Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

D-THEATHER

140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 30 juni 2002 - 01:00

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Band vs skivor, som om formen skulle spela så stor roll. Jag håller med axe, Arioch, H.B.O med flera, det borde vara bild och ljud som räknas och inget annat!

Själv använder jag idag MiniDV-formatet för video. Jag är supernöjd med kvaliteten och min DV-kamera och inte avstår jag från DV-formatet bara för att det är band!

Att jämföra degeneration av analog vs digital information på band är att jämföra äpplen med päron. Om digital information betedde sig som VHS så skulle nog ingen backa upp datorer på band.

Personligen tycker jag att DVD-formatet inte är något att stå efter. Ta menyerna till exempel, ingen vore gladare än jag om de ersattes men någonting konsistent och logiskt. Skippa även all lamt extramaterial, höj kvaliteten (superbit, DTS etc.) och sänk priserna (vägra betala extra för kopior av produktionsbolagens marknadsföringsmaterial) i stället.

DVD eller skiv-formatet är väl inte heligt eller? Våga hata DVD och säg efter mig, DVD SUGER!!!

The answer is technology! What was the question?

#52

Postad 30 juni 2002 - 01:14

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Men herregud Emumannen. Varför skall du köpa något som redan har dött(om nu herrn från dvdfile.com har rätt)? För det verkar som han att det är mycket svårt att få tag på någon film och D-Theater har ju varit känt ett tag. Någon sa här att han skulle köpa en sådan för de var så mycket bättre än dvd. Lycka till då och få tag på filmer på D-theater. En apparat som det inte finns något att sätta i är inte så kul i längden, och då kvittar det hur fantastisk den är.

#53

Postad 30 juni 2002 - 12:42

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Om du inte gjort det ska du inte uttala dig om saker du inte vet någonting om.

Sådana uttalanden tycker inte jag om. Jag skrev att OM han har rätt så är formatet rätt meningslöst. Jag har inte sett det nej men specifikationerna är ju fantastiska.

Jag tror mer på BlueRay men det kan hända att du har rätt, om du menar bland ultra entuasterna. Men menar du bland vanliga dödliga så har du fel.

#54

Postad 30 juni 2002 - 13:07

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Matså:

Hur kommer det sig att jämt då jag hittar någon person i ett foruminlägg som har en stadigt negativ inställning samt oftast inte har någon EGENTLIG erfarenhet inom området så är det DU ? Ifall du nu tycker någonting så räcker det väl med att du vet det själv, ifall du nu inte har något konkret och vettigt att säga. Det finns INGEN av oss som har någon aning om ifall D-Theater eller Blue-Ray kommer att bli det rådande formatet i framtiden. Det som faktiskt är FAKTA just nu är att D-Theater har specifikationer som krossar DVD i dess nuvarande utgåva. Det som kan vara intressant i denna tråd är för min del mest vart man kan få tag på billiga D-Theater kompatibla spelare, vart man hittar de relativt få filmer som finns tillgängliga just nu, samt en saklig jämförelse i både bild ljud och slitage på dessa band. Att bråka om vad som är bäst (i framtiden) känns relativt ointressant. Finns ju ingenting som talar för att man faktiskt inte kan äga BÅDE Dvdspelare och D-Theater. =)

#55

Postad 30 juni 2002 - 13:20

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Dec Alpha. Bespar dina dumma påhopp på mig Jag har rätt att skriva vad jag tycker och tänker när det gäller hembio. Jag struntar fullständigt vad du tycker om det, begrips

Jag har själv sagt att enligt specifikationerna så är D-theater fantastiskt. Och om jag hade haft en hdTv, eller en bra proj(det går inte på alla enligt nin) och att det kommit ut fler filmer på marknaden så hade jag också varit intresserad. Men om han på dvdfile.com har rätt så är det knappast lönt. Jag är nöjd så länge med min dvd.

Det jag är rädd för om man haft en bra proj eller hdtv är som när min farfar hade Sonys kassettdäck med dem lite större kassettbanden. De hade bättre ljud och det var också himla tjo om hur fantastiskt det var. Fem år senare fanns knapp några band att få tag på. Samma sak kan hända här.

Däremot om de sätter fart på marknaden ja då tror jag också på det. Men jag tvivlar. Dec Alpha så du har någon egentlig erfarenhet i ämnet? Du tycker alltså det är bara ni fanatiker som får lov att skriva inlägg här? Glöm det min vän. Jag kommer fortsätta skriva. Men när det gäller detta ämne så har jag sagt mitt. Vi får helt enkelt se framtiden an.

Edited by - matså on 2002/06/30 12:23:34

#56

Postad 30 juni 2002 - 13:43

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
matså:

BOR du på forumet ? Jag har nog aldrig sett en så snabb reply förut =P

Jag ville förståss inte reta upp dig eller så, ber om ursäkt, men jag hade just klickat runt i lite olika trådar och i dessa verkade det som att din attityd i allmänhet var negativ och relativt dåligt påläst inom ämnet, så jag kunde inte hålla mig.
Cheer up :)

Att man kanske inte har råd att köpa ny teknik varje gång det dyker upp något bättre och finare är en sak, men på detta forum så tror jag att det i de flesta fall beror mest på ekonomin snarare än viljan att äga eller inte. Vem skulle inte vilja ha en utav Barco´s dyraste projektorer kopplad till en Krell Standard DVD osv ? Det roliga med ny teknik är att det (kan) ge så pass mycket bättre prestanda att det kan mäta sig med tidigare HighEnd produkter, skulle vara intressant att tävla med Krell Standard versus JVC D-Theater. Detta format ger ju en STOR dataflödes ökning 9mbit mot 25mbit, näst intill inget mpegkomprimerings skräp kvar, möjlighet till 96khz i ALLA ljudkanaler. Anledningen till att HighEnd är så jäkla dyrt i vanliga fall är ju att produkten måste korrigera de fel som faktiskt finns i formatet, ju sämre format desto svårare är det att korrigera, att få ett format som inte är Interlace är ju en himla förbättring. Då slipper man ju att i efterhand försöka meka ihop allting till en (hel) bild, billigare och bättre. Att driva igenom något sådant på t.ex DVD kan nog dröja MÅNGA år eftersom det är så många som faktiskt sitter med vanliga interlace TV´s. DÄR briljerar D-Theater.

#57

Postad 30 juni 2002 - 13:55

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Vadå påläst. Menar du att det är bara folk som läser tabeller och läser senaste stereophile som får lov att uttala sig här? Och jag tror fortfarande) att om de inte kommer med mycket fler filmer så dör D-theather. Så är det, se på betamax eller video 2000 finns inte mycket kvar av den varan. Nu menar jag på marknaden. Jag vet att man kan få tag på det hos någon snubbe någonstanst. Dessa format var ju bättre än Vhs. Men Vhs tog över tack vare smartare marknadsföring

#58

Postad 30 juni 2002 - 14:16

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Det är ju (supply and demand) som gäller, handlar många de filmer som faktiskt finns ute så vaknar filmbolagen till. Men finns det inga filmer så kanske inte så många lägger märke till formatet och handlar dem. Så det gäller att NÅN utav faktorerna förändras, handlar många entusiaster så kan man med lite tur får flera filmer från filmbolagen :)

Att lyssna på en person som är påläst ELLER har användarerfarenhet är ju något som är klart intressantare att lyssna på än rena spekulationer, eller hur ?

#59

Postad 30 juni 2002 - 14:22

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Så du menar att de som inte är pålästa får säga någonting. I så fall kan vi lägga ner detta ämne. För just nu är det inte många som har väldans mycket erfarenhet om ämnet. Jag är inte ovän med någon, men jag retar mig på sådan som Dec Alpha som bara tycker att folk som har jättesuperduperanläggningar får lov att prata här. Vi andra dödliga skall inte komma här och besvära de gudomliga.

#60

Postad 30 juni 2002 - 14:35

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Uscha, nu blev det mycket omständigt som inte direkt har något med D-theater att göra.

Det jag ville framhäva var att om jag skulle uttala mig om LD´s bildkvalité så skulle min kommentar vara värd mindre än en person som faktiskt har erfarenhet och äger en riktig LD, vilket jag inte gör. Nu då D-Theater inte verkar finnas hemma hos någon här på forumet, jag har inte sett någon som skrytit om det än iaf, så är det främst den dokumenterade informationen som är väsentlig. Jag äger inte någon D-Theater anläggning (än) så jag kan inte heller med 100% säkerhet säga vad som är bra/dåligt med den, man får basera sina synpunkter på det man faktiskt vet för tillfället, dvs specifikationer samt lyssna på vad de säger som faktiskt har testat utrustningen har att säga.
Jag föredrar fakta istället för filosofi/spekulation så att säga :)

#61

Postad 30 juni 2002 - 15:47

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Jepp det skall bli kul när den förste här får en dylikapparat. Det är rolligare att läsa sådan persons recension än faktablad.

#62

Postad 30 juni 2002 - 20:08

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Frågor om D-theather.

1. är det nån sorts laser eller trumma som läser av banden?

2. Hur kan det komma så mycket info från dessa band?

3. Är det samma material på dessa band som vanliga Vhs band eller?

4. Någon sa att dessa band slits mindre, varför?

H.B.O jag skriver inte en massa skit. Jag skrev om Han på dvdfile hade rätt. Nu verkar det som han inte har det. Om det är så(vilket jag inte hoppas) att han skriver negativt om D-theather för att han har köpt upp sig på dvd. Då är ju han väldigt barnslig. Vi får helt enkelt se tiden an.

Ps Var i Lund, Malmö området kan man se underverket?

#63

Postad 30 juni 2002 - 20:53

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Ok eftersom alla tycker jag är en fåntrat, tönt och borde skjuta mig själv. Vad tycker ni om det Marcus skrev i själva nyheterna.

Ursäkta mig Marcus men jag tar med ditt inlägg här.

Frågan var "Dog D-VHS?"

"Svaret ligger nog på samma dammiga hylla som frågan "Varför dog DCC?". /Marcus"

Ni tycker jag är dåligt påläst, vad säger ni då om Marcus svar för han är ju mycket respekterad här.

Marcus hoppas du inte blir allför sur på mig.

#64

Postad 30 juni 2002 - 23:39

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Arioch istället för att dumma dig, så kan du ju försöka svara på mina frågor som jag ställde om D-Theather.

Förresten såg jag på nyhetsidan att D-Theater är en version av D-vhs. Vad är skillnaden??????????

Edited by - matså on 2002/06/30 22:43:48

#65

Postad 01 juli 2002 - 00:16

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Tack för svaret H.B.O

#66

Postad 01 juli 2002 - 01:43

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, som vanligt har den totalt ******* matså uttlats sig om något han ej har en aning om.
Sedan så blir det ett ###### liv om man säger att något är bättre än vad lilla mats har. Då helt plötsligt så får man inte säga det för det kostar mer än mats ponken har råd med.
D-VHS ÄR inte för sådana losers som Mats utan för seriösa high-end användare. Visst det är inte billigt med D-VHS, CRT PJ, high-end ljud, high-end LD mm. Men eftersom det finns folk som vill lägga ner en del pengar så tycker jag mats skall hålla tyst.

Sedan detta med bandlitage, med tanke på att dessa spelare INTE är 999kr Orion spelare ifrån Siba och banden kostar inte 30 kr så är dom hållbara. Och om band vore sååå ###### uselt varför så används band när man mastrar DVD skivor, spelar in musik i studios, lagrar data (back-up) mm??!!

Skulle vara roligt om vi kan snack om D-VHS och inte om en viss person.

Personlingen så hoppas jag att dom kör D-Theater på Arken mässan (någon som skall dit??)

#67

Postad 01 juli 2002 - 02:23

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Jag blir så himla ledsen när jag läser sådant dumt uttalande från nin. Han tror att jag blivit knäckt och han har fått rätt. Detta forum är bara för de som är märkvärdiga odylikt. Hade jag varit smart så hade jag lämnat forumet, tyvärr så gör jag inte det. Men jag skall försöka undvika diskussioner med nin, han vet ju bäst i alla lägen. Han kan inte ha fel. Själv har en del tyckt att är en stor tönt. Tyck det då


Nu sitter säkert nin, Arioch, H.B.O och hånskrattar. Ja, låt dem ha sitt skoj.


MVH loosern matså
nin är ju tydligen världmästare inom ämnet D-theater. Lyssna på mästaren nin.

#68

Postad 01 juli 2002 - 02:45

Unregistered734ab6b0
  • Unregistered734ab6b0
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Ni (som vet mycket väl vilka ni är!) beter er som småpojkar!! Skärp er! Ett forum är inte till för att kasta skit på andra. Vare sig de har hifi/hembio som sitt enda intresse eller bara tycker att det är roligt.
När man läser en del inlägg i den här tråden undrar man om en del av "debattörerna" har alldeles för mycket fritid...

Prata gärna vidare om D-theater. Jag tycker att det är intressant med nya format, även om det inte är så aktuellt för mig att köpa någon maskin i så här tidigt skede..

#69

Postad 01 juli 2002 - 03:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det var ju ett j-kla hackande på matså hela tiden.
Är det konstigt om han går i försvars-ställning när (nästan) alla kritiserar allt han säger, vare sej det är en fråga, spekulation eller ett påstående.

Tror nin, arioch, hbo, m.fl. att matså är lovligt byte varhelst han vågar visa sej?
Jag håller inte alltid med matså, tycker ej heller att han resonerar särskilt logisk, eller ens kommer med några väl underbyggda påståenden.
Men det kvittar mej, för jag behöver inte leva med honom!

Rannsaka er själva!
Läser ni matså's inlägg med överdrivet kritiska ögon bara för att hitta fler saker som kan lasta honom för.

PÖBEL!

Säger det er något?

Det är ju inte matsås inlägg i det här fallet som får tråden att dra iväg. Det är ju ert hackande på matså denna gången...

Skärp er!

För övrigt så håller jag med flera olika talare i denna tråden.
Bild och ljudkvalitet med D-Theater är intressant, men en återgång till det "gamla" band-formatet tror jag inte att den stora massan kommer att stödja.
Detta ger per automatik att det inte kommer att finnas lika mycket film i detta "nya" format som i de mer etablerade formaten.
Det är och kommer inte att vara den första gången som "marknaden" väljer bort bättre grejer (utav ibland väldigt märkliga anledningar.)
Okunskap är troligtvis förklaringen.

I denna tråden så har "blu-ray" och d-theater (d-vhs) ställts mot varandra flera gånger, men det finns många fler mindre kända faktorer som också kommer att inverka på vad marknaden kommer att välja för något format i framtiden.

Precis som matså och flera andra redan har sagt: Vi får helt enkelt välja att antingen vänta och se vilket format marknaden väljer, eller så får vi köpa nya grejer när vi vill och samtidigt ta risken för att det format vi själva har valt dör i förtid och våra grejer blir ointressanta, precis som dcc, md, vcd osv...

Det skulle inte förvåna mej om både blu-ray och d-vhs får se sej besegrade av nya hård-disk baserade format, (eftersom hårdiskar bara blir billigare och billigare nu)...

((Prylarna )) ((Filmer))


Edited by - krasse on 2002/07/01 02:53:41

#70

Postad 01 juli 2002 - 04:26

Unregistered8ce2ba0a
  • Unregistered8ce2ba0a
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Synd att det drog iväg såhär, vore roligt med lite diskussion kring ämnet även här i Sverige.

Jag tror att alla här håller med om att formatet inte är till för den vanliga konsumenten, speciellt inte i europa iaf. Dock ser jag inte riktigt varför vi måste bry oss om det då vi knappast är "vanliga konsumenter" utan galna hembiofanatiker

Nu är det kanske fel att länka till ett annat forum, men ni som är intresserade kanske kan tycka det är intressant med tester som jämför film/dvd/d-vhs:

X-Men:
http://www.avsforum....threadid=151139

T2:
http://www.avsforum....threadid=147993

#71

Postad 01 juli 2002 - 07:27

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Det skulle inte förvåna mej om både blu-ray och d-vhs får se sej besegrade av nya hård-disk baserade format, (eftersom hårdiskar bara blir billigare och billigare nu)...

Mycket möjligt Krasse, skulle inte förvåna mig heller. Påminner om de tre pirayorna, där de två slåss och vinnaren är så trött att den tredje bara mejar ner vinnaren. Kan mycket väl bli så här också.

Tack för stödet Krasse.

Ps. Väldans vad vi är uppe sent här på forumet. Vi är ena nattramlare

#72

Postad 01 juli 2002 - 09:54

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Jag bryr mig inte om vilket. Men om jag hade haft världens proj och världens ljudanläggning, så hade jag inte köpt D-Theather för det. Inte i första stund i alla fall. Jag hade väntat och sett hur det hade fortskridit istället för att riskera att stå som en dum åsna. Se bara på dcc, där fanns säkert en del utskick från början men nu.

Nog om det nu.

Förresten är det ingen som kan svara på mina tidigare frågor om D-Theather eller D-vhs??

#73

Postad 01 juli 2002 - 11:26

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

  • 386 inlägg
  • 0
Jag känner mig väldigt kluven inför D-Theater. Å ena sidan vill jag ha den bästa bilden och ljudet. Å andra sidan vill jag inte börja om från början med en ny spelare och nytt format på filmerna. Jag inser att jag förr eller senare blir tvungen att byta men inte så tidigt.

Om D-theater skall ha en chans så vill det till att vi entusiaster driver på genom köp av maskiner och filmer i tidigt stadie. Men jag som vill ha svensktextade filmer lär inte hjälpa till i början. Jag har letat efter information om hur svenska filmdistributörer ställer sig till D-VHS utan att hitta någon info.

Någon som vet?

#74

Postad 01 juli 2002 - 11:28

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, för att avsluta detta snack om/med mats så säger jag så här.
Jag har inga problem med Mats förutom att han har en åsikt om allt och även om saker han EJ är intresserad av p g a priset mm. Hur kan man föra en debatt med några inte är intresserad av ämnet och vräker ur sig en massa BS??!!
Så nu var det klart och jag ber Matså lite om ursäkt att jag vräkte ur mig innan, men enligt mig så har du en del själv att skylla.

Åter till D-THEATER.

Det finns ju JVC HM-DR10000 till salu i Sverige.

Är den något att köpa och kan jag spela upp NTSC filmer i den?


Detta är hälften gissning och hälften läst.
Det finns ett test på denna i en gammal hemmabio tidning och om jag minns rätt utan att ta fram den så tar den PAL och NTSC men den är inte en "äkta" D-Theater spelare. Är ej säker men har för mig det. Men jag kan säga att jag har en bra kontakt i hong kong och han har MKT bra pris på spelarna.


Bild och ljudkvalitet med D-Theater är intressant, men en återgång till det "gamla" band-formatet tror jag inte att den stora massan kommer att stödja.

Nej, D-theater kommer INTE att bli en stor för "massan", t o m tillverkarna säger att detta är en liten marknad för "high-end" användarna. Sedan så är det ju inte för oss i europa utan för USA och Japan där dom har HDTV utsändningar som endast D-VHS kan spela in utan en massa förluster.


Detta ger per automatik att det inte kommer att finnas lika mycket film i detta "nya" format som i de mer etablerade formaten.

Håller med. Det kommer inte alls att finnas lika många filmer som på DVD. Men jag tror det kommer finns så många att dom flesta som tycker om T2 och liknande kommer att ha en hel del att köpa. Tänka på att under laserdiscens ca 20 år i USA släpptes det strax under 18 000 st titlar endast.

Och Blue-ray lär nog dröja ett tag till och inspelningsbar lär dröja ännu längre. Och med tanke på att i usa så finns det så många HDTV utsändningar där dom bl a kört Indy filmerna i HD kvalite, något som många vill kunna spela in utan att komma ner i VHS standard.

Så jag hoppas att dom kör en demo på Arken mässan för att jag själv får se hur bra detta är. Annars så får man åka till stockholm för en demo...

matså, om du hade haft dyr proj och ljudanläggning så tror jag nog inte du skulle säga så. Många påstår att skillnaden är större mellan DVD och D-VHS än melland VHS och DVD.

#75

Postad 01 juli 2002 - 11:40

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Ok nin. Men jag hade nog väntat ändå. För det hade inte varit kul om formatet hade blivit totalt bortglömd av alla till och med jvc. Då står man där med en dyr onödig sak. Jag betvilar inte alls dess kapacitet.

#76

Postad 01 juli 2002 - 18:26

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
quote:quote:Men om jag hade haft världens proj och världens ljudanläggning, så hade jag inte köpt D-Theather för det. Inte i första stund i alla fall. Jag hade väntat och sett hur det hade fortskridit istället för att riskera att stå som en dum åsna.
Detta är ett typiskt matså-uttalande. Vad menar han? Skulle han köpa det eller inte?
Vad är det som är så svårt att förstå? Han gör precis som jag. Vi avvaktar och ser om formatet kan överleva innan vi bestämmer oss för att investera pengar i det. Förmodligen är matså lika ointresserad som jag av att investera en "massa" pengar på utrustning som kanske floppar på samma sätt som dcc och en del andra prylar.
Ska jag investera tusenlappar på något så vill jag kunna nyttja prylarna en längre tid, ju längre tid desto mer är jag beredd att betala för sakerna.
Är det svårt att förstå?
Skärp dej då!

quote:Det kryllar ju av sådana motsägelsefulla uttalanden i allt som matså skriver.
Letar man efter fel så kan man hitta dom överallt! Var glad att det inte finns ett helt gäng här på forumet som synar allt du häver ur dej!
quote:
Återigen matså: Vad vill du? Vad menar du? Varför bryr du dig om att käbbla i en tråd som handlar om ngt som du gång på gång säger att du inte är intresserad av?
Suck...
Jamen, för h-e!
Det var ju du som började käbbla.
Väx upp nå'n gång!
quote:
Jag ber inte om ursäkt. Matså är och förblir hopplös.

Du kan ta mats i handen och hoppa och fara. ni är ju precis lika infantila båda två. Hur vore det om ni bara slutade att kommentera varandras inlägg så kanske resten av oss kunde få ut något av detta forum.
Istället för som nu, först få läsa matså's något virriga inlägg och sedan läsa Arioch spydiga kommentar på matsås inlägg och sedan är ni igång igen och kallar varandra en massa fula saker.
Det hela börjar likna en del av de otroligt tråkiga såporna som går på tv!

(Dessa såpor var en av anledningarna till att jag började med hemmabio.)

Jag tycker att ni två ska sluta förpesta den i övrigt goda stämningen på forumet....

((Prylarna )) ((Filmer))

#77

Postad 01 juli 2002 - 19:38

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Nu avbryter jag dessa tråkigheter med lite funderingar och information.

För närvarande så kan man INTE använda D-Theater material i en vanlig D-VHS spelare såsom den JVC som nämndes tidigare "JVC HM-DR10000", det här är som jag tolkat det ur AVSforum.com så jag kan ju ha misstolkat det. Det är ju många på det forumet som faktiskt äger D-Theater maskiner så det är intressant att läsa vad de har att säga.
Funderingen är vad det är för maskin som används på Biorummet ? Vad jag vet så finns det bara en maskin som spelar D-theater den som heter "JVC 30000"
Denna spelare stödjer inte DTS utav bara DD, men vid en bitrate på 640kbit/sec så ska det nog fundera väldigt bra ändå :)
Spelaren använder enbart optisk utgång för ljudsignalen så coaxanhängare måste nog vänta ungefär 1år till innan den nya modellen släpps (datumet är ett rent rykte)
Komponent används som utgång för bilden, nästa modell kommer eventuellt att enbart använda DVI som utgång (även detta är ett rykte)
Slitage på banden är än så länge inte förekommande, det var tydligen en butik i NY som kört samma band i en spelare oavbrutet i 2veckor utan några som helst problem, inga ljud eller bildproblem.

Nog för denna gång =)

#78

Postad 01 juli 2002 - 20:01

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Arioch: ifall du inte har komponent ingång på din CRT så stödjer den även s-video, samt "verkar" kunna konvertera 1080i (originalformatet) till 720P.

För att undvika att JAG råkar misstolka någon information och sprida förvirring så rekommenderar jag er att kika på denna sida för de korrekta specifikationerna.

Här är JVC´s produktinformation angående 30k´n: http://www.jvc.com/p...ctId=PRD4603000

#79

Postad 01 juli 2002 - 20:08

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Undrar vem som är småglin här egentligen, eller vad säger ni herr ARioch och herr H.BO? Det verkar som ni är lite naiva att köpa en dylik apparat utan att se vad som händer? Ni bryr er tydligen inte om ni skulle stå där som dumma åsnor. Jag har inte sagt att formatet kommer att floppa men man kan också vara försiktig. Det är mycket pengar och pengar växer inte på träd.

dec_alpha, tack för en intressant information.

Till alla finns det någon site, till det där Biorummet där den mystiske Göran finns?

#80

Postad 01 juli 2002 - 20:19

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Matså: www.biorummet.nu enda stället i Sverige som jag känner till som har D-Theater

http://www.dvhsmovie.com enda dedikerade DVHS siten jag har sett till, tyvärr inte så mycket fart på den ännu, men det finns information om vilka filmer som finns ute samt ett än så länge väldigt litet forum =P

#81

Postad 01 juli 2002 - 20:30

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
dec_alpha>> Som matså skriver; tack för all info.
S-video är dock inte så intressant. Vad jag är ute efter är den högre upplösningen i första hand.

[url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=arioch"]•••[/url]

#82

Postad 01 juli 2002 - 21:28

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
quote:
Vad är du ute efter matså? Dina inlägg här kan väl knappast gå ut på något annat än att mucka gräl?
Vill du att vi skall sluta prata om D-THEATER?
Är det ok om vi gör en tråd där vi pratar om din TV i tusentals inlägg?
Tycker du skall starta ett sosse-forum för hembio. Sluta vara så j-a avundsjuk på de som har mer pengar än du!

Här började käbblet enligt min mening, men nu skiter jag i detta forumet. du och matså och alla ni andra som gillar att käbbla, varsågoda...

Jag ger upp

((Prylarna )) ((Filmer))

#83

Postad 01 juli 2002 - 23:52

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Synd att inte Göran Chatall inte kan skriva lite grann om vad han tycker om D-Theater och berätta om hans upplevelser.

Han är ju ändå en legend som hängt med sen LaserDiscens födelse i USA.


Håller med H.B.O, denna man har jag hört lite varstans på forumet och det redan långt tillbaka, är också nyfiken på vad han har att säga. Så låt oss sluta käbbla. För även om formatet kanske floppar så är ju tekniken intressant i sig.

#84

Postad 02 juli 2002 - 00:49

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Tack grabbar...jag har skrattandes läst mig igenom alla inlägg i denna tråd. Och jag som kände mig lite sur tidigare idag för att jag inte hittat rätt golvlister på Bauhaus.

You all made my day...

Trots att ett par försök gjorts att svara på frågan om slitaget så har jag inte riktigt fått grepp om saken. Min dotters Disney filmer på VHS ser inte roliga ut efter hennes tittande. Hur blir det med en två år gammal film i detta för Sverige nya kassett formatet om man tittat 10-20 gånger på filmen? Är det något kvar att spara på eller är det störningar i filmen så att det bara är att köpa ny film?

DVD är bra tycker jag så länge man håller repor och fläckar borta. "Hands-off" så att säga.

Eftersom jag vill ha fred på jorden och att alla ska krama varandra så går det bra att avreagera sig på mig. Jag är stabil...

Peace, love and understanding...he he he



Mvh
Julgran
Den bästa granen i stan

https://www.minhembi...sp?user=Julgran

#85

Postad 02 juli 2002 - 01:14

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Jag är fortfarande stabil...



Mvh
Julgran
Den bästa granen i stan

https://www.minhembi...sp?user=Julgran

#86

Postad 02 juli 2002 - 08:12

Unregistered0792a2ef
  • Unregistered0792a2ef
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
På biorummet står det att D-VHS har dubbelt så hög upplösning, men enligt mina beräkningar har den ca: 5ggr
så hög upplösning.
HDTV standarden= 1920*1080i
DVD standarden = 768*480i

-Kalle G

#87

Postad 02 juli 2002 - 12:05

Unregistered0792a2ef
  • Unregistered0792a2ef
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
När man snackar om upplösning så borde man mena hela bilden!

-Kalle G

#88

Postad 02 juli 2002 - 13:36

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Julgran: angående slitaget så nämnde jag något om det i en tidigare kommentar.

Det närmsta jag vet om hur länge man kan spela ett band utan problem är den butik i NY som tydligen kört ett band 2veckor i sträck, inga som helst problem med bild eller ljud. Den lär ju självklart hålla mycket längre, men det är den längsta kontinuerliga drift jag läst om än så länge =P

#89

Postad 02 juli 2002 - 16:51

Unregisterede58b3d0a
  • Unregisterede58b3d0a
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Ja, inte är det särskilt roligt att vara konsument nuförtiden.
Eller är det tvärtom?!

Nya format dyker upp lika ofta som det regnar under den s.k "svenska sommaren".
När det gäller D-Theater är det säkerligen jättebra men som
jag och säkert månbga andra känner orkar man inte mer.
Nu räcker det!

Samma sak gäller det mesta, nya mobiler spottas ut i en aldrig sinande ström.
Sen det "nya" Tv formatet "widescreen" då ska man köpa ny TV, men vänta, nej nu släpps pixelplus fast oj nu ska det snart vara plasma och HD TV.

Och alla dessa ljudformat sen !!!
Först var det Pro-logic, skitballt, en kvart senare iochmed DVD så var det MPEG eller Dolby digital och där segrade tillslut DD, ja tänkte man nu är det klart, jo hej du!
Inte hann man mer än hem så la sig DTS in i leken och då var man tvungen att ha både DD och DTS. Nu ska man dessutom ha 6 kanaler, minst 6.1 och DPL2, gärna lite DTS-ES och en eller två specialformat till.
Behöver jag nämna hur det är med datorer.. knappast.

Nå, nu är man ju ingen bakåtsträvare och visst är det kul med "bättre" grejer men min gissning är att "vanliga dödliga" precis som jag inte orkar bry sig.

Jag skulle nog vara väldigt försiktigt med att införskaffa D-Theater för snart kommer D-Theater widescreen special och sen D-Theater extra resolution och sen......

Åsså avslutar man med en klassisk... fast om jag hade massor av pengar.... jaja ni förstår vad jag menar.

#90

Postad 02 juli 2002 - 19:03

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
H.B.O: DVHS är systemet japp, men eftersom D-Theater material inte går att spela på DVHS spelare (i nuläget) utan bara på den D-Theater maskin som finns så får man tolka som JVC 30000 är synonymt med D-Theater.

#91

Postad 02 juli 2002 - 19:06

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Om det är så att bilden är så fantastiskt mycket bättre och ljudet bibehålls, då skulle jag också vilja ha alla mina favoritfilmer i detta nya format.

Vem vill inte förbättra bilden och ljudet?

Jag har redan nu bestämt mig för vilken nästa förstärkare ska bli. Jag har också redan sneglat på nästa generation högtalare. Dessutom har jag funderat lite på vilken CRT jag vill byta upp mig till nästa gång. Det är en ständigt pågående process som givetvis inte få gå ut över prylhysterien. När man har råd så byter man upp sig till något bättre och nyare. Steg-för-steg så att säga.

Även Rom byggdes inte på en dag...

Mvh
Julgran
Den bästa granen i stan

https://www.minhembi...sp?user=Julgran

#92

Postad 02 juli 2002 - 21:10

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ok nin. Men jag hade nog väntat ändå. För det hade inte varit kul om formatet hade blivit totalt bortglömd av alla till och med jvc. Då står man där med en dyr onödig sak. Jag betvilar inte alls dess kapacitet.


Nä, men som det är sagt innan så är inte detta ett format för "svensson" utan för amerikanska och japanska videophile marknaden. Eftersom vi inte kommer får några D-theater spelare i europa så länge vi inte har en HD standard så riktar detta endast till dom med stort intresse och med bra projektor.
Jag kommer köpa en:

80% av skälet för att få så bra bild som möjligt med vanliga VHS och att använda som en extern comb filter till mina laserdisc spelare.

10% av skälet för att kunna spela in med kanon kvalite

10% för att köpa några filmer med kanon kvalite.


Trots att ett par försök gjorts att svara på frågan om slitaget så har jag inte riktigt fått grepp om saken. Min dotters Disney filmer på VHS ser inte roliga ut efter hennes tittande. Hur blir det med en två år gammal film i detta för Sverige nya kassett formatet om man tittat 10-20 gånger på filmen? Är det något kvar att spara på eller är det störningar i filmen så att det bara är att köpa ny film?


Ja, men tror nog att dessa kassetter är av mkt bättre kvalite än dom vhs kassetter du snackar om. För om jag har flera 100-tals vhs kassetter som är över 20 år gamla och är välanvända och har inga störningar varför har så många problem?? Dåliga videos? Ja, i en del fall. Dåliga band? Ja, vissa av dagens band är av sämre kvalite.

#93

Postad 02 juli 2002 - 22:46

Unregistered4de6eba2
  • Unregistered4de6eba2
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0
Det där känns väldigt bekant Julgran

https://www.minhembi...asp?user=Ulkesh

#94

Postad 03 juli 2002 - 15:42

Unregistered46586948
  • Unregistered46586948
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Lite kommentarer efter att ha läst igenom denna tråd.

D-theater är benämningen på själva krypteringen av informationen (kopieringsskyddet). Utan det hade filmbolagen alldrig släppt högupplöst film.

D-vhs är systemet som man spelar in på. Liksom DVD-film kan ha macrovision skydd (eller inte) kan D-vhs band ha information med D-theater skydd.

Band eller inte?. Proffesionell bild/ljud industri använder i mycket hög grad band som media för att lagra information. Det funkar bra. Jag känner ingen tvekan för att köpa höhupplöst film som lagras digital på band. Om det funkar för proffsen funkar det för mig.

JVC-spelare med D-theater spelar VHS, S-VHS, D-VHS och D-VHS med D-theater kryptering.

D-theater banden ser likadana ut som vanliga VHS band.

När Göran började prata om mig D-thetaer var jag mycket tveksam bl.a. av de skäl som framkommit i denna tråd... band, interlaced osv. MEN när vi första gången kopplade in och tittade på bilden på Biorummet var jag såld på några sekunder.
En sådan fantastisk bild. Färger, kontrast, svärta, djup jaaa bilden är helt enastående. Jag är säker på att alla som tittar på bilden kommer vilja ha! Oavsett ev. nackdelar.

De flesta CRT projjar klarar av att visa bilden. Begagnade från ca 30.000. En sådan kombination ger en bild som är klart överlägsen allt man kan se i Sverige. En adapter för några tusen kan behövas emellan spelare och projektor.

D-theater är ett entusiast format (liksom Laserdiscen en gång var). Industrin säger själva att så är fallet. D-theater kommer inte ersätta DVD. Däremot tror jag många entusiaster liksom jag kommer satsa på den bästa bild som går att få - och just nu är det D-theater. Vi får hoppas att det kommer mycket bra film under det kommande året.

Filmerna som vi kommer kunna se kommer vara import ifrån USA. Så man kan glömma svensk text osv. Precis som med Laserdiscen.

Det stämmer att när man säger dubbelt så hög upplösning som DVD som pratar vi om antalet linjer. Pratar man bildpunkter så är upplösningen flera gånger högre, vilket någon påpekade här tidigare...

Jaa det var lite synpunkter från en som fallit pladask för D-theater.
/Anders

#95

Postad 03 juli 2002 - 16:25

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Band eller inte?. Proffesionell bild/ljud industri använder i mycket hög grad band som media för att lagra information. Det funkar bra. Jag känner ingen tvekan för att köpa höhupplöst film som lagras digital på band. Om det funkar för proffsen funkar det för mig.

J
epp, men så är det knappast vanliga vhsband de använder.

Kommentaren från nin är för rolig. Alla andra märker att det blir slitage på vanliga vhs trots att man är rädd om dem. Självklart att det slits efter mycket filmtittande.

#96

Postad 03 juli 2002 - 16:30

Unregistered80a69f88
  • Unregistered80a69f88
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Du matså, jag tror att det är du som lyckas få ihop 3 mil långa (sidledes) inlägg, du verkar ha egen stil till quotes. Hur gör du?

#97

Postad 03 juli 2002 - 17:44

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Bra fråga Hl. Jag gör inget för att få dem tre mil långa. Och varför skulle jag göra det besvärligare??? Marcus har tydligen samma problem, se ARioch tråd om CD,dvdljud

#98

Postad 03 juli 2002 - 18:00

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Jepp, men så är det knappast vanliga vhsband de använder.

Kommentaren från nin är för rolig. Alla andra märker att det blir slitage på vanliga vhs trots att man är rädd om dem. Självklart att det slits efter mycket filmtittande.



Det är sant mats, det är inte VHS band dom använder. Men
jag ska förklara för dig att det finns olika kvalite på VHS band också!! Jag håller med om att dom senaste 8 kanske 10 åren så har banden till hyr/köp original oftast varit av sämre kvalite för att spara pengar åt företagen.
Men det jag hoppas och tror är att för D-theater banden som är lite dyrare och skall användas av "känsligare" publik så använder dom band av bra kvalite.
Och detta snack med slitage mats, har DU haft mellan 600-800 st gamla hyr original som kom mellan 79-84??
Inte? Nä, men det har jag och kan säga dig att om man varit någolunda rädd om dessa så är dom i kanon skick.
Eftersom jag har en bra video och har samlat på sådana filmer i över 12 år och har en STORA samlar krets som jag kan referera till så anser jag mig veta att BRA VHS band håller! Kan tillägga att jag senast igår såg en gammal skräckis på VHs som släpptes 82/83 på hyr original och den var i perfekt skick med endast 2 små streck som blinkade till innan själva trailerna började. Inga andra problem, för det skulle min Barco på 100 tum verkligen visa.

#99

Postad 03 juli 2002 - 18:05

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Tror jag också. Men jag vet många filmfantaster inte skulle vilja gå tillbaka till band igen.
Apropå dina band nin så har du nog haft tur. Vi (jag och min fru) är också rädd om våra köpfilmer på vhs. Vi har också spelat dem ofta. Men vi märker slitage på banden och det gör andra också.

Nog om det.

#100

Postad 03 juli 2002 - 18:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
quote: Proffesionell bild/ljud industri använder i mycket hög grad band som media för att lagra information. Det funkar bra.

Lite OT men:

Fick mig att fundera. Det är ju hur ofta som helst man hör den något skärrade nyhetsuppläsaren säga "Reportaget kommer strax, det är bara lite problem med bandmaskinen. Vi går vidare istället "

Funkar hyfsat, skulle jag vilja säga.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.