Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - SwanSpeakers *

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Swans Diva 5.2F (Golvhögtalare) 1 7 (2) Inga priser
Swans Diva 2.1 (Surroundhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Swans Diva 6.2F (Golvhögtalare) 1 8,37 (7) Inga priser
Swans M20-5.1 (Högtalarpaket för hembio) 1 (0) Inga priser
Swans Diva 4.2F (Golvhögtalare) 2 8 (3) Inga priser
Swans D1080 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S200A (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S600SE (Golvhögtalare) 1 7,67 (2) Inga priser
Swans M1 (Surroundhögtalare) 1 9 (10) Inga priser
Swans D3.1 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans D3.2F (Golvhögtalare) 0 7,83 (5) Inga priser
Swans 2.3C (Centerhögtalare) 5 9 (5) Inga priser
Swans F2.2F (Golvhögtalare) 5 8,75 (3) Inga priser
Swans F5R (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Swans F2.2R (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Swans M10 (Datorhögtalare) 0 8,45 (10) Inga priser
Swans H5 (Datorhögtalare) 4 8,5 (3) Inga priser
Swans M808 (Golvhögtalare) 4 7,5 (1) Inga priser
Swans M806 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans F2.2A (Golvhögtalare) 1 8,5 (3) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Swans M806B (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Swans M100 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans M100 MKII (Surroundhögtalare) 6 7,5 (1) Inga priser
11 relaterade trådar

#1

Postad 25 april 2005 - 15:21

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
[center]* Officiell högtalartråd för SwanSpeakers *

På grund av det stora intresset för dessa kinestillverkade högtalare har en officiell tråd skapats. Följande och kommande högtalare behandlas:

Fronthögtalare

Bifogad fil  hivi_diva6.1f_b.jpg   28,96K   3 Antal nerladdningar Diva 6.1

Bifogad fil  swans_f2f_b.jpg   11,89K   2 Antal nerladdningar F2F

Bifogad fil  diva4.2f_l.jpg   15,48K   1 Antal nerladdningar Diva 4.2


Bifogad fil  diva6.2f_l.jpg   17,56K   3 Antal nerladdningar Diva 6.2
29647

Bifogad fil  S600.jpg   13,49K   6 Antal nerladdningar S600


Bifogad fil  Swan_m1.jpg   12,5K   6 Antal nerladdningar M1


Postad bild

Centerhögtalare

Bifogad fil  hdiva4.2C3_b.jpg   3,82K   4 Antal nerladdningar 4.2C

Bifogad fil  c3_s.jpg   41,97K   1 Antal nerladdningar C3

Bifogad fil  swansf3c_b.jpg   8,37K   0 Antal nerladdningar F3C

Postad bild

Surroundhögtalare

Bifogad fil  divar3_b.jpg   12,32K   0 Antal nerladdningar R3

Bifogad fil  diva4.2R_l.jpg   3,27K   1 Antal nerladdningar 4.2R

Subwoofers

Postad bild

Bifogad fil  hivi_sub10_b.jpg   9,29K   2 Antal nerladdningar Sub10


Postad bild

Den som vill postar intryck, bilder mm.

Länk till recensioner:
Demodag på Hotell Opalen

Officiell hemsida:
Swanspeakers

Följande modeller finns för provlyssning hos Soundproof i Ängelholm:
S600, M1, 6.2, 5.2, 4.2R och 4.2C

//calle_jr

Bifogad fil(er)


Redigerat av Joakim, 25 november 2005 - 18:40.


#2

Postad 25 april 2005 - 16:30

Thomni
  • Thomni
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Finns några bilder i mitt galleri - fler är på väg... ;)
De är ju rykande färska så jag väntar lite med nått försök till amatörrecension, men jag kan ju säga som så att de låter inte kattavföring direkt... ;)

/Thomas

#3

Postad 25 april 2005 - 16:43

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

  • 1 082 inlägg
  • 0
Nu är jag ingen audiofil eller proffslyssnare men mina 6.1 låter riktigt bra.
Fick kopplat in Sub 10:an idag också och j-vlar vilken skjuts det blev ;)
Skulle vara kul att testa med en ordentligt bra stärkare också, just nu driver jag dom men en gammal Yamaha DSP A5.

#4

Postad 25 april 2005 - 19:24

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

De är ju oerhört läckra dina 6.1 Thomni!  Finns det någonstanns man kan se Swans övriga modeller?
Vad fick du ge för dina Thomni?

<{POST_SNAPBACK}>



Det skulle ju kunna finnas fler modeller på www.swanspeaker.com/ :P

Jag skulle ju inte gråta blod om ett par Swans 2.2 stod hemma hos mig....

Postad bild

;) ;) ;)

#5

Postad 25 april 2005 - 21:30

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Vet inte om mina bilder i den andra tråden uppmärksammades men jag slänger in ett par länkar till mina inlägg där så slipper jag klippa och klistra in alla bilderna igen.
Hoppas att ni nöjer er med denna lösningen på de gamla bilderna så lägger jag in alla nya bilder i denna tråd istället.

Bilder på Swan Diva 2.1, 5.2F, 4.2C, 4.2R och Sub10

Lite storleksjämförelser och finish på Swan Diva 5.2F mot mina Mordaunt-Short 908

I den andra tråden så efterfrågades det bilder på diskantinfästningen på 5.2-serien då den skiljer sig mot den "gamla" 6.1-serien. Har tagit lite bilder på hur det ser ut på mina 5.2. För att jämföra med hur det ser ut på 6.1 eller 2.1 för den delen också så får ni kika på länkarna som jag har lagt in ovan.

Bifogad fil  5.2_diskantinf_stning__1_.JPG   120,68K   225 Antal nerladdningarBifogad fil  5.2_diskantinf_stning__2_.JPG   149,3K   176 Antal nerladdningarBifogad fil  5.2_diskantinf_stning__3_.JPG   147,64K   249 Antal nerladdningarBifogad fil  5.2_diskantinf_stning__4_.JPG   88,1K   104 Antal nerladdningar
Bifogad fil  5.2_diskantinf_stning__5_.JPG   85,28K   74 Antal nerladdningarBifogad fil  5.2_diskantinf_stning__6_.JPG   120,17K   101 Antal nerladdningarBifogad fil  5.2_diskantinf_stning__7_.JPG   97,48K   148 Antal nerladdningar


Slänger in lite nytagna bilder på mina stativare så kan ni jämför direkt utan att klicka på länkarna. Bra för den late ;)

Bifogad fil  2.1_utseende_p__stativ__13_.JPG   104K   156 Antal nerladdningarBifogad fil  2.1_utseende_p__stativ__12_.JPG   85,43K   119 Antal nerladdningarBifogad fil  2.1_utseende_p__stativ__14_.JPG   119,48K   464 Antal nerladdningar


Edit: Fixat länkarna och lite andra småfel

Redigerat av Berggren, 25 april 2005 - 21:50.


#6

Postad 25 april 2005 - 21:44

Schluug
  • Schluug
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag antar att du inte hunnit lyssna så mycket på dem Berggren, men du kan ju ge oss en liten vink om hur bra de är? ;)

#7

Postad 25 april 2005 - 21:48

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Jag antar att du inte hunnit lyssna så mycket på dem Berggren, men du kan ju ge oss en liten vink om hur bra de är?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer att jag inte har hunnit lyssna på dem så värst noggrannt. De står på hela dagarna med radio/tv på så att de får spela in sig lite och bli lite lösare i elementen. men än så länge låter de helt klart bra och jag förväntar mig ännu mer när de har blivit lite varma i kläderna. Sedan ska det tilläggas att jag inte är någon virtuos på att beskriva ljudupplevelser utan jag kommer att jämföra dem med mina Mordaunt-Short och hur de ter sig mot dessa. Ljudideal och hur man uppfattar vad som är bra ljud skiljer ju fårn person till person.
Men som sagt, än så länge är jag mer än nöjd.

Edit: Dessa stavfel som förföljer mig på hela forumet ;)

Redigerat av Berggren, 25 april 2005 - 21:50.


#8

Postad 25 april 2005 - 22:56

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm-ett.. eller M1 ;)

Ok. Bortskärmd med välljud får man väl erkänna sig ha varit redan innan detta gruppköp gick av stapeln, och trots att det primärt var tvåkanals-elektronik jag var intresserad av så kunde jag ju inte låta bli att köpa på mig ett gäng högtalare åxå... Högtalare är lite som Whisky, och det vet ju alla som dricker Whisky att det finns många sorter som är "godast", men på olika sätt. Och ombyte förnöjer. Visst man har sin favorit, men även den kan ju växla med sinneslag. Hur som helst.., gillar man whisky, så har man mer än en sort i barskåpet.

Ovan borde då även vara applicerbart på högtalare. Så länge utrymmet tillåter, så kan man aldrig följdaktligen aldrig få för många, eller hur? Skall jag vara ärlig så var det ett tag sedan jag fastställde att det funkar på detta vis, och har hunnit samla på mig ett gäng. Men vad gör ett par mer eller mindre?

Mindre ja.. M1:orna är små.. riktigt små.. på gränsen till patetiska. Men jisses vilken finish.. RIKTIGT snygga byggen. Stendöda massiva trälådor lådor med fjuttiga element. M1 är en tvåvägare bestyckad med en banddiskant vars utseende osökt för tankarna till en artificiell framstjärt, och en femtummare (MAX) med en liten pluttig fasplugg i mitten som troligtvis passat fint in i framstjärten om nu själva designen sett annorlunda ut. På baksidan sitter ett par gigantiska guldplatterade högtalarterminaler som lätt sväljer den kabel man än väljer oavsett utförande.

Vi kopplade upp dessa redan i Trollhättan hos Kenneth. Vi hade vid det här laget fått dechiffrera fjärren till hans AV928 någorlunda och använde den som strömkälla. Verkningsgraden i M1 är rent löjlig, 86dB, så det behövs verkligen. Jag vill minnas att Dire Straits låg i CD'n, och att Brothers In Arms var spåret. (fö en av de bästa låtar som gjorts.. tyvärr förhållandevis sunkig pressning, men man =vet= iaf hur den låter efter att ha hört den mängder med gånger).

Gåshud! Vid första anslaget på pianot ställde sig håret på mina armar rakt upp. Jisses sicket mellanregister. RAKT UR KARTONG! OINSPELAT! Och att en så pluttig högtalare kan gå så djupt?! Ok.. Det saknas säkert en oktav nedåt, men för sin storlek är den imponerande. Kenneths granne som var på besök (som förövrigt satt off axis, låångt från sweetspot), fick ett smajl ända upp till öronen. Jag minns inte hur mycket jag blev erbjuden för dem, men de är inte till salu.. iaf inte än.. Diskanten var, som den borde med en banddiskant, riktigt härligt luftig.

Vi hade inga stativ att ställa burkarna på så det hela var lite av ett provisorium och det var därför endast den tonala balansen som kunde utvärderas vid detta tillfälle.

Så idag packade jag upp burkarna här hemma. Spänd av förväntan. Mest på skojj hade jag köpt med en AV638 som fick agera generator i setupen. Min Primare V20 DVD fick agera laser-svarv.

Besvikelse! Jomenvisst lider AV638 av "Kina-Brus"! Märkligt.. Inget sånt i AV928? jeje. På med det mentala Kinabrusfiltret och in med en skiva i lasersvarven. Norah Jones fick agera testpilot. Sunrise är en trevlig låt. Inspelningen är något bättre än ordinärt. Besvikelsen blev inte direkt mindre.... Kallt, ljust, skrikigt, brusigt, odynamiskt. Ujj.. Var inspelningen så dålig på denna? Ut med den.. fort.. In med en av referensplattorna.. Aaron Neville. Hans nasala stämma har en förmåga att avslöja även de mest kritiska byggen. Dessutom är inspelningen riktigt bra, såväl tonalt som stereofoniskt. Mjo.. nu lät det bättre.. M1:orna är VÄLDIGT analytiska, och kräver uppenbarligen bra matrial för att komma till sin rätt.

Men ljudet var fortfarande långt ifrån vad jag hört uppe hos Kenneth. Även fast jag inte spelade speciellt högt (min personliga åsikt, Elisabeth kom ned från övervåningen och bad mig sänka. -Du kan inte ha hört någon bas upp dit?! hävdade jag. -Nä.. Det skränar mest, fick jag till svar), så kändes det som förstärkaren slet som 17 för att pressa fram ljudet.. Vid okulär besiktning av baselementen under drift, så visade det sig åxå, mycket riktigt, att det saknades en hel del kontroll av konerna.

Jag hade inga förväntningar på AV638. Dessa högtalare förtjänar tveklöst bättre elektronik. Så några minuter senare stod de uppkopplade med mitt Rotel RSP-1066 samt ett Sherbourn 5/1500A slutsteg. Detta är kombon jag normalt använder för hembiosystemet (vill ha min Zell zd-200NU!!).

Nu lät det bättre. Mycket bättre till och med! På med Roger Waters - Amused to death. GÅSHUD IGEN! Denna platta är inspelad på något riktigt skumt sätt. Stereo-effekterna tycks komma snett bakifrån och jag har flera gånger tidigare varit tvungen att kolla så min surrar är avslagna. Mäktigt! Stereobilden som målas upp är mycket detaljrik och "allt" hörs. Jag har inte mätt upp högtalarna, men jag misstänker att de mäter vansinnigt rakt. Mitt ljudminne påminde mig om att mina artec låter liknande rumskorrigerade till spikrak frekvensgång. Det existerar i över huvud taget inga överdrifter någonstanns. Jag tror att M1 skulle passa ypperligt som studiomonitorer. Hade fler studios haft dessa hade vi haft bättre inspelningar på marknaden, det är jag helt övertygad om. Tråkigt och oengagerat tycker nog vissa. Korrekt och avslöjande anser säkert andra.

Som slutsats kan man säga att M1 kräver sin elektronik för att komma till sin rätt. Det duger inte med en "billig" receiver, de förtjänar mycket bättre prylar, och det krävs en hel del effekt för att de skall vakna till liv. Är du basnarkoman, köp till en subb. Jag skall testa dem ihop med en vid tillfälle.

Som Whisky representerar de den flaska du normalt har gömd när "grabbarna" kommer på besök. Du vet att den ändå inte hade uppskattats fullt ut, och varför kasta pärlor till svinen när det finns Jamesson i den "billiga" hyllan. De blandar ju ändå helst med Cola.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

// Lyckman ;)

#9

Postad 26 april 2005 - 08:55

MagnumPI
  • MagnumPI
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

M1 är en tvåvägare bestyckad med en banddiskant vars utseende osökt för tankarna till en artificiell framstjärt

<{POST_SNAPBACK}>


Låter som M1:orna ligger farligt till efter några whisky... ;)

Tack för en utförlig recension, Lyckman. Jag är ju själv nybliven ägare till ett par M1:or och min recension kommer när jag fått tid att sätta mig ner och lyssna. ;)

#10

Postad 26 april 2005 - 16:56

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Vi(jag och Lyckman höll i det) ordnade ett gruppköp och fraktade med kontainer ifrån HongKong..I gammal hederlig kina-anda så kan vi inte lägga ut priser offentligt. Man kan ju maila COEM och fråga ;)

#11

Postad 26 april 2005 - 17:07

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Vi(jag och Lyckman höll i det) ordnade ett gruppköp och fraktade med kontainer ifrån HongKong..I gammal hederlig kina-anda så kan vi inte lägga ut priser offentligt. Man kan ju maila COEM och fråga ;)

<{POST_SNAPBACK}>



alla bara skriker efter priser men ingen har lust att maila coem och fråga... konstiga alla är! eller ska man säga lata???

#12

Postad 26 april 2005 - 17:29

Unregistered99d4557e
  • Unregistered99d4557e
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Grattis till att ni äntligen fått hem era Svanar. Men lite jobbigt känns det allt att man inte längre får vara särskilt originell här på forumet. ;)

ps! Angående det Lyckman skrev om att det krävs en rejäl förstärkare till M1:orna. Jag tycker ärligt talat att även 5.1:orna mår riktigt bra av att man har en lite mer kompetent förstärkare trots att känsligheten anges till 90dB. Det blev lite av haksläpp då jag bytte från Onkyo TX-DS797 (som är en hyggligt kompetent receiver) till Advantage Thor. Så om möjlighet ges, testa att koppla in en riktigt kompetent förstärkare så kommer ni märka vilken potential högtalarna har.

Mvh
Dr_drövel

Redigerat av Unregistered99d4557e, 26 april 2005 - 18:24.


#13

Postad 26 april 2005 - 21:26

MagnumPI
  • MagnumPI
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Ok, här kommer ett första omdöme om Swan M1 (utan bilder, för det har väl Lyckman försett er med så det räcker?):

Liksom Lyckman väntar även jag på bättre förstärkeri, i mitt fall en Shanling SLM-A40 MkII, så tills vidare består kringutrustningen av en Pioneer DV-444 kopplad till en Rotel RA 920-AX. Inga monsterprylar alltså, men man tager vad man haver.

Det omedelbara intrycket av ljudet är återhållsamhet, djupare bas än väntat samt en väldigt mjuk diskant. Att ljudkällan spelar stor roll står smärtsamt klart efter en kort stund med mp3:or från laptopen - huga!! Fram till skivhyllan för att botanisera. Joni Mitchells 'Turbulent Indigo' får inleda. Kontrollerat ljud, stort och luftigt, alla detaljer på plats och Jonis röst som ett tydligt streck genom musiken, klart avgränsad från instrumenten.

Det som imponerar mest är M1:ornas förmåga att hålla isär detaljerna i musiken. Alla ljud finns där, prydligt sorterade och det är lätt att upptäcka nya detaljer i skivor man hört många gånger förut. I Zappas "Halloween" konsert-dvd t.ex. tittar brummandet från Franks förstärkare fram och ger tillsammans med de små missljuden från fingrar som byter plats på greppbrädan en duktig live-känsla!

Därefter är det dags för The Holmes Brothers från Real World-serien, som ju brukar borga för kvalitetsinspelningar. Här rör det sig om blues/gospel med klassisk bluessättning: Trummor, oförfalskad elbas, elgitarrer genom rörstärkare och ett gäng körande mörka herrar. Det här fixar M1:orna galant! Sugande bas och dansanta gitarrer. Trummorna och basen återskapar den känsla man får av en utomhuskonsert en ljum sommarkväll (vafalls, det är visst nån av gentlemännen som knackar på sin gitarr lite orytmiskt? Märkligt - har jag aldrig hört förut..)

Jag är ingen basälskare utan tycker ofta att basen dränker musiken och tar bort mycket av livligheten. M1 spelar enligt specen ner mot 55 Hz, dvs inte djupt, men det finns ändå fullt tillräckligt. Och framför allt är basen tydlig! Aldrig påträngande, bara torr och korrekt, varken mer eller mindre.

För att avslutningsvis försöka vara lite kritisk så ska det vara att ljudet ibland inte riktigt blommar ut i diskanten, det känns ungefär som att man vill höja för att få ut ljudet ordentligt. Men det är inte omöjligt att det bara är en vanesak då mina tidigare högtalare (QLN 222-kopior byggda av en viss Lyckman :rolleyes: ) bjöd på jämförelsevis mycket diskant, vilket ofta fick mig att sänka ljudet snarare än höja då det bitvis upplevdes som påträngande.

Jag är hur som helst klart nöjd med köpet! Sen ska det bli väldigt intressant att höra vilken skillnad Shanling-förstärkaren gör med sin inbyggda Burr Brown-DAC. Pioneer-DVD:n får därmed finna sig i att lämna ifrån sig informationen i digital form och inte blanda sig i signalförstöringen. :wub:

Redigerat av MagnumPI, 27 april 2005 - 07:44.


#14

Postad 28 april 2005 - 08:13

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Vilka swan-stativare finns det i prisklassen runt 5-12000kr som är värda att spana in?

#15

Postad 28 april 2005 - 09:11

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0

Vilka swan-stativare finns det i prisklassen runt 5-12000kr som är värda att spana in?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är nog dessa som gäller. Jag har tyvärr inga prisuppgifter.

#16

Postad 28 april 2005 - 10:57

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
M1 är nog bland den stativare jag hade satsat på då.. ;) MEN den kräver sin kringutrusting för att komma igång ordentligt :P

#17

Postad 28 april 2005 - 13:59

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Mouse.

Kolla denna sidan.

De priserna * 10 * 0,8 är ungefär i SEK vad man får ge hos coem. Det är då inklusive ALLT. (Tull, moms, frakt i container).

// Lyckman

#18

Postad 28 april 2005 - 15:50

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0

Mouse.

Kolla denna sidan.

De priserna * 10 * 0,8 är ungefär i SEK vad man får ge hos coem. Det är då inklusive ALLT. (Tull, moms, frakt i container).

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>


Det hade varit förträffligt om de ens hade några priser på deras sida. Jaja, får väl gissa vidare..

Edit *: Och nu behöver jag inte gissa länge, vet vad dom kostade. Bra och veta om nån säljer ;)

Redigerat av Unregistereda2499477, 28 april 2005 - 15:54.


#19

Postad 28 april 2005 - 16:07

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

  • 753 inlägg
  • 0
Priserna ser du här
http://www.theaudioi...tml?id=6HND8TFS

#20

Postad 28 april 2005 - 17:21

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Deras 5.2 är INTE den riktiga 5.2 utan en uppdatering av 5.1 som de själva har döpt till just 5.2.

#21

Postad 30 april 2005 - 15:41

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Det kan ju vara så att alla är så förbenat nöjda så de gör inget annat än sitter och lyssnar och ler! :)
Själv är jag kanonnöjd med mitt köp av 5.2 men jag väntar med att skriva några intryck av dessa till sjag har fått upp hela systemet så jag kan ge er en bra recension på biodelen.
Men det kanske finns intresse av vad de presterar i 2kanals också?

Bilder tycker jag att jag har dragit mitt strå till stacken med, men visst jag kan posta fler bilder om så önskas?
Vad vill ni ha bilder på i så fall?

#22

Postad 30 april 2005 - 18:04

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0
Självklart finns det intresse för hur dom låter i 2-kanal Bergren! :) Skriv gärna ner lite intryck om du hunnit skaffa dig några. Jag har även tittat igenom dina bilder med stor behållning, om det är något jag är nyfiken på så är det lite bilder på högtalarna utan tygfront. Även lite fler bilder på Sub10:an vore riktigt skoj att titta på, även där med kläderna av kanske? :(

EDIT: Jag håller med om att du servat oss bra med bilder men du måste mana på resten att lämna intryck/bilder :D

Redigerat av bjornsva, 30 april 2005 - 18:06.


#23

Postad 30 april 2005 - 18:17

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Då får jag göra er till lags och knäppa lite bilde rpå skönheterna utan kläder!
Funderar även på att montera isär min Sub10'a för att se hur den är uppbyggd inuti, samt vad det är för komponenter i slutstegsdelen på den.
Bilder kommer under kvällen.

#24

Postad 01 maj 2005 - 00:05

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Många har inte fått sina saker än och en del har bara fått en del av sakerna..Det kan förklara att det inte finns så många recensioner som ni kanske hade väntat er. :)
Innom de närmaste veckorna så lär det nog dyka upp mer recensioner.
Jag skall lägga ut en del bilder så snart jag har fått mina frontar(6.2) och subb. :D
Berggren har ju gett ut en del godbitar vad gäller bilder :(

Redigerat av mr huhta, 01 maj 2005 - 10:14.


#25

Postad 01 maj 2005 - 11:16

BorO
  • BorO
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Hej!

SWAN högtalare verkar riktigt prisvärda.
Om jag nu skulle vlja köpa ett par vad skulle jag behöva göra? Vad innebär det i tid?
Kan dem drivas med en vanlig förstärkare?

Någon som har en prislista?
Tycker att 3.1 är väldigt snygg...

Mvh, Boris

#26

Postad 01 maj 2005 - 11:39

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Hej!

SWAN högtalare verkar riktigt prisvärda.
Om jag nu skulle vlja köpa ett par vad skulle jag behöva göra? Vad innebär det i tid?
Kan dem drivas med en vanlig förstärkare?

Någon som har en prislista?
Tycker att 3.1 är väldigt snygg...

Mvh, Boris

<{POST_SNAPBACK}>



prislistan offentliggörs inte från nån leverantör så som coem eller dyl på deras begäran...

vi får som vanligt gå samma för ett gruppköp och det verkar ju vara på g så vi får vänta lite.

ja dom kan drivas med "vanlig" förstärkare och tid innebär frakt tid! det tar typ 30 dagar att få båten hit från HK...

inte för att va dum men läs tråden lite, allt står här/där!

#27

Postad 01 maj 2005 - 17:51

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0
Vilken ljudkaraktär har era Swan högtalare? Uppfattar ni dom som ljusa, neutrala eller mörka?

#28

Postad 01 maj 2005 - 18:21

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Mina 5.2F upplever jag som neutrala på gränsen till ljusa. Matar dem med en Pioneer 2011 som enligt många är en ljus förstärkare så det kanske inte är en optimal kombination, men man får ju spela med det man har eller hur?
Men saker och ting kan ju alltid bli bättre, kanske kommer det ett mörkare slutsteg i framtiden som matchar dessa bättre.
Men de låter bara bättre och bättre ju mer man spelar på dem, basen kommer fram mer och mer men diskant och mellanregister är lite ljusa än så länge. Men det är säkert en vanesak också, man kan ju vänja sig vid hur en högtalare låter.

#29

Postad 03 maj 2005 - 20:22

Thomni
  • Thomni
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Jaha, efter en massa gnäll över avsaknanden av intryck och tyckande, så är det kanske dax att förmedla min i.a.f. :D
OBS! Detta är ingen recension, utan en liten berättelse med tyckande. Ta det för vad det är.
Viss skönmålning och överdrift får ni leva med. :D
Berättelsens huvudroller innehavs av 6.1P och Sub10P
Biroller tillskrivs Seeker AI-70, C3P, Proson Conquest 12R, QLN 601 och QLN 604.
R3P valde att inte medverka (lam ursäkt om stativen)

Efter att ha baxat, pustat och stönat fanns äntligen min Swankull i lägenheten och tiden för nöjet att kläcka skönheterna var inne.
Vi (brodern och undertecknad) började varligt men frenetiskt att avtäcka dem under all frigolit och beklädnad.
Finishen var oklanderlig trots att det var budgetvatianten i äkta vinyl - förväntningarna gick mot oanade höjder.
Vi spegade oss i pianolacken medans raringarna äntrade sina nya altare och QLN:arna slokörade fick finna sig i att bli detroniserade.
Swanarnas orangea gumminavelsträngar kopplades - skulle de låta så bra som de verkade?
Seekern sparkades igång och uppstarten gick olidligt trögt...
In med en skiva, valet föll på Sarah McLachlan´s senaste alster, mest på grund av att den låg närmast.

De första spröda tonerna spred sig som en dimma i rummet...hade jag tänkt mig i.a.f!
Men icke!
En ganska hård metallisk klang genljöd i rummet accompanjerad av en alltför klen midbas, för att till sist runda av med en hygglig djupbas.
Mellanregistret attackerade rått, utan finess och lämnade ingen oberörd. Ljudbilden var platt och smal, alla musikerna stod i en telefonhytt och lirade.
VAD HAR JAG KÖPT-tanken infann sig i stort sett omgående.
Äh, taskig inspelning grymtade jag medans skiva nr2 hystades in...
Dire Straits - Making Movies, ett säkert kort, ....RIDÅ....lika illa.
Jag började svettas lite lätt med tanke på vad min bättre hälft skulle säga, än mer när jag kom på hur länge hon skulle mata mig med denna affär!
Brodern förhöll sig förståndigt nog neutral, och rörde inte en min när jag mumlade INSPELNING för att släta över eländet.
Kanske var det inbillning, men nog tyckte jag att QLN:arna stod och fnittrade borta i hallen...

Nåväl, subben kan ju inte gärna vara gäll och skrikig, ser ju myndig ut i.a.f, tänkte jag.
Sagt och gjort, med ny entusiasm knöts subben till Seekern, och tänkte att nu ska vi höra hur en riktig sub ska låta!
Höftade till rattarna ungefär som de stod på Prosonsubban och tryckte Play...

Ridå´n drog i backen som en tallrik jordgubbskräm...IGEN...det va då väl själva...ska allt låta SIBA-paket!?
Övertoner i massor, inget under 40Hz och det lät som om hela subben var gjord av wellpapp.
T.o.m Prosonsubban var mindre luddig, och det vill inte säga lite det!
Mitt liv passerade revy, alla skulle peka finger på stan - där går träskallen som köpt ohört från Kina!!
Skam den som ger sig - på´t igen. Lite fingrande på justeringarna gjorde susen och nu började den lira något så när ihop med 6.1:orna.
Faktiskt så lyfte midbasen i 6.1:orna när de fick lite stöd från subben...skumt.
Wellpappsljudet skärpte till sig och övergick allt mer till att vara gjort av trä, men bra vad ju synd att säga.

Jaha, de var ju snygga att se på i.a.f, tänkte jag uppgivet under tiden jag skummade igenom pizzameny´n.
Intresset var vid det här laget ganska långt ifrån Kina-hifi.
Kräken kan gott få stå och bränna in under tiden vi käkar, väste jag när numret till lokale bagaren slogs.

En "ROM" utan räkor med tillhörande pilsner senare var det dax att ta tjuren vid hornen igen.
Skatorna..öhh..Swanarna hade nu gnällt i c:a 2 timmar, och tyckte vi inte att något hänt..?
Mycket riktigt, diskanten lät ju lite mjukare, mellanregistret lite mer tredimensionellt, men midbasen var fortfarande anonym.
Och hör på subban - ganska stadig, utbrast brodern!
Ett nytt hopp tändes i min smått bedrövade hjärna, kan INSPELNING göra mycket?
Vid den tidpunkten fimpades testavdelningen hos min hjärna och jag proklamerade:
Seriös lyssning undvikes under minst 20 timmar!
Brodern glodde på mig som om jag vore rubbad...
Följande dagar spisades lättsmält radiopop oavbrutet för att få timmarna att gå.

Testsession nr2: Upp till bevis, nu skulle fjäderfäna få bekräfta sitt existensberättigande!
Skyfflade in Sarah´s skiva igen och med darrande tumme pressade in knappen på fjärren...

Nu, mina vänner, spred sig musiken som en dimma i rummet!
Allt fanns där, silkeslen, detaljrik diskant, ett mellanregister som var så uttrycksfullt att jag bara gapade.
Det var som tusan, flämtade jag fram...
Midbasen var lite återhållsam fortfarande, men stor skillnad mot tidigare! (jag har tilltro)
Basfundamentet var mer eller mindre oklanderligt, ändå kändes det som om det fattades bredd och djup.
Om man laborerar med vinkeln tro..?
Efter lite puffande och knuffande fram och tillbaka insåg jag att de är ganska känsliga på vinkeln mot åhöraren, men inte så känsliga i förhållande mot väggen.
½-timmes pusslande öppnade dörren till en tredje dimension, höjd,bredd och djup, nu snackar vi perspektiv, go vänner!
Det här börjar ju låta löjligt bra med tanke på insatta pengar, susade igenom skallen.
Subben brummar dock ganska mycket...kanske missat nått...EQ-vippan kanske...nä, inte den...
FASVÄNDNING! Att jag inte provat den tidigare är en gåta och ska tillskrivas min ärthjärna. (även solen har sina fläckar)
En helomvändning på fasen fixade så att inga fler gråa hår är på grund av subben i.a.f!
Som i ett trollslag blev papplådan av tjockaste MDF (med stagning) och renaste bastoner levererades utan ansträngning.
Justering på filtret och harmonin till 6.1:orna var fulländad. Det korkade flinet i mitt nylle visste inga gränser.
Ok, inte avgrundsdjupt, men ack så härlig till musik....mmmm

De här Swanarna är redo för mitt elddop, myste jag medans Marc Cohn´s debutplatta laddades i spelaren.
Den skivan kan jag utan och innan...trodde jag!
Karl´n har lagt så mycket energi på detaljer så hälften vore nog för att mången studiotekniker skulle gå bet på att få sammanhållning i musiken.
Men Marc lyckas...på debutskivan, det är starkt.
Jag sträcker mig inte så långt som att säga att det var en ny skiva, men banne mig nära nog!
Plötsligt så hör man både en stålsträngad och en nylonsträngad akustisk gitarr i stället för bara en enda...
Pianot har en kropp och själ som jag inte hört så tydligt sen jag var hos HiFi-Consult och gottade mig för 4 år sen.
Och titta där - en tamburin, ingen triangel...listan kan göras lång över sådana detaljer.
Mellanregistret spelar ruggigt bra, missförstå mig inte, de andra registren är också bra, men den gula i toppen är juvelen.
Och allt detta utan att "stampa takten" fenomenet försvinner - jäklar vad kul det är med musik!
Samspelet med subben är riktigt bra, ljusår från den bullrande Prosonsubban och från att aldrig kört musik med subba är det nu alltid!
QLN:arna och Prosonsubban har vid det här laget skamset lommat över till grannen där de gör sitt bästa för att för väsen.

Surrbiten låter vänta på sig ett tag till men har fuskat lite med C3P i kombination med QLN 601 och ovanstående swanar...
Flying Daggers: spår 2, scenen med trummorna och stenarna.....körde den 4 gånger...jösses!!!(scenen alltså, inte filmen)
Den centern är inte fy skam oinspelad...även om 6.1:orna drog det tyngsta lasset.
Hela filmen har ett gott ljud för att vara DD, om nu inte min Seeker hade klippt som den gör... :(
Snart är Panasonic S97:an hemma och då ni..... :unsure:

/Thomas

P.S Tycker ni att jag spammat tråden så säg till...roade mig en kväll bara, blev längre än beräknat.. :)
D.S

#30

Postad 03 maj 2005 - 20:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ahh kul att någon äntligen kunde skriva lite! Jättekul läsning :unsure:
Känns ungefär som när jag plockade upp mina Klipsch... VA F*N det låter ju SKIT :)
Men sen blir det ju bättre och bättre ju längre tiden går!

#31

Postad 03 maj 2005 - 22:53

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Thomni!

*bugar* för den sköna recensionen. Det gör dock ont i hjärtat på mig varje gång något spöar upp ett par QLN (händer inte allt för ofta imho). Tur att det inte var ett par Reference eller Artec, då hade jag gråtit blod :unsure:

Skämt åsido. DET testet kommer åxå i sinom tid. :)

// Lyckman

#32

Postad 03 maj 2005 - 23:36

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Hahaha Mycekt roligt skrivet..Vi hade lite samma känsla nrä vi packade upp ett paket 4.2:or.:Vafaaan va stelt och vasst det lät :unsure: ok dom är ju "billiga"..Vi lekte någon timme, mest med förstärkaren stående på golvet framför oss och kopplade in M1:orna som lät mycket bättre..Några dagar senare så fick jag för mig att jag bär upp allt på vidnen och ltåer det gå bara för att spela in. :( ..
Högtalarna gick oavbrutet på vinden i 3(tre!!!) dagar..Efter detta så har karaktären ändrats DRAMATISKT..Diskanten har mjuknat mycket och basen blivit rejält mycket fylligare, även mellanregistret har börjat släppa lite..Dock finns det nog en del kvar att hämta på den, den är lite väl tillbakadragen än så länge..
Skall bli riktigt kul när 6.2:orna anländer..Jag skall nog itne kopllain dem alls i vardagsrummet utan de får sig nog minst ett par dagar av samma behandling på vinden :)

#33

Postad 05 maj 2005 - 10:13

Thomni
  • Thomni
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Tack alla.. kul att ni gillade det.
Blev lite orolig för hur mycket man fick skriva i ett inlägg, men hittade inget i reglerna, så bära eller brista. ;)

/Thomas

P.s
En webshop för QLN:ar skulle inte bli långvarig - alla vill väl ha dom!? :huh:
D.s

#34

Postad 05 maj 2005 - 15:46

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0
Är det någon av er i senaste gruppköpet som fick hem ett komplett 6.2 paket med frontar/center/surr/sub10?

Jag efterlyser bilder på elementen till center 4.2C, surround 4.2R samt Sub10:an.

Skulle någon kunna fixa detta skulle det vara guld värt.

#35

Postad 05 maj 2005 - 19:08

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Är det någon av er i senaste gruppköpet som fick hem ett komplett 6.2 paket med frontar/center/surr/sub10?

Jag efterlyser bilder på elementen till center 4.2C, surround 4.2R samt Sub10:an.

Skulle någon kunna fixa detta skulle det vara guld värt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fixar detta under kvällen. Subben kan du få bilder på inuti också men ej på surrarna, centern.
Hoppas det duger?

#36

Postad 05 maj 2005 - 19:47

Thomni
  • Thomni
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Thomni

Kan du göra mig en tjänst?

Kan du fota suben, centern, och frontar bak - gärna helbild.

Tack på förhand.

<{POST_SNAPBACK}>


Ska nog kunna fixa det imorgon eftermiddag, blixten på min sunkiga kamurra är inte helt upplysande... :huh: ;)

/Thomas

#37

Postad 05 maj 2005 - 19:58

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0

Ska nog kunna fixa det imorgon eftermiddag, blixten på min sunkiga kamurra är inte helt upplysande... :huh:  ;)

/Thomas

<{POST_SNAPBACK}>


Tack på förhand. Jag har grymt svårt att bestämma mig om jag skall ta 6.1 eller 6.2 paketet.

#38

Postad 05 maj 2005 - 20:02

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
mouse! har du läst reviewn på 6.1? finns en på HiVi sidan...

kan du få lite intryck där kanske....?


tryck här

Redigerat av softman3, 05 maj 2005 - 20:06.


#39

Postad 05 maj 2005 - 20:09

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Vad är det som gör att Swan skapar detta intresse? Kan man jämföra dem med något som kan köpas i Sverige? Generell karaktär mm?
Har en Marantz PM7200 - är det för klent för tex någon "Diva" i 5-7000 krs klassen?

#40

Postad 05 maj 2005 - 20:11

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0

Är det någon av er i senaste gruppköpet som fick hem ett komplett 6.2 paket med frontar/center/surr/sub10?

Jag efterlyser bilder på elementen till center 4.2C, surround 4.2R samt Sub10:an.

Skulle någon kunna fixa detta skulle det vara guld värt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fixar detta under kvällen. Subben kan du få bilder på inuti också men ej på surrarna, centern.
Hoppas det duger?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är fullt tillräckligt Berggren, bussigt att du förser oss med en massa foton ;)

#41

Postad 05 maj 2005 - 20:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Vad är det som gör att Swan skapar detta intresse?

<{POST_SNAPBACK}>

Priset man kan köpa dom för från Kina jämfört med priser här i europa.

#42

Postad 05 maj 2005 - 20:27

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Bifogad fil  PICT0517.JPG   465,94K   227 Antal nerladdningar Bild på 4.2Centern och 4.2Rear utan högtalartyget.
Bifogad fil  PICT0519.JPG   353,32K   313 Antal nerladdningar En liten bild på "inspelningsrummet" ;) ..Högtalarna är ett par 4.2Front och de är normala i storlek. Det förstärkaren som är ganska stor :huh:
Bifogad fil  PICT0521.JPG   306,64K   214 Antal nerladdningar Närbild på AV928
Bifogad fil  PICT0522.JPG   438,22K   231 Antal nerladdningar Bak på AV928..

Redigerat av mr huhta, 05 maj 2005 - 20:30.


#43

Postad 05 maj 2005 - 20:38

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
"Immortal Audio" säljer alltså SwanSpeakers i Sverige? Leveranstider?

#44

Postad 05 maj 2005 - 20:45

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Japp, Immortal Audio säljer Swans/Hivi I sverige..Leveranstiderna är för tillfället ca 1-2månader eftersom vi inte har hunnit få in vårat första lager :huh: .
I vårat första lagerköp kommer även "vanliga" beställningar kunna göras och ger då "powerbuy" rabatt..Läs mer om detta under "Butikserbjudanden" ;)

#45

Postad 05 maj 2005 - 21:03

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Dem är ruskigt snygga dessa swanar.. På bild iaf, men hur är det irl? Är det typ "audiopropianolack" eller är det riktiga grejer ;) ?

Dock lyser de översta registret lite väl starkt.. Vad kostar dessa i kina och vad kostar de i sverige?

#46

Postad 05 maj 2005 - 21:06

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
dom kostar lika mycket hos immortal.se som dom kostar att ta hit från coem ( ganska drygt i allafall, du får dock garanti hos immortal.se )

Redigerat av softman3, 05 maj 2005 - 21:08.


#47

Postad 05 maj 2005 - 21:13

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0

Dem är ruskigt snygga dessa swanar.. På bild iaf, men hur är det irl? Är det typ "audiopropianolack" eller är det riktiga grejer :huh: ?

Dock lyser de översta registret lite väl starkt.. Vad kostar dessa i kina och vad kostar de i sverige?

<{POST_SNAPBACK}>


Utan att ha sett någon Swan irl ännu så tror jag att finishen är väldigt, väldigt bra. x.2 högtalarna levereras ju t.ex. med äkta Roosewood fanér. Det du ;)

#48

Postad 05 maj 2005 - 21:19

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
du kan välja att få äkta rosewood på .1 serien också....

#49

Postad 05 maj 2005 - 21:22

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

  • 753 inlägg
  • 0
Är .2 serien en ny version av .1 serien eller är det två olika modeller.

#50

Postad 05 maj 2005 - 21:24

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
dom är ju onekligen lika men elementen skiljer helt... jag har också undrat över detta....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.