Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Jordningstjut" uppstod från ingenstans

4 svar i tråden

Skickat 20 juli 2012 - 10:48

Hoppas detta blir rätt forumsdel att posta i. Försökte iaf :)

Följande är kopierat från sweclockers, där jag inte lyckades få hjälp med en lösning:

När jag kom hem efter att ha käkat, och mina högtalare stod på, så märkte jag ett ganska högt och tydligt tjut. Högtalarna är kopplade med en 3,5mm till en reciver och därifrån till högtalarna med vanlig högtalarsladd. Om det spelar någon roll är de ett par Dynavoice Dynamite S-61.

Testade lite med iPhonen för att se om jag kunde återskapa tjutet där. Kopplar jag 3,5mm direkt i i iPhonen är det inga problem, men om iPhonen i sin tur är kopplad med laddningssladden till usbuttaget på datorn så tjuter det exakt lika dant. Testade även med att stoppa 3,5mm i datorn 3,5mm mikrofonjack, ochj det tjuter där med.

Så utifrån detta antar jag att det är jordningsproblem? Det lustiga är att datorn och recivern är kopplade till jordade uttag, men datorn går via ett överspänningsskydd.

Någon som har några tips på hur jag blir av med detta? Om ni vill att jag testar/kollar något speciellt så säg till

Postad bild

Testade att dra ur radioantennen ur recivern, vilket inte hjälpte.

MVH, AxelFyren

Skickat 20 juli 2012 - 11:18

Kör optiskt från datorn till recievern istället så försvinner alla dessa problem direkt.
Problemet du har kan dels bero på olika nollan i vägguttaget som datorn är kopplad till inte har samma spänning som nollan i vägguttaget som recievern är kopplad till, men kan också bero på ditt överspänningsskydd eller allra mest troligt på att datorns nätdel "läcker" ström till jordningen av usb, 3,5 mm uttag och liknande.

Oavsett vilka elektriska problem oljudet kan bero på så löser du dom enklast genom att inte ha någon elektrisk förbindelse mellan recievern och datorn och det fixar du enklast genom att koppla en toslink (optisk spdif) ifrån datorn till recievern. Har du ingen optisk utgång i datorn så finns det omvandlare som gör om elektrisk digitala utgång (spdif) till optisk och en sådan kan du "stoppa in" mellan datorn och recievern var som helst.

Kjell har en för 199:-

http://www.kjell.com...vandlare-p37215

Skickat 20 juli 2012 - 13:53

Kan det inte vara hårddisken som ger upphov till tjutet?

Skickat 25 juli 2012 - 11:25

Visa inläggGuessWho 20 juli 2012 - 11:18 skrev:

Kör optiskt från datorn till recievern istället så försvinner alla dessa problem direkt.
Problemet du har kan dels bero på olika nollan i vägguttaget som datorn är kopplad till inte har samma spänning som nollan i vägguttaget som recievern är kopplad till, men kan också bero på ditt överspänningsskydd eller allra mest troligt på att datorns nätdel "läcker" ström till jordningen av usb, 3,5 mm uttag och liknande.

Oavsett vilka elektriska problem oljudet kan bero på så löser du dom enklast genom att inte ha någon elektrisk förbindelse mellan recievern och datorn och det fixar du enklast genom att koppla en toslink (optisk spdif) ifrån datorn till recievern. Har du ingen optisk utgång i datorn så finns det omvandlare som gör om elektrisk digitala utgång (spdif) till optisk och en sådan kan du "stoppa in" mellan datorn och recievern var som helst.

Kjell har en för 199:-

http://www.kjell.com...vandlare-p37215
Tack för svaret!

Min dator står på andra sidan rummet sett från recivern, så jag drar sladden längs väggen, vilket blir ca 11-12m. Funkar det med optiskt? Och i så fall, vart köper man optiskt i denna längden bäst och billigast? Finns så oerhört många butiker, så vet inte var jag ska börja kolla ;)

Visa inläggtrebban 20 juli 2012 - 13:53 skrev:

Kan det inte vara hårddisken som ger upphov till tjutet?
Hur menar du? Att hårddisken tjuter, eller att den gör så högtalarna tjuter? Vet att hårddisken inte tjuter, men det senare förstår jag inte hur det skulle funka? :)

Skickat 26 juli 2012 - 20:28

Har du elektrisk spdif ut från datorn så är det nog enklare att köra vanlig koppartråd fram till en sådan omvandlare som jag länkade till i förra inlägget.

Det fina med att köra koppatråd den långa sträcka fram till omvandlaren är att det funkar praktiskt taget med vilken koppartråd som helst. Jag har själv testat med telekabel. Den där 2 trådiga 0,2m² vita kabeln där ledarna sitter ihop på mitten och det funkade hur fint som helst.

Kjelle har rca kabel, 20m för 84:90 jämfört med 10m toslink (optisk kabel) för 179:-, så därav rekommendationen att köra koppartråd den långa transportsträckan för att sedan omvandla de elektriska signalerna till optiska för den sista lilla biten fram till förstärkaren.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.