Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommer ni att uppgradera till Dolby Atmos?

666 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-NR636 (Surroundförstärkare) 9 6,94 (17) Inga priser
Onkyo TX-NR838 (Surroundförstärkare) 8 7,5 (1) Inga priser
Onkyo TX-NR737 (Surroundförstärkare) 6 7 (4) Inga priser
Onkyo TX-NR3030 (Surroundförstärkare) 5 8 (2) Inga priser
Onkyo TX-NR1030 (Surroundförstärkare) 5 9 (4) Inga priser
Onkyo PR-SC5530 (Surroundförsteg) 4 7,5 (1) Inga priser
Yamaha RX-A3040 (Surroundförstärkare) 9 8,83 (5) Inga priser
Yamaha RX-A2040 (Surroundförstärkare) 7 (0) Inga priser
Marantz SR7009 (Surroundförstärkare) 7 8,5 (11) Inga priser
Marantz AV8802 (Surroundförsteg) 1 8,33 (2) Inga priser
Marantz AV7702 (Surroundförsteg) 5 7 (1) Inga priser
Pioneer SC-LX88 (Surroundförstärkare) 3 (0) Inga priser
Pioneer SC-LX78 (Surroundförstärkare) 1 (0) Inga priser
Pioneer SC-LX58 (Surroundförstärkare) 9 8 (2) Inga priser
Onkyo HT-RC660 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (7) Inga priser
Onkyo SKH-410 (Surroundhögtalare) 4 7,5 (1) Inga priser
Integra DTR-70.6 (Surroundförstärkare) 1 (0) Inga priser
Onkyo TX-NR646 (Surroundförstärkare) 8 8 (13) Inga priser
Marantz AV8802A (Surroundförsteg) 1 8,75 (3) 24 990:-
Marantz AV7702 MKII (Surroundförsteg) 1 8,75 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Pioneer SC-LX79 (Surroundförstärkare) 1 8,5 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Sony STR-DN1080 (Surroundförstärkare) 7 7,29 (37) Inga priser
63 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Arcam AV Receivers och AV Processor (1627 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 1 år sedan
Sony KD-75XE9405 Dolby Atmos? (1 inlägg) 1 år sedan
Stora problem med Sony STR-DN1080 - tappar bild (2 inlägg) 3 år sedan
Yamaha RX-V685 eller annat? (9 inlägg) 3 år sedan
Onkyo 2014: TX-NR535, TX-NR636, TX-NR737, TX-NR838 (81 inlägg) 3 år sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Dilemma ang förstärkare till KEF R3 (8 inlägg) 3 år sedan
Felsöker aktiv sub i zon 2 (1 inlägg) 3 år sedan
Receiver med 2 hdmi ut och bra/enkel app? (0 inlägg) 4 år sedan
Marantz AV Receivers & AV Processor 2015 (178 inlägg) 4 år sedan
Någon som är kunnig på Marantz SR 7009? (6 inlägg) 4 år sedan
Hembioreceivers - Med musiken i fokus (115 inlägg) 4 år sedan
Kombinera gammalt & nytt 5.1 till t.ex. 7.1? (2 inlägg) 5 år sedan
Störigt problem med Sony TV till pc (16 inlägg) 5 år sedan
NU7105 4k? (2 inlägg) 5 år sedan
Vilken förstärkare av dessa 4 alternativ? (5 inlägg) 5 år sedan
Uppgradera till UHD/HDR stöd (4 inlägg) 5 år sedan
Onkyo AV Receivers 2015 (177 inlägg) 5 år sedan
Onkyo RZ720 eller Sony DN1080 (11 inlägg) 5 år sedan
Passthrough HD ljud genom TV HDMI ARC (13 inlägg) 5 år sedan
windows 10 problem hdmi arc Hjälp! (4 inlägg) 6 år sedan
Pioneer AV Receivers 2015 (85 inlägg) 6 år sedan
Yamaha RX-A2040 vs RX-A2050, dubbla effekten i 5 kanals drivning? (0 inlägg) 6 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 6 år sedan
Onkyo SKH-410 Atmos (9 inlägg) 7 år sedan
Söndrig Onkyo TX-NR609 - Laga eller 1250 kr? (19 inlägg) 7 år sedan
Hjälp mig hitta en bra AVR (musik, 4k-stöd)? (5 inlägg) 7 år sedan
Får inte igång Dolby Atmos på vissa filmer (66 inlägg) 7 år sedan
Får inte till ARC, LC46LE631E - Onkyo 636 (5 inlägg) 7 år sedan
Behöver tips på förstärkare till Dali Helicon MK2! (12 inlägg) 8 år sedan
Koppla sonos till Onkyo TX-NR646 (13 inlägg) 8 år sedan
Er expertis önsvärd till förstärkare (4 inlägg) 8 år sedan
vad är bäst av dessa? (7 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-NR646 vs Marantz SR5010 (4 inlägg) 8 år sedan
Byta uppgradera bio reciver (31 inlägg) 8 år sedan
Hjälp för dolby atmos setup (35 inlägg) 8 år sedan
Ljudformat surround samt klangfråga (13 inlägg) 8 år sedan
funderar att skaffa atmosförstärkare (36 inlägg) 8 år sedan
Snabb fråga vilken skall jag välja (31 inlägg) 8 år sedan
Atmos vs 7.1 vs 5.1? Hmmm (6 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-NR838 (7 inlägg) 8 år sedan
Yamaha RX-A810 vs Onkyo HT-RC660 (TX-NR636) (1 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-NR838 vs Denon AVR2200 (1 inlägg) 8 år sedan
Marantz AV8802 (2 inlägg) 8 år sedan
Yamaha 08 vs Yamaha 15? (10 inlägg) 8 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 9 år sedan
Marantz bioreceiver eller bioförsteg? (35 inlägg) 9 år sedan
Hembioreciver till Canton Ergo RC-L (6 inlägg) 9 år sedan
Yamaha RX-A3030 vs RX-A2040 ? (13 inlägg) 9 år sedan
Receiver runt 10K. 4 alternativ. Vilken ska jag välja? (15 inlägg) 9 år sedan
Lite köpråd & tips - (totalt okunnig om förstärkare & högtalare.) (7 inlägg) 9 år sedan
Problem. Bild genom HDMI, uppspelning av ljud från annan källa NET (ex spot (2 inlägg) 9 år sedan
Yamaha RX-1040/2040 7490:-/10990:- (6 inlägg) 9 år sedan
4K pass-through receiver (11 inlägg) 9 år sedan
Nån som köpt yamaha 1040/2040/3040 ännu? (71 inlägg) 9 år sedan
Onkyo NR636 vs NR727 (32 inlägg) 9 år sedan
Pioneer High-End 2014 på gång!!! (26 inlägg) 9 år sedan
Onkyo TX-NR1030 and TX-NR3030 AV receivers, flagship PR-SC5530 (6 inlägg) 9 år sedan
Yamaha rx-a3040 med DLS Flatbox och DLS M TWO med NAD c275bee (2 inlägg) 9 år sedan
Rotel Ra-12 mot Marantz SR-7009 (2 inlägg) 9 år sedan
Integra (358 inlägg) 9 år sedan

#351

Postad 19 april 2015 - 21:58

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Jag hade trigger problem för nått år sedan då va det kabeln som de va fel på, köpte då en annan å då funka det

#352

Postad 22 maj 2015 - 14:57

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Immersive audio (Atmos/DTS:X/Auro3D) på faktiska biografer skulle jag inte tacka nej till.

I ett 'vanligt' hem och vardagsrum med redan existerande hemmabio anläggning... nej, tack. 

Har man ett dedikerat rum - go for it! I övrigt tror jag faktiskt detta blir en flopp eftersom det är en minoritet som har dedikerade rum.



#353

Postad 22 maj 2015 - 16:54

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Immersive audio (Atmos/DTS:X/Auro3D) på faktiska biografer skulle jag inte tacka nej till.

I ett 'vanligt' hem och vardagsrum med redan existerande hemmabio anläggning... nej, tack. 

Har man ett dedikerat rum - go for it! I övrigt tror jag faktiskt detta blir en flopp eftersom det är en minoritet som har dedikerade rum.

Nä tycker lite likadant, det skulle väl vara DTS X då möjligen som enligt någon artikel skulle kunna tillföra något även i befintliga 5.1 och 7.1 anläggningar om det skulle komma att fungera som författaren hade förstått det. Det var vissa oklarheter tydligen men man hade sagt sig ha en ambition att det nya ljudformatet skulle vara bakåtkompatibelt med anläggningar som är vanliga i dagsläget.


Redigerat av Blåtand, 22 maj 2015 - 18:57.


#354

Postad 22 maj 2015 - 19:41

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

^ Sant. Återstår att se då!



#355

Postad 05 juli 2015 - 08:43

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig lite av min lilla Atmos-lyssning hos Reference Audio i Stockholm. De har en liten anläggning med Genelec- högtalare och ett Marantz försteg. Om jag minns rätt är det de mindre One och Two högtalarna och även Genelecs subbar, två stycken.

Hade inte hört genelec innan, vart imponerad av vad de presterar, även subbarna. Körde två korta filmsnuttar, och effekten av Atmos-kanalerna var helt klara. Behövde inte anstränga mig det minsta för att höra skilnaden med och utan Atmos, trodde innan att det skulle vara en grötig ljudbild.

Nä, det var häftigt, och jag skulle absolut kunna ha det här hemma. Tänker Jurrasic World, måste vara kalas. Kan dock tänka mig att det krävs bra produktion för att det inte ska bli soppa av ljudbilden.

Sen är det ju som det är att montera högtalare i taket hemma i vardagsrummet, går inte hos mig tyvärr.

#356

Postad 05 juli 2015 - 09:02

tony97
  • tony97
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 1
Jag har haft Dolby Atmos i min biograf sedan mitten av december 2014. Enligt min åsikt ger det ljudet en helt ny dimension vilket är riktigt häftigt.
Ni som dömmer ut detta kan knappast ha testat detta i ett dedikerat biorum eller i en butik som kan sina saker.

I höst öppnar ju dessutom SF sin första IMax biograf i Stockholm med minst två salonger med Dolby Atmos (källa SFBios hemsida).

#357

Postad 05 juli 2015 - 09:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 2

Av estetiska skäl dömmer jag ut det i mitt vardagsrum ja, men i ett dedikerat biorum en självklarhet inom en snar framtid tycker jag..


Redigerat av mcmike, 05 juli 2015 - 09:46.


#358

Postad 06 juli 2015 - 16:45

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har haft Dolby Atmos i min biograf sedan mitten av december 2014. Enligt min åsikt ger det ljudet en helt ny dimension vilket är riktigt häftigt.
Ni som dömmer ut detta kan knappast ha testat detta i ett dedikerat biorum eller i en butik som kan sina saker.

I höst öppnar ju dessutom SF sin första IMax biograf i Stockholm med minst två salonger med Dolby Atmos (källa SFBios hemsida).

Har man plats och möjlighet så tror jag säkert att Atmos är framtidsmelodin. Får jag någon gång tid att bygga bio i gillestugan så kommer jag säkert att överväga detta. Eftersom det ligger en bit bort i tiden och det fortfarande rör sig en hel del kring kommande format, kopieringsskydd osv. så valde jag att skjuta detta till senare. Då min receiver bara la av en dag så blev det lite brådis att ersätta den. Då valde jag att beställa en CX-A5000 som tyvärr inte kommer att få dessa nya finesser. Men för 15ksek så är det en sjutusan till processor. Så länge anläggningen blir kvar på boplanet så kommer det inte att kunna bli så mycket mer än 7.2 möjligen och då är denna processor svårslagen till priset.



#359

Postad 06 juli 2015 - 16:58

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har man plats och möjlighet så tror jag säkert att Atmos är framtidsmelodin. Får jag någon gång tid att bygga bio i gillestugan så kommer jag säkert att överväga detta. Eftersom det ligger en bit bort i tiden och det fortfarande rör sig en hel del kring kommande format, kopieringsskydd osv. så valde jag att skjuta detta till senare. Då min receiver bara la av en dag så blev det lite brådis att ersätta den. Då valde jag att beställa en CX-A5000 som tyvärr inte kommer att få dessa nya finesser. Men för 15ksek så är det en sjutusan till processor. Så länge anläggningen blir kvar på boplanet så kommer det inte att kunna bli så mycket mer än 7.2 möjligen och då är denna processor svårslagen till priset.

Intresserad av att höra vad du tycker om Yamaha:n.



#360

Postad 06 juli 2015 - 17:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Intresserad av att höra vad du tycker om Yamaha:n.

Skrev några rader på prisjakt häromdagen.
Tänkte jag skulle skriva något medans maskinen fortfarande finns till försäljning.
 

Nu har jag ju inte hunnit testa alla obskyra funktioner ännu så det är främst ett första utlåtande om hur den låter och lite fokus på hur den klarar sig i stereo.

Kanske kan bli aktuellt med vissa mindre justeringar senare när jag hunnit gräva djupare men just nu så är det den kommentering jag har.



#361

Postad 07 juli 2015 - 15:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Skrev några rader på prisjakt häromdagen.
Tänkte jag skulle skriva något medans maskinen fortfarande finns till försäljning.
 

Nu har jag ju inte hunnit testa alla obskyra funktioner ännu så det är främst ett första utlåtande om hur den låter och lite fokus på hur den klarar sig i stereo.

Kanske kan bli aktuellt med vissa mindre justeringar senare när jag hunnit gräva djupare men just nu så är det den kommentering jag har.

Nice recension. Lite häktad på att som nästa lösning köra processor och 5-7 kanals steg. Spanat på några alternativ inför framtiden, där Marantz mm8077 ihop med en processor hade varit häftigt eller Arcam synd bara att Arcam är allt för dyr.



#362

Postad 07 juli 2015 - 16:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Nice recension. Lite häktad på att som nästa lösning köra processor och 5-7 kanals steg. Spanat på några alternativ inför framtiden, där Marantz mm8077 ihop med en processor hade varit häftigt eller Arcam synd bara att Arcam är allt för dyr.

Finns många schyssta begagnade steg. Lite färre roliga begagnade processorer, men å andra sidan behöver du inte alla de senaste funktionerna så kan du få en väldigt bra ljudmaskin billigt. Bara att ha is i magen och vänta på rätt tillfälle. Finns mycket pengar att tjäna och inte låter det sämre heller:-).

Arcam är som du säger väldigt trevliga men kanske i dyraste laget nytt. Men köper du ett begagnat slutsteg (Arcam, Krell, Bladelius, Nuforce, Sunfire eller dylikt..) så står det sig bra i många år framöver både i pris och ljud. Det är mer än man kan säga om mycket annat inom HiFi & Hemmabio.



#363

Postad 08 augusti 2015 - 12:00

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 1

Jag hade trigger problem för nått år sedan då va det kabeln som de va fel på, köpte då en annan å då funka det

Fick försteget reparerat på garantin. Kan ha varit så att jag varit lite oförsiktig när jag satt i triggersladden när försteget var igång (dock tror jag utgång två var kass från början). För att inte riskera något med reparerat försteg monterade jag säkringar på 0,16mA på triggerkablarna. Försteget drar nu igång båda mina slutsteg som det är tänkt.



#364

Postad 11 augusti 2015 - 03:54

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Får nog vackert vänta på att de gamla klassikerna mixas upp i det eller ett framtida format om jag ska tycka det är värt pengarna och insatsen, detta för att de flesta nya släpp känns rätt plastiga och överproducerade.

 

Hur det än är med det är det ändå rätt få titlar som stödjer det formatet och tidigare höjd-kanalsformat var det väl knappt något titel som stödde alls... Så jag kommer nog glida med och se hur det utvecklar sig där.

 

Köpte nyligen en receiver som jag var medveten om inte stödjer formatet, så det lär dröja år innan den byts ut.



#365

Postad 16 augusti 2015 - 10:15

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

En jämförelse mellan 2/4 takhögtalare, och "atmos enabled" vs riktiga takhögtalare.

 

http://www.soundandv...X1xItt4XvMvK.97



#366

Postad 20 augusti 2015 - 09:09

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 1

Jag kommer att skaffa så småningom, men tillgängliga maskiner är inte mogna ännu. Vill definitivt ha möjlighet att kunna skifta mellan Atmos/Auro och DTS:X - och ha olika konfiguration av vad som hamnar var i de olika formaten.

 

Testat takhögtalarplacering har jag redan gjort:

avs105.jpg

 

Har dessutom två andra högtalare redan satta för front-high, så för Atmos vill jag ha möjlighet till 6. (13.x.6)

 

Men för Auro så skulle man ju vilja att förstärkaren (eller processorn) fixat att skicka VoG till samtliga takhögtalare istället.



#367

Postad 30 oktober 2015 - 16:12

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Har uppdaterat till Onkyo TX-NR 838 som stödjer Dolby Atmos och med Onkyo SKH-410 som jag placerat på mina Dali40,har några bluray med Dolby Atmos och det märks skillnaden.Nöjd än så länge!



#368

Postad 04 november 2015 - 05:26

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag såg nu att även Martin Logan har börjat tillverka Atmos högtalare :)

 

http://www.martinlog...os-speakers.php

 

atmos-diagram.jpg

 

afx-group.jpg



#369

Postad 04 november 2015 - 08:13

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Själva grundidén att placera en högtalare ovanpå en annan högtalare.... :wacko:  :wacko:  :wacko:  :wacko:  *ryser*

 

Ursäkta mig, men vilken idiotisk gimmick branschen skapat med det här! Att överhuvudtaget dirigera ljud att studsa mot taket... vilket koncept!

 

Har varit och lyssnat på två sådana uppsättningar och det var allt annat än imponerande. Fokusen i ljudbilden förvrängdes. Det lät diffust och ur fas på något obehagligt sätt. Och allt bara för att försöka få en mer "omsvepande" ljudbild. Man kan redan uppnå det med korrekt placerade 5.1/7.1 standard anläggningar. Problem solved. Lösningen är inte nödvändigtvis fler högtalare, och definitivt inte placerade på varann. 

 

Om man nu vill njuta av korrekt immersive 3D-ljud så bör man åtminstone placera högtalarna där de är ämnade för ändamålet. Inte ovanpå en annan högtalare. Du riskerar att skapa fler problem än du löser, så att säga. Kan man inte det skulle jag råda folk att avstå (som mig själv, t ex).

 

Men visst... branschen får ju sälja fler högtalarlådor. Till personer som faller för detta.



#370

Postad 04 november 2015 - 08:14

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 1
Dedikerat biorum ligger en bit bort för mig. Men om det kan funka bra med högtalare som väggmonteras är jag sugen.
Min processor Marantz AV8003 börjar bli till åren. Sugen att byta till en recivern med modernare teknik och behålla slutsteget MM8003. Då får jag knappast brist på kanaler eller effekt.

#371

Postad 10 november 2015 - 17:00

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Har slängt upp 5 högtalare i taket.. ja nästan, i hörnen inför Auro 3.. + "Voice of God".. och snabb reflektion.. vilket lyft, blir ju en helt grym förbättring av "bubblan" jmf med ordinär 5.1.. Nu väntar man bara på mjukvaran Auro 3d och DTS-X.. kör lite med Audessy "height" till DTS MA och även det lyfter ju filmen , både bokstavligen och bildligt.. helt annan rymd.. håller med någon som skrev att detta är det största lyftet sedan Bluray ( eller vad det nu var..).

Så jag för min del är supernöjd, lite nytändning faktiskt.. Jag har rätt högt i tak i mitt vardags rum ( inte dedikerad biosalong, faktiskt..) och satte inte upp enorma högtalare, DLS av lite större modell, 25cm långa av lite limptyp, tror inte det behöver vara större för ändamålet.. VOG blev också det en DLS flatbox, perfekt att sätta i tak, var först inne på 4 sådana för Atmos men jag tror mer på Auro .. t.om frun köpte det efter lite demo med American Sniper.. fast fan vet om det berodde på Bradley Cooper snarare än högtaleriet... men visst 10.1 är rätt många kanaler.. jmf med förr.



#372

Postad 11 november 2015 - 18:26

Mangy
  • Mangy
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Funderar på om man ska hoppa på Atmos/DTS:X-tåget nu innan alla andra uppgraderingar man behöver göra kommer, tex 4K-projektor och ny BD-spelare.

 

Läser man denna tråd verkar det som iallfall vissa (eller alla?) Atmos-kapabla receivers kan simulera Atmos ur vanligt icke Atmos-kodat ljud tex vanligt DD TrueHD. Och att det verkar fungera ok/bra? Någon som har lust att utveckla detta lite mer? Nån som vet var man kan läsa mer om detta och hur det fungerar? Eftersom Atmosutbudet vad gäller filmer är begränsat blir det betydligt mer intressant att uppgradera redan nu och denna simulering av Atmos ur vanligt flerkanalsljud fungerar bra.

 

Är det samma sätt att göra denna simulering som hänger med själva Atmos-standardfunktionaliteten från Dolby eller verkar det vara upp till varje tillverkare att fixa hur man vill utnyttja tak-kanalerna för vanligt 5.1/7.1-material?



#373

Postad 11 november 2015 - 20:16

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...t.php?p=3352451

 

Atmos i en ljudlimpa, jovisst. Ungefär som att random airplayhögtalare skulle ha en bra stereobild.....

 

Förstår tillverkarna då nya klisterdekaler och standarder är guldgruvor för dem, men konsumenter som köper högtalare som skall "simulera", det förstår jag inte. Vilken bra 2-kanals stereo spöar ju skiten ur alla ljudlimpor och kan sätta fan på att ett bra surround(5.1/7.1) spöar skjortan för ett system med "simulerat" atmos med högtalare ovanpå de befintliga(för samma summa pengar).



#374

Postad 11 november 2015 - 20:34

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Kan flika in att jag har inhandlat ysp-5600 samt nya Yamaha subben på 1000 watt har provspelat den och kan säga att den är helt galet bra. Trodde aldrig det kunde vara så bra surround, kolla tmnt å jag hörde många gånger "atmos" ljudet som jag hört i min v-rums config. Kommer bli perfekt i nya vardagsrummet i huset. Blir en till likadan i sovrummet i julklapp :) fast med 300wattarn till sub

#375

Postad 12 november 2015 - 08:48

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Kan flika in att jag har inhandlat ysp-5600 samt nya Yamaha subben på 1000 watt har provspelat den och kan säga att den är helt galet bra. Trodde aldrig det kunde vara så bra surround, kolla tmnt å jag hörde många gånger "atmos" ljudet som jag hört i min v-rums config. Kommer bli perfekt i nya vardagsrummet i huset. Blir en till likadan i sovrummet i julklapp :) fast med 300wattarn till sub


Funkar säkert som en kompromiss. Alla vill och kan ju inte placera ut 9-11 högtalare i rummet.
Är den värd pengarna? Var ju inte gratis direkt.

#376

Postad 12 november 2015 - 09:32

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Måste säga att jag hunnit med tmnt, halva transformers samt unbroken, den är sjukt överraskande bra, så bra att jag kommer använda den i v-rummet och köpa en till. Den har sjukt bra tryck å många inställningsmöjligheter. Utan mic inställningen har jag inte prövat. Den trådlösa sändarn till basen har jag inte hunnit pröva heller utan koppla direkt in. Köpte mått fäste till för 800 som verkar vara CP bökigt att montera.

Jag rekommenderar 5600 verkligen. Men med sub.

Jag har den på bevakning på prisjakt nu så strax ligger det en till på mitt flyttlager:)

#377

Postad 12 november 2015 - 10:40

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...t.php?p=3352451

 

Atmos i en ljudlimpa, jovisst. Ungefär som att random airplayhögtalare skulle ha en bra stereobild.....

 

Förstår tillverkarna då nya klisterdekaler och standarder är guldgruvor för dem, men konsumenter som köper högtalare som skall "simulera", det förstår jag inte. Vilken bra 2-kanals stereo spöar ju skiten ur alla ljudlimpor och kan sätta fan på att ett bra surround(5.1/7.1) spöar skjortan för ett system med "simulerat" atmos med högtalare ovanpå de befintliga(för samma summa pengar).

 

Något patetiskt faktiskt. 



#378

Postad 12 november 2015 - 10:45

Mangy
  • Mangy
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Inte säker på om vissa av de svar som postats efter mitt förra inlägg var kopplat till mitt inlägg eller inte men för att förtydliga så menar jag inte att simulera Atmos ur tex en ljudlimpa utan hur bra Atmos receivrar med takhögtalare inkopplat kan utnyttja dessa takhögtalare för "vanligt" dolby digital eller dts 5.1/7.1 material.

#379

Postad 12 november 2015 - 12:51

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Har man bara stött på vanliga ljudlimpor i billigare segment så kan jag förstå att man har invändningar mot dom. Men Yamaha's Ljudlimpor är mer som ljudprojektorer o inte en vanlig 2.1 lösning. Har själv haft en gamal ysp-800 och den gav riktigt bra 5.1 ljud fast en bas behövdes för de lägre frekvenserna. Sen ger självklart en riktigt bra 5.1, 7.1, 9.1 uppsättning bättre surround ljud. Dessa är ju till för de som inte vill eller kan ha en massa högtalare i rummet.

#380

Postad 12 november 2015 - 13:26

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 1

Har man bara stött på vanliga ljudlimpor i billigare segment så kan jag förstå att man har invändningar mot dom. Men Yamaha's Ljudlimpor är mer som ljudprojektorer o inte en vanlig 2.1 lösning. Har själv haft en gamal ysp-800 och den gav riktigt bra 5.1 ljud fast en bas behövdes för de lägre frekvenserna. Sen ger självklart en riktigt bra 5.1, 7.1, 9.1 uppsättning bättre surround ljud. Dessa är ju till för de som inte vill eller kan ha en massa högtalare i rummet.

 

Du menar att den simulerar 5.1 ljud  ;) Ingen ljudlimpa kan, mig veterligen, åstadkomma äkta surroundljud.

De lär väl ändå vara många gånger bättre än en platt-tv's inbyggda högtalare, men det är en annan femma.


Redigerat av RickyDeg, 12 november 2015 - 13:26.


#381

Postad 12 november 2015 - 14:42

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Den har separata element sån riktasnin å studsar, jag har ett hemmabiosystem för 100+papp å jag är hobbylyssnare, fått det calibrerat av en ljudtekniker, för 15000 för 5600 så är det sjukt bra, jag är osäker på om jag kommer spendera många kvällar i biorummet när jag hellre ligger i sängen framför en 75a med limpan å subben.

Måste säga att jag nog inte skulle byggt mitt stora system nu i efterhand. Låter säkert helt konstigt.

#382

Postad 22 december 2015 - 09:39

Thomas i Örebro
  • Thomas i Örebro
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Ny firmware finns nu att hämta...

#383

Postad 23 december 2015 - 01:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 1

Ny firmware för vad?

 

Jag har lagt beställning på en Marantz sr7010 och tänkte ha min Onkyo tx-nr1008 som slutsteg tills jag får råd att köpa ett riktigt slutsteg. Så kommer köra 7.2.4 är planen för Atmos och Dts X sen vet jag inte om man skulle satsa på Auro 3d med? Fast mitt rum är ju så litet så vet inte om det är möjligt platsmässigt o vräka in ännu fler högtalare än de jag har och har köpt in. System One od520 utomhus högtalare som ska användas till Atmos och dts X i taket.

 

Nån här som vet hur man ska koppla ihop receivrarna, så min gamla kan fungera som slutsteg för två av kanalerna?



#384

Postad 23 december 2015 - 02:48

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Jag har en Marantz SR7010, System Audio Mantra 50, 10, 5. Funderar på vad jag ska ha för Atmoshögtalare. Jag vill gärna ha några som kan stå på mina Mantra 50. Har ni några tips? 



#385

Postad 24 december 2015 - 09:51

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Är dessa något att ha som takhögtalare till atmos ?

 

 

http://www.brl.se/sv...-one-ic820.html



#386

Postad 25 december 2015 - 17:54

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

jag har en onkyo tx-rz 800 med atmos och dts-x.



#387

Postad 25 december 2015 - 18:14

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Ny firmware finns nu att hämta...

Hittade ingen ny firmware för min AV7702.. 



#388

Postad 30 december 2015 - 09:39

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Har 5.1.4 nu (har inte hunnit koppla in än) , blir det vanlig 5.1 när man kör filmer utan dolby atmos ?



#389

Postad 30 december 2015 - 10:35

danli560
  • danli560
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Har 5.1.4 nu (har inte hunnit koppla in än) , blir det vanlig 5.1 när man kör filmer utan dolby atmos ?


Det bestämmer du själv i förstärkaren, vissa ljudlägen använder alla högtalare andra inte.

#390

Postad 12 januari 2016 - 09:27

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Jag har en Marantz SR7010, System Audio Mantra 50, 10, 5. Funderar på vad jag ska ha för Atmoshögtalare. Jag vill gärna ha några som kan stå på mina Mantra 50. Har ni några tips? 

Jag kör med Onkyo SKH-410 på mina svarta Mantra 50. Passar riktigt bra storleksmässigt. Billigt också.

Men helt snyggt är det inte... hade hellre haft i taket om jag haft möjlighet!

 

https://www.prisjakt...t.php?p=2759072


Har 5.1.4 nu (har inte hunnit koppla in än) , blir det vanlig 5.1 när man kör filmer utan dolby atmos ?

Rekommenderar INTE att köra med Atmos-högtalarna när du har vanligt 5.1-ljud. Blir inget bra...



#391

Postad 12 januari 2016 - 13:26

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

varför blir det inte bra då. själv kör jag med 5.1.2 atmos. tycker att det är inte så mycket ljud som kommer ut ur dom 2st extra högtalarna. desto kraftigare ljud ur dom andra högtalarna.


Redigerat av mr richards, 12 januari 2016 - 13:42.


#392

Postad 12 januari 2016 - 13:39

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Hm jag har inte märkt någon försämring av att använda Dolby surround upmix. Tycker det fungerar liknande som front-high som jag hade tidigare.



#393

Postad 14 januari 2016 - 15:37

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Det handlar om vilka preferenser man har. Jag tycker att ljudet blir mer diffust.

Har en Pioneer LX-78, och kör 5.1.2, med Onkyo SKH-410



#394

Postad 14 januari 2016 - 15:47

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Sådana där DSP-trix låter sällan övertygande. Inte ens i Atmos-anläggningar. Undantag finns väl, men om ljudspåret huvudsakligen är mixat för 5.1 så låter det oftast bäst i just 5.1... inte så konstigt egentligen.



#395

Postad 14 januari 2016 - 17:06

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

 Även om ljudbilden blir större med Atmos inkopplade så tappar den attack och gnista.



#396

Postad 14 januari 2016 - 18:40

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Det handlar om vilka preferenser man har. Jag tycker att ljudet blir mer diffust.

Har en Pioneer LX-78, och kör 5.1.2, med Onkyo SKH-410

Ja det stämmer att det handlar om olika preferenser bland annat, men sedan kan inställningar, placering och modell av högtalare avgöra hur det kommer låta. Jag hade tidigare front-high (Yamaha ns333) och det jag gillade med det var att dialogen lyftes åtminstone i mitt rum med thx-cinema pl2z. Nu när jag såg på Sleepy Hallow på Netflix så provade jag dolby upmix med nya uppsättningen och det blev inte riktigt samma effekt men liknande. Det blev som du säger lite diffust men det lät som det kom ovanifrån när åska o sånt kom.

 

Atmos i sig är väl tänkt att låta lite diffust enligt vad jag läst och hört.

 

Kör 5.2.4 med 4st System One od520 i taket.


Redigerat av film-fanatiker, 14 januari 2016 - 18:43.


#397

Postad 20 januari 2016 - 11:11

Unregistered95ea910d
  • Unregistered95ea910d
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Ni som kör 5.1.2 och har soffan mot väggen. Hur har ni placerat era atmos högtalare?


Redigerat av Unregistered95ea910d, 20 januari 2016 - 11:11.


#398

Postad 07 februari 2016 - 20:09

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Ni som kör 5.1.2 och har soffan mot väggen. Hur har ni placerat era atmos högtalare?

Jag använder Dynavocie Magic FX4 som jag roterat den ena fästpunkten och fäst i taket för att få ljudet snett nedåt. Se bild i mitt galleri.

https://www.minhembio.com/Honda



#399

Postad 08 februari 2016 - 13:56

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Jag har haft min Marantz (7010) i två veckor och har kört 5.1.2 hela tiden. Har 2 Dolby Enabled Speakers på frontarna som Atmos-högtalare.

Men i går la jag till två st. rear surround för att köra 7.1.2.

 

Låter kanonbra MEN;

 

Hur gör jag för att spela 7.1.2? Antingen får jag ut 5.1.2 (som förut alltså) eller 7.1 (ej Atmos).

 

Har provat flera olika källor. Det verkar inte som jag kan köra 7.1 på 5.1-materiel överhuvudtaget. 5.1.2 går däremot bra med 5.1 material.

 

Och med 7.1 material får jag inte fart på mina Atmos!

 

Har provat att välja ljudprogram med gröna och röda knapparna på fjärren men det hjälper ej. Vad gör jag för fel?

 

Hur funkar det för er som har andra märken än Marantz, får ni ut 7.1.2, och HUR?



#400

Postad 08 februari 2016 - 17:02

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0


Jag har haft min Marantz (7010) i två veckor och har kört 5.1.2 hela tiden. Har 2 Dolby Enabled Speakers på frontarna som Atmos-högtalare.

Men i går la jag till två st. rear surround för att köra 7.1.2.


Låter kanonbra MEN;


Hur gör jag för att spela 7.1.2? Antingen får jag ut 5.1.2 (som förut alltså) eller 7.1 (ej Atmos).


Har provat flera olika källor. Det verkar inte som jag kan köra 7.1 på 5.1-materiel överhuvudtaget. 5.1.2 går däremot bra med 5.1 material.


Och med 7.1 material får jag inte fart på mina Atmos!


Har provat att välja ljudprogram med gröna och röda knapparna på fjärren men det hjälper ej. Vad gör jag för fel?


Hur funkar det för er som har andra märken än Marantz, får ni ut 7.1.2, och HUR?


Vad säger förstärkaren när du gör en kalibrering av alla högtalare.

Sen menar du att du vill köra fejk dolby alltså en surround omvabdling i förstärkaren med vanligt 5.1 och 7.1 material? Vad händer med dolby atmos material?



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.