Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#701

Postad 16 oktober 2011 - 13:19

freebeezz
  • freebeezz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag tror som vanligt canal sk...t kör egen mjukvara......

#702

Postad 16 oktober 2011 - 13:24

freebeezz
  • freebeezz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
RING ALLAIHOPA OCH KLAGA DET ÄR JU FÖR F......N 2011 !!!!!!!!!!!

#703

Postad 16 oktober 2011 - 13:25

sandby7
  • sandby7
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0



Precis! Varför har Canal Digital plockat bort allt godis ur boxen.
Svar krävs från CD varför dom gjort så!!
Citat från ADB's hemsida : "The ADB-5720SX offers a wide range of interactive services, such as internet portals, on-screen invoicing, interactive gaming, over the top services and Video-On-Demand. It can also act as an advanced gateway to home entertainment, by securely sharing media contents with other connected devices, including gaming consoles, computers and mobile phones."

Video On Demand har dom ju behållt ialla fall!

/Stefan




Precis! Varför har Canal Digital plockat bort allt godis ur boxen.
Svar krävs från CD varför dom gjort så!!
Citat från ADB's hemsida : "The ADB-5720SX offers a wide range of interactive services, such as internet portals, on-screen invoicing, interactive gaming, over the top services and Video-On-Demand. It can also act as an advanced gateway to home entertainment, by securely sharing media contents with other connected devices, including gaming consoles, computers and mobile phones."

Video On Demand har dom ju behållt ialla fall!

/Stefan


" Key Features:
....
  • Multi-stream recording"


    Så CanalDigital har alltså tagit bort möjligheten till parallella inspelningar och skyller på tidspress. /S7


#704

Postad 16 oktober 2011 - 13:27

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

RING ALLAIHOPA OCH KLAGA DET ÄR JU FÖR F......N 2011 !!!!!!!!!!!



Fast nu verkar ju de flesta vara ganska nöjda med boxen jämfört med Sagem boxen. Trots vissa brister.

Men det är konstigt att man plockat bort många bra saker, vore intressant att höra CDs version varför det är bortplockat.

/Fredrik

#705

Postad 16 oktober 2011 - 13:35

freebeezz
  • freebeezz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
RING !!!!!
RING !!!!!
RING !!!!!

#706

Postad 16 oktober 2011 - 13:50

freebeezz
  • freebeezz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
mer godis http://www.adbglobal...heet_5720sx.pdf

#707

Postad 16 oktober 2011 - 13:54

freebeezz
  • freebeezz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
ännu mer
Optional Applications

-
-Programming over the web

-
-Browser

-
-Internet portal

-
-Internet radio

-
-Home network

-
-Invoice on screen

-
-Terrestrial services via DVB-T USB stick

-
-Push VOD

-
-Over the top services

-
-Games

#708

Postad 16 oktober 2011 - 14:01

freebeezz
  • freebeezz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag är ganska nöjd änndå :) men det har varit kul med web browser när man sett fram mot det.Det stod ju det på cd,s hemsida från början nu har dom ändrat det.:(

#709

Postad 17 oktober 2011 - 08:02

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
Jag var lite för snabb i mitt förra inlägg.

I lördags gav boxen upp helt. Den hängde sig när jag "hoppade" bakåt 30 sekunder i inspelat material.
Var tvungen att stänga av med strömbrytaren på sladden och efter det skedde följande:

-b1-
Testing
Initializing
Bild i ca 1 sekund

-b1-
Testing
Initializing
Bild i ca 1 sekund

DL
DL failed

-b1-
Testing
Initializing
Bild i ca 1 sekund

etc. :(

Ny box är på väg. Tur jag hann kolla av det jag spelat in. Nu kör jag med den gamla så länge och den låter som ett tröskverk.

#710

Postad 17 oktober 2011 - 09:04

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

  • 680 inlägg
  • 0
Verkar som om klantarslena på CD lyckat sabba ännu en box!!! Sitter fortfarande med den gamla skitboxen och funderade på att skaffa denna nya, men nu icke!!! Hur i helv.. kan man döda en box som fungerar från början med CD:s skitmjukvara???

Ska jag byta box ska det mycket till om jag ska skaffa denna, vill nog ha en VU i stället!! Frihet framför allt !!!

#711

Postad 18 oktober 2011 - 07:27

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Verkar som om klantarslena på CD lyckat sabba ännu en box!!! Sitter fortfarande med den gamla skitboxen och funderade på att skaffa denna nya, men nu icke!!! Hur i helv.. kan man döda en box som fungerar från början med CD:s skitmjukvara???

Ska jag byta box ska det mycket till om jag ska skaffa denna, vill nog ha en VU i stället!! Frihet framför allt !!!

Eftersom min gamla box gav upp totalt i helgen har jag beställt denna box istället men det är onekligen nedslående att läsa om hur CD lyckats sabba också denna box genom sina krav på egen programmvara. Mvh HSE.

#712

Postad 18 oktober 2011 - 08:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
HSE, Falukorv - säg inget om något du inte testat. Mjukvaran i denna box fungerar bra* men det är sant att CD har lagt in begränsningar i den.

*Bra? Ja det gör den. Den missar iofs lite vid inspelningar ibland. Och den klarar inte parallella inspelningar men annars är den stabil och snabb....(bläddra lite bakåt så finns det lite mer ska medges)

Visst, en Vu-box är friare och du kan själv se till vad du vill ha installerat, vilken disk osv. Smidigare. Köp en sådan om ni vill, inget problem. Enda du förlorar är väl CDs VOD-butik...

Som sagts i tråden finns det en badkarseffekt vid försäljning av nya produkter. Första månaderna returneras många pga problem, därefter planar det ut tills produkten börjar nå sin livslängd då antalet trasiga produkter ökar igen. (Sagem-tråden - många kraschade diskar där nu, den boxen börjar bli gammal.)

#713

Postad 18 oktober 2011 - 09:59

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

HSE, Falukorv - säg inget om något du inte testat. Mjukvaran i denna box fungerar bra* men det är sant att CD har lagt in begränsningar i den.

Det jag och förmodligen många andra också undrar över är ju just varför CD öht börjat pilla. Om nu boxen ursprungligen är så bra som påståtts men den nu har en del uppenbara problem och begränsningar efter att CD varit framme så tycker jag det är en synnerligen motiverad fundering. Jag menar, man borde ju lärt sig av erfarenheterna från Sagem-boxen, resultaten där talar väl för sig själva. Att denna box är betydligt bättre än Sagem står klart, men om kunderna hade fått en ännu bättre box genom att CD helt enkelt gett fanken i att snöpa den så anser jag denna lansering vara i högsta grad respektlös mot kunderna.

Visst, en Vu-box är friare och du kan själv se till vad du vill ha installerat, vilken disk osv. Smidigare. Köp en sådan om ni vill, inget problem.

Enda problemet är väl den lilla osäkerheten kring när (inte om) CD väljer att sätta dit de kunder som valt stabila boxar framför sponsrade. Med min tur lär det ske veckan efter jag lagt en hyfsad slant på en ny box.

#714

Postad 18 oktober 2011 - 11:36

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Det jag och förmodligen många andra också undrar över är ju just varför CD öht börjat pilla.

Enda problemet är väl den lilla osäkerheten kring när (inte om) CD väljer att sätta dit de kunder som valt stabila boxar framför sponsrade. Med min tur lär det ske veckan efter jag lagt en hyfsad slant på en ny box.

1:Ja, jag har frågat CD just detta faktiskt. Får se om de officiellt kan ge något svar. Som jag förstår det är det norska delen av CD som beställt boxarna...
2: Vad ska man säga... undvik gå under stegar, svarta katter som korsar din väg, att spilla salt....

#715

Postad 18 oktober 2011 - 11:44

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Jag har ingen erfarenhet av ex. VU+ boxarna men jag tvivlar på att de är HELT stabila. Kanske man accepterar mer pillande om man köper just en icke "färdigpaketerad" box från CD

Har själv både Sagem boxen och nya ADB boxen. Faktum är att jag tycker ADB inspelningarna har fungerat mkt bättre sista tiden?

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 18 oktober 2011 - 11:44.


#716

Postad 18 oktober 2011 - 13:47

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Hej.
Jag pallade inte läsa igenom riktigt hela tråden..
Jag har idag den gamla sagem-boxen 250gb, och tänkte byta till den nya.
3000kr om man förlänger abonnemanget 24mån låter lite dyrt.
Vad ska man behöva säga för att få den billigare? Jag har ju hört att det går..
Är det värt att byta? Funkar den bra?
Hur funkar fjärren, den gamla är ju värdelös.

#717

Postad 18 oktober 2011 - 18:57

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Ja säger du upp abonnemanget och tar ett nytt blir det ngt billigare + att CD måste skicka parabol och installation för 1200:- ingår. Fråga om de tycker det är smart att du gör så istället, borde ge dig 6 fria månader.

#718

Postad 18 oktober 2011 - 21:15

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Ja, åtminståne 3 fria månader borde gå att prata till sig..
Men hur funkar boxen jämfört med 101?
Är den snabbare? funkar fjärren bättre? Hänger den sig mer sällan?
För 101-boxen är ju katastrof!

#719

Postad 19 oktober 2011 - 08:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Simon76, ja på alla punkter.

#720

Postad 19 oktober 2011 - 08:27

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag var lite för snabb i mitt förra inlägg.

I lördags gav boxen upp helt. Den hängde sig när jag "hoppade" bakåt 30 sekunder i inspelat material.
Var tvungen att stänga av med strömbrytaren på sladden och efter det skedde följande:

-b1-
Testing
Initializing
Bild i ca 1 sekund

-b1-
Testing
Initializing
Bild i ca 1 sekund

DL
DL failed

-b1-
Testing
Initializing
Bild i ca 1 sekund

etc. :(

Ny box är på väg. Tur jag hann kolla av det jag spelat in. Nu kör jag med den gamla så länge och den låter som ett tröskverk.

Jag kör också med den gamla i väntan på den nya men jag plockade av överdelen på boxen, lyfte bort fläkten som låg mer eller mindre lös i hörnet på boxen. Kör utan fläkt och överdel så länge och tyst är det. Särkilt tyst eftersom hårdisken inte funkar förstås....Mvh HSE.

#721

Postad 20 oktober 2011 - 04:29

Rolle
  • Rolle
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Canal Digital hær i Norge børjade sælga boxen till kabel TV kunderna i førra veckan.

I dag slæppte de ut katten ur sæcken och upplyste oss om att det finnes inga som helst planer om uppdatering av kabelboxarna till parallella innspelninger.

Åter igjen har man blivit lurad av Anal Digital, finns det øver huvud taget något hopp om bættring, jag tvivlar tyværr på det.

#722

Postad 20 oktober 2011 - 11:58

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Canal Digital hær i Norge børjade sælga boxen till kabel TV kunderna i førra veckan.

I dag slæppte de ut katten ur sæcken och upplyste oss om att det finnes inga som helst planer om uppdatering av kabelboxarna till parallella innspelninger.

Åter igjen har man blivit lurad av Anal Digital, finns det øver huvud taget något hopp om bættring, jag tvivlar tyværr på det.

Det var da et artig skriftspråk du utøver her, Rolle... ^_^
Jeg føler meg helt trygg på at det kommer dual recording oppdatering også til kabelboksen. Men at man p.t. ikke har noen konkrete planer for når det vil komme.

#723

Postad 20 oktober 2011 - 15:01

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Vi har nu använt den nya CD HDBoxen i 14 dagar och vi är helnöjda trots sin svagheter som:
Ej dubbla inspelningar
Startar om ibland vid uppstart "Testing m.m."

Den har en egenhet att det digitala ljudet har en tendens att upphöra vid olika situationer, finns inget mönster!

HDMI ljudet är igång oavsett om förstärkaren får ljud eller inte. Någon som vet vad felet beror på?

I övrigt är vi väldigt nöjda med denna underbara box. Nu kan den bara bli bättre!
Mvh Fredrik

#724

Postad 20 oktober 2011 - 15:53

Rolle
  • Rolle
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Det var da et artig skriftspråk du utøver her, Rolle... ^_^

Ja, så går det när man har bott för länge i Norge och dessutom glömmer och skifta över till svenska tangenter :D

Vi får bara hoppas att uttalelserna i går var kommunikationssvikt och inte sanningen. Jag har dock mina tvivel eftersom sättningen var "Det vil si at det per i dag ikke er planer om å åpne for opptak på to kanaler samtidig på kabel-dekoderen. Dette er ikke en teknisk feil, men et valg som er tatt"

För mig luktar det mer olyckligt misstag än kommunikationssvikt. Vi får hoppas på det bästa, men en sak är säker, vi får inte möjlighet för parallellinnspelningar det närmaste året.

Redigerat av Rolle, 20 oktober 2011 - 15:55.


#725

Postad 22 oktober 2011 - 23:43

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Upplever någon annan liknande problem med ljudet via den optiska som vi gör?
Mvh Fredrik

#726

Postad 23 oktober 2011 - 11:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Hej

Upplever någon annan liknande problem med ljudet via den optiska som vi gör?
Mvh Fredrik

Vill inte minnas att jag läst/hört om några problem med det optiska tidigare i denna tråd.
Vad sker? Indikerar receivern att den tappar dolby, hackar det, tystnar den plötsligt mitt i en fil, saknas ljud vid byte av kanal....ja vad sker?

#727

Postad 23 oktober 2011 - 15:50

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Det som sker är att i början, oftast av inspelade program kommer det inget ljud ur förstärkaren men den visar som att den ska få ljud!

När det väl finns ljud försvinner det inte så det är bara i början av ett program som det inte kommer något ljud, hoppas CD tittar på mitt inlägg!

Fredrik

#728

Postad 24 oktober 2011 - 07:04

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
Det där har nog inget med varken spif eller hdmi att göra.

Jag har samma "problem" och har alltid tolkat det som att boxen inte skickar ut något ljud innan bild- och ljuddatat synkats.
Inget jag egentligen reagerat på, men ibland verkar det ta längre tid än andra gånger att synka datat.

#729

Postad 24 oktober 2011 - 07:59

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
fredehboy, aha, jag trodde du menade att ljudet plötsligt försvann när du tittade på något!
Det där är, som pgu skriver, troligen boxen som först ser till att synka ljud och bild.

Mindre problem minst sagt men visst en liten liten funktionsmiss kan man tycka.
Fundering - olika tid innan ljud kommer om dolby är aktivt eller ej?

#730

Postad 24 oktober 2011 - 13:09

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Det där har nog inget med varken spif eller hdmi att göra.

Jag har samma "problem" och har alltid tolkat det som att boxen inte skickar ut något ljud innan bild- och ljuddatat synkats.
Inget jag egentligen reagerat på, men ibland verkar det ta längre tid än andra gånger att synka datat.

Precis vad jag kommit fram till, skönt att det inte är ett större problem än så!

#731

Postad 24 oktober 2011 - 15:05

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Sanslöst! Jag kommer att vägra koppla in boxen förrän den åtminstone har en ordentlig inspelningsfunktion.

#732

Postad 25 oktober 2011 - 08:33

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Sanslöst! Jag kommer att vägra koppla in boxen förrän den åtminstone har en ordentlig inspelningsfunktion.

Efter att kört med boxen en vecka så är jag faktiskt nöjd! Den är snabb, tyst och hänger sig inte. Att det bara går att spela in ett program i taget är onekligen lite opraktiskt men å andra sidan fungerar inspelningarna hela tiden, med den gamla var det inte alltid så....Så i jämförelse med den Franska boxen är den här utan tvekan ett lyft, det märks att utvecklingen går framåt. Mvh HSE.

#733

Postad 25 oktober 2011 - 08:59

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Det enda problem jag har idag med "baguett-boxen" är fläktljud emellanåt. Annars jar den fungerat bra den senaste tiden. (Nu kommer den väl tok-hänga sig bara för att jag skrev det!) Så jag väntar tills dubbelinspelningen kommer till den nya. Fungerar tvillingkort etc i den nya?

Redigerat av Melmac, 25 oktober 2011 - 09:00.


#734

Postad 25 oktober 2011 - 14:41

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Har kört med boxen sedan igår, och märker att bilden är som om man har 100Hz funktionen på på TV'n. Jag gillar inte 100Hz tekniken, filmer blir så konstiga, som om de är filmade med en hemma-videokamera, gummirörelser liksom. Hatar när det ser ut så, är det någon mer som upplever detta, och är det så att boxen genererar 100Hz, dvs skapar fler bilder än det egentligen är inspelat, för jag vill inte ha bilden på detta vis??

#735

Postad 25 oktober 2011 - 14:56

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Och varför står det "HDCP ?" i displayen på boxen när man byter ingång på TV för att se på sin inkopplade DVD-spelare eller andra digitalbox? Det går inte att byta kanal eller göra någonting med boxen då.
Jag kopplar även den nya boxen med SCART ut, men där får jag inget ljud, bara bild. Med den förra boxen Sagem gck detta bra, för då kunde jag styra TV-bilden till en annan TV-apparat på övervåningen via den utgången, men det verkar inte gå med denna.
(Den här nya boxen har en hel del + mot den gamla, men det ökar med -).

#736

Postad 25 oktober 2011 - 15:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Nicce70: testa en annan upplösning kanske? jag tror inte boxen gör annat än exempelvis ihopflätning och uppskalning.

HDCP - TVn och boxen diskuterar om TVn får visa bilden från boxen. En skitgrej i HDMI-protokollet som boxen inte skulle behöva visa riktigt så ofta som den gör. HDCP-varningen brukar försvinna lika snabbt som den kommit fram vanligen. Hur länge ligger den kvar för dig och vad för TV är det du har? Ja, hur har du det kopplat? HDMI direkt till TVn?


Scart har jag inte testat.

#737

Postad 25 oktober 2011 - 16:45

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Nicce70: testa en annan upplösning kanske? jag tror inte boxen gör annat än exempelvis ihopflätning och uppskalning.

HDCP - TVn och boxen diskuterar om TVn får visa bilden från boxen. En skitgrej i HDMI-protokollet som boxen inte skulle behöva visa riktigt så ofta som den gör. HDCP-varningen brukar försvinna lika snabbt som den kommit fram vanligen. Hur länge ligger den kvar för dig och vad för TV är det du har? Ja, hur har du det kopplat? HDMI direkt till TVn?


Scart har jag inte testat.


Ska prova 720p istället för 1080i, men körde 1080i på den gamla Sagemboxen. Nått lurt verkar det vara. Tittar man i bruksen så står det så här under ordlista:
Frekvens: Definierar antalet cykler per sekund och mäts
i Hz (Hertz). På en vanlig tv uppdateras bilden 50 gånger
per sekund (50 Hz). På en tv med 100 Hz uppdateras bilden
100 gånger per sekund, vilket gör att bilden inte flimrar lika
mycket och blir behagligare att titta på.

Jag ogillar 100Hz, vår TV har det, men jag har stängt av den funktionen. Men när man tittar via denna box så ser man att den verkar uppdatera bilden med 100 hz, även fast TV'n 100Hz är avstängd. Så jag får en känsla av att boxen skickar bilden med 100 hz uppdatering, och det vill jag i så fall kunna stänga av.
Men ska testa med 720p och se hur bilden känns då.
Jag har kopplat HDMI direkt till TV'n, ingång 2, och på ingång 1 har vi Bredbandsbolagets TV-box, och när jag då väljer att gå över till den, så då stannar denna CD-box med texten HDCP? i displayen, va fasen gör den det för? Jag byter ju bara ingång på TV'n till den andra boxen!
Det är en Samsung TV LE40F8.
Sen är scarten kopplat från CD-boxen till vår inspelningsbara DVD-spelare, men där får jag bara bild och inget ljud än så länge.

#738

Postad 25 oktober 2011 - 20:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Nicce70: Om längre HDCP-problem tror jag du kan ta kontakt med CD och se om det inte är något som är fel på din box. Du menar alltså att boxen låser sig i HDCP-läge med en röd ruta på TVn och inget går att göra? Eller blinkar den till?
Och kolla inställningarna i TV, inställningarna för den HDMI-ingången.

#739

Postad 26 oktober 2011 - 06:42

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Nicce70: Om längre HDCP-problem tror jag du kan ta kontakt med CD och se om det inte är något som är fel på din box. Du menar alltså att boxen låser sig i HDCP-läge med en röd ruta på TVn och inget går att göra? Eller blinkar den till?
Och kolla inställningarna i TV, inställningarna för den HDMI-ingången.

Nicce70 sier at han har HDCP? i display når han bytter inngang på sin TV, når han bytter tilbake så forsvinner denne og alt er fint.
Mens han har HDCP? i display (uten bilde på TV) så får han ikke byttet kanal, slik er det for oss alle.
Men min TV har koblingen aktiv selv om jeg bytter inngang, så jeg får ikke HDCP? i display. Det er kun når jeg slår TV helt av at den meldingen kommer.
Panasonic Plasma Tv.

#740

Postad 26 oktober 2011 - 06:52

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
När det gäller HDCP så är det alltså så att boxen kräver godkännande från din TV för att visa bild, det är ju ett skydd som filmbolagen kräver mot piratkopiering, byter du ingång på din TV sänds inte längre godkännandesignalen ut via HDMI kabeln och boxen ger ingen bild längre. Saknar betydelse för mig i alla fall , boxen starta ju att ge bild på 7 sekunder så jag stänger bara av den i sådana lägen. "100 hertz" efekten har jag inte märkt/tänkt på för min del.Mvh HSE.

#741

Postad 26 oktober 2011 - 08:19

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Tjena alla. Jag hade tänkt beställa familjepaketet i morgon här i Varberg. Affären Davids hade en bra deal där de bjöd på 1000kr presentkort och eftersom jag ändå tänkt teckna ett CD-abonnemang så....

Den stora frågan är alltså, ska jag välja den här boxen trots allt?

#742

Postad 26 oktober 2011 - 08:22

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ah, tack DennisTV, nu kopplade jag.
Mmh, så ska givetvis inte boxen bete sig.
Gissar att det är TVn som sparar energi och stänger av den HDMI-ingången när den inte behövs, fast det ska inte få boxen att låsa sig.
Låser den sig helt? Spelar den in program exempelvis HDCP-varning till trots?

Eucharist? Trots allt?
Vad väljer du emellan?

#743

Postad 26 oktober 2011 - 08:44

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Ah, tack DennisTV, nu kopplade jag.
Mmh, så ska givetvis inte boxen bete sig.
Gissar att det är TVn som sparar energi och stänger av den HDMI-ingången när den inte behövs, fast det ska inte få boxen att låsa sig.
Låser den sig helt? Spelar den in program exempelvis HDCP-varning till trots?

Den spelar in, men behandlar inte några kommandon från fjärren. Det verkar enbart ha med "användargränssnitten" att göra, dvs bild och kommandon från fjärren.

När jag byter kanal på min tv så får jag inte detta problem (pioneer G8-plasma), men när jag byter hdmi-källa i receivern så blir det ett felmeddelande från boxen (DHCP?).
Tycker att boxen inte ska hamna i det läget om det inte är någon kommunikation på hdmi-porten.
Däremot om boxen kommunicerar med en icke godkänd enhet så ska det naturligtvis visas.

#744

Postad 26 oktober 2011 - 09:50

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Ah, tack DennisTV, nu kopplade jag.
Mmh, så ska givetvis inte boxen bete sig.
Gissar att det är TVn som sparar energi och stänger av den HDMI-ingången när den inte behövs, fast det ska inte få boxen att låsa sig.
Låser den sig helt? Spelar den in program exempelvis HDCP-varning till trots?

Eucharist? Trots allt?
Vad väljer du emellan?


Trots allt, ja med det menade jag trots alla högljudda problem som växer på detta forum. Pratade m säljaren på Davids som var deras "Cd-expert" och han hade enbart haft boxen i 2 veckor men inte upplevt några problem som beskrivs här och sa att CD "skämdes" över det faktum att man inte kunde spela in två kanaler samtidigt men att det skulle ordnas i januari (?) - antagligen bara lösa rykten så klart.

Jag menar också, man kan ju i CDs erbjudande välja en annan billigare inspelningsbar box från Sagem - men den verkar ju ratas här ännu värre än ADBn.

Ska jag överhuvudtaget välja CD om jag säger så då? Ska jag välja Boxer och ta deras Humax box istället, är typ familjepaketet jag är ute efter och anser att CD har en bättre deal än boxer på de kanaler jag vill åt.

#745

Postad 26 oktober 2011 - 10:07

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0


Trots allt, ja med det menade jag trots alla högljudda problem som växer på detta forum. Pratade m säljaren på Davids som var deras "Cd-expert" och han hade enbart haft boxen i 2 veckor men inte upplevt några problem som beskrivs här och sa att CD "skämdes" över det faktum att man inte kunde spela in två kanaler samtidigt men att det skulle ordnas i januari (?) - antagligen bara lösa rykten så klart.

Jag menar också, man kan ju i CDs erbjudande välja en annan billigare inspelningsbar box från Sagem - men den verkar ju ratas här ännu värre än ADBn.

Ska jag överhuvudtaget välja CD om jag säger så då? Ska jag välja Boxer och ta deras Humax box istället, är typ familjepaketet jag är ute efter och anser att CD har en bättre deal än boxer på de kanaler jag vill åt.

Sagem ska du definitivt inte välja, gammal box med mycket problem. Bytte från den till denna boxen för nån månad sen och det är en klar förbättring även om jag inte skulle kalla den klockren. Men de problem som uppstår är oftast inte kritiska och de händer mer sällan än på Sagem.

Jag var väldigt nära att byta till Boxer när min bindning gick ut men efter mycket om och men valde jag ändå att stanna kvar och gå över till ADB-boxen. Det som främst gjorde Boxer till ett hett alternativ var 1-5 i HD och möjligheten att ta med boxen till sommarstuga/båt/husvagn/husbil eller vad man nu har, men jag stannade som sagt kvar till slut och är betydligt mer nöjd nu än under de två år jag hade Sagem-skiten.

#746

Postad 26 oktober 2011 - 11:58

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Tjena alla. Jag hade tänkt beställa familjepaketet i morgon här i Varberg. Affären Davids hade en bra deal där de bjöd på 1000kr presentkort och eftersom jag ändå tänkt teckna ett CD-abonnemang så....

Den stora frågan är alltså, ska jag välja den här boxen trots allt?

Den här boxen funkar i varje fall för mig utan några problem. Jag kör med HDMI kabeln direkt till TV, övriga enheter som Blue-Ray går via HK förstärkaren men jag vill inte ha den dragandes 100w varje gång vi ser på TV jag nöjer mig med att köra ljudet via den vid program där det lönar sig. Boxen fungerar som sagtbra, tyst, snabbt och är lättandvänd för alla i hushållet. Ingendera gäller för den gamla nu billiga boxen, två inspelningar samtidigt och faktiskt bra bildkvalite är det enda som talar för den, möjligen priset nu då eftersom jag antar att de rear ut den nu.MVh HSE.

#747

Postad 26 oktober 2011 - 12:42

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
En sak jag märkt som kanske vart uppe i tråden innan e det här med att inspelningar stoppar. Om kl tex är 19.55 och jag vill spela in ett program som börjar kl 20 så brukar man ju bara behöva klicka på rec så börjar den spela in och gör så till man stoppar den. Men med denna boxen så stannar inspelningen när kl blir 20, alltså när nuvarande program är slut. Trodde första gångerna det hände att det var en tillfällighet men testade några gånger till och de blev likadant hela tiden. Så de e bara epg-inspelningar som gäller med denna box.

#748

Postad 26 oktober 2011 - 13:00

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
Ja, det stämmer.

Trycker du på rec när du tittar på ett program så spelas enbart det programmet in.
Säg att du zappar in och börjar se ett program när det startat, säg 5 minuter, innan och du sedan ser till det är kanske en kvart kvar. Om du då trycker på REC så sparas allt från det att du zappade in till den kanalen fram till att aktuellt program tar slut.
Vill du sedan fortsätta spela in efter måste du programmera timern, antingen via epg eller med specifik tid.

Tycker faktiskt om den funktionen. Väldigt lätt att "spela in resten" om man måste iväg och om man sett något väldigt bra och bestämmer sig för att spara hela programmet så går det också.
Tror till och med att det går med alla program som finns i TS-bufferten, dvs om man backar till någon punkt i programmet innan och trycker REC så sparas det programmet på disken.

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 26 oktober 2011 - 13:00.


#749

Postad 26 oktober 2011 - 13:00

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Nejdå Zitzo.

Ett tryck på inspelning: Boxen spelar in nuvarande program (enligt EPG). Det som finns i buffert samt det som är kvar av det
Två tryck på inspelning: Dialog, ändra inspelning kommer upp. Där kan du välja att ställa in när den ska sluta.

någon spela in från nu och tillsvidare har jag däremot inte hittat.

#750

Postad 26 oktober 2011 - 14:17

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Tack till er som gett mig lite bättre självförtroende att beställa den här boxen i morgon nu då :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.