Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur får jag igång min IP-telefon?

10 svar till detta ämne Gigaset Affinity IP-telefoni
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2015 - 14:07

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en ny fast telefon, som man kan köra IP på. Tyvärr förstår jag ingenting om hur jag ska ansluta den, så jag tänkte be om lite hjälp.

 

Jag har köpt en Gigaset C530 IP och jag har Affinity som IP-telefonileverentör. Jag har nu frågat om mitt användarnamn och lösenord från Affinity. För att ansluta gissar jag att jag måste välja VoIP-assistent i telefonen(?). När jag gör det ska jag välja ett IP-konto (konto 1, 2, 3 osv.).

Sedan frågar telefonen om jag har någon kod för automatisk kongfigureing. Detta har jag inte, och har tydligen inte Affinity heller (jag har frågat dem). När man svarar Nej, får man välja land och så kommer det upp en lista med leverentörer, men Affinity finns inte med där. 

 

Jag skrev om detta till Affinitys kundtjänst, men fick bara till svar att någon kod finns inte och att de inte finns med på min lista med leverantörer. Istället skulle jag fylla i användarnamn och lösenord manuellt. I mina öron låter det konstigt.

Så hur gör jag egentligen? Någon annan som fått det att fungera?



#2

Postad 30 december 2015 - 14:52

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Det där är väl en vanlig trådlös telefon?

 

Anslut den då bara till det vanliga jacket, så fungerar den ju i det IP-nät du fått via Affinity, under förutsättning att du anslutit ditt gamla telefonjack till det telefon-modem du väl fått från firman ?!

 

Jag hade Telias IP-telefoni förut, och hade alla mina olika gamla telefoner anslutna dit, precis på samma sätt som när första jacket var kopplat till tråden som kom in från trappuppgången.

 

 

Den sortens IP-Telefoni du tänker på är antagligen Skype, så telefonen är väl helt enkelt förberedd för det, därav det där med Login osv.

 

Det är ju två olika saker, tyvärr med samma namn.


Redigerat av Kung Nu, 31 december 2015 - 07:46.


#3

Postad 30 december 2015 - 17:42

Unregisteredaeafd641
  • Unregisteredaeafd641
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Du har ingen manual att titta i?? hittade denna http://www.manualsli...?page=14#manual

på sid 14 står något om man kan slå in passwd och userid manuellt, men förstår inte riktigt om man kommer dit genom att avbryta VoIP wizard.


Redigerat av Unregisteredaeafd641, 30 december 2015 - 17:42.


#4

Postad 31 december 2015 - 10:50

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Det här tycks vara en sorts Trådlös enklare SmartPhone, dvs den kan vara ansluten till internet och hämta väderprognoser osv, och man kan synka sin telefonbok på datorn via internet till telefonen, samt ställa in telefonen via en webbsida, osv osv.

 

Här finns en riktig manual som PDF:

 

https://www.bittel.b.../307/540doc.pdf

 

Men den IP-telefoni som finns i den här telefonen är då isåfall via t ex Skype, och inte den sorts IP-telefoni som du har hemma istället för gammal hederlig sladd-telefoni.


Redigerat av Kung Nu, 31 december 2015 - 10:51.


#5

Postad 31 december 2015 - 11:55

Unregisteredaeafd641
  • Unregisteredaeafd641
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Telefonen skall funka som en riktig IP telefon.

Men du borde ha fått mera uppgifter från din leverantör.....

Hittade denna tråd som möjligtvis kan vara till hjälp http://www.sweclocke...urationsproblem

Gäller i och för sig Bahnhof men menyerna är väl dom samma, om du har telefonen kopplad så att du kommer åt den från datorn vill säga.

 

Martin



#6

Postad 01 januari 2016 - 22:17

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack för svaren!

Jo, det är en vanlig telefon men med möjlighet att koppla upp den som IP-telefon. Så nu tänkte jag kasta ut den gamla telefon-boxen (som gjorde om IPn till vanligt uttag) och köra direkt istället.

 

Fin guide mliljedl! Jag har försökt att följa den, men när man gjort första sidan står det "Registation Failed". Då har jag skrivit in lösenord, användarnamn och Server-id enligt uppgifterna från Affinity. Resten från guiden, men det finns ju inte så mycket mer att välja på. Vad kan det bero på månne?



#7

Postad 01 januari 2016 - 23:24

Unregisteredaeafd641
  • Unregisteredaeafd641
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

I tråden från sweclockers skriver en om "registrering misslyckades"

 

 

Jag testade det här. När jag försöker registrera handenheten står det "Söker basstation som är i registreringsläge" ett tag, sedan står det bara "Registrering misslyckades".

 

Den klagar på att kopplingen mellan din egna basstation och din handenhet misslyckas, inte att registreringen mellan dig och Bahnhof misslyckades.
Oftast finns det en knapp du ska trycka på på basstationen, och sedan trycker du på registrera i din handenhet. Vänta några sekunder, pang, klart.



#8

Postad 03 januari 2016 - 00:19

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

Jag har Siemens Gigaset telefon och CELLIP som leverantör.

Du får koppla in din Gigaset till din router gå in på ip adressen som telefon får av routern och logga in, tror det är kod 0000.

Där väljer du att konfigurerar telefon.

Du måste få från din leverantör användarnamn och password ... samt en del saker till... bla Domain, proxyserver port, proxy server, ev. STUN server och outbound proxy.samt outbound proxy port.

Har använt CELIP sedan 2007 och det fungerar kanon, men du måste ha koll på alla uppgifter när du har en Gigaset telefon som du kopplar till din router.

Tips, också bra at låsa din Gigaset telefon till samma IP adress. Annars är det risk att telefon får olika ip adress varje gång du startar om din router och det blir besvärligt att logga in till telefon och kolla inställningar.



#9

Postad 05 januari 2016 - 08:20

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack för tipsen!

Nu har jag fått en guide från Affinity, men jag får fortfarande "Registation Failed" både i luren och nätet. Jag har ju kopplat telefonen till basenheten också och har alltså fyllt i uppgifterna enligt min IP-telefoni leverantör. 

 

Vad kan det bero på?

Kan det bero på att jag har min gamla box på och att de konkurrerar? I så fall hur får jag bort den gamla?



#10

Postad 05 januari 2016 - 10:43

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Nu har jag fått en guide från Affinity, men jag får fortfarande "Registation Failed" både i luren och nätet. Jag har ju kopplat telefonen till basenheten också och har alltså fyllt i uppgifterna enligt min IP-telefoni leverantör. 

 

Vad kan det bero på?

Kan det bero på att jag har min gamla box på och att de konkurrerar? I så fall hur får jag bort den gamla?

 

Har du Först utrönat om du har kontakt mellan telefonen = luren, och själva basstationen som hör till luren?

 

Det där meddelandet handlade ju om det, står det i ett tidigare inlägg här.

 

Så koppla in basstationen till ditt vanliga telefonjack (dvs det som numera är konverterat till IP-telefoni), och kolla sen om du kan ringa med luren - då har du koll på att luren och basen har kontakt med varandra.

 

SEN kan du ta tag i delen med att slippa Modemet du nu har i gamla telefonjacket, dvs använda luren direkt ut på nätet.



#11

Postad 05 januari 2016 - 21:05

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack för tipset!

Jag testade som du skrev och den fungerar fint på den fasta linan





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.