Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bass Pumper III a.k.a Rumpskakare

654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#451

Postad 19 oktober 2011 - 15:08

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Du har tänkt helt rätt i allt, har kopplat exakt som du tänkt och satt pumpsen exakt som du tänkt och det skakar på ordenligt.

#452

Postad 19 oktober 2011 - 15:27

Thewli
  • Thewli
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Härligt, tack så mycket för det! =)
Då blir det beställning och förhoppningsvis film med mycket explosioner i till helgen!

#453

Postad 20 oktober 2011 - 05:14

Bioduk
  • Bioduk
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hej Experter!

Tror ni att denna lösning kan fungera?




https://www.minhembi...m/Bioduk/73110/


Mina Paintskills är inte dom bästa. Hoppas att ni förstår hur jag har tänkt mig!

Tack på förhand / Bioduk

#454

Postad 20 oktober 2011 - 09:37

Domino_D
  • Domino_D
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Utvecklar funderingarna lite, vad tror ni om att köra med ett Proson PS-120b istället?
180w RMS för 4st som ligger runt 50w RMS känns ju inte för klent iaf. :)
Frågan är bara om det klarar 4 ohms last?
(isf. kopplar jag 2st paralella slingor med 2st seriellt kopplade basspumps i varje)

Eller har ni något annat bra förslag på just inbyggnadssteg för subbar?

EDIT: Proson PS-125b kanske det får bli istället för ps-120b, eftersom fynda.se har det i lager.

Redigerat av Domino_D, 20 oktober 2011 - 09:44.


#455

Postad 20 oktober 2011 - 15:51

Thewli
  • Thewli
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Innan jag bestämde mig för PS-25 som du var inne på hade jag i princip bestämt mig för ett Zachry DSW-150 som gick på runt tusenlappen. Detta gick dock inte att få tag på längre, men det finns ett par modeller som är större/mer effekt. Eftersom det verkar som du är villig (?) att gå upp lite i pris kanske dessa är något att kolla på för dig? Har hört en del som är nöjda iaf. Den sista kanske ligger lite väl högt i pris dock.
Zachry DSW-240N

http://www.ljudia.se...w-240n-p420515/

Zachry DSW-250mk2

http://www.ljudia.se...-250mk2-p77978/

Edit: Såg nu att även fynda hade en del som var lite dyrare, men dessa kanske du redan kollat på? Eller är den prisklassen inte intressant.

Ett annat alternativ som nämnts innan är ju att slakta en begagnad subwoofer och plocka steget vilket jag själv även var inne på, men jag tyckte det var lite svårt att hitta sådana som låg bra i pris.

Utvecklar funderingarna lite, vad tror ni om att köra med ett Proson PS-120b istället?
180w RMS för 4st som ligger runt 50w RMS känns ju inte för klent iaf. :)
Frågan är bara om det klarar 4 ohms last?
(isf. kopplar jag 2st paralella slingor med 2st seriellt kopplade basspumps i varje)

Eller har ni något annat bra förslag på just inbyggnadssteg för subbar?

EDIT: Proson PS-125b kanske det får bli istället för ps-120b, eftersom fynda.se har det i lager.


Redigerat av Thewli, 20 oktober 2011 - 15:53.


#456

Postad 20 oktober 2011 - 23:21

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag har PS-120b till mina 2st parallelkopplade 8ohm BassPump III, finns absolut kraft så det räcker och blir över. Smidigt med auto on/off avkänning också. Det enda negativa jag har märkt är att lågpassfiltret inte är tillräckligt brant, får fortfarande en del oönskade effekter i basspumpsen trots att jag kör lägsta crossoverinställningen (40hz), men det beror nog mest på att jag skickar allt under 80hz till LFE-spåret.

#457

Postad 21 oktober 2011 - 13:28

Domino_D
  • Domino_D
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Tackar för svaren :)

Har också haft funderingarna på att slakta en annan aktiv sub, men vil ha lite koll på vad det levererar :P
hade tänkt mig att lägga runt tusenlappen på ett vettigt steg, men går hellre upp lite i pris än att köpa ett halvtaskigt :)

Det med lågpassfiltret var ju lite surt att höra :/

Tanken är att inhandla en NAD T747 som får mata med Subsignalen, ligger ju bra i pris på hifiklubben nu :)

#458

Postad 23 oktober 2011 - 22:38

Thewli
  • Thewli
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tjo!
Fick mina basspumps i fredags, ägnade kvällen idag åt att försöka få ihop det.
Dock verkar det som att ena är trasig, då den inte vibrerar något när man kopplar in den ensam, vilket den andra gör, så har mailat om utbyte av denna.
Den andra funkar som sagt, dock har jag svagt vibrerande HELA TIDEN, vilket jag antar (och hoppas =S) beror på dålig RCA-kabel. Var på Kjell och skulle köpa denna: http://www.kjell.com...00000,516000000
Säljaren påstod dock att det skulle bli väldigt dåligt ljud ur denna och tipsade om en annan, en dubbel då som skulle vara bättre. Dock tror jag han lyckades lura mig,då det inte står någonting om skärmning, vilket det borde vara på en sån lång kabel... 20 meter alltså, tänkte dra kabeln längs väggen.

Hur har ni andra löst det om ni har långt avstånd mellan reciever och sub-förstärkare? Verkar ju inte finnas så stort utbud av långa RCAkablar. Letar efter en kabel som åtminstone kostar under femhundringen...

EDIT: Eller är det kanske bättre att köra 2st kortare kablar som man kopplar via adapter? När jag tänker efter så kanske jag kan klara mig med 15m... Så kan jag använda mig av en 10+5 / 2*10 meters clicktronic med skarvkontakt?

EDIT 2: Hittade nu denna, kanske det kan vara något?
http://www.fyndborse...l-15m-exclusive

Redigerat av Thewli, 23 oktober 2011 - 22:52.


#459

Postad 24 oktober 2011 - 07:49

Domino_D
  • Domino_D
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag köpte denna
http://kabelgiganten...lar.asp?id=9340
beställde den i fredags, så kan dock inte uttala mig om den ännu.

Läste aldrig ens om avskärmning, jag går oftast på hur kabeln ser ut :)
(tjocklek såklart, inte färg :P)

#460

Postad 26 oktober 2011 - 18:20

Thewli
  • Thewli
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Nu har jag fått ihop allt, beställde en likadan kabel som du Domino_D, vilket avhjälpte problemet. Nu ska det bara tittas på en fet actionfilm för att se om det var värt det ;)

#461

Postad 27 oktober 2011 - 07:50

Domino_D
  • Domino_D
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Nu har jag fått ihop allt, beställde en likadan kabel som du Domino_D, vilket avhjälpte problemet. Nu ska det bara tittas på en fet actionfilm för att se om det var värt det ;)

Kul att det hjälpte :)
Då fick ju även jag en bonus, vetskap om att kabeln som jag sänkte in i väggen igår kommer att fungera :)

#462

Postad 05 november 2011 - 19:17

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0
Tja

Jag och även min kompis har blivit jävligt sugna på att skaffa oss bass pumps. och koppla genom ett slutsteg från en sub.

Den aktiva subben är ju kopplad med lågnivå från receivern redan. kan man då koppla på bass pumpsen direkt på högtalarutgångarna på subbens slutsteg?

#463

Postad 05 november 2011 - 20:38

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0
blir nog att koppla bort mina två för en extra sub istället

Redigerat av mrgorgo, 05 november 2011 - 21:02.


#464

Postad 06 november 2011 - 10:33

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Tja

Jag och även min kompis har blivit jävligt sugna på att skaffa oss bass pumps. och koppla genom ett slutsteg från en sub.

Den aktiva subben är ju kopplad med lågnivå från receivern redan. kan man då koppla på bass pumpsen direkt på högtalarutgångarna på subbens slutsteg?


Nej det går inte, det finns ingen signal i dem såvida du inte kopplat in subben med högnivå.

#465

Postad 06 november 2011 - 15:03

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0
okej. tack för svaret.

#466

Postad 07 november 2011 - 13:08

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Funderar på att koppla ur mina och sälja. 2 st basspump 8 ohm och ett proson PS25/SW85 slutsteg.

Någon intesserad? PM:a mig isåfall.


/Martin


EDIT: Extremt sparsamt använda ska tilläggas. Max 2-3 filmer har dom gått och nu har dom inte använts på länge pga att jag föredrar att använda sub istället och kommer skaffa en till sådan.

Redigerat av walle_1, 07 november 2011 - 13:11.


#467

Postad 10 november 2011 - 07:53

Partyproffsen
  • Partyproffsen
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag har nästan läst igenom hela tråden och nu på slutet verkar 2st användare vilja
koppla ur sina shakers till förmån för mer "riktig" bas.....!?

Det jag funderar på är om shakers är mer "nice then need"?

Jag kommer att ha ett dedikerat biorum på 25kvm där jag kommer att ha inbyggnadshögtalare
vid duken. Där kommer det att sitta 4st 10" subbar och eftersom att jag kan dra på hur mycket
jag vill skulle då dessa shakers bli "overkill" eller bidrar det fortfarande till upplevelsen?
http://bestofaudio.c...roducts_id=8138


Kommer att ha 2 rader med 4-sits Hollywood soffa ifrån Fynda.

#468

Postad 10 november 2011 - 08:10

x-amin
  • x-amin
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tror att de säljer för att rumpskakare bara är ett kompliment till sub, den kan inte ersätta en bas helt.

Jag har bas som gör ont i öronen efter ett tag, men jag älskar att känna skiten så rumpskakare sparar mina öron pga att jag kan sänka basen en aning :)

Tror man att rumpskakare ersätter bas blir man besviken, ser man det som kompliment till bas i film funkar det alldeles utmärkt.

Partyproffsen: 4 st 10" kommer göra att det ringer i öronen på dig och dina besökare efter att ni kollat igenom transformers, om du vill spara din och besökares hörsel men gillar att känna bas är rumpskakare utmärkt komliment.

Redigerat av x-amin, 10 november 2011 - 08:17.


#469

Postad 10 november 2011 - 23:46

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Jag tyckte inte ens det var häftigt första gången jag provade om jag ska vara ärlig. Skaket finns där men dom är totalt verkningslösa under 40 hz. Testade med sinustoner och vid 42 hz kommer dom igång ganska rejält men det är inte vad jag kallar djupt.

Därför har jag kört utan rumpskak och endast sub då jag tycker skakarna mest distraherar. Skulle jag byggt ett biorum skulle jag definitivt kika på earthquake eller andra kraftigare saker som kan leverera nedåt 15-20 hz för det är där dom flesta subbar får problem.

Sen så skaffar jag inte en till sub för att få mer bas utan för att få bättre basåtergivning, framförallt till 2-kanal. Är man ute efter mer bas kan man ju vrida upp slutsteget på subben lite mer.

Ska koppla in slutsteget i min nya receiver och ge dom en sista chans imorgon, får jag inte till det bra så åker dom ur.

#470

Postad 11 november 2011 - 03:32

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
kör 4st i en 3 soffa=nöjd , akustiskt sett är mitt rum än sålänge kasst.....har 2st 12" subbar men är typ dött i sweetspot

#471

Postad 12 november 2011 - 16:11

Partyproffsen
  • Partyproffsen
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Jag tyckte inte ens det var häftigt första gången jag provade om jag ska vara ärlig. Skaket finns där men dom är totalt verkningslösa under 40 hz. Testade med sinustoner och vid 42 hz kommer dom igång ganska rejält men det är inte vad jag kallar djupt.

Därför har jag kört utan rumpskak och endast sub då jag tycker skakarna mest distraherar. Skulle jag byggt ett biorum skulle jag definitivt kika på earthquake eller andra kraftigare saker som kan leverera nedåt 15-20 hz för det är där dom flesta subbar får problem.

Sen så skaffar jag inte en till sub för att få mer bas utan för att få bättre basåtergivning, framförallt till 2-kanal. Är man ute efter mer bas kan man ju vrida upp slutsteget på subben lite mer.

Ska koppla in slutsteget i min nya receiver och ge dom en sista chans imorgon, får jag inte till det bra så åker dom ur.


Vilken skulle du då rekommendera?

#472

Postad 14 november 2011 - 12:51

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Vilken skulle du då rekommendera?


Har aldrig testat några andra men skulle tro att dessa är lite brutalare.
https://www.prisjakt...kt.php?p=281508


MVH Martin

#473

Postad 15 november 2011 - 17:17

TobyGe
  • TobyGe
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tjabba alla ljud kunniga...

Funderar på att köpa mig två st BassPumpers och undrar om nån vet om det skulle gå att driva dem med ett slutsteg/stärkare från en gammal aktiv bas?
Basen i fråga är en "Jamo E4sub" på 70w, Frekvensområde mellan 45-150Hz. (tänkte slakta basen och bara ta steget)

Nästa fråga är om det går att koppla Slutsteget från basutgången från ett kompakt hemabiosysten, har ett liknande detta system https://www.prisjakt...kt.php?p=585060. (Är lite osäker på om det är rätt frekvens i basutgången?)

//Tobias

#474

Postad 16 november 2011 - 09:51

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Jag har nästan läst igenom hela tråden och nu på slutet verkar 2st användare vilja
koppla ur sina shakers till förmån för mer "riktig" bas.....!?

Det jag funderar på är om shakers är mer "nice then need"?

Som påpekas gång på gång. Shakers är ju inte istället för vanlig bas, de är ett komplement. Hur rimligt är det att ersätta en påkostad subwoofer med en shaker för 250 kr?

Visst, en svaghet med basspumps är att de inte gör något under 35-40 Hz, men de känns ändå tyngre än vad man skulle kunna tro. Det är vid tunga filmscener och explosioner som de kommer till sin rätt och gör så att det känns som hela rummet skakar. De tillför en dimension som annars är svår att uppnå utan dyra basar och öronbedövande volym.

Basspumps är precis som med surroundhögtalare. Man tröttnar om man märker av dem precis hela tiden, men rätt och diskret inställda så ger de ett stort lyft för helheten.

Och som sagt, 250 kr är växelpengar jämfört med även en hemmabio av lite billigare snitt. Basspumps är, trots att de inte är "perfekta", enligt mig den överlägset mest prisvärda pricken över i:et man kan köpa till sin hemmabioanläggning.

Redigerat av Frux, 16 november 2011 - 09:54.


#475

Postad 16 november 2011 - 10:02

Unregistered07784c2b
  • Unregistered07784c2b
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Vilken skulle du då rekommendera?


kika här: https://www.minhembi...howtopic=276758

B) nog med kraft att skaka om halva bostaden..

#476

Postad 27 november 2011 - 16:20

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

Som påpekas gång på gång. Shakers är ju inte istället för vanlig bas, de är ett komplement. Hur rimligt är det att ersätta en påkostad subwoofer med en shaker för 250 kr?

Visst, en svaghet med basspumps är att de inte gör något under 35-40 Hz, men de känns ändå tyngre än vad man skulle kunna tro. Det är vid tunga filmscener och explosioner som de kommer till sin rätt och gör så att det känns som hela rummet skakar. De tillför en dimension som annars är svår att uppnå utan dyra basar och öronbedövande volym.

Basspumps är precis som med surroundhögtalare. Man tröttnar om man märker av dem precis hela tiden, men rätt och diskret inställda så ger de ett stort lyft för helheten.

Och som sagt, 250 kr är växelpengar jämfört med även en hemmabio av lite billigare snitt. Basspumps är, trots att de inte är "perfekta", enligt mig den överlägset mest prisvärda pricken över i:et man kan köpa till sin hemmabioanläggning.


+1

#477

Postad 03 januari 2012 - 01:21

Darkseid
  • Darkseid
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har nyligen börjat intressera mig för bass shakers och undrar om det är möjligt att driva 4st 8 Ohms shakers med denna förstärkare? D.v.s i 2+2 konfiguration.

http://www.tradera.c...70613_146400829

Redigerat av Darkseid, 03 januari 2012 - 01:24.


#478

Postad 03 januari 2012 - 05:41

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0

Visst, en svaghet med basspumps är att de inte gör något under 35-40 Hz, men de känns ändå tyngre än vad man skulle kunna tro. Det är vid tunga filmscener och explosioner som de kommer till sin rätt och gör så att det känns som hela rummet skakar. De tillför en dimension som annars är svår att uppnå utan dyra basar och öronbedövande volym.


Tror det där spelar stor roll hur dom är monterade och vad man driver dom med.
Känner av mina garanterat ner i 20hz området om inte lägre, min sub har ingen direkt filter neråt i frekvenserna och när den rör sig det minsta lilla så känner man absolut av att bassshakerna gör det samma.

Dock så driver jag mina (2st) med en 2kanals förstärkare som lämnar en bit över 100-150w till varje (overkill).

Men som sagt ja.. det är inge problem att kolla på film utan dom och bara använda subben.. men tvärt om är inget jag kan göra iaf, blir bara fel.

#479

Postad 04 januari 2012 - 18:26

Chraps
  • Chraps
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hej!

Det var många som var intresserade av basshakers... Jag har, som många andra, tänkt inhandla 2 st Basspump III till min säng/soffa. Jag har en Yamaha RX-V667, den har 7.2 utgång. Om jag har förstått rätt så kan man ta en aktiv sub för att driva dem. År det så att jag kan koppla in subben på en av utgångarna på receivern, sedan tar man loss elementet från subben och kopplar in basshakers på samma kablar som elementet satt på? Eller är det mer avancerat än så? Behöver jag ha en förstärkare någonstans även fast jag har en aktiv sub? :wacko:

#480

Postad 05 januari 2012 - 17:21

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0
Klart du kan koppla så, men jag hoppas att du inte försöker ersätta subben på nått vis för det är absolut ingen ersättare till en sub.

#481

Postad 05 januari 2012 - 22:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag installerade ett par bass pumps i min soffa nyss :) imorgon blir det skyrim för att känna av dom lite bättre. ganska lite mecklande för att få till dom, driver med en denon 510 som jag shoppade när jag hade vägarna förbi klubben :)

#482

Postad 21 januari 2012 - 02:35

Unregistered4a4140f4
  • Unregistered4a4140f4
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 2
Hej alla rumpskaksentusiaster!
Om denna tråd fortfarande är i liv så har jag lite input inom detta område i fall någon är intresserad. Jag skriver alltid mycket text så hoppas ni orkar ta er igenom detta :)

Första gången jag testade Basspump III så blev jag inte alls imponerad. Det var hårda koncentrerade vibrationer vilket bara kändes jobbigt. Som en mobiltelefon på steroider. Det kändes billigt. Vilket det också var. Runt 170-250kr (beror på när och var man köper dom).

Därför köpte jag mig en dag en Buttkicker LFE med tillhörande slutsteg.
Postad bild
Det är en rätt saftig prislapp på ca 8000kr (Buttkicker ca 3000kr och BKA1000-N slutsteg på ca 5000kr, från trumslagaren.se) men tjena vilken grej! Jäklar vilken upplevelse. Det är som någon står och ruskar om hela soffan. Väldigt djupa vibrationer. Ner till 5hz. Här snackar vi bra grejer.


Man får vad man betalar för helt enkelt. Dock går att få en grym upplevelse med Basspump också. Man behöver bara vara lite finurlig. Alltså vi har ju olika uppfattning om vad som är en bra upplevelse men jag tycker ni borde pröva det jag kommer föreslå. Om man modifierar Basspump III så blir den riktigt bra. Alltså nåt som påminner om den mycket dyrare Buttkickern (inte i samma klass men riktigt bra för priset vi snackar om). Låter ju jobbigt för den ohändige att hålla på att mixtra med utrustningen men det är faktiskt ett väldigt enkelt och smärtfritt ingrepp. Det man gör, som jag tidigare såg i denna tråd, är att lägga till extra tyngd till vikten som ska flyttas av magneten. Dock tycker jag att det var en lite väl omständigt metod med att kapa järnbitar som man måste borra hål i och svetsa. Bra initiativ men det finns mycket enklare metoder som vem som helst kan utföra. Svårt för folk utan verktyg och utrymme att vara på.

Med tanke på hur lite de kostar så kan det vara värt att bryta garantin genom att modifiera dom. Jag lovar ni kommer inte ångra er.


Det jag rekommenderar är att använda sig av en vanlig hantelvikt för styrketräning.
Postad bild

Hur man går tillväga:
Köp vikter i lösvikt. Brukar kosta runt 30kr/kg ungefär. Finns på Intersport och Team Sportia m.m. Har man redan vikter så är ju det kalas.


Inköpslistan för fästen (för 2 st bass pump):
  • 2 x 1,25 kg hantelvikt (en per bass pump)
  • 2 x 6x100mm metallskruv (tyckte detta var en lagom längd, eller om det var 5 mm. Bara att mäta hålet, troligtvis var det 6mm)
  • 2 x låsmutter som passar till skruven (kör med låsmutter annars behöver man köra en extra mutter på varje skruv för att låsa dom. Annars vibrerar de nog loss efter ett tag)
  • 8 muttrar som är för stora till skruven (dessa är till för att flytta upp vikten en bit så den får svänga fritt)
  • 4-8 brickor (för att hålla vikten på plats. Antalet beror på vad man hittar för brickor. Hålstorleken alltså)
​Allt detta köper man på tex Clasohlson eller någon bygghandel eller liknande. Kostar inte mycket pengar. Finns det i lösvikt är det bra för annars brukar man få köpa så många (i varje påse menar jag).

Pris
Hela modifieringen kostar runt 60-80kr. 2st Basspump för 250kr + modifiering blir då runt 600-700kr vilket är småpengar för vad man får ut av det! Riktigt prisvärt måste jag säga.

Instruktionsvideo:


Monteringsmetod:
Eftersom man lägger på en vikt så långt ut (hävstångsprincipen) så kan det nog vara bra att ställa dem upp (eller hänga upp och ner) istället för att sätta de vågrätt (liggandes), vilket troligtvis är enklast eftersom soffor ser ut som de gör. Trånga utrymmen. Man kan testa sidomontering men det känns som plastskivan på undersidan av Basspumpen, som håller vikten på plats, kanske böjer sig för mycket. Sen blir tyvärr dimensionerna på den mycket större med modifieringen så de får inte lika enkelt plats som förut.

Monteringstips:
För att få bra effekt så ska de monteras i mitten av något som inte är helt stumt utan kan vibrera lite (Själva Basspumpen ska självklart sitta hårt fast). Vågräta konstruktioner mellan fästpunkter är nyckeln. Tex i mitten av en träskiva som hänger fritt vågrätt mellan två fästen (dvs den ska inte vara fastsatt någonstans förutom i kanterna). Denna får svänga med vibrationerna från Basspumpen. Det man inte vill sätta fast den i är stumma lodräta konstruktioner som går ner i ett stumt golv. Det är väldigt dumt att försöka få nåt som är stumt att vibrera. Krävs sån energi.

Overkill-versionen dvs den bästa versionen :D : Sätt en stor träskiva under hela soffan. Såga ut den efter soffan, skruva fast endast i kanterna (inte i några tvärbalkar under soffan om det finns sådana) och sen sätt soff-fötterna i skivan istället. Såhär:

Inte så jättesnyggt kanske men det är bra grejer.

Min montering:
Jag satte fast två st Basspump på en rätt tjock spånskiva. Sen monterade jag in den längst bak vid ryggstöden undertill så att båda Basspump står upp inne i soffans hålutrymme i ryggstödet. Detta går tyvärr inte på alla soffor då detta utrymme kan vara trångt eller inte vara öppet alls. Detta funkar hur som helst kalasbra. Har inte upptäckt att de slår i botten efter modifieringen, som folk tidigare har nämnt. Jag märkte det gott och väl utan modifiering eftersom det kändes som man var tvungen att dra på så mycket för att få någon bra effekt. Nu behöver man inte dra på lika mycket för att känna nåt.

Det man bör göra i vilket fall som är att ställa soffan på något vibrationsdämpande för att öka effekten. Man ser till att vibrationerna inte smiter ner i golvet. Skönt för grannarna också :)


Slutsats
Med tanke på vad detta kostar så borde alla som har ett hemmabiosystem göra detta! För 600-700kr så ger detta något alldeles extra. Tillsammans med basen så blir det en riktigt grym upplevelse. Det sköna är att de inte kräver något effektmonster till förstärkare utan kan drivas med det mesta. Buttkicker LFE är dock lite mer effektslukande för att få en bra effekt.

Innan modifiering:
Hårda jobbiga små vibrationer. Gick inte så värst djupt i frekvenserna.

Efter modifiering:
Djupare och mjukare vibrationer. Känns mer kraftigt istället för ettrigt. De går nu ner så lågt som 15hz! Dock rätt svagt men vid 20hz vibrerar de rätt bra. Tänk på att detta är billiga saker. Vad kan man förvänta sig. Har man högre krav så köp nåt dyrare som Buttkicker LFE eller liknande.

Jag är riktigt nöjd med både Basspump III (modifierad, absolut inte original) och Buttkicker LFE. Jag rekommenderar helt klart Basspump först och främst med tanke på att de är så billiga och för den pengen får man en fet upplevelse. Självklart är Buttkickern i en helt annan klass men jag tycker ändå två modifierade Basspump III kan ge den en utmaning. Som sagt, man får vad man betalar för fast inte om man är lite finurlig! :P

Lycka till!

Redigerat av Unregistered4a4140f4, 22 januari 2012 - 15:22.


#483

Postad 07 april 2012 - 18:20

Unregistered4a4140f4
  • Unregistered4a4140f4
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 1
Här är i alla fall "mina"/företagets modifierade Bass Pump III:

Postad bild

Sitter 2 st i varje soffa. Jag har nämligen ansvaret för vårat spel- och filmrum. Om intresse finns kan jag lägga upp lite bilder. Har även ett till basspumpmodifieringsprojekt på g. Funderar på att lägga upp det i en egen tråd kanske.

#484

Postad 08 april 2012 - 08:29

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Varför har ni satt vikter på dem?

#485

Postad 09 april 2012 - 01:21

Unregistered4a4140f4
  • Unregistered4a4140f4
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Läs inlägget innan om du orkar. Där står det varför.

#486

Postad 09 april 2012 - 09:33

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Tack för infon! Hade inte läst det inlägget...

#487

Postad 06 maj 2012 - 08:04

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
hej svejs nu är ja inne i den här tråden igen =)...

Har kommit en lite längre bit på vägen nu med min hembio... Tänkte införskaffa mej 4 stycken basspumps och har en fråga om ja kan koppla in 4 stycken i min proson 2050 2 kanalsförstärkare... Har absolut inte råd med något annat... I värsta fall får ja väl köpa en till. Har väl även en onkyo 605 som ja helst inte vill använda eftersom ja redan har en hyffsat stor förstärkare i mitt skåp....

#488

Postad 06 maj 2012 - 08:55

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

hej svejs nu är ja inne i den här tråden igen =)...

Har kommit en lite längre bit på vägen nu med min hembio... Tänkte införskaffa mej 4 stycken basspumps och har en fråga om ja kan koppla in 4 stycken i min proson 2050 2 kanalsförstärkare... Har absolut inte råd med något annat... I värsta fall får ja väl köpa en till. Har väl även en onkyo 605 som ja helst inte vill använda eftersom ja redan har en hyffsat stor förstärkare i mitt skåp....


Fråga eller påstående?

#489

Postad 06 maj 2012 - 11:24

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Fråga =). Går de alltså att koppla in 4 st i en 2 kanalare....

#490

Postad 06 maj 2012 - 15:09

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Ja det går, såvida stärkaren har kraft nog!

#491

Postad 12 maj 2012 - 21:37

Unregistered4a4140f4
  • Unregistered4a4140f4
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag hjälpte en vän till mig med att koppla in 2 st basspumps. Köpte en Basetech AP-2100 (2x50W slutsteg för bil) som driver båda. Lite mekig lösning då man måste ha en 12v dc adapter. Det finns ingen anslutning för kontakt i slutsteget utan bara lösa sladdar som du får mixtra fast i 12v adaptern, typ kapa sladden och löd ihop alternativt tejpa fast sladdarna från slutsteget i kontakten ;)
Tror nog denna kan funka också (4x50W):
http://www.conrad.se...&pi=372807&Ctx=
De har inga jättebra filter i sig så köpa ett extra vore nog en idé. Man får lite vibrationer i röster annars, kan vara störigt.

Din Proson borde kunna driva alla 4. Se bara till att du får rätt ohm-tal när du kopplar in dina basspump (serie- eller parallelkoppling). Kolla upp vad den klarar och koppla där efter (beror på hur vilket ohm-tal/motstånd dina basspump har). Tex 2st 8ohm basspump kan du få till 4 eller 16 ohm totalt. Kör du två st 4ohm kan du få totalt 8 eller 2ohm. Jag skulle nog rekommendera 2st 8ohm parallellkopplade per kanal (om nu Proson klarar det) alternativt 2st 4ohm seriekopplade. Detta är min uppfattning om hur dessa kopplingar funkar, kan hända att det inte är helt korrekt och att det är nåt mer du behöver tänka på. Det har funkat bra för mig med det tänket iaf. Lycka till!

Redigerat av Unregistered4a4140f4, 12 maj 2012 - 21:39.


#492

Postad 05 juli 2012 - 18:16

hifinab
  • hifinab
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har köpt och installerat 2st basspumps 8ohm till en vinsent spark II via att jag splittat subutgången så att jag kan köra både subben och shakersen, så som Bioduk ritat så fint ovan :)
Men jag får inte till det då jag får in störningar till subben samt shakersen så att det ligger som ett brum ljud i grunden när jag kopplat in dem. Kopplar jag in dem var för sig så är det inga problem men just när jag splittar och kopplar in dem så får jag detta bakgrunds ljud. Det skulle kunna ha att göra med att jag använt billiga komponenter till att splitta pre outen från förstärkaren eller kan det vara något annat?
För att splitta så köpte jag först en;
http://www.kjell.com...ca-ha-ho-p39157
Och sedan en;
http://www.kjell.com.../y-kabel-p39354
Men fick samma fel båda gångerna.

Är det någon som har något tips eller idéer vad jag kan göra åt det?(vill helst inte köpa ny förstärkare med två subb utgångar)

#493

Postad 06 juli 2012 - 01:18

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Tror inte splittern är problemet.

Har du lång kabel till subb eller butt kickers? Om den är av låg kvalité får man lätt brum. En annan möjlig orsak är att din spark II är defekt (inte jätte troligt).
Om du har någon FM-antenn inkopplad till receivern så testa att koppla bort den.

#494

Postad 04 augusti 2012 - 22:31

Cinemagics
  • Cinemagics
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
CET !!

Det känns som det saknas några bilder hur du moddade din PB3, jag tänker göra som du för att få ut maximal ur dessa budget shakers.

Du nämner även ett videoklipp !?

Tacksam för svar.

Johan

#495

Postad 06 augusti 2012 - 19:12

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 1
Här är videon:

http://www.youtube.c...be_gdata_player



#496

Postad 06 augusti 2012 - 22:54

Cinemagics
  • Cinemagics
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Kanoners, Tack :)

Blir till att modda nu och addera fysisk känsla till filmupplevelsen.

#497

Postad 08 augusti 2012 - 10:07

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jo de blir rätt så trevliga efter moddning, gungar skönt istället för skaaaaaaaak.

#498

Postad 08 augusti 2012 - 10:30

Cinemagics
  • Cinemagics
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Vad tror ni om vikten, har 4st och skall ha två i varje soffdel, kan mao avstämma paren olika, typ 1kg och 1,5kg för att bredda frekvensområdet lite ?

Eller kanske 1,25 och 1,5kg, vad upplever ni ger bäst "shake" ??

#499

Postad 11 september 2012 - 09:30

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0
Har två substeg från som samlar damm. Tänkte eventuellt köpa 4 st Bass Pump III. Är osäker på om jag ska välja 4- eller 8-ohm och om jag ska serie- eller parallellkoppla dem? Vad är säkrast för förstärkarna så att säga?

#500

Postad 11 september 2012 - 10:59

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
4 till 8 ohm ska inte vara något problem för något substeg. Men 8 ohm är en lättare last för stärkaren... Så om du ska köra två per steg så satsa på 8 ohm varianten och parallelkoppla.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.