Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nätverksadapter på EeePC

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 april 2011 - 20:13

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Hejsan

Har en Asus eee pc 1001px som jag har lite funderingar kring wi-fi på.

Enligt specen på asus hemsidda så stödjer denna dator trådlöst nätverk med n-standard.
Enligt informationen jag får via kontrollpanelen i datorn så står det att adaptern heter Atheros AR2427. Googlar man detta så ser man att denna stödjer "n".

Går man in på Asus sida för att uppdatera drivrutiner för denna dator finns det endast drivrutiner för en ralink adapter samt en annan med som heter typ azurwave eller liknande.

Problemet är att under inställningarna för wifi i datorn kan jag enbart välja 802.11b. Dvs. inte ens g-standard stöds.

Är det någon som har mer input på detta? Kanske någon vet vad som gäller och om det är möjligt att få ut bättre prestanda på det trådlösa nätverket. Hade gärna haft iaf 802.11g.

Vh

#2

Postad 14 april 2011 - 21:35

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hejsan

Har en Asus eee pc 1001px som jag har lite funderingar kring wi-fi på.

Enligt specen på asus hemsidda så stödjer denna dator trådlöst nätverk med n-standard.
Enligt informationen jag får via kontrollpanelen i datorn så står det att adaptern heter Atheros AR2427. Googlar man detta så ser man att denna stödjer "n".

Går man in på Asus sida för att uppdatera drivrutiner för denna dator finns det endast drivrutiner för en ralink adapter samt en annan med som heter typ azurwave eller liknande.

Problemet är att under inställningarna för wifi i datorn kan jag enbart välja 802.11b. Dvs. inte ens g-standard stöds.

Är det någon som har mer input på detta? Kanske någon vet vad som gäller och om det är möjligt att få ut bättre prestanda på det trådlösa nätverket. Hade gärna haft iaf 802.11g.

Vh


Kikar jag på ASUS hemsida och söker på din modell så är Atheros ditt Ehternet-kort (trådbundna) och ralink och azurwave är ditt wifikort. Således är det de sistnämnda som du skall ställa in för wifin http://support.asus....n...mp;p=20&s=1. Kika i enhetshanteraren under nätverkskort så ser du vilket wifi-kort du har (verkar finnas tre wifi alternativ till din dator).

#3

Postad 15 april 2011 - 08:15

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Det stämmer liksom inte.

Det nätverks adapter som Asus nämner för ethernet är inte samma modell som finns i enhetshanteraren på datorn. Den hos asus heter Atheros AR8152, den som finns i datorn heter Atheros AR2427.

Den i datorn som visas för trådlösnätverk är Atheros AR2427, det finns varken drivrutiner eller hårdvara som ens är i närheten av något i stil med Ralink eller Azurewave...

Ännu en sak som som är mysko är att när jag igår kollade Asus hemsida stod 1001px listad med b/g/n wi-fi, idag hittar jag bara med b/g....


För att dra det ännu längre så står det på hemsidan att den stödjer b/g, men i inställningarna för wi-fi adaptern finns enbart "b".

Det vore som sagt helt klart önskvärt att iaf få ut g-standard.

Googlar man denna wi-fi adapter finns det drivrutiner att ladda ner. Frågan är ju om man vågar sig på det, det är trots allt min sambos dator:-S

http://www.atheros.c...w...=1&system=6

Redigerat av gonucku, 15 april 2011 - 08:22.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.