Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frågor om förstärkare med subwoofer och högtalare

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 augusti 2015 - 20:33

Erik4boss
  • Erik4boss
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Ja då, hade tänkt att plocka ihop ett litet, billigt bygge att ha på rummet. Och högtalare finns det i form av en boombox jag byggde för ett litet tag sedan. OK, let me get to the point.

 

Så jag har absolut ingen stor budget, under 1000-lappen, men jag tycker mig ändå se ett par fina saker som jag skulle kunna fixa. Jag är intresserad av att bygga en låda för dubbla 12" Cerwin Vega basar, för inomhus bruk. Själva lådbygget är för mig inget stort problem, jag har uppfattat att det finns bra hemsidor och program som man kan använda för att räkna ut matematiken som behövs vid lådbygge. (Hur många liter lådan ska ligga på och sådant), däremot saknar jag kunskapen om hur mycket kräm jag måste leverera till subwoofrarna. 

 

Som jag hade tänkt var det dubbla 12" Cerwin Vega tagna ur en D6-e

låda till det

koppla det till en Sony STR-DE425

sedan någon rca till aux kabel på det.

 

Min fråga till er med kunskap, kommer detta gå, att spela dubbla 12" och en boombox (2x 6x9 GAS ALPHA 6936 (4ohm) på denna receiver, eller bör jag lägga ner projektet? (sry kommer inte gå upp i prisklass)

 
 

Redigerat av Erik4boss, 31 augusti 2015 - 21:46.


#2

Postad 02 september 2015 - 07:11

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0
Det enkla svaret är nej. Ska du ha en subbas till Sony STR-DE425 måste den vara aktiv, alltså ha en inbyggd förstärkare.

#3

Postad 02 september 2015 - 07:14

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Är budgeten 1000kr så ska du köpa en begagnad subwoofer, sen hur du ska koppla in boomboxen blir väl en annan sak, osäker på hur du gjort den som.



#4

Postad 02 september 2015 - 09:45

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Det går visst att få ljud i dom med den utrustningen.

 

Om du kör via en dator som har analogt 5.1-ljud ut så kan du koppla LFE-kanalen till surroundkanalerna på förstärkarens ingång och sedan koppla basarna på surroundutgångarna. Boomboxen, hur nu den är byggd kopplar du på vanliga front R och L på förstärkaren. 

 

Dator LFE till surround L och surround R (du får använda någonting som splittar signalen, antingen en sån där sak som gör att man kan koppla två hörlurar till ett uttag eller en "y-split") från surround L kopplar du till ena basen och surround R kopplar du till den andra.

 

Datorns utgångar för höger och vänster kanal kopplar du till förstärkarens höger och vänster, helt normalt.

Sen är det bara att ställa in förstärkaren på att inte dela något ljud till någon subwoofer och försöka ställa in datorn på att automatiskt dela ljudet till basen. Om inte windows kan fixa det får du helt enkelt spela upp all musik genom foobar som verkar kunna lösa det. 

 

Se! Helt omöjligt var det inte.



#5

Postad 02 september 2015 - 10:27

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Det går visst att få ljud i dom med den utrustningen.

 

Om du kör via en dator som har analogt 5.1-ljud ut så kan du koppla LFE-kanalen till surroundkanalerna på förstärkarens ingång och sedan koppla basarna på surroundutgångarna. Boomboxen, hur nu den är byggd kopplar du på vanliga front R och L på förstärkaren. 

 

Dator LFE till surround L och surround R (du får använda någonting som splittar signalen, antingen en sån där sak som gör att man kan koppla två hörlurar till ett uttag eller en "y-split") från surround L kopplar du till ena basen och surround R kopplar du till den andra.

 

Datorns utgångar för höger och vänster kanal kopplar du till förstärkarens höger och vänster, helt normalt.

Sen är det bara att ställa in förstärkaren på att inte dela något ljud till någon subwoofer och försöka ställa in datorn på att automatiskt dela ljudet till basen. Om inte windows kan fixa det får du helt enkelt spela upp all musik genom foobar som verkar kunna lösa det. 

 

Se! Helt omöjligt var det inte.

Om han nu inte har någon förstärkare till subben då?



#6

Postad 02 september 2015 - 15:20

Erik4boss
  • Erik4boss
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Som jag har förstått det så behöver jag en plate-amp basically för att driva det hela, och ingen säljer sådant i Västra Götaland på blocket, så letar aktivt efter någon trevlig aktiv subwoofer, men blir det inget bra så får jag lägga ner projektet och kanske köpa några bas tunga högtalare från blocket istället. 



#7

Postad 03 september 2015 - 11:26

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Om han nu inte har någon förstärkare till subben då?

Nu tycker jag allt du får läsa vad jag skrev igen. Han har ju en surroundförstärkare med ext. in. Om surroundkanalerna inte används är det ju bara att använda dem till basarna.



#8

Postad 03 september 2015 - 11:50

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Nu tycker jag allt du får läsa vad jag skrev igen. Han har ju en surroundförstärkare med ext. in. Om surroundkanalerna inte används är det ju bara att använda dem till basarna.

Jo men det är ju långt ifrån optimalt och kommer inte fungera bra.



#9

Postad 03 september 2015 - 12:47

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0
Om man kollar på Sony STR-DE425 baksida så gäller en aktiv subbas och inget annat för den har mycket begränsat med anslutningar bak med klämkontakter till högtalarna och en subbasutgång för en aktiv subbas.

#10

Postad 03 september 2015 - 13:13

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Kom igen nu och var inte så negativa. Det är ju en temporär, extremt billig lösning det handlar om. Med boombox som toppar tror jag inte det är basen som är flaskhalsen i systemet ändå :)

 

Till TS: Man behöver inte en speciell basförstärkare heller. Det går bra med ett vanligt slutsteg eller stereoförstärkare också att använda som drivning till basarna.



#11

Postad 03 september 2015 - 13:28

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

http://www.ljudfokus...subwoofer/4192/

 

Inbyggnadssteg där, kostar ju en del men enligt mig bättre att spara till än att använda kraften från en relativt svag förstärkare. 



#12

Postad 03 september 2015 - 17:01

Erik4boss
  • Erik4boss
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Kom igen nu och var inte så negativa. Det är ju en temporär, extremt billig lösning det handlar om. Med boombox som toppar tror jag inte det är basen som är flaskhalsen i systemet ändå :)

 

Till TS: Man behöver inte en speciell basförstärkare heller. Det går bra med ett vanligt slutsteg eller stereoförstärkare också att använda som drivning till basarna.

ja, det är ju inte världens finaste boombox (2x GAS 6x9 6936 drivet av en Dayton audio DTA-1...) Men det är inget gigantiskt rum heller. Saken är den att jag(pappas ;> ) har en 8" aktiv som jag skulle kunna använda, men vad jag egentligen letade efter var dubbla 12'or som man kunde skruva upp lite, men som det låter så får jag fortsätta leta på blocket, och under tiden införskaffa en receiever som jag kan koppla in boomboxen och subwoofern (Audio engine S6) i. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.