Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#1701

Postad 18 april 2012 - 12:26

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Ser det ut som någon form av EPG?

Bifogad fil  fjärr1.PNG   14,92K   13 Antal nerladdningar

#1702

Postad 18 april 2012 - 12:34

Unregistered629e3d05
  • Unregistered629e3d05
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Tack, kan ju duga, men får hoppas på appen med bättre översikt.

#1703

Postad 20 april 2012 - 08:50

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Jag hade anmält till CD om den röda rutan ingen signal på ant2 och hade en installatör hemma igår. Trots att signalstyrka och kvalitet var fulla gröna staplar så var signalen kass med hans instrument,det var brusnivån som var jättehög,det visade sig vara en kass koppling till sist. Men det lustiga är att trots styrka och kvalitet var 100% så var det inte det i allafall.

#1704

Postad 20 april 2012 - 08:55

Unregisteredd3931438
  • Unregisteredd3931438
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Hej allihopa,

Det är många av er som nämnt dessa pixlingar och vi förstår att det är ett frustrerande problem. Just nu inväntar vi ett par boxar som vi ska testa för detta problem. Vi återkommer med mer information så fort som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Nå, hur går det? Jag, och säkert många med mig, väntar på information.

#1705

Postad 20 april 2012 - 09:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag hade anmält till CD om den röda rutan ingen signal på ant2 och hade en installatör hemma igår. Trots att signalstyrka och kvalitet var fulla gröna staplar så var signalen kass med hans instrument,det var brusnivån som var jättehög,det visade sig vara en kass koppling till sist. Men det lustiga är att trots styrka och kvalitet var 100% så var det inte det i allafall.

Japp, en installatör passerade även här igår.
En skillnad före mot efter är att nu är antalet bitfel (BER) på noll på alla kanaler. Minns inte vilka siffror som stod där tidigare men inte var de noll.

Dvs ni med problem. testa att knata upp på taket och
  • Kolla att LNB är korrekt riktat.
  • Kolla parabolen i sidled (det är enkelt)
  • Hänga/lyfta lite på parabolen.
  • Skala/gör om alla kontakter.
Låt någon i vardagsrummet hålla koll på alla siffror. BER kan vara noll. Det kan gå att göra detta utan proffsinstrument tror jag fast det är klart enklare.
Missa inte sista punkten, installatören kunde inte säga säkert men det kan ha varit där min anläggning brast.

Nu ska jag hålla stenkoll på om det blir några som helst störningar vid inspelningar samt om Ant2-varning dyker upp.

#1706

Postad 20 april 2012 - 10:17

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Ska nu pröva i en vecka innan installatören stänger ärendet hos CD utifall...

#1707

Postad 20 april 2012 - 10:46

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Kan det vara skäl i att byta LNB:t också? Det följde ju med ett nytt till boxen.

Redigerat av solhaga, 20 april 2012 - 10:53.


#1708

Postad 20 april 2012 - 11:47

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
va fan, det fick inte jag,installatören ifrågasatte det också.

#1709

Postad 20 april 2012 - 11:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Kan det vara skäl i att byta LNB:t också? Det följde ju med ett nytt till boxen.

har du fått ett nytt LNB tycker jag nog du kan byta. Inte för att säkerligen behövs men kanske det nya är lite bättre? Lägre DB?
Fast har du redan ett Quad huvud duger nog det.
Huvudsaken är ju trots allt att boxen får en bra signal.

#1710

Postad 20 april 2012 - 12:17

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Japp, en installatör passerade även här igår.
En skillnad före mot efter är att nu är antalet bitfel (BER) på noll på alla kanaler. Minns inte vilka siffror som stod där tidigare men inte var de noll.

Dvs ni med problem. testa att knata upp på taket och

  • Kolla att LNB är korrekt riktat.
  • Kolla parabolen i sidled (det är enkelt)
  • Hänga/lyfta lite på parabolen.
  • Skala/gör om alla kontakter.
Låt någon i vardagsrummet hålla koll på alla siffror. BER kan vara noll. Det kan gå att göra detta utan proffsinstrument tror jag fast det är klart enklare.
Missa inte sista punkten, installatören kunde inte säga säkert men det kan ha varit där min anläggning brast.

Nu ska jag hålla stenkoll på om det blir några som helst störningar vid inspelningar samt om Ant2-varning dyker upp.


Jag jar ju iofs haft dessa röda varningsrutor men inte ofta, dock pixelering fortfarande på inspelningar. Har nyinstallerad parabol med ambitiös installatör och all övrig utrustning nytt, ändå får jag som sagt dessa störningar.

#1711

Postad 20 april 2012 - 12:31

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Har du kollat BER?

#1712

Postad 20 april 2012 - 21:21

Unregistered629e3d05
  • Unregistered629e3d05
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
En fråga som slog mig ikväll. Jag har Sagemboxen (förvisso för Boxer, men det borde ju vara samma som för CD) och denna uppför sig på ett störande sätt.

Exempel: Jag tittar på TV4 med 60 minuters fördröjning. Kl 21:30 har jag programmerat en inspelning av ett program på samma kanal som jag tittar på. När inspelningen går igång bryts min fördröjning på 60 minuter och det går inte att spola tillbaka.

Hur fungerar ADB:en?

#1713

Postad 20 april 2012 - 22:04

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Det fungerar bra med ADB-boxen, har aldrig vart med om att time-shift strular när en inspelning startar. Men har för mej att det ska vara fixat på sagem-boxen när det gäller satellit. Men är inte säker, nu är den strömlös och inte saknad av någon här.

Det jag gjorde när jag använde time-shift på sagem-boxen var att spela in även det, då fungerade det även om det bröts. Det fanns inspelat och man kunde backa tillbaka.

Redigerat av Mazak, 20 april 2012 - 22:07.


#1714

Postad 20 april 2012 - 22:21

Unregistered629e3d05
  • Unregistered629e3d05
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Det fungerar bra med ADB-boxen, har aldrig vart med om att time-shift strular när en inspelning startar. Men har för mej att det ska vara fixat på sagem-boxen när det gäller satellit. Men är inte säker, nu är den strömlös och inte saknad av någon här.

Det jag gjorde när jag använde time-shift på sagem-boxen var att spela in även det, då fungerade det även om det bröts. Det fanns inspelat och man kunde backa tillbaka.

Tack. Problemet är att det gäller att kommit ihåg att man har en timerinspelning på g. Byte av box rycker närmre och närmre känner jag.

#1715

Postad 21 april 2012 - 13:06

Jaroma
  • Jaroma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jaha, så var det finito med min gamla digitalbox. Nokia 9902 (säkert 12-15 år gammal)orkar inte med kanalernas förändringar hos Canal Digital. Gjorde en fabriksinställning pga. en annan detalj som inte funkade. Det innebar att jag fick göra en ny kanalsökning. Då fick jag med bara ett antal kanaler av utbudet. Har familjepaketet och där saknades bl.a. tv4, femman eurosport, sjuan, åttan m. fl. Pratade med en trevlig dam på CD som förklarade att det var inte mycket annat att göra än skaffa en ny digitalbox. För ett antal år sedan var jag inne på att köpa en Sagem men efter att ha läst om alla problem så fick Nokian hänga med ett tag till.

Damen i fråga på CD pratade väldigt varmt om den nya boxen med hårddisk. Den kostade ca 3000 kr plus frakt och en bindningstid om 24 mån (288 kr/mån). Principiellt är jag emot allt vad bindningstid heter och skulle jag inte ha det så kostar den ca 5 200. Å andra sidan om jag inte är nöjd med CD så kan jag förmodligen inte använda boxen hos någon annan operatör. Då har man loosat en större del av värdet. Går kanske att sälja. Sen kan jag inte komma ifrån att CD:s kanalutbud tycker jag är bättre än övriga operatörer. Förmodligen kommer jag att beställa en sån här box om jag vill ha utbudet som jag har haft innan.

Prismässigt, har någon fixat någon form av andra avtal än ovan nämnda? Har säkert haft CD i femton år!

/Jaroma.

#1716

Postad 21 april 2012 - 17:28

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Det går att manuellt att lägga in kanalerna på din Nokia med tror jag, fick göra så på min 9802 S.
Frekvenser finns på lyngsat.com.
Det beror nog på att dom nya frekvenserna inte finns med som standard på våra antika boxar :)

#1717

Postad 21 april 2012 - 17:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Om du inte prioriterar dubbla mottagare kan du alltid ta en titt på ABD-boxens nya lillasyskon
https://www.minhembi...howtopic=297329
som du kan koppla en hårddisk till.

#1718

Postad 22 april 2012 - 09:20

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0

har du fått ett nytt LNB tycker jag nog du kan byta. Inte för att säkerligen behövs men kanske det nya är lite bättre? Lägre DB?
Fast har du redan ett Quad huvud duger nog det.
Huvudsaken är ju trots allt att boxen får en bra signal.

Kollade signalstatus för några frekvenser. Det låg på 0 BER, C/N runt 15 dB samt kvalité 100%.
Så ingen anledning att byta LNB alltså.

#1719

Postad 22 april 2012 - 10:10

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Kollade signalstatus för några frekvenser. Det låg på 0 BER, C/N runt 15 dB samt kvalité 100%.
Så ingen anledning att byta LNB alltså.

Nope, det nya kan du då sälja på blocket för... 300 kr. Det är väl en Quad LNB du fått med eller är det en som klarar SatCR?
eller spara som backup när nuvarande LNB går sönder om 10 år.

#1720

Postad 22 april 2012 - 10:33

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Det är en Triax TQD 004, så det är väl en vanlig. Sparar den väl 10 år då. :ph34r:

#1721

Postad 22 april 2012 - 19:32

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 1
Kollar på mästarnas mästare just nu, ser på inspelning under tiden den spelar in så att säg. Får många "Vissa delar av inspelningen saknas pga signalfel" med bildlåsning (och stop i ljud) och små hopp då och då. Har inte upplevt detta innan, någon som känner igen sig?

#1722

Postad 22 april 2012 - 22:30

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Kollar på mästarnas mästare just nu, ser på inspelning under tiden den spelar in så att säg. Får många "Vissa delar av inspelningen saknas pga signalfel" med bildlåsning (och stop i ljud) och små hopp då och då. Har inte upplevt detta innan, någon som känner igen sig?

Utan att vetenskapligt ha belägg för detta så upplever jag att enheten är känsligare för pixlering samt "vissa delar av inspelningen saknas..." efter sista mjukvaruuppdateringen...

#1723

Postad 23 april 2012 - 06:03

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Utan att vetenskapligt ha belägg för detta så upplever jag att enheten är känsligare för pixlering samt "vissa delar av inspelningen saknas..." efter sista mjukvaruuppdateringen...


Jo, det upplever jag med. Tyvärr kommer man nog få kämpa med näbbar och klor för att supporten inte ska tro att det är ett faktiskt signalfel. Precis som jag skulle fått så jävla dålig mottagning nu helt plötsligt när det fungerat mycket bättre tidigare - och i sämre väderförhållanden än vad det var igår.

#1724

Postad 23 april 2012 - 08:12

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Är det fler som inte kan fjärrinspela? Jag får bara upp " no reciever found". Jag gjorde som supporten sa och fabriksåterställde och sen aktiverade jag i-device och fjärrinspelning men det går inte i allafall. Nåt förslag?

#1725

Postad 23 april 2012 - 09:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Askungen, testa att starta om boxen. Det löste det för mig.
Dvs gör den strömlös en stund.

#1726

Postad 23 april 2012 - 10:24

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Askungen, testa att starta om boxen. Det löste det för mig.
Dvs gör den strömlös en stund.

Ok. Ska testa när jag kommer hem.

#1727

Postad 23 april 2012 - 11:31

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Ok. Ska testa när jag kommer hem.

Hjälpte föga! Läste nu på appstore att Iphone 4S funkar inte. Vet ej om det är CD eller Apple man ska vända sig till.

Redigerat av Askungen, 23 april 2012 - 11:48.


#1728

Postad 23 april 2012 - 16:45

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Hjälpte föga! Läste nu på appstore att Iphone 4S funkar inte. Vet ej om det är CD eller Apple man ska vända sig till.

Fjärrinspelningen ska väl funka i alla webbläsare men inte fjärrkontrollappen.
Men just nu funkar det inte att schemalägga inspelning via webbgränssnittet jag blir utkastad till inloggningssidan

#1729

Postad 23 april 2012 - 19:41

Krille 56
  • Krille 56
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Kollar på mästarnas mästare just nu, ser på inspelning under tiden den spelar in så att säg. Får många "Vissa delar av inspelningen saknas pga signalfel" med bildlåsning (och stop i ljud) och små hopp då och då. Har inte upplevt detta innan, någon som känner igen sig?


Jag har haft samma problem ibland. Jag tror inte det är signalfel eller svag signal utan ett problem med mjukvaran.

#1730

Postad 23 april 2012 - 20:10

dexx
  • dexx
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag har haft samma problem ibland. Jag tror inte det är signalfel eller svag signal utan ett problem med mjukvaran.


Har helt klart blivit mycket värre sen sista uppdateringen, förut kunde det vara att det var signalfel om det varit blötsnö på huvudet men nu så hackar det mest hela tiden.

Teori - utan att ha testat det noggrant så känns det som att om man spelar in något samtidigt som man kollar på tv och bläddrar bland kanalerna så får man upp röda rutan om signalfel oftare och då gissar jag att man då får hack på det som spelas in.

#1731

Postad 24 april 2012 - 07:41

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0

Hjälpte föga! Läste nu på appstore att Iphone 4S funkar inte. Vet ej om det är CD eller Apple man ska vända sig till.


Hej Askungen,

Vi känner till detta och det kommer lanseras en uppdatering till appen som löser problemet.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

#1732

Postad 24 april 2012 - 08:07

dexx
  • dexx
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 1

Hej Askungen,

Vi känner till detta och det kommer lanseras en uppdatering till appen som löser problemet.

Med vänliga hälsningar,
Miriam


Miriam,

När kommer en ny firmware uppdatering till själva boxen då som löser problemen som folk rapporterat i det här forumet? Alternativt att ni kan gå tillbaka till den gamla firmware som dom flesta verkar överrens om fungerade bättre? Lägga upp den gamla igen torde vara rätt enkelt fixat.

#1733

Postad 24 april 2012 - 08:14

Unregisteredd3931438
  • Unregisteredd3931438
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 1

Miriam,

När kommer en ny firmware uppdatering till själva boxen då som löser problemen som folk rapporterat i det här forumet? Alternativt att ni kan gå tillbaka till den gamla firmware som dom flesta verkar överrens om fungerade bättre? Lägga upp den gamla igen torde vara rätt enkelt fixat.

Ja, det vore en bra tillfällig lösning att nedgradera till den förra versionen av boxens firmware och lansera den nya först när den fungerar som den ska. Som det är nu är det riktigt illa med alla pixlingar vid inspelningar. Problemet har ju pågått i ett par månader och det är verkligen dags att Canal Digital gör något åt saken.

#1734

Postad 25 april 2012 - 05:38

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Får man fråga om det bara är jag som har problem med fjärrinspelning från webben sedan några veckor? Till denna funktion ges bara begränsat med support åt sas det när jag pratade med kundtjänst häromdan...
Problemet är som sagt att jag oftast inte kan logga in och om jag lyckas kan jag bli utslängd när jag gör något val att spela in...

Redigerat av philipsguy, 25 april 2012 - 05:39.


#1735

Postad 25 april 2012 - 06:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
philipsguy, det finns några inlägg om problem med denna senaste veckorna. Jag hade problem och lösningen var enkel. Bara att starta om boxen, dvs göra den strömlös. Därefter fungerade den.

Jag antar att din box har en IP-adress, att VOD fungerar, att det inte är ett lokalt problem i nätverket.

Testade senast igår, då gick det utmärkt att sätta en inspelning.

#1736

Postad 25 april 2012 - 08:28

Unregistered4050ec73
  • Unregistered4050ec73
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag är en tidigare Canal Digitalkund som hoppat av under några år och kört Boxer som hade bättre mottagare tidigare. Jag har också en Enigma 2 låda som varit min satellit kontakt under det senaste året. Jag har nu haft ADBn en månad och mitt intryck är att den är rätt bra. Smidigt och enkelt gränssnitt. Lite trassel med att dra flera kablar men det fixade sig med någon dags jobb. Jämfört med vad man kan göra med Enigma 2 är ADBn rätt begränsad men det är förståeligt eftersom man vänder sig till en masspublik.Då gäller det att satsa på enkelhet framför finesser som många kanske inte klarar av.

Vad jag noterat är att min Sony Bravia TV inte trivs riktigt med ADBns 1080 signal. Det verkar som de SD-kanaler samt de 720 HD kanaler som ADBn skalar upp inte får den riktiga skärpan. När jag satt ned ADBn till att skicka 720p blir dock bilden bättre. En småsak kan man tycka.

Ska bli spännande att se hur det går med omläggningen av kanalerna nu den 26e.

#1737

Postad 29 april 2012 - 09:43

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Har varit bortrest i veckan och när jag kom hem i fredags upptäckte jag att inga serieinspelningar längre fanns kvar - på bägge mina boxar! Så de program jag hade förväntat mig spela in i onsdags och torsdags hade inte blivit av :-(

Så nu har jag lagt tillbaka serieinspelningarna för helgerna och veckorna så nu är det bara att hoppas att de får vara kvar.

Canal Digital - nåt ni vill tillägga? Har detta att göra med omläggningen av kanallistan? Mina egna favoritlistor är OK och verkar inte ha berörts. Även om HD kanalerna bytt plats så har jag TV3 HD, TV4 HD och Kanal 5 HD där jag alltid haft dem i min favoritlista, på kanalplatserna 3, 4 och 5. Det är på dessa kanalerna jag haft serieinspelningar.

#1738

Postad 29 april 2012 - 09:55

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag är också en av dom som har problem med "Instabil signal" samt att "ANT2"-varningen kommer upp ibland(inte så ofta dock).
Funderar på om det kan ha med Lnb:n att göra? Hur märker man att Lnb:n är kass? Har ganska lätt att justera in parabolen så
att man får bra signal(enligt Canal digital kan man dock inte lite på mätarna i boxen så 100% kanske egentligen är 10%, vad vet jag ??!??).
I sånt fall skulle det kunna förklara att när jag har justerat in parabolen så krävs det OERHÖRT små justeringar för att bilden/signalen försvinner helt!
Kan man få nån input om min teori låter trolig? SKulle kanske förklara andras problem med signalen? Är det så att CD fortfarande skickar med ganska
dåliga Lnb:s i sina paket med höga brustal? Jag kör med CD's Lnb....

Tacksam om nån kan svara.

#1739

Postad 29 april 2012 - 10:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
ABSiNSANE
mina serieinspelningar försvann de med men det trodde jag berodde på att jag bråkade lite med boxen (av/på via strömbrytaren). Fler som märkt av det?

stefanlindqvist
Tror inte det är något fel på CDs LNB.
ha en installatör hos mig häromdagen. Undras om inte det viktigaste han gjorde var att sätta på nya kontakter på kablarna. Testat olika utgångarna på din LNB? är den rätt vriden. Cirka kl 17 ska den peka mot.
Hur ser ditt BER värde ut?

#1740

Postad 29 april 2012 - 10:34

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Monshi : Ber 0.0E0 borde väl vara ganska bra värde. Har skalat om alla kontakter redan.
Som sagt så säger cd att man inte kan lita på mätarna på boxen samt att man tom kan få för STARK signal??
Känns som om det ändå skulle kunna vara lnb:n.
Griper lite efter halmstrån :-


#1741

Postad 29 april 2012 - 13:22

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Canal Digital fortsätter att förvåna. Jag ringde i förrgår pga av att programmerade inspelningar inte genomförs och att framförallt programmerade serieinspelningar bara försvinner. Det var inga bekymmer att få boxen utbytt men det som gör mig betänksam är att när jag passade på att kolla om det är någon ny mjukvara på gång för att åtgärda pixlandet och signalproblemen dom uppstod efter den sista uppdateringen så påstod de (också efter en koll med kollegor och tekniker) att de aldrig hört om problemen. Inte heller skulle de ha läst på detta forumet att det var någon som hade bekymmer. Naturligtvis var det min parabol som var felställd eller att det var dåliga mottagningsförhållanden.

Tyvärr verkar allt tyda på att den här boxen (som ändå är ljusår stabilare) går mot samma utveckling som den gamla Sagemboxen. För varje uppdatering blir allt bara sämre och CD väljer att låtsas som att det regnar. Mentaliteten verkar vara den att de problem som deras kunder upplever inte existerar så länge de själva inte har grepp om orsak och konsekvens.

Jag vet att jag är en besvärlig kund men jag har svårt att acceptera att deras produkter och tjänster blir sämre när de släpper mjukvaruuppdateringar.

Redigerat av Unregistered59e42bf8, 29 april 2012 - 13:23.


#1742

Postad 29 april 2012 - 14:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Canal Digital tycks vara ganska säkra på att störningarna är pga av dålig signal.
Det att den boxen ibland varnar för att en inspelning inte blivit utförd pga signalproblem tror jag är en effekt, delvis, av ny programvara som är mer känslig för när det blivit någotsomhelst fel.

Störningar i bild på inspelningar såg jag iofs aldrig under hösten. Nu har jag fått parabolen fixat, ska ha så bra mottagning det går. Får se vad det ger.
Har sedan den fixades sett Ant2-varning en gång. Inspelningar kan jag inget säga något om än, sett på för lite nyinspelat för det.

stefanlindqvist
Ber 0,0, bättre kan det inte blir. Det den visar är antalet bitfel och har man inga bitfel har boxen perfekt mottagning. Ja, utav den infon boxen kan ge dig.

#1743

Postad 29 april 2012 - 15:10

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Det är nåt fel på fjärrinspelning på webben jag får 404 not found när jag klickar på valen efter att jag loggat in....

#1744

Postad 29 april 2012 - 15:18

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jag fick en ny ADB box då synkroniseringen av ljudet på inspelade program sackade efter. Dessutom försvann oftast ljudet då man bläddrade mellan inspelade program.
Nu är det precis samma sak med den nya boxen. Nu har jag lärt mig två sätt att få ljudet, och synkronisering, tillbaka. Alternativ 1 dra ut HDMIkabeln och sätt i den igen. Alternativ 2 gå till tv1 i direktsända program och sedan tillbaka till det man ser av det inspelade. Jag har testat två olika teveapparater och även med olika HDMIkablar men det blir ingen skillnad. Är det ingen annan som upplever samma problem? Kanske det har kommit i skuggan av signalfelen. Jag kan inte tänka mig att ADB boxen skulle vara inkompatibel med två moderna HD ready teveapparater.
Det handlar nog till 100 procent om taskig mjukvara. Eller har någon en annan bra teori?
Felen är irriterande men dock uthärdliga jämfört med den gamla Sagemboxen.

#1745

Postad 29 april 2012 - 15:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
banjoaette - vad för TV/hemmabio? Viket ljudformat. Du är enda som rapporterat problem av detta slag i forumet.
Det låter skumt. Ljudsynkfel borde inte uppstå.

Men kan du ta din box och hälsa på hos någon annan med Canal Digital? Bara för att...
Samt testat med annan HDMI-kabel? Inte för att det borde påverka.
Som sagt, du är enda som har sagt något om detta vad jag sett.

Fjärrinspelning. Lyckas se mina inspelningar ivartfall. Ny inspelning verkar inte gå att skapa, inget laddas.

#1746

Postad 29 april 2012 - 19:01

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Ingen hemmabio. Parabol med quadrahuvud monterat av proffs. Ordinarie TV. sharp med 3 hdmiingångar. Prövat på annan teve en LG plattis modell större två år gammal. Prövat med olika HDMIkablar. Canal digital vet om problemet och tittar på boxen.
Om det inte är mjukvaran som krånglar så kanske det har att göra med hur ljudet sänds ut. Om det sänds ut via en separat kanal kan det ju vara så att bild och ljud inte kopplas ihop tillräckligt bra. När man tittar på ett inspelat program är det också så ibland att man får känslan av att ljudet inte hänger med. Då tar det en kvart sedan börjar synkningen balla ur. Ibland handlar det om ett par sekunder. HDMI ut och in och sedan funkatr det igen.
Samtidigt kan man ju inte förstå att ljudet bara är borta på det inspelade materialet och att man måste dra ut en hdmi kabel för detta. Att två boxar visar samma symptom på två olika teveapparater måste ju vara en sällsynt slump i så fall. Eller är det så att just jag har två teveapparater som inte är kompatibla med mottagaren. Kanske dags att köpa en penninglott i morron. I vart fall nästa gång synkningen ballar ur eller ljudet försvinner ska ska jag filma det och lägga ut det här på forumet.

#1747

Postad 29 april 2012 - 19:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ljud och bild sänds i samma signal/kanal, i sändningen ligger inte problemet då skulle flera se det .

Ingen aning om var ljudet fördröjs, det borde vara i boxen, men du kan alltid testa koppa ut ljudet via RCA-kontakterna på baksidan. Kanske att du kan få TVn att ta ljudet via dessa istället. Se om det fungerar bättre via dessa.

Borde inte påverka men vem vet?

#1748

Postad 29 april 2012 - 22:28

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Ja så här kan det se ut i min ADB box. När jag testade med en scart kom synkningen tillbaka. Och sedan funkade HDMI kabeln också. Men felet kommer säkert tillbaka. Det verkar som om osynket upphör när man ändrar något antingen ljudutgång eller i EPG menyn.

Bifogad fil(er)



#1749

Postad 30 april 2012 - 06:47

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Efter den senaste kanaländringarna har jag upplevt något skumt. Den har gjort tre inspelningar av mina program! Två som börjar samtidigt och en som inte blir inspelad "pga signalfel" ja, den antagligen så för att de andra två spelar in. Har hänt på svtb hittills. Mysko.

#1750

Postad 30 april 2012 - 08:42

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Ja så här kan det se ut i min ADB box. När jag testade med en scart kom synkningen tillbaka. Och sedan funkade HDMI kabeln också. Men felet kommer säkert tillbaka. Det verkar som om osynket upphör när man ändrar något antingen ljudutgång eller i EPG menyn.

Om jag fattat det hela rätt så har du ingen hembioreceiver utan tar ut ljudet via TV:n.
Kan det då ha något med just den ljudströmmen (digital stereo)?
Vi är många som inte ser problemen men i mitt fall kör jag med DD+ inställt i digitalboxen (har du rätt inställning här?) och plockar ut ljudet via en hembioreceiver.
Har du problemet på alla kanaler eller bara de som sänder både digital stereo och DD?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.