Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viasats Viaplay - är det något att ha?

2852 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 15 augusti 2012 - 07:55

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Vet någon när vi sattelitägare kommer få viaplay som kompensation och hur det kommer gå till ?

#252

Postad 16 augusti 2012 - 00:17

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Testade att kolla på Norge - Grekland ikväll lite (enbart pga av att det var enda HD sändningen) men kan väl inte säga att jag blev jätteimponerad av kvalitén (och då menar jag inte främst norrmännens försvarsspel :D). Bilden i sig var rätt ok, men var det små ryckningar hela tiden i bilden, vilket jag utgår från inte var för att norrmännen inte kunde sköta några filmkameror. Testade med en HD film också för att ha något att jämföra med, och där var det inga ryckningar.

Blir det inte bättre kvalité än så när Premier League drar igång så blir det nog tack och adjö för min del, men man kan ju alltid hoppas!!

Redigerat av Unregistered1413, 16 augusti 2012 - 00:18.


#253

Postad 16 augusti 2012 - 15:51

ViaplaySupport
  • ViaplaySupport
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej, BioBerra!

Alla som abonnerar på Viasats sport-paket och har parabol, ger tillgång till fritt Viaplay-konto via denna länk: http://viasat.viaplay.se/prova-viaplay

Om det skulle uppstå några problem, så tveka inte på att höra av er!

Mvh Carl
Viaplay Support

#254

Postad 18 augusti 2012 - 11:30

ducedo
  • ducedo
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Vad är smidigaste metoden för att få bra kvalité med Viaplay på TV:n (Panasonic) utan allt för dyra pengar? Kör idag min MBA 2011 inkopplad via HDMI men flyter inte alls lika smidigt som på min iPad 2. En app till Xbox 360 vore drömmen men enligt Viasat så finns det ingen information om detta (samma svar i snart ett år).

Överväger att köpa Apples AV-adapter för 350 kr och visa från min iPad 2 men är bortkastade pengar om det sedan visar sig att kvalitén blir lika dålig som när man kör via min MBA 2011.

Ett annat alternativ vore väl att köpa någon form av mediadator men det känns onödigt dyrt när jag bara vill följa mitt favoritlag.

Någon som kört Viaplay på iPad 2 kopplad till TV:n och kan rekommendera det eller vet någon smidigare metod?

Edit: Upptäckte precis att Viasat verkar ha lagt in stöd för Panasonic sedan jag senast var i kontakt. Håller på att uppdatera mjukvaran i TV:n för att sedan ge det ett försök.

Har nu fått igång den och verkar väldigt smidigt. Väntar dock på fotbollen så jag kan se hur det flyter på.

Redigerat av ducedo, 18 augusti 2012 - 11:51.


#255

Postad 18 augusti 2012 - 12:50

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Edit: Upptäckte precis att Viasat verkar ha lagt in stöd för Panasonic sedan jag senast var i kontakt. Håller på att uppdatera mjukvaran i TV:n för att sedan ge det ett försök.

Har nu fått igång den och verkar väldigt smidigt. Väntar dock på fotbollen så jag kan se hur det flyter på.

Upptäckte också att jag hade Viaplay som app, eller vad det är, i Panasonic TV:n.
Fick precis ett Viaplaykonto från Telia så nu ska vi se hur fotbollen i eftermiddag ser ut...
Kan inte se att det går att ställa in bilden på något sätt.
Har hört att vissa matcher ska gå i HD även på Viaplay.
Undrar just hur mycket HD det blir...? :rolleyes:

#256

Postad 18 augusti 2012 - 12:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Upptäckte också att jag hade Viaplay som app, eller vad det är, i Panasonic TV:n.
Fick precis ett Viaplaykonto från Telia så nu ska vi se hur fotbollen i eftermiddag ser ut...
Kan inte se att det går att ställa in bilden på något sätt.
Har hört att vissa matcher ska gå i HD även på Viaplay.
Undrar just hur mycket HD det blir...? :rolleyes:


Bara och gå in redan nu så ser du. Bilden går och ställa in på min iaf VT50 :)

#257

Postad 18 augusti 2012 - 14:20

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
En app till XBOX 360 eller plugin till XBMC så kanske man kan fundera på att skaffa Viaplay.
Sedan skulle det inte sitta helt fel med engelska kommentatorer istället för de bedrövliga svenska när det gäller EPL.

#258

Postad 18 augusti 2012 - 14:48

ducedo
  • ducedo
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Bara och gå in redan nu så ser du. Bilden går och ställa in på min iaf VT50 :)


Ställa in bilden?

--------------------

Har hittat en grym bugg. Så fort man sätter TV:n på ljudlös så tar det inte många sekunder innan sändningen fryser och man måste starta om för att det ska börja fungera igen. Har testat 4 ggr och exakt samma resultat efter ca 10-15 sekunder.

#259

Postad 18 augusti 2012 - 14:49

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0

Ställa in bilden?

--------------------

Har hittat en grym bugg. Så fort man sätter TV:n på ljudlös så tar det inte många sekunder innan sändningen fryser och man måste starta om för att det ska börja fungera igen. Har testat 4 ggr och exakt samma resultat efter ca 10-15 sekunder.


det låter mer som en bugg i överförningen från datorn till tvn

#260

Postad 18 augusti 2012 - 14:52

ducedo
  • ducedo
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

det låter mer som en bugg i överförningen från datorn till tvn


Kör Viaplays app i Panasonic TV:n så har inget med någon dator att göra. Och naturligtvis när jag sitter och skriver detta så fryser sändningen ytterligare en gång utan att jag har rört varken fjärrkontroll eller TV.

#261

Postad 18 augusti 2012 - 14:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Kör Viaplays app i Panasonic TV:n så har inget med någon dator att göra. Och naturligtvis när jag sitter och skriver detta så fryser sändningen ytterligare en gång utan att jag har rört varken fjärrkontroll eller TV.


Kör du trådlöst? Vad menade du med att ställa in då? :)

#262

Postad 18 augusti 2012 - 14:58

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0

Kör Viaplays app i Panasonic TV:n så har inget med någon dator att göra. Och naturligtvis när jag sitter och skriver detta så fryser sändningen ytterligare en gång utan att jag har rört varken fjärrkontroll eller TV.


ahh.. sorry :)

#263

Postad 18 augusti 2012 - 15:00

ducedo
  • ducedo
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Kör du trådlöst? Vad menade du med att ställa in då? :)


Tolkade det som att du kunde ställa in kvalitén på bilden i din TV, därför jag blev nyfiken.

Kör på nätverkskabel och andra appar kör utan problem så bör inte vara några nätverksproblem.

Redigerat av ducedo, 18 augusti 2012 - 15:00.


#264

Postad 18 augusti 2012 - 15:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Tolkade det som att du kunde ställa in kvalitén på bilden i din TV, därför jag blev nyfiken.

Kör på nätverkskabel och andra appar kör utan problem så bör inte vara några nätverksproblem.


Misstolkade dig sorry. Du behöver inte ändra något på bildkvaliten blir den bästa med automatik :) Mitt funkar hela tiden vet att en del har problem.,

#265

Postad 18 augusti 2012 - 16:03

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 1
Tittar på fotbollen och jämför med Viasat fotboll HD.
Kanske orättvist att jämföra men skillnaden är ju enorm i kvalitet!!!
Viaplay är ju som något VHS band.
Annars fungerar appen i TV:n utan lagg eller störningar.

#266

Postad 22 augusti 2012 - 16:35

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
jag undrar om det är värt 199/kr i mån. många klagar på bildkvaliten. jag tänkte på viaplayappen man har i tvn.

Redigerat av mr richards, 22 augusti 2012 - 18:04.


#267

Postad 23 augusti 2012 - 05:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

jag undrar om det är värt 199/kr i mån. många klagar på bildkvaliten. jag tänkte på viaplayappen man har i tvn.


Har en panna av årets modell och i den fungerar tjänsten mycket bra. Bildkvaliten inget att klaga på dock så i hd (motor,fotboll) kanske det inte är riktigt så klar bild som genom vanliga hd sändningar. Jag är iaf mycket nöjd med tjänsten :)

#268

Postad 23 augusti 2012 - 18:30

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Har en panna av årets modell och i den fungerar tjänsten mycket bra. Bildkvaliten inget att klaga på dock så i hd (motor,fotboll) kanske det inte är riktigt så klar bild som genom vanliga hd sändningar. Jag är iaf mycket nöjd med tjänsten :)

Jag har då en Panasonic av förra årets modell och Viaplayappen fungerar helt ok, men....inte kan du jämföra bilden med
Viasats HD sändning. Det är ju miltals ifrån!!!
Jag kör med fiber så det finns ingen begränsning där.

#269

Postad 23 augusti 2012 - 20:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag har då en Panasonic av förra årets modell och Viaplayappen fungerar helt ok, men....inte kan du jämföra bilden med
Viasats HD sändning. Det är ju miltals ifrån!!!
Jag kör med fiber så det finns ingen begränsning där.


Får stå för dig! På min VT50 är det inga miltals ifrån iaf bilden blir riktigt bra :)

#270

Postad 24 augusti 2012 - 07:39

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Får stå för dig! På min VT50 är det inga miltals ifrån iaf bilden blir riktigt bra :)

Jaha!
Vi har väl olika krav då antar jag! :)
På min GT30, som det annars är kanonbild på, är det enorm skillnad.
Ska kolla mer på fotboll i helgen och jämföra.

Har Viasat fotboll HD genom Telia och det är riktigt bra bild tycker jag.
Det är ändå en del här som klagar även på den bilden...

Annars måste jag säga att appen i TV:n är väldigt smidig.
Bra att slippa dra sladdar till datorn och krångla...

#271

Postad 24 augusti 2012 - 08:20

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Kan ha fel, men jag har fått för mig att appen bedömer vilken datahastighet den kan uppnå och väljer bildkvalitet efter det, och då finns det en hel del faktorer som kan påverka vilken hastighet man kör på. Stämmer det så kan det kanske förklara de skiftande upplevelserna. Och stämmer det inte så räknar jag med att bli tillrättavisad.

#272

Postad 24 augusti 2012 - 09:15

Arcane
  • Arcane
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Jag har två små frågor ang. Viaplay.

För det första; om jag är Viaplay kund i Danmark där jag bor, har jag även tillgång till tjänsten i Sverige, både geografiskt/IP och innehållsmässigt?

För det andra; jag är lite intresserad i NHL Gamecenter men har ingen större lust att använda Airplay för att se det på TV:n. Kan jag använda tillgången till Gamecenter för att logga in i appen direkt på min Apple TV?

Dessutom kunde jag tänka mig en generellt utvärdering av hur det fungerar att köra det via en iPad och Airplay till en Apple TV.

#273

Postad 24 augusti 2012 - 10:26

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Kan ha fel, men jag har fått för mig att appen bedömer vilken datahastighet den kan uppnå och väljer bildkvalitet efter det, och då finns det en hel del faktorer som kan påverka vilken hastighet man kör på. Stämmer det så kan det kanske förklara de skiftande upplevelserna. Och stämmer det inte så räknar jag med att bli tillrättavisad.

Kan ju kanske vara så men eftersom jag har fiber
borde den rimligen välja högsta möjliga hastighet tycker man.

#274

Postad 24 augusti 2012 - 13:16

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Kan ju kanske vara så men eftersom jag har fiber
borde den rimligen välja högsta möjliga hastighet tycker man.

I en ideal värld hade den säkert gjort det men om min tes stämmer så är det kanske inte riktigt så enkelt, därav min reservation om "en hel del faktorer" där din lina endast är en av dessa, och Mbit/s är heller inte det enda tänkbara mått man kan utgå ifrån. I stort sett varje nätverkspryl trafiken passerar på väg från Viasats utrustning hem till din TV skulle teoretiskt sett kunna påverka den beräknade hastigheten på något sätt.
Men som sagt, jag kan mycket väl ha fått konceptet helt om bakfoten....

#275

Postad 25 augusti 2012 - 10:26

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0
Tänkte fixa internet till tvn nu när en ny säsong av Premier League drar igång. Men Viaplay verkar inte finnas till min TV...? :blink: Har en Panasonic v20, är den "för gammal"? http://viaplay.se/devices/panasonic

Får väl fortsätta kolla på datorn i annat fall...

Redigerat av Unregisteredddb310e6, 25 augusti 2012 - 10:30.


#276

Postad 25 augusti 2012 - 15:28

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Haha denna tjänst är ju ett skämt. MANU-FUL hackar hackspett.

Kommer ni någonsin få iordning på Viaplay?

//Lorryquai

#277

Postad 25 augusti 2012 - 15:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Inga fel på tjänsten streamar två matcher på duken utan hack och buffring bra viaplay:) Dessutom är bilderna kanon:)

#278

Postad 25 augusti 2012 - 15:53

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Haha denna tjänst är ju ett skämt. MANU-FUL hackar hackspett.

Kommer ni någonsin få iordning på Viaplay?

//Lorryquai

Inga fel på tjänsten streamar två matcher på duken utan hack och buffring bra viaplay:) Dessutom är bilderna kanon:)


Tänkte faktiskt prova Man U-Fulham idag eftersom det stod att det var HD. I så fall laptop-hdmi-60 tums tv. Tänkte bara kolla bara kolla bildkvalitèn. SVT:s 720p stream från OS såg riktigt bra ut, vore kul att jämföra med Viaplay HD.

Men "hyrde" ej matchen. Vilket var synd nu i efterhand när man läser 2 så olika inlägg om Viaplay. När man inte ens skriver hur man kör viaplay, hastighet på bredbandet osv blir det ju helt omöjligt att få ut något av inläggen.

Får helt enkelt testa själv framöver och bilda min egen uppfattning.


/Fredrik

#279

Postad 25 augusti 2012 - 15:57

Unregistered1669805e
  • Unregistered1669805e
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tänkte faktiskt prova Man U-Fulham idag eftersom det stod att det var HD. I så fall laptop-hdmi-60 tums tv. Tänkte bara kolla bara kolla bildkvalitèn. SVT:s 720p stream från OS såg riktigt bra ut, vore kul att jämföra med Viaplay HD.

Men "hyrde" ej matchen. Vilket var synd nu i efterhand när man läser 2 så olika inlägg om Viaplay. När man inte ens skriver hur man kör viaplay, hastighet på bredbandet osv blir det ju helt omöjligt att få ut något av inläggen.

Får helt enkelt testa själv framöver och bilda min egen uppfattning.


/Fredrik


Har provat via play och kan säga att SD kanalen via parabol är ungefär som HD sändningarna på via play, med andra ord skräp.
Kör man som jag 55 tums tv så ser man att det är en dålig bild på hd kanalen på via play. (har en plasma för övrigt 55vt50).

m.v.h

Redigerat av Unregistered1669805e, 25 augusti 2012 - 16:00.


#280

Postad 25 augusti 2012 - 16:08

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Har provat via play och kan säga att SD kanalen via parabol är ungefär som HD sändningarna på via play, med andra ord skräp.
Kör man som jag 55 tums tv så ser man att det är en dålig bild på hd kanalen på via play. (har en plasma för övrigt 55vt50).

m.v.h


Tack för input! Ungefär som jag förväntar mig ungefär. Då går det bort, kan i så fall lika gärna skaffa Viasat via kabelnätat i huset för att se PL. (Kör Canal Digital via parabol men saknar ju PL ibland).

Är ändå förvånad när jag läser inlägg 277. Uppenbarligen har folk olika syn på "bra bild"

/Fredrik

#281

Postad 25 augusti 2012 - 16:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Beror alldeles på hur man kör viaplay, via dator iPad parabol osv. Handlar inte om hastigheten på bredbandet räcker med 10m bits. Kör du genom datorn vilket jag gör i det här fallet på duken så blir bilden helt annorlunda mot att t.ex köra genom iPad då får man inte ut nån bättre bild. Att det är skräp tycker jag då inte:)

#282

Postad 25 augusti 2012 - 16:22

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Att det är skräp tycker jag då inte:)


Nä ,du tycker bilden är "kanon", dessutom på duk. Men som sagt, alla har olika krav på bild.

/Fredrik

#283

Postad 25 augusti 2012 - 17:16

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Har 80mbit/s

55tv (viaplay smart-tv app).

Bilden är skräp. En dvdskiva anno 2002 knäcker viaplays s.k. high definition.

Viaplay är ett skämt, lider med er som går från parabol till detta.

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 25 augusti 2012 - 17:17.


#284

Postad 25 augusti 2012 - 18:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nä ,du tycker bilden är "kanon", dessutom på duk. Men som sagt, alla har olika krav på bild.

/Fredrik


Får inte du någon bra bild eller vadå? :)

#285

Postad 25 augusti 2012 - 19:07

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Har kollat och jämfört Unitedmatchen idag.
Jag tar då inte tillbaka mitt tidigare påstående.
Bilden på Viaplay är riktigt usel och då skulle den ju ändå gå i HD.
Ingen risk att man skulle byta ut Telias Viasatsändning mot Detta.
Tyvärr har man ju inget val när det gäller vissa matcher man vill se.

#286

Postad 25 augusti 2012 - 19:29

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Får inte du någon bra bild eller vadå? :)


Har gjort 3 inlägg i denna tråd, alla bland de sista 10 inläggen. Ganska enkelt att förstå att jag inte provat Viaplay än. BARA du mcmike skriver att bildkvalitèn är "kanon"( dessutom på duk :blink: )

Antingen har du grava synfel eller så är du helt enkelt inte lika kräsen som alla andra.

/Fredrik

#287

Postad 25 augusti 2012 - 19:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Har gjort 3 inlägg i denna tråd, alla bland de sista 10 inläggen. Ganska enkelt att förstå att jag inte provat Viaplay än. BARA du mcmike skriver att bildkvalitèn är "kanon"( dessutom på duk :blink: )

Antingen har du grava synfel eller så är du helt enkelt inte lika kräsen som alla andra.

/Fredrik


Jaha du har det inte ändå sitter du och kommenterar vad JAG tycker. Sedan kan du lägga ner dina påhopp ser väldigt bra TACK!

Har kollat och jämfört Unitedmatchen idag.
Jag tar då inte tillbaka mitt tidigare påstående.
Bilden på Viaplay är riktigt usel och då skulle den ju ändå gå i HD.
Ingen risk att man skulle byta ut Telias Viasatsändning mot Detta.
Tyvärr har man ju inget val när det gäller vissa matcher man vill se.


Jag tycker ni som blivit drabbade borde få viaplay boxen som kompensation ligg på om det..

Redigerat av mcmike, 25 augusti 2012 - 19:43.


#288

Postad 25 augusti 2012 - 20:08

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Jaha du har det inte ändå sitter du och kommenterar vad JAG tycker. Sedan kan du lägga ner dina påhopp ser väldigt bra TACK!


Ska hyra en match och kolla själv de närmsta dagarna. Ändå oerhört märkligt att du mcmike tycker bilden är "kanon"( dessutom på en stor duk :blink: ), när andra tycker bilden är dålig.

Uppenbarligen har folk oilka syn på bildkvalitè, du verkar bry dig lite mindre. Men ok jämför Viaplay HD med SVT :s 720p OS sändningar så har jag något att gå på.

Kommande svar: Ehh, såg inte dom.

/Fredrik

#289

Postad 25 augusti 2012 - 20:14

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

...

Jag har skrivit det i VIAPLAY box tråden, och jag tror att för oss som har TELIA så kan vår SMART router vara en källa till problemet. Idag var jag hos mina föräldrar och såg först andra halvlek av Spurs matchen och sedan Chelsea matchen, jag använde min HTC Desire som Wi-Fi router, 3 mbt/s. Bilden på mina föräldrars SONY 46" var i princip lika "bra" som på min SONY 46" där hemma där jag har 100 mb/s fiber och kör kabel direkt mellan min laptop och SMART routern...

EK

#290

Postad 25 augusti 2012 - 20:20

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Jag har skrivit det i VIAPLAY box tråden, och jag tror att för oss som har TELIA så kan vår SMART router vara en källa till problemet. Idag var jag hos mina föräldrar och såg först andra halvlek av Spurs matchen och sedan Chelsea matchen, jag använde min HTC Desire som Wi-Fi router, 3 mbt/s. Bilden på mina föräldrars SONY 46" var i princip lika "bra" som på min SONY 46" där hemma där jag har 100 mb/s fiber och kör kabel direkt mellan min laptop och SMART routern...

EK


Vad bra, men säger ju ingenting om hur "bra" bilden är. Jämför med något så blir det lättare. Annars kan man ju se på vilken stream som helst på nätet om man "bara vill se matchen"

/Fredrik

#291

Postad 25 augusti 2012 - 20:25

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

...

/Fredrik


Sämre än en normal TELIA IPtv SD sändning pluss lite bonus som buffringar och frysningar. "Bra" var alltså ironi. Kollar jag på SD film på VIAPLAY när jag är hemma är det som normal TELIA IPtv SD. Dock får jag alltid manuellt ändra hastighet för att få mer än 1.9 mbt/s.

EK

#292

Postad 25 augusti 2012 - 22:59

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Jag har skrivit det i VIAPLAY box tråden, och jag tror att för oss som har TELIA så kan vår SMART router vara en källa till problemet. Idag var jag hos mina föräldrar och såg först andra halvlek av Spurs matchen och sedan Chelsea matchen, jag använde min HTC Desire som Wi-Fi router, 3 mbt/s. Bilden på mina föräldrars SONY 46" var i princip lika "bra" som på min SONY 46" där hemma där jag har 100 mb/s fiber och kör kabel direkt mellan min laptop och SMART routern...

EK

Har Telia fiber IPTV men inte smart.
Jag kör Viaplayappen i min Panasonic TV men har kollat i datorn och också
en Samsung tab jag har och det är lika dålig bild i alla.
Förutom med Samsung taben så kör jag det andra trådat.

Kollade nu igen och det är som du säger att man får ändra hastigheten manuellt.
Det verkar vara 1.9 mbt/s förvalt.
När jag väljer max så blir det 2.9 mbt/s.
Då ser det lite bättre ut i datorn i alla fall.
Tyvärr verkar det inte som att jag kan ändra eller se hastigheten i Viaplayappen på TV:n.
Det är ju den jag vill helst använda för att slippa sladdar mm.

#293

Postad 26 augusti 2012 - 09:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Bra/dålig bild. Sätt upp lite kvalitetstkriterier så att vi övriga förstår!

Det är fotboll ni tittar på, då finns det några enkla saker att titta på
1. Gräsmattan. Ser det ut som en gräsmatta eller en grön gröt.
2: Spelarna. Ser man fötterna/skorna? Ser man siffrorna på dräkterna? Går det att känna igen spelaren?
3: Stabil bild. Vid panoreringar, blir det störningar i bilden?
4: Stabil bild 2. Linjerna, stabila/hela i alla lägen?
5: Grafiken. Den pålagda grafiken. Klar, ren, utan störningar?

#294

Postad 26 augusti 2012 - 10:44

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Har Viaplay både i box och dator och det är fruktansvärt dålig kvalité på bilden när man drar upp den med projektor och sedan är det mycket dålig programvara i boxen.
Inte värt pengarna ens när man har det gratis ;)

#295

Postad 26 augusti 2012 - 12:18

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 1
På min 55:a har jag följande:

1. Gräsmattan. Ser det ut som en gräsmatta eller en grön gröt.
Grön gröt, mönster på gräsmatta går att urskilja, men är softare än soft.

2: Spelarna. Ser man fötterna/skorna? Ser man siffrorna på dräkterna? Går det att känna igen spelaren?
Siffror på rygg syns - mindre detaljer som siffror på byxor skomärke - forget it.

3: Stabil bild. Vid panoreringar, blir det störningar i bilden?
Bilden släpar tydligt efter, fryser till och från, samt hackar lite smått vid snabba panoreringar.

4: Stabil bild 2. Linjerna, stabila/hela i alla lägen?
Bilden verkar vara överskärpt så en rak linje är en taggig linje.

5: Grafiken. Den pålagda grafiken. Klar, ren, utan störningar?
Ren, men full med "grain" dvs brus runt om.

#296

Postad 26 augusti 2012 - 14:23

frippes
  • frippes
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Nu kör jag viaplay på min Panasonic GT30 46", kör ett 24mbit "bredband" via ComHem. Originalkabelmodem från 2007.

Vad bra, men säger ju ingenting om hur "bra" bilden är. Jämför med något så blir det lättare. Annars kan man ju se på vilken stream som helst på nätet om man "bara vill se matchen"

/Fredrik

Att jämföra bilden via viaplay-appen i tv:en och de fulstreamade matcherna som finns via nätet är faktiskt inte ens i närheten av attt kunna göra. Det är milsvida skillnad i kvalité. Därmed inte sagt att viaplay skulle var toppnotch.

Bra/dålig bild. Sätt upp lite kvalitetstkriterier så att vi övriga förstår!

Det är fotboll ni tittar på, då finns det några enkla saker att titta på
1. Gräsmattan. Ser det ut som en gräsmatta eller en grön gröt.
2: Spelarna. Ser man fötterna/skorna? Ser man siffrorna på dräkterna? Går det att känna igen spelaren?
3: Stabil bild. Vid panoreringar, blir det störningar i bilden?
4: Stabil bild 2. Linjerna, stabila/hela i alla lägen?
5: Grafiken. Den pålagda grafiken. Klar, ren, utan störningar?


Jag skulle vilja säga att det kan variera i kvalité. Den blir inte rent ut sagt dålig men kan vid vissa tidpunkter gå ned i tydlighet. Främst märks det på gräsmattans utseende.

Så.
1. Ja, oftast är det gräsmatta, ibland en grön gröt. Men visst, inte alls som gräsmattan som SvtHD sändningarna från Os.
2. Ser alla detaljer tydligt. Givet då beroende på avstånd och zoom.
3. Har inte upplevt några större störningar, beror mer på hur bra bilden presterar överlag.
4. Ja, stabila.
5. Ja, den är också stabil.

Men visst, det är ingen HD sändning, ungefär som SD sändningar via ComHem. För min egna del så är det acceptabel kvalité. Inte perfekt men ok för att kunna njuta av en match, lite öl och chips med kompisar.
Senaste matchen igår, lördag, skedde inga bildstörningar alls som berodde på viaplay. De störningar som kom då berodde på oväder i England, åtminstone enligt kommentatorn som påstod att det var problem i sändningarna från England.

#297

Postad 26 augusti 2012 - 22:52

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Tittar på fotbollen och jämför med Viasat fotboll HD.
Kanske orättvist att jämföra men skillnaden är ju enorm i kvalitet!!!
Viaplay är ju som något VHS band.
Annars fungerar appen i TV:n utan lagg eller störningar.


Måste tyvärr hålla med, dels är kvaliten inte så bra som jag hoppats, men fram för allt hackar det nåt otroligt när man kör på en dator. Överlag fungerar det bättre med filmer från ViaPlay, och t.ex. NetFlix och Vudu fungerar hur bra som helst, så problemet ligger absolut inte på min dator. Som det är nu tycker jag det är för dåligt för att titta på :(

#298

Postad 26 augusti 2012 - 22:55

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Inga fel på tjänsten streamar två matcher på duken utan hack och buffring bra viaplay:) Dessutom är bilderna kanon:)


Hur har du det med Frame interpolation (kärt barn har många namn)? Det kan ju göra en hel del för att gömma problemet, vilket dock inte betyer att det inte finns.

#299

Postad 02 september 2012 - 17:12

Grumpy_SWE
  • Grumpy_SWE
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Måste passa på och skriva om min första test med ViaPlay.

Nu under söndagens Formel 1 så kände jag att det var dags att testa vad tjänsten går för.
Gick in och betalade för söndagens lopp på min PC och sedan så loggade jag in på ViaPlay appen på min iPhone (4S).

5 minuter före sändningstid så fick jag ett meddelande att strax skulle det dra igång.
Bänkade ner mig framför Tv´n och slog på nätverket och startade sändningen via iPhone appen.
Därefter valde jag "Air Mirroring" till min Apple Tv (Gen3), allt fungerade snabbt och enkelt utan några som helst problem.

Första tanken var att bilden var ok men inte mer, dock efter 5 - 10 minuter så var den riktigt klar. (Har 10 Mbps bredband)
Har sett Viasats vanliga parabol HD kanaler och måste säga att sändningen på ViaPlay inte riktigt nådde den nivån.
Dock är den avsevärt bättre än SD.

Funderar nu skarpt på att skaffa ett abonnemang, men jag har inte riktigt fattat om man får hela Viasat Motor kanalen... eller om det bara är bitar ur den som streamas via ViaPlay.

#300

Postad 02 september 2012 - 17:26

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Funderar nu skarpt på att skaffa ett abonnemang, men jag har inte riktigt fattat om man får hela Viasat Motor kanalen... eller om det bara är bitar ur den som streamas via ViaPlay.


Vill du se hela Viasat Motor, så ska du välja Viaplay boxen
http://kampanj.box.v...ge=supply_price



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.