Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *

1091 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR8002 (Surroundförstärkare) 1 9,4 (24) Inga priser
Marantz SR7002 (Surroundförstärkare) 1 9,22 (49) Inga priser
21 relaterade trådar
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Har jag en bra vinyl-setup? (4 inlägg) 11 år sedan
Yamaha DSP AX1 (9 inlägg) 11 år sedan
Stor ljudskillnad på Primare SPA21 och Marantz SR7002? (5 inlägg) 12 år sedan
Kontrollera din reciever via RS232 (107 inlägg) 12 år sedan
Marantz SR7002 Problem. (3 inlägg) 13 år sedan
Byta ut Rotel RSX-1067 mot någon nyare (4 inlägg) 14 år sedan
Synpunkter på 36k-anläggning tack! (4 inlägg) 14 år sedan
Canton Ergo 611DC (15 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-NR905 istället Pioneer SC-LX71 eller SR7002/8002 (13 inlägg) 15 år sedan
Koppla Sony BDP-S350 mot både projektor och TV (3 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR-8002 vs Onkyo TX-NR905 (11 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR7002, Yamaha RX-V1800, Onkyo TX-SR805 (21 inlägg) 15 år sedan
Insidan på Marantz SR-8002 ? (6 inlägg) 15 år sedan
Sammanfattning av funktioner och ljudformat (2 inlägg) 15 år sedan
Denon AVR-2808 eller Marantz SR 7002 (8 inlägg) 15 år sedan
På vilka förstärkare el. recievers (25 inlägg) 15 år sedan
Denon AVR-3808 eller Marantz SR8002 (20 inlägg) 16 år sedan
Azur 640R vs Marantz SR7002 vs TX-SR805 (17 inlägg) 16 år sedan
Bästa kompromissen mellan tvåkanals och surround (3 inlägg) 16 år sedan
Vilka stärkare klarar linear-PCM? (14 inlägg) 16 år sedan

#1051

Postad 18 januari 2010 - 22:41

Unregistered0f31c6e5
  • Unregistered0f31c6e5
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur man gör för att Bi-ampa till frontarna från 7002:an. Ska man koppla från Surr Back? I sådana fall, vad ska man ställa in dem på i menyn, 1 ch eller 2 ch? :)

Tacksam för alla svar!

Redigerat av Unregistered0f31c6e5, 18 januari 2010 - 22:42.


#1052

Postad 19 januari 2010 - 00:01

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

  • 1 363 inlägg
  • 0
Gött! :)
Då ska jag inhandla extra kabel någon dag.. fast hur fungerar det med kabeln? Den kabel jag har i subben nu är inte vanlig banan eller högtalarkoppling.

Ska man ha någon specialkablen för att ha vanlig högtalarkontakt i ena änden, och sub-kontakt i andra änden?
Eller kör man till de ingångar på subben med högtalaringång helt enkelt? (det är inte någon skillnad på ingångarna antar jag? Utan subben kör på den ingången som har signal för tillfället?)

#1053

Postad 19 januari 2010 - 13:18

Unregistered0f31c6e5
  • Unregistered0f31c6e5
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hej,
Ta vanliga högtalarkablar som är lika i båda ändar, banan eller utan, det spelar ingen roll. Precis som du skriver så tar subben den signal som den får för tillfället. Du kan både ha vanliga högtalarkablar och subbkabel i. Det spelar ingen roll i och med att marren inte skickar någon subbsignal då du lyssnar på två-kanalsljud i Auto, Source,- eller Pureläget.

Redigerat av Unregistered0f31c6e5, 19 januari 2010 - 13:18.


#1054

Postad 19 januari 2010 - 16:59

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Citat på ett gammal inlägg på G :huh:

Jag kör AUTO och EQ OFF vilket jag ett bra ljud ur mina fronta och subben går igång (dock vill jag har mer punch ur subben)

Men:
Min bas går inte ens igång när jag kör såhär. Varför? :P


Hur har du ställt in dina högtalare? Dvs om du kör dem som "Large" (vilket jag misstänker att du gör) så ska BASS MIX vara ställd till "BOTH", annars får du ingen sub...

Själv kör jag dock på värdet "small" för alla mina högtalare med LFE-brytning på 120 hz (vilket är vad Audyssey rekommenderar, oavsett storlek på högtalare...) och subben är GRYM! Så du kan ju testa dessa inställningar också och jämföra resultaten? :P

Redigerat av ajzman, 19 januari 2010 - 17:00.


#1055

Postad 19 januari 2010 - 18:21

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

  • 1 363 inlägg
  • 0

Hur har du ställt in dina högtalare? Dvs om du kör dem som "Large" (vilket jag misstänker att du gör) så ska BASS MIX vara ställd till "BOTH", annars får du ingen sub...

Själv kör jag dock på värdet "small" för alla mina högtalare med LFE-brytning på 120 hz (vilket är vad Audyssey rekommenderar, oavsett storlek på högtalare...) och subben är GRYM! Så du kan ju testa dessa inställningar också och jämföra resultaten? :huh:


HAHA! Wow & WaWaWiba! Fyfan vilken skillnad det blev när jag ändrade till small, trodde inte att basen kunde vara så rapp (det är en XTZ W12). Tack för den härliga stund av lycka jag fick :P

Ska dock testa med Large och olika brytfrekvenser i helgen, nu blir det filmtajm och tjejen hatar när jag alltid ska pilla på massa saker (saker är i detta fall förstärkare :P) istället för att glo på filmen.

Hej,
Ta vanliga högtalarkablar som är lika i båda ändar, banan eller utan, det spelar ingen roll. Precis som du skriver så tar subben den signal som den får för tillfället. Du kan både ha vanliga högtalarkablar och subbkabel i. Det spelar ingen roll i och med att marren inte skickar någon subbsignal då du lyssnar på två-kanalsljud i Auto, Source,- eller Pureläget.


Blir fortfarande till att inhandla en kabel för att kunna få signal till subben även vid Pure-läget :P Fast jag tycker att bananerna vid Hifi-klubben är lite dyra, har hittils köpt där för att man haft brottom att få prova prylarna. Men nu kanske man hinner beställa lite billigare från nätet :P Tips?

#1056

Postad 20 januari 2010 - 11:36

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

HAHA! Wow & WaWaWiba! Fyfan vilken skillnad det blev när jag ändrade till small, trodde inte att basen kunde vara så rapp (det är en XTZ W12). Tack för den härliga stund av lycka jag fick :)

Ska dock testa med Large och olika brytfrekvenser i helgen, nu blir det filmtajm och tjejen hatar när jag alltid ska pilla på massa saker (saker är i detta fall förstärkare ;)) istället för att glo på filmen.



Blir fortfarande till att inhandla en kabel för att kunna få signal till subben även vid Pure-läget ;) Fast jag tycker att bananerna vid Hifi-klubben är lite dyra, har hittils köpt där för att man haft brottom att få prova prylarna. Men nu kanske man hinner beställa lite billigare från nätet ;) Tips?



Härligt!! Kul att det funkade!! Har själv testat med "small vs large" ett flertal ggr men dragit slutsatsen att "small" blir klart bäst för multichannel-ljud hur jag än gör med delningsfrekvenser (LFEn) o dyl... Här kan du läsa mer om vad Audyssey rekommenderar:
http://www.avsforum.....php?p=14456895

"3. Audyssey recommends that all speakers be set to “Small” (i.e. not Full Band) by selecting a crossover frequency. This will re-direct the frequencies below the crossover point to the subwoofer, resulting in improved headroom for the main amplifier and 8x higher MultEQ filter resolution in the subwoofer channel (e.g. flatter bass)."

"B. Raise the low-pass filter (LPF) setting—usually incorrectly identified as a crossover—of the LFE subwoofer in the receiver / processor to 120Hz, if allowed."

Angående PURE-läget, är du verkligen säker på att du behöver subben där...? Jag använder PURE (eller ja, SOUND DIRECT, men det är ju in princip samma sak förutom att bildvisaren är på oxå, vilket är trevligt när man streamar mp3s från t ex PS3an) vid stereomusik och ljudet blir sjuuuukt bra med mina ELAC 203 Anniversary frontar. Så för egen del behövs absolut ingen sub i Direct-läget, det blir så absurd fläskig bas från frontarna ändå... B) :D

Redigerat av ajzman, 20 januari 2010 - 11:42.


#1057

Postad 20 januari 2010 - 18:27

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

  • 1 363 inlägg
  • 0

Härligt!! Kul att det funkade!! Har själv testat med "small vs large" ett flertal ggr men dragit slutsatsen att "small" blir klart bäst för multichannel-ljud hur jag än gör med delningsfrekvenser (LFEn) o dyl...

"3. Audyssey recommends that all speakers be set to “Small” (i.e. not Full Band) by selecting a crossover frequency. This will re-direct the frequencies below the crossover point to the subwoofer, resulting in improved headroom for the main amplifier and 8x higher MultEQ filter resolution in the subwoofer channel (e.g. flatter bass)."

"B. Raise the low-pass filter (LPF) setting—usually incorrectly identified as a crossover—of the LFE subwoofer in the receiver / processor to 120Hz, if allowed."

Angående PURE-läget, är du verkligen säker på att du behöver subben där...?


Jag tror att jag får köpa mig en kabel till subben för att bli nöjd. Mina B&W dm309or presterar inte den bas jag tycker behövs, de spelar väldetaljerat och "fint". Men visste redan när jag köpte dem att de antagligen behöver kompletteras med bas senare <_<

Angående att ställa in högtalarna som "small" och ändra crossover frequency: Är crossover frequency i detta fall samma som LPF/HPF?
Jag vet att audyssey ställer in Crossover frequency vid autocalibreringen, men när börjar man kalla det för LPF/HPF isf? (läste lite på audio crossover - wiki, men fick inte riktigt klar bild över benämningarna).

Blir det verkligen bättre om du, med stora frontar, låter allt under 120hz gå till subben? (vid filmvisning som du sa får väl nämnas)

Redigerat av Mahti, 20 januari 2010 - 18:28.


#1058

Postad 22 januari 2010 - 11:07

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Jag tror att jag får köpa mig en kabel till subben för att bli nöjd. Mina B&W dm309or presterar inte den bas jag tycker behövs, de spelar väldetaljerat och "fint". Men visste redan när jag köpte dem att de antagligen behöver kompletteras med bas senare ;)

Angående att ställa in högtalarna som "small" och ändra crossover frequency: Är crossover frequency i detta fall samma som LPF/HPF?
Jag vet att audyssey ställer in Crossover frequency vid autocalibreringen, men när börjar man kalla det för LPF/HPF isf? (läste lite på audio crossover - wiki, men fick inte riktigt klar bild över benämningarna).

Blir det verkligen bättre om du, med stora frontar, låter allt under 120hz gå till subben? (vid filmvisning som du sa får väl nämnas)


Ja, för Marantzen borde "crossover freq" vara samma som "LPF/HPF" (kolla sid 49 i manualen) och det värde jag får när jag kör Audyssey är 120 Hz (har gjort denna mätning, inkl 6 olika mätpunkter, ett flertal ggr och varje gång så blir värdet detsamma, dvs 120 Hz).

Edit: aha, tror jag vet hur det hänger ihop nu... Våra Marantz stärkare har bara en "global crossover freq" medan Denon, Onkyo m fl har "crossover freq" för samtliga högtalare (där kan man alltså ge frontarna 80Hz delning, centern 60 Hz och surroundspeakers 120 Hz, om man skullle vilja...). Lite synd att vi Marantz-ägare inte erbjuds denna möjlighet kan tyckas, eftersom det kanske hade gått att "tweaka" till ljudet ytterligare då... Oh well.

Har testat med lägre värde också (t ex 80 Hz), men inte märkt ngn skillnad, så jag kör på detta just nu. Men dessa värden är säkert väldigt individuella, testa dig fram med start från 80Hz och uppåt så hittar du förhoppningsvis det ultimata multichannel ljudet för just din uppsättning.

Har du märkt ngn skillnad mellan "large" och "small" inställningarna för multichannel föresten? Jag föredrar som sagt "small" (mkt bättre och rappare sub), men även detta kan ju vara en smaksak. :D

Redigerat av ajzman, 22 januari 2010 - 11:38.


#1059

Postad 02 april 2010 - 22:04

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Bumpar upp tråden. Nu när man skaffat sig en ny tv, ps3 mm så är det receivern som står på tur. Har en gammal marantz sr4600 som börjar göra sitt. ;)

Marantz ljud passar min smak och högtalare perfekt, så har kollat runt nu och ser att man kan få en 7002'a för riktigt bra priser beg. Något som både jag och min plånbok & sambo gillar. Frågan är bara hur mycket sämre en sr7002'a är jämfört med en nyare sr6004'a ? Man får ju en fräsch 7002'a för runt 4-5kkr beg, vilket jag anser som ett helt ok pris eller?

Har nuvarance setup:
*htpc -ljud via optisk + bild via hdmi
*ps3 - ljud & bild via hdmi
*Äldre pioneer cd - analog rca
*Panasinic 50g20e tar bild via hdmi och skickar ljud via optisk

*Monitor audio silver rs1
*Monitor audio silver lcr
*Monitor audio radius 45 bak

Har 7002/8002 några kända problem med 1080p med hdmi från t.ex. en dator och ps3? Klarar den HDMI passthrough med fullrange rgb?

Redigerat av Unregisteredc953a7c3, 03 april 2010 - 08:29.


#1060

Postad 06 april 2010 - 12:24

Unregisteredff677e81
  • Unregisteredff677e81
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
svara hur skulle marantzen 7002 stå sig mot onkyo 876

#1061

Postad 23 april 2010 - 16:49

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Hej jag har ett problem med min sr8002. Det som nu har inträffat är att jag får mycket lägre ljud ur den ena högtalaren än de andra. Den som spökar är vänster frontkanal. Om jag byter vänster mot höger front högtalare så flyttas problemet med, det är således inte högtalaren.

Jag körde även igenom Audyssey och den ställde front left på +12.5 i level, de andra front right, surround left och right på -3. Med andra ord verkar det som att just den kanal matar ut mycket mindre effekt.

Samma fenomen uppstår när jag byter till speaker b, då blir det också mycket svgare i vänster än höger.

Tacksam för all hjälp

#1062

Postad 11 maj 2010 - 11:05

Unregistered1ccaae3e
  • Unregistered1ccaae3e
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Sitter med exakt samma förutsättningar som DasBoot_swe och följer därför tråden med hög nyfikenhet..=)

#1063

Postad 13 maj 2010 - 12:13

Unregistered604ab614
  • Unregistered604ab614
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Bumpar upp tråden. Nu när man skaffat sig en ny tv, ps3 mm så är det receivern som står på tur. Har en gammal marantz sr4600 som börjar göra sitt. :)

Marantz ljud passar min smak och högtalare perfekt, så har kollat runt nu och ser att man kan få en 7002'a för riktigt bra priser beg. Något som både jag och min plånbok & sambo gillar. Frågan är bara hur mycket sämre en sr7002'a är jämfört med en nyare sr6004'a ? Man får ju en fräsch 7002'a för runt 4-5kkr beg, vilket jag anser som ett helt ok pris eller?

Har nuvarance setup:
*htpc -ljud via optisk + bild via hdmi
*ps3 - ljud & bild via hdmi
*Äldre pioneer cd - analog rca
*Panasinic 50g20e tar bild via hdmi och skickar ljud via optisk

*Monitor audio silver rs1
*Monitor audio silver lcr
*Monitor audio radius 45 bak

Har 7002/8002 några kända problem med 1080p med hdmi från t.ex. en dator och ps3? Klarar den HDMI passthrough med fullrange rgb?


Hej!
Var på klintons i Eskilstuna o fråga samma sak om vilken som var bäst av 7002 eller 6003 och enligt dem var det inga ljudmässiga fördelar för 6003 utan snarare tvärt om. Men jag har inte hört 6003 ihop med 7002 så jag vet ej själv. Men du får lite mer finesser med 6004 o mer ström. Men räknar man till pengarna så tror jag 7002 är grymt mycket mer prisvärd än de nya enligt mig då 7002 är grym. Har inga problem med min 7002 i 1080p med bd eller ps3 aldrig provat dator. Är inte säker på vad du menar med passthrough men du måste ha på förstärkaren för att få ut bild till tven.
Mvh Tor

#1064

Postad 18 maj 2010 - 11:41

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Däremot har jag hittat ett problem med den, eller inte så mycket med själva förstärkaren, men med fjärren.
Nu, när jag ska lära in min nya BD spelare (Panasonic DMP-BD60) med fjärren, så får jag hela tiden "ERROR" på fjärren. Innan jag ens hinner trycka på motsvarande knapp på BD-fjärren. "ERROR" kommer mao direkt när jag trycker t.ex. "Play"-knappen på RC8001SR-remoten.
Jag gör som följer: "M"-knappen 3 sek, - "LEARN" - "DVD" - Sen när jag ska trycka "play" så bam: "ERROR"

Någon som vet något angående detta? Lite halvslöa batterier har jag, kan detta vara "das problem"?


Jag har exakt samma problem, oavsett hur jag försöker göra för att fjärkontrollen ska lära sig något funkar det inte. Blir fel meddelande innan man hunnit till punkten att trycka på den andra fjärren.

Samma gäller när jag försöker slå in tillverkningskod. Error på koden som står i manualen för en samsung tv (oavsett vilken cod jag väljer). Min 13 år gamla onkyo funkade ju detta på som en klocka.. Vad är det jag gör för fel och hur gör jag för att lösa skiten? Måste ju gå att ersätta alla kontroller med Marantzen?

#1065

Postad 18 maj 2010 - 17:32

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Har för mig att fjärren är förprogrammerad för en Marre DVD så antingen raderar du alla koder ( för just "Dvd" styrning) eller så väljer du att kalla dvd för ex. "vcr" och programmerar därifrån, har haft liknande problem, bäst är att köra en Marre BD.... LOL
Alltså, därför säger den "error" så tidigt innan du hunnit till den knapp du vill programmera, den godkänner inte att du väljer något annat då "play" är upptagen.. hoppas det hjälper.... provprogrammera ex. vcr istället så styr du Pannan med den knappen...

Redigerat av Unregistered50afef8d, 18 maj 2010 - 17:34.


#1066

Postad 24 maj 2010 - 22:09

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Har kommit en liten bit sen jag skrev senast. Lyckdes få fram så att min tv fungerar.
Nu vill jag ha en annan fjärr att fungera med marantzens. Det finns ingen för programmerad kod för denna.

Det här med att radera alla koder låter super trevligt. Jag gör som det står i manualen men det verkar inte som att man kan radera längre än till fabriksinställningen, kan det stämma? Oavsett vad jag väljer, aux1, aux2, vcr, cd-r etc. så finns det någon form av information där i fabriksinställnigen vilket i sin tur innebär att jag inte kan lära något på dessa knappar.

Någon som har ett var på detta, det måste ju bara gå att nollställa allternativt på något sätt få chansen att lära marantz fjärren en annan fjärsom den inte har förprog. koder till? Annars är det ju helt efterblivet..

I-landsproblem 2010, jag vill bara ha en fjärr..

#1067

Postad 21 juni 2010 - 11:40

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Verkligen? Ingen som har en lösning på detta?

#1068

Postad 21 juni 2010 - 12:06

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Verkligen? Ingen som har en lösning på detta?



Hmm, antar att du kör Marantz-fjärren som följer med förstärkaren? Då vet jag tyvärr inte (men om du har möjlighet, testa en Logitech-multifjärr eller liknande istället, de funkar hur bra som helst, åtminstone för mig).

#1069

Postad 27 juli 2010 - 21:02

jrk
  • jrk
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej!

Har dessa fortfarande problem med ljud från en HTPC via HDMI eller har det lösts via uppdateringar?
Läste i tråden att vissa hade problem med att förstärkaren hoppade mellan olika ljudformat och att andra inte ens fick ut något ljud över huvud taget.

#1070

Postad 01 augusti 2010 - 10:12

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Jag har tills nyligen bara haft plats för stereo. I veckan köpte jag en begagnad sr7002.
I nuläget har jag två främre och två bakre högtalare samt två subbar. Ingen center med
andra ord. Det låter väldigt bra, filmljudet är oerhört! Oj vad utvecklingen har gått framåt
sedan jag hade min Yamaha Dsp-A5.

Nu till min fråga; då jag skickar ljud via Sony bd-350 tänds indikatorn för Pcm på Marantzen.
Detta gäller oavsett om vilket ljudformat jag skickar till förstärkaren. Det låter jätte bra, men
enligt manualen ska indikator för DTS respektive Dolby Digital visas då olika varianter av
dessa avkodas i förstärkaren.

Samma sak händer då jag skickar ljud från min dvd Pioneer lx-50 via hdmi, det låter utmärkt
men det står alltid Pcm.

Endast då jag kopplar på X-boxen står det Dolby Digital.

Jag är tacksam för all kunskap som ni kan bidra med!

#1071

Postad 01 augusti 2010 - 10:25

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Hej hej, i min värld låter det som att du måste också skicka ljudet som PCM och inte som bitström.... annars tänds indikation för DD eller DTS direkt.. eller kan det vara så att du kör utan center och detta gör att Marren själv räknar ut att så kan du inte ha det med DD eller DTS för då tappar du ju en ( mycket viktig, läs "central") kanal och därför gör Marren om bitströmmen till PCM för att distribuera centerns ljud till till höger/vänster front? En tanke----

Redigerat av Unregistered50afef8d, 01 augusti 2010 - 10:26.


#1072

Postad 01 augusti 2010 - 18:04

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen!

Nu visar förstärkaren rätt ljudformat i displayen.Det var inställningar i
spelarna som behövde fixas. Jag vet inte om det låter bättre, däremot känns det bättre...

#1073

Postad 03 november 2010 - 18:01

sandefjord
  • sandefjord
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min Marantz sr 8002 ett tag. Älskar den trots lite krångliga menyer osv. Men häromdagen när jag satte igång den så tyckte jag att trycket var borta totalt när jag spelar musik via min htpc i foobar. Men så gick jag in och ställde upp db på högtalarna i menyn. Jag kör ett par DLS R55 vilka är ganska kända för att vara trögdrivna, jämförde med en polare som har MA rx8. Och det var en oerhörd skillnad i hur mycket man behövde vrida upp för att få volym.

Men hur som helst.. Dessa högtalare är specade på 4ohm. Hur gör jag för att ställa 8002an på 4 ohm i stället för 8 ohm som jag tror den är ställd på, fast det vet jag ju inte ;)

Spelar det någon roll?

mvh

#1074

Postad 08 november 2010 - 11:10

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har haft en Marantz SR8002 sedan våren 2008. Gillar verkligen den stärkarn och ljudkaraktären som levereras.

Nu till ämnet.

Jag har hålligt mig väldigt ouppdaterad i denna tråd sedan jag köpte allt som behövdes för att bygga hembion. Förstärkaren var sista produkten som införskaffades. Sista pusselbiten, och den absolut finaste av dem...

Så nu undrar jag, finns det några mjukvaru-uppdateringar eller dylikt som jag borde vara medveten om? Vill minnas att det kom rapporter om audio-clipping i just denna tråd för ett par år sedan. Eftersom jag beställde min någon månad eller två efter ursprungliga release-datumet (fick vänta extralänge på den svarta 8002:an) så var mjukvaran redan uppdaterad. Eller var den det? Osäker. Hur kollar jag vilken version jag har?

Har nämligen smått förekommande problem med just det där klippandet ibland. Det klipps i ca 0,5 » 1 sekund. När detta händer så står det "M-DAX +4" på displayen. Det går så fort så ibland hinner man inte ens uppfatta displayförändringen, så är inte säker på vad som sker där riktigt. Möjligen också att det bara sker när ljudkällan är Dolby Digital, ska följa detta mer noggrant hädanefter. All hjälp tills vidareuppföljningen sker uppskattas tills dess.

Mvh

#1075

Postad 08 november 2010 - 17:44

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Gå in på Marres hemsa o kolla själv, lätt o se vilken version din stärkare har, står i manualen... Dom äger...

#1076

Postad 09 december 2010 - 19:50

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Har allt kopplat igenom förstärkaren Blu-ray, xbox, dvd, sat.

Märkt att det inte synkar med bild o ljud när jag tittar på Canal Digital, Kan det vara SR8002 som är boven ?

#1077

Postad 18 december 2010 - 19:10

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Hej hej, har du aktiverat Lip sync? Kör själv med CD boxen och enda gången jag upplevt osynk är när man spela tin , pausat och sedan spelar upp .. men det går "bort" efter en stund... annars fungerar det felfritt...

#1078

Postad 18 december 2010 - 19:53

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

Hej hej, har du aktiverat Lip sync? Kör själv med CD boxen och enda gången jag upplevt osynk är när man spela tin , pausat och sedan spelar upp .. men det går "bort" efter en stund... annars fungerar det felfritt...



Tack för tipset :D
Funkar verkligen bättre nu.

#1079

Postad 25 december 2010 - 21:46

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Hej hej... har fått ett mycket märkligt problem med min gamla kära SR8002 som nu tjänar ett andra liv i hembio nr 2 ( ungarnas näste...), skulle koppla in zone 2 med ljud in till bastu&relaxavdelningen och kopplade som brukligt är ( speaker C, lilla knappen på av) men inte fan fick jag något ljud, dubbelkollade med lilla knappen på "på" ( biamp läget) och fick då ljud så inget fel med högtalarna eller kablaget... varit inne överallt i manualen för att få detta att funka men det går bara inte. kör alltså endast ljud till MultiZone A. Manualen är förvirrande för att där står att man både kan använda Surr Back terminalerna OCH speaker "C" terminalerna till "zoner" , fattar inget, måste väl var antingen eller? Har provat med "surr back kanalerna" också förståss och inget ljud där heller, anävnder PS3 via HDMI som signlakälla för musiken... eller försökte i.a.f, någon som kan hjälpa till här? Har väldigt svårt att förstå varför detta inte fungerar... har varit inne i setupen och satt "multi" på "på" och Multispkr också på "på"..
Hoppas någon jobbat med detta för man blir rätt trött av sådant här...

#1080

Postad 31 januari 2011 - 18:21

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Är det någon annan som råkat ut för att SR7002 tappar ljudsignalen lite då och då? Det är vi blu-ray uppspelning som det strular, körs ljudet i bitstream med hdmi så tappar den ibland signalen och det är tyst i ca 1 sek innan den kommer tillbaka. Vad kan det bero på är det förstärkaren som börjar bli gammal och gaggig eller vad kan det bero på?

#1081

Postad 21 april 2011 - 09:15

sandefjord
  • sandefjord
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Jag har en sr8002. Och skaffade en htpc nyligen med innehåll av allt som krävs för att skicka dts hd och dolby true hd till marantzen. Men jag får inte lampan på displayen att tända sig, det står fortfarande dolby enbart, även om tmt5 indikerar att det är dolby true hd som spelas.


Jag har gammal firmware, kan detta ha något med saken att göra?

#1082

Postad 23 april 2011 - 08:18

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Har fått någe fel som jag inte hittar lösning på . Hoppas någon här har några ider .
Har precis flytta & kopplat ihop allt igen . Men jag får bara frontarna att fungera , när jag kör automatiska inställningar för högtalarna så hittar den alla högtalare men inte suben . Har testat annan sub & annan kabel med samma resultat . När jag aktiverar suben manuellt & försöker sjystera avståndet till suben då startar förstärkaren om sig själv . Spelar ingen roll om subben är i kopplade eller inte . Så jag tror felet ligger i stärkaren .
Får bara ljud i frontarna & det spelar ingen roll vad jag kör för inställningar eller ljud/bild källaor .
Det som är inkopplat är xbox tvix & dgital box & allt med HDMI .

Har provat göra en fabriks återställning utan resultat , finns det någe annat man kan gör ?

#1083

Postad 06 november 2012 - 19:09

BluffFiffler
  • BluffFiffler
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Nu efter halloween helgens fest står det HDMI1-AT på vilken källa jag än väljer (siffran 1 blir olika beroende på vilken ingång jag väljer).. hur får jag bort det? Jag har döpt några ingångar och det visas en kort stund i displayen, men sedan övergår det till HDMI(X)-AT.. nåt tips?

Redigerat av BluffFiffler, 06 november 2012 - 19:11.


#1084

Postad 01 december 2012 - 21:30

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
hej är det ngn som vet om det går att köra 3d med marantzen? har en 7002 sen ett par år och slängde in den på uppdatering för ett år sedan för att den skulle klara av hd-ljud och nu är jag sjukt nöjd med allt, bra i stereo och grym till hemmabion. Har precis sålt av min projektor och nästa blir väl en som är ok 3d och det skulle vara kul att testa. Fungerar det, har för mig att marantzen bara skickar bilden vidare utan att göra ngt med signalen så det borde kanske funka eller måste jag även byta stärkare?

#1085

Postad 02 december 2012 - 09:05

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0

hej är det ngn som vet om det går att köra 3d med marantzen? har en 7002 sen ett par år och slängde in den på uppdatering för ett år sedan för att den skulle klara av hd-ljud och nu är jag sjukt nöjd med allt, bra i stereo och grym till hemmabion. Har precis sålt av min projektor och nästa blir väl en som är ok 3d och det skulle vara kul att testa. Fungerar det, har för mig att marantzen bara skickar bilden vidare utan att göra ngt med signalen så det borde kanske funka eller måste jag även byta stärkare?


Du måste byta reciever för min gamla Marantz SR8002 skickade enbart ljudet på min 3D Plasma med Arc men bilden gick ej igenom.

Själv skaffa jag Onkyo TX-NR818 istället.

#1086

Postad 02 december 2012 - 10:49

BluffFiffler
  • BluffFiffler
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Nu efter halloween helgens fest står det HDMI1-AT på vilken källa jag än väljer (siffran 1 blir olika beroende på vilken ingång jag väljer).. hur får jag bort det? Jag har döpt några ingångar och det visas en kort stund i displayen, men sedan övergår det till HDMI(X)-AT.. nåt tips?

Lyckades få bort detta, det var nå inställningar i menyn på 7002an.. men däremot kom jag på ett annat problem som jag haft länge men inte tagit tag i, varför ser det ut såhär när jag trycker på menu-knappen på receivern?? Kopplat med hdmi till tv´n om det har något med det att göra..Postad bild

#1087

Postad 04 december 2012 - 18:18

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Du måste byta reciever för min gamla Marantz SR8002 skickade enbart ljudet på min 3D Plasma med Arc men bilden gick ej igenom.

Själv skaffa jag Onkyo TX-NR818 istället.


fan va surt. jag som slängde ut 1000:- på att uppgradera förstärkaren på hd-ljudet.. jaja, alltid kul att byta prylar.

#1088

Postad 09 juli 2018 - 09:54

dave333
  • dave333
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Hej, jag har just köpt ett beggat system och inser att det kanske vart lite overkill för att jag skall klara av att koppla in det.

Var ett kitt med sr7002 och 5 högtalare (audiovector serie C från danmark.). 

 

Tänker att jag börja försöka få till det med stereo. Så nu har jag kopplat in dom två stora fronthögtalarna. Dock verkar det vara kalibrerat då jag hör att högra högtalaren låter ljusare. Finns det någon som vill förbarma sig över att vägleda mig? Vill återställa rums kalibrering så det blir grund läget. Och inställningar för vanlig sterio ljud. 



#1089

Postad 24 augusti 2018 - 14:39

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Min SR8002 har blivit med den röda blinkande dioden och vill inte starta. Alla försök att med olika knapptryckningar få den att återgå till normalstatus, har inte fungerat. Så nu behövs det väl någon form av service.

 

Någon här som råkat ut för detta och servat sin Marantz? Och finns det någon som vet av något serviceställe för HIFI i Umeå?



#1090

Postad 24 augusti 2018 - 17:02

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Min SR8002 har blivit med den röda blinkande dioden och vill inte starta. Alla försök att med olika knapptryckningar få den att återgå till normalstatus, har inte fungerat. Så nu behövs det väl någon form av service.

 

Någon här som råkat ut för detta och servat sin Marantz? Och finns det någon som vet av något serviceställe för HIFI i Umeå?

 

Service ställe i Umeå vet jag inte.

 

Men du kan lämna in den på RC-ljud och bild på ersboda (ligger brevid Thai-vagnen som ligger nära HB-däck/Mekonomen)

De kan kolla på den och skicka den vidare till någon som kan laga den.

 

Trevligt med fler från UMEÅ :D

 

MVH
Fredrik



#1091

Postad 14 november 2018 - 16:40

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Besökte RC flera ggr, men de verkade inte ha tid, de satt nästan alltid med någon i lyssningsrummet och tog liten eller ingen notis om mig. Så jag plockade isär maskinen själv. Visade sig vara ett relä som hängt upp sig. Nu går den bra igen.

 

Service ställe i Umeå vet jag inte.

 

Men du kan lämna in den på RC-ljud och bild på ersboda (ligger brevid Thai-vagnen som ligger nära HB-däck/Mekonomen)

De kan kolla på den och skicka den vidare till någon som kan laga den.

 

Trevligt med fler från UMEÅ :D

 

MVH
Fredrik


Redigerat av Unregistered828ccd15, 14 november 2018 - 16:41.


#1092

Postad 29 november 2019 - 17:05

Unregistered52d5153a
  • Unregistered52d5153a
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Tjena, nån som har koll på hur mycket en 7002 kan vara värd idag? Behöver något kraftigt att driva mina Dali 909 med, och min Onkyo tx-sr 508 börjar kännas lite klen samtidigt som jag inte har så mycket pengar så något begagnat men strömstarkt vore intressant.





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.