Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En spelare för både film (4K HDR) och 2-kanal (DSD128 etc.)??

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 maj 2016 - 18:09

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Förlåt ännu en nybörjarfråga. Har sökt i andra trådar men inte hittat svar.

 

Jag har en NAS och ett trådat nätverk med uttag i varje rum.  Jag har en hembioreceiver med några år på nacken, och ett 7.2-högtalarsystem.

 

Jag söker det bästa och smidigaste sättet att spela upp både film och musik från min NAS. Min NAS har inbyggd Kodi, men den går inte att uppgradera för att klara av de senaste formaten (DSD 128/256 etc. och vad jag vet inte heller 4K HDR).

 

Jag kan placera min NAS i mediabänken eller i "teknikskåpet" där routern för närvarande finns. Jag vill använda den/de typer av överföring som ger bäst kvalitet (t ex USB för ljudfiler och HDMI för film).

 

Jag kan tänka mig att köpa ett surroundförsteg kring 30-40 000, i värsta fall, om det blir den bästa totallösningen.

Jag kan tänka mig att köpa en färdigbyggd HTPC, om den kan ge samma eller bättre prestanda som ovan nämnda försteg. Ett krav är dock att jag slipper hålla på och pilla med en massa uppdateringar och liknande hela tiden.

Jag kan tänka mig att köpa två separata mediaspelare (en för hifi och en för video) om det blir mer kostnadseffektivt, men samtidigt går att få att fungera smidigt som en enhetlig lösning via styrapp, fjärr eller liknande.

Om det går att få all denna funktionalitet via en BD så är det kanske mest kostnadseffektivt.

 

Hur ska jag tänka?

Hur hade ni själva designat ett system från grunden, om ni både varit intresserade av film och hifi, och ville nå relativt långt i fråga om kvalitet och framtidssäkerhet?



#2

Postad 15 maj 2016 - 12:03

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Kodi verkar ju kunna koda av det mesta till PCM, men vet inte hur det är med 4K HDR material? Eller med högupplöst DSD?

 

I nuläget så skickar NAS:ens inbyggda XBMC pcm till min Pioneer-receiver. Det fungerar bra upp till en viss bitrate av FLAC. FLACs med högre bitrate verkar inte fungera i min receiver, även om NAS:ens XBMC inte protesterar. Vet inte om det är hårdvara/mjukvara i min NAS som kollapsar, eller om det är receivern som inte kan hantera den resulterande pcm-signalen.

 

Gissar att den digitala domänen inte påverkar ljudkvaliteten så enormt mycket, men gissar att det trots allt finns mer optimala lösningar än att mata receivern med pcm-signal... Någon som kan belysa den saken lite närmare?



#3

Postad 15 maj 2016 - 19:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Keep it simple, imho ... och om det går, kör ut allt ljud via HDMI, så har du digitalt hela vägen fram till förstärkaren.

 

Rörande 4K, är det inget jag skulle lagt energin på idag, speciellt om man vill ha 4K@60Hz, om det räcker med lägre

så klarar man sig på dagens hårdvara (i en PC).

 

Mediaspelare tittar jag inte ens på, de är inte tillräckligt framtidssäkra, i mina ögon.



#4

Postad 16 maj 2016 - 00:00

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Ok. Lika bra att sitta still i båten ännu en tid då. Och sedan skaffa en enkel HTPC-mediaspelare, när 4K HDR blir aktuellt. Kan klara mig utan värsta ljudformaten också tills vidare.... samtidigt så vore det kul att kunna spela upp även mer högupplösta ljudformat, eftersom jag trots allt har ett bibliotek av DSD och flac med hög bitrate...

 

Vad är den troliga flaskhalsen i fråga om avspelning av DSD och flac med hög bitrate? Mediaspelaren (XBMC i min NAS) eller receivern?



#5

Postad 16 maj 2016 - 06:59

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vad är den troliga flaskhalsen i fråga om avspelning av DSD och flac med hög bitrate? Mediaspelaren (XBMC i min NAS) eller receivern?

Eftersom du varken skriver vilken NAS eller reciver du har, så är någon av dessa två, helt klart ;)

#6

Postad 16 maj 2016 - 13:54

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Eftersom du varken skriver vilken NAS eller reciver du har, så är någon av dessa två, helt klart ;)

 

Sorry, det var tänkt som en generell fråga, men det varierar kanske beroende på hårdvara etc.

 

NAS: Asustor AS-204TE (Kan inte uppdateras vidare efter XBMC 12.3 på grund av begränsingar i grafikdrivrutin samt hårdvara.)

 

Receiver: Pioneer SC-LX71

 

(Kabel: Supra HDMI)


Redigerat av Unregistered2519cc0f, 16 maj 2016 - 21:37.


#7

Postad 24 maj 2016 - 12:18

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Eftersom du varken skriver vilken NAS eller reciver du har, så är någon av dessa två, helt klart ;)

 

Ingen ytterligare kommentar när jag väl angav det du frågade efter. Var du bara viktig eller ;) :P


Redigerat av Unregistered2519cc0f, 24 maj 2016 - 12:19.


#8

Postad 24 maj 2016 - 13:38

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ingen ytterligare kommentar när jag väl angav det du frågade efter.

Glömde bort det + nytt jobb sen månadssiftet.

Men spontant säger jag att det är din NAS (eller iaf mjukvaran i den) som inte riktigt klarar av saker och ting.
 

Var du bara viktig eller ;) :P

Finns en anledning till att man erbjuder sig att bli mod ;)

Redigerat av frollic, 24 maj 2016 - 13:39.


#9

Postad 26 maj 2016 - 07:28

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Glömde bort det + nytt jobb sen månadssiftet.

Men spontant säger jag att det är din NAS (eller iaf mjukvaran i den) som inte riktigt klarar av saker och ting.
 
Finns en anledning till att man erbjuder sig att bli mod ;)

 

Ok, tack för att du återkom. När jag matar min receiver direkt via nätverket (i stället för via HDMI från NAS:ens inbyggda XBMC) så kan den inte heller spela upp flac:s med högre bitrate, eller DSD. Om jag minns rätt, så hittar den inte ens dessa filer.

 

Kanske är det bägge enheterna som fallerar?

 

Jag funderar över detta, eftersom jag försöker utröna om det vore en god ide att köpa en bättre DAC, att sätta mellan NAS:en och receivern. Eller bättre att skita i det tills jag har tid/råd att skaffa en bra totallösning för mediaspelare/DAC/försteg.



#10

Postad 26 maj 2016 - 08:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Fast en receiver har, rent generellt, snävare support än en mjukvara.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.