Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på strömkablar och strömkablar?

303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 10 december 2012 - 19:00

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 1

Ännu en sväng i samma tråd där det förvandlas till rent trollmatateri.... <_<

Maten går säkert också till samma mun som matats under annat namn förut.


hur kom troll i i bilden ..... jag bor i norrland :ph34r:

#202

Postad 11 december 2012 - 09:14

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

kommer tv programen att bli bättre då eller :P


Ja du, om du inte fattade vad jag menade med det så finns det ingen vits att ens försöka konversera med dig.

Ett tips; vad säljare hävdar är inte helt sällan väldigt långt ifrån sanningen. Dom är vad dom heter, säljare. Gratistips från mig till dig.

#203

Postad 11 december 2012 - 09:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Det mest komiska är hur någon som fortfarande kör med scart AD 2012 kan uttala sig om bild och ljudkvalitet av den högre skolan... :rolleyes:

#204

Postad 11 december 2012 - 11:56

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
min tv box har inte hdmi ut gång sen är det ingen scart kabel jag har utan en RGB scart som bara skickar bild singnal

när det gäller filmer så är det så här

ta tex filmen jägarna den kom när det inte fanns hdmi den spelades in med anolog bild och digitalt ljud

den finns och köpa nu med bluray för bättre bild och ljud för att få de måste dom ju göra om hela filmen och de har dom nog inte gjort så dem som köper bluray av gamla filmer känn er blåsta på bengar sen även nya filmer spelas in anologt så bluray tycker jag är bara ett spel för galleriet då ska vi inte tala om 3D vilket skoj :P

#205

Postad 11 december 2012 - 12:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

ta tex filmen jägarna den kom när det inte fanns hdmi den spelades in med anolog bild och digitalt ljud

den finns och köpa nu med bluray för bättre bild och ljud för att få de måste dom ju göra om hela filmen och de har dom nog inte gjort så dem som köper bluray av gamla filmer känn er blåsta på bengar sen även nya filmer spelas in anologt så bluray tycker jag är bara ett spel för galleriet då ska vi inte tala om 3D vilket skoj :P

Nä, "såhär" är det definitivt inte.

Nu vet jag inte om du bara trollar (vilket jag tror) men vad yrar du om?
Hoppas du inser att analogt format är långt mer högupplöst än Blu-Ray?

Så varför skulle man behöva göra om filmen?
Några av de filmer som har absolut bäst referenskvalitet vad gäller Blu-Ray är många klassiker tex.

Redigerat av par-joha, 12 december 2012 - 05:47.
Tagit bort onödiga delar av inlägget.


#206

Postad 11 december 2012 - 12:06

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Nä, "såhär" är det definitivt inte.

Nu vet jag inte om du bara trollar (vilket jag tror) men vad yrar du om?
Hoppas du inser att analogt format är långt mer högupplöst än Blu-Ray?

Så varför skulle man behöva göra om filmen?
Några av de filmer som har absolut bäst referenskvalitet vad gäller Blu-Ray är många klassiker tex.

Kanske vore på sin plats att läsa på lite innan du fäller så korkade kommentarer.


Ja och tydligen kommer de största därifrån...

nämn nån film som ref film till bly ray det fimms inte. :o

#207

Postad 11 december 2012 - 12:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Använd Google, rätt användbar sida kan jag tipsa dig om.

http://www.google.se

Redigerat av masse70, 11 december 2012 - 12:12.


#208

Postad 11 december 2012 - 12:18

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

ta tex filmen jägarna den kom när det inte fanns hdmi den spelades in med anolog bild och digitalt ljud

den finns och köpa nu med bluray för bättre bild och ljud för att få de måste dom ju göra om hela filmen och de har dom nog inte gjort så dem som köper bluray av gamla filmer känn er blåsta på bengar sen även nya filmer spelas in anologt så bluray tycker jag är bara ett spel för galleriet då ska vi inte tala om 3D vilket skoj :P


Men herregud... Du är inte på riktigt va!?
För det första; bluray handlar inte bara om upplösning. Finns fler parametrar som gör BD överlägset tex DVD.
För det andra; huruvida filmen är inspelad analogt eller digitalt är inte alls avgörande för hur pass bra bildkvaliteten blir. Finns määääängder med analogt inspelade filmer som ser väldigt mycket bättre ut än digitalt inspelade filmer.

nämn nån film som ref film till bly ray det fimms inte. :o


Det finns såklart massor av analogt inspelade filmer av referenskvalitet...gör som masse föreslår: google it! :)

Känns lite märkligt att häva ur sig så mycket påstådd "kunskap" när man uppenbarligen inte har koll alls... :rolleyes:

#209

Postad 11 december 2012 - 12:25

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Men herregud... Du är inte på riktigt va!?
För det första; bluray handlar inte bara om upplösning. Finns fler parametrar som gör BD överlägset tex DVD.
För det andra; huruvida filmen är inspelad analogt eller digitalt är inte alls avgörande för hur pass bra bildkvaliteten blir. Finns määääängder med analogt inspelade filmer som ser väldigt mycket bättre ut än digitalt inspelade filmer.



Det finns såklart massor av analogt inspelade filmer av referenskvalitet...gör som masse föreslår: google it! :)

Känns lite märkligt att häva ur sig så mycket påstådd "kunskap" när man uppenbarligen inte har koll alls... :rolleyes:

var för ska jag ha koll när jag har provat bluray men tyckte det inte var något :P

#210

Postad 11 december 2012 - 12:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

var för ska jag ha koll när jag har provat bluray men tyckte det inte var något :P


Du vet uppenbarligen inte vad du talar om. Vanlig 35mm film har en betydligt högre uplösning än sk full HD. Är filmen välbevarad så kan man få ut ca 4k-upplösning. Då skall vi inte tala om hur bra kvalitet 70mm film kan ha.
Sen har vi det faktum att filmerna måste komprimeras hårt för att få plats på en DVD. Det är därför mycket färre bildfel på de flesta BD. Även äldre filmer vinner alltså enormt på en bra BD jämfört med en DVD.

http://www.dvdbeaver...ompare/zulu.htm

Sen skriver du närmast oläsligt också.

#211

Postad 11 december 2012 - 14:09

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

---------------


Du borde stänga av din svarsfunktion och bara läsa på forumet i ett par dagar, så att du kommer ikapp
vad gäller tekniken. Det är inte många rätt du har i dina inlägg

#212

Postad 11 december 2012 - 14:28

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Det första jag ser när jag går in på forumet för första gången på länge, är en person som antingen trollar ordentligt, eller inte vet någonting om detta. Dessutom började denna tråd om strömkablar, nu snackas det om referensfilmer och liknande ämnen :D
Det är rätt off topic men jag antar att ibland måste någon läxa upp en okunnig person ;)

#213

Postad 11 december 2012 - 14:52

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Varför är det farligt för en apparat att utsättas för strömavbrott? Om det bara blir ett spänningsfall till noll är det inte farligt.

Nu kan ju faktiskt elektronik ta skada av strömavbrott eller strömdippar/-spikar, men kanske inte så ofta hifi-utrustning. Det är värre med datorer, eller främst servrar. Men där är det antagligen oftare datakorruption (halvfärdiga skrivningar), hårddiskar som inte startar igen när man stängt av dem efter låååång tids körande, eller nätagg som inte fixar att hantera transienter som uppstår när man slår av/på ett gäng servrar och spinner upp många diskar samtidigt. Sedan beror det ju på hur avbrottet ser ut, det är nog långt ifrån alltid bara ett tapp ner till noll och inget mer.

Men nej, i det här sammanhanget är det inte så relevant.

#214

Postad 11 december 2012 - 16:08

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Nu kan ju faktiskt elektronik ta skada av strömavbrott eller strömdippar/-spikar, men kanske inte så ofta hifi-utrustning. Det är värre med datorer, eller främst servrar. Men där är det antagligen oftare datakorruption (halvfärdiga skrivningar), hårddiskar som inte startar igen när man stängt av dem efter låååång tids körande, eller nätagg som inte fixar att hantera transienter som uppstår när man slår av/på ett gäng servrar och spinner upp många diskar samtidigt. Sedan beror det ju på hur avbrottet ser ut, det är nog långt ifrån alltid bara ett tapp ner till noll och inget mer.

Men nej, i det här sammanhanget är det inte så relevant.


Ja du har nog rätt när det gäller mer än förstärkare och tv-apparater, absolut men det är ju dock inte skadligt utan bara att det då förekommer en liten risk. Dock vidhåller jag att det inte är många privatpersoner som har UPS-anläggningar och dylikt för avbrott hemma. Inte då jag och mina grejjer lever och frodas :)

#215

Postad 11 december 2012 - 17:46

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ja du har nog rätt när det gäller mer än förstärkare och tv-apparater, absolut men det är ju dock inte skadligt utan bara att det då förekommer en liten risk. Dock vidhåller jag att det inte är många privatpersoner som har UPS-anläggningar och dylikt för avbrott hemma. Inte då jag och mina grejjer lever och frodas :)

Precis. Det jag inte förstår är varför alla som tjatar om ren ström, nätfilter, apdyra kablar och annat tjafs inte bara skaffar rejäla online-UPSer och löser problemet på riktigt? Renare sinus får man inte. Men nej, det vore ju faktiskt att tänka efter istället för att köpa en massa ormolja som ser fint ut. ;)

#216

Postad 11 december 2012 - 19:10

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

min tv box har inte hdmi ut gång sen är det ingen scart kabel jag har utan en RGB scart som bara skickar bild singnal

när det gäller filmer så är det så här

ta tex filmen jägarna den kom när det inte fanns hdmi den spelades in med anolog bild och digitalt ljud

den finns och köpa nu med bluray för bättre bild och ljud för att få de måste dom ju göra om hela filmen och de har dom nog inte gjort så dem som köper bluray av gamla filmer känn er blåsta på bengar sen även nya filmer spelas in anologt så bluray tycker jag är bara ett spel för galleriet då ska vi inte tala om 3D vilket skoj :P

Säg att du skämtar. Snälla?

#217

Postad 11 december 2012 - 21:49

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Säg att du skämtar. Snälla?

Tror tyvärr inte det.

#218

Postad 12 december 2012 - 00:48

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Säg att du skämtar. Snälla?

har läst de i hemmabio tidningen och dom borde ju veta vad dom pyssla me . :P

#219

Postad 12 december 2012 - 07:48

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 4
Håll er till trådens topic tack! Är man bara här för att reta upp andra medlemmar med sina okunniga inlägg kan man gå till något annat forum eller låta bli att skriva alls. Därmed inte sagt att man ska sluta skriva för att man är okunnig men när det medvetet leder till bråk så blir det fel. Tack på förhand!

#220

Postad 13 december 2012 - 11:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

har läst de i hemmabio tidningen och dom borde ju veta vad dom pyssla me . :P

Hemmabiotidningen har aldrig skrivit det du påstår. Sluta försöka skylla din okunnighet på andra.

#221

Postad 13 december 2012 - 12:56

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Hemmabiotidningen har aldrig skrivit det du påstår. Sluta försöka skylla din okunnighet på andra.

Om han läser som han skriver så är det i och för sig förståeligt om han har missuppfattat.

#222

Postad 19 december 2012 - 20:39

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1
Hej på er!
Ska bygga strömkabel inom kort med följande recept.
Ölflex FD891CY 3G4,0 och IeGo Schuko 8085 24k goldplated cryo hane och hona beställda =)
Kabel gick att lösa genom jobbet och kontakterna är på väg från Holland =)

Vad tror ni? bra eller anus?

/Martin

#223

Postad 19 december 2012 - 22:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Hej på er!
Ska bygga strömkabel inom kort med följande recept.
Ölflex FD891CY 3G4,0 och IeGo Schuko 8085 24k goldplated cryo hane och hona beställda =)
Kabel gick att lösa genom jobbet och kontakterna är på väg från Holland =)

Vad tror ni? bra eller anus?

/Martin


Ser det snyggt ut och blir rätt kopplat så är det absolut bra, men några andra vinster blir det inte.

#224

Postad 19 december 2012 - 22:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Vad kommer du ha uttaget avsäkrat med, vad ligger för kabel i väggen och hur mycket effektuttag har du räknat med? 4-kvadrat lät "lite" överdimensionerat...

#225

Postad 19 december 2012 - 22:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Jag känner att jag, och säkert många andra här, kan för mycket om fysik (behöver egentligen inte kunna mycket alls) för att inse att strömkabel inte gör någon skillnad för ljudet. Hängde man med på fysiklektionerna i högstadiet så borde man förstå att strömkabeln inte gör någon skillnad.

#226

Postad 20 december 2012 - 07:26

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Hej på er!
Ska bygga strömkabel inom kort med följande recept.
Ölflex FD891CY 3G4,0 och IeGo Schuko 8085 24k goldplated cryo hane och hona beställda =)
Kabel gick att lösa genom jobbet och kontakterna är på väg från Holland =)

Vad tror ni? bra eller anus?

/Martin


Jag hoppas du kommer överdimensionera lika mycket ända från centralen samt kompenserar om dina faser om du tror dig behöva denna Area. Hur j*vla mycket ström har du egentligen tänkt ta? Du har knappast mer än 1,5 kvadrat i väggen nu. Gör du inte mer än att bara köpa denna kabel kommer den inte göra dig något mer gott tyvärr. Absolut inte ljudmässigt.

Hur mycke ström du kan använda dig av genom en 4-kvadrats tråd hoppas jag du vet och då dessutom avsäkrar för det för kommer inte säga det på ett forum hur mycke det är. Gör du fel så sätter du dig själv i en livsfarlig situation.

Redigerat av Origen, 20 december 2012 - 07:31.


#227

Postad 20 december 2012 - 10:59

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Jag hoppas du kommer överdimensionera lika mycket ända från centralen samt kompenserar om dina faser om du tror dig behöva denna Area. Hur j*vla mycket ström har du egentligen tänkt ta? Du har knappast mer än 1,5 kvadrat i väggen nu. Gör du inte mer än att bara köpa denna kabel kommer den inte göra dig något mer gott tyvärr. Absolut inte ljudmässigt.

Hur mycke ström du kan använda dig av genom en 4-kvadrats tråd hoppas jag du vet och då dessutom avsäkrar för det för kommer inte säga det på ett forum hur mycke det är. Gör du fel så sätter du dig själv i en livsfarlig situation.


Misstänker att det inte finns några planer på att "dra mycket ström", utan snarare "idéer om välljud".

Om 10A-propparna behålls går det ju iofs bra med hur feta kablar som helst... :)

#228

Postad 20 december 2012 - 19:43

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1
Jag jobbar som elektriker så det är lugnt grabbar =)
Kommer att dra en ny separat matning till mitt biorum inom kort, dock kommer jag givetvis inte avsäkra den med 20A
Hört att kabeln är populär i hifikretsar och tänkte därför prova den. inte svårare än så. =)
Får se hur resultatet blir. Kul att göra lite egna grejer ibland.

/Martin

#229

Postad 20 december 2012 - 19:54

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 1
Kör hårt MartinFloda! Att tillverka egna prylar är kul! Jag har ju 4G4.5... dock till högtalarna och inte som matning från vägg till förstärkare :D

#230

Postad 20 december 2012 - 21:16

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1

Kör hårt MartinFloda! Att tillverka egna prylar är kul! Jag har ju 4G4.5... dock till högtalarna och inte som matning från vägg till förstärkare :D


I will! =)
Skoj som fan att testa lite..det kostar ju inte skjortan så varför inte? =)
Återkommer när jag har fått igång prylarna!

/Martin

#231

Postad 21 december 2012 - 07:15

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 1

Jag jobbar som elektriker så det är lugnt grabbar =)
Kommer att dra en ny separat matning till mitt biorum inom kort, dock kommer jag givetvis inte avsäkra den med 20A
Hört att kabeln är populär i hifikretsar och tänkte därför prova den. inte svårare än så. =)
Får se hur resultatet blir. Kul att göra lite egna grejer ibland.

/Martin


Alltså från en elektriker till en annan så borde du ju isf veta hur onödigt det är med 4 kvadrat i väggen samt din egna kabel? Och om du ändå inte ska avsäkra den med mer än kanske 16A så varför dra så "grovt"?

Visst, jag köper att du säger du bara gör de för skojjs skull och att det är populärt men du vet ju att det räcker gott och väl med 2,5 i väggen samt 1,5 i kabeln om du nu inte ska försörja rätt mycke,då först kommer 2,5 med i bilden där med. Eller (=)) ?

#232

Postad 21 december 2012 - 19:01

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1

Alltså från en elektriker till en annan så borde du ju isf veta hur onödigt det är med 4 kvadrat i väggen samt din egna kabel? Och om du ändå inte ska avsäkra den med mer än kanske 16A så varför dra så "grovt"?

Visst, jag köper att du säger du bara gör de för skojjs skull och att det är populärt men du vet ju att det räcker gott och väl med 2,5 i väggen samt 1,5 i kabeln om du nu inte ska försörja rätt mycke,då först kommer 2,5 med i bilden där med. Eller (=)) ?


Tjena!
Mest för att jag hört bra om den kabeln och den var billig som sagt =)
Hade kvittat om den var 2.5 för min del..men nu var den inte det. Så enkelt är det =) Går på lite rekomendationer från folk med mer kunnande än mig så jag är ödmjuk i frågan..
Här inne är det bara vem som kan mest och har läst mest fysik och ellära tyvärr. Trist som fan.
Men men..god jul på er =)

#233

Postad 21 december 2012 - 19:34

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 2

Här inne är det bara vem som kan mest och har läst mest fysik och ellära tyvärr. Trist som fan.


Ja, ibland är verkligheten trist. Det här är inte filosofi eller religion, det här är objektiv vetenskap.

#234

Postad 21 december 2012 - 19:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Här inne är det bara vem som kan mest och har läst mest fysik och ellära tyvärr. Trist som fan.

Skulle det vara en nackdel enligt dig?

Om så är fallet är det ju en smula skrämmande.

#235

Postad 21 december 2012 - 20:54

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1

Skulle det vara en nackdel enligt dig?

Om så är fallet är det ju en smula skrämmande.


Vad för kablar kör du med i din anläggning?

#236

Postad 21 december 2012 - 21:12

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 3

Här inne är det bara vem som kan mest och har läst mest fysik och ellära tyvärr. Trist som fan.

Ja, jättetrist att inte behöva famla i mörkret och jaga spöken. :)

#237

Postad 22 december 2012 - 16:32

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1

Ja, jättetrist att inte behöva famla i mörkret och jaga spöken. :)


Ja trist när det inte finns utrymme för nått annat än en teori sida.
Finns säkerligen väldigt många i detta land med riktigt fina anläggningar som lägger stora pengar på kablar, bla.
Skulle alla vi vara så grunlurade av företagen som gör kablarna? isåfall har vi väldigt många världen över med dålig hörsel iallafall.
Sen på teorisidan kanske det ska funka på ett visst sätt. Det vet jag inte mycket om kan jag erkänna.
Men ändrar ljudbild gör det utan tvekan.
Har ni aldrig hört det så rekomenderar jag en tripp till närmsta highend hifi butik för en provlyssning.

/Martin

#238

Postad 22 december 2012 - 16:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 1

Ja trist när det inte finns utrymme för nått annat än en teori sida.
Finns säkerligen väldigt många i detta land med riktigt fina anläggningar som lägger stora pengar på kablar, bla.
Skulle alla vi vara så grunlurade av företagen som gör kablarna? isåfall har vi väldigt många världen över med dålig hörsel iallafall.
Sen på teorisidan kanske det ska funka på ett visst sätt. Det vet jag inte mycket om kan jag erkänna.
Men ändrar ljudbild gör det utan tvekan.
Har ni aldrig hört det så rekomenderar jag en tripp till närmsta highend hifi butik för en provlyssning.

/Martin


Jag var faktiskt till min lokala hifi handlare i veckan och blev övertygad. Det fanns skillnad på kabeln i ljud karaktär helt klart. Skiftade bara kablar, samma steg och högtalare. Dock så kommer jag själv att köra på med meter rullen ;)

#239

Postad 22 december 2012 - 18:53

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1

Jag var faktiskt till min lokala hifi handlare i veckan och blev övertygad. Det fanns skillnad på kabeln i ljud karaktär helt klart. Skiftade bara kablar, samma steg och högtalare. Dock så kommer jag själv att köra på med meter rullen ;)


Härligt! =)

#240

Postad 22 december 2012 - 23:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2
Märkligt att det är just de som inte alls är insatta i det teoretiska som hävdar att olika kablar gör stor skillnad...

#241

Postad 23 december 2012 - 01:11

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

Jag var faktiskt till min lokala hifi handlare i veckan och blev övertygad. Det fanns skillnad på kabeln i ljud karaktär helt klart. Skiftade bara kablar, samma steg och högtalare. Dock så kommer jag själv att köra på med meter rullen ;)


Det måste vara härligt att ha en sådan tro... :)

Körde de med momentan A/B-switchning mellan kablarna som jämfördes, dvs omkopplingen gjordes helt utan paus och på ett ögonblick?

Allting omsorgsfullt kalibrerat? (om det var kablarna från källan som switchades)

Lyssnaren satt alldeles still, ungefär med huvudet i ett skruvstäd och varken svalde eller vred på skallen under A/B-testen?


Om inte finns det tyvärr gott om skäl att förkasta slutsatserna av jämförelsen...

Redigerat av Unregistered277056c3, 23 december 2012 - 01:11.


#242

Postad 25 december 2012 - 09:27

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
sc-Zap och xyzzyxyzzy
Vad kör ni med för kablar till era anläggningar? Så vi andra kan lära oss nått menar jag.

/Martin

#243

Postad 25 december 2012 - 11:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

sc-Zap och xyzzyxyzzy
Vad kör ni med för kablar till era anläggningar? Så vi andra kan lära oss nått menar jag.


Efter att ha utvärderat en hel del under åren och dessutom mätt och räknat kör jag nu med vanlig noname "lampsladd" till frontarna (3-4m) och spikad parkabel (enkelledare "telefontråd" 8-9m) till surroundlådorna. På de senare har jag en förlust på nån halv dB, men kabeln påverkar nivån helt linjärt och inget annat så det skiter jag i och kompenserar för i stärkaren.

Apparat- och lågnivåkablar analogt/digitalt är av typen som levereras med diverse grejor, och enda problemet har varit 100% signalbortfall när någon varit defekt. Andra förluster lyser med sin frånvaro.

Kablar behöver bara vara tillräckligt bra. Sen slänger man pengarna i sjön...

#244

Postad 25 december 2012 - 13:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

sc-Zap och xyzzyxyzzy
Vad kör ni med för kablar till era anläggningar? Så vi andra kan lära oss nått menar jag.

Frågan var visserligen inte till mig men jag kör med Supra Rond 4*2,5mm mot tidigare "Noname" 2,5mm. Upplevde inte någon skillnad.
Skall man utvärdera kabelskillnader skall man nog inte gå glad och förväntansfull till en säljare i butik eller på ett annat demo (även om det kan vara kul). Mycket lätt att man styrs till att uppleva saker som inte finns eller beror på annat (ingen nyhet direkt men ändå...). Bättre att låna hem / öppet köp och testa i sitt egna rum och, om man är noggrann, förutsättningslöst (någon kopplar om mellan olika utan att man vet vilken som "spelar").

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 december 2012 - 13:42.


#245

Postad 25 december 2012 - 13:49

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Efter att ha utvärderat en hel del under åren och dessutom mätt och räknat kör jag nu med vanlig noname "lampsladd" till frontarna (3-4m) och spikad parkabel (enkelledare "telefontråd" 8-9m) till surroundlådorna. På de senare har jag en förlust på nån halv dB, men kabeln påverkar nivån helt linjärt och inget annat så det skiter jag i och kompenserar för i stärkaren.

Apparat- och lågnivåkablar analogt/digitalt är av typen som levereras med diverse grejor, och enda problemet har varit 100% signalbortfall när någon varit defekt. Andra förluster lyser med sin frånvaro.

Kablar behöver bara vara tillräckligt bra. Sen slänger man pengarna i sjön...


Kör du med för högtalare?

#246

Postad 25 december 2012 - 14:04

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

Kör du med för högtalare?


Det är knappast relevant i sammanhanget, men tillräckligt bra... :)

#247

Postad 25 december 2012 - 20:08

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1
Någon som provat "svalander" flätat?

Den konstruktionen kanske inte ger hörbar påverkan för alla men minimerar ju risken att få elaka störningar....detta utan att kosta något förutom ont i fingertopparna iom att vi alla säkerligen har nätsladdar som ligger o dräller...skala...fläta....testa....

Det är knappast relevant i sammanhanget, men tillräckligt bra... :)


Det tror vi inte på tills du bevisar motsatsen....dvs avslöjar vilka ;)

#248

Postad 25 december 2012 - 20:15

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

...Det tror vi inte på tills du bevisar motsatsen....dvs avslöjar vilka ;)


Det må så vara, men eftersom folks omdöme här ofta försvinner i samma ögonblick de upptäcker att någon med kunskap inte lägger hela sin årslön på grejor så är det lika bra att inte mata trollen... :)

#249

Postad 25 december 2012 - 20:20

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 1

Det må så vara, men eftersom folks omdöme här ofta försvinner i samma ögonblick de upptäcker att någon med kunskap inte lägger hela sin årslön på grejor så är det lika bra att inte mata trollen... :)


Var mest nyfiken hur seriös du var i ditt hifi intresse? :)
Dedikerat rum? hifi/Hembio?
För i alla anläggningar kanske det inte märks lika tydligt menar jag om man byter ut vissa komponenter.

#250

Postad 25 december 2012 - 20:30

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1

Det må så vara, men eftersom folks omdöme här ofta försvinner i samma ögonblick de upptäcker att någon med kunskap inte lägger hela sin årslön på grejor så är det lika bra att inte mata trollen... :)


Tja det är ju inte heller helt sant, finns ju billiga grejer som presterar bra, det borde ju alla veta...riktig bra t.o.m men de är svårräknade, men med din kunskap så gissar jag på avance i sovrummet och ino i bion.....kanske t.o.m ett par mupps med basmoduler i köket :P

Redigerat av robert293, 26 december 2012 - 10:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.