Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2101

Postad 15 augusti 2010 - 22:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Finns väl sidavbitare där du bor eller är det värre än ett uland
120ohm på röd kabel sen se till att det är isolerat klokt med strumpa eller krympslang.


Men fan... Ett 120 ohms motstånd på 1 watt kostar en spänn styck... Frakten kostar 29 spänn.
Det skiter jag i, men det är ju fan pinsamt att beställa två motstånd... ;)

Är det ingen som har två ligger...? Jag kan betala samma pengar...

#2102

Postad 15 augusti 2010 - 22:34

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Men fan... Ett 120 ohms motstånd på 1 watt kostar en spänn styck... Frakten kostar 29 spänn.
Det skiter jag i, men det är ju fan pinsamt att beställa två motstånd... :)

Är det ingen som har två ligger...? Jag kan betala samma pengar...


Köp 100st ;)

#2103

Postad 15 augusti 2010 - 22:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Köp 100st :)


Vad fan ska jag med det till ???!! ;)

#2104

Postad 16 augusti 2010 - 08:24

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Vad fan ska jag med det till ???!! ;)


Du slipper ju köpa bara två st och verka löjlig :)

#2105

Postad 16 augusti 2010 - 09:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

http://www.hifimagas...?annonsID=13195 Ett par hemma snickrade stativ för 6000kr!?!?!
Folk är ta mig fan inte kloka ibland! Är dom inte hemmagjorda så snacka om att han har blivigt tvärblåst den dagen han handlade :)


Haha, ja dom va verkligen otroligt fula, vilka jäkla B stativ... ;)

Du slipper ju köpa bara två st och verka löjlig :)



;)


Edit: Bagarn, köp 2w motstond i stället... ;)

#2106

Postad 16 augusti 2010 - 14:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Haha, ja dom va verkligen otroligt fula, vilka jäkla B stativ... :D




:lol:


Edit: Bagarn, köp 2w motstond i stället... :rolleyes:


Snålis... Trodde du skulle erbjuda dej att skicka två... :)

En annan får skicka sin XTZ RA land och rike runt.. En del får man en massa blurayfilmer av, och en del får man t.o.m betala frakten åt..
Nu är det dags att skicka den till Kjelle.. Får se om han skickar med en princessbakelse eller något annat gott med returen..

#2107

Postad 16 augusti 2010 - 15:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Snålis... Trodde du skulle erbjuda dej att skicka två... :)

En annan får skicka sin XTZ RA land och rike runt.. En del får man en massa blurayfilmer av, och en del får man t.o.m betala frakten åt..
Nu är det dags att skicka den till Kjelle.. Får se om han skickar med en princessbakelse eller något annat gott med returen..



Haha, jag har inga.. annars hade du fått av mig :rolleyes:

jag hade precis så att jag själv fick ihopp mitt steg, det blir till att vara löjlig och beställa 2st motstond :D
2w så känns det lite bättre kanske :)

Edit; nä men ta 1,5w blir bra det !

Edit2: Jo hörde det, ska blir kul att sätta tänderna i det programet och se hur det fungerar, Tombstone fungerar ju som en gammal A traktor, långsamt, krånglar och när det väl fungerar så gör den det dåligt likt förbaaaanat !
Så XTZ ska bli kul att testa :lol:

#2108

Postad 16 augusti 2010 - 15:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Snålis... Trodde du skulle erbjuda dej att skicka två... :rolleyes:

En annan får skicka sin XTZ RA land och rike runt.. En del får man en massa blurayfilmer av, och en del får man t.o.m betala frakten åt..
Nu är det dags att skicka den till Kjelle.. Får se om han skickar med en princessbakelse eller något annat gott med returen..

Ring polia.

#2109

Postad 16 augusti 2010 - 18:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Ring polia.


Du är lika snål du... :rolleyes:

#2110

Postad 16 augusti 2010 - 19:16

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Du är lika snål du... :lol:


Ordsnål iaf :rolleyes:

#2111

Postad 16 augusti 2010 - 20:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Hörru du du din gamle bagarröv, jag kollade lite pm konversation mellan oss nu. Har inte fått något kontonr utav dig, skickar du över det så jag kan göra rätt för mig :rolleyes:

#2112

Postad 16 augusti 2010 - 20:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Hörru du du din gamle bagarröv, jag kollade lite pm konversation mellan oss nu. Har inte fått något kontonr utav dig, skickar du över det så jag kan göra rätt för mig :rolleyes:


Hehe... Bara väntade på det... Nej du... Så lätt slipper du inte undan... Du får helt enkelt leva med att vara forats största snålis... :lol:

#2113

Postad 16 augusti 2010 - 21:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Hehe... Bara väntade på det... Nej du... Så lätt slipper du inte undan... Du får helt enkelt leva med att vara forats största snålis... :lol:


Meh...men vafan :rolleyes: Ne den stämpeln vill jag inte ha

#2114

Postad 16 augusti 2010 - 21:28

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Meh...men vafan :rolleyes: Ne den stämpeln vill jag inte ha


Om jag träffar dig i gbg så kanske jag fråga "är det snålguben?" :lol:

#2115

Postad 16 augusti 2010 - 21:30

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Om jag träffar dig i gbg så kanske jag fråga "är det snålguben?" :rolleyes:


snålGUBBEN isåfall, eller har du ett talfel som gör att jag kommer känna igen dig :lol:

#2116

Postad 16 augusti 2010 - 22:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

snålGUBBEN isåfall, eller har du ett talfel som gör att jag kommer känna igen dig :D


Det där var väl lite hårt skrivet Joakim... :rolleyes:

I östergötland säger vi inte helt o-ofta guben. Precis som det uttalas med ett b.
Men nu vet jag ju inte ifall lillgrabben är från östergötland... :lol:

#2117

Postad 16 augusti 2010 - 23:11

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
Har haft ledigt idag från jobbet idag så hann klar idag.......blev ganska sent då ja ja var tvungen in på jobbet och fixa lite saker och städat undan en del efter ja blev klar.

här är en bild med elementet på plats med rörkonstruktionen och bottenplattan på plats.

Bifogad fil  element_p__plats.JPG   2,15MB   3 Antal nerladdningar

blev en lösning med låsmuttet och bricka på insidan och sedan bricka och mutter utsida för att kunna låsa de på plats och sedan bricka igen och röret och bricka och sedan genom bottenplattan och mutter på undersidan med inbyggd brickbotten.

tänkte använda inslagsmutter först men var inte exakt spikrakt så våga ja inte detta och ville kunna låsa de på utsidan på nått sätt och de blev de mutter på utsidan också och bricka mot röret som stabiliserar upp det.

Måste juh montera elementet före bottenplattan för att få ner det och ville kunna låsa fast de utan att gänstängerna ramla in i lådan och få dit bottenplattan och fungerar bra och sitter bergfast när man efterdrog på båda yttermuttrarna.

Här är röret klart och på plats och imorgon kommer steget.

bilden

Bifogad fil  _ntligen_klar.JPG   2,2MB   2 Antal nerladdningar

satt dit lite plankbitar för att inte ha de direkt på underlaget och förhoppningsvis minska lite vibrationer ner i golvet.

tror ni att sd kuddar för 50-100 kg skulle fungera till denna ??

#2118

Postad 17 augusti 2010 - 04:38

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Har haft ledigt idag från jobbet idag så hann klar idag.......blev ganska sent då ja ja var tvungen in på jobbet och fixa lite saker och städat undan en del efter ja blev klar.

här är en bild med elementet på plats med rörkonstruktionen och bottenplattan på plats.

Bifogad fil  element_p__plats.JPG   2,15MB   3 Antal nerladdningar

blev en lösning med låsmuttet och bricka på insidan och sedan bricka och mutter utsida för att kunna låsa de på plats och sedan bricka igen och röret och bricka och sedan genom bottenplattan och mutter på undersidan med inbyggd brickbotten.

tänkte använda inslagsmutter först men var inte exakt spikrakt så våga ja inte detta och ville kunna låsa de på utsidan på nått sätt och de blev de mutter på utsidan också och bricka mot röret som stabiliserar upp det.

Måste juh montera elementet före bottenplattan för att få ner det och ville kunna låsa fast de utan att gänstängerna ramla in i lådan och få dit bottenplattan och fungerar bra och sitter bergfast när man efterdrog på båda yttermuttrarna.

Här är röret klart och på plats och imorgon kommer steget.

bilden

Bifogad fil  _ntligen_klar.JPG   2,2MB   2 Antal nerladdningar

satt dit lite plankbitar för att inte ha de direkt på underlaget och förhoppningsvis minska lite vibrationer ner i golvet.

tror ni att sd kuddar för 50-100 kg skulle fungera till denna ??

jo det gör dom

#2119

Postad 17 augusti 2010 - 08:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

tror ni att sd kuddar för 50-100 kg skulle fungera till denna ??


Är den verkligen så tung ?
Sd-kuddarna ska ju anpassas efter vikten. 50-100 kuddarna är stenhårda.

#2120

Postad 17 augusti 2010 - 08:12

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Haha, jag har inga.. annars hade du fått av mig :blink:

jag hade precis så att jag själv fick ihopp mitt steg, det blir till att vara löjlig och beställa 2st motstond ;)
2w så känns det lite bättre kanske :lol:

Edit; nä men ta 1,5w blir bra det !

Edit2: Jo hörde det, ska blir kul att sätta tänderna i det programet och se hur det fungerar, Tombstone fungerar ju som en gammal A traktor, långsamt, krånglar och när det väl fungerar så gör den det dåligt likt förbaaaanat !
Så XTZ ska bli kul att testa :rolleyes:


Jo, skall bli intressant att mäta upp rummet och se resultatet av alla gigantiska "toarullar" :D bakom min
soffa mer konkret.

#2121

Postad 17 augusti 2010 - 09:23

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
vet inte vikten på röret.......elementet väger 24 kg och sedan ska man räkna på 8 mdf bitar , 181 cm 60 cc gjutrör , mattan och isolering och rören och muttrar och det , 19 cm cc port 796 mm.

enligt sonotube var beräknad vikt 67 kg.....men med tanke på hur mkt otympligare de blev när man stoppa i elementet tror ja inte på den vikten.

men tror nånstans mellan 40-50 kg men osäker och ganska svårt att väga den på en personvåg.

bättre att chansa att ta 35-50 kg kuddar då eller ??

#2122

Postad 17 augusti 2010 - 09:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Hehe... Bara väntade på det... Nej du... Så lätt slipper du inte undan... Du får helt enkelt leva med att vara forats största snålis... :blink:



Haha, på han ba !

#2123

Postad 17 augusti 2010 - 10:19

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
När jag läser denna tråd, får jag mig alltid ett gott skratt! :rolleyes:

Ingen som har nån länk till nått nytt galet projekt här på webben? :blink: Vill ha något spännande att följa.

#2124

Postad 17 augusti 2010 - 10:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

När jag läser denna tråd, får jag mig alltid ett gott skratt! ;)

Ingen som har nån länk till nått nytt galet projekt här på webben? :blink: Vill ha något spännande att följa.


Galet vet jag inte, men beställde ett par PB13U till idag. Skall det vara så skall det vara ordentligt. ¨


Vafan, såg ju att du var inne och läste tråden så jag tänkte att det skulle komma ett svar snabbt ifrån dig, jag skojar bara alltså :rolleyes:

Vill du kolla på galna subbar så skall du kolla här http://www.hometheat...diy-subwoofers/
IB-Byggena där är inte utav denna väld, amerikanarna är helt galna.

Redigerat av Evil Homer, 17 augusti 2010 - 11:00.


#2125

Postad 17 augusti 2010 - 11:22

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Det där var väl lite hårt skrivet Joakim... :blink:

I östergötland säger vi inte helt o-ofta guben. Precis som det uttalas med ett b.
Men nu vet jag ju inte ifall lillgrabben är från östergötland... :rolleyes:


Jag är inte från östergötland men här uppe säger vi och guben lite då och då. Uttalas typ "guuben" ;)

#2126

Postad 17 augusti 2010 - 11:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Ett st Emotiva XPA-2 står nu i hallen hemma och väntar.... :D

kunde inte varit bättre, FÖRUTOM ATT JAG ÄR FAST PÅ JOBBET till kl 16:00 !!!! :rolleyes: :blink: ;)

#2127

Postad 17 augusti 2010 - 13:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

FÖRUTOM ATT JAG ÄR FAST PÅ JOBBET till kl 16:00 !!!! ;) :blink: :D


Ja...? Folk brukar ju jobba till fyra...? :rolleyes:

Själv var jag bara hemma och sket nu. :lol:

#2128

Postad 17 augusti 2010 - 14:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jaså, va trevligt, gick det bra... ?! :blink:

Jo, men det skiter jag i, för jag vill ju hem !!! :rolleyes:

#2129

Postad 17 augusti 2010 - 15:55

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jag är inte från östergötland men här uppe säger vi och guben lite då och då. Uttalas typ "guuben" :blink:

Halv lapp

#2130

Postad 17 augusti 2010 - 16:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Halv lapp


Hmm du vet väl vad samerna kallar sin dildo?






















Fusklapp :blink:

#2131

Postad 17 augusti 2010 - 18:23

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
fick hem mitt pa steg idag så nu så är de lite testing på subwoofer men får inte hålla på för länge måste tänka på grannarna.

Kan säga att volymen var grymt låg innan ja kalibrera om systemet.......trodde nästan att den inte fungera så låg var den och visste att ja kopplat rätt.

Men efteråt så vaknade den upp men tycker fortfarande att den borde mata ut lite mer ström på max volym och så höjer ja på recievern till musik som ja testade först.

Men som ja förstått de så blir volymen lägre när man seriekopplar ett element.

testar på hurtlocker nu och kör 60 procent och kan säga att min lilla audiopro ego subb som var min förra subwoofer inte har en chans.

och har inte hört nå burkljud eller nått annat konstigt så de är juh bra.

kanske måste skaffa mig en s-converter för möjlighet att öka upp ljudet om man får lust och få ut all kräm från elementet.

#2132

Postad 17 augusti 2010 - 19:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

fick hem mitt pa steg idag så nu så är de lite testing på subwoofer men får inte hålla på för länge måste tänka på grannarna.

Kan säga att volymen var grymt låg innan ja kalibrera om systemet.......trodde nästan att den inte fungera så låg var den och visste att ja kopplat rätt.

Men efteråt så vaknade den upp men tycker fortfarande att den borde mata ut lite mer ström på max volym och så höjer ja på recievern till musik som ja testade först.

Men som ja förstått de så blir volymen lägre när man seriekopplar ett element.

testar på hurtlocker nu och kör 60 procent och kan säga att min lilla audiopro ego subb som var min förra subwoofer inte har en chans.

och har inte hört nå burkljud eller nått annat konstigt så de är juh bra.

kanske måste skaffa mig en s-converter för möjlighet att öka upp ljudet om man får lust och få ut all kräm från elementet.

Det vore ju fan om din lilla Audio pro kunde hänga på en LLT Maelstrom... :blink:
Du ska kunna spela på utav bara helvette utan en s-converter, för du kan inte skicka in så mycket mos i elementet ändå...

#2133

Postad 18 augusti 2010 - 04:43

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Det vore ju fan om din lilla Audio pro kunde hänga på en LLT Maelstrom... :)
Du ska kunna spela på utav bara helvette utan en s-converter, för du kan inte skicka in så mycket mos i elementet ändå...

slutstegs potarna skall stå på fullt om det inte är bryggat då skall bara 1 stå på fullt och en på 0.

#2134

Postad 18 augusti 2010 - 08:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

slutstegs potarna skall stå på fullt om det inte är bryggat då skall bara 1 stå på fullt och en på 0.


För att...? Har läst det där på faktiskt också, men det verkar inte ha någon betydelse när man kör stegen till basmoduler.
Jag får en massa missljud när jag ställer pottarna i botten. Därför har jag valt att ställa ner pottarna och öka insignalen istället.
Same shit but different. Mindre sus och brum blir det i alla fall. :)

#2135

Postad 18 augusti 2010 - 10:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
ok, mitt EP4000 är helt tyst, inte ett sus... :) inte ens från fläkten.. :wub:

Edit: Jag kör pottarna på max

#2136

Postad 18 augusti 2010 - 10:16

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Men vafen, här skämtar jag. Och INGEN tyckte det var roligt, får väl lägga ner mina planer som standup :)

#2137

Postad 18 augusti 2010 - 10:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

ok, mitt EP4000 är helt tyst, inte ett sus... :wub: inte ens från fläkten.. :(

Edit: Jag kör pottarna på max


Är väl ett jätte NO NO inom bilstereobranshen, är nog väldigt få som skruvar sina inbyggda steg i botten och sen sköter nivån med försärkaren.

I mina instruktioner jag har fått så skall jag inte göra det, ser ingen anledning till att göra tvärtom heller.
Eller spelar inte dina små snusdosor annars :)

#2138

Postad 18 augusti 2010 - 12:06

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
oki då vet ja att 1:an pott ska stå på fullt nu när ja kör bryggat......visste inte om detta.

körde 2 kalibreringar och ena hamna subben på 3.6 meters avstånd och ena på 0.30 meters avstånd vilken är att föredra om avståndet igentligen är 3.4-3.5 meter ???

inte hört nå missljud från steg eller nått och fläkten tänker ja inte alls på.

#2139

Postad 18 augusti 2010 - 13:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Men vafen, här skämtar jag. Och INGEN tyckte det var roligt, får väl lägga ner mina planer som standup :wub:


HAHA, standupp.. DU..... AHAH!!! :lol:


Är väl ett jätte NO NO inom bilstereobranshen, är nog väldigt få som skruvar sina inbyggda steg i botten och sen sköter nivån med försärkaren.

I mina instruktioner jag har fått så skall jag inte göra det, ser ingen anledning till att göra tvärtom heller.
Eller spelar inte dina små snusdosor annars :unsure:


Det beror på om det är passiva eller aktiva volympottar, men det har dom i bilstereovärlden kanske inte någon vidare koll på. vad skillnaden äer och/ eller varför man bör ställa dom på max elelr inte (koll rent allmänt i den branchen är det dåligt med för den delen...) B)
Behringer EP1500,2500 och 4000 har passiva volymreglage (av vad jag har kunnat läsa mig till, alltså enbart vridpotentiometrar (variabla motstond) och om dom ställs på max så är fungtionen sådan att dom helt enkelt inte dämpar insignalen något) ställer man då potten på max så är det är elektriskt samma sak som att du skulle höja mindre på försteget bara ;)
Förutom att försteget slipper jobba mot en onödigt hög drivimpedans på kanske 15-25kohm extra bara för att man dämpar signalen på vägen.

Så, på EP steget så ska det inte spela någon roll hur man stälalr pottarn,a men max är att föredra. dock blir jag fundersam när Backerman påstår att han får mindre brus om han inte har dom på max, det ska inte påverka alls nämligen... så, jag ska kolla upp detta nogrannare med hur vida det är passiva eller aktiva volympotter på EP stegen :)

oki då vet ja att 1:an pott ska stå på fullt nu när ja kör bryggat......visste inte om detta.

körde 2 kalibreringar och ena hamna subben på 3.6 meters avstånd och ena på 0.30 meters avstånd vilken är att föredra om avståndet igentligen är 3.4-3.5 meter ???

inte hört nå missljud från steg eller nått och fläkten tänker ja inte alls på.


VA... störs du inet av fläkten.. ?! :(
Jag får fan huvusvärk av fläktar, och original så låter den ju som en dammsugare... :D

minsta lilla tysta parti i en film eller i en låt så hör man den jäkla fläkten, så det första jag gjorde va att se till att steget blev tyst ! :D

Redigerat av DVD-ai, 18 augusti 2010 - 13:21.


#2140

Postad 18 augusti 2010 - 13:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

oki då vet ja att 1:an pott ska stå på fullt nu när ja kör bryggat......visste inte om detta.

körde 2 kalibreringar och ena hamna subben på 3.6 meters avstånd och ena på 0.30 meters avstånd vilken är att föredra om avståndet igentligen är 3.4-3.5 meter ???

inte hört nå missljud från steg eller nått och fläkten tänker ja inte alls på.


Vadå den ena och den andra...? Du kör väl ändå inte din lilla Audio Pro samtidigt som Sonon...? :unsure:
Det ger inte ett skit. Din sono lär räcka till. Att köra båda skapar snarare mer problem, och låter sämre..
Ska du köra två bör du ha två likadana Sonos i så fall..

Din lilla Audio Pro kan ju varken tävla med Sonon i djup eller output. Sälj den. Eller släng in den i köket eller sovrummet och kör en separat setup där. :)
Jag har en setup i varje rum i huset. Det ska man ha. :wub:

EDIT: Eller menade du att du körde två autokalibreringar och fick olika resultat...?
Vad förstärkaren sätter för avstånd har ingen betydelse. Det som har betydelse är vilket du tycker låter bäst.
När jag autokalibrerar stänger jag jämt av subborna, för det är stärkaren helt kass på att ställa in..
Blir ju ingen bas kvar..
Jag menar, varje vettig människa vill ju ha en höjning på ca 40 db under 80 hz... ;)

Men vafen, här skämtar jag. Och INGEN tyckte det var roligt, får väl lägga ner mina planer som standup :(


Har du dragit ett skämt...? B)

Redigerat av Bakerman, 18 augusti 2010 - 13:42.


#2141

Postad 18 augusti 2010 - 13:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Backerman basnarkoman

#2142

Postad 18 augusti 2010 - 14:37

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
audiopro subben är såld till lillebror och är 2 olika autokalibreringar ja menar så klart.

leveln är enormt högt ställd via autokalibreringen då ja sänkte volymen till runt 1/4 volym på pasteget för att få lite xtra knuff på inställningen på subwoofern.

men tror att resten av systemet blev lite drabbat pga av detta.......kanske blir att låta detta vara kvar sparat.

sedan autokalibrera utan subben för att få de att bli bra där också på leveln för avstånden på dom andra högtalarna blir bra utom subwoofern som oftast hamnar på 0.3 meters avstånd och undrar så klart om de blir mer tryck om ja ökar avståndet till 3.4 meter som de är till sittplatsen eller om de blir mindre tryck då ??

#2143

Postad 18 augusti 2010 - 16:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Har du dragit ett skämt...? :wub:


Jamen det på andra sidan om lappar/samer :)

audiopro subben är såld till lillebror och är 2 olika autokalibreringar ja menar så klart.

leveln är enormt högt ställd via autokalibreringen då ja sänkte volymen till runt 1/4 volym på pasteget för att få lite xtra knuff på inställningen på subwoofern.

men tror att resten av systemet blev lite drabbat pga av detta.......kanske blir att låta detta vara kvar sparat.

sedan autokalibrera utan subben för att få de att bli bra där också på leveln för avstånden på dom andra högtalarna blir bra utom subwoofern som oftast hamnar på 0.3 meters avstånd och undrar så klart om de blir mer tryck om ja ökar avståndet till 3.4 meter som de är till sittplatsen eller om de blir mindre tryck då ??


Införskaffa en dbmätare och brusa in med en sådan är min rekomendation, för att få till avståndet till subben så får man lyssna, sätt på en dunka dunka låt och där du får mest OPMF i ljudet så stannar du. Inte helt enkelt att få till, men så har jag gjort.

#2144

Postad 18 augusti 2010 - 19:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Införskaffa en dbmätare och brusa in med en sådan är min rekomendation, för att få till avståndet till subben så får man lyssna, sätt på en dunka dunka låt och där du får mest OPMF i ljudet så stannar du. Inte helt enkelt att få till, men så har jag gjort.


Gjorde du ?? :)
Åh fan... Jag som trodde att du snålade till dej en XTZ RA gratis i typ ett halvår... :wub:

Redigerat av Bakerman, 18 augusti 2010 - 19:37.


#2145

Postad 18 augusti 2010 - 19:49

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Men va ********, har jag haft xtz:an i ett halvår nu med? Nu blir jag snart ledsen i ögat för mobbingen här :)
Sen använde jag den då inte till att ställa in mina nivåer mellan högtalarna med, använde den för att ställa in subbarnas kurva :wub:

#2146

Postad 18 augusti 2010 - 20:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Men va ********, har jag haft xtz:an i ett halvår nu med? Nu blir jag snart ledsen i ögat för mobbingen här :(
Sen använde jag den då inte till att ställa in mina nivåer mellan högtalarna med, använde den för att ställa in subbarnas kurva :P


Nä.. Du har rätt.. Det var nog minst åtta månader.. Fel av mej..

#2147

Postad 18 augusti 2010 - 20:44

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
En vecka eller två, bagarjävel! :(

#2148

Postad 18 augusti 2010 - 20:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

En vecka eller två, bagarjävel! :(


En månad var det MINST.

#2149

Postad 18 augusti 2010 - 21:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jaja :(

Du har den väl hemma nu antar jag, och fortfarande inte fått fram mätningar? Det är ju nästan plug&play så även du bör klara av det tycker jag :P

#2150

Postad 18 augusti 2010 - 22:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
HAHA, stackars Niklas... :(

Edit: Emoviva XPA-2 ROCKAR FETT !!!!

fantastiskt steg, 10/10 får det av mig, på allt förutom på design där den får 8/10... :P
här med så kan jag helhjärtat rekommendera detta fantastiska steg, otroligt prisvärt helt enkelt !



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.