Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon PNA7000T MN6 *

1378 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1351

Postad 10 juli 2010 - 14:34

pege63
  • pege63
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Jag fattar fortfarande inte hur ni har fått in MN7? Är det någon som kan förklara närmare? Måste man tanka via Fresh? Eller finns den att ladda ner så man kan lägga in den manuellt? Sökt fan överallt, tänkte att det skulle gå att uppdatera via Navigon Fresh, men den hittar ju inte ens min GPS provat både under XP och W7. Dock kan jag gå in i den via Utforskaren och komma åt samtliga filer.

Blir måttligt irriterad på skiten. :)


Har skrivit in det här på forumet bara att leta upp det bläddra bakåt bara.

Du behöver aif ett 4 GB SD kort

Ni som har senaste kartor till MN6.5.2 Q2 har nå märkt att det INTE kommer upp hastigheter alls varken 30, 50, 70, 90, 110?

Redigerat av pege63, 10 juli 2010 - 14:36.


#1352

Postad 10 juli 2010 - 18:48

Soviac
  • Soviac
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Har skrivit in det här på forumet bara att leta upp det bläddra bakåt bara.

Du behöver aif ett 4 GB SD kort

Ni som har senaste kartor till MN6.5.2 Q2 har nå märkt att det INTE kommer upp hastigheter alls varken 30, 50, 70, 90, 110?


Tyvärr, "skitsnack" men tack ändå. :)
Lyckades lösa det via ett annat forum, fick igång MN7.4.3 med Q2 2010 EU kartor på mitt 2GB original kort på 7000t. Enda nackdelen var att jag tog fick dumpa englandskartan, vilket jag aldrig kommer att köra i ändå.

#1353

Postad 03 augusti 2010 - 11:53

Piratdjinn
  • Piratdjinn
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Soviac, kan du inte berätta hur man gör då, för oss andra som sliter vårat redan tunna hår.

#1354

Postad 09 augusti 2010 - 11:30

boande
  • boande
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag håller med Piratdjinn och vill gärna att Soviac avslöjar lite mer hur han gjorde. Jag har sökt i andra forum och hittat en del information samt laddat ner de filer som det sägs att man behöver - men får fortfarande felmeddelande vid start!

#1355

Postad 09 augusti 2010 - 16:06

Soviac
  • Soviac
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ja, ursäkta.
Ska leta fram länken jag följde. Enda nackdelen med det hela (som man kan inte får prata om här i forumet) är ju att du måste ha tillgång till kartorna, sen hur Ni får tag i dom kvittar väl, jag vet ju hur jag fick tag i dom. :)

Kan skriva en liten guide också. Men jag återkommer...

#1356

Postad 10 augusti 2010 - 06:12

Teknisten
  • Teknisten
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Piratviken har ganska bra tips om hur man kan få in MN7 på sin PNA7000T om man är intresserad av det. Och nej man behöver inte ha mer än ett 2Gb kort för att få det fungera. Beror bara på vilka länders kartor du ska ha med. Hela Europa så behövs ett 4Gb, men endast västeuropa eller norden så räcker 2Gb.

Finns även fina tyska forum som har mycket information om GPS:en, tex gulli board.

Redigerat av Teknisten, 10 augusti 2010 - 06:14.


#1357

Postad 11 augusti 2010 - 20:18

Soviac
  • Soviac
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Här har ni guiden jag följde:
http://gpsundergroun...0T-71xx-Edition

Det ni måste själv skaffa fram är då de senaste MN7 kartorna.
Det jag skaffade var Navigon MN7 Europe Q2 2010 och fungerar klockrent, bortsett att jag dumpade England för att rymma det på 2GB SD-kortet.

Sedan när ni tankar ner de filer som guiden erbjuder så gjorde jag så att jag tog bort alla språk och ljud som jag inte behövde och behöll bara svenskan.

Sedan får ni glömma att uppdatera device.xml som medföljer guidens filer med de nya kartornas funktioner, det var jag själv tvungen att göra.

Bara skicka ett PM om ni behöver ytterligare hjälp, så ska jag försöka hjälpa er.

#1358

Postad 12 augusti 2010 - 15:35

boande
  • boande
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
TACK Soviac! :) :D
Nu äntligen har jag fått min 7000T att fingera med MN 7.4.3 och kartorna Q2_2010. Jag har även tagit en liten kort testrunda med GPS:en i bilen och allt verkar fungera rätt. Ska ta en lite längre tur i morgon för att testa ytterligare.

Det jag saknade var ändringarna i device.xml där jag tog bort USA och UK. Sedan var det några filer i language files som jag saknade.
Jag använder min GPS framförallt då vi reser genom hela Europa ner till Spanien och det är irriterande när man bygger om vägkorsningar och GPS:en visat åt fel håll..

#1359

Postad 12 augusti 2010 - 21:06

Soviac
  • Soviac
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

TACK Soviac! :) :)
Nu äntligen har jag fått min 7000T att fingera med MN 7.4.3 och kartorna Q2_2010. Jag har även tagit en liten kort testrunda med GPS:en i bilen och allt verkar fungera rätt. Ska ta en lite längre tur i morgon för att testa ytterligare.

Det jag saknade var ändringarna i device.xml där jag tog bort USA och UK. Sedan var det några filer i language files som jag saknade.
Jag använder min GPS framförallt då vi reser genom hela Europa ner till Spanien och det är irriterande när man bygger om vägkorsningar och GPS:en visat åt fel håll..


Kul att du fick till det, lycklig resa. :D

#1360

Postad 13 augusti 2010 - 18:31

SpiderTheSwede
  • SpiderTheSwede
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
En fråga.
Kartorna Q2_2010 ni använder hittar jag inte hos Navigon. Kan man använda de nya NAVIGON FreshMaps EU 44??

#1361

Postad 13 augusti 2010 - 21:08

Soviac
  • Soviac
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

En fråga.
Kartorna Q2_2010 ni använder hittar jag inte hos Navigon. Kan man använda de nya NAVIGON FreshMaps EU 44??


Hmm... vet ej faktiskt.

#1362

Postad 18 augusti 2010 - 21:51

SpiderTheSwede
  • SpiderTheSwede
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Någon som använder POI Warner i en PNA7000T med Navigon 7.x???

#1363

Postad 20 augusti 2010 - 14:26

pege63
  • pege63
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Japp och senaste farkamerorna för hela EUropa som jag sagt innan krävs ett 4GB kort för att ha en fullt utrustad GPS med alla dess funktioner som finns och som kan fungera i en TS7000.

Testade den hänvisade filen för dedladdning funkar bra men nu funkar inte längre min Panorama 3D funktion hur får man den tillbaka Soviac?
Konstigt att den funktionen gick iväg när inte ens dom filerna var med?

Är den mer än jag som inte får fram 30, 50 skyltar vid stads körning?

Redigerat av pege63, 20 augusti 2010 - 16:34.


#1364

Postad 21 augusti 2010 - 09:50

boande
  • boande
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag får inte heller fram de olika hastighetstavlorna i tättbebyggda samhällen. Men det är väl inte så konstigt med alla variationer 70, 60, 50, 40 och 30 med bara kora avstånd emellan som ska vara uppdaterad. Det skulle bli en stor databas bara för detta. Jag klarar med med att kolla på skyltarna och försöka komma ihåg - men det är inte det lättaste med alla variationer. (Det var lättare förr!!)

#1365

Postad 21 augusti 2010 - 16:33

wolf08
  • wolf08
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej

Min GPS (ts7000) hittar inte någon satelit med de nya inställningarna från gpsunderground

vilka värden ska det vara på port och baudrate för att det ska fungera?

eller har jag missat något annat

i coreconfig stod det: port=7
baudrate=38400

I User settings stod det: port=2
baudrate=57600

tacksam för all hjälp via forumet under åren
/ulf

#1366

Postad 23 augusti 2010 - 19:02

Soviac
  • Soviac
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Testade den hänvisade filen för dedladdning funkar bra men nu funkar inte längre min Panorama 3D funktion hur får man den tillbaka Soviac?
Konstigt att den funktionen gick iväg när inte ens dom filerna var med?

Är den mer än jag som inte får fram 30, 50 skyltar vid stads körning?


Om du skulle läst anvisningar på gpsunderground så ser du att följande inte medföljer:
"NOT INCLUDED: Panorama 3D, VoiceControl, Bluetooth"

Jag antar att du skrev över de gamla filer med de "nya" (via gpsunderground) så kanske du tänkte att gamla funktioner skulle fungera enligt tidigare men jag tror det är lite mer komplex än så. Men jag vet inte hur du gjorde, eller hur du får tillbaka det. Eftersom jag aldrig har haft det, så saknar jag det inte heller, lika så med voicecontrol och bluetooth.

Har faktiskt inte tänkt på 30-50 skyltar vid stadskörning. De har ju börjat sätta 40 och 60 på flera ställen i länet. Kan det vara så att programmet är uppdaterat efter det? Eller missad inställning? Fast iofs, man ska ju inte stirra sig blind på gps:en. Så skyltarna borde man ju kunna hålla koll på. :)

vilka värden ska det vara på port och baudrate för att det ska fungera?


Har tyvärr lånat ut GPS:en, så jag har ingen möjlighet att hjälpa dig. Men det verkar ju vara fler än jag som fått det att fungera som kanske kan skriva en rad eller två här.

#1367

Postad 24 augusti 2010 - 11:37

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

  • 1 326 inlägg
  • 0

Hej

Min GPS (ts7000) hittar inte någon satelit med de nya inställningarna från gpsunderground

vilka värden ska det vara på port och baudrate för att det ska fungera?

eller har jag missat något annat

i coreconfig stod det: port=7
baudrate=38400

I User settings stod det: port=2
baudrate=57600

tacksam för all hjälp via forumet under åren
/ulf


Samma sak för mig, har ingen gps signal efter uppdateringen, ingen som vet hur man kan göra?

Edit; Verkar ha löst sig nu, ändrade type till 2, GPS port 2, baud rate 4800, i både user setting och core setting.

Redigerat av Danhill, 24 augusti 2010 - 14:15.


#1368

Postad 24 augusti 2010 - 15:48

pege63
  • pege63
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Om du skulle läst anvisningar på gpsunderground så ser du att följande inte medföljer:
"NOT INCLUDED: Panorama 3D, VoiceControl, Bluetooth"


Eftersom PANORAMA 3D inte fanns med så kunde ju INTE dom har skrivits över av dom nya eftersom dom inte finns med, det är nog mappen SETTINGS som lösninger ligger i orkar inte ta tag i det nu, ha iaf Q3 mapps inne

Hur många nfs filer är där och i vilka mappar skall dom finnas i, nån som har koll?
Själv har jag 25 nfs i MAp mappen och 23 i POI mappen skall det vara så fr början?
Var är körjournalen?
Hur får man fram panorama 3D wiev?

Redigerat av pege63, 25 augusti 2010 - 13:28.


#1369

Postad 06 oktober 2010 - 12:32

bdageryd
  • bdageryd
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej

Jag ser att ni har problem med att hitta ett 4gb som går att köra på TS7000T, jag hade också problem att hitta något. Men så kom jag på detta svenska företag. Jag har själv inte provat, men jag beställde 2 stycken, så jag borde få hem de den här veckan, eller i början av nästa, så jag svarar då hur jag lyckades.

http://www.teknikpro...kID=Prisjakt-38.

Gå inte på att det står sdhc i länken utan lsäs sidan, det är "non" sdhc.

#1370

Postad 07 oktober 2010 - 21:45

bdageryd
  • bdageryd
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej

Jag ser att ni har problem med att hitta ett 4gb som går att köra på TS7000T, jag hade också problem att hitta något. Men så kom jag på detta svenska företag. Jag har själv inte provat, men jag beställde 2 stycken, så jag borde få hem de den här veckan, eller i början av nästa, så jag svarar då hur jag lyckades.

http://www.teknikpro...kID=Prisjakt-38.

Gå inte på att det står sdhc i länken utan lsäs sidan, det är "non" sdhc.



Jag har nu fått mina kort och de fungerar perfekt både med mn6.2.2 och mn7.4.3

#1371

Postad 07 januari 2011 - 11:44

janusz2002
  • janusz2002
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag kör med MN6.2 och kartan 2Q2010. Försökte uppgradera till MN6.5.1 med samma kartan. Jag får inte detta att fungera. Jag har gjord div. ändringar i SPGPS, usersättning och naviLib, använd även gamla sim temp. Ingenting hjälpte. Jag har en fråga om körjurnalen fungerar med 6.5.1, har ingen katalog LogBook i rooten. Hur är der med körjurnalen i MN7.. Jag använder den och måste köra med mjukvara som stödjer den.
Janusz

Redigerat av janusz2002, 07 januari 2011 - 11:49.


#1372

Postad 11 juni 2011 - 11:01

B0llen
  • B0llen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej, har en PNA7000T med mn6 6.1.0 och undrar om dessa kartor kan passa:
Q1 2011 Freshmaps Europe

Kartorna är i olika format, land för land i MN65 och hela västeuropakartan i mn6.
Går det att bara ta bort allt från minneskortet och lägga in de nya?

Redigerat av B0llen, 11 juni 2011 - 11:05.


#1373

Postad 02 juli 2011 - 16:06

Andreas Petersson
  • Andreas Petersson
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej alla.
Nu tog jag äntligen mod till mig och uppdaterade min gamla 7000t med MN7. Det fungerade fint!

Jag följde https://www.minhembi...s...t&p=2979651

sedan kan man läsa http://gpsundergroun....html#post45640 för att ytterligare få tips om hur man skall göra.

I korthet: Ta backup på ditt sd kort först.... ta sedan bort allt gammalt på kortet, kopiera allt som finns i mappen SD från filerna som du laddat ner och packat upp till kortet, kopiera över det som finns i 7000 mappen och godkänn ev. överskrivningar.

Lägg in kartfil från Q2 2010 som finns på annat ställe... stoppa i kortet i gps'n och tryck länge på powerknappen så att den startar om så att skärmkalibreringen startar. Om man försöker starta utan att göra en riktig reset blir det fel... Sedan fungerade det fint för mig, känns som en ny gps nu.

Nu skall jag försöka fixa ännu nyare kartor....

#1374

Postad 09 augusti 2011 - 22:02

innovativeX
  • innovativeX
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
För alla er som nästan är desperata över denna fantastiska maskin, så skall jag en gång för alla ge er en enkel hjälp.

Ni skall ta ur ert minneskort ur Navigatorn, och sätta den i datorn. Ta backup på den, ifall du någon gång vill återgå till det gamla gränssnittet, som ändå är värdelöst.

Efter att ha gjort backup, så lägger ni in det som ligger i mappen "upgrade" på kortet (lägg inte upp mappen upgrade, bara det i den).

Här finner du filen med all ny programvara, som modifierats för er maskin:
Upgrade - för din Navigon
Här finns en uppgraderad programvara att hämta, som jag har även lagt in de senaste kameravarnarna på. Den är färdig med svenskt tal inlagt, och har svenska att välja som språk efter första starten.

Efter detta, så måste du lägga in kartor på kortet. De senaste kartorna finns att ladda ned, men dessa får ej postas i detta forum. Skicka PM om du undrar mer hur man kan hitta dessa.

När du väl lagt in kartorna på kortet i mappen NAVIGON/Map/, så är det bara att sätta tillbaka kortet och starta om Navigatorn genom att hålla inne startknappen i några sekunder, och göra en riktig omstart.

När du gått igenom alla steg genom att välja språk, etc, så kommer den att söka satellit, men inte hitta någon. Detta löser du genom att ta ut kortet igen, och sätta den i datorn.

Gå till mappen NAVIGON/Settings/
Där kommer du att hitta filen UserSettings.xml öppna denna fil med en textredigerare, och ändra Baudrate till 4800.

Sätt tillbaka kortet, och gör eventuellt en ny omstart, sen kommer allt att fungera hur bra som helst.

Voila. Nu kan denna "gamla" navigator hjälpa dig i flera år till. Min fungerar kanon, och ett byte till en ny modell känns fullständigt idiotiskt och bortkastat.

#1375

Postad 13 augusti 2011 - 16:03

pege63
  • pege63
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Du kanske ska skriva vilken vers den bygger på och villka uppdateringar som finns i den, bara ett tipps.
Ni som har änvänt sig av mina filer för er är det en nergradering min bygger på 7.4.3 Build 793

Redigerat av pege63, 13 augusti 2011 - 17:24.


#1376

Postad 17 augusti 2011 - 22:34

innovativeX
  • innovativeX
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Du kanske ska skriva vilken vers den bygger på och villka uppdateringar som finns i den, bara ett tipps.
Ni som har änvänt sig av mina filer för er är det en nergradering min bygger på 7.4.3 Build 793


Jag skall tillse att namnge versionerna på mina filer enligt ditt tips, och lägger snart upp senaste versionerna. Sorry.

#1377

Postad 12 mars 2012 - 09:57

darooo999
  • darooo999
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Senaste kartor Q1.2012 hittar ni här:
http://socialtorrent...7xx-q1-2012-eu/

Klicka på .torrent ikonen

Funkar med 7.4.3 Build 793. Kopiera bara .nfs filer och önskade kartor under Navigon\map mappen
OBS! vissa kartor är Q4.2011 t.ex. Polen. Därför ska man ändra i kartinställningen vilken karta (Q1.2012 eller Q4.2011) vill man använda

#1378

Postad 25 januari 2013 - 11:18

thure07
  • thure07
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej. Jag skall sent omsider försöka lägga in MN7xx i min PNA7000T, men de filen som InnovativeX hänvisar till i inlägg 1374 finns inte längre och filerna i GPS Underground begriper jag inte hur jag skall ladda ner. Blir bara hänvisad runt till olika sajter och väldigt rörigt. Vore tacksam om någon kunde hjälpa.

#1379

Postad 03 oktober 2015 - 18:25

Unregistered50ed9762
  • Unregistered50ed9762
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hej. Blåser liv i tråden. Jag vill också lägga in MN7 i min PNA 7000T. Precis som thure07 skriver så funkar inte den angivna länken längre. 

Jag försöker också med guiden som Soviac länkar till i inlägg 1357, men kommer till en sida som jag måste registrera mig på och betala en symbolisk summa av 1 euro och sedan 40 euro om jag inte avregistrerar mig. Jag litar inte på dylika sidor, och är inte säker på att det går att avregistrera sig och att jag därmed blir tvungen att betala....

Kan någon hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga.

Kan meddela att jag inhandlat en Garmin 2597 (tror jag den heter) men den lever inte alls upp till vad min PNA 7000T levererar.

Därför är jag mån om att kunna uppdatera min 7000 till MN7

Hoppas på hjälp här på forumet.

/Sangris





2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.