Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#1501

Postad 05 mars 2012 - 09:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Eftersom inte alla tycks ha drabbats verkar det ju skumt. Jag bor i villa i Växjö utan några som helst hinder mellan parabol och himmel.

Skumt men samtidigt har vi lite olika användningsmönster. Hur ofta vi byter kanal, vilka vi tittar på, när inspelningar sker osv. Fast samtidigt ska allt detta inte påverka hur boxen beter sig.
Mitt enkla råd är att starta om boxen, dvs bryta strömmen och låta den initiera om sig. Kanske det, tillfälligt, löser det?
Jag ska zappa runt lite extra, sätta inspelningar och se om jag kan få fram rutan.

Jag instämmer, troligt att programvaran är boven. Med detta fel har vi alltså två fel med nuvarande version
1: SatCR-inställningar ändras vid uppdateringen
2: "Ingen signal"-varning dyker upp vid zappande. Både samtida med inspelningar och när båda mottagarna är lediga.

#1502

Postad 05 mars 2012 - 10:07

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Jag har sett att fler får upp den röda rutan som varnar för dålig mottagning och kanske är det någon som skrivit om följande problem också men hursomhelst:

Efter den senaste uppdateringen har jag fått problem med att uppspelningar från hårddisken pixlar sig. Ibland när jag startar en uppspelning kommer det upp en ruta som säger något i stil med att "delar av det programmet inte kan visa pga av signalfel vid inspelningen". Jag har aldrig upplevt pixlingen när jag tittar "live" och jag hade som sagt heller inga problem med detta innan den senaste uppdateringen.

Jag hoppas att detta är en tillfällighet men jag får tyvärr också lite Sagemvibbar...


Det där har jag också upplevt efter senaste uppdateringen, att inspelningar pixlar sig och ruta med att delar av programmet inte kan visas. Tittar jag på signalstyrka så är den på fullt på båda kablarna. Tror inte att jag har fått upp den rutan om signalproblem, inte vad jag kommer ihåg. Däremot fick jag upp en ruta om att hårddiskutrymmet inte räckte till alla inspelningar när jag la till en inspelning igår, har 76% ledigt.

#1503

Postad 05 mars 2012 - 11:25

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Det där har jag också upplevt efter senaste uppdateringen, att inspelningar pixlar sig och ruta med att delar av programmet inte kan visas. Tittar jag på signalstyrka så är den på fullt på båda kablarna. Tror inte att jag har fått upp den rutan om signalproblem, inte vad jag kommer ihåg. Däremot fick jag upp en ruta om att hårddiskutrymmet inte räckte till alla inspelningar när jag la till en inspelning igår, har 76% ledigt.

Hm.. Jag har inte tittat på inspelningen av Banks än,men blir lite fundersam nu när två har fått problem med inspelningen,ska kolla senare och återkommer då.

#1504

Postad 05 mars 2012 - 12:19

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Det där har jag också upplevt efter senaste uppdateringen, att inspelningar pixlar sig och ruta med att delar av programmet inte kan visas. Tittar jag på signalstyrka så är den på fullt på båda kablarna. Tror inte att jag har fått upp den rutan om signalproblem, inte vad jag kommer ihåg. Däremot fick jag upp en ruta om att hårddiskutrymmet inte räckte till alla inspelningar när jag la till en inspelning igår, har 76% ledigt.

Jag har glömde skriva att jag också har fått upp rutan med att delar av programmet inte kan visas p.g.signalfel, har också fått varning om att inspelning inte kan ske för att det är prioriteringsproblem trots att bara en inspelning finns i listan under den tiden. Så något negativt har hänt i samband med att nya programvaran sändes ut. Innan var jag helnöjd med boxen men inte nu längre...Mvh HSE.

#1505

Postad 05 mars 2012 - 16:08

strongman_1
  • strongman_1
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag har glömde skriva att jag också har fått upp rutan med att delar av programmet inte kan visas p.g.signalfel, har också fått varning om att inspelning inte kan ske för att det är prioriteringsproblem trots att bara en inspelning finns i listan under den tiden. Så något negativt har hänt i samband med att nya programvaran sändes ut. Innan var jag helnöjd med boxen men inte nu längre...Mvh HSE.

Även jag har efter den senaste programvaru uppdateringen fårr att inte hela inspelningen kan visas pga signalfel. Hände aldrig innan den senste mjukvaruuppgraderingen.

#1506

Postad 05 mars 2012 - 19:28

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Även jag har efter den senaste programvaru uppdateringen fårr att inte hela inspelningen kan visas pga signalfel. Hände aldrig innan den senste mjukvaruuppgraderingen.

Det bevisar klart att det FW som spökar,vi kan omöjligt ha fått samma fel allihop och det är vår utrustning som är boven.

#1507

Postad 05 mars 2012 - 22:21

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

jag har inte sett någon röd ruta ännu efter senaste uppdatering. Vid snöfall för några veckor sedan kom det dock upp att signal saknades men inte när det varit normalt väder
Dyker den upp spontant vid kanalbyte alltså eller går det att provocera fram den på något vis?

HSE, jag tror inte du behöver befara något sådant. Jag tror på ADB, jag har inget förtroende för Sagemcom. Canal Digital, tja det är norrmän som styr..

Eucharist
Testade med SoundMeter Lite på min telefon (SE Neo). Att slå på boxen gav inget utslag alls på mätaren som låg på 30-33 dB som grundtryck. Ger en indikation på att boxen, normalt sett, inte låter mycket alls. Ska dock poängteras, en mobil är inte en perfekt ljudtrycksmätare.


Jag kollade med två olika iphone-appar och höll den mot fläkthålen på ovansidan, kommer upp i 45 dB ungefär. Är inte tillräckligt kunnig för att avgöra om 30 mot 45 dB är någon stor skillnad, det enda jag litar på är att jag hör den uppenbarligen från tv-soffan vid normalt tittande vilket är verkligheten.

Jag har för övrigt kan jag nämna för er alla sett röd ruta med dålig signal endast en gång och även sett "inspelning delvis saknad pga signalfel" en gång den sista tiden, har även sett "pixelering" av bilden då och då som jag inte upplevt innan.

#1508

Postad 05 mars 2012 - 22:42

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Även jag har fått upp den röda rutan med signalfel, enligt CD är det bara dom med ett sk Singel Cabel microvågshuvud som får felmeddelandet "ingen signal hittas". Jag har ett Quad mikrovågshuvud och dubbla kablar,varför får jag det felmeddelandet tro?!

Verkar som "inspelning delvis saknad pga signalfel" kommer vid inspelning av HD-kanaler?!

CD bygger på med sina buggar.

#1509

Postad 06 mars 2012 - 08:31

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 1
Nu måste jag ta upp tre saker som retar mig med CD och den här boxen.

1)
Gäller CD och utsändningen av epg-data. Det måste till repris- och säsongsinformation i epg-datat. Som det är nu är serieinspelning på gränsen till oanvändbar. Har NCIS på TV3HD som serieinspelning. Inom loppet av ett dygn ville den spela in fyra eller fem avsnitt. De dagar då det bara är "reprissändning" av tidigare säsonger så vill den bara spela in 3(!) avsnitt. Jag förmodar att det är samma avsnitt också. :angry:
Samma sak gäller ett antal serier på främst TV3HD och Kanal5HD. Det gäller säkert för fler kanaler, men de flesta serieinspelningar jag har är på trean och femman.

2)
Som en workaround för ovanstående problem så kan man i ADB-boxens inspelningslista (går att göra detta via epg också) ange att man inte vill ha ett specifikt avsnitt inspelat. Man ställer sig på den kommande inspelning man inte vill spela in och väljer "avbryt ett avsnitt". Nästa gång man startar boxen behöver man göra samma operation igen... för samma avsnitt! :angry:
När jag angett att jag inte vill ha något inspelat så ska jag inte starta boxen och se att det jag vill ha inspelat inte blivit för att HD:n är full eller att en konflikt med en serieinspelning (som inte borde varit en konflikt) förhindrat det jag egentligen vill ha inspelat. :angry:

3)
Om två inspelningar pågår (två satellitkanaler, ej samma frekvens) när man startar boxen, och den senaste kanalen man såg på inte var någon av dessa får man upp en meny med möjliga åtgärder. Så långt ok.
I den meny finns bland annat möjligheten att att "Se pågående inspelningar". Jättebra. Jag vill se ett av de program jag spelar in. Väljer det och de två inspelningarna visas. Väljer den inspelning jag vill se och då avbryts den inspelningen och den kanal jag hade tittat på när jag stängde av boxen visas istället. :angry:
Så menyvalet var egentligen "Avbryt en inspelning" :blink:

Dessa grejer är inte särskilt stora och går att navigera förbi, men de är fruktansvärt irriterande.

Punkt ett: Där måste CD ligga på programbolagen att fixa epg/eit-data.
Punkt två: Där måste CD se till att ADB fixar buggen (ja, det är en bugg).
Punkt tre: Där måste CD och ADB fixa menyerna så dessa "funkar". Dvs, det ska inte finnas utrymme för feltolkningar hos användarna.

/En irriterad pgu efter att ha rensat hårddisk och inspelningslista i morse (i onödan).

#1510

Postad 06 mars 2012 - 08:52

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Dessa grejer är inte särskilt stora och går att navigera förbi, men de är fruktansvärt irriterande.

Punkt ett: Där måste CD ligga på programbolagen att fixa epg/eit-data.
Punkt två: Där måste CD se till att ADB fixar buggen (ja, det är en bugg).
Punkt tre: Där måste CD och ADB fixa menyerna så dessa "funkar". Dvs, det ska inte finnas utrymme för feltolkningar hos användarna.

/En irriterad pgu efter att ha rensat hårddisk och inspelningslista i morse (i onödan).


Väl skrivet, gjorde själv misstaget som punkt nr 3 igår kväll. Absolut ologiskt att OK i dett fall avbryter inspelningen istället! Om du har problem med EPGinspelning från TV3 och 5an - prova då National Geographic eller kanske comedy central, där snackar vi chansning om du ens får med halva programmet du ville spela in.

#1511

Postad 06 mars 2012 - 08:57

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Väl skrivet, gjorde själv misstaget som punkt nr 3 igår kväll. Absolut ologiskt att OK i dett fall avbryter inspelningen istället! Om du har problem med EPGinspelning från TV3 och 5an - prova då National Geographic eller kanske comedy central, där snackar vi chansning om du ens får med halva programmet du ville spela in.

Har också åkt på pumpen flertalet gånger gällande #3. Trodde att man lär sig av misstagen men icke

#1512

Postad 06 mars 2012 - 09:23

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Har också åkt på pumpen flertalet gånger gällande #3. Trodde att man lär sig av misstagen men icke

Som grädde på moset så inser man också att det inte går att starta inspelningen igen (i alla fall om det var en serieinspelning) med REC-knappen då boxen redan har en inspelning programmerad på den tiden och kanalen. Och eftersom den har en programmerad inspelning vid den tiden så måste den pågå (trots att den är avbruten). :blink:
enda sättet att ta sig runt det är att gå in i inspelningslistan, radera (serie)inspelningen, gå ur och sedan trycka på REC.
Det kan man ju också se som en bugg. Det bör tittas på av ADB i vilket fall som helst.

Vill bara påpeka att jag på det stora hela är nöjd med boxen och den är hästlängder bättre än sagems "motsvarighet".
Punkterna 1 och 2 råkar jag ut för dagligen medan punkt 3 bara inträffar undantagsvis (jag försöker komma ihåg att ställa boxen på en kanal som ska spelas in ifrån innan jag stänger av den).

#1513

Postad 06 mars 2012 - 10:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Pgu, bra skrivet.

1 & 2: Kan bara instämma. Bättre EPG/EIT-data samt en möjlighet att ange vilken säsong av serie man vill spela in, ett val som kan ske när man startar en serieinspelning.

3: I sig är funktionen sund men de borde kanske ändra "Se pågående inspelningar" till något liknande
"Pågående inspelningar" - tolkas som att man får en lista med dessa
eller
"Avbryt inspelning(ar)" - kan övertolkas, ingen vågar trycka men å andra sidan blir man helt enkelt mer försiktig.

Samt kanske lägga till en bekräftelse när man väljer att stoppa inspelning från en dialog som denna.

Att man inte kan återstarta en stoppad serieinspelning är knäppt. Tog mig några minuter att fundera ut hur jag skulle lösa det moment 22 som uppstod när jag råkat stoppa en serieinspelning av misstag för några dagar sedan.

#1514

Postad 06 mars 2012 - 16:36

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jag får oxå meddelande om att det kan vara fel på inspelningen pga signalfel när jag spelar upp vissa, ofta lite längre, inspelningar nu efter senaste uppdateringen. Men jag har inte stött på några problem med inspelningarna, tack o lov.

Men det är helt klart en bugg.

#1515

Postad 06 mars 2012 - 17:25

Unregistered76030ce5
  • Unregistered76030ce5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Så här svarade CD på inlägget i deras tråd:

Hej Askungen,

Det är inte Single Cable i detta fallet.

Denna mjukvaran informerar när den inte får någon signal på ingång 2 så man blir varnad om att det kan bli störningar på t ex sin inspelning.

Som vi ser det så är det någon form av signalproblem på ingång två. Vad det beror på kan vara olika saker men problemen med att inspelningar blir pixliga och delvis inte inspelade tyder på att något är fel.
Ser du inga problem på ingång 1 när du tittar så bör du byta ingång på antennkablarna och se om felet flyttar på sig.
Kör man Single Cable så kan det ju vara en felaktig konfiguration som orsakar det hela. Det kan även vara något fel på ingång två på boxen.

Det är inget fel i mjukvaran som är orsaken.

Med vänlig hälsning
Mikael


Som vanligt enligt dom, aldrig nåt fel på deras mjukvaror... :S

#1516

Postad 07 mars 2012 - 07:21

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Imorse hände en skum grej. Från min favoritlista kunde jag inte välja svt1hd, svt2hd, tv4hd eller kanal5hd - de var bortplockade! De fungerade i läget "Alla kanaler" men då hade tv4hd inget ljud (?)

Om man gick in under favoriter så var kanalerna avbockade - så jag bockar i dem igen - men när jag går åt vänster igen i menyn så sparas det inte och de är återigen borta. Väldigt skumt, ska ringa dem snart och höra vad cd har att säga....

#1517

Postad 07 mars 2012 - 07:33

Unregistered76030ce5
  • Unregistered76030ce5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Imorse hände en skum grej. Från min favoritlista kunde jag inte välja svt1hd, svt2hd, tv4hd eller kanal5hd - de var bortplockade! De fungerade i läget "Alla kanaler" men då hade tv4hd inget ljud (?)

Om man gick in under favoriter så var kanalerna avbockade - så jag bockar i dem igen - men när jag går åt vänster igen i menyn så sparas det inte och de är återigen borta. Väldigt skumt, ska ringa dem snart och höra vad cd har att säga....


Enligt CD skulle några HD kanaler byta frekvenser idag, så kolla om det kan va nåt med det som spökar!

#1518

Postad 07 mars 2012 - 07:41

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Enligt CD skulle några HD kanaler byta frekvenser idag, så kolla om det kan va nåt med det som spökar!

Exakt, frekvensbyte har skett och TV4 har fel på ljudet, dvs. inget ljud alls.

#1519

Postad 07 mars 2012 - 10:45

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Frekvensbyte ja, vilket innebär att jag då får ta bort och lägga till kanalerna ur favoritlistan igen för att det ska funka enlig cd. Dock hade de inte i skrivande stund fixat ljudproblemen på TV4hd. Hon nämnde även problem m eurosport och någon bbc kanal.

#1520

Postad 07 mars 2012 - 10:47

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Varför i **** kan man inte få en favoritlista som alltid fungerar oavsett kanal-flytt?
Det fungerade på den gamla Digiality 422 aldeles utmärkt!

Redigerat av Melmac, 07 mars 2012 - 10:47.


#1521

Postad 07 mars 2012 - 21:20

sandby7
  • sandby7
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Pgu, bra skrivet.

1 & 2: Kan bara instämma. Bättre EPG/EIT-data samt en möjlighet att ange vilken säsong av serie man vill spela in, ett val som kan ske när man startar en serieinspelning.

3: I sig är funktionen sund men de borde kanske ändra "Se pågående inspelningar" till något liknande
"Pågående inspelningar" - tolkas som att man får en lista med dessa
eller
"Avbryt inspelning(ar)" - kan övertolkas, ingen vågar trycka men å andra sidan blir man helt enkelt mer försiktig.

Samt kanske lägga till en bekräftelse när man väljer att stoppa inspelning från en dialog som denna.

Att man inte kan återstarta en stoppad serieinspelning är knäppt. Tog mig några minuter att fundera ut hur jag skulle lösa det moment 22 som uppstod när jag råkat stoppa en serieinspelning av misstag för några dagar sedan.


Hej Monshi.

Har inte lyckats lösa det otroligt irriterande #3 problemet, hur löste du det?

/S7

#1522

Postad 07 mars 2012 - 22:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Har inte lyckats lösa det otroligt irriterande #3 problemet, hur löste du det?

Löst?
Beteende är ju
1: meny kommer på där ett alternativ är "Se pågående inspelningar", annat "Visa kanallistan".
2: Väljer jag Se pågående inspelningar får jag upp de två inspelningar som pågår.
3: Klickar jag OK på en av dessa avbryts denna. Logiskt då det står "Stoppa inspelning" i den röda dialogen.

Eller missar jag något?

#1523

Postad 08 mars 2012 - 07:31

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Löst?
Beteende är ju
1: meny kommer på där ett alternativ är "Se pågående inspelningar", annat "Visa kanallistan".
2: Väljer jag Se pågående inspelningar får jag upp de två inspelningar som pågår.
3: Klickar jag OK på en av dessa avbryts denna. Logiskt då det står "Stoppa inspelning" i den röda dialogen.

Eller missar jag något?

Neida, dette er helt riktig.
Men det er mange som missar på dette, jeg også første gangen.
Ikke den beste løsningen/teksten synes jeg.

#1524

Postad 08 mars 2012 - 07:36

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Löst?
Beteende är ju
1: meny kommer på där ett alternativ är "Se pågående inspelningar", annat "Visa kanallistan".
2: Väljer jag Se pågående inspelningar får jag upp de två inspelningar som pågår.
3: Klickar jag OK på en av dessa avbryts denna. Logiskt då det står "Stoppa inspelning" i den röda dialogen.

Eller missar jag något?

Så gör jag också, det är idiotiskt att en stoppad inspelning inte går att starta igen för att den fortfarande står i inspelningslistan. Bättre de fixar så inte både först ett program och sedan alla repriser av det spelas i när man markerat serieinspelning! Där är det inga begränsningar...Mvh HSE.

#1525

Postad 08 mars 2012 - 09:29

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Löst?
Beteende är ju
1: meny kommer på där ett alternativ är "Se pågående inspelningar", annat "Visa kanallistan".
2: Väljer jag Se pågående inspelningar får jag upp de två inspelningar som pågår.
3: Klickar jag OK på en av dessa avbryts denna. Logiskt då det står "Stoppa inspelning" i den röda dialogen.

Eller missar jag något?

Det stämmer, men vad jag kan komma ihåg så har man inget val att backa från den menyn.
Jag antar returknappen borde fungera, men det är inte alltid man tänker på när man sitter där och är förbannad över att ha blivit "lurad" in i den menyn.

Exakt hur man ska formulera sig i dialogrutorna bäst vet jag inte, men just nu är det inte "intuitivt" rätt. Dvs när man väljer se pågående inspelningar så förväntar man sig att få fler val än att stoppa en eller båda av dessa, t ex som att titta på en.
Då ska man välja att gå in i inspelningslistan som finns som ett alternativ lite längre ner i menyn om jag inte minns fel.

Kort sagt: Allt finns och fungerar som det ska, men formuleringarna i menyerna stämmer inte riktigt med vad man tror ska hända när man gör de olika valen.

#1526

Postad 08 mars 2012 - 18:58

sandby7
  • sandby7
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Det stämmer, men vad jag kan komma ihåg så har man inget val att backa från den menyn.
Jag antar returknappen borde fungera, men det är inte alltid man tänker på när man sitter där och är förbannad över att ha blivit "lurad" in i den menyn.

Exakt hur man ska formulera sig i dialogrutorna bäst vet jag inte, men just nu är det inte "intuitivt" rätt. Dvs när man väljer se pågående inspelningar så förväntar man sig att få fler val än att stoppa en eller båda av dessa, t ex som att titta på en.
Då ska man välja att gå in i inspelningslistan som finns som ett alternativ lite längre ner i menyn om jag inte minns fel.

Kort sagt: Allt finns och fungerar som det ska, men formuleringarna i menyerna stämmer inte riktigt med vad man tror ska hända när man gör de olika valen.


Sorry om jag var otydlig.
Mitt problem är när man lyckats avbryta utan att man ville/av misstag (vilket händer ganska ofta av bara farten)....
Problemet: Hur får man igång inspelningen igen?

Det ser ut som inspelningen är igång, trots att den inte spelar in något och det går inte att varken återstarta inspelningen eller avsluta den "helt" (troligen ser det bara ut som den är under inspelning).

#1527

Postad 08 mars 2012 - 22:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Sorry om jag var otydlig.
Mitt problem är när man lyckats avbryta utan att man ville/av misstag (vilket händer ganska ofta av bara farten)....
Problemet: Hur får man igång inspelningen igen?

man går in i MyTv, stoppar serieinspelning/raderar den och återstartar den sedan igen. Då kommer inspelningen igång.

#1528

Postad 09 mars 2012 - 15:32

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0
Hej
För er som upplevt problem med att inspelningarna börjar försent kan vi meddela att det är något som kommer att åtgärdas med en uppdatering som kommer att se till att inspelningarna blir mer exakt tidsmässigt vid uppstart och att man kan ställa in marginaler både innan och efter inspelning.

Till dess finns det en enkel lösning för att göra marginalinställningar:
Man kan gå in på EPG, välja ett program, trycka ok på det, välj sedan tidsinspelning och sedan Tid och pil höger så kan man manuellt ställa in tiden både före och efter programmet.

Med vänliga hälsningar
Pauline

Redigerat av Allente Sverige, 09 mars 2012 - 16:48.


#1529

Postad 10 mars 2012 - 00:25

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Synd bara att vissa servicetekniker på CD tycker man är en idiot som påstår att det inte går att göra när man vill göra en serieinspelning, men jag kan inte se hur man kan göra en marginalinställning för att slippa missa början på nästan alla program vid serieinspelning.

Som jag påtalade för CD, kunde jag göra detta på min Humax för Comhems digitaltvnät men dom vill väl inte höra att andra boxar har dessa finesser direkt ur kartongen.

#1530

Postad 10 mars 2012 - 10:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
tweeker
som jag förstår det använder boxen i idag EIT, Event Information Table, för att styra när en inspelning ska ske. Tanken är att denna information ska uppdateras fortlöpande, att boxen ska starta inspelning när ett problem i verkligheten börjar. Om en sportsändning drar över tid, då ska EIT uppdateras och inspelningen starta när programmet verkligen börjar.
I den bästa av världar.
Pusslar jag ihop av CD har sagt tidigare tolkar jag det ovan som att de kommer ändra och låta boxen använda EPG-data istället, styra den helt efter de tider som finns i EPGn, eftersom det visat sig att EIT inte fungerar så bra som man kan önska. I samband med detta skifte blir det även möjligt att sätta marginaler.

Om EIT fungerat som det ska, då hade det varit ett utmärkt system.

#1531

Postad 10 mars 2012 - 22:53

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Idag fick jag en röd varningsruta att jag inte kunde spela in mer på hårddisken! Jag har 53% ledigt??? Finns det någon begränsning hur MÅNGA program man kan ha eller?

#1532

Postad 10 mars 2012 - 23:06

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Rhoddas, har haft samma problem tidigare. Fick en ny box utskickad men innan jag fick den hade det löst sig av sig själv men jag bytte den ändå. Fick aldrig nån bra förklaring vad som orsakade felet. Jag hade dock enbart mellan 5-10 program inspelade så det ligger nog inte i antalet inspelade program.

#1533

Postad 10 mars 2012 - 23:08

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Jag undrar om disken blivit väldigt fragmenterad så den inte kunde lagra korrekt?

#1534

Postad 11 mars 2012 - 10:05

rogsm
  • rogsm
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Idag fick jag en röd varningsruta att jag inte kunde spela in mer på hårddisken! Jag har 53% ledigt??? Finns det någon begränsning hur MÅNGA program man kan ha eller?


Jag fick själv samma varning (för första gången) igår. Varningen kom 20:07 med boxen inställd på SVT1HD (gissa vilket program:-). Inspelningar skulle ha påbörjats kl 20:00 på både SVT1HD och TV4HD. Boxen hade vid tillfället 70% tillgängligt utrymme. När "Mellon" var slut så stängde jag av boxen, bröt strömmen och startade den igen. Nästkommande inspelning fungerade sedan som den skulle.

#1535

Postad 11 mars 2012 - 10:50

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Jag fick själv samma varning (för första gången) igår. Varningen kom 20:07 med boxen inställd på SVT1HD (gissa vilket program:-). Inspelningar skulle ha påbörjats kl 20:00 på både SVT1HD och TV4HD. Boxen hade vid tillfället 70% tillgängligt utrymme. När "Mellon" var slut så stängde jag av boxen, bröt strömmen och startade den igen. Nästkommande inspelning fungerade sedan som den skulle.

Jag som panikrensade massa godsaker jag hade sett fram att titta på :-(

#1536

Postad 11 mars 2012 - 20:06

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Suck!

Hade "Så ska det låta" och "Kontoret" på inspelning. Jag hade dessutom TV4HD (samma som Kontoret) som aktiv kanal. Får då upp en ruta att jag tvingas välja "Se pågående inspelningar" - vilket som bekant innebär - avsluta någon av inspelningarna. Fattar inte varför jag ens får upp rutan. Försöker istället att välja Kanallista och återigen välja TV4HD. Detta går inte så jag tvingas avbryta inspelningen av Kontoret.

Börjar faktiskt få lite Sagem känning.... Huuuuhh

#1537

Postad 11 mars 2012 - 22:33

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Rhoddas, två parallella inspelningar och du tittar på ena av kanalerna som det ska spelas in från?
Säker på att det inte blev något galet med kanalval? Tv4 /TV4HD?
Men jag måste testa det du beskriver har faktiskt inte råkat ut för det.

Redigerat av Monshi, 11 mars 2012 - 22:35.


#1538

Postad 11 mars 2012 - 22:41

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Rhoddas, två parallella inspelningar och du tittar på ena av kanalerna som det ska spelas in från?
Säker på att det inte blev något galet med kanalval? Tv4 /TV4HD?
Men jag måste testa det du beskriver har faktiskt inte råkat ut för det.

Nu när jag går in och tittar på min favoritlista och väljer lägg till/ta bort program (dvs toggla hjärtan) så står det längst upp "Alla radiokanaler"... men i listan visas mina TV kanaler.

EDIT: Lika på min andra box. Tar jag bort listan o lägger till en helt ny verkar det bli korrekt. Förmodligen någon bug...

EDIT2: Samma sak fast jag skapat ny lista. Vet ej om det gör nåt men lite skumt verkar det

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 11 mars 2012 - 22:59.


#1539

Postad 12 mars 2012 - 08:59

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Idag fick jag en röd varningsruta att jag inte kunde spela in mer på hårddisken! Jag har 53% ledigt??? Finns det någon begränsning hur MÅNGA program man kan ha eller?

Jag har råkat ut för detta ett antal gånger den senaste veckan.
Min gissning är att boxen är väldigt "smart" och beräknar hur mycket plats kommande inspelningar kommer ta i anspråk och därmed varnar.
Detta tycker jag är ett korrekt beteende.
Problemet är att om man har t ex NCIS och Greys Anatomy som serieinspelningar på TV3HD respektive Kanal5HD och alla säsonger och repriser (säkert 20-30 st i veckan) ligger som kommande inspelningar så tror boxen att disken snabbt blir full.
Kort sagt: Jag misstänker att detta är ytterligare ett problem man får pga EPG-datat är ofullständigt.
Nu är serieinspelning snudd på oanvändbart för vissa serier. Jag får plocka bort kommande inspelningar och lösa konflikter flera gånger om dagen.

#1540

Postad 12 mars 2012 - 10:57

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Jag har råkat ut för detta ett antal gånger den senaste veckan.
Min gissning är att boxen är väldigt "smart" och beräknar hur mycket plats kommande inspelningar kommer ta i anspråk och därmed varnar.
Detta tycker jag är ett korrekt beteende.

Jag håller inte med! Det betyder om jag sätter serieinspelning på låt säga två program som vardera går lång tid framåt så skulle jag då få en varning att den räknat ut att det blir fullt om femtielva veckor. Normalt beteende är ju att man ser avsnittet och rensar. Trots det vill man kunna nyttja repetativ inspelning (serie)

#1541

Postad 12 mars 2012 - 11:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Boxen har ju ingen aning om hur många avsnitt som kommer att spelas in? Den planerar ju inte för mer än en vecka i förväg på sin höjd.
mmh, det här får gärna Canal Digital reda ut...

#1542

Postad 12 mars 2012 - 11:48

Unregisteredd3931438
  • Unregisteredd3931438
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Jag har också haft problem med "pixliga" inspelningar och den röda rutan som varnar om "Ant 2" sedan uppdateringen. Innan dess var det inga problem. Om det är flera av oss som har drabbats av detta, hur kan då Canal Digital hävda att "Det är inget fel i mjukvaran som är orsaken."?

#1543

Postad 12 mars 2012 - 12:26

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Jag håller inte med! Det betyder om jag sätter serieinspelning på låt säga två program som vardera går lång tid framåt så skulle jag då få en varning att den räknat ut att det blir fullt om femtielva veckor. Normalt beteende är ju att man ser avsnittet och rensar. Trots det vill man kunna nyttja repetativ inspelning (serie)

Som Monshi säger så kan ju boxen inte göra en bedömning av vad den inte känner till utan bara om de inspelningar som ska göras enligt EPG.
Om EPG-datat är korrekt så är det en bra funktion att den varnar. Jag brukar sällan titta på inspelat material direkt utan det kan gå upp till en vecka innan jag ser vissa inspelningar.
När jag sett programmet så raderar jag, men jag vill inte ha missade inspelningar för att jag varit slarvig och inte haft tillräckligt med plats på hårddisken.
För en normalanvändare med ca 50-60% ledigt bör det inte vara några problem, men när boxen vill spela in 2-3 avsnitt per dag av alla serier (och de dessutom sänds på en HD-kanal) så blir det snabbt ett problem.

#1544

Postad 12 mars 2012 - 12:29

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag har också haft problem med "pixliga" inspelningar och den röda rutan som varnar om "Ant 2" sedan uppdateringen. Innan dess var det inga problem. Om det är flera av oss som har drabbats av detta, hur kan då Canal Digital hävda att "Det är inget fel i mjukvaran som är orsaken."?

Det undrar jag också...Deras åsikt är tydligen att det är något fel på kablaget eller anslutningarna mellan antenn 2 och motagaren hos alla som klagar och det har bara råkat bli fel samtidigt med att de uppdaterade programmvaran. Inte de sättet vi sköter reklamationer på mitt jobb kan jag säga, jag har i minne hur jag var ute hos en kund när vi levererat en produkt som vi bytt tillverkningsreaktor på. Kunden fick problem med doseringen och vi fick stoppa allt nytt matrial och skaffa fram gammalt matrial från ett buffertlager i Belgien till nästa dag samt byta till gamla reaktorn. Nu ser jag att vi bara kunde medelat kunden: Vårt matrial håller alla utovade specifikationer så det är inget fel på det, det är er doserutrustning som är för dålig. Gisses vad pengar vi kunde sparat...på kort sikt i alla fall...Mvh HSE.

#1545

Postad 12 mars 2012 - 15:08

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0

Idag fick jag en röd varningsruta att jag inte kunde spela in mer på hårddisken! Jag har 53% ledigt??? Finns det någon begränsning hur MÅNGA program man kan ha eller?

Rhoddas, har haft samma problem tidigare. Fick en ny box utskickad men innan jag fick den hade det löst sig av sig själv men jag bytte den ändå. Fick aldrig nån bra förklaring vad som orsakade felet. Jag hade dock enbart mellan 5-10 program inspelade så det ligger nog inte i antalet inspelade program.

Jag fick själv samma varning (för första gången) igår. Varningen kom 20:07 med boxen inställd på SVT1HD (gissa vilket program:-). Inspelningar skulle ha påbörjats kl 20:00 på både SVT1HD och TV4HD. Boxen hade vid tillfället 70% tillgängligt utrymme. När "Mellon" var slut så stängde jag av boxen, bröt strömmen och startade den igen. Nästkommande inspelning fungerade sedan som den skulle.

Jag har råkat ut för detta ett antal gånger den senaste veckan.
Min gissning är att boxen är väldigt "smart" och beräknar hur mycket plats kommande inspelningar kommer ta i anspråk och därmed varnar.
Detta tycker jag är ett korrekt beteende.
Problemet är att om man har t ex NCIS och Greys Anatomy som serieinspelningar på TV3HD respektive Kanal5HD och alla säsonger och repriser (säkert 20-30 st i veckan) ligger som kommande inspelningar så tror boxen att disken snabbt blir full.
Kort sagt: Jag misstänker att detta är ytterligare ett problem man får pga EPG-datat är ofullständigt.
Nu är serieinspelning snudd på oanvändbart för vissa serier. Jag får plocka bort kommande inspelningar och lösa konflikter flera gånger om dagen.



Hej allihopa!

Vi har framfört detta till våra tekniker som håller på att felsöka detta. Vi återkommer så fort vi har mer information.

Med vänliga hälsningar
Emelie

#1546

Postad 12 mars 2012 - 15:38

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Som många andra har jag den sista tiden fått problem med "pixliga" inspelningar. Kan inte svära på att det kom samtidigt som den allra senaste uppdateringen men någon gång under de senaste 2-3 veckorna började det hända. Bortsett från lite pixlar under bråkdelen av en sekund på slalomen igår kan jag inte minnas att jag haft några sådana problem under direktsändning sen jag skaffade boxen i typ september.

Igår missade jag dessutom en inspelning. Klockan 19:45 programmerade jag in Kontoret (start 20:00) på TV4 HD via fjärrinspelningen. När jag kom hem kl 21 och ville titta på det så låg den i listan som kommande inspelning. Har aldrig heller hänt tidigare, inspelningar har funkat klockrent förutom att de brukar missa början av programmen.

#1547

Postad 12 mars 2012 - 18:32

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Jag har också haft problem med "pixliga" inspelningar och den röda rutan som varnar om "Ant 2" sedan uppdateringen. Innan dess var det inga problem. Om det är flera av oss som har drabbats av detta, hur kan då Canal Digital hävda att "Det är inget fel i mjukvaran som är orsaken."?

Då måste det vara hårdvarurelaterat,säger dom att mjukvaran är felfri så återstår bara hårdvaran. Att vi alla skulle få identiska fel på våra anläggningar vid exakt samma tidpunkt låter som en sciencefiction film. Men det är ju solstormar i år så där måste ju felet ligga....

#1548

Postad 12 mars 2012 - 20:03

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
Felmeddelande "ingen signal hittades"
Har du en inspelningsbar HD-box 500 GB så har du den 28 februari fått en ny programvara till den. I samband med att den nya programvaran laddas ned har vi märkt att kunder med ett ett sk Singel Cabel microvågshuvud får felmeddelandet "ingen signal hittas". För att åtgärda detta gör du så här:

1. Tryck Menu
2. Välj Inställningar
3. Välj Installation, ange kod 1234 om den inte är ändrad.
4. Välj Antenninställning
5. Välj Single Cable LNB
6. Tryck ”Röd” knapp för att redigera.
7. Välj ”Användarband 1” med Pil höger , tryck på Nästa.
8. Klart.

http://www.canaldigi...se/Kundservice/

EDIT:

såg nu att detta bara gällde problemet när man har en antennsladd... trodde i min iver att dom löst problemet när man har två sladdar in och får upp en röd ruta med "ingen signal" ...

Redigerat av jokim, 12 mars 2012 - 20:06.


#1549

Postad 13 mars 2012 - 10:44

Unregisteredd3931438
  • Unregisteredd3931438
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Igår missade jag dessutom en inspelning. Klockan 19:45 programmerade jag in Kontoret (start 20:00) på TV4 HD via fjärrinspelningen. När jag kom hem kl 21 och ville titta på det så låg den i listan som kommande inspelning. Har aldrig heller hänt tidigare, inspelningar har funkat klockrent förutom att de brukar missa början av programmen.


Just det hände förra onsdagen när jag skulle spela in Game of Thrones. När vi skulle titta på det nästa dag låg den kvar som kommande inspelning. Tidigare har boxen skött inspelningarna felfritt. Att detta problem och "pixlingsproblemet" skulle ha med den nya mjukvaran att göra är nog självklart för alla utom Canal Digital...

#1550

Postad 13 mars 2012 - 10:54

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Just det hände förra onsdagen när jag skulle spela in Game of Thrones. När vi skulle titta på det nästa dag låg den kvar som kommande inspelning. Tidigare har boxen skött inspelningarna felfritt. Att detta problem och "pixlingsproblemet" skulle ha med den nya mjukvaran att göra är nog självklart för alla utom Canal Digital...

Jag tror det händer när det är något fel på epg-datat (saknas).
Det blev väldigt uppenbart under epg-strulet för Kanal5HD.
Skulle spela in "The River" och såg att det fanns något inspelat efter programmet sänts så jag tänkte inte mer på det.
När jag några dagar senare skulle se avsnittet insåg jag att det bara är 35 minuter långt. Då hade inspelningen startat i tid men epg/eit-data försvunnit efter 35 minuter och då hade boxen avbrutit inspelningen.
Det ska ju komma en uppdatering senare där eit-data inte används så då används väl epg-data för att skapa en tidsinspelning som senare ligger kvar även om epg-datat skulle försvinna (hoppas jag, annars är den uppdateringen inte komplett).

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 13 mars 2012 - 10:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.