Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur kan vintage Sansui ha bättre data än nya dyra förstärkare!

185 svar till detta ämne 70-tals förstärkare
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 28 april 2015 - 16:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det är väl bara att konstatera att få högkvalitativa produkter har lanserats som just Philips produkter.

 

Det jag pekade på när den här diskussionen inleddes var att bara för att Philips koncerner äger ett annat märke så behöver man inte lansera skitprodukter med detta fabrikats logga på fronten. Meningen med förvärvet kan mycket väl vara att lansera bättre produkter för en mer kräsen marknad.

Man gör som alla andra större koncerner och försöker nå en så bred publik som möjligt med sina olika fabrikat....titta bara på hur Volkswagen gör med sina olika märken.

 

Kunnandet finns där men konstruktörerna får helt enkelt inte fria händer och medel att göra produkter som är fantastiska med en hög tillverkningskostnad.
Det är inte till oss på detta forumet man vill sälja sina Philips produkter.


Redigerat av Blåtand, 28 april 2015 - 16:58.


#102

Postad 28 april 2015 - 17:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har själv aldrig imponerats särskilt mycket av Philips av samma anledningar som Ageve framhäver. Dock använder jag en Philips 32PFL3606H som datorskärm och den fungerar ypperligt i min mening. Ja åtminstone efter kalibrering med CalMAN RGB och att man har ställt in den i PC-läge. Det finns med all säkerhet bättre skärmar men den fyller mina krav.

 

Ffa då jag fick den gratis. ;)



#103

Postad 28 april 2015 - 19:26

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

För att återgå till mitt trådämne med förstärkare, vad säger ni om Bob Carvers utmaning på

80-talet, den gick ut på att han kunde kalibrera en egentillverkad lågprisförstärkare till att

låta identiskt med två av dåtidens high end, Conrad Johnsson och Mark Levinson.

hometheaterreview.com/carver/



#104

Postad 28 april 2015 - 23:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

För att återgå till mitt trådämne med förstärkare, vad säger ni om Bob Carvers utmaning på

80-talet, den gick ut på att han kunde kalibrera en egentillverkad lågprisförstärkare till att

låta identiskt med två av dåtidens high end, Conrad Johnsson och Mark Levinson.

hometheaterreview.com/carver/

 

Njae, det där låter lite som när man i studiovärlden med en plug-in alternerar ljudet man spelat in så att det "ska låta som en dyrare produktion". Det går inte att fuska sig fram hela vägen. En billig stärkare kan faktiskt göra ett bra jobb under rätt förhållanden. Men det är svårt om inte omöjligt att peta ned Mark L och CJ, Krell och andra från deras tokhöga produktnivå vid direkt jämförelse. Om man som lyssnare inte vill höra skillnaden så är kanske intresset i livet på annat än ljud.  ;)



#105

Postad 29 april 2015 - 10:05

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Ok, kanske därför man inte hört så mycket mer  av detta efter denna test, men det

är onekligen intressant med personer som rör om i grytan. ^_^



#106

Postad 29 april 2015 - 17:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Bob Carver är en skön prick, gillar mycket av det han åstadkommit.
Köpte ganska nyligen ett begagnat mångkanalssteg av fabrikat Sunfire och det finns lite ovanliga och roliga lösningar på detta.

För den som vill bekanta sig lite mer med hans ideér finns det White Paper att ladda ner från Sunfires hemsida.

 

Just exemplet på utmaning som nämns vet jag inte om de var något av hans mest begåvade påfund. Men tanken är onekligen intressant.



#107

Postad 30 april 2015 - 22:11

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Blåtand, du som verkar veta ganska mycket om detta, har/hade Sunfire någon renodlad 2-kanals förstärkare.

Skulle vara intressant om det fanns någon av äldre datum för ett ev köp.

 

Ps, hur bra är detta Sunfire du äger i förhållande till nyare biosteg.



#108

Postad 01 maj 2015 - 10:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Bob har gjort en mängd 2-kanals apparater tidigare innan hemmabio blev en stor grej.

 

När det gäller Sunfire som är hans mig veterligen senaste fabrikat så vet jag bara att det finns minst ett kraftfullare 2-kanalsslutsteg.

 

Tidigare fabrikat som han ligger bakom är Phase Linear och Carver och här finns det många roliga tvåkanals konstruktioner både transistor och rör baserade.

 

Problemet är möjligen att hitta dem begagnade här på hemmaplan, inte så vanligt förekommande. Vet att man för ett antal år sedan hade ett reportage om en tidig konstruktion från Bob som man hyllade stort som en riktig milsten i HiFi-världen men hittar tyvärr inte tidningen nu..

 

Mitt steg är inte så himla gammalt, konsruktionen gjordes 2006 och mitt steg köptes av förra ägaren runt 2009-2010.
Jag gillar ljudet då det är stort kraftfullt, detaljer men en viss rörkänsla i ljudet, får ses som neutralt men om möjligen på den lite varmare skalan vs. då lite kallare och mer analytiskt. Bob har en förkärlek för rör ljud varför det också finns möjlighet att utnyttja två olika högtalarterminaler som har lite olika karaktär. Vill du läsa mer om just detta så finns det manual på nätet och man kan hitta på en del olika konstellationer med att använda de i mitt fall 5-kanalerna lite hur man vill för biamp med olika karaktär då för höga resp. låga register. Mer rör likt ljud i övre och slagkraftigt i basen osv. Varje enskilt slutsteg/kanal är förberedd så att samma signal kan byglas vidare till annan internt slutsteg via RCA alltså på lågnivåsidan.

Tror det står om detta i det White Paper som jag hänvisade till.

 

Hur bra det är relativt andra biosteg. Skulle säga att det spöar det mesta i sin prisklass och kan mäta sig med dyrare, men det är vad jag tycker. För de pengar jag gav begagnat finns det inte ett mer prisvärt mångkanalsteg på jorden enligt mig:-)

 

Mitt steg är det mindre av två 5-kanals varianter där det större levererar dubbla effekten. Mitt ger "bara" 5*200 i 8 Ohm och 5*400 i 4 Ohm. Det blir knappt ljummet vid normal användning.


Redigerat av Blåtand, 01 maj 2015 - 11:06.


#109

Postad 01 maj 2015 - 17:18

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tack för infon, mycket intressant.

 

Har läst någon gång om Carver och Phase Linear, tror det var i HIFI MUSIK.

Får väl kolla igenom ebay för att se om något intressant dyker upp som inte

drar iväg för mycket i pris.



#110

Postad 01 maj 2015 - 22:27

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Har en polare som äger ett par Phase Linear högtalare. Vad går dessa för tro?  :mellow:



#111

Postad 02 maj 2015 - 16:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kan se att det finns en Sunfire TGR-3 till salu för 4000:- på Hifimagasinet.
Den skall vara riktigt bra på Stereo också enligt vad jag hört, 7*200 inbyggd effekt. När den var ny kostade den runt 40k.

 

Kan ju vara något om du vill få prova lite Bob....
 



#112

Postad 02 maj 2015 - 18:18

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tack för tipset, men vill helst ha en renodlad 2-kanalare. Tittar nu på ebay (England), om där kan finnas

något intressant som t ex Carver, Phase Linear, Sansui (givetvis), Kenwood mm mm. Annars tycker jag

att ditt tips verkar mycket vettigt och borde intressera många flerkanals uppgraderare med begränsad

plånbok och välljudsambitioner.


Redigerat av jbl l65a, 02 maj 2015 - 18:19.


#113

Postad 11 maj 2015 - 21:48

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Nu när denna tråden verkar somnat in så kommer jag ihåg ytterligare en innovation från Philips,

nämligen deras MFB-högtalare, (Motional Feedback). En märkligt väljudande pjäs som hade en

helt unik basåtergivning för sin storlek. En typ av servokontrollerad bas och inbyggd förstärkare

som var långt före sin tid. Trots relativt enkla element så spelar dessa modeller (tror det var 7-8 st i

olika årgångar från 1974 och framåt) med en makalöst bra baskontroll.  :)



#114

Postad 12 maj 2015 - 19:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Har inte sett dessa MFB. Men däremot har svärfar kvar ett par högtalare av märket Philips med diskant som man kan rikta in i valbar vinkel. Tror det är typ +/- 15grader från centrum



#115

Postad 12 maj 2015 - 20:58

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

https://www.youtube....?v=CP7KoCoJBBk.

Här är ovan en länk på youtube för MFB 567, som var den näst största (tror jag) i deras 500 serie

från 1974-78. 



#116

Postad 13 maj 2015 - 10:56

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Hade inte Philips en CD spelare från mitten av 90-talet som var väldigt bra?

Kommer ihåg att när jag jobbade på Audio Development så använde vi CDM4 och CDM4MD som bas för CD-testarna. Hart för mig att det fanns en som hette CDM24 också men osäker.



#117

Postad 13 maj 2015 - 11:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Alla de modellbeteckningarna är CD-drivverk.

 

CD-spelare från 1980-talet var oftast baserade på drivverk och styrchip från antingen Philips eller Sony. På 90-talet fanns det en del annat med, men Philips var fortfarande vanliga.


Redigerat av Ageve, 13 maj 2015 - 11:59.


#118

Postad 17 maj 2015 - 19:06

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Hoppas det går att hålla liv i denna tråden ett tag till. Skall nu återgå till trådämnet nämligen

vintage förstärkare. Har precis vunnit en auktion på Tradera gällande Sansui au-719.

 

Det ska bli spännade och höra om denna kommer upp i någon form av välljud, Sansui au-919

som jag började tråden med, ska tydligen ligga på en klart högre nivå, men med min budget

så passade denna plånboken bättre, (om inget strular, har inte fått den än). :)



#119

Postad 17 maj 2015 - 21:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

jbl, kul som fasen, grattis också. Jag har sparat min gamla Sansui AU555 och en TU-666 för att få spela upp livet i hornhögtalarna när de kommer inom en månad. TU-666 är fasen den bästa radiodel jag hört.  :)



#120

Postad 17 maj 2015 - 21:44

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tackar mjukost PML73. :lol:

 

Usch, läste lite på detta forumet  igår i tråden som heter "Höra skillnad på hifiljud?".

Skulle nog aldrig gjort detta med tanke på min nyligen på Tradera köpta Sansui.

Smolket i glädjebägaren blev när "Zartok" och "MKarlsson74" menade att det inte

finns någon skillnad i ljud med olika förstärkare så länge de spelas linjärt och har en

vettig konstruktion.

 

Visserligen har jag inte samma uppfattning men vad vet jag, allt är ju subjektivt som

jag nämnt tidigare. Placeboeffekten är också en viktig faktor när man lyssnar och 

jämför. Jag är skeptisk till tweaks och olika kablars undergörande för ljudet, men har

ändå trott/upplevt i min enfald att förstärkare kan låta markant olika. Får nu se när

jag får hem Sansuin om jag märker någon skillnad (hoppas det). :(


Redigerat av jbl l65a, 19 maj 2015 - 09:56.


#121

Postad 22 maj 2015 - 20:39

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Har fått hem min Sansui au-719 idag, knappt jag vågar testa den, men ångrar inget för jag

gav ett högst rimligt pris. Kanske min Onkyo Integra trots allt är bättre, men det vet jag inte än. :)



#122

Postad 22 maj 2015 - 23:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Låt höra imorgon, när du testat.

#123

Postad 23 maj 2015 - 06:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Tackar mjukost PML73. :lol:

 

Usch, läste lite på detta forumet  igår i tråden som heter "Höra skillnad på hifiljud?".

Skulle nog aldrig gjort detta med tanke på min nyligen på Tradera köpta Sansui.

Smolket i glädjebägaren blev när "Zartok" och "MKarlsson74" menade att det inte

finns någon skillnad i ljud med olika förstärkare så länge de spelas linjärt och har en

vettig konstruktion.

 

Hmm, de är underhållande de där. Jag gillar dem, men de går starkt fram på att de har alla fakta. När de då skriver "så länge det är en vettig konstruktion" osv så tappar de mig. Och linjäritet går att mätas på mååånga många sätt.

 

Så, det som låter bra är bra. Det är det enda att tänka på.  :)


Redigerat av PML73, 23 maj 2015 - 06:17.


#124

Postad 23 maj 2015 - 19:22

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Har nu gjort en första mycket hastig test med ett par tvåvägs fina hemmabygge (ej av mig).

Jag ville kolla så att allt funkar som det ska, första intrycket är att det finns mycket kraft i

denna pjäs, men en riktig jämförelse får vänta tills jag kopplat in mina gamla Jbl som har

en helt annan upplösning än allt det andra jag har hemma. Tror att det kan finnas en hel

del att plocka fram när jag gör den riktiga jämförelsen.

 

Är glad att jag äntligen har en riktig Sansui au-719, (visserligen budgetmodellen, men ändå). :)



#125

Postad 24 maj 2015 - 02:07

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

1-0



#126

Postad 24 maj 2015 - 23:36

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Fortsätter min lovande utvärdering av Sansuin med byte av högtalare till Polk Audio (nyare golvmodell, 2008).

Samma rum men nu med en helt annan dynamik och förvånande stramhet och klipp i basen. Hittills verkar det

som basen är Sansuins verkligt starka kort, ska snart gå över och testa i vardagsrummet. Väntar in tillfälle då

jag är ensam i hushållet. B)



#127

Postad 16 juni 2015 - 23:24

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Återkommer sent om sido med lite utlåtande av Sansui nu i jämförelse med Onkyon i

att driva samma högtalare (jbl).

 

Först blev jag lite besviken på Sansuin och tyckte att ljudet blev lite hårdare och tunnare

i mellanregistret samt att ljudbilden blev mer ofokuserad och rörig. Men nu tycker jag

att ljudet med bättre inspelningar och inte för närmickade sångare låter bättre i Sansuin.

En viss tillvänjning behövs tydligen. En sak är helt klar, hörlursljudet i Sansuin sopar

banan ganska rejält med Onkyo/Integran, allt låter mycket klarare och naturligare.

 

Kommer testa vidare i lagom takt (om nu någon är intresserad?). :)


Redigerat av jbl l65a, 16 juni 2015 - 23:24.


#128

Postad 17 juni 2015 - 15:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Alltid intressant...

#129

Postad 23 juni 2015 - 18:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Fick lite tidigare i tråden frågan om Bob Carver gjort 2-kanals steg och kunde konstatera vid lite surfande i dag att man har gjort ett riktigt duktigt sådant.

Sunfire Signatur heter det och levererar 625W i 8 Ohm och 1250 i 4 Ohm. Jösses!



#130

Postad 23 juni 2015 - 22:47

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Har gjort en snabbtest igen (inte haft möjlighet hittills till en utförlig test).

Vet ej vilket ben jag ska stå på ....Onkyon har ett lite mjukare och bredare

mer framskjutet mellanregister men tappar helt klart i klarhet och dynamik.

 

Tror att matchning i kringutrustning inte är optimal för Sansuin, har ej

prövat skivspelaringången än, enbart med cd via aux. Har just nu på

känn att det kan bli tronskifte snart, Sansuin får ta över Onkyons roll

men märker att man inte kan få allt i denna förvirrande hifi värld. :unsure:



#131

Postad 24 juni 2015 - 04:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Påminns av en gammal rockdänga... Welcome to the jungle.  :)



#132

Postad 10 juli 2015 - 21:48

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Skulle börjat mitt testande av Sansuin och Onkyon samt även blandat in Nad och min gamla  H/K receiver

för  ett par veckor sedan, men då började givetvis min gamla Onkyo/Integra CD att hacka i avläsningen.

Inte roligt att göra testen med en gammal DVD spelare med karaoke funktion, vet någon möjligtvis ett

bra begagnat alternativ för max ett par tusenlappar. :(



#133

Postad 10 juli 2015 - 22:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Köp en dac och rippa ner dina skivor

Redigerat av Blåtand, 10 juli 2015 - 22:57.


#134

Postad 11 juli 2015 - 18:39

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tack för rådet men jag är nog för mycket "old school" för att blanda in en dator i min

cd samling. En bra dac kostar väl en del också. :unsure:



#135

Postad 11 juli 2015 - 20:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Okej om old school och otidsenligt är samma sak månne :)

Bland det klokaste val jag gjort måste ha varit att lägga den tid som behövdes för att rippa ner alla skivor på hårddisk (NAS).

Sparade bort två bokhyllor och det är så mycket enklare att bara bläddra runt i ett bra media program i datorn. Hade jag fått för frugan så skulle jag dessutom sålt av alla skivorna så jag slapp ha dem skrotande i källaren och kunnat frigöra en hel del pengar. En bra dac kan du ha till allt, nästan.

Alla typer av digitala källor med tveksam kvalite kan få sig ett rejält lyft om man kör dem via en dac.

Vill du inte ha en dator så skaffar du dig en appstyrd mediaspelare.

 

Att hitta en dac som är bättre än en medelklass cd-spelare är varken svårt eller dyrt "go for it"


Redigerat av Blåtand, 12 juli 2015 - 08:25.


#136

Postad 11 juli 2015 - 21:20

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Jepp, eller snarare omodern. :D

Får väl undersöka denna möjlighet då med min gamla laptop i kombination med dacen. Men skulle ändå

inte tacka nej till en hyfsat bättre begagnad cd.



#137

Postad 11 juli 2015 - 21:31

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

http://www.springair...yamaha-cdx-1060



#138

Postad 11 juli 2015 - 22:13

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tackar, ska luska lite på denna Yamaha. :)



#139

Postad 11 juli 2015 - 23:56

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

yamaha-cdx-1060_207539.jpg

 

Måste vara en stabil pjäs CDX-1060. Jag hade en CDX-660 som min allra första CD-spelare och den var jag nöjd med länge.

 

 



#140

Postad 12 juli 2015 - 09:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jepp, eller snarare omodern. :D

Får väl undersöka denna möjlighet då med min gamla laptop i kombination med dacen. Men skulle ändå

inte tacka nej till en hyfsat bättre begagnad cd.

Se bara till att det är en asynkron USB dac så den klockar om den data som skickas från datorn.

Att gå över till datalagrad musik är inte gratis, men det finns ju en annan aspekt på att datalagra sin musik. Förutom förenklad hantering så hade många av mina äldre skivor slutat att fungera så det är också ett sätt att bevara sin investering. "Jag kör med lagring på NAS så jag har kopia på två diskar"
 



#141

Postad 13 juli 2015 - 20:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Se bara till att det är en asynkron USB dac så den klockar om den data som skickas från datorn.

Att gå över till datalagrad musik är inte gratis, men det finns ju en annan aspekt på att datalagra sin musik. Förutom förenklad hantering så hade många av mina äldre skivor slutat att fungera så det är också ett sätt att bevara sin investering. "Jag kör med lagring på NAS så jag har kopia på två diskar"
 

 

Jag har gjort det samma med mina CD´s, runt 3.500st plus runt 100 DVD/BD-koncerter in på NAS och sedan Jriver på Asus MiniPC. Men jag saknar i alla fall ljudkaraktärerna hos sålda Arcam Alpha 9CD och Meridian 596DVD. Förstärkaren är klinisk och har en skön DAC men Meridian hade en bättre DAC i alla avseenden och det var garanterat mer fart och fläkt med CD9. Trots det så använder jag hellre NAS+MiniPC just enkom för bekvämligheten.  :wub:

 

Men jag kommer att köpa in en bättre beggad CD till min Sansui AU-555 när jag sparkat igång hornburkarna.  :)


Redigerat av PML73, 13 juli 2015 - 20:41.


#142

Postad 13 juli 2015 - 20:52

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har gjort det samma med mina CD´s, runt 3.500st plus runt 100 DVD/BD-koncerter in på NAS och sedan Jriver på Asus MiniPC. Men jag saknar i alla fall ljudkaraktärerna hos sålda Arcam Alpha 9CD och Meridian 596DVD. Förstärkaren är klinisk och har en skön DAC men Meridian hade en bättre DAC i alla avseenden och det var garanterat mer fart och fläkt med CD9. Trots det så använder jag hellre NAS+MiniPC just enkom för bekvämligheten.  :wub:

 

Men jag kommer att köpa in en bättre beggad CD till min Sansui AU-555 när jag sparkat igång hornburkarna.  :)

Kul, kör själv med Jriver fast Mac varianten.
Visst vill man ha kvar möjligheten att spela skivor men det låter som du främst skulle behöva en mer livad DAC.

Kan varmt rekommendera en Naim DAC-V1.

Föredrar du ARCAM eller Meridian så borde de båda idag ha DAC:ar som överträffar ovan nämnda skivspelare.



#143

Postad 14 juli 2015 - 06:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Kul, kör själv med Jriver fast Mac varianten.
Visst vill man ha kvar möjligheten att spela skivor men det låter som du främst skulle behöva en mer livad DAC.

Kan varmt rekommendera en Naim DAC-V1.

Föredrar du ARCAM eller Meridian så borde de båda idag ha DAC:ar som överträffar ovan nämnda skivspelare.

 

När tid ges ska jag ut och lyssna på nya DAC´ar. Vad gäller både Arcam och Meridian(har inte lyssnat på deras absolut senaste) de gått från skön upplevelse till snarare korrekt återgivning med något knas av att tappa musikaliteten. Arcams bästa CD är i mina öron fortfarande Alpha CD9 för dennes fantastiska Ring-DAC(från dCs) och meridians bästa i mina öron är den fantastiska gamla 800-serien. Jag vet att Meridian har utvecklat signalhanteringen något brutalt och är tydligen enligt mätningar närmare tvåtumsorginalet än någonsin på CD och annan digitalmedia. Men jag har inte fått den där hårresande effekten från dessa nyare produkter.  :(  Så kanske ebay och 800-serien ligger närmast i all fall.  :)



#144

Postad 14 juli 2015 - 14:51

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Sanningen att säga så har väl inte Meridians och Arcams senaste DAC:ar fått så mycket positiva skriverier om sig heller så det är kanske inte dessa märken man skall hoppas på just nu. Vill du kolla vad moderna DAC:ar klarar av idag så lanske AMR, Naim, Auralic, Hegel mfl. är intressantare.



#145

Postad 14 juli 2015 - 15:33

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

h

 

När tid ges ska jag ut och lyssna på nya DAC´ar. Vad gäller både Arcam och Meridian(har inte lyssnat på deras absolut senaste) de gått från skön upplevelse till snarare korrekt återgivning med något knas av att tappa musikaliteten. Arcams bästa CD är i mina öron fortfarande Alpha CD9 för dennes fantastiska Ring-DAC(från dCs) och meridians bästa i mina öron är den fantastiska gamla 800-serien. Jag vet att Meridian har utvecklat signalhanteringen något brutalt och är tydligen enligt mätningar närmare tvåtumsorginalet än någonsin på CD och annan digitalmedia. Men jag har inte fått den där hårresande effekten från dessa nyare produkter.  :(  Så kanske ebay och 800-serien ligger närmast i all fall.  :)

Har du kollat upp AVM?

 

kommer ett par nyheter i september.

 

nu finns EVOLUTION SD 5.2 i sep. kommer EVOLUTION SD 6.2.

sedan finns EVOLUTION MP 5.2 i sep. kommer EVOLUTION MP 6.2 etc.

 

här finns en film om nyheter....

https://www.youtube.com/watch?v=4UjFiMmB-GM


Redigerat av ROBRUG, 14 juli 2015 - 17:28.


#146

Postad 15 juli 2015 - 08:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

@Robrug,

 

ser lite intressant ut. Var i Sverige finns dessa tro? Annars ser det faktiskt ut som om 800-serien blir en lågoddsare och kammar hem pokalen på just CD-fronten. Vill ha det lite ceremoniellt med avlyssningen på Hedlundarna. Får se vad sommaren bär i sin famn.



#147

Postad 15 juli 2015 - 09:13

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

@Robrug,

 

ser lite intressant ut. Var i Sverige finns dessa tro? Annars ser det faktiskt ut som om 800-serien blir en lågoddsare och kammar hem pokalen på just CD-fronten. Vill ha det lite ceremoniellt med avlyssningen på Hedlundarna. Får se vad sommaren bär i sin famn.

HIFI Consult säljer AVM

 

http://www.hificonsult.se/



#148

Postad 15 juli 2015 - 15:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

AVM gör fina apparater och kör man på en av deras kombinerade maskiner kanske det är värt pengarna.
Frågan är hur det står sig i andrahandsvärde om man jämför med andra maskiner i samma prisklass?

Vad jag menar är att omtalade och välkända märken har fördelen att det är lättsålda i andrahand, om man nu skulle vilja gå vidare i framtiden.

"Lite som en Volvo kombi, säljer sig nästan själv"



#149

Postad 17 juli 2015 - 12:54

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

AVM gör fina apparater och kör man på en av deras kombinerade maskiner kanske det är värt pengarna.
Frågan är hur det står sig i andrahandsvärde om man jämför med andra maskiner i samma prisklass?

Vad jag menar är att omtalade och välkända märken har fördelen att det är lättsålda i andrahand, om man nu skulle vilja gå vidare i framtiden.

"Lite som en Volvo kombi, säljer sig nästan själv"

Udo Besser former CEO and co-owner of Burmester. så det är bra grejer AVM har....



#150

Postad 17 juli 2015 - 13:50

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Udo Besser former CEO and co-owner of Burmester. så det är bra grejer AVM har....

Absolut, håller med dig i detta då jag lyssnat på flera fina apparater från AVM.

Men min fundering var snarare hur många förutom du och jag som känner till AVM?

Lägger man 50ksek på en maskin idag så vill man ju vara hyfsat säker på att den är värd minst hälften imorgon och att det inte tar 1 år att hitta en köpare.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.