Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hoppas på åsk/blixtsommar, hur skyddar jag mig?

13 svar i tråden

Skickat 06 maj 2012 - 17:22

Bor med bra utsikt åt öster, öppet och fin sikt i flera km (fritt synfält ca: 160 grader) men har en trädlinje som skymmer detta, så jag kan inte fota från det skyddande huset (se bild.)

Det ser likadant ut i närområdet hos grannarna, (alla är innanför trädlinjerna)..

Vill ju helst inte bygga någon farradaybur heller:)

Jag vill verkligen ha egna bilder på blixtar, men vill inte sätta livet till!

Tips? (ursäktar mig för den något osnygga illustrationen)

Postad bild

Skickat 06 maj 2012 - 18:11

Spontant fjärrutlösning från antingen huset eller bil.

Skickat 06 maj 2012 - 18:15

Visa inläggtorvaldur 06 maj 2012 - 18:11 skrev:

Spontant fjärrutlösning från antingen huset eller bil.

Bilen kommer jag inte dit med på vår gård, men kanske anslutningsvägen funkar!:)

Hur menar du med spontan fjärrutlösning? går det att ställa in?( Canon 550d) har ju ir utlösare, men lär väl inte funka på 30m+ och bakom!?

mer tips?

Skickat 06 maj 2012 - 18:22

Funderar även över vilket vivinkelobjektiv jag ska satsa på! budget >2k (får man något vettigt för det?)

Skickat 06 maj 2012 - 18:26

Visa inläggMikolino 06 maj 2012 - 18:15 skrev:

Bilen kommer jag inte dit med på vår gård, men kanske anslutningsvägen funkar! :)

Hur menar du med spontan fjärrutlösning? går det att ställa in?( Canon 550d) har ju ir utlösare, men lär väl inte funka på 30m+ och bakom!?

mer tips?
Jadu, det finns ju fjärrutlösare med kabel och även om det nog är svårt att hitta så lång kabel är det nog inga problem att skarva på en längre kabel på en sån. Och jag menade inte "spontan fjärrutlösning", utan bara att det var fjärrutlösning som var det första jag kom och tänka på :P.

Det här inlägget har ändrats av torvaldur 06 maj 2012 - 18:28

Skickat 06 maj 2012 - 18:31

Visa inläggtorvaldur 06 maj 2012 - 18:26 skrev:

Jadu, det finns ju fjärrutlösare med kabel och även om det nog är svårt att hitta så lång kabel är det nog inga problem att skarva på en längre kabel på en sån. Och jag menade inte "spontan fjärrutlösning", utan bara att det var fjärrutlösning som var det första jag kom och tänka på :P.

Hehe jag läste kanske lite för kvickt och drog paraleller till spontan utlösning när det gäller andra saker;)

Skickat 07 maj 2012 - 12:02

Bygg dig en Farraday's bur ;) En bilkaross fungerar som en Farradysbur, vad du vill ha är en lättare bärbar variant.

Kycklingnät fungerar men blixten kan bränna sönder metalltrådarna, dock. Man får absolut inte leda strömmen mot sig.
Exempelvis komma emot buren med kläder eller låta regnet leda urladdningen till regnvåta kläder.

Annars brukar man lära ut att om man utsätts för åskaoväder över sig. Ska man göra sig så liten dom möjligt och hoppas på att blixten tar i ett trä eller buskage.

Skickat 07 maj 2012 - 15:57

Nu är jag lite osäker hur man bäst fotar blixtar, men jag misstänker att man kör på kvantitet med lång slutartid för att försöka träffa. På min 450D kan man iaf ställa in så man tar 10 bilder i rad automatiskt. Om man skaffar en fjärrutlösare med timer, typ Canon TC-80 N3, med konverteringkabel till 550D eller en motsvarande borde det gå att ställa upp detta nummer högre så den står och tar bilder själv under åskvädret medan du är säker inomhus.

Skickat 08 maj 2012 - 19:38

Man kanske skulle bygga en stop motion rigg och ställa in exponering var 10 sek i 10 sekunder!? borde väl bara handla om storleken på minneskortet som begränsar då?

Annars tror jag mest på bil iden!

Skickat 11 maj 2012 - 07:24

• eroko
  • Användare

• 183 inlägg
Såg en rolig pryl i Ny Teknik som kanske kan passa. Lite dyr kanske men prylar är ju prylar :)

http://nerotrigger.com/

Skickat 12 maj 2012 - 09:46

Visa inläggeroko 11 maj 2012 - 07:24 skrev:

Såg en rolig pryl i Ny Teknik som kanske kan passa. Lite dyr kanske men prylar är ju prylar :)

http://nerotrigger.com/

ser onekligen intressant, men förstår inte hur den fungerar riktigt!

vad registrerar den innan den skickar till kameran att den ska ta kortet, ljus?? hinner det verkligen med då?

Skickat 12 maj 2012 - 14:48

Visa inläggMikolino 08 maj 2012 - 19:38 skrev:

Man kanske skulle bygga en stop motion rigg och ställa in exponering var 10 sek i 10 sekunder!? borde väl bara handla om storleken på minneskortet som begränsar då?

Annars tror jag mest på bil iden!
Ja det är i princip det jag menar. Och minneskortet är förmodligen inte en begränsande faktor då åskväder oftast inte varar så länge.

Om du råkar ha en Canon kompaktkamera kan CHDK, en hackad firmware, vara intressant eftersom den har motion trigger och kan med den utlösas av blixar.

Det här inlägget har ändrats av torvaldur 12 maj 2012 - 14:52

Skickat 14 maj 2012 - 07:02

• eroko
  • Användare

• 183 inlägg

Visa inläggMikolino 12 maj 2012 - 09:46 skrev:

ser onekligen intressant, men förstår inte hur den fungerar riktigt!

vad registrerar den innan den skickar till kameran att den ska ta kortet, ljus?? hinner det verkligen med då?

En av modellerna reagerar endast på ljus och den verkar vara till just för att fotografera just blixtar, den heter ju till och med "Lightning trigger". Den fungerar väl så att när ljusförhållandena ändras så klickar den av. I tid borde det vara när fotografen tänkt "nu ska jag ta kort" och sen går miste om att fånga blixten. Men att låta kameran stå och klicka borde väl också fungera. På nåt av korten borde den fånga en blixt tycker man ju. Den andra nero triggern kan reagera på ljud och sen har den nån laser som löser ut på rörelse. Verkar vara en liten rolig pryl men frågan är som sagt hur bra det verkligen fungerar. Det fanns ett par exempelbilder på blixtar.

Skickat 07 augusti 2012 - 19:55

Är inte det bara att vänta på att det är rejält med blixtar och sedan ta bilder med lång exponeringstid, typ en minut per bild? Så fårt det har kommit en blixt så stänger man slutaren och är glad över en fin bild. Bäst är ju dock om man gör det när det är svart ute så att inte den långa exponeringen förstör bilden överlaf. Alternativt kanske det går bra med ett filter?

Det är ju dessutom stor chans att man får flera blixtar i en bild så att det ser ut som att man har en massiv blixtutlösning på himlen samtidigt.

Edit: Förra hösten tog jag blixt-bilder från mitt vardagsrumsfönster. Körde 20 sekunders slutartid, trots allt min omgivning är "förgiftad" med ströljus från gatulampor och liknande...

Det här inlägget har ändrats av novaland 07 augusti 2012 - 19:57

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Riktigt läckra blev dom på Memento stativen ;)
    Hifi_Perka
    2013-05-25 00:42:26
  • Bättre än så här blir det inte :P
    Hifi_Perka
    2013-05-25 00:36:08
  • Här har jag monterat de två duklagrena i fästskenan.
    Mistermister
    2013-05-24 22:15:30
  • Jag satte först fast ramen med ståltråd
    Mistermister
    2013-05-24 22:14:09
  • Nu är dukramen på plats
    Mistermister
    2013-05-24 22:12:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.