Hej forumet.
Har precis fått tag på en ny lägenhet och kommer äntligen ha plats att dedikera ett helt rum åt en hemstudio Rummet har dock de klassiska "studio-i-lägenhet" begränsningarna: det är litet (13.6 m2) och 5 av 6 "väggar" är gjorda i tjock, hård betong. Rummets dimensioner är 5 x 2.7 meter och ett av hörnen jag tänkt ha närmast skrivbordet är fyllt med fönster . I rummets ena "bakre hörn" finns även en icke flyttbar garderob (gjord i nån slags spånskiva). Ritning finns nedan.
Det röda på bilden representerar skrivbord (längst upp) och keyboards (till höger), det blåa är fönster. Min första tanke är att ha monitorerna (Adam A7X specade på 42 Hz - 50 kHz) stående på skrivbordet, men är även öppen för att placera dem på ställ och flytta hela skrivbordskonstellationen närmare dörren.
Utifrån tidigare erfarenheter och egen research så kan jag ta gift på att jag obehandlat kommer ha stora problem med flutter (klapp) -eko och bummel-bas.
Jag misstänker att några slags stora tjocka absorbenter måste in i några/alla hörnen, och kanske även nått mindre på väggarna för att ta hand om första reflexerna (kanske även en i taket? dock så borrar jag helst inte i taket om det inte är absolut nödvändigt)
Har i princip skrotat alla planer på att bygga eget, dels för att jag hellre lägger min tid på annat, och dels eftersom jag helst inte vill ha mineralull så pass semiexponerat i min bostad (jag tycker om mina lungor och sambon har papegojor vilka i allmänhet har väldigt känsliga luftvägar). Efterforskningar på internet har gett mig att det i princip finns två leverantörer av billiga och fungerande lösningar, GIK (http://www.gikacoustics.co.uk/) och SOFSCI (http://www.sofsci.com/sv/).
Vad jag nu undrar är:
1. Har du någon erfarenhet av GIK och/eller SOFSCI, är de bra eller dåliga, är en tillverkare märkbart bättre än den andre?
2. Hur mycket dämpning behöver jag trycka in för att få resultat? Kom gärna med fler olika förslag i olika ambition/prisnivåer (typ, billig: mest resultat för minimalt med pengar, bättre: mer resultat för mer pengar, osv...)
3. Räcker bredbandsabsorbenter för ett OK resultat eller är jag tokig om jag inte planerar in nån slags resonansabsorbent (typ helmholz)?
Billiga lösningar: tjocka gardiner/tyger, heltäckningsmatta (om det är ett alternativ ), bokhyllor etc. Ju mer ju bättre.
Lite dyrare: sätt dämppaneler, typ Sofsci Hertz, i alla första reflektionspunkter (bakom högtalare och lyssningsposition, i taket och på sidorna). Ju längre ner de dämpar ju bättre. Tänk på att fönstren också reflekterar ljud.
Dessa lösningar kommer dock inte dämpa basfrekvenser nämnvärt (under ca 150 Hz). Dessa kommer vara svårast att fixa. SuperChunks i alla hörn dämpar väldigt bra, dock gav det ingen effekt under 60 Hz för mig. Enligt http://www.bobgolds....e/RoomModes.htm kommer du har problemfrekvenser vid 34, 64 och 69 Hz (räknat med 2,5m takhöjd). 34 Hz är inget problem för dig eftersom monitorerna inte går så lågt, dom på 64-69 Hz kan det kanske vara värt att dämpa med en Helmholzare, men fixa all annan akustikreglering först och mät sedan frekvenskurvan i rummet med kalibreringsmic för att avgöra hur stort problemet är.
Tyg i form av gardiner har jag tänkt ha över/vid fönsterhörnet. Hur är det förresten med glasets reflektionsförmåga gentemot betongen, reflekterar det mer eller mindre?
Borde jag satsa på någon form av dämpning i rummens bakre hörn? och hur pass mycket spelar symetrin in när det gäller bredbands/basdämpning. Säg att jag vill sätta hörndämpare i bakre hörnen, är det bättre att sätta den vänstra dämparen inne i garderoben för symetri, eller ställa den "framför garderoben"?
Tack för room mode sidan, den var riktigt intressant. Hur stor behöver en helmholzare vara för att dämpa vid ~64Hz? och räcker det med en i ett hörn, eller borde jag ha flera för att få adekvat effekt?
Tyg i form av gardiner har jag tänkt ha över/vid fönsterhörnet. Hur är det förresten med glasets reflektionsförmåga gentemot betongen, reflekterar det mer eller mindre?
Har inte koll på fysiken exakt där, men dina fönster släpper igenom mer ljud än betongväggarna. Gissningsvis kommer högre frekvenser reflekteras mer mot glaset än lägre, så en tjock gardin borde funka rätt bra där.
Morne 20 juli 2012 - 10:31 skrev:
Borde jag satsa på någon form av dämpning i rummens bakre hörn? och hur pass mycket spelar symetrin in när det gäller bredbands/basdämpning. Säg att jag vill sätta hörndämpare i bakre hörnen, är det bättre att sätta den vänstra dämparen inne i garderoben för symetri, eller ställa den "framför garderoben"?
Ljudets spridningsvinkel blir större med lägre frekvens, under 100 Hz har du i princip rundstrålning från högtalaren så för dessa frekvenser spelar det i princip ingen större roll i vilket hörn du sätter dämparna. För att motverka en våg är det dock bäst om dämparen har en stor projektionsyta mot väggarna där denna våg reflekteras. SuperChunks dämpar dock även högre frekvenser och då kan placeringen spela roll. Minsta antal reflektioner och reflektionsavstånd till lyssningspositionen gäller där.
Morne 20 juli 2012 - 10:31 skrev:
Tack för room mode sidan, den var riktigt intressant. Hur stor behöver en helmholzare vara för att dämpa vid ~64Hz? och räcker det med en i ett hörn, eller borde jag ha flera för att få adekvat effekt?
Helmholzare ska placeras på en av väggarna vilken mellan resonansen uppstår. Det finns Excel-ark på nätet som du kan använda för att räkna fram parametrar på din Helmholtz-låda. Dom är väldigt effektiva om man träffar rätt frekvens, men har du en stor förstärkning (säg 10 dB) så kommer du behöva täcka en betydande del av väggen med Helmholz-lådan för att dra ner förstärkningen så mycket.
Om rummet är dedikerat tycker jag han kan ta i rätt ordentligt när det gäller absorbering av bas. Täcker han alla hörn, från golv till tak så finns det goda chanser för bra basåtergivning utan speciellt mycket efterklang. Kul med ett eget dedikerat rum..
Har inte koll på fysiken exakt där, men dina fönster släpper igenom mer ljud än betongväggarna. Gissningsvis kommer högre frekvenser reflekteras mer mot glaset än lägre, så en tjock gardin borde funka rätt bra där.
Ah, så eftersom en gardin enbart absorberar höga frekvenser så kommer en optimalt vald gardin dragen över ett fönster tillsammans med själva fönstret (som bara absorberar låga frekvenser) skapa en bredbandsabsorbent?
betyder detta att jag kan hoppas på bra resultat om jag enbart sätter superchunks rummets bortre (bortre = längst från dörren) högra hörn? och kompletterar fönstret med en gardin i det bortre vänstra? eller Skall jag försöka få in en superchunk som täcker upp till fönsterbrädan även i det bortre vänstra hörnet?
megagurka 20 juli 2012 - 13:17 skrev:
Ljudets spridningsvinkel blir större med lägre frekvens, under 100 Hz har du i princip rundstrålning från högtalaren så för dessa frekvenser spelar det i princip ingen större roll i vilket hörn du sätter dämparna. För att motverka en våg är det dock bäst om dämparen har en stor projektionsyta mot väggarna där denna våg reflekteras. SuperChunks dämpar dock även högre frekvenser och då kan placeringen spela roll. Minsta antal reflektioner och reflektionsavstånd till lyssningspositionen gäller där.
Så pga superchunksens högfrekventa egenskaper skall de helst sitta i de hörnen där den tidigare reflexen sker, och superchunks i bakhörnen är något som görs ifall jag behöver ännu mer basdämpning?
megagurka 20 juli 2012 - 13:17 skrev:
Helmholzare ska placeras på en av väggarna vilken mellan resonansen uppstår. Det finns Excel-ark på nätet som du kan använda för att räkna fram parametrar på din Helmholtz-låda. Dom är väldigt effektiva om man träffar rätt frekvens, men har du en stor förstärkning (säg 10 dB) så kommer du behöva täcka en betydande del av väggen med Helmholz-lådan för att dra ner förstärkningen så mycket.
Aha, då låter det som ett både tid och platskrävande projekt (hade hoppats på att kunna gömma en låda i nått hörn), förhoppningsvis blir det tillräckligt bra med chunks.
Ah, så eftersom en gardin enbart absorberar höga frekvenser så kommer en optimalt vald gardin dragen över ett fönster tillsammans med själva fönstret (som bara absorberar låga frekvenser) skapa en bredbandsabsorbent?
Det verkar rimligt, men ta detta med en nypa salt eftersom jag inte vet reflektions-/absorbationskurvor för tvåglasfönster
Morne 20 juli 2012 - 16:08 skrev:
betyder detta att jag kan hoppas på bra resultat om jag enbart sätter superchunks rummets bortre (bortre = längst från dörren) högra hörn? och kompletterar fönstret med en gardin i det bortre vänstra? eller Skall jag försöka få in en superchunk som täcker upp till fönsterbrädan även i det bortre vänstra hörnet?
Så pga superchunksens högfrekventa egenskaper skall de helst sitta i de hörnen där den tidigare reflexen sker, och superchunks i bakhörnen är något som görs ifall jag behöver ännu mer basdämpning?
Dina rumsmoder runt 60 Hz kommer ifrån reflektioner mellan tak/golv resp. långväggarna. Du vill alltså helst placera dina corner chunks horisontellt i rummets längdriktning så att dämparens verkningsyta maximeras i båda reflektionsriktningarna. Till att börja med skulle jag nog satsa på att fylla alla hörnen vid fönstret, och i andra hand i reflektionspunkter vid vägg/golv och tak/golv kanter bredvid lyssningspositionen. Men kontakta Sofsci, dom hjälper dig gärna med placeringstips.
Morne 20 juli 2012 - 16:08 skrev:
Aha, då låter det som ett både tid och platskrävande projekt (hade hoppats på att kunna gömma en låda i nått hörn), förhoppningsvis blir det tillräckligt bra med chunks.
Som sagt, testa chunks först och mät sedan. En Helmholtzare är ett rätt stort och halvkomplicerat projekt.
Det verkar rimligt, men ta detta med en nypa salt eftersom jag inte vet reflektions-/absorbationskurvor för tvåglasfönster
Det är nog få den kollen. Men då vet jag iaf att jag är inne lite på rätt spår.
megagurka 20 juli 2012 - 18:21 skrev:
Dina rumsmoder runt 60 Hz kommer ifrån reflektioner mellan tak/golv resp. långväggarna. Du vill alltså helst placera dina corner chunks horisontellt i rummets längdriktning så att dämparens verkningsyta maximeras i båda reflektionsriktningarna. Till att börja med skulle jag nog satsa på att fylla alla hörnen vid fönstret, och i andra hand i reflektionspunkter vid vägg/golv och tak/golv kanter bredvid lyssningspositionen. Men kontakta Sofsci, dom hjälper dig gärna med placeringstips.
Jag har redan en maildiskusion med SOFSCI, och de är både trevliga och kunniga, men det är alltid bra att ta input från flera olika människor.
Har jag förstått dig rätt så tycker du att de superchunks som jag placerar i hörnen vid fönsterväggen skall vara liggandes (horisontella) längs med golv och tak? Eller tycker du att jag ska ha stående superchunks i hörnen vid fönsterväggen och sedan gå lös med liggande superchunks mellan vägg, tak/vägg, golv runt lyssningspositionen?
Vad tror du (och ni andra också såklart) om placeringen av monitorerna på skrivbordet? kommer det ge bättre resultat om jag istället har de på ställ utanför bordet?
Har jag förstått dig rätt så tycker du att de superchunks som jag placerar i hörnen vid fönsterväggen skall vara liggandes (horisontella) längs med golv och tak?
Ja, alltså med stöd av golv/tak och långvägg i rummets längdriktning. Jag tror det ger bäst resultat, men prova dig fram till vad som ger bäst kurva genom att mäta med en kalibreringsmic.
Morne 21 juli 2012 - 11:41 skrev:
Vad tror du (och ni andra också såklart) om placeringen av monitorerna på skrivbordet? kommer det ge bättre resultat om jag istället har de på ställ utanför bordet?
Generellt kan det inte vara speciellt bra att ha en högtalare stående på en bordsskiva utan dämpning. Du får då en tidig reflektion som sabbar ljudet. Men det kan du ju få även om du har dom utanför bordet. Du vill ha dina monitorer nära din lyssningsposition och långt ifrån reflektionsytor, och dämpa alla första reflektioner.
Nu har jag precis upptäckt sketchup och suttit och laborerat massa kring era råd, ett utkast är bifogat. Jag har tyvärr varit tvungen att överge iden med på att låta hörnabsorbenterna ligga längs med tak/golv och långväggar pga en kombination av utrymmes, symmetri och estetiska skäl. Har ändrat lite på layoten så att högtalarna nu står i vad som enligt SOCSCI är idealisk position (http://www.sofsci.co...ker-positioning)
Det ni ser på bilden är 7 st super chunk corner (gröna, 2 i varje hörn förutom fönsterhörnet) samt 3 Hertz (blåa, två vid sidan om bordet och en "osynlig" i taket ovanför skrivbordet). Den svarta rektangeln är en keyboard på ställ och den bruna oformliga klumpen i hörnet är en uråldrig tramporgel. Tramporgeln väger säkert 100 kg och är byggd i nått slags massivt träslag, så den lär nog påverka akustiken på något vis.
Vad tror ni i allmänhet om denna uppsättning/uppställning? är det något som jag inte tagit med men borde ha? är det något jag tagit med som är onödigt och som borde tas bort? Själv har jag flera funderingar kring det hela:
Hur mycket roll spelar förstareflexerna nu när jag sitter så nära högtalarna? (vägen genom förstareflexen kommer vara mer än dubbelt så lång som direktvägen mellan högtalare och öron)
Vad händer om man ställer absorbenterna i nedre vänstra hörnet innuti garderoben (den vita kuben), blir det bättre pga ökad symmetri eller kommer garderobens väggar (~1cm spån) minska effekten av dämpningen?
Jag kommer inte ha ekonomin att skaffa allt detta på en gång, så vad av detta är det jag borde prioritera?
Angående högtalarna och bordet så står de på ~4 cm tjocka dämpkuddar i nån slags skumplast (från thomann).
Inuti garderoben kommer nog inte de göra nytta alls. Jag tycker om det jag ser. Varje hörn förutom glaspartiet är uppfyllt. Jag tvivlar på att du kommer höra någon väsentlig skillnad på basen ifall du ställer en till absorbent där. Möjligen kan det bli skillnad om du börjar fylla golven och taken också. Alltså sätta en absorbent på varje sida om varje hörnabsorbent ifall du förstår. Då skulle du kunna klämma in 10 superchunks till.
Jag tror inte det är risk för överdämpning. Överdämpning sker när hela väggar absorberar. Typ att man har tygstycken som täcker hela väggen. Låga frekvenser är svåra att absorbera bort.
Jag tror inte heller du riskerar att överdämpa, men ett tips om du inte vill köpa allt på en gång kanske vore att skaffa paneler för förstareflexerna. Efter det hitta den optimala lyssningspositionen och sedan göra en uppmätning på hur illa det är ställt i basområdet.
Det ser ganska bra ut. Dock finns det risk att din tak-golv-resonans inte kommer dämpas tillräckligt. SuperChunksen vid garderoben och nedre högra hörnet skulle jag istället placera i golv-vägg eller tak-vägg kant längs med långsidorna, t ex ovanför dina Hertz-paneler då dom även hjälper till med tidiga reflektioner nära lyssningspositionen.
Inuti garderoben kommer nog inte de göra nytta alls. Jag tycker om det jag ser. Varje hörn förutom glaspartiet är uppfyllt. Jag tvivlar på att du kommer höra någon väsentlig skillnad på basen ifall du ställer en till absorbent där.
Tanken var inte att sätta ytterligare absorbenter i garderoben, utan att flytta absorbenterna som står precis utanför garderoben till inuti garderoben för att på så sätt öka symetrin, och eventuellt öka absorptionen då hörnet inne i garderoben (mot rumsväggarna) förmodligen samlar mer bas än hörnet vägg/garderob.
megagurka 22 juli 2012 - 22:40 skrev:
Det ser ganska bra ut. Dock finns det risk att din tak-golv-resonans inte kommer dämpas tillräckligt. SuperChunksen vid garderoben och nedre högra hörnet skulle jag istället placera i golv-vägg eller tak-vägg kant längs med långsidorna, t ex ovanför dina Hertz-paneler då dom även hjälper till med tidiga reflektioner nära lyssningspositionen.
Mena du någonting så här:
För att förtydliga så är de planerade hertzabsorbenterna fortfarande kvar under de främre paret tak-superchunks.
Sen i allmänhet, tror ni på Hertz som väggabsorbenter för förstareflexer, eller borde jag ta i rejält mot basen och slänga på ett par vanliga superchunks istället?
Har funderat och ränknat och kommit fram till två möjliga förstaköps scenarion, vilket tror ni är bäst (eller kom med ett eget förslag):
1:
3 super chunk corner för front/fönstervägg + 2 hertz/superchunk för första reflexer
2:
3 super chunk corner för front/fönstervägg +2 super chunk corner att ha i taket ovanför lyssningspositionen
Och så en bonusfråga: var tror ni bästa positionen för sånginspelning är i rummet?
Mena du någonting så här:
För att förtydliga så är de planerade hertzabsorbenterna fortfarande kvar under de främre paret tak-superchunks.
Ja, ungefär.
Morne 23 juli 2012 - 11:35 skrev:
Sen i allmänhet, tror ni på Hertz som väggabsorbenter för förstareflexer, eller borde jag ta i rejält mot basen och slänga på ett par vanliga superchunks istället?
Om inte SuperChunks ger sämre dämpning på höga frekvenser (?, bäst du kollar med Sofsci). Estetiskt är dom ju inte lika diskreta.
Morne 23 juli 2012 - 11:35 skrev:
Har funderat och ränknat och kommit fram till två möjliga förstaköps scenarion, vilket tror ni är bäst (eller kom med ett eget förslag):
1:
3 super chunk corner för front/fönstervägg + 2 hertz/superchunk för första reflexer
2:
3 super chunk corner för front/fönstervägg +2 super chunk corner att ha i taket ovanför lyssningspositionen
Superchunksen gör sig nog bäst i hörnen där bas brukar samlas för att bråka med ditt ljud. Längre ut på en vägg finns andra frekvenser som andra absorbenter gör jobbet bättre på.
Jag tror dom gör mer nytta vid lyssningspositionen. Garderoben, väggarna vid dörren och fönstret kommer släppa igenom basfrekvenser, dessutom är grundresonansen i längdriktningen på 34 Hz utanför högtalarnas frekvensområde, dvs det kommer inte bli några större stående vågor i rummets längdriktning. Vid lyssningposition kan dom även dämpa en del störande tidiga reflektioner. Men som sagt, bara mätning och provlyssning kan ge facit.
Det här inlägget har ändrats av megagurka 24 juli 2012 - 19:55
Jag glömde hans bonusfråga om sånginspelning. Prova att spela in med ryggen mot nån absorbent. Om du kan så kan du ställa så många absorbenter du vill runt dig så inte reflektioner från väggar spelas in. Taket är inte så mycket att göra åt. Du kan ju om du vill hänga ett täcke över dig på någon improviserad ställning så slipper du takets reflektioner.
Om inte SuperChunks ger sämre dämpning på höga frekvenser (?, bäst du kollar med Sofsci). Estetiskt är dom ju inte lika diskreta.
Jag frågade SOFSCI om just detta och fick svaret att superchunks med flit är designade för att inte dämpa så mycket i de högre registren, detta för att man skall kunna slänga in rejält med basdämpning i ett rum utan att riskera så kallad "överdämpning". Så som det ser ut nu blir det 2 hertz och 3 SCC till att börja med. Nu är det bara att vänta på att vi får flytta in (1:a oktober)
trebban 24 juli 2012 - 13:06 skrev:
Superchunksen gör sig nog bäst i hörnen där bas brukar samlas för att bråka med ditt ljud. Längre ut på en vägg finns andra frekvenser som andra absorbenter gör jobbet bättre på.
megagurka 24 juli 2012 - 19:49 skrev:
Jag tror dom gör mer nytta vid lyssningspositionen. Garderoben, väggarna vid dörren och fönstret kommer släppa igenom basfrekvenser, dessutom är grundresonansen i längdriktningen på 34 Hz utanför högtalarnas frekvensområde, dvs det kommer inte bli några större stående vågor i rummets längdriktning. Vid lyssningposition kan dom även dämpa en del störande tidiga reflektioner. Men som sagt, bara mätning och provlyssning kan ge facit.
Valida poänger från er båda, så det får helt enkelt bli att prova och utvärdera. Får se om jag tar mig råd att skaffa deras mätutrustning, i annat fall får ni nöja er med mitt subjektiva intryck. Om man dessutom placerar ett par i bakre hörnet längs med tak/långvägg så får man både tak och långvägg
trebban 25 juli 2012 - 08:39 skrev:
Jag glömde hans bonusfråga om sånginspelning. Prova att spela in med ryggen mot nån absorbent. Om du kan så kan du ställa så många absorbenter du vill runt dig så inte reflektioner från väggar spelas in. Taket är inte så mycket att göra åt. Du kan ju om du vill hänga ett täcke över dig på någon improviserad ställning så slipper du takets reflektioner.
När får vi höra hiten då?
Oj, själv hade jag gissat att man skulle sjunga mot absorbenterna, för att fånga upp så mycket som möjligt av ljudet innan det hinner studsa. (Sjunga gör jag för övrigt inte själv då jag inte kan ta en ton för fem öre ) Nästa hit kommer nån gång i höst, men är ni nyfikna så kan ni höra tidigare skapelser här:
Nej nej. Det kanske verkar logiskt att vända miken från absorbenterna. Men tänker du efter så fångar ju miken upp rummet. Miken är som en "kamera" som spelar in det som händer runt den. Därför ska du vända miken mot absorbenterna där inte ljudet studsar. Absorbenterna hänger ju redan på väggen så slipper du bygga ett sångbås. Om du någon dag orkar kan du prova att sätta absorbenterna runt om dig, slänga en matta på golvet, så ska du se att det blir ett knastertorrt ljud som går bra att mixa.
Har inte läst igenom hela tråden, bara första inlägget, men jag var faktiskt i ett liknande rum igår som användes som studio. Den enda skillnaden var den fasta garderoben och att fönstret bara var på bortre kortsidan, inget på långsidan.
Där inne hade dom satt upp sånt där akustikskum på hela vänstra väggen och sedan nån slags plattor i taket med lite mellanrum. Det som saknades (hördes tydligt tyckte jag) var basabsorbenter.
Garderoben du har där borde väl gå att göra till någon slags helmholzresonator eller någon annan typ av basfälla tycker jag?
Edit: Sedan så tycker jag att SOFSCI verkar bra. Inte köpt något därifrån men pratat mycket med dom och fått lite akustiktips.
Det här inlägget har ändrats av Ala_95 25 juli 2012 - 20:33
Nej nej. Det kanske verkar logiskt att vända miken från absorbenterna. Men tänker du efter så fångar ju miken upp rummet. Miken är som en "kamera" som spelar in det som händer runt den. Därför ska du vända miken mot absorbenterna där inte ljudet studsar. Absorbenterna hänger ju redan på väggen så slipper du bygga ett sångbås. Om du någon dag orkar kan du prova att sätta absorbenterna runt om dig, slänga en matta på golvet, så ska du se att det blir ett knastertorrt ljud som går bra att mixa.
Där sa du något. Om man ser micken som en kamera så blir det ju genast mer logiskt att rikta den mot alla absorbenter.
Ala_95 26 juli 2012 - 10:27 skrev:
Nja, fast det var ju inte bara en centimeter tjockt utan 7-8 centimeter var det nog iaf.
7-8 är nog ok för att plocka upp höga frekvenser, men det det handlar inte bara om tjocklek, vikten spelar också stor roll för hur mycket ett material kan absorbera. Dessutom låter det som att man får en lite ojämn stereobild om man bara sätter absorbenter på ena väggen.
Men kul att höra att några verkar fått hyfsat bra resultat i ett liknande rum. Har också fått samma intryck av SOFSCI, väldigt tillmötesgående och kunniga. Blir till att beställa av dem så fort inflytten kommit lite närmare.
Där sa du något. Om man ser micken som en kamera så blir det ju genast mer logiskt att rikta den mot alla absorbenter.
7-8 är nog ok för att plocka upp höga frekvenser, men det det handlar inte bara om tjocklek, vikten spelar också stor roll för hur mycket ett material kan absorbera. Dessutom låter det som att man får en lite ojämn stereobild om man bara sätter absorbenter på ena väggen.
Men kul att höra att några verkar fått hyfsat bra resultat i ett liknande rum. Har också fått samma intryck av SOFSCI, väldigt tillmötesgående och kunniga. Blir till att beställa av dem så fort inflytten kommit lite närmare.
Jo, jag tror att dom var på väg att sätta upp på högra väggen också. Låg en massa såna där skivor på hyllorna som satt på den väggen. Antar att dom ska ta bort hyllorna och sätta dit plattorna. Det är nybyggt där iaf så dom har väl inte hunnit med allt ännu.
Jag gick igenom forumets regler och hittade inget angående att "necro-posta" (posta i trådar som legat vilande länge), så jag hoppas inte att någon kommer bli allt för arg på mig för att jag sparkar liv i tråden igen.
Jag tänkte hur som helst göra en liten sammanfattning av hur det gick nu när jag fått tillträde till lägenheten samt köpt och monterat upp (nästan) alla absorbenterna.
Det obehandlade rummet var ungefär så outhärdligt akustiskt som man kan tänka sig att en 13 m2 betongbunker är, dock så gjorde det en hel del skillnad bara det att jag ställde högtalarna längre ut från väggarna och på mer optimala positioner (enligt ritningar högre upp).
Det slutade med att jag från sound of science (SOFSCI) köpte 5 stycken super chunk corner (SSC) och 3 stycken hertz. Tre SSC sattes upp vid fönsterväggen enligt planerna jag la upp tidigare i tråden och resterande två sattes upp i hörnen mellan tak och vägg ovanför skrivbordets position. Hertzen sattes under de vägg/tak monterade SSC:na samt i taket mellan dem för att täcka förstareflektionerna. Själva monteringsarbetet gick i princip helt smärtfritt för mig som inte är mer än hjälpligt händig (långt ifrån någon proffsbyggare, men jag kan hantera en slagborr för eget behov) och SOFSCI skickade med generöst med väggfästen.
Till min lätta förskräckelse anlände absorbenterna i ganska rejält tilltygade lådor, men absorbenterna är ordentligt packade i nån slags "krockbur" av trä och var alla helt oskadda. Rent finishmässigt så var de helt i enlighet med mina (ganska höga) förväntningar. Dock så ska man veta att motiv som trycks på blir betydligt ljusare än sina original, svarta partier blir mer mörkgrå än svarta. Själv visste jag om detta, så för mig var det inga problem.
Rent funktionsmässigt så kan jag absolut säga (enligt min subjektiva uppfattning, har tyvärr ingen mätutrustning) att de gör sitt jobb med bravur. Basen blev rejält tämjd och ekodämpningen gav ljudbilden ett ordentligt lyft över lag. Dock så ska man veta att Hertzens ekodämpande är en ganska lokal effekt, om man ställer sig vid rummets bakre del och kläppar händerna så hör man ett tydligt flutter-eko. Gör man det samma vid skrivbordet hörs dock knappt nått eko alls.
Slutligen vill jag även passa på att säga att SOFSCI har uppvisat det absolut bästa kundbemötandet jag någonsin upplevt. Jag hade kontakt med en Pontus, som alltid hade ett klockrent bemötande trotts en hel del velande från min sida. Han höll även god kontakt efter köpet och var genuint intresserad av att jag fick upp absorbenterna ordentligt och att jag blev nöjd med resultatet. Så ytterligare ett stort plus åt SOFSCI för ett helt galet excellent kundbemötande. Kan över lag verkligen rekommendera dem ifall man funderar på att skaffa akustiska dämpare.
Kul att läsa och se att även du blev nöjd. Jag köpte 4 SCCs och 6 Hertz till mitt vardagsrum, det är som natt och dag. Se gärna min recension som jag skrev några trådar ned.
Har lite småsaker kvar att labba med nu som jag skall angripa i helgen tänkte jag, så jag hoppas kurvan blir rak efter det, +/- 3dB i 20 Hz- 20 kHz.
Kul att läsa och se att även du blev nöjd. Jag köpte 4 SCCs och 6 Hertz till mitt vardagsrum, det är som natt och dag. Se gärna min recension som jag skrev några trådar ned.
Har lite småsaker kvar att labba med nu som jag skall angripa i helgen tänkte jag, så jag hoppas kurvan blir rak efter det, +/- 3dB i 20 Hz- 20 kHz.
Tänk bara på att inte försöka kompensera för mycket med EQ. Drar du upp en dal för mycket så kommer du troligen att få hög dist på köpet. Då kan det vara att föredra att ha en dipp istället.
Dra ned toppar däremot, det är ingen fara.
Att sikta på +-3dB över hela registret med 24ppo mätning kommer troligen kräva stora ingrepp med EQ. Slutresultatet tippar jag på, blir inte så bra. Bättre att ha mer rimliga förväntningar. Så att det inte bara SER bra ut på dn mätning, utan låter bra också.
Har du klurat på om/hur du ska angripa efterklangen runt 20Hz? Det skulle bli ett stort lyft med tanke på resten av registret ser bra ut.
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".