Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF)

1112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 november 2010 - 13:21

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
På temat Styra musikspelare med iRule så kan vi lägga till Spotify.

Hittade denna programsnutt idag och vips så kunde man få info från Spotify till iRule och även styra transportfunktionerna.

/Pär

Postad bild

#102

Postad 01 november 2010 - 18:32

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Någon som vet något program till Mac man kan använda för att öpnna .pcf och .ncf filer då jag behöver koderna från dem ???? :)

Det är b la denna fil jag behöver få ut Hex koderna ifrån: remotecentral.com

Pcf-filer är open doc så de kan du öppna med zip, dvs unzip. Vet inte hur man gör på Mac men på Pc döper man bara om filen till .zip så kommer man åt xml-filerna.

På temat Styra musikspelare med iRule så kan vi lägga till Spotify.

Hittade denna programsnutt idag och vips så kunde man få info från Spotify till iRule och även styra transportfunktionerna.

/Pär

Postad bild

Cool, det måste jag testa!

#103

Postad 03 november 2010 - 17:02

Digerhuvud
  • Digerhuvud
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tjoo

Är det någon som vet om man kan styra Sonos med iPaden ;)

#104

Postad 03 november 2010 - 17:37

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Tjoo

Är det någon som vet om man kan styra Sonos med iPaden ;)


Hej,

Vet inte - men vore intressant att titta närmare på.
Lägger till det på listan över saker att göra :D

/pär

#105

Postad 03 november 2010 - 18:29

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Sådär ja då funkar iallfall 99 % av grejerna som jag vill ska funka :D

Nu är det stooora problemet bara att försöka få det snyggt också ;)

Om någon har en kod för "text tv" till en Samsung TV skulle jag bli grymt nöjd !??

#106

Postad 03 november 2010 - 21:09

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Tjoo

Är det någon som vet om man kan styra Sonos med iPaden ;)


Tycker att Sonos egen iPad-app är klockren för det ändamålet. Tror det är svårt att få till en egen bra app med iRule som kan konkurrera med deras app (som är gratis).

#107

Postad 04 november 2010 - 10:08

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Sådär ja då funkar iallfall 99 % av grejerna som jag vill ska funka ;)

Nu är det stooora problemet bara att försöka få det snyggt också :wub:

Om någon har en kod för "text tv" till en Samsung TV skulle jag bli grymt nöjd !??


Ligger i Din mail :)

/Pär

#108

Postad 04 november 2010 - 10:49

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
http://www.iruleatho...e.html#lighting så ser man att dom stödjer Somfy som gör styrningar till markiser osv. Då jag har sådana redan med motor osv. Så blir man klar nyfiken på hur det funkar. Dom styrs ju med RF. Då måste man ju ha en RF sändare antar jag? Någon som det?

#109

Postad 04 november 2010 - 12:33

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 1

http://www.iruleatho...e.html#lighting så ser man att dom stödjer Somfy som gör styrningar till markiser osv. Då jag har sådana redan med motor osv. Så blir man klar nyfiken på hur det funkar. Dom styrs ju med RF. Då måste man ju ha en RF sändare antar jag? Någon som det?


Har inte testat men Somfy's kommunikation ligger på 433.92 mhz, alltså samma som Nexa mfl, så det kan vara så "enkelt" som att kopiera koderna från fjärrkontrollen och använda sändare för Nexa.
Ska försöka låna en fjärr och göra ett test.

/Pär

Redigerat av i-Home, 04 november 2010 - 12:35.


#110

Postad 05 november 2010 - 09:55

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Fick mina grejer igår och installerade och fixade. Läste på hur man skulle gör osv. Allt gick bra. Men jag får det inte att fungera.

Jag tror det är nått med HEX koderna. Jag läser ju klart av dom med Ilearner, jag får min HEX kod och kopierar in den som jag skall, jag tar bort den första texten osv. Men hur jag bär mig åt så händer det sedan inget. Jag ser att jag gjort rätt eftersom det blinkar på IR ögat när jag trycker. Men det händer inte ett skit.

Funderar på om det kan vara nått jag gör fel med koderna. Det är väldigt mycket upprepande typ 0015 massa gånger efter varandra osv.

Jag läste på nätet att vissa haft problem med att läsa av koderna och att dom rekommenderade att man skulle ta bort den täckplåten för LAN och power för att det skulle bli bättre synfä'llt för läseren då den lätt läste fel annars tydligen. Men det hjälpte inte heller.

Någon som har en ide om vad jag kan göra för fel :)

Redigerat av Unregistered407b1f4d, 05 november 2010 - 09:56.


#111

Postad 05 november 2010 - 10:37

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Bifogat finner ni ett kommandoradsgränsnitt för iTach. Programmet gör det bl.a. möjligt att, från en PC, styra apparater vid givna klockslag. Med en RF-sändare kan man automatiskt tända lampor på kvällen och sedan släcka dem på natten.

Man kan antingen använda det från kommandoraden eller skriva BAT-filer som sedan kan schemaläggas. Programmet klarar både GC och CCF-format (precis som iRule) och har dessutom snabb-kommandon för NEXA A1-D16 on/off.

Tanka hem, packa upp och läs filen "readme.txt". Lycka till!

Bifogad fil(er)



#112

Postad 05 november 2010 - 11:24

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Bifogat finner ni ett kommandoradsgränsnitt för iTach. Programmet gör det bl.a. möjligt att, från en PC, styra apparater vid givna klockslag. Med en RF-sändare kan man automatiskt tända lampor på kvällen och sedan släcka dem på natten.

Man kan antingen använda det från kommandoraden eller skriva BAT-filer som sedan kan schemaläggas. Programmet klarar både GC och CCF-format (precis som iRule) och har dessutom snabb-kommandon för NEXA A1-D16 on/off.

Tanka hem, packa upp och läs filen "readme.txt". Lycka till!


Hej,

Har Du något emot att vi lägger upp en länk i shoppen?

/Pär

Fick mina grejer igår och installerade och fixade. Läste på hur man skulle gör osv. Allt gick bra. Men jag får det inte att fungera.

Jag tror det är nått med HEX koderna. Jag läser ju klart av dom med Ilearner, jag får min HEX kod och kopierar in den som jag skall, jag tar bort den första texten osv. Men hur jag bär mig åt så händer det sedan inget. Jag ser att jag gjort rätt eftersom det blinkar på IR ögat när jag trycker. Men det händer inte ett skit.

Funderar på om det kan vara nått jag gör fel med koderna. Det är väldigt mycket upprepande typ 0015 massa gånger efter varandra osv.

Jag läste på nätet att vissa haft problem med att läsa av koderna och att dom rekommenderade att man skulle ta bort den täckplåten för LAN och power för att det skulle bli bättre synfä'llt för läseren då den lätt läste fel annars tydligen. Men det hjälpte inte heller.

Någon som har en ide om vad jag kan göra för fel :)


Du har mail.

/Pär

#113

Postad 05 november 2010 - 11:43

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Hej,

Har Du något emot att vi lägger upp en länk i shoppen?

/Pär

Inte alls, bara roligt om det sprids och fler får glädje av det.

#114

Postad 06 november 2010 - 10:50

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Fick mina grejer igår och installerade och fixade. Läste på hur man skulle gör osv. Allt gick bra. Men jag får det inte att fungera.

Jag tror det är nått med HEX koderna. Jag läser ju klart av dom med Ilearner, jag får min HEX kod och kopierar in den som jag skall, jag tar bort den första texten osv. Men hur jag bär mig åt så händer det sedan inget. Jag ser att jag gjort rätt eftersom det blinkar på IR ögat när jag trycker. Men det händer inte ett skit.

Funderar på om det kan vara nått jag gör fel med koderna. Det är väldigt mycket upprepande typ 0015 massa gånger efter varandra osv.

Jag läste på nätet att vissa haft problem med att läsa av koderna och att dom rekommenderade att man skulle ta bort den täckplåten för LAN och power för att det skulle bli bättre synfä'llt för läseren då den lätt läste fel annars tydligen. Men det hjälpte inte heller.

Någon som har en ide om vad jag kan göra för fel :(


Jag har fått det att funka nu genom att trycka på "Trim" i ilearn. Annar köper den inte koderna.

#115

Postad 08 november 2010 - 16:09

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Lite tips för dom som köper detta och skall få igång det med NEXA.

*Det funkar bra med både mottagare från nya "Learning code" och det gamla systemet med vred och diskreta kanaler. Det gamla går knappt köpa längre. Men kanske har man redan sedan tidigare.

*Nexa har en dimmer som funkar till allt utom lågenergilampr då såklart. Men den funkar med halogen och 12v halogen. Tänk på att det är riktigt nice att kunna dimmra. Extra coolt är det klart när man kan lägga upp knappar för olika exakta dimmervärde. Jag skriver det bara för jag själv ångrar jag inte köpte dimmer istället.

*Det viktiga om man använder de nya "Learning code" är att programmera med GC först. Inte först med fjärren till NEXA. Då är det sedan omöjligt att få det att funka. Men om man även vill använda fjärren till Nexa går det bra men man måste para ihop den efteråt. Då parar den nämligen ihop sig med den kod som du bestämt den skall ha via GC. På så vis kommer man runt problemet med de 67miljoner koderna.

*Kan vara lite känsliga för att bara få ett kommando skickat. Så sätta att det skall repitera kommandot 4ggr, samt sätt knappen som en repeterande knapp med 0,2s intervall. Då lirar det klockrent för mig.

*Tänk på att dimmrarna har egna koder och at du inte skall använda de "vanliga" on/off kommandona alls till dessa. Nått jag själv inte fattade först.

Redigerat av Unregistered407b1f4d, 08 november 2010 - 16:10.


#116

Postad 08 november 2010 - 16:27

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Har några frågor om IRule Builder som någon kanske vet svaret på:

1. Kan man skriva text i iRule builder programmet eller måste man göra en egen knapp eller liknande för sånt ?
2. Jag hittar ingen "text tv" knapp till min Samsung tv, jag gissar att det är ganska svenskt? men om någon har en sån kod över så vill jag gärna ha :blink:
3. Behöver tips på vart man kan hitta massa fler "knappar" än dem som finns i programmet ?


Hittade en editor för knappar på nätet häromdagen, länk ligger upplagd i shoppen under Global Caché.

/Pär

#117

Postad 08 november 2010 - 23:49

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

http://www.iruleatho...e.html#lighting så ser man att dom stödjer Somfy som gör styrningar till markiser osv. Då jag har sådana redan med motor osv. Så blir man klar nyfiken på hur det funkar. Dom styrs ju med RF. Då måste man ju ha en RF sändare antar jag? Någon som det?

Har visserligen inte testat men tror inte att det kommer att funka utan större intelligens än den som erbjuds av iRule. Detta då jag svårligen kan tänka mig att man använder annat än krypterad och/eller roterande kodschema - det vore ju förödande om grannarna kunde köra med dina markiser.

Om moduleringen är samma (ASK) så kan dock koderna helt klart skickas med RF-sändare kopplad till iTach, det gäller då bara att veta vilka koder att skicka från tid till annan och det är just i detta som svårigheten i så fall ligger. Om vi skulle ta hjälp av en PC så så bör det gå att fixa om vi bara kunde synkronisera kodschema med Somfy och jag misstänker att detta blir knepigt utan deras medverkan.

Detsamma gäller (förhoppningsvis) min garageport och ärligt talat är jag glad att den inte går på Nexa :-)

#118

Postad 10 november 2010 - 20:23

leakim321
  • leakim321
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej

Jag får verkligen inte detta att fungera. Kör iLearn och läser av fjärren men det blir lite olika varje gång. Oftast får jag följande:

sendir,1:1,1,38226,1,1,
8,29,8,102,8,29,8,108,8,49,8,49,8,34,8,81,8,496,
8,29,8,108,8,29,8,29,8,29,8,34,8,29,8,29,8,3065,
8,29,8,102,8,29,8,108,8,49,8,49,8,34,8,81,8,496,
8,29,8,66,8,70,8,29,8,29,8,34,8,29,8,29,8,3064,
8,29,8,102,8,29,8,108,8,49,8,49,8,34,8,81,8,496,
8,29,8,66,8,70,8,29,8,29,8,34,8,29,8,29,8,499,
8,29,8,102,8,29,8,108,8,49,8,49,8,34,8,81,8,496,
8,29,8,60,8,76,8,29,8,29,8,34,8,29,8,29,8,4892

Men ibland blir det bara 3 rader. Den där översta som börjar med Sendir kan även den variera lite. Hur vet man vilken "gap" man ska ha? Att bara markera första raden verkar inte korretk, baserar detta på att knapparna 1, 2 och 3 då får samma HEX-värde.

Tacksam för hjälp. Läser paralellt med detta på Global Caches supportsidor. Hittar jag lösningen följer jag upp posten här. Har för övrigt läst allt som finns hos Sydia, men i iLearn-guiden står inte ett ord om vilka inställniongar man ska använda för Gap, Module, Connector, Separation mm.

#119

Postad 10 november 2010 - 20:41

leakim321
  • leakim321
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Nä, nu har jag läst allt jag kommit över där utan framgång. Det står något kryptiskt i GC:s tutorial om att när den är i IRlearning mode så blir den disablad men det verkar inte vara mitt problem.

#120

Postad 11 november 2010 - 02:52

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Nä, nu har jag läst allt jag kommit över där utan framgång. Det står något kryptiskt i GC:s tutorial om att när den är i IRlearning mode så blir den disablad men det verkar inte vara mitt problem.

Till att börja med sitter alltså Ir-läsaren sitter lite dumt till och därför måste man hålla sin originalfjärr väldigt nära hålet för att avläsningen skall bli korrekt. Det är inte ovanligt att man får göra om inläsningen ett par gånger.

Min erfarenhet är att alltid göra "trim" efter en lyckad avläsning och sedan spara som Hex-kod. Parametrarna som du nämner skall du inte bry dig om här eftersom de ingår i själva den inlästa koden. Detta med undantag av "module" och "connector" som avser utgångarna på din iTach - dessa anges istället av iRule först när ir-signalen skickas ut i samband med att du trycker på motsvarande knapp i fjärrkontrollsappen.

Det du läst om "blir disablad" belyser bara det faktum att iTach inte kan skicka ut ir-signaler samtidigt som du försatt den i inlärningsläge. Detta är heller inget att bry sig om.

Som sagt, använd Trim-knappen efter inläsning och spara som Hex så skall du se att det löser sig.

#121

Postad 11 november 2010 - 08:33

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Nä, nu har jag läst allt jag kommit över där utan framgång. Det står något kryptiskt i GC:s tutorial om att när den är i IRlearning mode så blir den disablad men det verkar inte vara mitt problem.


Vad är det för enhet Du skall styra. Det är inte säkert att det är fel på den kod Du har kopierat då det inte alltid är möjligt att använda HEX kod. On kommando för Twix är ett sådant exempel.

Den kod som Du har i Ditt exempel ser ut att vara mer komplex än en standard IR-kod.

Du kan pröva med att skicka koden som Global Cache kod från iRule, det gör Du genom att kopiera in koden i Din Device utan inledande "sendir,1:1,1," under Global Cache istället för HEX

Ex. 8,29,8,102,8,29,8,108,8,49,8,49,8,34,8,81,8,496,8,29,8,108,8,29,8,29,8,29,8,34,8
,29,8,29,8,3065

/Pär

Redigerat av i-Home, 11 november 2010 - 08:34.


#122

Postad 11 november 2010 - 11:16

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Vad är det för enhet Du skall styra. Det är inte säkert att det är fel på den kod Du har kopierat då det inte alltid är möjligt att använda HEX kod. On kommando för Twix är ett sådant exempel.

Den kod som Du har i Ditt exempel ser ut att vara mer komplex än en standard IR-kod.

Du kan pröva med att skicka koden som Global Cache kod från iRule, det gör Du genom att kopiera in koden i Din Device utan inledande "sendir,1:1,1," under Global Cache istället för HEX

Ex. 8,29,8,102,8,29,8,108,8,49,8,49,8,34,8,81,8,496,8,29,8,108,8,29,8,29,8,29,8,34,8
,29,8,29,8,3065

/Pär


Det var på så vis som vi löste problemet jag hade med Tvix'en. Anledningen till att det inge funkade med den var att den skickade ett macro bestående av två kommandon nämligen "off" och därefter "on" Då funkar det inte med HEX koden då Ilearn i detta specialfall förstörde koden. Men Tvix'en är väldigt unik just där. Detta är inget generellt problem. jag har läst in 8 fjärrar hemma nu och har bara stött på problem med en enda knapp. Visst får man läsa om kommandon ibland. Men generellt så går det smidigt.

Men att trycka på trim som någon skriver ovan är ett måste för det skall funka.

Jag gjorde även så att jag plockade bort den plastlatta som är framför IR ögat, det är den som även täcker nätverksuttaget och poweruttaget. Då blir det mycket mindre känsligt vid avläsning. Och det blir även färre felaktiga avläsningar.

I övrigt så vill jag bara säga att jag är mycket nöjd med min lösning som den blev. Kombinationen. GC och Irule samt Nexa är grym. För en kostnad av ca 3500kr, står jag det mesta här hemma. Då inkluderar jag även NEXA mottagare med dimmer osv. Dock hade jag klart iphone tidigare osv.

När jag kommer hem på kvällen kan jag i bilen "om jag vill" Trycka på en av mina "aktiviteter" som jag skapat. Som då är macroknappar. Så när jag kommer in lyser mysbelysningen redan. TV samt IPTV box är på och inställd med valk kanal. Allt detta med ett knapptryck. :)

Om jag kollar på film i min lilla bio, och beslutar mig för at gå och göra annat så tryckar jag på "bio av" knappen. Projje, förstärkare tvix'en, stängs av. Belysningen i rummet tänds för att sedan släckas efter 15s när jag har hunnit ut. Hur coolt är inte det. :angry:

Sweepar jag fingret åt vänster när jag kollar på film så pausar jag filmen och tänder belysningen. OSV OSV

Nackdelen med detta som är den enda jag kan komma på nu är tidsåtgången. Jag har nog lagt ca: 20h jobb på detta. Den mesta tiden går till att skapa alla paneler osv i irule. Mycket justerande och trixande är det. Men jag tycker det var mycket roligt och möjligheterna blir mycket stora. Och du han få det i det närmaste exakt som du själv vill. Någon som inget annat jag sett kan erbjuda.

Vill även säga att jag fått mycket hjälp och tips från Per på Sydia. Mycket hjälpsam och trevlig. Och jag rekommenderar alla som är sugna på detta att köpa från honom då du kan få hjälp på ett sätt som jag knappast tror du kan få från någon annan.

Redigerat av Unregistered407b1f4d, 11 november 2010 - 11:46.


#123

Postad 11 november 2010 - 11:17

leakim321
  • leakim321
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack! Det är en dreambox 500 jag ska styra, hittade sent igår att den istället går att köra via nätverkskommandon. Det var alltså därför den som redan fanns upplagd under devices inte fungerade för mig, jag försökte köra den som IR men den ska gå via annan gateway.

Icke desto mindre, är det inte märkligt att samma knapptryck ger lite olika IR-kod?

Tack igen

#124

Postad 11 november 2010 - 11:43

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Tack! Det är en dreambox 500 jag ska styra, hittade sent igår att den istället går att köra via nätverkskommandon. Det var alltså därför den som redan fanns upplagd under devices inte fungerade för mig, jag försökte köra den som IR men den ska gå via annan gateway.

Icke desto mindre, är det inte märkligt att samma knapptryck ger lite olika IR-kod?

Tack igen


Man kan tycka det. Men det kommer ofta en del skräp. Detta beror nog främst på att sändningar avbryts mitt i pga du flyttar fjärren lite under läsningen vilket man givetvis gör då det inte är en industrurobbot som håller i fjärren. Det är denna skräpinfo som "trim" tar bort. Och hur den kan fatta vad den skall ta bort vetafan. men funkar gör det.

#125

Postad 11 november 2010 - 22:34

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Vill även säga att jag fått mycket hjälp och tips från Per på Sydia. Mycket hjälpsam och trevlig. Och jag rekommenderar alla som är sugna på detta att köpa från honom då du kan få hjälp på ett sätt som jag knappast tror du kan få från någon annan.


+1 Måste haka på och också tacka dem för all hjälp ! :)

Börjar det inte bli dags att folk visar upp skärmdumpar på hur ni löst design på era iPhone/iPads ?? :)

#126

Postad 11 november 2010 - 22:56

Unregisteredc8d2b474
  • Unregisteredc8d2b474
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Hej. Finns det någon RIKTIGT basicguide för en som aldrig en ägt en universalkontroll eller pysslat med IR osv? T.ex hur många enheter kan man styra med 1st itach? Vad är blaster, ögon? Osv osv...dvs newbiefrågor

#127

Postad 12 november 2010 - 17:10

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Hej. Finns det någon RIKTIGT basicguide för en som aldrig en ägt en universalkontroll eller pysslat med IR osv? T.ex hur många enheter kan man styra med 1st itach? Vad är blaster, ögon? Osv osv...dvs newbiefrågor


Jag är ingen expert på dem men eftersom ingen expert svarar just nu till dig så gör jag väl ett försök :(

När jag köpte min enhet så fick jag med 3 ir-ögon och 1 blaster. 2 av ir-ögonen har jag kopplat till min blu-ray spelare respetive min förstärkare = 1 ir-öga för 1 enhet.

Men med 1 st blaster så "skjuter" den ut ir på en STÖRRE yta så tackvare den kan man styra fler enheter (dock vet jag inte exakt hur många tyvärr) men jag har den till 2 enheter hos mig.

Ett tips är annars att maila/ringa dem på Sydia Teknik och prata med dem dem hjälper dig nog gärna med dina frågor.

#128

Postad 16 november 2010 - 14:48

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Åh, får min itach på fredag hoppas jag, nu ska det knopas!!

Kollade runt lite i iRulebuilder - är det verkligen så att Onkyo 607 inte finns? Hur svårt är det att importera en "hel fjärr"? Kan man ta spread sheets från remote central och bara slänga in?

Tacksam för hjälp :unsure:

#129

Postad 16 november 2010 - 19:50

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Hej,

Jo det var lite o.t. kanske :unsure: Nej, tyvärr inte.
Men nyfiken som jag är så måste jag ju fråga vad Du har tänkt Dig att göra? Vi kanske kan hjälpa till på något sätt??

/Pär


Jag har en fjärr till hemlarmet (Bosch) med några extraknappar som jag hade velat styra garageportarna (Novoferm) på men de ligger på en annan frekvens så jag måste leva med två fjärrkontroller på nyckelknipporna. Kanske har ni nån idé?

#130

Postad 16 november 2010 - 22:15

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Åh, får min itach på fredag hoppas jag, nu ska det knopas!!

Kollade runt lite i iRulebuilder - är det verkligen så att Onkyo 607 inte finns? Hur svårt är det att importera en "hel fjärr"? Kan man ta spread sheets från remote central och bara slänga in?

Tacksam för hjälp :unsure:

Har själv en sr608 som jag tror att jag lagt upp som delad, annars har jag fått för mig att Onkyo marknadsförs som Integra i USA så kanske hittar du ngt på det namnet istället. Säg till om du inte hittar min 608:a.

#131

Postad 17 november 2010 - 09:10

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Åh, får min itach på fredag hoppas jag, nu ska det knopas!!

Kollade runt lite i iRulebuilder - är det verkligen så att Onkyo 607 inte finns? Hur svårt är det att importera en "hel fjärr"? Kan man ta spread sheets från remote central och bara slänga in?

Tacksam för hjälp :)


Man får nog räkna med att man behöver läsa in en hel del kommando själv. Men det är inte så jobbigt. När man börjar fundera på det så är de inte så mycket på fjärran man egentligen använder. Nästan allt är ju menystyrt idag. Jag läser ca 10 kommando per fjärr och då kan jag göra allt som jag kan komma på att använda.

#132

Postad 17 november 2010 - 10:24

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0

Har själv en sr608 som jag tror att jag lagt upp som delad, annars har jag fått för mig att Onkyo marknadsförs som Integra i USA så kanske hittar du ngt på det namnet istället. Säg till om du inte hittar min 608:a.

jo, 608'an hittar jag... men inte min :) Aja, jag får testa när jag får burken!

Edit. Woha, redan hemma... nu blir det nog att vara sjuk från jobbet...

Redigerat av Kroem, 18 november 2010 - 11:19.


#133

Postad 19 november 2010 - 09:47

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Dubbelpost! Någon som har konfat irule till Comhems HUMAX HD-box? Vill ha så att jag går inte på en panel, genom entarance, så ska lixom boxen slå på... men om jag går inte på boxen igen så stängs den av (har väl bara en on/off switch...)

Någon som löst? En annan sak, går det att exportera image libraries från irule buildern?

#134

Postad 23 november 2010 - 00:22

Unregistered3173e969
  • Unregistered3173e969
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej.

Jag är nybörjare i detta forum och har följt diskussionen om hur man kan använda sin iPhone eller iPad som fjärrkontroll med intresse. Sedan lång tid tillbaka har jag använt Philips Pronto fjärrkontroll och är nu inne på den fjärde generationen.

Sedan ett halvår tillbaka är jag lycklig ägare av en iPod och vill gärna använda den som fjärrkontroll. För ett par veckor sedan köpte jag en iTach med en RF-sändare. Jag har sedan dess försökt att styra de Nexa-switchar och dimmrar som jag har sedan tidigare.

Det fungerar sådär. Mina gamla Nexa-switchar och dimrar med två rattar som används för att välja kanal fungerar bra medan de nya självlärande enheterna går inte alls att kommunicera med.

Jag har försökt med att lära upp switcharna med hjälp av Nexas egen fjärrkontroll och även med att skicka hexkoderna som jag hittade i Excel-arket på Sydias hemsidan. Inget fungerar tyvärr.

Är det något som har ett förslag på hur jag skall göra?

(Jag använder iRule HD som applikation på min iPad.)

#135

Postad 23 november 2010 - 13:15

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej.

Jag är nybörjare i detta forum och har följt diskussionen om hur man kan använda sin iPhone eller iPad som fjärrkontroll med intresse. Sedan lång tid tillbaka har jag använt Philips Pronto fjärrkontroll och är nu inne på den fjärde generationen.

Sedan ett halvår tillbaka är jag lycklig ägare av en iPod och vill gärna använda den som fjärrkontroll. För ett par veckor sedan köpte jag en iTach med en RF-sändare. Jag har sedan dess försökt att styra de Nexa-switchar och dimmrar som jag har sedan tidigare.

Det fungerar sådär. Mina gamla Nexa-switchar och dimrar med två rattar som används för att välja kanal fungerar bra medan de nya självlärande enheterna går inte alls att kommunicera med.

Jag har försökt med att lära upp switcharna med hjälp av Nexas egen fjärrkontroll och även med att skicka hexkoderna som jag hittade i Excel-arket på Sydias hemsidan. Inget fungerar tyvärr.

Är det något som har ett förslag på hur jag skall göra?

(Jag använder iRule HD som applikation på min iPad.)


Hej,

För att lära dina self-learning dimmers är det enklast att göra som följer;

1. Sätt dimmern i "learn mode".
2. Skicka "ON" kommandot för aktuell adress upprepade ggr med ca 0.2 sekunders paus (finns funktion i iRule) till dess att dimmern kvitterar med blinkning.

Skicka ett mail till oss på adress som finns i shoppen om Du inte får igång det!

//Pär

#136

Postad 05 december 2010 - 23:22

lovqvist
  • lovqvist
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Lite tips för dom som köper detta och skall få igång det med NEXA.

*Tänk på att dimmrarna har egna koder och at du inte skall använda de "vanliga" on/off kommandona alls till dessa. Nått jag själv inte fattade först.


Var hittar man koder för NEXAs dimmrar??

#137

Postad 07 december 2010 - 07:42

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Var hittar man koder för NEXAs dimmrar??


Hej,

Finns för nedladdning i vår Webshop.

/Pär

Redigerat av i-Home, 07 december 2010 - 07:42.


#138

Postad 07 december 2010 - 18:52

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Funderar på om det är möjligt att köra ipeng som inbäddad webbsida inne i irule. Vore riktigt cool att kunna integrera squeezebox. Lade in www.tvguide.nu så nu kommer tvmenyn upp i fjärrkontrollen.

#139

Postad 09 december 2010 - 21:54

Unregistered69b981de
  • Unregistered69b981de
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Lite frågor...
Kan man köra schemaläggning som läggs i iTach:en?
Är det någon som har kört en liknande lösning med tellstick?

#140

Postad 09 december 2010 - 22:01

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Lite frågor...
Kan man köra schemaläggning som läggs i iTach:en?
Är det någon som har kört en liknande lösning med tellstick?


Hej,

Nej, det går tyvärr inte att köra med schemaläggning i iTach. Finns däremot en lösning lite tidigare i tråden med ett litet program för PC:n som kan sköta den detaljen. Detta fungerar då iTach accepterar fler än en inkommande anslutning åt gången.

//Pär

#141

Postad 13 december 2010 - 18:29

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Jag har ett problem nu då jag gjort om mycket för att systemet ska passa min iPad:

Jag har gjort kanal logos istället för siffror att trycka på t ex trycker på en SVT 1 logo istället för att trycka på nummer 1 osv....

problemet blir då hur jag löser när många kanaler är över 9+ nummer....

Så om någon vet hur man kan fixa i iRule så att man trycker på en knapp att man hoppar till t ex kanal 35 ?! :)

#142

Postad 13 december 2010 - 18:39

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Enkelt. Du drar bara ex.vis för att få 12. Dra kommandot för 1 till logon. Dra sedan 2 och till slut lägger du in e tt "delay" mellan kommandot så ipaden känner att det är två siffror. Du får ändra delayets tid så det blir rätt. Standard är 0,2 men jag har satt 0,8 sek

#143

Postad 14 december 2010 - 02:10

Bluebird
  • Bluebird
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Något nytt på Android-fronten? Eller finns det nåt alternativ för WiFi2IR för Android?

#144

Postad 14 december 2010 - 18:17

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Enkelt. Du drar bara ex.vis för att få 12. Dra kommandot för 1 till logon. Dra sedan 2 och till slut lägger du in e tt "delay" mellan kommandot så ipaden känner att det är två siffror. Du får ändra delayets tid så det blir rätt. Standard är 0,2 men jag har satt 0,8 sek


Perfekt tackar ! :)

Att jag inte tänkte på det :lol:

#145

Postad 17 december 2010 - 20:16

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Sådär ja då funkar det mesta på min lilla iPad är inte helt 100 % nöjd med bakgrunden men får göra någon snyggare senare om jag orkar :)

Bifogad fil  IMG_0003.PNG   632,37K   31 Antal nerladdningar

#146

Postad 18 december 2010 - 10:10

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Vad är det för app du använder som universalfjärr?


Sådär ja då funkar det mesta på min lilla iPad är inte helt 100 % nöjd med bakgrunden men får göra någon snyggare senare om jag orkar :)

Bifogad fil  IMG_0003.PNG   632,37K   31 Antal nerladdningar



#147

Postad 18 december 2010 - 13:20

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Vad är det för app du använder som universalfjärr?


Jag använder mig av iRule HD

Mer info om det finns här

Redigerat av Unregistered03303df7, 18 december 2010 - 13:21.


#148

Postad 19 december 2010 - 17:25

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Sådär ja då funkar det mesta på min lilla iPad är inte helt 100 % nöjd med bakgrunden men får göra någon snyggare senare om jag orkar :D

Bifogad fil  IMG_0003.PNG   632,37K   31 Antal nerladdningar


Snyggt!!

Nu får vi hoppas på att fler hänger på och visar upp sina alster :D

//Pär

#149

Postad 23 december 2010 - 18:51

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Iom att jag är mitt upp i en flytt har jag inte orkat sätta upp allt än, men börjat göra lite paneler;
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Får se hur det bli... just nu har dom ingen bakgrund som ni ser ;)

#150

Postad 24 december 2010 - 23:09

Ringback
  • Ringback
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hallå alla, har läst igenom allt och fattar nästan allt. Har dock några frågor.

1. Hur lång förlängningskabel för de 3.5mm kablarna från IR-portarna på Global Caches IP2IR kan man använda? Kan man dra dessa över hela huset för att slippa köpa flera enheter?

2. Varför finns det tre olika uttag för IR på enheten? Är det bara för att dra kablar till olika ställen? Jag har fattat det som att ett uttag kan användas till flera olika apparater?

3. Om man "klistrar" IR-sändaren från IP2IR direkt på ögat på exempelvis TV'n, kan man ändå använda fjärrkontrollen eller hindrar den ir-strålen då?

Tack på förhand!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.