Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

**Officiell tråd: XTZ A-800**

36 svar i tråden
XTZ A-800 (Stereoförstärkare) 12 8,69 (13) Inga priser

Skickat 22 september 2011 - 21:39

Man kan tydligen köpa enbart den ny förstärkaren med, kan ju användas tex med

http://www.prisjakt....kt.php?p=907651

http://www.fyndborse...are/a-800-black

Det här inlägget har ändrats av Audio One 22 september 2011 - 21:39

Skickat 14 oktober 2011 - 18:20

Trevligt introerbjudande dessutom =) Dags att byta ut skräplurarna till telefonen kanske..

Skickat 21 november 2011 - 22:37

• Nahaz
  • Beroende

• 1 310 inlägg
Jag kan tyvärr inte öppna och titta vad det är för chip som sitter i, det sitter ett garanti klistermärke över en av skruvarna... Mycket trist.

Är det möjligen ett TDA7492 eller kanske ett TDA8922BTH.

Första intryck:
Chassit känns gediget, knapparna är ok, ingen guldplätering på RCA ingångarna tyvärr, högtalarterminalerna är gedigna och kortslutningsskyddade med plastkåpor. Det är en ring som lyser blått runt volymratten som också den känns stabil. Det sitter inga gummifötter på chassit men det följer med 4 fötter som man själv får klistra på om man vill. Dom är dock vita (även om man köpte svart låda) vilket är lite konstigt. Kjell & co säljer svarta apparatfötter om man är känslig för mindre lyckade estetiska detaljer. Fötterna syns dock inte när stärkaren står på skrivbordet.
Volymratten har ingen markering så man vet inte vart den står. Man får alltså börja med att minska till 0 och skruva upp efter hand när man startar för att vara säker på att den inte är maxad.

Bara testat lite snabbt via USB med min macbook pro och den hade inga problem att hitta stärkaren.

Tyvärr knastrar det lite när jag vrider på volymratten, möjligt att det är ett produktionsfel på just min, men jag tror att risken finns att det är så på alla. Det är inte mycket med lite i början och lite mer på slutet av ett fullt "rattvarv". Det knastrar inte när den spelar men knaster bidrar inte till någon kvalitétskänsla direkt. Det känns som den kan spela högre än mina class-t stärkare på 10/15w så lite mer än så lär den lämna.

Skall testa hörlursutgången (som är 6,3mm för övrigt, det står ingenstans på nätet vad jag kunde se) och RCA ingången imorgon.

---------
Uppdatering:
Hörlursförstärkaren - Orkar inte riktigt tungdrivna hörlurar tyvärr. Sennheiser HD-650 spelar lika starkt om inte starkare om man maxar volymen på min macbook pro. Visserligen spelar man inte så högt speciellt ofta men om man har en hörlursförstärkare vill man ju självklart ha lite headroom. Skulle källan vara svag eller materialet inspelat lågt så kommer volymen inte räcka till.

B&W P5 som är en mycket snällare last driver den utan problem.

Det här inlägget har ändrats av Nahaz 22 november 2011 - 09:33

Skickat 21 november 2011 - 22:52

• Nahaz
  • Beroende

• 1 310 inlägg
Denna tråd är nu officiell för A-800.

Skickat 22 november 2011 - 09:10

• Nahaz
  • Beroende

• 1 310 inlägg
Då sitter man här med Sennheiser HD-650 och B&W P5, skall försöka sammanställa intrycken och jämföra lite. Om någon undrar något speciellt så är det bara att fråga.

Skickat 22 november 2011 - 22:37

Hmmm, tack Nahaz

Känns kanske inte som man skulle satsa på denna för ett par in-wall för 10 papp då...

Tacksam för uppdatering på dina vidare lyssningsintryck.

//erikli

Skickat 22 november 2011 - 23:08

Kommer att få hem ett MH-800 uppsättningen i morgon.
Så kommer även testa A 800 på ett par XTZ 70.12.

Det här inlägget har ändrats av Audio One 22 november 2011 - 23:09

Skickat 28 november 2011 - 19:22

Visa inläggNahaz 21 november 2011 - 22:37 skrev:

Jag kan tyvärr inte öppna och titta vad det är för chip som sitter i, det sitter ett garanti klistermärke över en av skruvarna... Mycket trist.

Är det möjligen ett TDA7492 eller kanske ett TDA8922BTH.

Första intryck:
Chassit känns gediget, knapparna är ok, ingen guldplätering på RCA ingångarna tyvärr, högtalarterminalerna är gedigna och kortslutningsskyddade med plastkåpor. Det är en ring som lyser blått runt volymratten som också den känns stabil. Det sitter inga gummifötter på chassit men det följer med 4 fötter som man själv får klistra på om man vill. Dom är dock vita (även om man köpte svart låda) vilket är lite konstigt. Kjell & co säljer svarta apparatfötter om man är känslig för mindre lyckade estetiska detaljer. Fötterna syns dock inte när stärkaren står på skrivbordet.
Volymratten har ingen markering så man vet inte vart den står. Man får alltså börja med att minska till 0 och skruva upp efter hand när man startar för att vara säker på att den inte är maxad.

Bara testat lite snabbt via USB med min macbook pro och den hade inga problem att hitta stärkaren.

Tyvärr knastrar det lite när jag vrider på volymratten, möjligt att det är ett produktionsfel på just min, men jag tror att risken finns att det är så på alla. Det är inte mycket med lite i början och lite mer på slutet av ett fullt "rattvarv". Det knastrar inte när den spelar men knaster bidrar inte till någon kvalitétskänsla direkt. Det känns som den kan spela högre än mina class-t stärkare på 10/15w så lite mer än så lär den lämna.

Skall testa hörlursutgången (som är 6,3mm för övrigt, det står ingenstans på nätet vad jag kunde se) och RCA ingången imorgon.

---------
Uppdatering:
Hörlursförstärkaren - Orkar inte riktigt tungdrivna hörlurar tyvärr. Sennheiser HD-650 spelar lika starkt om inte starkare om man maxar volymen på min macbook pro. Visserligen spelar man inte så högt speciellt ofta men om man har en hörlursförstärkare vill man ju självklart ha lite headroom. Skulle källan vara svag eller materialet inspelat lågt så kommer volymen inte räcka till.

B&W P5 som är en mycket snällare last driver den utan problem.

"Tyvärr knastrar det lite när jag vrider på volymratten, möjligt att det är ett produktionsfel på just min, men jag tror att risken finns att det är så på alla. Det är inte mycket med lite i början och lite mer på slutet av ett fullt "rattvarv". Det knastrar inte när den spelar men knaster bidrar inte till någon kvalitétskänsla direkt"

Mitt exemplar knastrar inte, funkar fint.

Skickat 01 december 2011 - 10:45

• Nahaz
  • Beroende

• 1 310 inlägg
Jag har inte fortsatt mitt test av den då den fick skickas tillbaka.
Har väntat på en ny i en vecka nu, väldigt segt.

Det visade sig att kanalerna var fel. Vänster ljud kom ur höger kanal och tvärt om.
Jag hade antagligen inte märkt det själv om jag inte spelat ett spel med hörlurar och det lät som folk sprang från vänster när dom egentligen kom från höger.

Hoppas på att få ett nytt ex snart som inte har detta problem.

Skickat 01 december 2011 - 16:16

• Nahaz
  • Beroende

• 1 310 inlägg
Det visade sig vara ett konstruktionsfel.

Vänster kanals ljud spelas i höger kanal och tvärtom både i hörlurarna och i högtalarna, detta är mest märkbart om man spelar spel eller försöker justera balansen.

Ni som har köpt redan, dubbelkolla själv och be att få returnera era ex.
Ni som inte köpt ännu bör avvakta tills det kommer en officiell förklaring och fix på felet.

Det här inlägget har ändrats av Nahaz 06 december 2011 - 12:18

Skickat 01 december 2011 - 19:24

En bild på baksidan på XTZ A-800
Bifogad fil  DSC_0059.JPG   2,94MB   54 Antal nedladdningar

Skickat 05 december 2011 - 21:00

En kanske dum fråga men skulle denna stärkare kunna driva ett par DLS Flatbox Mini?
http://www.prisjakt....kt.php?p=387796

Skickat 06 december 2011 - 12:18

• Nahaz
  • Beroende

• 1 310 inlägg
Har nu blivit kontaktad av XTZ och dom jobbar på att lösa problemet med höger/vänster kanal.
Avvakta officiellt uttalande (som bör komma inom kort) innan köp.

Skickat 21 december 2011 - 13:48

• Nahaz
  • Beroende

• 1 310 inlägg
Fyndbörsen säljer ut dom defekta A-800 för 995:-
Det borde innebära att om man köper en ny nu för ordinarie pris 1490:- så är det en fullt fungerande enhet.

Lite tråkigt att inget officiellt uttalande kom i frågan, det hade varit bra att reda ut alla frågetecken.
Också lite tråkigt att endast film nämndes som "problemområde" när dom defekta enheterna säljs ut. Även spel är uteslutet om man vill använda sig av den inbyggda DAC:en i dessa defekta enheter.

Sen undrar jag om 500:- rabatt räcker för att bli av med dom. Det är ju i princip en förstärkare med ett par analoga ingångar som säljs, DAC:en är helt ur spel. Det finns många alternativ på ebay för mindre pengar. Fördelen jämfört med Class-T stärkarna på ebay är line out om man vill driva en 2.1 setup.

Skickat 23 december 2011 - 16:31

Funderade ett tag på denna men jag kommer köra på en Sonos-lösning istället.

Vore kul att läsa om era lyssningsintryck framöver.

//erikli

Skickat 28 december 2011 - 23:04

Såg att de felbyggda förstärkarna säljs för 790:- nu, nån som vet om det är möjligt att åtgärda problemet med omkastade kanaler?
För högtalarna är det ju inte svårare än att ansluta höger högtalare till vänster utgång och vice versa, men frågan är om man även kan åtgärda hörlursutgången på ett liknande sätt?
Och om jag förstått saken rätt så gäller detta problemet enbart om man ansluter den till datorn med usb, om man bara använder de analoga ingångarna så är varken högtalare eller hörlursutgång omkastade?

Skickat 29 december 2011 - 00:53

• Nahaz
  • Beroende

• 1 310 inlägg
jo dom är omkastade för RCA in också, men att lösa det är ju lätt : )

Löder man om hörlursutgången och kopplar högtalarna omvänt så löser det ju sig.

Skickat 30 december 2011 - 08:00

Funderar på att inhandla en sån här. Kanske den "felaktiga" modellen då. 790kr är ju helt ok.

Det här inlägget har ändrats av twebbas 31 december 2011 - 11:18

Skickat 02 januari 2012 - 19:18

Jag slog till och köpte en A-800 för 790kr, har inte hunnit lyssna på den så mycket än men av det jag hört så verkar den gå att spela på rätt bra med.
Det allra första intrycket jag fick efter att ha kopplat den till datorn via usb var dock inte så bra, ljudet var väldigt tröttsamt att lyssna på. Upptäckte dock att det under ljudinställningarna för enheten i windows fanns en ruta där det stod "Loudness" , denna var ibockad som standard.
Efter att ha stängt av denna funktion så var ordningen återställd och förstärkaren låter som den ska.

Skickat 23 februari 2012 - 16:08

Säkert en dum fråga, men ändå...

... var och hur kopplar jag in en subwoofer?

Använder den som separat förstärkare med en Squezebox som input.

Det här inlägget har ändrats av biolive 23 februari 2012 - 16:08

Skickat 01 mars 2012 - 19:55

Varför är dacen "satt ur spel"?

Skickat 06 mars 2012 - 17:06

Jag har problem med att jag får en kraftig brussignal i högtalarna (ej testat hörlurar) som ökar med ökad volym om jag har usb kabel ansluten och kör usb läget. Har testat med två olika datorer varav ena var en bärbar utan nätadapter inkopplad, exakt samma brus uppstår på bägge. Drar jag ut usb kabeln från datorerna försvinner det.

Har även testat att koppla in strömmen till annat uttag i rummet (dock samma säkring) utifall att detta skulle störa på något sätt. Finns det något annat att testa?

Skickat 07 mars 2012 - 16:48

Visa inläggbiolive 23 februari 2012 - 16:08 skrev:

Hejsan,

Det bästa är att använda högnivå-utgången (högtalarutgångarna).
Vi har testat och mätt och upplever att ljudet blir bättre via högnivå ut än Line out som också går att använda på A-800.

/Johannes

Det här inlägget har ändrats av XTZ AB 07 mars 2012 - 16:58

Skickat 22 mars 2012 - 20:06

Jag är nöjd med min men har ett litet problem som jag hoppas någon kan lösa. När jag slår på förstärkaren så upptäcker inte windows 7 den utan jag är tvungen att dra ur och sätta tillbaka usb för att den skall uppdateras. Någon annan som har samma sak och kanske hittat en lösning?

Skickat 30 mars 2012 - 17:05

Tjipp.

Jag överväger att införskaffa en sådan här (den deffekta modellen) för att driva 2-4 st såna här. http://www.prisjakt....kt.php?p=285336

Någon kunnig som kan säga varför det är en bra/dålig idé?

Puss och trevlig helg

Skickat 05 april 2012 - 22:18

Visa inläggbiolive 23 februari 2012 - 16:08 skrev:

Hei,
hvilken squeezebox bruker du, og hvordan er dette koblet?
gi gjerne en kommentar om hva du syntes om lyden -
bruker du dac i squeezebox eller a-800?

Skickat 24 april 2012 - 17:28

Har i dag införskaffat mig ett MH-800 DSP system (med XTZ A-800) Efter lite kludd med mjukvaran kom allt i gång och fungerar utan problem så vitt jag vet.

Nu är detta kanske fel tråd att skriva i, då det egentligen handlar om högtalarna. Allting fungerar, men en av högtalarna spelar upp rätt mycket 'vindbrus' så fort det kommer ljud ut hur hålet mot botten, på fronten. Låter ungefär som ett tåg på långt avstånd, i ljudbild, men följer tonerna i musiken. På högre volymer överröstas missljudet, men jag spelar ofta på lägre volym med lite all-round musik etc.

Använder högtalarna till datorn så det blir rätt märkbart. Undrar om jag är ensam om detta? Är ett av elementen (troligtvis basen) dåligt?

Tack

Det här inlägget har ändrats av Fluffytiger 24 april 2012 - 17:44

Skickat 26 april 2012 - 20:11

Hej,
använder line out från Squeezebox Duet till Aux in på a-800 (analogt). Högtalare via högnivå och suben från Line out. Tycker det låter bra, men det kan väl alltid bli bättre...

Visa inläggsosyv 05 april 2012 - 22:18 skrev:

Hei,
hvilken squeezebox bruker du, og hvordan er dette koblet?
gi gjerne en kommentar om hva du syntes om lyden -
bruker du dac i squeezebox eller a-800?

Skickat 15 maj 2012 - 17:26

Kopplade precis in min A.800 till datorn.
Usb gick bort direkt (lät inte kul).
Kör nu RCA in från datorn.
Man hör att det är betydligt mer kräm än min Topping TP20.
Får se vad man tycker efter lite hårdtestande...

Edit2: Nu så. Kopplade in min XTZ sub. Inget loudness heller.

Låter riktigt bra nu. Rent och fint ljud ur mina ultrasmå/klena Dynavoice (modell små) och kompletteras fint utav en basen. Nu är jag riktigt nöjd. Klart värt sina 790kr!

Underbart datorljud med små medel. (basen kostade lite men inte högtalarna eller A-800 var speciellt dyr).

Det här inlägget har ändrats av twebbas 19 maj 2012 - 10:38

Skickat 27 juni 2012 - 19:30

Köpte detta paket http://www.fyndborse.../xtz-93.22-a800 men där var oxå hörlursutgångens kanaler omkastade.
Var tvungen att kolla idag igen ifall det stod något om att det var 2.a sorteringens A-800 som följde med i paketet men kunde inte se något.
Har mailat Fyndbörsen idag, får se hur de tycker att vi ska lösa det.

Edit:
Har haft mailkontakt med Fyndbörsen och deras kundservice är outstanding!
Fick skicka tillbaka förstärkaren om jag ville men vi löste det på ett ännu bättre sätt.

Det här inlägget har ändrats av TFagerlund 05 juli 2012 - 16:14

Skickat 10 juli 2012 - 19:19

Några tips på små högtalare (ska passa bakom tvn) som ska lira ihop med denna?
Problemet jag har just nu är att det ska vara små högtalare med betoning på små, men gärna några som hänger med när man skruvar upp. Basåtergivning är inget måste då jag kör XTZ sub som ska ta hand om den mesta basen.

Det här inlägget har ändrats av twebbas 10 juli 2012 - 19:23

Skickat 08 augusti 2012 - 20:09

Hej en fråga ska sub utgången vara aktiv när man kör med hörlurar, kör usb? Min är det?

Det här inlägget har ändrats av tollen88 08 augusti 2012 - 20:10

Skickat 09 augusti 2012 - 11:51

• ekon
  • Guru

• 4 381 inlägg
Kan någon förklara vad mjukvaran gör för nytta? Det verkar inte följa med någon mikrofon för att göra mätningar i rummet, så jag ser inte hur den skulle kunna förbättra ljudet?

Skickat 09 augusti 2012 - 21:50

• Nahaz
  • Beroende

• 1 310 inlägg
Mjukvaran får man bara om man köper den med högtalarna. Köper man stärkaren separat ingår ingen mjukvara.
Mjukvaran är anpassad för att fixa frekvenskurvorna på de specifika högtalare som hör till.

Skickat 10 augusti 2012 - 09:48

• ekon
  • Guru

• 4 381 inlägg
Känns ändå ganska lustigt då mjukvaran omöjligen kan veta hur högtalarna presterar i olika rum.

Måste man koppla med usb för att använda dirac eller går det via valfri uppspelningsenhet ?

Skickat 13 augusti 2012 - 13:12

• widde
  • Beroende

• 1 028 inlägg
Kort fundering bara;

Är det inte bara att placera höger högtalare på vänster sida och vänster högtalare på höger sida för att "rätta till" både rca samt usb-inkopplingen?

Hörlurar blir väl iofs svårare om de är formgjutna, annars är det ju bara att vända på dom också.. :P

Skickat 06 oktober 2012 - 09:37

Tog isär och kollade lite.

Bifogade fil(er)

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Dagens CD-tips!
    AXL72
    2013-05-22 21:04:04
  • James, Ride, The Charlatans, My Bloody Valentine...
    AXL72
    2013-05-22 20:59:29
  • Indie
    AXL72
    2013-05-22 20:57:26
  • Brittisk indie a´la 90's
    AXL72
    2013-05-22 20:52:10
  • crills
    2013-05-22 20:35:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.