Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV-serier på Bluray?

176 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 januari 2008 - 11:37

Unregisteredc75356f1
  • Unregisteredc75356f1
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Finns det några TV-serier släppta i Bluray än? Isf vilka?

Och vilka serier är på gång?

#2

Postad 11 januari 2008 - 11:42

ChoAtic
  • ChoAtic
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag själv har fått tag på Weeds säsong 1 & 2. Riktigt grym serie :P sitter och hoppas på att säsong 3 ska släppas på BD snart också.
Sen såg jag att Sopranos säsong 6 fanns på discshop tror jag.

Någon som vet nått om Dexter? Rykten eller nått om den ska släppas på BD kanske?

Mer hade jag inte att komma med tyvärr :)

#3

Postad 11 januari 2008 - 15:05

Unregisteredad486640
  • Unregisteredad486640
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Prison Break säsong 1 finns, i varje fall som R1. Likaså Smallville S6, Lost S3 och Nip/Tuck S4.

#4

Postad 11 januari 2008 - 21:52

pele
  • pele
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Damages säsong ett finns som region A. Rescume Me säsong 3 finns också (regionsfri).

#5

Postad 11 januari 2008 - 23:50

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
Robin Hood Säsong 1 : http://www.amazon.co..._ecc_rvi_cart_f
The Tudors Säsong 1: http://www.amazon.co...bs_d_h__title_1
Hotel Babylon Säsong 1: http://www.amazon.co...s_d_h__title_14

#6

Postad 02 april 2008 - 20:00

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Sopranos import?

#7

Postad 03 april 2008 - 12:37

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Jag har Lost S03, men ingen spelare att se den på :)

#8

Postad 03 april 2008 - 13:36

Nuts
  • Nuts
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Band Of Brothers ser ut att vara på G den med.
HBO Enlists Band of Brothers for Blu-ray

#9

Postad 05 april 2008 - 20:52

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Jag läste nånstans att Mad Men är på väg också. Jag kommer inte ihåg vart dock.

#10

Postad 05 april 2008 - 21:04

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Saknar världens bästa TV-serie på Blu-ray, Rome. Hittar inget om något släpp.

#11

Postad 06 april 2008 - 05:39

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
Friends hade inte varit helt fel på Blu-ray, har redan en box med alla säsonger på DVD men skulle definitivt ha svårt att hålla fingrarna borta om det kom en schysst box på blu-ray... :)

Two and a Half Men skulle inte vara så tokig heller, köpte första säsongen på DVD för 199:- och väntar på att säsong två och tre ska komma ner lite i pris.... Eller tills den kommer på Blu-ray.

#12

Postad 06 april 2008 - 22:09

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Friends är väl inspelat för TV (video) och då blir det väl uppskalat?

#13

Postad 07 april 2008 - 18:49

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Friends är väl inspelat för TV (video) och då blir det väl uppskalat?

nope, den är (i likhet med förvånansvärt många - läs nästan alla - andra serier) inspelad på film.
däremot känns den väldigt komponerad för en liten 4:3 tvruta, har svårt att tänka mig att den skulle tjäna hemskt mkt på HD, särskilt med tanke på hur trista DVDerna ser ut.

måste säga att det är otroligt konstigt att moderna serier, skapade för (och redan mastrade i) HD inte öses ut på BD. känns ju halvaktuellt att gå och köpa en lågupplöst DVD av en serie man redan haft nöjet att avnjuta i HiDef...

Redigerat av outdoor_miner, 07 april 2008 - 18:52.


#14

Postad 09 april 2008 - 07:36

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Det låter som att Firefly är på väg till Blu-ray. Det skulle va underbart.

Länk

#15

Postad 09 april 2008 - 07:41

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

nope, den är (i likhet med förvånansvärt många - läs nästan alla - andra serier) inspelad på film.
däremot känns den väldigt komponerad för en liten 4:3 tvruta, har svårt att tänka mig att den skulle tjäna hemskt mkt på HD, särskilt med tanke på hur trista DVDerna ser ut.

måste säga att det är otroligt konstigt att moderna serier, skapade för (och redan mastrade i) HD inte öses ut på BD. känns ju halvaktuellt att gå och köpa en lågupplöst DVD av en serie man redan haft nöjet att avnjuta i HiDef...

Men den är i 35 mm film (småbild), duger det till att ge ut HD?

#16

Postad 09 april 2008 - 19:38

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Uh? Småbild? De flesta filmer spelas väl ändå in på 35 mm? :)

#17

Postad 10 april 2008 - 12:50

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Band Of Brothers ser ut att vara på G den med.
HBO Enlists Band of Brothers for Blu-ray


Det var kul att höra, något att se fram emot.

#18

Postad 10 april 2008 - 22:50

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Det var kul att höra, något att se fram emot.

Jag tror dock du får sälja en njure eller två om du ska ha råd med den.

#19

Postad 11 april 2008 - 06:58

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
:)

Det ordnar sig nog :P

Hade inte haft något emot om de nyare Star Trek serierna hade hamnat i detta nya format. Och givetvis V..

Redigerat av Unregisteredff20a4e9, 11 april 2008 - 07:00.


#20

Postad 11 april 2008 - 06:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Kollade på episod tre och fyra av BOB på HD DVD i förrgår och igår. Den är värd att vänta på. Serien får nytt liv i HD. :P

Redigerat av hassesolo, 11 april 2008 - 07:00.


#21

Postad 04 september 2008 - 20:28

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Jag vill ha scrubs alla säsonger på bd. Nån som vet om dem kommer? Finns iofs tok billigt på dvd men det vill jag inte ha.

#22

Postad 04 september 2008 - 21:01

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Jag vill ha scrubs alla säsonger på bd. Nån som vet om dem kommer? Finns iofs tok billigt på dvd men det vill jag inte ha.

Scrubs är inte inspelat för HD, sänds fortfarande i 4:3 vad jag vet...
Så köp DVD.

#23

Postad 05 september 2008 - 10:24

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0

Jag själv har fått tag på Weeds säsong 1 & 2. Riktigt grym serie :P sitter och hoppas på att säsong 3 ska släppas på BD snart också.
Sen såg jag att Sopranos säsong 6 fanns på discshop tror jag.

Någon som vet nått om Dexter? Rykten eller nått om den ska släppas på BD kanske?

Mer hade jag inte att komma med tyvärr :)


Weeds säsong 3 finns redan på BD @ axelmusic
http://www.axelmusic...ls/031398240785
203kr

Jag läste nånstans att Mad Men är på väg också. Jag kommer inte ihåg vart dock.



Finns redan ..http://www.axelmusic.com/productDetails/031398240761

235kr kostar den.

Redigerat av MrBurn, 05 september 2008 - 10:24.


#24

Postad 05 september 2008 - 10:59

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Majoriteten TV-serier från USA är inspelade på 35mm och kan således utan problem ges ut med full upplösning på Blu-ray. Däremot är merparten äldre serier inte alls mastrade för annat än SDTV. Så för att ge ut dem på nytt på Blu-ray måste hundratals timmar film skannas in, mastras på nytt och sannolikt även restaureras. Ifall original eller interneg/pos. fortfarande finns kvar vill säga. Dessutom finns det praktiska problem med hög upplösning. Dekorer, produktion, sminkning, props och så vidare är kanske inte gjorda för att "se bra ut i HD" utan mycket är slarvig gjort eftersom det ändå inte syns i SDTV. Det kan bli alldeles för avslöjande när skådespelare läser högt från vita papper, väggarna är hastigt målade spånskivor och så vidare. :)

Därför lär det inte bli vanligt i första taget med sådana återutgivningar. Däremot är många nyare serier producerade för HD från första början och de lär komma ut varefter Blu-ray blir mer etablerat.

#25

Postad 15 april 2009 - 22:57

limpet
  • limpet
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Väcker liv i den här tråden.

Jag sitter och retar mig på att TV-serier har kommit ut i USA och UK på Blu-ray men av någon anledning inte dyker upp i Sverige? T ex har flera säsonger av Weeds kommit ut i USA, men bara första säsongen i Sverige. The Sarah Connor Chronicles dök så småningom upp i UK, men varför dröjer den svenska utgåvan?

TV-serier är något jag fortfarande står ut med att se på DVD, men när jag vet att dom finns utgivna i HD så är det ju det jag vill ha. Nu saknar jag väl inte andra grejer att lägga pengarna på men som sagt, det är irriterande.

Jag skulle vilja tjöta lite på t ex Sony Pictures som ger ut Weeds, men deras hemsida visar inte hur jag tar kontakt med dom överhuvudtaget... ;)

Slutligen: Svar på detta med gliringar kring varför svensk text är viktigt etc undanbedes. Det är en helt annan diskussion.

#26

Postad 15 april 2009 - 23:37

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Väcker liv i den här tråden.

Jag sitter och retar mig på att TV-serier har kommit ut i USA och UK på Blu-ray men av någon anledning inte dyker upp i Sverige? T ex har flera säsonger av Weeds kommit ut i USA, men bara första säsongen i Sverige. The Sarah Connor Chronicles dök så småningom upp i UK, men varför dröjer den svenska utgåvan?

TV-serier är något jag fortfarande står ut med att se på DVD, men när jag vet att dom finns utgivna i HD så är det ju det jag vill ha. Nu saknar jag väl inte andra grejer att lägga pengarna på men som sagt, det är irriterande.

Jag skulle vilja tjöta lite på t ex Sony Pictures som ger ut Weeds, men deras hemsida visar inte hur jag tar kontakt med dom överhuvudtaget... ;)

Slutligen: Svar på detta med gliringar kring varför svensk text är viktigt etc undanbedes. Det är en helt annan diskussion.

inte så konstigt, enkel ekonomi. sverige är en väldigt liten marknad.
totalkostnaden för att rent fysiskt framställa* en film i en utgåva för ett land i storbritanniens storlek och för ett i sveriges är nog inte särskilt stor (om inte högre i sveriges fall, då det kostar att texta, och tv-serier behöver bra mkt mer text än spelfilm), medan inkomstmöjligheten är avsevärt mindre. alltså är inte sverige en särskiltv attraktiv marknad.


*givetvis är ju licenskostnad och liknande dyrare för större marknader, men knappast högre per exemplar.

#27

Postad 24 april 2009 - 17:16

Kenan
  • Kenan
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Första säsongen av Star Trek (The Original Series) kommer snart. Jag har aldrig varit nån större trekkie, men orginalserien väcker många nostalgikänslor, så det blir nog ett köp. Recensionerna har varit väldigt positiva hittills också.

#28

Postad 25 april 2009 - 00:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Första säsongen av Star Trek (The Original Series) kommer snart. Jag har aldrig varit nån större trekkie, men orginalserien väcker många nostalgikänslor, så det blir nog ett köp. Recensionerna har varit väldigt positiva hittills också.


Mmmm...Star Trek.
Det ska bli intressant och se den högupplöst. Den har man bara sett på tjock-tv.

#29

Postad 25 april 2009 - 08:16

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0

Första säsongen av Star Trek (The Original Series) kommer snart. Jag har aldrig varit nån större trekkie, men orginalserien väcker många nostalgikänslor, så det blir nog ett köp. Recensionerna har varit väldigt positiva hittills också.


Roligt att den serien kommer på BD, men frågan är hur den gör sig i högupplöst ? Som Sur gubbe skrev här ovan, så filmades tydligen serier på 35mm film. Hur det är med Star Trek vet jag inte. Med tanke på att Star Trek från början gjordes för TV i USA med gamla NTSC systemet, där man hade max 480 linjers upplösning, så kan nog en hel del avslöjas i högupplöst som det kanske aldrig var meningen att någon skulle märka.. ;)

En annan modernare serie jag gärna hade sett på blu-ray är CSI Miami. Jag gillar bildkompositionen o den häftiga färgsättningen, o inte minst rollfigurerna som Frank Tripp med sin släpiga sydstatsengelska... Originalserien CSI's säsong 1 släpps nu i maj, man kan hoppas att "spinoff"-serien Miami också kommer så småningom.

#30

Postad 25 april 2009 - 08:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Här kan du själv se att det blir ett stort lyft med Star Trek i HD.

#31

Postad 25 april 2009 - 08:33

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0

Här kan du själv se att det blir ett stort lyft med Star Trek i HD.


OJ...ja, onekligen.. de verkar ha gjort ett bra jobb med transfern. Det blir nog ett köp trots det facila priset av nästan 100 USD för boxen. Men då får man ju hela 7 diskar med nära 25 timmar material

#32

Postad 25 april 2009 - 09:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det var nästan att jag köpte den när den reades ut för struntsummor på HD DVD, men jag tror inte jag skulle sett den så det blev inget köp.

#33

Postad 25 april 2009 - 10:18

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

En annan modernare serie jag gärna hade sett på blu-ray är CSI Miami. Jag gillar bildkompositionen o den häftiga färgsättningen, o inte minst rollfigurerna som Frank Tripp med sin släpiga sydstatsengelska... Originalserien CSI's säsong 1 släpps nu i maj, man kan hoppas att "spinoff"-serien Miami också kommer så småningom.

du har tur! miami finns redan på BD, om än bara en halv sässong.

och de verkar inte ha snålat med färgmättnadsreglaget, direkt...

Postad bildPostad bildPostad bild
Postad bildPostad bildPostad bild

(dessutom finns ju CSI NY säs 2 avsn 1 på HD DVD, men det kanske är ett sidospår :) )

#34

Postad 25 april 2009 - 10:31

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Tack för tipset outdoor_miner,

men risken är att denna BD är låst för reg B o min spelare är reg A. Dessutom står inget om "Untertitel" på engelska, har gärna texten också även om ljudspår på engelska (DTS HD MA???) tycks finnas. Jag väntar nog hellre på hela säsongen på reg A.

Ja, det snålas inte på färgmättnad precis.. ;) Florida är inte så roligt att bo i förutom på vintermånaderna, då det är ganska torrt o temperatur ung som svensk sommar. Annars är det som en våtbastu.. :) har bott där ett år ca på åttitalet.

#35

Postad 25 april 2009 - 10:52

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Tack för tipset outdoor_miner,

men risken är att denna BD är låst för reg B o min spelare är reg A. Dessutom står inget om "Untertitel" på engelska, har gärna texten också även om ljudspår på engelska (DTS HD MA???) tycks finnas. Jag väntar nog hellre på hela säsongen på reg A.

tyvärr bara DTS-HD HR, men ändå ngt så ovanligt som en tysk utgåva som har bättre engelskt än tyskt (DTS 2.0) ljudspår - alltid något.
engelsk text finns tyvärr inte, och hade varit att föredra, såna här serier tenderar att ha extrem volymskillnad i ljudet, och ibland kan man ju faktiskt inte brassa på för fullt bara för att man även ska kunna höra dem när de pratar normalt...

jag tycker det är underligt att såna här serier, som är hyfsat framgångsrika och verkligen lever på att vara HD-ögongodis, inte ens släppts på BD i USA. borde ju vara världens enklaste att fixa.

även om blotta tanken på att höra H väsa fram sina machoplattityder i HD MA skrämmer mig rätt rejält



och i andra goda nyheter är Dexter - säsong två tydligen regfri, till skillnad från säsong ett! kul för även de som är regionshindrade att kunna avnjuta Lila i all sin gloriösa nakenhet i äkta BDkvalitet :)

#36

Postad 25 april 2009 - 23:45

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Någon som vet något om Friends kommer komma på Blu-ray ? :)

#37

Postad 25 april 2009 - 23:52

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Någon som vet något om Friends kommer komma på Blu-ray ? :)

Antagligen inte...

#38

Postad 26 april 2009 - 00:20

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
24 säsong 7 (beställd) kommer på blu-ray den 19/5 och de jobbar på att släppa övriga säsonger också.

#39

Postad 26 april 2009 - 09:45

frass3
  • frass3
  • Veteran

  • 1 521 inlägg
  • 0

24 säsong 7 (beställd) kommer på blu-ray den 19/5 och de jobbar på att släppa övriga säsonger också.

Någon koll på om den är regfri eller? Är väl FOX som släpper den å de brukar väl inte vara regfri i sån stor utsträckning.

#40

Postad 29 april 2009 - 23:00

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0
apropos regioner: Paramount chockar alla genom att slå till med regionslåsning på CSI...

Postad bild



förut hade jag inte klagat, men med dollarns uppgång och britternas dumpade BDpriser har jag plötsligt fler reg B-låsta än reg A-låsta, och det är ju pilligt att slå om regionen på spelaren... :blink:

#41

Postad 30 april 2009 - 00:37

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

apropos regioner: Paramount chockar alla [url="http://movietyme.blo...blu.html"]genom att slå till med regionslåsning på CSI...


Ja det var väl bara en tidsfråga... Återstår bara att Warner och Universal hakar på så är den gamla "ordningen" återställd. :blink:

#42

Postad 30 april 2009 - 13:15

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Nån som vet vad Lost: The Complete Fifth Season Dharma Initiation Kit kan tänkas innehålla?
Amazon la upp den igår... $94

#43

Postad 06 maj 2009 - 00:07

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0
dexter! dexter! dexter! gross, english titty vampire i äkta HD!

Postad bild Postad bild Postad bild
Postad bild Postad bild Postad bild
Postad bild Postad bild Postad bild
Postad bild Postad bild Postad bild

tråkig nyhet... den här (Dexter säs 2) har ju tidigare rapporterats som regfri. tydligen gäller det bara skiva 1 och 2, den tredje skivan är låst till reg A... =(

Redigerat av outdoor_miner, 06 maj 2009 - 07:59.


#44

Postad 06 maj 2009 - 09:00

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Vi har ju kanske den fetaste Sci-Fi serie som världen skådat.
Bifogad fil  Firefly_BD.jpg   55,86K   0 Antal nerladdningar

Borde vara olagligt att inte se denna.
Ångrar nu att man snålade och köpte den på DVD, men det va innan jag visste hur kunglig den här serien är.
Nu skulle jag hugga av mig en arm och två ben för att få en säsong till.

#45

Postad 06 maj 2009 - 22:06

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Vi har ju kanske den fetaste Sci-Fi serie som världen skådat.
Bifogad fil  Firefly_BD.jpg   55,86K   0 Antal nerladdningar

Borde vara olagligt att inte se denna.
Ångrar nu att man snålade och köpte den på DVD, men det va innan jag visste hur kunglig den här serien är.
Nu skulle jag hugga av mig en arm och två ben för att få en säsong till.

Är det som har koll på vad som skiljer på den Kanadensiska och Amerikanska utgåvan av serien på BD?

#46

Postad 06 maj 2009 - 22:37

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Är det som har koll på vad som skiljer på den Kanadensiska och Amerikanska utgåvan av serien på BD?

utöver att den kanadensiska även har fransk text på omslaget tror jag inte det är någon skillnad. även den australiensiska verkar vara precis samma av specarna att döma.

#47

Postad 15 maj 2009 - 17:18

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0
woo woo!
scrubs!
november!
klick

#48

Postad 15 maj 2009 - 18:45

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Battlestar Galactica complete reimagined series

Observera att denna är region 1. Har inte hittat något om en region 2 utgåva än.

#49

Postad 20 maj 2009 - 17:13

Jontaz93
  • Jontaz93
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

woo woo!
scrubs!
november!
klick

Synd att det bara är säsong 8... skulle vilja ha en box med alla säsonger men det känns ganska otroligt..

#50

Postad 20 maj 2009 - 17:46

thrawn
  • thrawn
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Battlestar Galactica complete reimagined series

Observera att denna är region 1. Har inte hittat något om en region 2 utgåva än.


slurp, ska nog ta och beställa den :)

mer bilder:
http://www.tvshowson...te-Series/11893



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.