Skulle detta fungera tillfredsställande, tänker jag rätt? Skall användas till både film och musik.
Skickat 04 maj 2012 - 21:20
Hej, tänkte inhandla ett par B&W PM1. Istället för att köpa en dyrare receiver som man måste byta ut när det kommer nya format m.m. tänkte jag hänga på ett slutsteg i form av Rotel RB-1562, och sedan gå på en något billigare receiver, typ Denon AVR-1912.
Skulle detta fungera tillfredsställande, tänker jag rätt? Skall användas till både film och musik.
Skickat 04 maj 2012 - 21:36
Denon AVR-1912 har inte Fullregister Pre-out vilket innebär att den inte går att använda till att driva de högtalarna!
För dom pengarna som du tänkt satsa på drivningen skulle jag istället köpa:
Eller:
Både så klart med pre-out ifall du tycker att de blir för svaga.
Men till dina PM1 kommer de att klara av att driva iaf lika bra som rotelsteget eller nära nog.
//Krozz
För dom pengarna som du tänkt satsa på drivningen skulle jag istället köpa:
Eller:
Både så klart med pre-out ifall du tycker att de blir för svaga.
Men till dina PM1 kommer de att klara av att driva iaf lika bra som rotelsteget eller nära nog.
//Krozz
Det här inlägget har ändrats av Krozz 04 maj 2012 - 21:37
Skickat 04 maj 2012 - 21:49
Hör med Morbror_Liten här på forumet, där körs det med Dubbla XTZ. Själv skulle jag valt billigare surr stärkare typ Onkyo TX-NR709, Yamaha RX-A810, eller Marantz NR1402 tillsammans med ett slutsteg typ XTZ eller annat begagnat för ca 5-6 tusen om det är det som var budgeten.
Det här inlägget har ändrats av Bergman123 04 maj 2012 - 21:50
Skickat 05 maj 2012 - 09:04
Fördelen som jag ser det är att Marantz har Pre-out på alla stärkare vilket inte alla tillverkare erbjuder.
Sedan kan man så klart hänga på ett slutsteg om man känner att man vill det.
Men jag tror nog att en SR7005 klarar av att driva PM1 tillräckligt bra. Fördelen med SR7005 mot en lite billigare reciver är att du får två HDMI ut, en bättre bildbehandling och bättre DACar.
Men som Bergman123 sa så kan detta vara ett alternativ:
som försteg;
eller:
Och som slutsteg:
Eller om du kan tänka dig ett begagnat slutsteg skulle jag leta efter:
Antingen ett Vincent par (Deras billigare monoblock i par.)
eller:
eller stereo slutsteg av märkena:
Vincent, Marantz, Rotel, Primare
//Krozz
Sedan kan man så klart hänga på ett slutsteg om man känner att man vill det.
Men jag tror nog att en SR7005 klarar av att driva PM1 tillräckligt bra. Fördelen med SR7005 mot en lite billigare reciver är att du får två HDMI ut, en bättre bildbehandling och bättre DACar.
Men som Bergman123 sa så kan detta vara ett alternativ:
som försteg;
Och som slutsteg:
Eller om du kan tänka dig ett begagnat slutsteg skulle jag leta efter:
Antingen ett Vincent par (Deras billigare monoblock i par.)
eller stereo slutsteg av märkena:
Vincent, Marantz, Rotel, Primare
//Krozz
Skickat 05 maj 2012 - 14:45
Att använda en billig hembioreciever som försteg är ett bra sätt att få ner priset på en anläggning. Tyvärr så är det inte många billiga hembiorecievers som har pre-out. Denon 1912 har inte det och jag tror inte Marantz NR 1402 har det heller.
Föreslår att trådskaparen tittar på begagnatmarknaden. Marantz sr 7005 har funnits ute på marknaden ett par år så den borde gå att få tag på begagnad till ett bra pris.
Föreslår att trådskaparen tittar på begagnatmarknaden. Marantz sr 7005 har funnits ute på marknaden ett par år så den borde gå att få tag på begagnad till ett bra pris.
Skickat 05 maj 2012 - 19:57
Marantz NR1402 ska ha det på FRONT högtalarna ENDAST! Men det är ju normalt där man kopplar in sitt första slutsteg.
Men som Arngrim säger skulle nog ett SR7005 vara en bättre ide tycker jag med. Men det är min högst personliga åsikt.
En ny kan du dessutom få för ungefär samma pengar som en marantz NR1402 och XZT steget på begagnadmarknaden om inte tom billigare!
Men som Arngrim säger skulle nog ett SR7005 vara en bättre ide tycker jag med. Men det är min högst personliga åsikt.
En ny kan du dessutom få för ungefär samma pengar som en marantz NR1402 och XZT steget på begagnadmarknaden om inte tom billigare!
Skickat 28 maj 2012 - 17:21
Äntligen har jag fått dem, det står att för 6-8 ohm använd front A på receivern och för 8ohm använd front a + b.
Antar att det blir som så här: http://i48.tinypic.com/107uh4o.jpg ? Lite förvirrad av att det står Height på den högra.
Antar att det blir som så här: http://i48.tinypic.com/107uh4o.jpg ? Lite förvirrad av att det står Height på den högra.
Skickat 28 maj 2012 - 17:54
Nja, du ska nog koppla in frontarna till dom uttag som är märkta med front, dvs dom två par som sitter längst till vänster.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det som du skriver om A respektive A+B. Vanligtvis brukar man inte rekommendera att man kopplar två par högtalare till en reciever om högtalarna har lägre impedans än 8 ohm efter som det är risk för att man överbelastar recievern (båda paren kommer att använda samma slutsteg i förstärkaren).
Vad jag förstår så har du bara ett par högtalare och då ska dom kopplas till utgång "Front A".
Föreslår att du tar ny titt i handboken.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det som du skriver om A respektive A+B. Vanligtvis brukar man inte rekommendera att man kopplar två par högtalare till en reciever om högtalarna har lägre impedans än 8 ohm efter som det är risk för att man överbelastar recievern (båda paren kommer att använda samma slutsteg i förstärkaren).
Vad jag förstår så har du bara ett par högtalare och då ska dom kopplas till utgång "Front A".
Föreslår att du tar ny titt i handboken.
Skickat 28 maj 2012 - 18:19
Är väl precis det som menas, att ska man köra A och B samtidigt med 2 olika högtalarpar måste båda högtalarparen vara 8 ohms..... Ska man inte köra A och B samtidigt funkar 6 och 8 ohmshögtalare. Har du bara ett par fronthögtalare kopplas de lämpligtvis in på front A och både 6 och 8 ohm funkar enligt tillverkarens rekommendationer. Om du vänder på ordföljden " det står att för 6-8 ohm använd front A på receivern och för 8ohm använd front a + b." till:
Till Front A använd 6-8 ohm, till Front A+B använd 8 ohm, så blir det begripligare...
Till Front A använd 6-8 ohm, till Front A+B använd 8 ohm, så blir det begripligare...
Det här inlägget har ändrats av Spiritwalker 28 maj 2012 - 18:23
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
7 bilder
384 filmer
1 annons

Minhembio - Senaste nyheterna
Förändringar av forumstrukturen
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler