Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dåliga utgåvor.

371 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 29 juli 2010 - 17:30

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Det finns en annan kandidat. Som jag har glömt namnet på....jo, Gullivers resor tror jag det var:
Gullivers Travels

Det var ju lite kul att försöka hitta den sämsta utgåvan.. :)


Jo den där känner jag igen, min farfar hade den filmen på Vhs. Fast det som till viss del är en ursäkt till just den utgåvan till skillnad från The Beast som jag länkade till är att Gullivers resor för det första är i 1080p och för det andra är en av de absolut tidigaste tecknade långfilmerna. The Beast är inte ens femton år gammal och innehåller en del CGI, så man förväntar ju sig mycket mer från den än Gullivers Resor. Fast å andra sidan är det lite mysko att Koch gjort transfern till en s.k. open matte eftersom Gullivers Resor gjordes mer än ett decennium innan vidfilm ens var aktuellt. Jag tror ändå att den filmen kan se mycket bättre ut på BD.

Redigerat av Movie_freaker_1, 29 juli 2010 - 17:32.


#302

Postad 30 juli 2010 - 00:16

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Precis...nar man maste leta sa har ordentligt efter en BD utava som ar samre an en dvd utgava sa kan man nog lugnt pasta att det INTE finns nagon dvd som har battre an dess dvd motsvarighet! Eller hur?

#303

Postad 30 juli 2010 - 22:47

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Ja, men är verkligen någon av dessa utgåvor verkligen sämre än dess dvd variant? Det var ju det som var kärnfrågan. Lika dålig okej, men sämre?

#304

Postad 31 juli 2010 - 07:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ja, men är verkligen någon av dessa utgåvor verkligen sämre än dess dvd variant? Det var ju det som var kärnfrågan. Lika dålig okej, men sämre?


Hur som helst är blu-ray ett medium som kan hantera högupplöst film bra. Sedan om filmbolagen utnyttjar det, det kan man fråga sig.

#305

Postad 31 juli 2010 - 08:13

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Så inga dvd:s behöver de-interlaceas?

#306

Postad 31 juli 2010 - 08:25

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Man kan väl säga att denna tråd spårat ur för längesen :) :D

#307

Postad 31 juli 2010 - 10:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Så inga dvd:s behöver de-interlaceas?


Behöver? Nej.

#308

Postad 31 juli 2010 - 19:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Så inga dvd:s behöver de-interlaceas?


Jo, DVD är en standard som var tänkt för 50Hz bildrörs-TV.

Signalen är interlaced, och måste deinterlaceas innan den kan visas på en progressiv bildvisare.

Däremot går det att lagra en progressiv bild på DVD, men då måste framerate vara exakt 25fps. Två delbilder kombineras då till en progressiv helbild i spelaren/deinterlacern.

DVD med 50/60Hz material (många konserter, en del TV-serier osv) kan däremot aldrig lagras progressivt på DVD. Den vertikala upplösningen kommer att halveras vid rörelse i bilden, eftersom varje delbild bara innehåller varannan linje från källan. Man får alltså två unika bilder efter varandra, men de har upplösningen 720x288 (enkelt uttryckt). Vid stillbilder lägger deinterlacern (i bästa fall) ihop två delbilder till en helbild med full upplösning (720x576).

På Bluray kan 50/60Hz material lagras helt progressivt, utan försämring vid rörelser, i 720p50 / 720p60.

Det är dock vanligare att 1080i används, och då finns samma problem som på DVD, men den mycket högre upplösningen gör det svårare att upptäcka.

#309

Postad 31 juli 2010 - 22:55

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Tack Ageve. Det var precis det jag undrade över.

#310

Postad 02 augusti 2010 - 15:20

Grizzly
  • Grizzly
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Varning för amerikanska utgåvan av The Ghost Writer!

Tydligen så dubbades The Ghost Writer om i USA för att kunna visas som PG-13 (trots att väldigt få tonåringar troligen hade intresse att se denna film), svordomar byttes ut mot mildare varianter och tydligen ska den nu-i-veckan släppta amerikanska DVD/Blu-ray:en innehålla samma omdubbade ljudspår. UNDVIK.

#311

Postad 02 augusti 2010 - 15:57

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Nu har ja inte läst heeela denna tråd, men är det någon som har köpt den franska filmen "Them"?
Vill inte kasta för mycke skit på Noble Entertainment.. men ja trodde de skämtade när ja började
titta på den här. Sämre än hyfsad dvd-kvalité.

De andra 22st filmerna ja har med Noble är dock bra.

#312

Postad 04 augusti 2010 - 09:24

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Såg "Absolut makt" igår, hyrfilm från Lovefilm. Bilden på den var liksom aldrig riktigt skarp.. nästan så jag kollade om de hade skickat DVD av misstag. Synd på en annars riktigt bra film, där Clintan står för både regi o skådespelande. Nu var detta en hyrfilm, men jag kan inte tänka mig att den skulle skilja sig från från köpeversionen.

#313

Postad 07 augusti 2010 - 09:37

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0

Nu har ja inte läst heeela denna tråd, men är det någon som har köpt den franska filmen "Them"?
Vill inte kasta för mycke skit på Noble Entertainment.. men ja trodde de skämtade när ja började
titta på den här. Sämre än hyfsad dvd-kvalité.

De andra 22st filmerna ja har med Noble är dock bra.


"Them" är tyvärr inspelad på lågupplöst digital video som sen fördes över till 35mm för biovisning, precis som med "28 days later". Så tyvärr blir inte bilden bättre än så, precis samma med t.ex. den engelska utgåvan och även HDTV versionerna. Minns att jag tyckte att bilden såg redigt grötig ut när jag såg den på bio, precis som med just "28 days Later".

Enda fördelen med BD:n är DTS-HD MA spåret som är lite mer dynamiskt än lossy spåret på DVD:n.

#314

Postad 09 augusti 2010 - 10:47

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Undergången - Der Untergang
https://www.prisjakt...kt.php?p=384541

Bara jag som tycker bilden är sjukt dålig i många scener? Trodde jag fått en dvd, nä fy katten.

#315

Postad 14 augusti 2010 - 01:09

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Nu var det ett tag sen jag såg den men jag tyckte den såg bra ut. Visst bilden är lite grynig och nästan färglös men det är nog meningen.

#316

Postad 14 augusti 2010 - 01:33

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Nu var det ett tag sen jag såg den men jag tyckte den såg bra ut. Visst bilden är lite grynig och nästan färglös men det är nog meningen.


Var inlägget var menat till mig? Svarar hur som helst, jo det tror jag garanterat. Men jag förstår bara inte varför? Filmen förlorar allt tack vara det, sitter och stör sig på det hela tiden.

#317

Postad 14 augusti 2010 - 06:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det är rätt ofta man återger krigsfilmer med mindre färg.

#318

Postad 07 september 2010 - 21:24

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0

Undergången - Der Untergang
https://www.prisjakt...kt.php?p=384541

Bara jag som tycker bilden är sjukt dålig i många scener? Trodde jag fått en dvd, nä fy katten.


Har den jag med och jag tycker att bilden är helt ok, ljudet är riktigt bra men det var en annan femma.

#319

Postad 21 oktober 2010 - 20:19

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Den som inte vill bli störd av annonser under filmens gång behöver undvika Skönheten och odjuret.

Disney har nämligen kommit på den briljanta idén att lägga in ett popupfönster i slutet på filmen precis när eftertexterna börjar, som utannonserar ett slumpvalt kapitel av bonusmaterialet. Det går inte att stänga av, men man lär kunna krångla sig förbi det genom att hoppa fram till eftertexterna först och sedan tillbaks till början, eller genom att ta sig tid använda FastPlay.

Filmen har dessutom för tillfället diverse uppspelningsproblem på vissa Sony-spelare, så innan det släpps ny mjukvara som fixar problemen är det bäst för Sony-ägarna att vänta oavsett tolerans för idiotiska popupfönster.

Bild och ljud verkar dock vara rejält bra med utgångspunkt ifrån källmaterialet, frånsett oavsiktlig flimmerfiltrering i några klipp. Där verkar man överlag ha gjort sitt jobb korrekt.

#320

Postad 16 februari 2011 - 15:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag hade en lite lustig erfarenhet igår.
Jag satte mig för att se Ponyo (svenska utgåvan). Jag kollade inte i bion utan i vardagsrummet på lilla 46-tummaren.
Vid några tillfällen såg jag combing i bilden ( när jag pausade för att gå till köket) och jag tyckte det var märkligt. Är filmen 1080i frågade jag mig. Bilden var dessutom inte så bra som jag tyckte att den borde vara med allmän lätt blaskighet och viss ryckighet samt en del artefakter. Dessutom var ljudet bara DD 5.1 lossy vilket iofs inte spelar nån roll i vardagsrummet.

Efter ett tag gick jag in i bion och kollade klart filmen. Den vart för kort så det var definitivt pal-speedup och Oppon matade ut 1080p50 vilket den brukar göra när källpaterialet är DVD eller 1080i25.
Jag kollade bithastigheten och den var på usla 3-6Mb/s!

Nu var jag riktigt irriterad. Detta var det uslaste jag varit med om på länge!

Sen matade jag ut skivan och kollade på den. På skivan stod det DVD... :)
I fodralet låg även en BD.... :lol:

Jag stoppade i BD:n och WOW. Underbar bild med härligt flyt, färger, detaljer och allt. Lossless ljud dessutom.

Falskt larm alltså. :unsure:

#321

Postad 16 februari 2011 - 15:32

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Jag hade en lite lustig erfarenhet igår.
Jag satte mig för att se Ponyo (svenska utgåvan). Jag kollade inte i bion utan i vardagsrummet på lilla 46-tummaren.
Vid några tillfällen såg jag combing i bilden ( när jag pausade för att gå till köket) och jag tyckte det var märkligt. Är filmen 1080i frågade jag mig. Bilden var dessutom inte så bra som jag tyckte att den borde vara med allmän lätt blaskighet och viss ryckighet samt en del artefakter. Dessutom var ljudet bara DD 5.1 lossy vilket iofs inte spelar nån roll i vardagsrummet.

Efter ett tag gick jag in i bion och kollade klart filmen. Den vart för kort så det var definitivt pal-speedup och Oppon matade ut 1080p50 vilket den brukar göra när källpaterialet är DVD eller 1080i25.
Jag kollade bithastigheten och den var på usla 3-6Mb/s!

Nu var jag riktigt irriterad. Detta var det uslaste jag varit med om på länge!

Sen matade jag ut skivan och kollade på den. På skivan stod det DVD... :)
I fodralet låg även en BD.... :lol:

Jag stoppade i BD:n och WOW. Underbar bild med härligt flyt, färger, detaljer och allt. Lossless ljud dessutom.

Falskt larm alltså. :unsure:


Hahaha! Det kan hända även den bäste, eller vad säger man =)

#322

Postad 16 februari 2011 - 15:34

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0

Sen matade jag ut skivan och kollade på den. På skivan stod det DVD... :)


Stabilt! :unsure:

Redigerat av bitcomplex, 16 februari 2011 - 15:34.


#323

Postad 16 februari 2011 - 21:23

canolta
  • canolta
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Sen matade jag ut skivan och kollade på den. På skivan stod det DVD... :(
I fodralet låg även en BD.... ;)


Jag har varit på väg att göra samma sak. "Art worken" på DVDn är ju den samma som på omslaget, medan blu-rayskivan ser helt annorlunda ut. Så jag trodde BDn var en bonusskiva.

#324

Postad 16 februari 2011 - 22:43

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 1
hehe skönt att man inte är ensam om att göra små tabbar :(

#325

Postad 21 februari 2011 - 15:09

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Såg "Generation kill" på tv, och spelade in den, älskade serien.
Skaffade den på BD och av nån anledning är bilden nästan densamma som på tv,,om inte sämre, stor besvikelse, kunda lika gärna ha skaffat den på DVD eller skitit i det helt!

#326

Postad 21 februari 2011 - 15:45

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Jag hade en lite lustig erfarenhet igår.
Jag satte mig för att se Ponyo (svenska utgåvan). Jag kollade inte i bion utan i vardagsrummet på lilla 46-tummaren.
Vid några tillfällen såg jag combing i bilden ( när jag pausade för att gå till köket) och jag tyckte det var märkligt. Är filmen 1080i frågade jag mig. Bilden var dessutom inte så bra som jag tyckte att den borde vara med allmän lätt blaskighet och viss ryckighet samt en del artefakter. Dessutom var ljudet bara DD 5.1 lossy vilket iofs inte spelar nån roll i vardagsrummet.

Efter ett tag gick jag in i bion och kollade klart filmen. Den vart för kort så det var definitivt pal-speedup och Oppon matade ut 1080p50 vilket den brukar göra när källpaterialet är DVD eller 1080i25.
Jag kollade bithastigheten och den var på usla 3-6Mb/s!

Nu var jag riktigt irriterad. Detta var det uslaste jag varit med om på länge!

Sen matade jag ut skivan och kollade på den. På skivan stod det DVD... :)
I fodralet låg även en BD.... :blush:

Jag stoppade i BD:n och WOW. Underbar bild med härligt flyt, färger, detaljer och allt. Lossless ljud dessutom.

Falskt larm alltså. :lol:


Haha, vilken j*vla amatörmiss :wub:

Skämt åsido, lätt hänt när dom stoppar i fler skivor i fodralen.

#327

Postad 01 oktober 2011 - 22:34

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
Såg precis Shutter Island och upplevde att ljudet distade lite, speciellt när dialogen blev lite mer högljudd, så att säga.
Körde visserligen från ps3an via optisk kabel till förstärkaren (primare spa22).
Fler som upplevt samma sak?

#328

Postad 04 oktober 2011 - 16:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om disten kommer på exakt samma ställe då kan man misstänka att filmen innehåller distortion. Kommer det lite slumpmässigt kan man börja felsöka sina andra apparater.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 04 oktober 2011 - 16:32.


#329

Postad 04 oktober 2011 - 16:52

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0

Om disten kommer på exakt samma ställe då kan man misstänka att filmen innehåller distortion. Kommer det lite slumpmässigt kan man börja felsöka sina andra apparater.


Har bara märkt det på den filmen hittills, så förhoppningsvis är det inte fel på hemmabion.

#330

Postad 21 mars 2012 - 14:58

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Den skandinaviska utgåvan av Lånaren Arrietty. Svart är grått, så filmen befinner sig bakom ett konstant moln av smog. Totalkvaddad med andra ord, en besvikelse att inte kunna se den filmen.

Det blir väl till att köpa den brittiska utgåvan istället. :(

#331

Postad 21 mars 2012 - 15:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Såg "Generation kill" på tv, och spelade in den, älskade serien.
Skaffade den på BD och av nån anledning är bilden nästan densamma som på tv,,om inte sämre, stor besvikelse, kunda lika gärna ha skaffat den på DVD eller skitit i det helt!

Den gick ju i 720p på SVTHD så det lär ju inte se lika bra ut på DVD. Först gick den iofs på Canal+ HD i 1080i. Har inte sett den på BD.

#332

Postad 21 mars 2012 - 15:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Den skandinaviska utgåvan av Lånaren Arrietty. Svart är grått, så filmen befinner sig bakom ett konstant moln av smog. Totalkvaddad med andra ord, en besvikelse att inte kunna se den filmen.

Det blir väl till att köpa den brittiska utgåvan istället. :(


Låter som de förväxlat Pc-svärta och filmsvärta. Uselt.

#333

Postad 06 juli 2012 - 18:05

Grizzly
  • Grizzly
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Hur är det med svenska utgåvan av Eternal Sunshine of the Spotless Mind? Såg den på rea, men den listade inga bonusmaterial och jag kan inte hitta någon recension av svenska utgåvan heller.. Är ljud/bild OK? Kommer det med några bonusmaterial alls eller är den helt barskrapad?

#334

Postad 06 juli 2012 - 18:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Då kommer min varning. Den nya Sherlock Holmes filmen hade ett **** med scenbyten. Det ska tilläggas att den är importerad. jag kan inte säga något om hur den svenska är. Igår fick jag en ide om att extramaterialet är det som ställer till det då extramaterialet kan väljas att visas samtidigt med filmen. Vad tor ni om den teorin?

#335

Postad 07 juli 2012 - 23:14

Unregistered276d62c1
  • Unregistered276d62c1
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Då kommer min varning. Den nya Sherlock Holmes filmen hade ett **** med scenbyten. Det ska tilläggas att den är importerad. jag kan inte säga något om hur den svenska är. Igår fick jag en ide om att extramaterialet är det som ställer till det då extramaterialet kan väljas att visas samtidigt med filmen. Vad tor ni om den teorin?


kikat på min (svenska) och den har inga problem med det, via ps3.

#336

Postad 08 juli 2012 - 22:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ps3 har ju fått uppdatering när det gäller javabajset. Problemen får jag på min Oppo 93, vilket du naturligtvis inte kunde veta. Det är dåligt att en sådan pass dyr maskin inte är "färdig" för film när man köpt den. :)

#337

Postad 09 juli 2012 - 07:15

Unregistered276d62c1
  • Unregistered276d62c1
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Ps3 har ju fått uppdatering när det gäller javabajset. Problemen får jag på min Oppo 93, vilket du naturligtvis inte kunde veta. Det är dåligt att en sådan pass dyr maskin inte är "färdig" för film när man köpt den. :)


hehe ne såklart men kan vara bra för andra o veta att det inte är ett allmänt fel, det kan ju iofs vara så men att jag fick ett bra ex? kanske någon annan som kan kolla (:

#338

Postad 10 juli 2012 - 06:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Nja, jag tror att det beror på att min Oppo inte är uppdaterad. Felet är inte i filmen utan det beror på hur pass uppdaterad spelaren är. Min teori är att när extramaterialet sätter igång så hoppar filmen till. På något sätt så påverkar detta filmen när man tittar på filmen som en vanlig film. Så där var det också innan jag uppdaterade Ps3 med en Harry Potter-film.

#339

Postad 11 juli 2012 - 12:07

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Fler än jag som märkt att ljudet är osynkat i svenska utgåvan av "Motstånd"?
I början vet jag inte om de var osynkat men en bit in märkte jag att de var något konstigt med ljudet och såg då att de rörde läpparna innan ljudet kom.

#340

Postad 07 september 2012 - 13:09

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Köpte Transformers 3 från EG förra helgen och passade på att titta på den idag när man var lite slö.
2.15.04 försvinner ljudet för mig och återkommer 2.15.12.

Provade att spola tillbaks för att höra om de var något tillfälligt men de försvinner helt där.
Fler som upplevt de och om man lär ta kontakt med vederbörande bolag för en ny fungerande utgåva?
Detta var med True-HD ljudet, vet inte hur de är med vanliga Dolby.

#341

Postad 08 september 2012 - 17:14

pjodr666
  • pjodr666
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Är det bara jag som haft grova problem med CSI New york säsong 6?
Vissa scener är så oskarpa och pixliga så det ser mobilfilmat ut..

https://www.prisjakt...kt.php?p=876837

#342

Postad 08 september 2012 - 17:22

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Är det bara jag som haft grova problem med CSI New york säsong 6?
Vissa scener är så oskarpa och pixliga så det ser mobilfilmat ut..

https://www.prisjakt...kt.php?p=876837


Det kan ju vara en designgrej av regissören att det ska se pixligt ut, för att härma cellouidfilmens korn. Typ som på filmen 300.

#343

Postad 09 september 2012 - 07:52

pjodr666
  • pjodr666
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
nja. låter dumt.. det är också ljusskiftningar, flammar liksom..

#344

Postad 10 september 2012 - 16:55

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

  • 796 inlägg
  • 0

"Them" är tyvärr inspelad på lågupplöst digital video som sen fördes över till 35mm för biovisning, precis som med "28 days later". Så tyvärr blir inte bilden bättre än så, precis samma med t.ex. den engelska utgåvan och även HDTV versionerna. Minns att jag tyckte att bilden såg redigt grötig ut när jag såg den på bio, precis som med just "28 days Later".

Enda fördelen med BD:n är DTS-HD MA spåret som är lite mer dynamiskt än lossy spåret på DVD:n.


28 days later är ett bra exempel på en film där risken finns att man tittar efter fel saker. Den är filmad med en viss teknik och "grötigheten" är i min mening visuellt effektiv. Bilden är egentligen inte dålig, det ska helt enkelt se ut så. HD har lite gjort att man lätt blandar ihop bra foto med så stor skärpa som möjligt. Själv har jag dock, lite av den anledningen, inte riktigt sett meningen med att ersätta min DVD-version... Det skulle vara ljudet då. Ett stort plus med blu-ray är annars, tycker jag, att formatet inneburit en högre lägstanivå. Vissa DVD-utgåvor var ju praktiskt taget raka överföringar av VHS-versioner, vilket ser riktigt illa ut på en HD-TV (exempelvis Romeros ursprungliga Dead-trilogi, där DVD-utgåvorna är identiska med VHS-utgåvorna som kom samtidigt!). Och riktigt så illa är det aldrig på blu-ray, eller?

#345

Postad 10 september 2012 - 17:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Är det inte till och med så att 28 dagar är filmat med videokamera? Typ Dvd-upplösning?

#346

Postad 11 september 2012 - 10:08

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Är det inte till och med så att 28 dagar är filmat med videokamera? Typ Dvd-upplösning?


Det stämmer.
Film negative format (mm/video inches):

35 mm (final scene)
Video (PAL)
8 mm (flashback scene)


Cinematographic process:

D1 (master format)
DV (source format)
Spherical (source format) (final scene)
Super 8 (source format) (flashback scene)

#347

Postad 11 september 2012 - 15:16

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

  • 796 inlägg
  • 0

Är det inte till och med så att 28 dagar Är filmat med videokamera? Typ Dvd-upplösning?


http://www.blu-ray.c...ray/562/#Review

Redigerat av Unregistered1aa3c9f9, 11 september 2012 - 15:17.


#348

Postad 11 september 2012 - 15:37

Mrhoyt
  • Mrhoyt
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Underworld Rise of the lycans än ju inget referensmaterial heller...

#349

Postad 14 september 2012 - 20:45

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

http://www.blu-ray.c...ray/562/#Review


Om jag inte missminner mig efter att ha studerat den gamla DVD-utgåvan så är bilden till och med skannad ifrån en filmkopia, vilket gjorde att det blev en väldigt märklig blandning av videoartefakter från DV, filtrering som gjorts för att ta bort aliasing vid utfilmningen, med ett täcke av filmkorn ovanpå och grövre konturer än om bilden överförts rakt av ifrån den digitala källan.

Lite samma sak som med Dancer in the Dark där von Trier blandade Digibeta och DVCPRO.

Redigerat av Zacabeb, 14 september 2012 - 20:47.


#350

Postad 14 september 2012 - 21:47

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
Goda nyheter. Patton kommer få en nyrelease 6/11, och det verka vara en ny version utan vaxlooken. Men man ska nog ändå vänta på recensionerna innan man ger Fox några pengar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.