Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Proson twin 1000 - prisvärda?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 februari 2003 - 00:27

Unregistered71618a52
  • Unregistered71618a52
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Ville bara checka läget vad det gäller Prosons prisvärdhet med er. En vän till mig har nyligen köpt 4 st sådana pjäser till sin nyligen köpta H/K AVR 7000. Dom är ju faktiskt rätt så kraftigt bestyckade med dubbla 10" osv. Verkar vara ett billigt alternativ, om man man vill tona ner utläggen.
Var förövrigt hos honom igår och lyssnade och godkände dom helt klart. Som referens drog vi gång "Sagan om ringen".
Nu undrar jag lite om Prosons prisvärdhet, har läst lite grann här om Proson, och har kunnat känna att detta produktnamn inte varit något att ha.
Så ni kan väl komma med lite kommentarer efter era egna erfarenheter.[:)]
mvh

Lägger till lite på rubriken.
/preacher

#2

Postad 10 februari 2003 - 09:41

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Finns väl 20-30 trådar där detta käbblas.. Känns totalt onödigt att starta en ny kring varumärket Proson så fort nån vill ha råd om en specifik modell.

Sök istället på hur många medlemmar som har Proson-produkter och kolla vilka omdömen dom ges.

#3

Postad 10 februari 2003 - 11:07

Unregistered74d8ea1e
  • Unregistered74d8ea1e
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Det är helt rätt som BengtO säger, läs runt lite på forumet så hittar du säkert massa olika kommentarer.
Eller sök på "Sök Produkt" under "Hembios", där kan du ju kolla vad andra som har dessa högtalare tycker.

Personligen tycker jag dock att de hela är ganska meningslöst, högtalarna är redan köpta ändå, vad hjälper det vad andra tycket nu? Du verkar ju dessutom nöjd med det hela, det är väl viktigare än vad andra säger?

MVH

#4

Postad 10 februari 2003 - 17:14

Unregisteredd6237674
  • Unregisteredd6237674
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by manson31
Ville bara checka läget vad det gäller Prosons prisvärdhet med er. En vän till mig har nyligen köpt 4 st sådana pjäser till sin nyligen köpta H/K AVR 7000. Dom är ju faktiskt rätt så kraftigt bestyckade med dubbla 10" osv. Verkar vara ett billigt alternativ, om man man vill tona ner utläggen.
Var förövrigt hos honom igår och lyssnade och godkände dom helt klart. Som referens drog vi gång "Sagan om ringen".
Nu undrar jag lite om Prosons prisvärdhet, har läst lite grann här om Proson, och har kunnat känna att detta produktnamn inte varit något att ha.
Så ni kan väl komma med lite kommentarer efter era egna erfarenheter.[;)]
mvh

Lägger till lite på rubriken.
/preacher


Proson, JWS och Genexxa är ju "syskon"... dvs nästan lika högtalare men med olika namn... Själv har jag ägt ett par Genexxa i c:a 6 år, trotts att jag nyligen bytt ut dom mot ett par blue diamond så tycker jag fortfarande inte att det är en dålig högtalare, tvärtom så tycker jag att den duger gott och väl... väger man dessutom in priset så är det lätt att konstatera att denna högtalare är riktigt prisvärd.
Visst, perfektionisten tycker säkert att den låter helt värdelöst, men alla vill inte lägga 30' på sin anläggning...

Måste bara tillägga att jag tycker att det verkar vara en rätt vansinnig kombination att driva dessa budget-högtalare med en receiver för över 10' !?!?
Själv har jag alltid varit lagd åt andra hållet, alltså att man bör lägga mer på högtalarna än på förstärkaren för att få bästa ljud...

#5

Postad 10 februari 2003 - 17:21

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Jag blir nyfiken ... Precis som andra varit inne på - Varför de högtalarna till en så pass bra förstärkare???

#6

Postad 10 februari 2003 - 17:22

Unregistered238954f7
  • Unregistered238954f7
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
har oxå kört Proson Twin 1000 på H/K förstärkeri. Tycker inte det e overkill med en AVR 7000 till Twin 1000. Alla högtalare vill ha kraft för att leva ut. Som exempel kan jag ju berätta att jag hade en Pioneer A-207 (tror jag den hette) förstärkare till mina Twin 1000 som jag sen bytade till en Yamaha RX-V595a som senare blev en Luxman 2-kanalare. Nu har jag en H/K 650 till mitt 2 kanals ljud och Twin 1000 högtalarna lät bättre med H/Kn en vad de gjorde med alla de andra tillsammans. De fick pondus, tyngd och en alert-het som jag inte skådat på ett pat Proson högtalare. (Det var då, nu finns Conquest 66 och Stratego 10 SA som är 2 EXTREMT prisvärda/bra högtalare). Så jag tycker din kompis gjort ett bra val. Vill han ha bättre högtalare i framtiden vet han ju att han inte behöver byta förstärkeri iaf!

#7

Postad 10 februari 2003 - 17:40

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
bengt0

så du menar om han hade öppnat en tråd om jm lab utopia(eller vad dom nu heter) högtalare, så hade det varit helt okey eller???

jag tycker man ska få skriva vilka inlägg man vill
oavsett märke!!!!så de så

manson31
om du gillar ljudet i proson burkarna så köp dom det är ju DU som ska vara nöjd
jag hade deras föregångare genexxa 1000 i prinsip samma högtalere bra basburkar är det i allafall

#8

Postad 11 februari 2003 - 02:01

Unregistered71618a52
  • Unregistered71618a52
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by hifisnubben
Jag blir nyfiken ... Precis som andra varit inne på - Varför de högtalarna till en så pass bra förstärkare???

Min kompis ville skära ner på utgifterna. Han har handlat så pass mycket nu och dom ekonomiska resurserna har sinat. Han fick dessa högtalare för 1000kr/st. Så han tyckte det var en god affär.
Visserligen rekomenderade jag någon utav Cantons speakers, men 13000 kronor som frontarna kostar gick inte att få fram. Ännu midre bra gick det att få fram 26 papp, som jag rekomenderade, skicka samma bestyckning till att ha bak. Men hursom helst jag tycker det låter bra!

Men känner jag honom rätt, så lägger han dom pengarna när ekonomin åter är stabil.
Han gjorde förövrigt ett bra klipp när han köpte H/K stärkaren, 7500 kronor är helt ok!

Hoppas jag har rätat ut alla frågetecken!
mvh

#9

Postad 11 februari 2003 - 02:10

Unregistered71618a52
  • Unregistered71618a52
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Bas-Bjorn
bengt0

så du menar om han hade öppnat en tråd om jm lab utopia(eller vad dom nu heter) högtalare, så hade det varit helt okey eller???

jag tycker man ska få skriva vilka inlägg man vill
oavsett märke!!!!så de så

manson31
om du gillar ljudet i proson burkarna så köp dom det är ju DU som ska vara nöjd
jag hade deras föregångare genexxa 1000 i prinsip samma högtalere bra basburkar är det i allafall

Jo, jag håller helt och hållet med Bas-Bjorn att vi ska få disskutera vilka högtalare vi vill här. Dom som inte är intresserade kan ju alltid ignorera det dom inte exmerar. Forumet ska väl kunna ta hand om allas tycke och smak, så många är vi väl iallafall, eller hur!

#10

Postad 11 februari 2003 - 09:47

Unregisteredba8fd6d0
  • Unregisteredba8fd6d0
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Är själv (tyvärr) ägare till just ett par Proson Twin 1000. När jag köpte dom så dög dom, dom spelade ju högt och med ganska bra tryck(inte djupt dock). Nu när jag dock mognat lite (förhoppningsvis ;)) så märker jag att det inte är mycket att ha. I sommar försvinner dom i förmån för ett par golvare för ca 12000 vilket mer är en prisklass som passar mina öron.

#11

Postad 11 februari 2003 - 10:29

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Självklart får ni diskuttera vad ni vill pojkar, men det blir lite tjatigt när det varje eller varannan dag dyker upp en ny tråd i samma ämne. När hela medlemsregistret sagt sin åsikt för 3 dagar sen lär väl läget knappast ha förändrats drastiskt sen dess, eller har Proson gjort nåt massutskick av Twin 1000 till alla medlemmar?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.