Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Försteg & Slutsteg 30-35000kr

89 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Triangle Genése Lyrr (Golvhögtalare) 3 7,5 (1) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 17 maj 2015 - 13:38

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hej Forumets rävar och rådgivare,

 

Har slagit mitt huvud blodigt och verkligen försökt hålla uppgraderingsdjävulen borta....dock dök han upp IGEN nu törstigare än någonsin.

 

Jag har äntligen landat i ett par golvhögtalare som enligt mig själv spelar precis som jag vill, med en otrolig botten, ett grymt mellanreg samt en knivskarp topp. Allt detta utan att bli spretig eller jobbig oavsett vad jag kasta för musik på dem. Allt från death metal/deathcore, singer/songwriter mm, de spelar asbra.

 

Jag sitter på ett par Triangle Génese Lyrr, ett par golvare med nedan spec:

 

      Impedans
3 - 8 Ω         Känslighet 

 93 dB

 

Jag har ett surround/stereo tänk vilket gjort att jag landat i en Marantz SR6007 reciever, vilket duger gott. Har 2 HDMI ut samt 2xSUB ut mm, den funkar bra ett tag till!

Sedan har det varit svårt som tusan vid musikspelandet varpå jag blev med en HEGEL H200 förstärkare som då spelas vid musik, sedan via HT används denna som slutsteg åt frontarna.

 

Det låter grymt bra.....MEN kan det låta bättre? Är helt såld på idén att ha allt separerat som jag har idag. Musik är löjligt viktigt för mig, men film likaså. En hyfsad balansgång....

 

DET som gjort att jag ens börjat titta på alternativ är att jag undrar vad som rent musikmässigt händer med mer kräm. Inte för att jag ska spela högre utan för att få ännu mer kontroll vid lägre volym samt ett ännu tightare grepp.

 

LITE MER AV ALLT ALLTSÅ... hahahaha

 

Köpte nyligen en dac i form av BRIC, bara för att testa...detta gav verkligen ett lyft....detta ledde att jag nu sitter med en EMOTIVA XDA-2 DAC, detta gjorde ännu mera och denna lyfte ljudet ännu mer.

 

När jag va inne o nosade på EMOTIVA hittade jag flera alternativ för en "billig" upgrade med tonvis av kraft.

 

Deras XSP-1 Gen2 ser sjukt fin ut, samtidigt som den är fullt balanserad och har fler ingångar och större uppgraderingsmöjligheter än tex HEGEL som jag har idag....

läs mer här nedan

 

https://emotiva.com/...-and-pros/xsp-1

 

Med en typ av försteg som denna kan jag därefter "labba" mer med steg om man vill.

 

Jag skulle helst av allt få tag i två monoblock bara för att det är visuellt assnyggt. hahaha Dock så är det ljudet som spelar störst roll.

 

Från EMOTIVA kan jag få ihop ett paket med Försteg, Slutsteg samt CD för ca 33´, vilket lockar.

 

Gillade verkligen sättet EMOTIVA förmedlade ljudet från det när jag hade deras surround processor.

 

Men är det ngn som har ngt alternativ  kan få mig på bättre tankar......

 

Ska väl säga att jag är lite smått allergisk mot Primare ljudet...kanske ska ge det en ny chans, men blev inte sådär jätteimpad förut. Kanske lite som att svära i kyrkan. Men thats me

 

Tacksam för all hjälp.

 

/David

Bifogad fil(er)



#2

Postad 17 maj 2015 - 14:55

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Svårt att svara. Kraftigare än H200 då är det kanske en H20 vore ett alternativ. Finns en hel del alternativ för prisklassen så det är ju mest ens egna öron som avgör.

#3

Postad 17 maj 2015 - 15:30

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Svårt att svara. Kraftigare än H200 då är det kanske en H20 vore ett alternativ. Finns en hel del alternativ för prisklassen så det är ju mest ens egna öron som avgör.

Tack för snabbt svar!

 

Problemet är just att min H200 inte har ngn PRE OUT, vilket gör att det inte går att jacka på ngt steg. Gillar HEGEL ljudet ordentligt, men funderar lite på det här med att varje del endast har en uppgift. Försteget tar hand om alla källor och deras signaler. Medan Slutstegen bara kör sitt race...hahahaha :P

 

H20 har jag faktiskt kollat på.

 

Så svårt att hitta några som har hela lösningen, till bra pris. Eller så är mina krav högt ställda....hahah :unsure:

 

Håller helt med om att det är bara ut o lyssna, eftersom det är mina öron som avgör.



#4

Postad 17 maj 2015 - 15:45

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Om det står variable out på baksidan så har den pre out för ett extra steg. Det blir lite kaka på kaka om du tänkt ett steg till. Istället bara byta ut h200 mot något annat, kanske mono lösning då kan du få kraft som bara den fast det kostar. Ett annat alternativ kan ju vara att byta ut Marantz och ett renodlat bättre digitalt flerkanaligt försteg från till exempel classe och behålla Hegel. Bara trevligt att diskutera så ingen fara så långt. Är också själv intresserad av extra steg fast min tanke är ett effektsteg kopplad till en h80, har inga monster högtalare utan kör på Kef r100 och är mer intresserad att behålla h80 som källtransport eftersom jag tycker h80 är lite för svag i effkdelen. Jag är själv lite intresserad av kanske en T+A amp8 eftersom T+A passar väldigt bra till Kef efter att hört dess nya R serie ihop med Kef reference. Primare står också som lite kanske på listan eftersom jag redan har en cd22 som låter väldigt bra och bra byggd.

#5

Postad 17 maj 2015 - 16:06

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Den har tyvärr ingen variable out, vilket just gör att det inte går att få mera kraft.  :(

 

Det som lockar är just att ha en ORDENTLIG/grymt bra 2-kanals lösning. För där har jag blivit riktigt kräsen, tycker iofs Marantzen gör sitt jobb vid filmtittande. Det är därför det är så svårt...

Hade jag varit dunder-missnöjd hade jag bara hystat ut allt och börjat om. Men frågan är bara hur mycket mer jag kan få ut av mina högtalare. Jobbar oxå på aukustiken såklart och kommer kämpa vidare med det.

 

Men att ha ett separat FÖRSTEG med HT bypass, samt då 1 eller 2 steg som levererar massor med kraft till mina högtalare.

 

T+A såg väldigt trevligt ut! Vad kostar deras steg? 

 

Jag gillar verkligen HEGEL för deras ljud och den kraft jag har, problemet är att jag hörde mina högtalare när det fanns VÄLDIGT mycket pulver bakom....de lät lite bättre då..... :)

 

Primare gör verkligen sjukt fina saker, men jag MISSTÄNKER att jag ALLTID fått höra dem med fel typ av källa/högtalare och/eller att jag själv då inte varit på rätt humör. Ljud kan verkligen växla från dag till dag. Men iom att jag nu är så läskigt nöjd med mina högtalare och vill bara ha det där sista så känns det som om jag vill få till det rätt.

 

Får kolla med HEMMABIOBUTIKEN om vi kan ordna ngn lyssning eller ngt på PRIMARE med mina högtalare. :blush:



#6

Postad 17 maj 2015 - 16:40

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Den har tyvärr ingen variable out, vilket just gör att det inte går att få mera kraft.  :(

 

Det som lockar är just att ha en ORDENTLIG/grymt bra 2-kanals lösning. För där har jag blivit riktigt kräsen, tycker iofs Marantzen gör sitt jobb vid filmtittande. Det är därför det är så svårt...

Hade jag varit dunder-missnöjd hade jag bara hystat ut allt och börjat om. Men frågan är bara hur mycket mer jag kan få ut av mina högtalare. Jobbar oxå på aukustiken såklart och kommer kämpa vidare med det.

 

Men att ha ett separat FÖRSTEG med HT bypass, samt då 1 eller 2 steg som levererar massor med kraft till mina högtalare.

 

T+A såg väldigt trevligt ut! Vad kostar deras steg? 

 

Jag gillar verkligen HEGEL för deras ljud och den kraft jag har, problemet är att jag hörde mina högtalare när det fanns VÄLDIGT mycket pulver bakom....de lät lite bättre då..... :)

 

Primare gör verkligen sjukt fina saker, men jag MISSTÄNKER att jag ALLTID fått höra dem med fel typ av källa/högtalare och/eller att jag själv då inte varit på rätt humör. Ljud kan verkligen växla från dag till dag. Men iom att jag nu är så läskigt nöjd med mina högtalare och vill bara ha det där sista så känns det som om jag vill få till det rätt.

 

Får kolla med HEMMABIOBUTIKEN om vi kan ordna ngn lyssning eller ngt på PRIMARE med mina högtalare. :blush:

Bor ej i Sverige, så vet inte riktigt hur du får tag på T+A. Omräknat till SEK tippar jag på ca 23k för amp8, amp8 steget kan ge 400w i strömkapacitet så det finns kraft så det räcker. Amp8 är egentligen partnern till DAC8 och T+A  är ett tyskt företag som riktar in sig på high-end utan "no-nonsens", T+A dyraste serie är HV serien fast då ligger priset på vardera 120k beroende på vilken del man är intresserad utav.  

 

Kör bara Primare CD22 som jag hittade för nästan halva priset, var en kampanj som fanns i en närliggande butik.



#7

Postad 17 maj 2015 - 17:56

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Bor ej i Sverige, så vet inte riktigt hur du får tag på T+A. Omräknat till SEK tippar jag på ca 23k för amp8, amp8 steget kan ge 400w i strömkapacitet så det finns kraft så det räcker. Amp8 är egentligen partnern till DAC8 och T+A  är ett tyskt företag som riktar in sig på high-end utan "no-nonsens", T+A dyraste serie är HV serien fast då ligger priset på vardera 120k beroende på vilken del man är intresserad utav.  

 

Kör bara Primare CD22 som jag hittade för nästan halva priset, var en kampanj som fanns i en närliggande butik.

 

Okej, ska gräva mig ner lite i T+A kanske...

 

Det är just det jag är ute efter lite.... att ta bort lull-lull på 2- kanals delen. 

Men som med allt vill jag på ngt sätt hitta/få till det på så bra sätt som möjligt utan att kliva allt för högt upp prismässigt. Mina barn är självklart prio nr1

 

Ska slänga ut lite krokar bland butikerna i Sthlm så får man se vad som eventuellt kan erbjudas/hittas på för kul



#8

Postad 17 maj 2015 - 19:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Eftersom du redan idag har mer under huven än vad du någonsin kommer att orka släppa loss i högtalarna (93dB) så tror jag mer på att jaga kvalitets höjningen på lågnivåsidan. Bättre DAC, bättre försteg kan vara vägen till nirvana.



#9

Postad 17 maj 2015 - 20:03

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Eftersom du redan idag har mer under huven än vad du någonsin kommer att orka släppa loss i högtalarna (93dB) så tror jag mer på att jaga kvalitets höjningen på lågnivåsidan. Bättre DAC, bättre försteg kan vara vägen till nirvana.

 

Hej Blåtand,

 

Tack för din input. Gjorde precis en upgrade på DAC sidan med en XDA-2 dac som låter larvigt bra enl mig. Hegeln har duktigt med kraft, och du har säkert helt rätt. DOCK så upplevde jag en enorm skillnad i ljudupplevelse/kontroll med de två mono block som spelades på när jag hörde/köpte mina högtalare. 

 

Att byta ut FÖRSTEGET är givet om jag byter till slutsteg då HEGEL inte kan ha slutsteg mot sig. :D

 

Som jag skrev i inledande text så har jag kollat på XSP-1 Försteg. Ska även kolla på Primare såklart...igen.



#10

Postad 17 maj 2015 - 20:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hembio försteg

 

Marantz AV8802 om du vill ha atmos stöd

Rotel RSP-1572

http://www.ljudmakar..._id=3101&menu=1 först till kvarn erbjudande

Har du råd och verkligen ska köpa något riktigt grymt finns det Anthem, Primare och Krell som är äckligt dyra.

 

Stereo försteg

Finns en hel del alternativ från Hegel med flera

 

Slutsteg finns det mesta, bara att fundera på hur stor plånbok du har.



#11

Postad 17 maj 2015 - 21:03

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hembio försteg

 

Marantz AV8802 om du vill ha atmos stöd

Rotel RSP-1572

http://www.ljudmakar..._id=3101&menu=1 först till kvarn erbjudande

Har du råd och verkligen ska köpa något riktigt grymt finns det Anthem, Primare och Krell som är äckligt dyra.

 

Stereo försteg

Finns en hel del alternativ från Hegel med flera

 

Slutsteg finns det mesta, bara att fundera på hur stor plånbok du har.

 

Vill separera HEMMABION från STEREO delen, därför har jag Hegel för musik och den är kopplad via HT bypass till min Marantz. 

Har blivit läskigt kräsen när det kommer till musiklyssnandet. Så att byta ut Marantzen finns inte på kartan nu, iaf inte för att byta ut HEGEL mot ngn surround stärkare.

 

Såklart har jag inte obegränsat med pengar, men inser att begränsningen med att min HEGEL inte har PRE-OUT stoppar mina möjligheter att uppgradera effektmässigt.

 

Men som Blåtand va inne på så har jag duktigt med pulver redan idag i HEGEL stärkaren.

 

Har forskat lite och ska kolla runt lite på vissa FÖRSTEG, sedan är det bara att det ska inhandlas sutsteg som passar oxå. HAHAHA



#12

Postad 17 maj 2015 - 21:28

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vill separera HEMMABION från STEREO delen, därför har jag Hegel för musik och den är kopplad via HT bypass till min Marantz. 

Har blivit läskigt kräsen när det kommer till musiklyssnandet. Så att byta ut Marantzen finns inte på kartan nu, iaf inte för att byta ut HEGEL mot ngn surround stärkare.

 

Såklart har jag inte obegränsat med pengar, men inser att begränsningen med att min HEGEL inte har PRE-OUT stoppar mina möjligheter att uppgradera effektmässigt.

 

Men som Blåtand va inne på så har jag duktigt med pulver redan idag i HEGEL stärkaren.

 

Har forskat lite och ska kolla runt lite på vissa FÖRSTEG, sedan är det bara att det ska inhandlas sutsteg som passar oxå. HAHAHA

Om jag fattar dig rätt vill du koppla ett steg till och där förstår jag inte varför du ska göra det svårt. H200 är en integrerad förstärkare så bara uteslut förstärkaren för att bygga vidare. Ett hembioförteg är ju bara en processor och till försteget kan du koppla exakt vad du vill och blir inte låst. Du byter inte direkt ner dig om du nu tror det. Hegel är inte allt här på den här planeten. Ja jag vet att jag kanske svär i kyrkan över det hela.



#13

Postad 17 maj 2015 - 22:22

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Audio Research, Mcintosh, Mark Levinson, Krell, Bladelius, Plinius, Moon osv. det finns många intressanta valmöjligheter.

 

Kan de andra fabrikaten för dåligt men Bladelius och flera av Mcintosh apparater har HT funktionen som du nämnde att Hegel har.  

 

Får tacka för tipset i länken Buddaz12 min Pioneer receiver dog igår så jag letar efter en ersättare. Eftersom jag har min Bladelius till frontarna med via HT och ett separat 5-kanalsteg så kunde en förförstärkare var ett alternativ och just denna har jag faktiskt funderat seriöst över.

Får se om det finns några kvar i morgon kväll så kanske jag slår till :)


Redigerat av Blåtand, 17 maj 2015 - 22:22.


#14

Postad 18 maj 2015 - 06:36

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Så lite blåtand. Har själv svårt att bestäma mig över vad jag själv vill ha. Har möjlighet till en hel del olika märken. 2 lite mindre nischade butiker och 2 kedjebutiker som säljer allt möjligt exklusivt.

#15

Postad 18 maj 2015 - 08:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det du hade kunnat göra, och som jag hade gjort är att beställa ett slutsteg från emotiva, xpa2 exempelvis. Dom har så mycket kraft att dom är värda det. Så har du mycket kvar till vilket försteg som behagar dig :)

Annars har klubben en lyngdorf integrerad med roomperfect osv. Eller ett par bryggade nad, skulle ge massa effekt.

Redigerat av Zartok, 18 maj 2015 - 08:44.


#16

Postad 18 maj 2015 - 09:04

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Audio Research, Mcintosh, Mark Levinson, Krell, Bladelius, Plinius, Moon osv. det finns många intressanta valmöjligheter.

 

Kan de andra fabrikaten för dåligt men Bladelius och flera av Mcintosh apparater har HT funktionen som du nämnde att Hegel har.  

 

Får tacka för tipset i länken Buddaz12 min Pioneer receiver dog igår så jag letar efter en ersättare. Eftersom jag har min Bladelius till frontarna med via HT och ett separat 5-kanalsteg så kunde en förförstärkare var ett alternativ och just denna har jag faktiskt funderat seriöst över.

Får se om det finns några kvar i morgon kväll så kanske jag slår till :)

 

Alla de som du nämner är det absolut inget fel på!  :)  :wub:  Tyvärr så sprack min budget ganska radikalt om jag vill ha steg & Försteg....



#17

Postad 18 maj 2015 - 09:13

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Om jag fattar dig rätt vill du koppla ett steg till och där förstår jag inte varför du ska göra det svårt. H200 är en integrerad förstärkare så bara uteslut förstärkaren för att bygga vidare. Ett hembioförteg är ju bara en processor och till försteget kan du koppla exakt vad du vill och blir inte låst. Du byter inte direkt ner dig om du nu tror det. Hegel är inte allt här på den här planeten. Ja jag vet att jag kanske svär i kyrkan över det hela.

 

Visst Buddaz12, men anledningen till att jag vill hålla dessa delar separat är självklart för att kunna ta min stereo del till ett annat rum om så önskas. Alltså behålla Marantzen för den gör jobbet sjukt bra för film, visst ingen värsting, men gör det den ska. Har inget krav på ATMOS eller ngt annat just nu, men delar jag på delarna så är jag inte låst vid ngn del.....make sense  :unsure:

 

Hegel stärkaren är inte allt på denna planet, verkligen inte. DEN är dock helt hysteriskt bra på att förmedla musik. Vill kanske gå ett par snäpp upp för att få det liiite bättre och därav vill jag kolla in om FÖR & SLUTSTEG med HT gör att musiken blir ännu bättre. Samtidigt som jag kan integrera dessa vid FILM


Det du hade kunnat göra, och som jag hade gjort är att beställa ett slutsteg från emotiva, xpa2 exempelvis. Dom har så mycket kraft att dom är värda det. Så har du mycket kvar till vilket försteg som behagar dig :)

Annars har klubben en lyngdorf integrerad med roomperfect osv. Eller ett par bryggade nad, skulle ge massa effekt.

Tack Zartok,

 

Du har helt rätt, för deras steg verkar vara löjligt prisvärda. Har även kollat ROTEL, som oxå har duktigt med kraft.... Svårt det här. Det jag misstänker kommer vara svårast är att hitta är FÖRSTEGET



#18

Postad 18 maj 2015 - 12:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Visst Buddaz12, men anledningen till att jag vill hålla dessa delar separat är självklart för att kunna ta min stereo del till ett annat rum om så önskas. Alltså behålla Marantzen för den gör jobbet sjukt bra för film, visst ingen värsting, men gör det den ska. Har inget krav på ATMOS eller ngt annat just nu, men delar jag på delarna så är jag inte låst vid ngn del.....make sense :unsure:

Hegel stärkaren är inte allt på denna planet, verkligen inte. DEN är dock helt hysteriskt bra på att förmedla musik. Vill kanske gå ett par snäpp upp för att få det liiite bättre och därav vill jag kolla in om FÖR & SLUTSTEG med HT gör att musiken blir ännu bättre. Samtidigt som jag kan integrera dessa vid FILM

Tack Zartok,

Du har helt rätt, för deras steg verkar vara löjligt prisvärda. Har även kollat ROTEL, som oxå har duktigt med kraft.... Svårt det här. Det jag misstänker kommer vara svårast är att hitta är FÖRSTEGET

Du kanske skall sikta in dig på att ha 2 riggar en för hembio och en dedikerad för musik. Blir ju lite dyrt. Annars vad jag kan komma på rak arm som kan ha HT är Krell eller McIntosh fast då är man inne i en helt annan prisklass. Annat alternativ kan vara 2 monosteg. Med 2 st monosteg kan du få pulver så att dina högtalare kroknar innan stegen kroknar, till exempel 2 st Från nya Heed serien eller varför inte Bel Canto ref1000 med ICE power under huven.

#19

Postad 18 maj 2015 - 13:01

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Du kanske skall sikta in dig på att ha 2 riggar en för hembio och en dedikerad för musik. Blir ju lite dyrt. Annars vad jag kan komma på rak arm som kan ha HT är Krell eller McIntosh fast då är man inne i en helt annan prisklass. Annat alternativ kan vara 2 monosteg. Med 2 st monosteg kan du få pulver så att dina högtalare kroknar innan stegen kroknar, till exempel 2 st Från nya Heed serien eller varför inte Bel Canto ref1000 med ICE power under huven.

 

DEt är lite så det är uppdelat idag, fast det är i samma rigg. Min tanke är att bygga ut själva "stereo delen". Anledningen tilla tt jag har det på samma ställe är för att det idag inte är så att jag har för mycket utrymme...hahaha Men allt ändras och jag märker att jag blir mer o mer kräsen vid just musik, därför mitt intresse för att hålla isär, men endå kunna utnyttja kraften.



#20

Postad 18 maj 2015 - 14:28

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

DEt är lite så det är uppdelat idag, fast det är i samma rigg. Min tanke är att bygga ut själva "stereo delen". Anledningen tilla tt jag har det på samma ställe är för att det idag inte är så att jag har för mycket utrymme...hahaha Men allt ändras och jag märker att jag blir mer o mer kräsen vid just musik, därför mitt intresse för att hålla isär, men endå kunna utnyttja kraften.

Är väl också lite kräsen fast på human nivå. Har hört på anläggningar från 10k upp till 250k och när det gäller bra förstärkare så sker det inte så mycket mellan En som kostar 50k och lite dyrare, utan mer om olika karkärer, förfiningar som går mer ut på att hitta rätt matchning och högre ljudtryck innan man hör distorsion. hur som helst det finns många alternativ, bara plånboken som bestämmer.

#21

Postad 18 maj 2015 - 19:53

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Jag har ju "dina" högtalare fast serien nyare men modellen under,,

 

Jag har ett Rotel steg till mina högtalare och jag tycker det fungerar prima, det är iof i ett flerkanals-system men kör ju självklart stereo med samma slutsteg. Jag gillar karaktären ljudet får genom den förstärkaren.

 

Hade tidigare ett roksan-slutsteg, gillade det inte lika mycket.

Har även kört högtalarna genom slutsteget i min onkyo som nu figurerar som försteg. Det fungerar bra i surround men absolut inte i stereo.

 

Detta kanske inte hjälpte dig ett smack men se det som någons tankar kring elektronik mot nästan samma högtalare.

 

Vore kul att höra vad du kommer fram till då mina Deltor antagligen kommer användas solo i en stereoanläggning vid en eventuell flytt.



#22

Postad 18 maj 2015 - 19:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

DEt är lite så det är uppdelat idag, fast det är i samma rigg. Min tanke är att bygga ut själva "stereo delen". Anledningen tilla tt jag har det på samma ställe är för att det idag inte är så att jag har för mycket utrymme...hahaha Men allt ändras och jag märker att jag blir mer o mer kräsen vid just musik, därför mitt intresse för att hålla isär, men endå kunna utnyttja kraften.

Tycker du är helt rätt ute i detta med att kombinera ihop en bra hifirigg med en gångbar hembio.

I mitt tycke bygger de bästa hemmabioriggar på ett i grunden bra stereoljud. Där av att jag själv prioriterar stereodelarna något högre än påhänget som skall generera effekterkanaler till film. Sedan är ju tyvärr hembioprylarna värsta sortens kapitalförstörelse.
Skall du köpa hemmabio som har high end kvalite i massor av kanaler blir det sanslöst dyrt och även dessa delarna dyker i andrahandsvärde på grund av funktionsivern.


Redigerat av Blåtand, 18 maj 2015 - 19:57.


#23

Postad 18 maj 2015 - 20:16

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Baconaboo

Efter jag sålt mina JBL STUDIO 590 och va på väg mot LS80, där det tyvärr visade sig att jag blev blåst. Så sattes mina ögon åter igen mot Triangle.

Då jag har Triangle Genése Trio stativare i sovrummet och det ljudet älskar jag, så presenterades dessa för mig.... valet var inte svårt. Har varit galet sugen på dina Deltorna oxå....

Men när jag hörde mina så var det på en HEJDLÖS rigg. Därav mitt enorma intresse att få ett ännu bättre rent o skärt försteg och ett stoooort slutsteg till att börja med för att verkligen ge högtalarna headroom.

Jag funderade ett tag på att ge upp hembion, men eftersom jag egentligen har det "stora" systemet med golvarna, trio och voce centern så blev valet ganska lätt att forsätta med hemmabion.
Inte för att mina Trio används som bakhögtalare ännu....men ngn dag kanske.
Känner oxå så Nlåtand, då musiken är sjukt viktig för mig så känns detta som enda alternativet.

Gäller bara att begränsa sig själv lite....för det är lätt att skena. Ska verkligen scouta begagnat marknaden efter slutsteg. Men vill verkligen ha rätt grejer. Vill lixom landa oxå i det ljud jag nu har....fast kanske lite bättre. Haha

Kommer bli galen

#24

Postad 18 maj 2015 - 21:29

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Slutsteg är farligt, finns liksom inget slut, man vill bara ha mer helt enkelt. :)

#25

Postad 18 maj 2015 - 21:36

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Litet förslag på slutsteg för stereo

 

http://www.ljudupple...p-69-c-164.aspx

 

2x15k=30k

http://www.ljudmakar..._id=1993&menu=1

 

1k över budget

https://www.referenc...g/bladelius-ask

 

 

http://shop.audiocon...halo-line-.html


Redigerat av Buddaz12, 18 maj 2015 - 21:37.


#26

Postad 18 maj 2015 - 21:49

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Slutsteg är farligt, finns liksom inget slut, man vill bara ha mer helt enkelt. :)


Håller helt med. Samtidigt så vill iaf inte jag braka iväg allt för mycket pengamässigt. Vill såklart ha Bang for buck....

Jag är verkligen inte missnöjd nu, men det kittlar hela tiden...kan det bli bättre?

Litet förslag på slutsteg för stereo
 
http://www.ljudupple...p-69-c-164.aspx
 
2x15k=30k
http://www.ljudmakar..._id=1993&menu=1
 
1k över budget
https://www.referenc...g/bladelius-ask
 
 
http://shop.audiocon...halo-line-.html


Tack som tusan för din koll.

Såg precis på hifimagasinet att ngn säljer sina Supercharger 750 för 22k.... Vilket är sjukt bra pris.

#27

Postad 18 maj 2015 - 22:02

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Skicka ett mail till Audio concept och fråga om de kan få in T+A AMP8, Audio concept är den svenska distributören.

 

Själv har jag 4 kandidater som jag kan tänka mig frågan är bara vilken som passar bäst till ett par Kef R100. Densen b-320, T+A Amp8, Bel Canto e.One Ref150s eller Primare A34.2 alla ligger inom tänkbar budget. Är mer ute efter något som håller länge och inte så mycket efter kraft med tanke på att mina valda alternativ driver det mesta så ligger mer fokus på kvalitet både in och utvändigt. 

 

Intresseklubben antecknar, reference audio säljer paketlösning med Primare/KEF


Redigerat av Buddaz12, 19 maj 2015 - 15:16.


#28

Postad 19 maj 2015 - 19:46

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag kommer att komma med ett kanske dö tråkigt förslag: Ta hem en akustiker och lägg lite pengar på den biten för jäklar vilken skillnad det kan bli om rummet har lite problem .....För din hegel är det absolut inga fel på och talarna är rena barnleken för den att driva så en emotiva eller dyl kommer nog inte att ge ett skvatt bättre ljud.

Men för att veta säkert så försök låna hem något riktigt maffigt i förstärkarväg och prova.


Redigerat av robert293, 19 maj 2015 - 19:51.


#29

Postad 19 maj 2015 - 19:48

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Varför inte titta på dom här med ultra låg dist och en bra bandbredd

http://www.holograph...wentySeven.html

http://www.holograph...entySeven2.html



#30

Postad 19 maj 2015 - 20:04

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jag kommer att komma med ett kanske dö tråkigt förslag: Ta hem en akustiker och lägg lite pengar på den biten för jäklar vilken skillnad det kan bli om rummet har lite problem .....För din hegel är det absolut inga fel på och talarna är rena barnleken för den att driva så en emotiva eller dyl kommer nog inte att ge ett skvatt bättre ljud.

Men för att veta säkert så försök låna hem något riktigt maffigt i förstärkarväg och prova.

 

Har gjort en hel del olika akustikförbättringar och det har gjort massor. Gav mig på detta med "dac´eriet" som oxå gjorde en hel del förbättringar.

 

Det som jag nu kände/saknade är just det där lilla extra. Visst HEGELN är verkligen asgrym, det är inget snack om saken. Pulver har den så att det räcker och blir över. Högtalarna är absolut inga monster som kräver "barsebäck kraft", MEN när jag hörde dessa burkar första gången så hade de OÄNDLIGT med pulver i form av enorma steg. Ljudet dessa presterade i ett rum utan en enda akustikförbättring var larvigt. Så jag vet vad de kan prestera!

 

Kan juh vara så att det är själva FÖRSTEGET i Hegeln som inte är det jag söker. 

 

Var idag på Audio Concept och pratade med en gammal vän där, det jag ska lyssna på är Parasound P5. Han hade flera roliga förslag....men i ett annat prisspann. hahahahah


Skicka ett mail till Audio concept och fråga om de kan få in T+A AMP8, Audio concept är den svenska distributören.

 

Själv har jag 4 kandidater som jag kan tänka mig frågan är bara vilken som passar bäst till ett par Kef R100. Densen b-320, T+A Amp8, Bel Canto e.One Ref150s eller Primare A34.2 alla ligger inom tänkbar budget. Är mer ute efter något som håller länge och inte så mycket efter kraft med tanke på att mina valda alternativ driver det mesta så ligger mer fokus på kvalitet både in och utvändigt. 

 

Intresseklubben antecknar, reference audio säljer paketlösning med Primare/KEF

 

Vi pratade lite om T+A idag. Verkligen asbra produkter enligt honom. Så inget dåligt tips, tack för det 



#31

Postad 19 maj 2015 - 20:38

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Parasound är perverst bra, och håller samtidigt en sund prisnivå kontra produkten.

 

Ett märke du också bara måste kolla/lyssna på är de anrika Musical Fidelity!


http://www.musicalfidelity.com/

 

(M6 PRE & M6 PRX)


Redigerat av WB-Cinema, 19 maj 2015 - 20:41.


#32

Postad 19 maj 2015 - 20:55

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Parasound är perverst bra, och håller samtidigt en sund prisnivå kontra produkten.

 

Ett märke du också bara måste kolla/lyssna på är de anrika Musical Fidelity!


http://www.musicalfidelity.com/

 

(M6 PRE & M6 PRX)

 

Perverst bra låter lovande. Lite det som jag oxå läst på flera forum runt om i världen, där hyllas Parasound duktigt. Hur kommer det sig att det inte tagit mer fart?

 

Jag har faktiskt syndat idag och köpt Musical Fidelity Supercharger 550K....  :wub:  :wacko:  :wacko:  :wacko:  :wacko:


Redigerat av Unregistered5216151c, 19 maj 2015 - 20:56.


#33

Postad 19 maj 2015 - 20:59

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Perverst bra låter lovande. Lite det som jag oxå läst på flera forum runt om i världen, där hyllas Parasound duktigt. Hur kommer det sig att det inte tagit mer fart?

Gemene Svensson köper inte separata delar, marknaden är inte så stor i Sverige.

 

Parasound och Musical Fidelity ligger enligt mig i toppen, kvalitet kontra pris.

 

Funderar själv på Parasounds helt "perversa"  ;)  tre-kanals steg, men Musical Fidelity har lite mer driv och engagemang i ljudet jämförelsevis.

 

Så det är smaken, och en matchningsfråga i slutänden.



#34

Postad 19 maj 2015 - 21:02

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Gemene Svensson köper inte separata delar, marknaden är inte så stor i Sverige.

 

Parasound och Musical Fidelity ligger enligt mig i toppen, kvalitet kontra pris.

 

Funderar själv på Parasounds helt "perversa"  ;)  tre-kanals steg, men Musical Fidelity har lite mer driv och engagemang i ljudet jämförelsevis.

 

Så det är smaken, och en matchningsfråga i slutänden.

 

 

Utseendmässigt var det ingen kioskvältare, men tydligen så ska de låta helt galet bra. Men måste lyssna, just nu står det mellan XSP-1Gen2 Emotiva kontra Parasound P5 Halo. Enda bekymmret jag har är att jag inte kan provlyssna EMOTIVA....



#35

Postad 19 maj 2015 - 21:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Perverst bra låter lovande. Lite det som jag oxå läst på flera forum runt om i världen, där hyllas Parasound duktigt. Hur kommer det sig att det inte tagit mer fart?

 

Jag har faktiskt syndat idag och köpt Musical Fidelity Supercharger 550K....  :wub:  :wacko:  :wacko:  :wacko:  :wacko:

Du får väl låta oss veta om detta var lösningen..sedan när du bestämt dig för hur resultatet blev.



#36

Postad 19 maj 2015 - 21:08

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Du får väl låta oss veta om detta var lösningen..sedan när du bestämt dig för hur resultatet blev.

 

 

Självklart. Har dock haft min Son + 2 av hans kompisar här idag vilket ledde till SM i pannkaks-flippande och ett jäkla ös, Dottern blev uttråkad så vi började riva tapet i vardagsrummet.....tills hon lessnade. vilket gjorde att jag fick avsluta. Nu damp det in 1 miljon jobb mail så det var bara att sätta sig ner och jobba lite. Då kanske man har råd med denna dyra hobby.

 

Ska koppla in dem imorgon och prova ordentligt. Men när jag sitter nu och lyssnar så är det med största säkerhet nog själva FÖRSTEGET jag inte är helt överrens med....



#37

Postad 19 maj 2015 - 21:17

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Utseendmässigt var det ingen kioskvältare, men tydligen så ska de låta helt galet bra. Men måste lyssna, just nu står det mellan XSP-1Gen2 Emotiva kontra Parasound P5 Halo. Enda bekymmret jag har är att jag inte kan provlyssna EMOTIVA....

 

Detta är min personliga åsikt: Emotivas produkter är rena rama skitprodukter, låter avsevärt sämre! än ovan nämnda, och att koppla på dina högtalare på Emotiva elektronik är ett hån.

 

Varför Emotiva blivit så stort är nästan enbart pga av att skitprodukterna är billiga,.... man får vad man betalar för.

 

Parasound eller Musical Fidelity är kvalitets produkter rakt igenom, som du kan leva med länge, samt ger dig en ljudkvalitet i den högre skolan, utklassar skräp som Emotiva, och ska inte ens jämföras mot märket, då dom inte alls agerar i samma ligor.

 

 

Som sagt, detta är mina personliga åsikter, är inte intresserad utav några Emotiva fanboys som vill starta pajkastning etc.



#38

Postad 19 maj 2015 - 21:17

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag har en hyfsad DAC med volymkontroll inbyggt, så jag kör den direkt till stegen, och det är dumt att testa hejdlösa steg. De jag har nu låter kanonbra, men efter att ha lyssnat på ett par STORA steg vart det precis som du skriver, att även jag fick höra hur högtalarna verkligen kan låta.

Hoppas de steg du köpt ger en bra WOW-känsla. Grattis med. :)

Redigerat av Unregistered1893, 19 maj 2015 - 21:18.


#39

Postad 19 maj 2015 - 21:22

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Detta är min personliga åsikt: Emotivas produkter är rena rama skitprodukter, låter avsevärt sämre! än ovan nämnda, och att koppla på dina högtalare på Emotiva elektronik är ett hån.

 

Varför Emotiva blivit så stort är nästan enbart pga av att skitprodukterna är billiga,.... man får vad man betalar för.

 

Parasound eller Musical Fidelity är kvalitets produkter rakt igenom, som du kan leva med länge, samt ger dig en ljudkvalitet i den högre skolan, utklassar skräp som Emotiva, och ska inte ens jämföras mot märket, då dom inte alls agerar i samma ligor.

 

 

Som sagt, detta är mina personliga åsikter, är inte intresserad utav några Emotiva fanboys som vill starta pajkastning etc.

 

 

Wow,tack för ett grymt ärligt svar!  :)

 

Lovar att inte sätta igång ngn pajkastning....men har faktiskt deras EMOTIVAS XDA-2 DAC inkopplad nu och den tycker jag funkar larvigt bra. Det är därför jag funderar på om det inte är själva FÖRSTEGET i Hegeln som jag inte gillar.

 

Men utifrån vad du skrev så ska jag titta extra noga på Parasound



#40

Postad 19 maj 2015 - 21:26

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jag har en hyfsad DAC med volymkontroll inbyggt, så jag kör den direkt till stegen, och det är dumt att testa hejdlösa steg. De jag har nu låter kanonbra, men efter att ha lyssnat på ett par STORA steg vart det precis som du skriver, att även jag fick höra hur högtalarna verkligen kan låta.

Hoppas de steg du köpt ger en bra WOW-känsla. Grattis med. :)

 

 

Min DAC har oxå den möjligheten. Men utifrån vad jag läst ang Parasound så kommer jag antagligen inte behöva min befintliga dac och bara köra på den inbyggda.

 

Jooo, det är väl problemet att man antagligen hört liiite för bra saker på sina burkar vilket gör att man hamnar i limbo. hahaha Men det kommer nog bli hysteriskt bra eftersom dessa MONOBLOCK är outtröttliga...nästan

Tack 



#41

Postad 19 maj 2015 - 21:39

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har gjort en hel del olika akustikförbättringar och det har gjort massor. Gav mig på detta med "dac´eriet" som oxå gjorde en hel del förbättringar.

 

Det som jag nu kände/saknade är just det där lilla extra. Visst HEGELN är verkligen asgrym, det är inget snack om saken. Pulver har den så att det räcker och blir över. Högtalarna är absolut inga monster som kräver "barsebäck kraft", MEN när jag hörde dessa burkar första gången så hade de OÄNDLIGT med pulver i form av enorma steg. Ljudet dessa presterade i ett rum utan en enda akustikförbättring var larvigt. Så jag vet vad de kan prestera!

 

Kan juh vara så att det är själva FÖRSTEGET i Hegeln som inte är det jag söker. 

 

Var idag på Audio Concept och pratade med en gammal vän där, det jag ska lyssna på är Parasound P5. Han hade flera roliga förslag....men i ett annat prisspann. hahahahah


 

Vi pratade lite om T+A idag. Verkligen asbra produkter enligt honom. Så inget dåligt tips, tack för det 

Var för någon vecka tillbaka på demo dagar och fick lyssnat på nya T+A R serien, då den mindre modellen eftersom det var tydligen något fel med den större från producenten. Hur som helst förstärkaren var inkopplad till KEF Reference 5 som är den lite mindre golvmodellen och så sa man att man hade mixtrat lite i bas området. Till ljudet jo det lät väldigt bra vad man än slängde på via den nya CD spelaren som också ingår i serien, tillsammans är det en rigg som jag hade gjort allt för att äga, fast åt andra sidan kostar det bara runt 250k. Tydligen vad jag har förstått är att T+A bygger sina steg utifrån en egen tillverkad krets som heter HV som ska ge bra med strömresurser. Det negativa med T+A är att dem är inte billiga, powerplant som är instegsmodellen kostar runt 25k, R serien ligger på ca 50k medan HV serien börjar runt 120k

 

Parasound är vad jag har förstått härstammar från filmvärlden. Folk som vill ha bra ljud vid filmredigering och annat relaterat till film.

 

Har landat vid 4 alternativ som gör det svårt att välja och alla ligger inom rimlig budget, mellan 20-25k. Lutar nog mer mot Primare:s snygga finish och att det kan kanske vara en bra match mot mina KEF annars får det nog bli T+A eller Bel Canto som också lät bra med KEF



#42

Postad 19 maj 2015 - 21:46

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Var för någon vecka tillbaka på demo dagar och fick lyssnat på nya T+A R serien, då den mindre modellen eftersom det var tydligen något fel med den större från producenten. Hur som helst förstärkaren var inkopplad till KEF Reference 5 som är den lite mindre golvmodellen och så sa man att man hade mixtrat lite i bas området. Till ljudet jo det lät väldigt bra vad man än slängde på via den nya CD spelaren som också ingår i serien, tillsammans är det en rigg som jag hade gjort allt för att äga, fast åt andra sidan kostar det bara runt 250k. Tydligen vad jag har förstått är att T+A bygger sina steg utifrån en egen tillverkad krets som heter HV som ska ge bra med strömresurser. Det negativa med T+A är att dem är inte billiga, powerplant som är instegsmodellen kostar runt 25k, R serien ligger på ca 50k medan HV serien börjar runt 120k

 

Parasound är vad jag har förstått härstammar från filmvärlden. Folk som vill ha bra ljud vid filmredigering och annat relaterat till film.

 

Har landat vid 4 alternativ som gör det svårt att välja och alla ligger inom rimlig budget, mellan 20-25k. Lutar nog mer mot Primare:s snygga finish och att det kan kanske vara en bra match mot mina KEF annars får det nog bli T+A eller Bel Canto som också lät bra med KEF

 

 

DEt är många som hyllar KEF mot Primare! Det verkar vara ett läskigt prisvärt alternativ kontra 250K  :blink:

Nä, men det är sjukt svårt, anser själv att det jag egentligen vill är att jag ska få det ljud jag vill ha...men tydligen så ändrar jag mig....FAN  :o

 

Parasound fick så mycket ROS idag på Audio Concept, blev nästan lite paff hur bra han tyckte det va. :D  Detta är en herre jag känner sedan tidigare och jag litar på honom- Ska försöka smita dit o lyssna lite på det. Min musiksmak ställer till det lite för dessa AUDIOFILER.... bröölmetal uppskattas inte riktigt.  :P  :P  :P



#43

Postad 19 maj 2015 - 21:58

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

DEt är många som hyllar KEF mot Primare! Det verkar vara ett läskigt prisvärt alternativ kontra 250K  :blink:

Nä, men det är sjukt svårt, anser själv att det jag egentligen vill är att jag ska få det ljud jag vill ha...men tydligen så ändrar jag mig....FAN  :o

 

Parasound fick så mycket ROS idag på Audio Concept, blev nästan lite paff hur bra han tyckte det va. :D  Detta är en herre jag känner sedan tidigare och jag litar på honom- Ska försöka smita dit o lyssna lite på det. Min musiksmak ställer till det lite för dessa AUDIOFILER.... bröölmetal uppskattas inte riktigt.  :P  :P  :P

http://acshop.audioc...-e-one-dac-1-7/

https://www.referenc...idelity-m1-clic

http://www.ljudmakar..._id=2904&menu=1

 

Stativmodellen i KEF reference kostar bara 70k. Medan golvmodellerna börjar på över 100k. Det är samma diskant i alla modellerna från KEF, skillnaden är förfining av elementen.


Redigerat av Buddaz12, 19 maj 2015 - 22:26.


#44

Postad 20 maj 2015 - 07:53

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Baconaboo

Efter jag sålt mina JBL STUDIO 590 och va på väg mot LS80, där det tyvärr visade sig att jag blev blåst. Så sattes mina ögon åter igen mot Triangle.

Då jag har Triangle Genése Trio stativare i sovrummet och det ljudet älskar jag, så presenterades dessa för mig.... valet var inte svårt. Har varit galet sugen på dina Deltorna oxå....

Men när jag hörde mina så var det på en HEJDLÖS rigg. Därav mitt enorma intresse att få ett ännu bättre rent o skärt försteg och ett stoooort slutsteg till att börja med för att verkligen ge högtalarna headroom.

Jag funderade ett tag på att ge upp hembion, men eftersom jag egentligen har det "stora" systemet med golvarna, trio och voce centern så blev valet ganska lätt att forsätta med hemmabion.
Inte för att mina Trio används som bakhögtalare ännu....men ngn dag kanske.
Känner oxå så Nlåtand, då musiken är sjukt viktig för mig så känns detta som enda alternativet.

Gäller bara att begränsa sig själv lite....för det är lätt att skena. Ska verkligen scouta begagnat marknaden efter slutsteg. Men vill verkligen ha rätt grejer. Vill lixom landa oxå i det ljud jag nu har....fast kanske lite bättre. Haha

Kommer bli galen


Hej lite intresserad vad du menar att du blev blåst. Menar du att 590 gillade du mer än ls80?

#45

Postad 20 maj 2015 - 08:45

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hej lite intresserad vad du menar att du blev blåst. Menar du att 590 gillade du mer än ls80?


Tyvärr så var det en oseriös handlare som påstod sig ha dessa på lager, och gladeligen tog emot pengarna för att sedan hålla på fram o tillbaka med att det va leveranssvårigheter från leverantör. Så det slutade med att jag avbröt ordern och fick till Slut tillbaka pengarna.

Annars är Studio 590 och LS80 riktigt grymma högtalare. Hörde LS80 här igen för ett tag sedan, grymma burkar. Men absolut inget fel på 590 Heller.

#46

Postad 20 maj 2015 - 09:56

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

http://acshop.audioc...-e-one-dac-1-7/

https://www.referenc...idelity-m1-clic

http://www.ljudmakar..._id=2904&menu=1

 

Stativmodellen i KEF reference kostar bara 70k. Medan golvmodellerna börjar på över 100k. Det är samma diskant i alla modellerna från KEF, skillnaden är förfining av elementen.

 

 

Hittade detta igår, roligt eftersom du länkade till samma.  :D

 

https://www.hembiobu...y-m1-clic-demo/



#47

Postad 24 maj 2015 - 14:00

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Hej igen alla.

Snabba kast o dessa beslut..... haha

Jag har nu sålt min Hegel H200... blandade känslor. Löjligt bra förstärkare med väldigt bra ljud.

Har nu kopplat in mina nya steg Musical fidelity 550k Supercharger mot min Emotiva DAC och jaaaa det låter så mycket bättre. Mer Headroom och ett annat ljud som verkligen rycker med mig.

Så min "magkänsla" va rätt.

Nu är det bara att hitta ett FÖRSTEG med HT bypass som gäller. Har Parasound p5 väldigt högt upp på listan, men funderar på beggat. Finns Musical fidelity m6pre, Bladelius mm som jag idag kan hitta beggat för en grymt bra slant.

Ngn som har ngt ovärderligt tips?

Atoll PR200? Ngn som hört? Vad finns det mer? Upp till 10'

#48

Postad 24 maj 2015 - 14:19

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Parasound P7 då?

 

Dock kostar det ju ca 20k.



#49

Postad 24 maj 2015 - 14:26

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej igen alla.

Snabba kast o dessa beslut..... haha

Jag har nu sålt min Hegel H200... blandade känslor. Löjligt bra förstärkare med väldigt bra ljud.

Har nu kopplat in mina nya steg Musical fidelity 550k Supercharger mot min Emotiva DAC och jaaaa det låter så mycket bättre. Mer Headroom och ett annat ljud som verkligen rycker med mig.

Så min "magkänsla" va rätt.

Nu är det bara att hitta ett FÖRSTEG med HT bypass som gäller. Har Parasound p5 väldigt högt upp på listan, men funderar på beggat. Finns Musical fidelity m6pre, Bladelius mm som jag idag kan hitta beggat för en grymt bra slant.

Ngn som har ngt ovärderligt tips?

Atoll PR200? Ngn som hört? Vad finns det mer? Upp till 10'

 

hej!

 

Har lyssnat på Atoll hos ljudmakarn ett antal gånger och måste säga att det är sjukt prisvärda grejor!

 

så det tycker jag klart du ska titta närmare på.

 

//Micke



#50

Postad 24 maj 2015 - 15:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har på känn att detta inte är ett öra du vill lyssna på och jag kan ännu inte säga att det är ett så bra råd men....

Yamaha CX-A5000 skall enligt recensionerna matcha betydligt dyrare hembioförsteg och vara den starkaste enheten i kombon med Yamahas mångkanalssteg MX-A5000.  Om det är så bra som det görsgällande så har du ett balancerat försteg med nätverksfunktion, DAC, multizon, HDMI-switch rubbet. Verkar som det är på G att börja säljas ut nu. Jag beställde ett härom dagen då min Receiver packade ihop. Köpte på ljudmakaren för 15ksek.

 

I mitt fall har jag ju iofs ett bra försteg i min Thor 3 om det inte skulle falla mig i smaken till musik.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.