Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Framtidens bio, hur vill ni ha den?

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 juni 2014 - 07:47

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Jag och några vänner diskuterade bio häromdagen och rätt mycket om varför det var så längesedan vi gick på bio och såg film och vi började då även diskutera vad som skulle kunna få oss att börja se film på bio igen.

Först anledningarna till varför, pris, det är på tok för dyrt för vad man får i upplevelse.
120:- för 1½-2h underhållning (förhoppningsvis) i en gigantisk sal fullt med människor som pillar på mobiltelefoner, prasslar med påsar, pratar högt med varandra och många fler störningsmoment.

Lösningen som skulle göra att vi skulle komma tillbaka, som vi kom fram till, är relativt enkel, istället för dessa gigantiska salar som finns nu så skall det vara mer personligt och mer frihet. Istället för 1 sal för 500 personer så ha 10 mindre salar för runt 20 personer i slutna sällskap där man i förväg bokar en sal och väljer film, allt från klassiker till de senaste filmerna samt ha fullständiga rättigheter och godis, snacks och pizzaslices.

Ge oss som vill se film en mer exklusiv upplevelse.

Självklart så skall det finnas även lite större salar för matiné och "barnfilmer".

Vi kom fram till att vi skulle utan omsvep betala 200:- för en fillmupplevelse i en sådan mindre exklusivare sal som jag skrev om.

Givetvis så skall dessa salar inte ha skräp som 3D.

Hur vill ni att framtidens bio skall vara?

#2

Postad 30 juni 2014 - 10:33

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
När jag började gå på Bio under 90 talet så var det en upplevelse! Fast det kanske satt 300+ i salen, men saken var den att nästan INGEN hade mobiltelefon på sig och satt och pillade på den. Respekten var högre för sin omgivning, folk satt tysta och tittade på filmen.

Senare under åren som gick i takt med mobilernas expansion så blev det tyvärr bara värre! Man såg displayer som lös i salen runtom en. Någons mobil låg och ringde/vibrerade.. några satt mest och diskuterade lördagens fest etc. DÄR tröttnade jag!

Så senaste filmen jag såg på Bio var Avatar (2009) och då var det i en sal med kanske 100+ men även där satt några o lekte med sina telefoner.

SÅ mitt önskemål till framtidens bio är att folk hittar respekten igen och stänger av sina telefoner för de där 95 minuterna som kan tänkas vara.

Det där med mindre salar finns ju i praktiken redan idag i form av VIP salonger. Så det är inget direkt nytt koncept! :)

#3

Postad 30 juni 2014 - 11:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Lägre pris är nummer ett för mig. 150 spänn för en biljett som Transformers 4 kostar är inte ok. 165 ink 3d glasögon. Helt sjukt. Med tanke på att jag har bättre bild hemma så känns det väldigt ovärt. Väntar tills jag kan se dem hemma istället.

Redigerat av Unregistereddc471864, 30 juni 2014 - 11:23.


#4

Postad 30 juni 2014 - 11:27

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Mer komfort och benutrymme. Större dukar generellt. Bättre ljud och bild.
Att bara folk som kan uppföra sig får komma in ;)

Men värst för mig är benen. Jag får kramp i mina lår när jag sitter på en normal bio. Det gör på vissa långa filmer (typ sagan om ringen) så ont i slutet att jag inte kan fokusera på filmen.

#5

Postad 30 juni 2014 - 11:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 4
Det finns inget inom rimlighetens gräns som kan få mig att vilja gå på vanlig bio. Mat och dryck som folk föreslår skulle bara förstöra upplevelsen ännu mer. Jag avskyr att höra andra käka och dricka när jag går på bio.
Priset avskräcker mig inte. Det som avskräcker mig är de andra biobesökarna och obekväma stolar samt ofta dålig bild och undermåligt ljud.

#6

Postad 30 juni 2014 - 12:13

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 1
Jepp bio idag är för lägsta gemensamma nämnaren. Good enough verkar vara deras mått med medioker bild och ljud som ofta är på tok för högt. Vanliga svenssons bryr sig inte ändå.

#7

Postad 30 juni 2014 - 12:50

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Var på nya X-men filmen igår och jag och kompisen var helt själva i salen.
Vi kunde slänga upp benen på stolarna framför och verkligen softa. (givetvis utan skor)
Satt faktiskt och funderade på vad dom måste göra för att göra bio besöken mer attraktiva.

Och är inne på både TS och hassesolo´s linje.

#8

Postad 30 juni 2014 - 13:11

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Tycker att sf eller svensk bio generellt har mycket att lära om komfort och upplevelse.

Är i Thailand nu med min bror och vi har sett 6,st filmer i olika salonger och komfort och upplevelse är mycket bättre här. Speciellt priserna är bättre här men mycket har ju att göra med att beskattning och moms m.m är olika.

66,kr för två stora drycker och två gigantiska popcorn där det erbjuds olika smaker. Priset för biljett beror på hur bra sittplatser man vill ha eller vilken typ av bio 4dx / Atmos / Imax eller vanlig. Allt mellan vanliga säten som i Sverige till större och större med recliner funktion och vip får man en 2,sits soffa med recliner m.m

Ena salongen First class cirka 149,kr
Bjuds på drink, valfri kaffe eller tee. En mindre buffé av mat samt popcorn och valfri läsk med gratis refill. Dom bär in dryck och popcorn, ser till att man har filt och att stolen fungerar. Alla har en fjärrkontroll som man styr rygg och fotstöd med. Allting är väldigt rent och fint och inga mobiler i salongen eller prat.

#9

Postad 30 juni 2014 - 14:12

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 3
Kan tycka att det här med allt negativt om biobesök är överdrivet - alla har givetvis rätt till sin åsikt. Men det är väldigt sällan jag är på någon föreställning där jag anser att jag blir så pass störd att upplevelsen är förstörd, har hänt att jag talat om för personer att jag önskar dom kunde prata mindre under filmen - vilket oftast räcker. "Vill jag ha kommentarer hade jag valt att titta på sport"

Att ljud och bild upplevs bättre hemma från entusiaster som oss här på forumet må ju vara en sak, men det är ju en helt annan grej att uppleva en bild som är 14x6m än det man får hemma. Visst, föredrar man Ultra Pixel Plus deluxe-behandling av bilden upplever man nog bilden ha för mycket grain - så som filmskaparna vill att de ska se ut. Beror så klart på vilken salong man besöker.
Väljer man en någorlunda modern salong får man för det mesta bra ljud, visst kan det skilja och vara lite väl skränigt ibland - då får man påpeka det för personalen, så brukar det problemet lösas.

Att det är dyrt måste sättas i perspektiv, det är ju självklart att man skulle kunna önska att det vore billigare, men så farligt tycker jag inte att det är. Att betala lite över 200:- för att se Hobbit i 3D på stor duk/ljud i reclinerfotölj tycker jag är helt okej. Kan man betala 40-50:- för att få se en film streamad över nätet så är ju en biobiljett ett kap. Jämför vad en konsertbiljett kostar, fotbollsbiljett eller något annat i nöjesväg. Att jämföra biljettpriser i Sverige jämfört med ett u-land känns irrelevant. Sen kan man ju undra över hur det kan vara samma pris i en salong som Rigoletto 1 och i en liten salong med 40 stolar i någon galleria någonstans i Sverige. Filosoferar vi vidare kan man undra vad en biljett skulle kosta om vi inte behövde se reklamen innan, för det är väl så att reklamen existerar på SF för att de drar in annonsintäkter och subventionerar biljettpriset?

Ser fram emot den kommande IMAX-salongen i Stockholm - och då bor jag inte ens i Stockholm.

För visst är det så ändå att jag väljer att inte se en film på bio här i stan om den inte går upp i största salongen, är jag tillräckligt intresserad, lurar jag med mig folk och åker till Stockholm.

#10

Postad 30 juni 2014 - 15:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
Angående bild. Det största problemet brukar vara att bilden inte är i fokus. Har hänt mig flera gånger.
Angående ljudet så saknas ju alltid riktigt låga frekvenser och volymen är ofta fel mot vad man önskar.
Enda anledningen att gå på bio är social, tex om ens barn vill se nya Disneyfilmen.

Redigerat av hassesolo, 30 juni 2014 - 15:40.


#11

Postad 30 juni 2014 - 16:10

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Jag ser fram emot hösten 2015 då öppnar köpcentret the mall of scandinavia i nya arenastaden i solna, Stockholm: http://www.mallofsca...W/do/centre/hem


:wub:
"Nordens första kommersiella IMAX-biograf till Mall of Scandinavia Under hösten 2015 öppnar SF Bio Nordens första kommersiella IMAX-biograf i Mall of Scandinavia. Filmstaden Scandinavia kommer att innehålla 15 salonger varav en IMAX-utrustad. IMAX är en innovation som genom kombinationen av programvara, arkitektur och utrustning skapar en upplevelse som tar biobesöket till en helt ny dimension. En IMAX-biograf kompletterar det starka shopping och dining-utbudet och går helt i linje med Mall of Scandinavias fokus på exceptionell kvalitet och design.



-En biograf av högsta kvalitet och med den senaste tekniken är helt rätt för Mall of Scandinavia. En nöjessatsning av den kalibern kommer att dra stora mängder besökare och gynna restaurangerna oerhört. Lars-Åke Tollemark, Regional Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco

-Vi har sett tillväxten av IMAX i Europa och dess popularitet och vi tror att tiden är rätt at göra IMAX till en viktig del av vår satsning på biografupplevelsen. En IMAX-biograf kommer att bli en helt ny attraktion i vår nya Filmstad där de stora filmerna kommer att ha premiär, säger Jan Bernhardsson, President och CEO i Nordic Cinema Group som består av bl.a. SF Bio i Sverige.

Filmstaden Scandinavia kommer att bestå av:

*11 salonger anpassade till en stor publik med norra Europas största dukar. Denna anläggning kommer att ha Nordens största filmduk och över 1 800 fåtöljer. Den största salongen kommer att byggas som en IMAX-biograf med ca 500 fåtöljer.

*En lyxbiograf med fyra VIP-salonger byggs i en separat del med en exklusiv restaurang och bar med möjlighet att äta och dricka i anslutning till filmen."



Källa: http://www.mallofsca...bail_140519.pdf

#12

Postad 30 juni 2014 - 17:59

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 898 inlägg
  • 0
Omnimax. De flesta har inte kupoler hemma så de kan köra omnimax.

Annars så måste de ju sänka priserna för de erbjuder ju inte något extra bortsett från 3D vilket är det enda som drar till bio.

#13

Postad 30 juni 2014 - 18:48

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 5
Thailand är inte ett U-land utan ett industrisamhälle som många gånger är före nordiska länder med teknik och speciellt bio.
Samma med priserna och vad som erbjuds i Kina/Japan/Sydkorea m.m om man jämför mot Sverige. Och detta vet jag själv för jag har rest till alla områden själv och sett på bio. Dom tar till ny teknik väldigt fort och anpassar biografer.

#14

Postad 02 juli 2014 - 08:08

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Det jag stör mig på är i första hand folk som inte har vett och kan sköta sig under filmen. Pratar högt leker med mobilen kastar popcorn lyser med laserpekare mm. Nej inför lite tuffare "regler" och en biografvakt (skulle kunna ta det jobbet själv)
som helt enkelt kastar ut störande objekt.

Men visst gillar jag att gå på bio det är mäktigt med så stor bild och kan vara trevligt med så mycket folk oxå.

Priset det kan jag leva med,man får inte mycket för 200kr idag. Om jag skulle kunna lämna tillbaka alla filmer jag köpt
som var riktigt dåliga, så skulle jag för de pengarna kunna gå på bio så jag blev nöjd resten av livet...

#15

Postad 02 juli 2014 - 08:23

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Thailand är inte ett U-land utan ett industrisamhälle som många gånger är före nordiska länder med teknik och speciellt bio.
Samma med priserna och vad som erbjuds i Kina/Japan/Sydkorea m.m om man jämför mot Sverige. Och detta vet jag själv för jag har rest till alla områden själv och sett på bio. Dom tar till ny teknik väldigt fort och anpassar biografer.


Den allmäna prisnivån är ju dock 1/5 av sveriges, så din lyxbiljett för 149 kr skulle kosta ungefär 750 kr här hemma.

#16

Postad 03 juli 2014 - 20:33

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Den allmäna prisnivån är ju dock 1/5 av sveriges, så din lyxbiljett för 149 kr skulle kosta ungefär 750 kr här hemma.


Därför jag skrev att beskattning och moms är olika. Men det visar också vilka skillnader det finns mellan olika länder.
Sverige som många tycker är så i framkant och bla.bla känns så gammalt när man jämför med många andra länder när det gäller att ta till ny teknik och uppdatera och förbättra.

Jag går på mycket bio i Sverige också men det är rätt då dyrt faktiskt tycker jag.

Men detta med att folk låter mycket är störiga m.m på biografer i Sverige är helt enkelt att det saknas folkvett och saknar respekt för andra. Aldrig haft dessa problem heller i dessa asiatiska länder.

Så man börjar undra vad det är för fel på så många medmänniskor i detta land.

Tyvärr så tycker jag bio är skit i Sverige nu efter ha upplevt bio i dessa asiatiska länder.

Sitter och skriver på mobilen.

Redigerat av Camridge, 03 juli 2014 - 20:33.


#17

Postad 04 juli 2014 - 01:21

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Min dröm bio är en lagom stor salong 70-80 pers med sköna stolar och givetvis underbart bra ljud och bra bild.
Inga såna billiga skit stolar som dom alltid kör med nu som man har träsmak i röven av efter 30min.
Och i salongen ska finnas bio ninjor som kör ut störande folk som inte kan ge fan i mobilen.
Godis prassel och nån som viskar nått till kompisen brevid har jag inte så ont av.

#18

Postad 04 juli 2014 - 02:36

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 898 inlägg
  • 0
Har inte alla biografer störsändare numera som stör ut telefoner? Här i stan hade de förut en anställd som före filmen informerade om telefoner men nu har de störsändare i stället.

#19

Postad 04 juli 2014 - 06:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Kan tycka att det här med allt negativt om biobesök är överdrivet - alla har givetvis rätt till sin åsikt. Men det är väldigt sällan jag är på någon föreställning där jag anser att jag blir så pass störd att upplevelsen är förstörd, har hänt att jag talat om för personer att jag önskar dom kunde prata mindre under filmen - vilket oftast räcker. "Vill jag ha kommentarer hade jag valt att titta på sport"

Att ljud och bild upplevs bättre hemma från entusiaster som oss här på forumet må ju vara en sak, men det är ju en helt annan grej att uppleva en bild som är 14x6m än det man får hemma. Visst, föredrar man Ultra Pixel Plus deluxe-behandling av bilden upplever man nog bilden ha för mycket grain - så som filmskaparna vill att de ska se ut. Beror så klart på vilken salong man besöker.
Väljer man en någorlunda modern salong får man för det mesta bra ljud, visst kan det skilja och vara lite väl skränigt ibland - då får man påpeka det för personalen, så brukar det problemet lösas.

Det är alltid någon som kollar mobilen, för väsen eller stör på något annat sätt när jag varit på bio. Sen har jag svårt att förstå vad som skulle göra en stor bioduk bättre än en vanlig duk hemma. Det som spelar roll är ju betraktningsvinklen. Sen är ljudet verkligen under all kritik.

#20

Postad 04 juli 2014 - 07:11

Unregistered055e1f21
  • Unregistered055e1f21
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 3
Både jag och min fru har slutat med att gå på biograf finns ingen disciplin alls vad har hänt med uppfostran?

Så vi struntar helt och köper filmerna på bd och ser hemma vi får vänta lite mer före vi får se dom nya men det är de värt.
Soffläge med popcorn och trevligt sällskap slår utebion alla dagar nu sedan man kommit in i nya lyan.

#21

Postad 04 juli 2014 - 09:00

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Det jag stör mig på är i första hand folk som inte har vett och kan sköta sig under filmen. Pratar högt leker med mobilen kastar popcorn lyser med laserpekare mm. Nej inför lite tuffare "regler" och en biografvakt (skulle kunna ta det jobbet själv)
som helt enkelt kastar ut störande objekt.


Ajaj, så kan man inte göra i Sverige år 2014. Människor blir kränkta då förstår du väl? Det blir rubriker i kvällspressen och anmälningar till JämO, och den "publiciteten" vill man inte ha som biografägare.
Att bete sig precis som man vill, så längde det inte bryter mot lagen, är faktiskt en mänsklig rättighet för oss som bara har i-landsproblem i övrigt...

;)

#22

Postad 04 juli 2014 - 09:09

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
http://www.sydsvensk...a-hotas-pa-bio/

Apropå hur man beter sig i Sverige

Redigerat av Johan_i_burken, 04 juli 2014 - 09:10.


#23

Postad 04 juli 2014 - 09:17

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Jag skall säga direkt, jag går sällan på bio nuförtiden och när jag gör det är det sällan blockbusters utan filmer som intresserar mig. I år har jag gått på The Grand Budapest Hotel, Inside Llewyn Davis, American Hustle. Kanske var det filmerna, kanske var det att det inte var på premiären, kanske var det att medelåldern var högre, att jag gillar att sitta långt fram. Men inget av det som beskrevs ovan känner jag igen mig i, ingen som satt och kolla mobiltelefonen under filmen, ingen som lekte med laserpekare, ingen som prasslade överdrivet med påsar. Jag hade tre bra biobesök utan särskilt mycket strul.

Med det sagt. För mig är bio en social upplevelse. Jag går på bio när jag går på dejt eller träffar en vän. Sedan går man ut och tar en öl och diskuterar filmen. Merparten av film avnjuter jag hemma.

#24

Postad 07 juli 2014 - 22:19

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Ajaj, så kan man inte göra i Sverige år 2014. Människor blir kränkta då förstår du väl? Det blir rubriker i kvällspressen och anmälningar till JämO, och den "publiciteten" vill man inte ha som biografägare.
Att bete sig precis som man vill, så längde det inte bryter mot lagen, är faktiskt en mänsklig rättighet för oss som bara har i-landsproblem i övrigt...

;)



Haha ja tyvärr har du helt rätt....

#25

Postad 20 juli 2014 - 19:41

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Jag tycker det är synd att SF inte gör en digital tjänst där man kan streama aktuella filmer som de kanske inte vill visa i salonger men har tillfälle att erbjuda en stor massa. Snowpiercer tex är ett bra exempel på film där distrubitören inte förstår vad de gör och som inte går på bio, i alla fall inte här, Den skulle jag lätt kunna betala säg 200kr för att strema till min hemmabio, Nu går väl de mesta filmer samtidigt runt om i landet, men förr tex för de som bor på landsbygden fick vänta på att stortstadskopiorna från biograferna skulle visas runt om i landet och sedan visas 3-4 månader senare i deras biografer.

Jag tror att om det finns en laglig tjänst som skulle kunna erbjuda filmer samtidigt som de har premiär på biograferna så tror jag säkert att många skulle skita i att ladda hem. Speciellt om det är en 1080p stream med 5.1 ljud minst.

Det är ju inte omöjligt att genomföra, handlar bara om vilja och där har ju filmindustrin visat innan att de inte riktigt hänger med. Så om SF skulle lansera en "SF Play" tjänst med HD stream på nya filmer med en "pass" lösning, dvs se hur mycket man vill för x antal kronor så skulle jag bli kund direkt. Det är även en utmärkt plattform för dem att erbjuda sina gamla filmer på, för 49kr/mån tex så skulle alla deras gamla egenproducerade filmer kunna vara tillgängliga och sen en premium "Cinema" lösning för 499kr/mån samtidigt en PPV lösning med tex 199.-/film. Tror detta skulle vara mest intressant för den stora massan som inte besöker biosalongerna idag. Men även för oss som sitter med helt ok hemmabio lösningar hemma och älskar att se på film.

Men nu går jag på rätt mycket film på bio faktiskt, säkert 1-2ggr/månad minst. Enda jag klagar på när det gäller Filmstaden hos oss är att det är för trångt arm-utrymme i vissa salonger och de hutlöst dyra priserna på allt. Som tur är så finns det rabattkort som gäller mån-torsdag och ger halva priset på biljetterna (tyvärr gäller de inte 3D, borde vara halva priset + tillägget för 3d i alla fall)

#26

Postad 20 juli 2014 - 20:03

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Jag tycker att det saknas respekt för detta lite varstans nuförtiden. Ingen som lyssnar längre vad man har att säga var det än är någonstans. Det känns som folk har blivit mer eller mindre paralyserade vid sina mobiler. Folk skulle inte ens märka om det föll ner en bomb från himlen, så känner jag iaf. Har nu satt upp en förbuds skylt på min dörr som talar om att det är förbjudet att leka med mobilen hemma hos mig. Någonstans måste man dra gränsen. Tycker inte det är ok längre. Det borde man även göra på andra ställen som tex bion. Tycker nästan det är lite tragiskt. Folk går ju till och med ut i gatan nuförtiden och blir ihjälkörda av en enda anledning, att man inte kan släppa ögonen från den där förb....ade skärmen ******

När jag började gå på Bio under 90 talet så var det en upplevelse! Fast det kanske satt 300+ i salen, men saken var den att nästan INGEN hade mobiltelefon på sig och satt och pillade på den. Respekten var högre för sin omgivning, folk satt tysta och tittade på filmen.

Senare under åren som gick i takt med mobilernas expansion så blev det tyvärr bara värre! Man såg displayer som lös i salen runtom en. Någons mobil låg och ringde/vibrerade.. några satt mest och diskuterade lördagens fest etc. DÄR tröttnade jag!

Så senaste filmen jag såg på Bio var Avatar (2009) och då var det i en sal med kanske 100+ men även där satt några o lekte med sina telefoner.

SÅ mitt önskemål till framtidens bio är att folk hittar respekten igen och stänger av sina telefoner för de där 95 minuterna som kan tänkas vara.

Det där med mindre salar finns ju i praktiken redan idag i form av VIP salonger. Så det är inget direkt nytt koncept! :)



#27

Postad 21 juli 2014 - 07:49

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Det enda som gjort att jag minskat på biobesöken är införandet av 3D. Då jag inte ser 3D-effekterna så förstör det helt upplevelsen (jag ser dock effekten på IMAX). Bilden ser ut som en dålig VHS-kopia. Tyvärr kommer de flesta filmer jag vill se på bio i just 3D och i Örebro kommer inte alltid filmen i 2D.

Att folk inte kan sköta sig stör jag mig inte lika mycket på då jag är extremt bra på att koppla bort störningsmoment. När jag var barn så kunde jag sitta i ett klassrum i kaos och läsa en bok utan att märka av omgivningen.

Dock har jag faktiskt lämnat en biograf en gång och det var i Indien. Folk lekte med ringsignalerna på sina mobiler så att det överröstade filmen. Flera satt och pratade i sina mobiler filmen igenom.

#28

Postad 27 juli 2014 - 18:28

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0
Det jag skulle vilja ha är bättre kvalitet. Om jag går här i Linköping ser duken smutsig ut.

#29

Postad 28 juli 2014 - 00:33

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Aktiv 3D på IMAX, istället för passiv. 4k-upplösningen halveras vid användande av passiv 3D vilket inte alls ser så bra ut på en duk av IMAX-storlek, oavsett hur långt bak man sitter. Såg Pacific Rim på BFI i London och det var minsann ingen vacker syn, **** vad suddigt.

#30

Postad 16 augusti 2014 - 18:19

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Vad skulle få mig att se mer film på bio?

Jag ser redan ganska mycket men mer tid skulle underlätta. Min begränsning ligger ofta i att hinna med allt.

Man pratar ofta om priset, men är det så väldigt "dyrt"? En öl på krogen, eller en lunch ute, vad kostar det? Det jag hört är att SF tjänar väldigt lite på att visa film, pengarna ligger i allt sälja popcorn och cola. Tyvärr så har jag hört det från ganska bra källor.

Vad kostar det att se film hemma? Först filmen (för det finns väl inga snyltare i forumet :) ), sedan hårdvaran som man ju vill uppgradera ibland. Det är ju inte gratis det heller. Sedan beror det ju på hur man räknar "biljettpriser" hemma :) . En stor familj får ju lite annan ekonomi på det hela än en liten familj.

Ljud och bild ofta bättre hemma men jag lär inte sluta gå på bio lika lite som jag slutar gå på konserter. Jämförelsen haltar på många sätt men jag vill ha båda alternativen
Pratig publik finns men den kan man ofta undvika. Jag går inte på kioskvältare på fredag eller lördag kväll. Jag brukar se ett gäng filmer på GIFF, där är publiken oftast tyst. Faktum är att pratig publik är inte ett stort problem för mig. Jag brukar säga till och oftast blir det tyst då.

3D, ibland tillför det något men ofta ger det mig inget. En dålig story blir inte sevärd med 3D effekter men en bra story kan förstöras av dåliga effekter. Jag har sett båda delarna.

Det jag skulle vilja se i framtiden är faktiskt bättre original stories. Det verkar som man hellre satsar på en uppföljare än att hitta på något nytt. Jag saknar lite mod hos filmskaparna, våga vara originell. Att göra något udda kan bli skit, men det kan också bli bra. The Matrix, vem var beredd på den historien? Det finns många exempel på både succé och fiasko.

#31

Postad 16 augusti 2014 - 18:32

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 1
Jag snitta väl bio 1 gång i månaden i en 50k stad. Här är problemet Svensk Bio som ej har sf-poäng system. De erbjuder ett rabattkort som vi brukar nyttja. 40kr för halva pris på 4 besök mån-tors ej 3D. Ofta är det 5-50 besökare en vardag i största salen 210 platser. Helgerna är det ofta fullsatt och det undviker jag gärna. Går aldrig på bio om jag inte kan sitta på de ca 10-15 platser jag anser är bra. Har ingen förståelse för folk som betalar för att sitta på nån kant eller längst fram.

Jag vill ha mer jippon som i storstäderna, midnatts visningar för dyrare peng inkl kanske tshirt/krims krams. Saker som drickahållare i varje stol (som ej de nya sofforna har på min biograf)

Annars så tycker jag fortfarande är en trevlig underhållning.



#32

Postad 16 augusti 2014 - 18:42

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Jag skulle gå på bio om jag fick en privat salong och kan ställa in ljud och bild själv.

#33

Postad 16 augusti 2014 - 22:41

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 1

Har ingen förståelse för folk som betalar för att sitta på nån kant eller längst fram.


Enkelt. Har man problem med knäna så går det inte att sitta i mitten. Då krävs en plats på kanten för att kunna sträcka ut. Alternativt om det finns platser med extra benutrymme.

#34

Postad 16 augusti 2014 - 22:43

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Enkelt. Har man problem med knäna så går det inte att sitta i mitten. Då krävs en plats på kanten för att kunna sträcka ut. Alternativt om det finns platser med extra benutrymme.


Det får väl klassas som ett undantagsfall? :-)

#35

Postad 16 augusti 2014 - 22:51

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Det får väl klassas som ett undantagsfall? :-)


Jo kanske det. En vanligare anledning är nog att man inte vill tampas med okända människor om armstödet. Är man bredaxlad blir detta ett ännu större problem. Jag får t.ex. antingen dominera ut grannen totalt eller hänga över på min frus sida och då sitter man rätt obekvämt. Både knä och axelbredd är ett problem för mig så jag sitter nästan alltid på kanten.

Edit: Nämner det bara för att ge förståelse. Alla är inte skapta på samma sätt och att sitta i sweet spot är inte värt särskilt mycket om man sitter obekvämt. Dock sätter jag mig aldrig längst fram. Har gjort det en gång och kommer inte göra det igen.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 16 augusti 2014 - 22:58.


#36

Postad 17 augusti 2014 - 02:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 1
Jag har funderat och dragit följande slutsats:

Hemma.

#37

Postad 17 augusti 2014 - 10:04

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0


Det har jag full förståelse för. Större städer har väl fler möjligheter till större benutrymme och ibland även vip rum. Men ofta finns ej de möjligheterna dock för gemene man

#38

Postad 17 augusti 2014 - 13:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det får väl klassas som ett undantagsfall? :-)

Är man närmare 2 m lång så är benutrymmet värt en del. Jag sitter antingen långt bak på kanten eller på en plats med extra benutrymmet (typ plusstol).

Sedan är nog definitionen på "dålig plats" väldigt varierande. För en del så är "sweet spot" väldigt viktigt och ser man filmer med fokus på effekter så kan det ju bli så. Men om det handlar om att en dialog skall gå fram så spelar det kanske mindre roll. Jag bor i Göteborg så jag kan ibland välja de största salongerna på Bergakungen för den typen av film där effekterna spelar en stor roll.

#39

Postad 14 september 2014 - 20:25

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Jag ser fram emot hösten 2015 då öppnar köpcentret the mall of scandinavia i nya arenastaden i solna, Stockholm: http://www.mallofsca...W/do/centre/hem


:wub:
"Nordens första kommersiella IMAX-biograf till Mall of Scandinavia Under hösten 2015 öppnar SF Bio Nordens första kommersiella IMAX-biograf i Mall of Scandinavia. Filmstaden Scandinavia kommer att innehålla 15 salonger varav en IMAX-utrustad. IMAX är en innovation som genom kombinationen av programvara, arkitektur och utrustning skapar en upplevelse som tar biobesöket till en helt ny dimension. En IMAX-biograf kompletterar det starka shopping och dining-utbudet och går helt i linje med Mall of Scandinavias fokus på exceptionell kvalitet och design.



-En biograf av högsta kvalitet och med den senaste tekniken är helt rätt för Mall of Scandinavia. En nöjessatsning av den kalibern kommer att dra stora mängder besökare och gynna restaurangerna oerhört. Lars-Åke Tollemark, Regional Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco

-Vi har sett tillväxten av IMAX i Europa och dess popularitet och vi tror att tiden är rätt at göra IMAX till en viktig del av vår satsning på biografupplevelsen. En IMAX-biograf kommer att bli en helt ny attraktion i vår nya Filmstad där de stora filmerna kommer att ha premiär, säger Jan Bernhardsson, President och CEO i Nordic Cinema Group som består av bl.a. SF Bio i Sverige.

Filmstaden Scandinavia kommer att bestå av:

*11 salonger anpassade till en stor publik med norra Europas största dukar. Denna anläggning kommer att ha Nordens största filmduk och över 1 800 fåtöljer. Den största salongen kommer att byggas som en IMAX-biograf med ca 500 fåtöljer.

*En lyxbiograf med fyra VIP-salonger byggs i en separat del med en exklusiv restaurang och bar med möjlighet att äta och dricka i anslutning till filmen."



Källa: http://www.mallofsca...bail_140519.pdf


Är det äkta IMAX. Jag har varit på 4 olika riktiga i USA och UK och en sk liemax, och skillnaden är enorm.

MI:4 var enorm med ca 1h filmad med IMAX kameror där hela duken användes.
Liemax är i en vanlig biosalong där man har satt dit en betydligt större skärm bara.

#40

Postad 14 september 2014 - 23:47

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Jag gissar Liemax i 4K.

#41

Postad 15 september 2014 - 04:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Är det äkta IMAX. Jag har varit på 4 olika riktiga i USA och UK och en sk liemax, och skillnaden är enorm.

Ja du, det fär du nog fråga SF om....;)

#42

Postad 20 september 2014 - 07:03

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Den som vill veta dra väl ett mail till:

"En IMAX-biograf kommer att bli en helt ny attraktion i vår nya Filmstad där de stora filmerna kommer att ha premiär, säger Jan Bernhardsson, President och CEO i Nordic Cinema Group som består av bl.a. SF Bio i Sverige.

#43

Postad 28 september 2014 - 13:21

Assman
  • Assman
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 1
Jag kommer gå på bio när 3D försvinner och de gamla hederliga action/thriller-filmerna kommer tillbaka. Tänker på t ex Jagad, i skottlinjen, Seven m.m. Filmerna var inte så jäkla söndersmetade med effekter då....det var mer rogivande för ögonen tycker jag.

#44

Postad 29 september 2014 - 15:44

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 2
  • Bättre högtalare som inte skär i öronen
  • Sänk volymen något
  • MYCKET bättre bas - helst under 10Hz med tryck
  • THX-certade delningsfilter mm.
  • 4k eller bättre i upplösning(helst med Rec2020)
  • Atmos
  • En garanti att allt är kalibrerat nyligen - att fokus, färg eller surround låter fel är inte OK.
  • MER benutrymme(seriöst ont i knäna efter 20min är inte OK)
  • Visningar med 25år + åldersgräns med strikta regler mot mobil


#45

Postad 29 september 2014 - 21:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

  • Bättre högtalare som inte skär i öronen
  • Sänk volymen något
  • MYCKET bättre bas - helst under 10Hz med tryck
  • THX-certade delningsfilter mm.
  • 4k eller bättre i upplösning(helst med Rec2020)
  • Atmos
  • En garanti att allt är kalibrerat nyligen - att fokus, färg eller surround låter fel är inte OK.
  • MER benutrymme(seriöst ont i knäna efter 20min är inte OK)
  • Visningar med 25år + åldersgräns med strikta regler mot mobil


XYZ-rymden som används i DCI knäcker redan fingrarna på xvYCC - det behövs bara projektorer som kan återge färgrymden till fullo. ;)

#46

Postad 29 september 2014 - 23:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

XYZ-rymden som används i DCI knäcker redan fingrarna på xvYCC - det behövs bara projektorer som kan återge färgrymden till fullo. ;)


OK. Vad jag vet så finns det en 4k laserproj som pallar detta så varför har de inte denna :P? Nä men min poäng är väl lite att man kan tycka att next-gen sakerna som börjar bli tillgängliga nu för konsumenter till ett väldigt högt pris borde redan finnas på bio. Jag vill se och höra next-gen när jag går på bio :)

#47

Postad 29 oktober 2014 - 13:57

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Det blir säkert en digital imax i sverige, men jag hoppas det blir imax senaste laser projektion i 8k som köps in. Interstellar som går upp på 70mm film nu är faktiskt den sista analoga imax film som kommer visas. Efter det skrotas samtliga analoga storprojektorer i imaxbiograferna världen över och ersätts med laser projektion. Vad jag läst ska den behålla AS (bildstorleken) på 1.44 som imax orginal har. (15perf70mm) för att fylla hela duken med bild. Nuvarande liemax (digitala 2k projektorer) fyllde endast en AS på 1.9:1 och behövde därför inte va lika hög i tak som imax brukar. Ljudet i liemax biografer var dock i samma klass som övriga, och det gjorde faktiskt stor skillnad från vanlig bio.

Vill man göra bio stort igen så ska man defentivt röra sig emot imax och börja spela in filmerna i det formatet 1.44 och lägga extra krut på ljud och effekter så att det blir nästan omöjligt att få samma upplevelse hemma. Om bilden och ljudet är flera ggr större och bättre på bio kommer publiken hitta tillbaka.

Redigerat av dealerovski, 29 oktober 2014 - 14:06.


#48

Postad 29 oktober 2014 - 17:02

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 1
Inför nackskott när respektlösa idioter använder mobilen under filmen så är jag ganska nöjd som det är.

#49

Postad 29 oktober 2014 - 21:36

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 2
Folk verkar inte bry sig om kvalitet längre, utan bara att det är nytt och fräsht. Alla ska en full hdtv men likförbannat så har dom kvar dvd och kör swefilmer i dålig upplösning.

#50

Postad 30 oktober 2014 - 07:50

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
http://www.nyteknik....icle3859359.ece

Låter bra



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.