Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 9 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 10 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 12 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 12 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 13 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 13 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 13 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 13 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 14 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 14 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 14 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 14 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 14 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 14 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 14 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 14 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 14 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 14 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 14 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 14 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 14 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 15 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 15 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 15 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 15 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 15 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 15 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 15 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 15 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 15 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 15 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 15 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 15 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 15 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 15 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 15 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 15 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 15 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 15 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 15 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 15 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 15 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 24 oktober 2007 - 20:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Något säger mig att detta kommer att bli en otroligt populär produkt, så vi startar en officiell tråd direkt från start!

Pressmeddelande från Dvico:

http://www.tvix.co.k...t=RD&itemid=398

We are pleased to announce that we will release a new product, TViX M-6500A with the newest chipset EM8635, this December. Let me inform you of the specification and some detailed issues as below.

Bifogad fil  Untitled_1.jpg   34,87K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  6500.jpg   107,8K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Image__M_6500A_.JPG   69,62K   0 Antal nerladdningar

The software features will be enhanced by firmware upgrade thanks to the more processing power of EM8635 compared with the EM8623 which is used for TViX M-4100SH.

Here are some brief FAQs on M-6500A for your information.

1. How about LAN performance?
--- It will be at around 50-60Mbps. So almost all high bit rate HD content will play without problem.

2. Will the user interface be improved or be friendly?
--- It may remain same for initial release, but it’ll be 1280X720 UI very soon. And True type font will be supported in order to change the size of the subtitle to whatever size you want. (we are targeting for initial release, but if not possible for initial release, it’ll be supported by the next firmware.

3. What about HDMI?
--- It’s 1.3. There are two main advantages on HDMI 1.3. The first thing is the number of video colors, up to 36bit colors compare to 24bit of HDMI 1.1/ 1.2. The other thing is sound, Dolby true HD and DTS sound support. M-6500A supports those next generation lossless multichannel sounds (Pass though HDMI) in hardware. We used HDMI 1.3 compatible with HDMI transceiver. But it’ll take some time to support this in software.

4. Any other connectors?
--- All I/O are same.

5. Will Wi-Fi be native?
--- No, it’ll be an option like M-4100SH. But we are not sure of the time of the availability of the driver. It will be 11g first and we will develop 11n driver when the standard is fixed. The reason for not native is, if it is native it should be 820.11n. But the standard has not been fixed yet. So, we cannot integrate it now.

Thank you.



Dvicos korta Press Release
MPCclub.com:s nyhet om Tvix M-6500A
Tråd om Tvix M-6500A på MPCclub.com
Tack kanelbulle för länkarna

Redigerat av Martin, 24 oktober 2007 - 20:55.


#2

Postad 24 oktober 2007 - 20:52

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Martin!!

Du var lite långsam!! :( Du kan ta bort min tråd om du vill, var bara tvungen att kolla om jag kunde skapa en Officiell tråd.... och det gick ju alldeles utmärkt!!

:o

#3

Postad 24 oktober 2007 - 20:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag slår ihop trådarna och tar med dina länkar :(

#4

Postad 24 oktober 2007 - 20:54

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Kul jul :(

Är man tvungen och köpa denna med :o

#5

Postad 24 oktober 2007 - 21:10

Daniel25
  • Daniel25
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
ojdå...den vill man ju ha :(

#6

Postad 24 oktober 2007 - 21:58

Poka64
  • Poka64
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
hmm, möjlighet till audio delay på denna tro?

#7

Postad 24 oktober 2007 - 23:39

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

hmm, möjlighet till audio delay på denna tro?

<{POST_SNAPBACK}>

Varför är denna funktion så viktig för dig?? Många recivers har annars audio delay funktion.

#8

Postad 25 oktober 2007 - 06:30

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Hm... Dvico har tagit bort pressreleasen... mystiskt??

:(

#9

Postad 25 oktober 2007 - 06:54

OwLOwL
  • OwLOwL
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Hm... Dvico har tagit bort pressreleasen... mystiskt??

:(

<{POST_SNAPBACK}>


minst sagt... säkert strategisk teaser, för att folk ska vänta med popcorn-maskinen in i det längsta....

//R

#10

Postad 25 oktober 2007 - 08:47

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Läste att det var snack om ett pris på runt 8000:- :(

Om så är fallet, då kommer denna maskin inte lyckas så bra!
DÅ kommer folk kunna bygga en bättre htpc för pengarna :o

#11

Postad 25 oktober 2007 - 08:47

Poka64
  • Poka64
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

hmm, möjlighet till audio delay på denna tro?

<{POST_SNAPBACK}>

Varför är denna funktion så viktig för dig?? Många recivers har annars audio delay funktion.

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom jag var så dum när jag köpte en nad 753v2 så finns det ingen audio delay i förstärkaren, så jag måste ha det via mjukvara istället för jag tänker inte betala fantasipriser för en audio delay-box. Någon ny förstärkare blir det inte tal om heller inom det närmaste året/åren. Hur svårt att kan det vara att lägga in funktionen, XBMC har ju tom det :(

#12

Postad 26 oktober 2007 - 18:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Hm... Dvico har tagit bort pressreleasen... mystiskt??

:lol:

<{POST_SNAPBACK}>


minst sagt... säkert strategisk teaser, för att folk ska vänta med popcorn-maskinen in i det längsta....

//R

Knappast. Världen kretsar inte kring DViCO och Syabas NMT. :P Däremot handlar det om att MPC Club stressade fram saker från DViCO vilket inte helt stämde. Det är klart som tusan att DViCO jobbar på att utveckla nya grejer precis som alla andra företag. Det är bara tragiskt när saker läcker ut i förväg som inte är korrekt eller klart. I det här fallet är inte allt spikat. Därför kommer mer information självfallet senare. Som vanligt blir det rykten och åter rykten. Vänta hellre på att vi går ut med korrekt information. :D

#13

Postad 26 oktober 2007 - 18:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Läste att det var snack om ett pris på runt 8000:- :P

Om så är fallet, då kommer denna maskin inte lyckas så bra!
DÅ kommer folk kunna bygga en bättre htpc för pengarna :D

Ja och rykten är rykten. För guds skull... Den är i utvecklingsstadiet fortfarande chilla. My god. Priset är inte satt än. Inte av DViCO och bör såldes inte sättas av andra heller. Glöm 8000 kr. Glöm.

#14

Postad 26 oktober 2007 - 20:42

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Sean!

Jag är lite snopen över en seriöst företag som Dvico släpper en Pressrelease och sedan tar bort den... Det verkar ju milt sagt mystiskt. Rykten angående M-6500A, det var det just så länge innan Pressreleasen kom, ryktena började på MPCclub.com. När sedan Dvico släpper info känns det ju som om produkten är lite mer än i "utvecklingsstadiet" om du frågar mig!

Att det ryktades om ett pris på runt 8 papp visade sig vara fel. Det finns dock sidor där du kan lägga order och där ligger den runt 5-6000 kr...

Men Sean, du borde ju kunna få fram lite mer konkret, du om någon har ju kontakterna! Chilla var ju just vad Dvico skulle gjort innnan dom publicerade pressreleasen... :P

Redigerat av Kanelbulle, 26 oktober 2007 - 22:39.


#15

Postad 26 oktober 2007 - 22:20

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

hmm, möjlighet till audio delay på denna tro?

<{POST_SNAPBACK}>

Varför är denna funktion så viktig för dig?? Många recivers har annars audio delay funktion.

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom jag var så dum när jag köpte en nad 753v2 så finns det ingen audio delay i förstärkaren, så jag måste ha det via mjukvara istället för jag tänker inte betala fantasipriser för en audio delay-box. Någon ny förstärkare blir det inte tal om heller inom det närmaste året/åren. Hur svårt att kan det vara att lägga in funktionen, XBMC har ju tom det :P

Okey men hur ofta behövs detta? Har inte behövt synka om ljud vs bild ännu iallefall , när får du problem med att ljudet inte synkar?

#16

Postad 26 oktober 2007 - 23:33

Poka64
  • Poka64
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Okey men hur ofta behövs detta? Har inte behövt synka om ljud vs bild ännu iallefall , när får du problem med att ljudet inte synkar?

Nästan jämt av någon lustig anledning, bara dvd och Blu-ray som verkar klara sig när jag kör dessa genom ps3. Allt annat så krävs det åtminstonde nästan jämt en fördröjning på 100ms fördröjning för att ljudet ska bli riktigt bra.

#17

Postad 27 oktober 2007 - 15:38

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Sean!

Jag är lite snopen över en seriöst företag som Dvico släpper en Pressrelease och sedan tar bort den... Det verkar ju milt sagt mystiskt. Rykten angående M-6500A, det var det just så länge innan Pressreleasen kom, ryktena började på MPCclub.com. När sedan Dvico släpper info känns det ju som om produkten är lite mer än i "utvecklingsstadiet" om du frågar mig!

Att det ryktades om ett pris på runt 8 papp visade sig vara fel. Det finns dock sidor där du kan lägga order och där ligger den runt 5-6000 kr...

Men Sean, du borde ju kunna få fram lite mer konkret, du om någon har ju kontakterna! Chilla var ju just vad Dvico skulle gjort innnan dom publicerade pressreleasen... :lol:

Kanelbulle..

Ja, att det har blivit förvirring kan du tacka MPC Club och andra användare för (lite dig inräknat tyvärr). Det stör mig, för vad MPC Club gjorde var att stressa fram och "lura" till sig svar som de inte borde ha fått av en viss person på DViCO. SJÄLVKLART jobbar DViCO precis som alla andra företag med vidareutvecklingar av sina befintliga produkter. Det är ren logik. Så att något var och är på gång, är självfallet. Precis lika logiskt som att det kommer ytterligare en modell i framtiden efter M-6500-modellen. Hoppas du förstår vad jag menar. :lol:

OCH - du bör redan ha erfarenhet om en sak - saker på papper (specifkationer) är en sak - en pryl i verkligheten, är en helt annan. :lol:

Det som stör mig är att det här och på vissa andra forumt blir rena "Se & Hör"-debatterna med priser och grejer. Sen vet jag att du favoriserar Popcorn-spelaren från Syabas just nu och inget fel i det, men när du då basunerar ut saker om TViX:en efter att ha läst rykten som inte stämmer (det är alltså det jag vill komma fram till), då blir jag ledsen. Så enkelt är det.

Skälet till att de drog tillbaka pressmeddelandet är för att den helt enkelt fortfarande ÄR under utveckling. Det handlar alltså om att information läckte ut på ett mindre bra sätt och det gynnar ingen (i dagsläget) eftersom det blir en massa rykten som florerar. I grund och botten är jag journalist och har jobbat som IT-redaktör osv så jag vet hur journalister och människor gör eller kan göra för att "pressa fram" svar de vill ha.

Så, vad jag önskar är helt enkelt att ni som vill ägna er åt ryktesspridning helt enkelt läser Damernas Värld eller Se & Hör eller snackar om sånt på andra forum. Här på det här forumet tycker jag att det är mer konkreta saker som ska fram. Tills dess information och annat är officiellt och helt klart, så är allt annat rykten. Allt som gäller skandinavien, kommer vi från irivernordic ab att informera om, allt från priser och specifikationer. Det kommer i pressmeddelanden från oss. Mycket enkelt. ;)

Nu ska jag gymma. B)

Redigerat av sean.wiklund, 27 oktober 2007 - 15:40.


#18

Postad 27 oktober 2007 - 19:17

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Sean...

... Nu är du allt ute och seglar lite... tyvärr! Jag kommenterade först M-6500A när Dvico:s pressrelease, dvs när den blev "officiell"... Att sen inte Dvico kunde hålla fingrarna borta är ju bara att beklaga, men det är ju deras problem (som naturligtvis blev ditt oxå). Det gick ju från rykte till officiellt först när Dvico släppte sin information, så det är ju inget som MPCclub har att göra med.

Vad gäller min positiva inställning till Popcorn Hour så är det nu ganska enkelt (vilket du säkert fullständigt förstår), i år har det kommit två nya processor-familjer: Sigma 8622/3, Sigma 8634/5, redan från början har det framgått mycket tydligt att den senare skulle vara väsentligt bättre på hantering vad gäller H.264 osv. I och med att Popcorn är först ut och dessutom lagt sig mycket bra prismässigt. Det var kanske listigt av Syabas att hoppa över 8622/3... ;)

Om du är ute efter ett forum helt utan rykten... då är du nog fel ute. På den typen av teknikinstensiva forum som Minhembio är så är ju alla (i princip) uten efter antingen det senaste eller kombinationen pris/prestanda. Då är det helt ofrånkomligt att folk är nyfikna. Att man inte bara ska spekulera i det blå är jag med dig på, det försöker jag att inte göra.

Se & Hör och Damernas Värld, det är väl det du läser på Gymet eller frissan. Så det har inget här att göra, vad gäller Dvico så lär de flesta fortsätta att läsa de officiella releaserna, inkl undertecknad.

Jag tycker du är en av de få som lyckas hålla dina inlägg väldigt neutrala och korrekta, så ditt inlägg gör mig något förvånad! :lol:

Ha det! B)

#19

Postad 27 oktober 2007 - 20:52

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Tjo Kanelis! ;)

Forum är sällan ryktesfria, men det jag ville komma fram till var att du du redan har fått en fråga om varför du har bombat varje tråd med information om Popcorn, trots att du inte ens har testat den än. Visst, chipsetet är kraftfullare och "bättre", men hur Popcorn verkligen fungerar - det är en helt annan sak. Tills dess så kan vi väl alla chilla och låta Popcorn bo i sin tråd? :lol:

Sedan att "det gick ju från rykte till officiellt".. nja - det är fortfarande en hel del som inte är spikat, varför pressmeddelandet drogs tillbaka. Enkelt. B)

Anyway, propagera gärna för Popcorn, men gör det lika neutralt som du tycker jag har hållit mig, i Popcorntrådarna, och tills du verkligen har testat den, så kan du väl chilla med att basunera ut hur bra den är. Tomacros modell såg också fantastisk ut på pappret och många hyllade den framför TViX, men där har du själv postat en jämförelse med hur TViX:en totalspöar Tomacrospelaren.

Sedan händer det ju hela tiden saker på firmwarefronten, vilket är det roliga (för ALLA varumärken och modeller), vilket är trevligt för alla. :lol:

Nu ska jag dra igång en HD-film på min TViX och njuta. Jag önskar dig och alla andra en god kväll! :lol:

#20

Postad 27 oktober 2007 - 21:53

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Sean, Sean...

En ganska komisk sak: Jag har inte nämnt Popcorn Hour i den här tråden förrän du gjorde det... Så ibland blir det problem när man slänger skit på andra... det skvätter på en själv.... ;)

Vad du än säger angående Pressrelesasen så var det ingen annan än Dvico som gjorde den! Då blev den officiell, jag skrev inget om den innan, så återigen, släng inte skit!!

Är du irriterad över ryktesspridning, behandla den på ett smartare sätt!!

Ha en god film-kväll

#21

Postad 28 oktober 2007 - 17:59

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Kanelbullen, jag menade inte denna tråden, men vi kan lämna det nu. Jag återkommer i alla fall med OFFICIELL information när den väl finns och är verifierad. :P

#22

Postad 28 oktober 2007 - 22:43

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
Att DViCO först släpper en pressrelease, för att lite senare ta bort den är ingenting annat än ärkepatetiskt. Det strider mot all vett och sans. Om pressreleasen var fel, så åtgärdas detta med en ny pressrelease som förklarar den första felaktiga, men den felaktiga får aldrig tas bort. När man ändå gör det, ser man ut som lallare.

I övrigt tycker jag att produkten ser spännande ut. Synd att min PS3a inte klarar allt det där bara, så man slapp köpa en pryl till...

#23

Postad 29 oktober 2007 - 00:13

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Att DViCO först släpper en pressrelease, för att lite senare ta bort den är ingenting annat än ärkepatetiskt. Det strider mot all vett och sans. Om pressreleasen var fel, så åtgärdas detta med en ny pressrelease som förklarar den första felaktiga, men den felaktiga får aldrig tas bort. När man ändå gör det, ser man ut som lallare.


DViCO valde att lägga ut pressreleasen av 2 orsaker.
1. Skapa förväntningar om att även DViCO kan..
2. Stoppa hypen runt "Popcorn"

DViCO valde att dra tillbaka pressreleasen av 3 orsaker.

1. Det finns ännu ingen etablerad konkurrent med Sigma 8634/5 på markanden idag
2. DViCO insåg att dom inte klarade av december release
3. Dom är rädda för att folk skall sluta köpa redan producerade 4100/5100.

Med facit i hand så var det en miss att lägga ut denna blänkare, men den kommer tillbaka när
tiden är mogen.

#24

Postad 29 oktober 2007 - 02:16

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
Jag struntar i varför de lade ut pressreleasen. Jag bara gav mina åsikter angående förfarandet kring pressreleasens försvinnande. Jag tycker handläggandet är patetiskt.

Återigen. Man drar inte tillbaka en pressrelease. En pressrelease är en oåterkallelig handling. Vad man kan göra, däremot, är att släppa en ny pressrelease som förklarar det eventuellt felaktiga i den tidigare släppta pressreleasen.

Tror ni att General Motors skulle radera i sitt pressreleasearkiv? Eller Microsoft? Eller Sony?

#25

Postad 29 oktober 2007 - 03:10

mole
  • mole
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

DViCO valde att lägga ut pressreleasen av 2 orsaker.
1. Skapa förväntningar om att även DViCO kan..
2. Stoppa hypen runt "Popcorn"


Hype är precis vad som skapades. Det märks ju om inte annat i den här tråden :P

#26

Postad 29 oktober 2007 - 17:05

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Jag har stora förhoppningar på denna produkten med det nya sigma chipet...

Mitt största hatobjekt just nu är nämeligen min htpc :)
Ska det vara så svårt att enkelt njuta av sin digitala mediasamling?

Hoppas den kommer snart så datorn kan åka ut genom fönstret!

#27

Postad 04 november 2007 - 09:40

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
En fråga:

Är det värt att vänta på denna produkt. Jag menar Tvix 4100/5100 klarar ju redan alla format idag.


Fördelar med 6500:

1. How about LAN performance?
--- It will be at around 50-60Mbps. So almost all high bit rate HD content will play without problem.

Vad klarar 4100? 30-40Mbps? Vad jag hört så ska det gå att streama HD-mtrl alldeles utmäkt med 4100.

2. Will the user interface be improved or be friendly?
--- It may remain same for initial release, but it’ll be 1280X720 UI very soon. And True type font will be supported in order to change the size of the subtitle to whatever size you want. (we are targeting for initial release, but if not possible for initial release, it’ll be supported by the next firmware.

Det kan ju vara roligare med lite snyggare UI, men inte så viktigt.

3. What about HDMI?
--- It’s 1.3. There are two main advantages on HDMI 1.3. The first thing is the number of video colors, up to 36bit colors compare to 24bit of HDMI 1.1/ 1.2. The other thing is sound, Dolby true HD and DTS sound support. M-6500A supports those next generation lossless multichannel sounds (Pass though HDMI) in hardware. We used HDMI 1.3 compatible with HDMI transceiver. But it’ll take some time to support this in software.

Video colors behövs ej. Finns inget material idag eller som kommer komma på flera år som är inspelat med dessa färgdjup.

Dolby true HD and DTS sound support är bra. Tyvärr har jag för gammal receiver för detta.

4. Any other connectors?
--- All I/O are same.

Ok, ingen skillnad.

5. Will Wi-Fi be native?
--- No, it’ll be an option like M-4100SH. But we are not sure of the time of the availability of the driver. It will be 11g first and we will develop 11n driver when the standard is fixed. The reason for not native is, if it is native it should be 820.11n. But the standard has not been fixed yet. So, we cannot integrate it now.

Kör trådbundet själv.


Som det låter så räcker Tvix 4100 väldigt långt eller är det några andra fördelar med 6500 (förutom front i aluminium). Kan det bli bättre ljud- och bildkvalité med det nya Sigma-chipet t.ex.? Dessutom kommer 6500:an bli ett par tusen kr dyrare oxå.

Bara en fundering från min sida. Det blir nog att jag köper en 4100 asap iaf. Är väldigt sugen på en sån, men vill ju inte sitta här om ett par månader och höra att 6500:an är mycket bättre.

Redigerat av MaxPayne, 04 november 2007 - 09:42.


#28

Postad 04 november 2007 - 10:17

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
MaxPayne:

Processorn är defintivt mer kraftfull, så fler högupplösta filer kommer att funka! Där är den stora grejen. Sen ska minneshanteringen vara bättre, det ska finnas hårdvarustöd för tex Jpeg, som gör bildspel snabbare osv osv.

Att 4100/5100 klarar "alla format" innebär ju tyvärr inte att den klarar allt, H.264/MKV kan varieras otroligt mycket i kvalitet med upplösning/profiler osv, så tyvärr klarar den inte allt.

Den nyare 8634/5 processorn är i princip dubbelt så snabb som föregångaren 8622/3. Så det kommer att vara en hel del skillnader.

Så det är bara att välja, köpa nu eller vänta. Rent logiskt borde det vara så att de gamla spelarna (4100/5100) inte direkt blir dyrare utan snarare tvärt om när 6500A kommer!

Good luck! :)

Redigerat av Kanelbulle, 04 november 2007 - 10:22.


#29

Postad 04 november 2007 - 10:38

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Jo, visst vill ha ha det senaste Sigma-chippet. Dock så kan det ju dröja ett par månader innan 6500 dyker upp och sedan ett par månader till innan det finns en stabil mjukvara. Sen trodde jag att senaste FW till 4100 klarar typ > 90% av alla MKV-filer. Jag kommer köra mest 720 HD-mtrl och där tror jag den har ännu mindre problem.

Hmm, får fundera lite, men man är ju köpsugen nu. :)

Redigerat av MaxPayne, 04 november 2007 - 10:43.


#30

Postad 04 november 2007 - 11:29

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Om 6500 kommer ligga i samma prisklass som 4100/5100 då är det väl inget att snacka om :P
Men om 6500 blir ännu dyrare än dagens tvixar finns risken att det blir ytterst få som kommer "behöva" 6500!

Risken är väl stor att man köper den ändå :)

#31

Postad 04 november 2007 - 12:02

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Jag kommer köra mest 720 HD-mtrl och där tror jag den har ännu mindre problem.

Hmm, får fundera lite, men man är ju köpsugen nu. :P

Tjo Max (världens bästa spel om du frågar mig förresten)! :(

MKV i 720p i M-4100 M-5100 går som tåget nu med senaste firmware så det är inget att tveka på längre. Det är snarare en fråga om att vissa MKV-filer är så komplexa och kanske tillverkade med någon obskyr codec och det kommer troligen inte nästa generations chip klara ändå då det inte har med "processorkraften" eller "chipet" i sig att göra så mycket.

Så, skillnad hade varit om du enbart skulle köra 1080p-material. Då kanske du skulle fundera lite men som sagt, 720p-material går hur bra som helst idag, men det kan du ju läsa själv i TViX-tråden. Det låter som om du har en 720p-TV eller projektor men nu gissar jag bara och det är ju smart att se till vad man faktiskt kan titta på och verkligen "får ut" på TV:n också och inte bara vad man eventuellt "laddar hem" eller rippar själv.

Trevlig fortsatt helg! :)

Redigerat av sean.wiklund, 04 november 2007 - 12:03.


#32

Postad 04 november 2007 - 12:08

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Jo, har både en 720p plasma och projj. Så det blir mest sånt mtrl.

Förresten har jag bestämt mig. Det blir en 4100. :)

Redigerat av MaxPayne, 04 november 2007 - 12:20.


#33

Postad 04 november 2007 - 23:38

Steele
  • Steele
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hoppas de släpper en variant med liknande design som Twix 5100. Den är ju supercool.

#34

Postad 05 november 2007 - 08:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Hoppas de släpper en variant med liknande design som Twix 5100. Den är ju supercool.

Steele, för att stilla din undran - 4100 och 5100 kommer inte att förändras. Det är först med 6500-modellen som det blir en aluminiumfront. ;)

EDIT: Nu förstår jag vad du menar. Huruvida den kommer i rund design också, får framtiden utvisa. B)

Redigerat av sean.wiklund, 05 november 2007 - 08:18.


#35

Postad 05 november 2007 - 18:30

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Hoppas de släpper en variant med liknande design som Twix 5100. Den är ju supercool.

Steele, för att stilla din undran - 4100 och 5100 kommer inte att förändras. Det är först med 6500-modellen som det blir en aluminiumfront. :wub:

EDIT: Nu förstår jag vad du menar. Huruvida den kommer i rund design också, får framtiden utvisa. <_<

Klart de måste göra en i 5X00-modellen då 4X00 ser så plastig och i mina ögon billig ut ;)

#36

Postad 05 november 2007 - 22:52

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
http://www.kjglobal....IX_M-6500A.html

Pris på 500 Euros kan jag gå me på om den lirar alla h264/x264 codecs på nätet. Så kan jag slänga ut min dp-600 för gott! <_< Om de nu kommer fullt stöd för x(h)264, kommer man kunna spela upp dom serierna osv som finns på nätet nu?

Verkar ju se likadan ut som 4100. Vore skönt om den slapp den stående runda formen då kommer den inte få plats i bänken.. :wub:

Redigerat av `rzr, 05 november 2007 - 22:53.


#37

Postad 06 november 2007 - 11:25

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Jag hoppas de implementerar stöd för att spela upp HDDVD- och BlueRay-Rips direkt från mappstrukturen, eller som någon disk image. Precis som VIDEO_TS och iso funkar idag.

#38

Postad 11 november 2007 - 14:35

holyhansen
  • holyhansen
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Läste att det var snack om ett pris på runt 8000:- :lol:

Om så är fallet, då kommer denna maskin inte lyckas så bra!
DÅ kommer folk kunna bygga en bättre htpc för pengarna :D


Heh, bättre än en mediaspelare med sigmadesigns 8635?

Ok...

Jag har svårt att tro att du kan bygga en hälften så bra HTPC för dom pengarna.

#39

Postad 11 november 2007 - 14:37

holyhansen
  • holyhansen
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Jag hoppas de implementerar stöd för att spela upp HDDVD- och BlueRay-Rips direkt från mappstrukturen, eller som någon disk image. Precis som VIDEO_TS och iso funkar idag.


.mkv, där har du lösningen på din fundering.

#40

Postad 11 november 2007 - 15:32

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Jag hoppas de implementerar stöd för att spela upp HDDVD- och BlueRay-Rips direkt från mappstrukturen, eller som någon disk image. Precis som VIDEO_TS och iso funkar idag.

Tror redan 4100 och 5100 gör det , iallefall blueray , det är väl ngn av dessa format de ligger i va?=tp, .trp, .ts, .m2ts

#41

Postad 11 november 2007 - 19:07

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

  • 623 inlägg
  • 0

Läste att det var snack om ett pris på runt 8000:- :lol:

Om så är fallet, då kommer denna maskin inte lyckas så bra!
DÅ kommer folk kunna bygga en bättre htpc för pengarna :D


Heh, bättre än en mediaspelare med sigmadesigns 8635?

Ok...

Jag har svårt att tro att du kan bygga en hälften så bra HTPC för dom pengarna.


Nu snackar du väl ändå i nattmössan? För 8000:- kan du lätt bygga en HTPC som presterar bättre än en liten låda med 8635-chipset. MB 1000:-, grafikkort 1500:-, CPU 1500:-, 2 GB minne 600:-, chassi med nätagg 1000-1500:-, hårddisk (som inte ens medföljer en Tvix) från 400:-, DVD-brännare 300:- och sedan lite kablage och fläktar så är det klart.

#42

Postad 12 november 2007 - 01:20

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Jag hoppas de implementerar stöd för att spela upp HDDVD- och BlueRay-Rips direkt från mappstrukturen, eller som någon disk image. Precis som VIDEO_TS och iso funkar idag.


.mkv, där har du lösningen på din fundering.

Njae, då måste man muxa om.

Jag hoppas de implementerar stöd för att spela upp HDDVD- och BlueRay-Rips direkt från mappstrukturen, eller som någon disk image. Precis som VIDEO_TS och iso funkar idag.

Tror redan 4100 och 5100 gör det , iallefall blueray , det är väl ngn av dessa format de ligger i va?=tp, .trp, .ts, .m2ts

De ligger väl i EVO? Vilket är motsvarigheten till VOB för DVD. Jag vill att den ska kunna spela HDDVD och BlueRay direkt från hårddisk med menyer å allt, inte bara lyckas hitta rätt på ett video- och ljud-spår i EVO-filerna och spela upp.

#43

Postad 12 november 2007 - 09:11

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Vi undanber oss prat om olika saker som man kan ladda ner från nätet för att se på denna maskin, dvs piratkopierade saker.

Tack för visad hänsyn.

#44

Postad 12 november 2007 - 10:13

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Vi undanber oss prat om olika saker som man kan ladda ner från nätet för att se på denna maskin, dvs piratkopierade saker.

Tack för visad hänsyn.

Hmmmm,
det är väl fortfarande tillåtet att prata om hur man kan spela upp diverse olika filformat?
Ingenstans ovan hittade jag något om nedladdning eller olaglig kopiering.

Lite väl reflexmässigt svar, eller? Fel tråd? Trött?

Eller fanns det nån post längre bak som du syftar på? Ett citat kanske hade underlättat.
Det är väl fortfarande lagligt att ta backup av sitt egna material och sedan undra hur man vill spela upp det?
Samt det är väl fortfarande tillåtet i detta forum att diskutera generella frågor om filformat, codecs och funktioner?
Det har exempelvis gått alldeles utmärkt att diskutera uppspelning av DVD-filer (VOB, ISO, VIDEO_TS) på de 2 tidigare modellerna i något år eller så nu. Är det skillnad för att det är en HD-DVD eller BlueRay? Har forumreglerna ändrats?

;)
/J
Edit: denna post borde jag givetvis aldrig postat enligt regel 2.3. Sorry.
Nu låter jag den dock stå kvar eftersom posten efter min antagligen blir obegriplig om jag tar bort det jag skrev.....

Redigerat av jofa, 12 november 2007 - 14:14.


#45

Postad 12 november 2007 - 13:00

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Om de nu kommer fullt stöd för x(h)264, kommer man kunna spela upp dom serierna osv som finns på nätet nu?

Detta inlägg kan ju bara tolkas på ett sätt eller hur?
Sedan var det ett par efterföljande inlägg som syftar mot "rips" och dess innebörd.
Olyckliga ordval kanske men det var mest en uppmaning att tänka på vad ni postar för inlägg.

#46

Postad 14 november 2007 - 13:10

Unregistered95d4af76
  • Unregistered95d4af76
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Läste att det var snack om ett pris på runt 8000:- :lol:

Om så är fallet, då kommer denna maskin inte lyckas så bra!
DÅ kommer folk kunna bygga en bättre htpc för pengarna B)


Heh, bättre än en mediaspelare med sigmadesigns 8635?

Ok...

Jag har svårt att tro att du kan bygga en hälften så bra HTPC för dom pengarna.


Nu snackar du väl ändå i nattmössan? För 8000:- kan du lätt bygga en HTPC som presterar bättre än en liten låda med 8635-chipset. MB 1000:-, grafikkort 1500:-, CPU 1500:-, 2 GB minne 600:-, chassi med nätagg 1000-1500:-, hårddisk (som inte ens medföljer en Tvix) från 400:-, DVD-brännare 300:- och sedan lite kablage och fläktar så är det klart.


Nu förutsätter du att man redan har de operativ samt programvaror som krävs för att ha en fullfjädrar HTPC också? Ljudkort kanske kan vara kul dessutom?

Hur som helst, tvivlar på att slutpris blir 8000:-
Den som lever får se :blink:

#47

Postad 14 november 2007 - 16:46

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Tjena jokklas o alla andra!

Det senaste som hörts angående prislapp på M-6500A är ca 5000 kr, men även detta ska naturligtvis tas med en nypa salt tills Schean har sagt sitt!

:blink:

#48

Postad 14 november 2007 - 19:50

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Tjena jokklas o alla andra!

Det senaste som hörts angående prislapp på M-6500A är ca 5000 kr, men även detta ska naturligtvis tas med en nypa salt tills Schean har sagt sitt!

Eller två nypor :D

Även om den landar på 5000:- är frågan om de små förändringarna gör det värt att byta "upp" sig!

#49

Postad 14 november 2007 - 20:34

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Tjena Damp!

Jo, det ska bli mycket intressant! Som jag förstått det så finns det väl en del 1080p MKV:er osv som inte 4100/5100 orkar med...?!?! Jag har ju inte spelarna själv utan en äldre! Men råprestandan i processorn ska ju vara betydligt högre så det borde ju påverka. Sen självklart är ju Dvico/Tvix skitduktiga, så det är väl inte så att folk saknar "jättemycket" idag heller!

:D

#50

Postad 14 november 2007 - 20:43

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Jo, det ska bli mycket intressant! Som jag förstått det så finns det väl en del 1080p MKV:er osv som inte 4100/5100 orkar med...?!?! Jag har ju inte spelarna själv utan en äldre! Men råprestandan i processorn ska ju vara betydligt högre så det borde ju påverka. Sen självklart är ju Dvico/Tvix skitduktiga, så det är väl inte så att folk saknar "jättemycket" idag heller!

Känns som detta är "top of the line"
Om man bara kör 1080p mkv filer kanske jag kan se behovet :D

VI får väl se om en månad när den kommer ut på marknaden.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.