Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går det att styra Multibrackets projektor duk med Harmony och Pyramid?

36 svar i tråden

Skickat 10 januari 2008 - 17:07

Är det möjligt att använda tex en Harmony 1000 och sedan en Pyramid tex en från teknikmagasinet och sedan lyckas programmera Harmonyn så den skickar rätt IR signal till pyramiden som sedan skickar RF till Duken så att den rullas ner respektive upp?

MVH

/Robie

Det här inlägget har ändrats av Robie88 10 januari 2008 - 17:09

Skickat 12 januari 2008 - 18:23

Visst,

Maila bara till Multibrackets och be att få deras rf-protokoll för styrning av duken. Koden består av hexadecimal pulslängdsmodulerad kod. Medium kvittar, det går som sagt att omvandla det mesta om det är någotsånär vettiga protokoll som kristallen i fjärren klarar av att producera.

Läs och lär: http://www.sbproject...ledge/ir/ir.htm

http://www.remotecentral.com/cgi-bin/files...es/irformat.zip

http://www.remotecentral.com/cgi-bin/files...-ir-formats.zip

Det här inlägget har ändrats av bisterfinnen 12 januari 2008 - 18:35

Skickat 14 januari 2008 - 20:26

Jag är inte så säker på att det går. Det verkar som om både Multibrackets och Kingpin använder så kallade revolving codes, dvs att koderna ändras hela tiden. Jag gissar att det är för att man inte ska störa varandra om man har flera dukar i närheten av varandra, t ex på ett kontor. Varje fjärrkontroll är alltså parad med en specifik duk. Varken Harmony eller Pronto klarar detta. Det blir till att bygga en egen speciallösning som killen i Gör-det-själv forumet har gjort.

/Micke

Skickat 15 januari 2008 - 12:08

Eller, om man har en pronto, göra ett prontoscript som fixar det.

Jag är dock ytterst tveksam till det där med revolving codes, jag tror att det är rent bullshit.

Skickat 15 januari 2008 - 17:02

Kontaktade huvudkontoret för multibrackets idag, han snackade om nån "hatch"? kod, jag sa att jag inte var riktigt hundra på vilken kod sa att den skulle va i hexadecimaler men sa även att det han hittar kan han skicka till min mail så ska bli intressant o se vad han får fram. 1 till 2 dar sa han, hatar att vänta :)

EDIT: Kan han ha sagt hertz? hehe aja återstår o se ;)

/Robie

Det här inlägget har ändrats av Robie88 15 januari 2008 - 17:04

Skickat 15 januari 2008 - 19:20

Han sa nog Hex-kod. Det är ett vanligt sätt att beskriva IR-koder, särskilt i Pronto-sammanhang. Du delar väl med dig när du får koderna, ska bli intressant att se. Jag har försökt omvandla RF-koderna till IR genom att spela in dem från en Pyramid med DanielPs metod (se Pronto-tråden), men det gick inte alls.

Skickat 16 januari 2008 - 08:23

Intressant att se vad det är för koder.. annars finns det ju några få motordukar som styrs via IR och då är det ju lugnt..

Skickat 26 januari 2008 - 10:54

Visa inläggRobie88 Jan 15 2008, 17:02 skrev:

1 till 2 dar sa han, hatar att vänta :blink:

Har du hört något?

Skickat 05 februari 2008 - 21:30

Han skickade tillbaks till mig igår och sa att han fortfarande försöker få tag på hex koderna men att han inte kan lova nånting :)

Denna väntan gör mig galen.

/Robie

Skickat 06 februari 2008 - 14:43

Visa inläggRobie88 Feb 5 2008, 21:30 skrev:

Han skickade tillbaks till mig igår och sa att han fortfarande försöker få tag på hex koderna men att han inte kan lova nånting :(

Denna väntan gör mig galen.

/Robie

Jobbar han på Multibrackets borde han väl ha koll på att de använder "rullande" koder, dvs koden ändras för varje knapptryckning på fjärren. Därmed lär han nog få svårt att få fram en fungerande hexkod...... :)

Skickat 06 februari 2008 - 21:34

Visa inläggJocke Gbg Feb 6 2008, 14:43 skrev:

Jobbar han på Multibrackets borde han väl ha koll på att de använder "rullande" koder, dvs koden ändras för varje knapptryckning på fjärren. Därmed lär han nog få svårt att få fram en fungerande hexkod...... :)

Jag tror att detta är ren bullshit med rullande koder.

Mvh Robie

Det här inlägget har ändrats av Robie88 06 februari 2008 - 21:35

Skickat 12 februari 2008 - 00:22

Är det någon som har fått detta att funka än?

Skickat 12 februari 2008 - 04:41

Visa inläggRobie88 Feb 6 2008, 21:34 skrev:

Mvh Robie

Hur kommer det sig då att ingen har en lösning? Hade det varit samma kod hela tiden vore det enkelt att ta reda på den och skicka till Logitech.

Läste nånstans om någon som kopplat upp ett oscilloskop och kollat på koderna som sänds. Där kunde man se att det var olika kod varje gång.

Skickat 16 februari 2008 - 20:01

Visa inläggRobie88 Feb 6 2008, 21:34 skrev:

Jobbar han på Multibrackets borde han väl ha koll på att de använder "rullande" koder, dvs koden ändras för varje knapptryckning på fjärren. Därmed lär han nog få svårt att få fram en fungerande hexkod...... :P

Mvh Robie

Varför skulle det vara bullshit? Många RF-kontrollerade prylar använder rullande koder, t ex garagedörrar, markiser, luftkonditioneringar etc. Det är som tidigare nämnts för att man inte ska råka fälla ner grannens markiser.

Det finns ett enkelt sätt att kolla. Om någon har en polare med likadan duk, låna fjärren och kolla om den funkar med din duk. Om ja finns det hopp. Om nej är fjärr och duk kopplade och vi kan glömma att styra den med Pronto eller Harmony.

Det här inlägget har ändrats av mickelin01 16 februari 2008 - 20:02

Skickat 17 februari 2008 - 07:19

http://davehouston.net/

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_modul...ulation_methods

Det här inlägget har ändrats av bisterfinnen 17 februari 2008 - 07:28

Skickat 17 februari 2008 - 14:35

Eftersom han snubben på multibrackets inte verkar fixa fram nått så får man väl ta planlösning 2, ta isär fjärren och sätta dit 2 reläer som styr knapparna upp och ner via IR.

/Robie

Skickat 18 februari 2008 - 19:01

Visa inläggRobie88 Feb 17 2008, 14:35 skrev:

Eftersom han snubben på multibrackets inte verkar fixa fram nått så får man väl ta planlösning 2, ta isär fjärren och sätta dit 2 reläer som styr knapparna upp och ner via IR.

/Robie

Ja, jag är inne på samma linje, eller kanske bygga något med en slaktad fjärr och ett par Nexa-brytare, som man vet att man kontrollera med Pronton. Eller kanske man ska ge sig direkt på själva kontrolldosan?

/Micke

Skickat 23 mars 2008 - 14:07

Nu finns det en liten strimma av hopp. I nya Kjell&Co katalogen finns en motordriven duk som heter Roxcore. På bilderna ser den helt identisk ut med Multibrackets. I en tipsruta står det att duken kan styras med en Harmony och en IR-extender. Antingen vet de inte vad de snackar om, eller också finns det en lösning!

Någon som har en Harmony och kan kolla om det finns någon duk som heter Roxcore i databasen?

Skickat 23 mars 2008 - 17:51

Visa inläggmickelin01 Mar 23 2008, 14:07 skrev:

Någon som har en Harmony och kan kolla om det finns någon duk som heter Roxcore i databasen?

Vad jag kan se finns ingen Roxcore i databasen.

Skickat 21 juli 2008 - 14:19

Jag har en duk från Multibrackets och sett att de den IR enhet o xtra fjärr som behövs för att få Logitech Harmony Universal Fjärr att funka bra.

Enligt uppgift skall de även finnas i databasen som medföjer Harmony o uppdtaeras över nätet under dukar o Multibrackets. Länken på tilläggsprodukt som behövs: http://www.multibrac....com/2315.shtml

Det här inlägget har ändrats av Badabing99 19 augusti 2008 - 09:11

Skickat 20 augusti 2008 - 18:37

Lysande, har du hittat någon som säljer den?

Skickat 20 augusti 2008 - 20:47

Hör med HiFi-Klubben i Gävle. 026-181630.

Det här inlägget har ändrats av bisterfinnen 20 augusti 2008 - 20:48

Skickat 22 augusti 2008 - 09:21

hallå, Tittar på ramspänd eller motoriserad, vad är för o nackdelar samt skall man ha en harmony för att styra hela alltet med ?

Det här inlägget har ändrats av Anna B 24 augusti 2008 - 21:35

Skickat 25 augusti 2008 - 07:33

Fördelen med ramspänd är att den blir spänd. Nackdelen är att det är svårt/krångligt att gömma undan duken när man inte tittar på film.

Motordriven duk har fördelen att den är lätt att gömma undan. Nackdelen är att den kan vara lite svajig vid vindddrag samt att det är svårt att få den riktigt spänd och rak.

Logitech Harmony är en typ av multifjärr, Philips Pronto är en annan. Båda sorterna har sina ivrare. Jag älskar Philips Pronto TSU 9400.

Skickat 25 augusti 2008 - 18:34

tackar, låter ändå som jag skall ha den ramspända. men om man nu skall satsa på fjärr är pronto el harmony att föredra? ..ser nu att det är pronto tack ;-) vad är bättre med den förutom att den e snyggare tycker jag.. den e väl lite dyrare.

Anna

Det här inlägget har ändrats av Anna B 26 augusti 2008 - 18:30

Skickat 26 augusti 2008 - 18:26

micke, rsäkta sena svaret, jo jag fick tag på min via polarens dataföretag, de handlade som åf via www.marinex.se, men även typ dustin o dem borde väl ha den?

Skickat 28 augusti 2008 - 08:44

Visa inläggAnna B Aug 25 2008, 19:34 skrev:

tackar, låter ändå som jag skall ha den ramspända. men om man nu skall satsa på fjärr är pronto el harmony att föredra? ..ser nu att det är pronto tack ;-) vad är bättre med den förutom att den e snyggare tycker jag.. den e väl lite dyrare.

Anna

Skillnaden är väl att den är mer avancerad, att den har inbyggt trådlöst nätverk, att det går att lägga till "program" i den som t.ex TV i fjärren!. Kanske lite overkill för gemene man, men för den som vill ha något utöver det vanliga är valet enligt mig ganska självklart.

Det finns naturligtvis dyrare system också, t.ex. Crestron, men jag vettefaaan om dom är bättre.

Skickat 18 september 2008 - 16:31

Visa inläggmickelin01 Feb 16 2008, 21:01 skrev:

Mvh Robie

Varför skulle det vara bullshit? Många RF-kontrollerade prylar använder rullande koder, t ex garagedörrar, markiser, luftkonditioneringar etc. Det är som tidigare nämnts för att man inte ska råka fälla ner grannens markiser.

Det finns ett enkelt sätt att kolla. Om någon har en polare med likadan duk, låna fjärren och kolla om den funkar med din duk. Om ja finns det hopp. Om nej är fjärr och duk kopplade och vi kan glömma att styra den med Pronto eller Harmony.

Jag har haft flera multibrackets dukar hemma samtidgt. På de jag hade hemma var fjärren parad med duken. En viss fjärr funkade bara med en viss duk.

Postad bild

Skickat 19 september 2008 - 18:20

Bra, då har vi fått klarhet. Alternativen är alltså att byta ut RF-lådan mot en IR dito eller att ge sig på ett litethemmabygge. Styra duken med RF från Pronto är bara att glömma.

Skickat 07 oktober 2008 - 13:49

Att byta RF mot IR var inte svårt. Krävde baskunnande att kunna koppla sladdarna tillbaka in i dosan bara. Det tillkom dock ytterliggare en dosa att "länka" alla sladdarna i.

Jag styr min duk, samtidigt som jag styr min min projektor och min dvd allt via Logitech Harmony fjärren, smidigt värre. Glöm alla fjärrkontroller, nu behöver jag bara en.

Enda minustecknet är att IR inte har samma avståndsmöjligheter samt om man sätter upp handen emellan läser inte IR mottagaren så det gäller at inte ha grejer emellan mottagaren och fjärren, som den vanliga fjärren till tv:

Spec hittar du här: http://www.multibrac....com/2315.shtml

Det här inlägget har ändrats av Badabing99 27 december 2008 - 18:16

Skickat 28 december 2008 - 09:30

Jag har hittat en lösning på problemet, i alla fall för Kingpin men det fungerar säkert likadant med Multibrackets. Jag har en Kingpin ES240-duk med RF-styrning. Det verkar som om varje duk och fjärrkontroll är en unik kombination, så kruxet är att få ut koderna för just ens egen duk. Jag köpte en IR-link på Kjell & Company (artikelnr 66030) som gör samma sak som pyramiden. Därefter tog jag enbart mottagaren (som alltså omvandlar från RF till IR) och använde den för att överföra den omvandlade IR-sekvensen till min Logitech. Sedan var det bara att trycka på upp och ner på min Kingpin RF-fjärrkontroll, koderna för detta översattes till IR av IR-Link-mottagaren och lästes in i Logitech-fjärren. Voila ! så fungerade både upp och ner. Stoppkommandot fick jag inte ordning på, men det är inget jag behöver. Så nu trycker jag på 1 knapp på min Logitech, så startar projektorn, duken går ner, surroundanläggningen dras igång, HDMI-switchen ställs rätt och ljuset släcks i rummer (NEXA). En fröjd för ett tekinkfreak.

Skickat 28 december 2008 - 11:52

cool, då går det att nå funktion på två sätt alltså ;-)

Skickat 31 december 2008 - 15:35

Multibrackets har två varianter av sin RF-kontroll. En som går på 433MHz och en som går på 315MHz. Min är såklart av den sistnämnda, så då funkar det förstås inte. Jag får bygga en egen lösning istället.

Skickat 01 januari 2009 - 12:39

Visa inläggbicyclerepairman Dec 28 2008, 09:30 skrev:

Jag har hittat en lösning på problemet, i alla fall för Kingpin men det fungerar säkert likadant med Multibrackets. Jag har en Kingpin ES240-duk med RF-styrning. Det verkar som om varje duk och fjärrkontroll är en unik kombination, så kruxet är att få ut koderna för just ens egen duk. Jag köpte en IR-link på Kjell & Company (artikelnr 66030) som gör samma sak som pyramiden. Därefter tog jag enbart mottagaren (som alltså omvandlar från RF till IR) och använde den för att överföra den omvandlade IR-sekvensen till min Logitech. Sedan var det bara att trycka på upp och ner på min Kingpin RF-fjärrkontroll, koderna för detta översattes till IR av IR-Link-mottagaren och lästes in i Logitech-fjärren. Voila ! så fungerade både upp och ner. Stoppkommandot fick jag inte ordning på, men det är inget jag behöver. Så nu trycker jag på 1 knapp på min Logitech, så startar projektorn, duken går ner, surroundanläggningen dras igång, HDMI-switchen ställs rätt och ljuset släcks i rummer (NEXA). En fröjd för ett tekinkfreak.

Bra jobbat. Har du lust att posta de fungerande prontohex-koderna här så kan man se vilken typ av koder det är?

Skickat 02 februari 2010 - 14:48

Hej

har läst igenom massa trådar är här verker en sitta på svaret till mitt problem

jag har köpt en Roxcore Cinema RXC-500 135" från Kjell & Co

duken funkar som jag förväntade mig. vågig men duglig för dom pengarna.

men har ett problem.

försöker få min harmony fjärr å funka mot duken.
men försökte göra som han ovan. men koderna som överförs verkar bli defekta

det jag har å leka med

Harmony 1000
Harmony® RF Wireless Extender
IR Remote-Link (66030 ) från kjell & CO

någon som har tips på hur jag ska gå tillväga?

Skickat 28 mars 2012 - 09:52

Visa inläggXeeba 02 februari 2010 - 14:48 skrev:

Hej

har läst igenom massa trådar är här verker en sitta på svaret till mitt problem

jag har köpt en Roxcore Cinema RXC-500 135" från Kjell & Co

duken funkar som jag förväntade mig. vågig men duglig för dom pengarna.

men har ett problem.

försöker få min harmony fjärr å funka mot duken.
men försökte göra som han ovan. men koderna som överförs verkar bli defekta

det jag har å leka med

Harmony 1000
Harmony® RF Wireless Extender
IR Remote-Link (66030 ) från kjell & CO

någon som har tips på hur jag ska gå tillväga?

Gammal tråd men måste fråga ifall du fick igång det med roxcore duken?

Skickat 03 januari 2013 - 02:35

Någon som fått Bicyclerepairmans tips ovan att funka..?

Verkar som att han har hittat på för annars hade alla dessa "funkar harmony med kingpin" trådar dött ut. =)

Men märker även att flertalet trådar plötsligt dött precis som om man fått det och fungera och inte pallat återkomma med resultat.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • På sin plats!
    MrLelle
    2013-06-18 23:27:56
  • Moddnig klar..
    MrLelle
    2013-06-18 23:24:51
  • Dil socklar klara!
    MrLelle
    2013-06-18 23:18:55
  • Demontering Op-amp NE5534!
    MrLelle
    2013-06-18 23:13:16
  • Bytt på ingångsidan!
    MrLelle
    2013-06-18 23:07:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.