kanal samt att den undviker korrekt flaggade repriser.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.