Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med Wii-komponentsladd i Receiver.

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 maj 2011 - 16:07

fraizze
  • fraizze
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har fått ett litet problem med att koppla min nintendo Wii till min receiver. Tidigare har jag ej använt mig av en komponentkabel utan kompositkabeln som jag fick med när jag köpte enheten då jag inte använt konsolen så flitigt har jag inte känt något behov att inhandla en komponent. Nu har jag dock börjat spela lite mer på den så kände att det var dags.

Tidigare med kompositkabeln körde jag ljudet genom receivern medan bild-sladden(den gula) var kopplad direkt i TV'n. Detta funkar dock inte med den nya sladden då dom "enskilda sladdarna", alltså där den tjocka kabeln delar sig till flera mindre delar som ska in i sina respektive portar är alldeles för korta, alltså det finns inte tillräckligt med längd för att bild-änden på sladden ska in i TV'n medan ljud-änden ska in i receivern.

Det jag undrar nu är hur jag ska lösa detta på för sätt? Då jag vill kunna spela med högre upplösning men också ha ljud från mitt högtalarsystem. Jag har komponent-uttag i receivern för alla sladdar (röd, grön blå), men när jag kopplar i dessa så får jag ändå ingen bild. Jag misstänker att det har något att göra med att Output-porten till TV'n är HDMI och att Wii inte stöder detta, men då tycker jag inte att jag borde ha ljud heller? Eftersom det funkar klockrent i receivern.

Ska även tillägga vilken receiver jag har: Yamaha RX-V465

Tack på förhand!

#2

Postad 25 maj 2011 - 16:20

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Då köper du en sån här RCA skarvadapter:

Postad bild
http://www.kjell.com...00000,519500000

och en lite längre kabel

Postad bild
http://www.kjell.com...00000,516000000

Sen kör du med komponentkabeln in i TV'n och drar ljudet direkt till din stärkare.

#3

Postad 25 maj 2011 - 16:27

aeklund
  • aeklund
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Några gissningar/förslag från min sida....

1. Att du inte kan koppla komponentkabeln i receivern och sen få bilden att gå i HDMI-kabeln till teven beror säkert på att din receiver inte klarar av att uppkonvertera komponentsignal till HDMI.
I så fall får du även koppla en komponentkabel från receivern till teven och byta till tevens komponentläge för att se bilden.

2. Ett annat alternativ är att koppla in alla 5 sladdarna på WII-kabeln i teven. Det finns garanterat 5 uttag även på teven. Röd+Blå+Grön för komponentvideo och Röd+Vit för ingående ljud bredvid.
Sen får du koppla en vanlig ljudsladd (Vanligtvis Röd+Vit RCA) mellan teven och receivern för att få ut tevens stereoljud via receivern.

Redigerat av aeklund, 25 maj 2011 - 16:28.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.