Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektorduk till: JVC x35, vitt rum, nästan full mörkläggning cirka 65tum

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 mars 2015 - 23:51

apkungen89
  • apkungen89
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Hej

 

Jag har just köpt en JVC x35 och har en Kingpin ramspänd duk på 65" som är av enklare typ. Nu tänkte jag uppgradera min duk till något bättre och undrar vad jag ska köpa. Jag tycker att det är galet att lägga ned mycket pengar på en duk så budgeten är fortfarande relativt stram. Max 5000kr.

 

Mitt rum är så litet att jag inte kan ha en större duk (max 68) så utbudet på t.ex. blocket är väldigt begränsat...

 

Vilka dukar kan ni rekomendera?

 

 



#2

Postad 25 mars 2015 - 06:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Är duken slät och hel finns ingen anledning till byte i den storleken.  Mörkläggningen där vinner du bildkvalitén :)


Redigerat av mcmike, 25 mars 2015 - 06:41.


#3

Postad 25 mars 2015 - 07:49

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Då har du inte ägt en Kingpin duk av den typen TS har (om nu dukmaterialet är samma som det var i min). Det blev glittrigt i ljusa scener och såg aldrig naturligt ut. Såg ut som att man tittade på en duk helt enkelt.

Har du inga sådana problem så kan du såklart behålla duken men om du inte ska ha större än 66" så förstår jag inte varför du inte köpte en TV istället? Det skulle gett bättre bild och du slipper oroa dig för mörkläggning. Men av bilderna att döma ser det ut som en 77" skulle kunna gå in? Eller är det avståndet till projektorn som begränsar dig?



#4

Postad 25 mars 2015 - 09:25

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 1
Fin projektor, liten bild.
Som att köpa en Charger och bara köra i 90.
Men är du bara nöjd så

#5

Postad 25 mars 2015 - 11:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Då har du inte ägt en Kingpin duk av den typen TS har (om nu dukmaterialet är samma som det var i min). Det blev glittrigt i ljusa scener och såg aldrig naturligt ut. 

 

Nej jag har den senaste KP  77" i sovrummet och kan inte påstå att den är bra  överhuvud tagetr. Vilket märke rekommenderar du i denna storlek då, finns inte så många att välja mellan helt enkelt :)


. Såg ut som att man tittade på en duk helt enkelt.

 

Är det inte en duk?



#6

Postad 25 mars 2015 - 21:27

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Duken ska inte synas, det ska vara som "att titta ut igenom ett fönster"

#7

Postad 25 mars 2015 - 21:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Duken ska inte synas, det ska vara som "att titta ut igenom ett fönster"

 

Ok! Med vad putsar du ditt fönster? :)



#8

Postad 26 mars 2015 - 07:56

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Va ?  :rolleyes:



#9

Postad 26 mars 2015 - 10:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

För att kunna se igenom ett fönster behövs ljus och bra syn ;) Det jag menar är vad har du själv? Måste vara en grym bildsetup  när du rekommenderar fönsterliknande bild :)



#10

Postad 26 mars 2015 - 11:31

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag förstår precis vad du menar ekon. Jag använder själv termen att det blir som att titta ut genom ett fönster rätt ofta :)

 

I en riktigt bra lösning med hög kontrast och en dukväv som inte syns ger det känslan av att titta ut genom ett nyputsat fönster, även om det förstås inte bokstavligen är så.

 

En del väver syns när man projicerar mot dem och då tappar man en del av den känslan, och det verkar vara det som ekon vill förmedla.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#11

Postad 26 mars 2015 - 13:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
[quote name="Marcus_TheRock" post="4194969" timestamp="

och det verkar vara det som ekon vill förmedla.
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund[/quote]


Tack för redogörelsen..

// Mikael

#12

Postad 27 mars 2015 - 14:01

apkungen89
  • apkungen89
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag gillar inte tvbild. Att det skulle ge bättre bild håller jag inte med om. En tv lyser så mycket och ger en oskön bild. Avståndet till projektorn begränsar. Det glittrar i duken och det svarta blir inte så svart så fort det är lite ljus nån stans i bilden.

#13

Postad 27 mars 2015 - 19:11

apkungen89
  • apkungen89
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Varför skulle jag inte vinna något på att byta duk? Finns det inga bra dukar i den storleken?


Redigerat av apkungen89, 28 mars 2015 - 20:41.


#14

Postad 28 mars 2015 - 01:02

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Varför skulle jag vinna något på att byta duk? Finns det inga bra dukar i den storleken?

Grandview kanske? Har själv haft en ramspänd 1.0 gain av det märket tidigare och tycker den var bra för priset. Bör nog gå att få inom din budget.

Eller en Solidpix om du har tur och hittar beggat.

 

Edit: Såg att du max kan ha 68" så glöm Grandview i så fall, minsta där är 77". Och även Solidpix..


Redigerat av Mentos, 28 mars 2015 - 01:07.


#15

Postad 28 mars 2015 - 21:08

apkungen89
  • apkungen89
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Jag har hittat några intressanta dukar. Vilken är bäst?:

Euroscreen Connect

Euroscreen Diplomat

Euroscreen BlackLine

 

Sen är frågan vilken gain jag ska ha och om den ska vara grå eller vit. Just nu är jag lite inställd på hög gain och grå duk pga att projektorn inte är superljusstark och att rummet är vitt och lyser upp duken.



#16

Postad 28 mars 2015 - 23:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Connect, Diplomat och Blackline är inga dukar. Det är olika varianter på Euroscreens kasetter som rullduken sitter. Dukmaterialen du tänker på kallas Arctiq och Light grey och är båda sämre än Kingpinduken du har och klarar till exempel inte 1080p-upplösning, särskilt inte på små storlekar.

 

Det dukmaterial som håller hög kvalitet från Euroscreen heter React och Flexwhite och då är det tab-tension som gäller och prisklasser på 15.000+ kr. Ramspänt är överlägset för pris/prestanda.

 

Att rummet är vitt och lyser upp duken har egentligen endast en lösning: måla väggar och tak i mörka färger eller sätt upp svart tyg. Den andra lösningen är att använda en högkontrastduk, typ React. Men ifall du tycker att din Kingpinduk glittrar idag, vänta tills du ser en React... Dessutom verkar det på din beskrivning att du inte kan flytta projektorn längre bakåt. Du får du ytterligare problem med högkontrastdukar där hörn och kanter ser mörkare ut.

 

Du behöver tänka om hur du ska använda projektorn i rummet. Alternativt gå på en större TV som verkar vara den rimliga lösningen för din situation.



#17

Postad 30 mars 2015 - 13:58

apkungen89
  • apkungen89
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Vad menar du med att duken inte klarar uppskalning? Låter helkonstigt. Det är ju projektorn som skalar upp bilden. Menar du att uppskalad bild i den storleken blir så anorlunda att duken måste vara specialanpassad till det.

 

P.S. Vill inte ha en oskön TV!



#18

Postad 30 mars 2015 - 16:07

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Dukens struktur klarar inte 1080p-upplösning och bilden blir mjukare. Arctiq-materialet klarar det inte en på 120 tum, utan en hyfsat skarp projektor, likt X35 får en klart diffusare bild. Att du köra samma dukmaterial på 70 tum, tja, det blir knappast bättre.

 

Finns gott om sköna TV-apparater, låter mer som ditt problem är att du behöver ställa in dem rätt, till exempel köra en lägre inställning på bakgrundsbelysning.



#19

Postad 31 mars 2015 - 07:05

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
 

För att kunna se igenom ett fönster behövs ljus och bra syn  ;) Det jag menar är vad har du själv? Måste vara en grym bildsetup  när du rekommenderar fönsterliknande bild  :)

 

Jag har absolut ingen värsting setup (HW10 + Grandview Multi-format duk) men jag strävar efter en då jag har sett hur bra bild man kan få med rätt projektor, duk, rum & kalibrering. Man tittade inte längre på en bild, det fanns liksom ingenting mellan filmen och upplevelsen av den samma. 

 

Jag förstår precis vad du menar ekon. Jag använder själv termen att det blir som att titta ut genom ett fönster rätt ofta  :)

 

I en riktigt bra lösning med hög kontrast och en dukväv som inte syns ger det känslan av att titta ut genom ett nyputsat fönster, även om det förstås inte bokstavligen är så.

 

En del väver syns när man projicerar mot dem och då tappar man en del av den känslan, och det verkar vara det som ekon vill förmedla.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Precis så!  :)

 

Jag gillar inte tvbild. Att det skulle ge bättre bild håller jag inte med om. En tv lyser så mycket och ger en oskön bild. Avståndet till projektorn begränsar. Det glittrar i duken och det svarta blir inte så svart så fort det är lite ljus nån stans i bilden.

 

Jag förstår vad du menar, till viss del. En felinställd TV har för hög ljusstyrka och vad man kan uppleva som jobbig bild. Men kalibrerad så kommer den visa bättre bild än projektorn i ditt ljusa rum då den inte alls begränsas av rummets reflektioner i samma utsträckning som din projektorbild.

Och problemet som du har märkt är att det inte finns några "vettiga" dukar i den här storleken. Det du behöver är en högkontrastväv. Framförallt i scener där det finns ljus med i bilden så får du idag ingen riktig svärta (som du nämner). Detta beror inte på duken utan på rummets reflektioner, att byta till en annan vit duk kommer inte hjälpa dig i det här läget. Glittret kan du dock bli av med.

Ringblixt, tänk på att TS har en gammal Kingpin. Inte den nya Velvet Framed utan den gamla, som hade ett sämre dukmaterial med mycket glitter. Jag tror en vit duk från Euroscreen idag borde ha bättre kvalité på väven?
 


Redigerat av ekon, 31 mars 2015 - 07:05.


#20

Postad 31 mars 2015 - 07:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Euroscreens Flexwhite är absolut en bra duk. Även Grandviews ramspända för att få ned priset lite, och förstås Solidpix:en skulle fungera utmärkt. Solidpixen har jag i 80 tum och den fungerar hur bra so helst. Det material av de tre nämnda här där dukstrukturen ger minst inverkan.



#21

Postad 31 mars 2015 - 18:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 

P.S. Vill inte ha en oskön TV!

 

Håller med dig fullständigt :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.