Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System audio Mantra 60

207 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 april 2012 - 22:18

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag är inte intresserad av enormt hög volym, bara att det ska låta bra med med relativt få watt (rör), på "lagom" volym. Vad tror ni om det?

#52

Postad 06 april 2012 - 19:52

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Svenskans favoritord "lagom" lämnar mycket till fantasin.
Jag skulle inte köra en klen stärkare till en högtalare under 95 db i känslighet.

#53

Postad 06 april 2012 - 20:46

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Säg såhär, jag brukar inte spela så att jag stör grannarna. Åter igen, jag är mer intresserad av att alla register ska hänga med, än att bli baktryckt i soffan. Discovolym är inte min grej, längre.

#54

Postad 07 april 2012 - 02:39

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Säg såhär, jag brukar inte spela så att jag stör grannarna. Åter igen, jag är mer intresserad av att alla register ska hänga med, än att bli baktryckt i soffan. Discovolym är inte min grej, längre.


Ok, anser trots det att 89 db känslighet är för lågt för en röris.

#55

Postad 07 april 2012 - 05:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Säg såhär, jag brukar inte spela så att jag stör grannarna. Åter igen, jag är mer intresserad av att alla register ska hänga med, än att bli baktryckt i soffan. Discovolym är inte min grej, längre.

Om du vill att alla register ska "hänga med" så är knappast en rörförstärkare optimal eftersom många av dem kommer skapa ett problem i basen.

#56

Postad 07 april 2012 - 08:31

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jo, det är väl så, rör och stabil bas verkar inte gå ihop. I så fall får jag nog leva med en något släpigare bas då det jag hört från rörförstärkare trots allt, för min smak, är överlägsna i känsla mot transistor. Jag älskar mina Dynaudio, fantastiskt stort och härligt ljud, men är inte direkt idealiska med rör. Har hört dem med 40-wattare och det lät helt magiskt bra, bättr än vad jag någonsin hört oavsett utrustning, förutom just basen som var luddig. Med min nuvarande 75-wattare är jag mer hemma och det låter generellt sätt bättre än med min förra Rotel.

System Audio är ju till skillnad från Dynaudio extremt rappa i basen, därav min tanke om att de kanske funkar till rör, men jag har aldrig hört någon testa. Jag kommer förmodligen låna hem ett par för att testa, trots dess 89db. Inte helt lätt att hitta snygga lättdrivna högtalare för övrigt.

#57

Postad 07 april 2012 - 10:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jo, det är väl så, rör och stabil bas verkar inte gå ihop. I så fall får jag nog leva med en något släpigare bas då det jag hört från rörförstärkare trots allt, för min smak, är överlägsna i känsla mot transistor. Jag älskar mina Dynaudio, fantastiskt stort och härligt ljud, men är inte direkt idealiska med rör. Har hört dem med 40-wattare och det lät helt magiskt bra, bättr än vad jag någonsin hört oavsett utrustning, förutom just basen som var luddig. Med min nuvarande 75-wattare är jag mer hemma och det låter generellt sätt bättre än med min förra Rotel.

System Audio är ju till skillnad från Dynaudio extremt rappa i basen, därav min tanke om att de kanske funkar till rör, men jag har aldrig hört någon testa. Jag kommer förmodligen låna hem ett par för att testa, trots dess 89db. Inte helt lätt att hitta snygga lättdrivna högtalare för övrigt.

Till Auran kan jag tänka mig att rör passar mycket bra, medan det kanske blir väl mycket av det goda till mantran. Den klingar i sig ganska "varmt". En annan kombination du kunde provat är ju en Sugden till dina Dynaudio. Den kombinationen hör till det bästa jag hört. Effektsiffror skall man aldrig stirra sig blind på. :)

#58

Postad 07 april 2012 - 11:14

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 1
Det känns ju bra att högtalarna kan funka bra med få watt och om Auran är tydligare i basen så borde jag helt klart även prova den. Risken är att jag kommer sakna fylligheten hos Dynaudio, så underbart att höra. Det jag hittills hört från System Audio har varit motsatsen, men mycket bra på sitt sätt!

Vidare har jag förvisso ej klass A men å andra sidan 75 watt. Sugden nämns ofta i sammanhang som jag är inne och läser om, får jag möjlighet ska jag definitivt provlyssna. Annars lutar jag i förstärkarväg åt att antingen behålla min nuvarande som är fantastiskt flexibel och härlig i ljudet (Mcintosh) eller titta vidare på klass A från franska Jadis, men då behöver det förmodligen bli begköp från utlandet och det är ruskigt läskigt.

#59

Postad 07 april 2012 - 13:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

System Audio är ju till skillnad från Dynaudio extremt rappa i basen, därav min tanke om att de kanske funkar till rör, men jag har aldrig hört någon testa. Jag kommer förmodligen låna hem ett par för att testa, trots dess 89db. Inte helt lätt att hitta snygga lättdrivna högtalare för övrigt.

Har svår att få detta och gå ihop. Men det är bra att du är nöjd.

#60

Postad 07 april 2012 - 14:05

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Har svår att få detta och gå ihop. Men det är bra att du är nöjd.


Man kan ju alltid prova runt lite, kul att höra olika och kanske även oväntade kombinationer. Kan låta hur galet som helst, sånt är kul tycker jag. Sedan är det självklart så att jag till slut vill landa i den för mig perfekta kombinationen. Kan räcka med en riktigt bra förstärkare och schysta stativare, precis vad jag har, men sedan om set blir andra märken får vi se. Kul att testa runt. Att byta kan även göra att musiken får nytt liv, jag gillar just när skivorna plötsligt låter annorlunda och blir som nya. Jag har kanske udda inställning men jag tycker det är tråkigt när musik stagnerar, den ska vara levande och gärna få nya former, antingen om det är artisten själv eller som här utrustningen som tillför detta. Just System Audio känns som en udda och frisk fläkt med sin ganska udda stil. Sådant gillar jag. Man kan alltid byta.

#61

Postad 08 april 2012 - 00:30

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Kan det vara så att mkarlsson74 egentligen var skeptisk till orden "rappare i basen" ? :-)

#62

Postad 08 april 2012 - 18:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Man kan ju alltid prova runt lite, kul att höra olika och kanske även oväntade kombinationer. Kan låta hur galet som helst, sånt är kul tycker jag. Sedan är det självklart så att jag till slut vill landa i den för mig perfekta kombinationen. Kan räcka med en riktigt bra förstärkare och schysta stativare, precis vad jag har, men sedan om set blir andra märken får vi se. Kul att testa runt. Att byta kan även göra att musiken får nytt liv, jag gillar just när skivorna plötsligt låter annorlunda och blir som nya. Jag har kanske udda inställning men jag tycker det är tråkigt när musik stagnerar, den ska vara levande och gärna få nya former, antingen om det är artisten själv eller som här utrustningen som tillför detta. Just System Audio känns som en udda och frisk fläkt med sin ganska udda stil. Sådant gillar jag. Man kan alltid byta.

Tycker det är en sund inställning du har. Och stora upplevelser får man inte nödvändigtvis enbart från anläggningar som mäter perfekt, eller återger allt från 20 till 20 kHz.

#63

Postad 14 april 2012 - 15:10

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Det krävdes mycket vilja att själv få upp de stora 25-kilogshögtalarna till min lägenhet som råkar vara placerad överst i ett fyravåningshus utan hiss. Men till slut var System Audio Mantra 60 uppackade och kopplade till 8 ohm-utgången på förstärkaren. En fredagskväll kan man ägna åt tråkigare saker än att testa högtalare. För att i minnet kunna jämföra med mina befintliga högtalare, Dynaudio 160, så spelade jag nästan bara skivor som låg framme plus några gamla favoriter som åker fram då och då. Min rörförstärkare är på 2x75 watt (klass AB) och behöver egentligen relativt lättdrivna högtalare för att verkligen visa vad den går för. Mantra 60 är mer lättdrivna än Dynaudio enligt specifikationerna och i verkligen stämmer detta. Basgångar blir lite tydligare helt enkelt. Ljudbilden är kanske inte lika mjuk, härlig och lättlyssnad men eftersom de är så stora och går så djupt så låter det fylligt och stort nästan i nivå som de betydligt mindre Dynaudio. System Audio är som tidigare sagts kända för att vara rappa och det stämmer. Det är ett väldefinierat, klart och tydligt ljud som strålar ut från högtalarna. Jag är nöjd. En het kandidat för en nybliven rörälskare.

För övrigt vill jag tillägga att det är så fantastiskt att med min nuvarande förstärkare finns det knappt inga andra skivor som låter bättre än Dylan. Till och med Highway 61 Revisited från 1965 låter bättre än nästan allt annat. Dynamiskt, levande, detaljerat och musiken sprudlar! Dylans sång har en pondus som borde göra andra sångare avundsjuka! Jag har tidigare sagt att så länge Dylan låter bra struntar jag i resten, för det kommer säkert funka det också. Jag är redan där med vad jag har men det är roligt att höra hur det låter med andra högtalare. Och samma sak upprepar sig med Mantra 60, Dylan låter bäst. Infidels är en gammal favorit, låter fantastiskt även i den remastrade utgåvan. Skivan "Love and theft" med den makalösa låten Mississippi är en njutning varje gång och så även nu. Time out of mind kan jag aldrig bli trött på, världens bästa skiva. Oh mercy från 1989 kan jag inte stänga av om jag väl börjat lyssna. Det här är inte bara kanske 80-talets bästa skiva som i alla fall jag inte tröttnar på, utan det är även en ljudskapelse utan dess like. Man in the long black coat!

#64

Postad 16 april 2012 - 11:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det krävdes mycket vilja att själv få upp de stora 25-kilogshögtalarna till min lägenhet som råkar vara placerad överst i ett fyravåningshus utan hiss. Men till slut var System Audio Mantra 60 uppackade och kopplade till 8 ohm-utgången på förstärkaren. En fredagskväll kan man ägna åt tråkigare saker än att testa högtalare. För att i minnet kunna jämföra med mina befintliga högtalare, Dynaudio 160, så spelade jag nästan bara skivor som låg framme plus några gamla favoriter som åker fram då och då. Min rörförstärkare är på 2x75 watt (klass AB) och behöver egentligen relativt lättdrivna högtalare för att verkligen visa vad den går för. Mantra 60 är mer lättdrivna än Dynaudio enligt specifikationerna och i verkligen stämmer detta. Basgångar blir lite tydligare helt enkelt. Ljudbilden är kanske inte lika mjuk, härlig och lättlyssnad men eftersom de är så stora och går så djupt så låter det fylligt och stort nästan i nivå som de betydligt mindre Dynaudio. System Audio är som tidigare sagts kända för att vara rappa och det stämmer. Det är ett väldefinierat, klart och tydligt ljud som strålar ut från högtalarna. Jag är nöjd. En het kandidat för en nybliven rörälskare.

För övrigt vill jag tillägga att det är så fantastiskt att med min nuvarande förstärkare finns det knappt inga andra skivor som låter bättre än Dylan. Till och med Highway 61 Revisited från 1965 låter bättre än nästan allt annat. Dynamiskt, levande, detaljerat och musiken sprudlar! Dylans sång har en pondus som borde göra andra sångare avundsjuka! Jag har tidigare sagt att så länge Dylan låter bra struntar jag i resten, för det kommer säkert funka det också. Jag är redan där med vad jag har men det är roligt att höra hur det låter med andra högtalare. Och samma sak upprepar sig med Mantra 60, Dylan låter bäst. Infidels är en gammal favorit, låter fantastiskt även i den remastrade utgåvan. Skivan "Love and theft" med den makalösa låten Mississippi är en njutning varje gång och så även nu. Time out of mind kan jag aldrig bli trött på, världens bästa skiva. Oh mercy från 1989 kan jag inte stänga av om jag väl börjat lyssna. Det här är inte bara kanske 80-talets bästa skiva som i alla fall jag inte tröttnar på, utan det är även en ljudskapelse utan dess like. Man in the long black coat!

Blev det köp eller bara test?

#65

Postad 16 april 2012 - 13:16

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Blev det köp eller bara test?


Ett test. Aura 60 vore mycket intressant att prova eftersom du (?) tidigare skrev att den är lite mindre stor i basen och i mitt lilla rum vore det bara en fördel om basen snarare är ännu "rappare". Mantra 30 är inte på 8 ohm.

Jag skulle gärna prova fler högtalare hemma men det är ganska problematiskt, inte bara logistiskt (jag har varken bil eller körkort), det ska även finnas butiker som säljer de märken jag är intresserad av. Inte ens här i Stockholm är det så lätt, märkligt nog. Jag har några andra högtalare jag skulle vilja prova, bland annat Aurelia, ProAc och kanske även Audiovector. Dessa finns här i stan.

Fler tips tas tacksamt emot!

#66

Postad 16 april 2012 - 14:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ett test. Aura 60 vore mycket intressant att prova eftersom du (?) tidigare skrev att den är lite mindre stor i basen och i mitt lilla rum vore det bara en fördel om basen snarare är ännu "rappare". Mantra 30 är inte på 8 ohm.

Jag skulle gärna prova fler högtalare hemma men det är ganska problematiskt, inte bara logistiskt (jag har varken bil eller körkort), det ska även finnas butiker som säljer de märken jag är intresserad av. Inte ens här i Stockholm är det så lätt, märkligt nog. Jag har några andra högtalare jag skulle vilja prova, bland annat Aurelia, ProAc och kanske även Audiovector. Dessa finns här i stan.

Fler tips tas tacksamt emot!

Jo, det var jag.
Svårt att hitta en högtalare som kan allt. Skulle själv inte ha något emot en högtalare som förenade Dynaudio och Systemaudios bästa egenskaper. :)

#67

Postad 16 april 2012 - 18:55

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Jo, det var jag.
Svårt att hitta en högtalare som kan allt. Skulle själv inte ha något emot en högtalare som förenade Dynaudio och Systemaudios bästa egenskaper. :)


Exakt, det vore väldigt fint. Men Mantra 60 tycker jag spelar stort samtidigt som den har bra tryck, detaljer och borde passa många rent generellt. Dessutom verkar den vara relativt lättdriven och inte minst snygg att titta på. Dynaudio är kanske lite bättre (för mig i alla fall) så länge den drivs av en bra förstärkare. Jag gillar båda!

(Lägger till att det nästan känns lite läskigt med den massiva kampanj som System Audio-folket bedriver nu. Syns överallt.)

Redigerat av egoBen, 16 april 2012 - 18:57.


#68

Postad 17 april 2012 - 08:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Exakt, det vore väldigt fint. Men Mantra 60 tycker jag spelar stort samtidigt som den har bra tryck, detaljer och borde passa många rent generellt. Dessutom verkar den vara relativt lättdriven och inte minst snygg att titta på. Dynaudio är kanske lite bättre (för mig i alla fall) så länge den drivs av en bra förstärkare. Jag gillar båda!

(Lägger till att det nästan känns lite läskigt med den massiva kampanj som System Audio-folket bedriver nu. Syns överallt.)

Jo. SA är onekligen inne i ett "stim" just nu, precis som Audiovector så syns de mycket i annonser och tester. Men jag tycker iofs. att uppmärksamheten är välförtjänt. Lillgrabben har Saxo 10 vilka också presterar enormt bra för priset och jag är ju som sagt mycket nöjd med mina Aura 60.

Skulle också säga det med Aura 60 att de spelar vad man stoppar in. De är i grunden kanske åt det ljusa hållet jämfört med tex. Dynaudio. Men om jag tex. kör med min Onkyoreceiver i läget "stereo" (lite dsphissat) så blir det varmt och basfylligt så det står härliga till! Baskapaciteten är enorm för ett par så slanka högtalare. Kör jag med min Sugden som är mer neutral så njuter man istället av ett jäkla klipp i transienterna, och ett transparent och medryckande ljud. Som sagt, ljudet beror rätt mycket på vad man stoppar in. :)

#69

Postad 17 april 2012 - 11:52

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Synd att Jons Hifi lade ner, bor ju bara 1.5 mil från Flen och tränar där.
Måste verkligen lyssna på SA snart, tror ljudet kommer tilltala mig.

#70

Postad 17 april 2012 - 22:44

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Synd att Jons Hifi lade ner, bor ju bara 1.5 mil från Flen och tränar där.
Måste verkligen lyssna på SA snart, tror ljudet kommer tilltala mig.


Ja då har du verkligen missat något Vincent! Var en helg hos Jon precis innan han la ner hifibutiken och fick lyssna på stort sätt hela system audio familjen. Minnesvärt!


#71

Postad 18 april 2012 - 13:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Jo visst har den gode Vincent missat något alltid! :)
Själv tänker jag ev. komplettera med ett par "Talent" som bakhögtalare. Då har man från tre olika av SA:s serier och allt jag hört så här långt har låtit väldigt bra. Talent har jag dock inte hört ännu. De är ju lite annorlunda med sin lilla grunda vägghängda låda. Skall bli spännande.

#72

Postad 03 maj 2012 - 23:05

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag fick hem mina SA Mantra 60 ikväll som är i svart ask. Soundet påminner om Audio Physic. Diskanten är lite mer detaljerad i Mantra och basen är lite rappare kanske. Kör just nu med Krell S300i. En mycket trevlig kombination som aldrig låter vasst. Dom passar med all musik och man kan spela väldigt lågt men också väldigt högt och det låter ändå grymt bra. En riktigt rolig högtalare där man inte blir besviken vad man än spelar. Klangen är mjuk och lite varm med Krell men det beror nog mer på Krellen, den har nämligen en riktigt varm klang som låter stört-skönt där öronen aldrig tröttnar. S300i passar med alla högtalare som jag har testat med. I det här fallet mina Sonus Faber Cremona M, mina Audio Physic Scorpio 2 och nu mina SA Mantra 60 :D

#73

Postad 06 maj 2012 - 10:15

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Är det någon som provat att sandfylla System Audio-högtalare?

#74

Postad 06 maj 2012 - 15:08

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Jag fick hem mina SA Mantra 60 ikväll som är i svart ask. Soundet påminner om Audio Physic. Diskanten är lite mer detaljerad i Mantra och basen är lite rappare kanske. Kör just nu med Krell S300i. En mycket trevlig kombination som aldrig låter vasst. Dom passar med all musik och man kan spela väldigt lågt men också väldigt högt och det låter ändå grymt bra. En riktigt rolig högtalare där man inte blir besviken vad man än spelar. Klangen är mjuk och lite varm med Krell men det beror nog mer på Krellen, den har nämligen en riktigt varm klang som låter stört-skönt där öronen aldrig tröttnar. S300i passar med alla högtalare som jag har testat med. I det här fallet mina Sonus Faber Cremona M, mina Audio Physic Scorpio 2 och nu mina SA Mantra 60 :D


Vågar man fråga hur Mantra 60 står sig mot Sonus Faber? Det borde rimligen vara ganska stor skillnad med tanke på pris. Men jag är nyfiken! :-)

#75

Postad 06 maj 2012 - 17:33

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Skillnaden är stor. Sonus Faber låter mer highend, mer upplöst diskant med en klippfast bas med en varm Sonus Faber klang och jag har inte hört något bättre fast att jag har lyssnat i 8år på olika anläggningar, både hemma och i hifi butik. Mantra låter rätt platt i jämförelse. Dom spelar som en högtalare i 30k klassen och har ett sound ungefär som Audio Physic men några Sonus Faber Cremona M är dom iaf inte.

Edit: Måste ändra mig här efter byte av elektronik då det verkligen hände saker. Nu spelar dom inte alls platt längre med Bladelius Thor Mk3 Novitas :D

Vågar man fråga hur Mantra 60 står sig mot Sonus Faber? Det borde rimligen vara ganska stor skillnad med tanke på pris. Men jag är nyfiken! :-)


Redigerat av Unregistered2141, 08 maj 2012 - 20:55.


#76

Postad 06 maj 2012 - 17:38

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Här är ett Svenskt test.

http://www.ljudochbi...faber-cremona-m

#77

Postad 07 maj 2012 - 19:26

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Postar här med.

S*tan vilket lyft det blev när jag bytte ut elektroniken från Krell S300i till Bladelius Thor Mk3 Novitas. Nu låter systemet 10 gånger bättre än innan. Vilket otroligt bra sound och basen blev 100 gånger grymmare :D :D Dessa högtalare händer det verkligen saker med när man byter elektronik. Var mycket längesedan det hände så mycket när jag bytte elektronik, har nog iofs aldrig hört en sådan extrem skillnad innan :D Snacka om bas. Tappar nästan hakan av förvåning :o och den är ju riktigt rapp också ;)

Redigerat av Unregistered2141, 07 maj 2012 - 19:30.


#78

Postad 08 maj 2012 - 20:48

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Väldigt mycket allround högtalare detta även om jag kör med neutral elektronik. Dom låter varken varmt eller neutralt. Ett mycket trevligt sound som man aldrig tröttnar på. Vad man än spelar så låter det aldrig vasst. Låter så som det ska göra helt enkelt :D

Redigerat av Unregistered2141, 08 maj 2012 - 20:48.


#79

Postad 08 maj 2012 - 21:29

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Du verkar mer och mer positiv till dessa högtalartorn. Roligt! :) När jag lånade hem högtalarna så var det en mycket positiv uppevelse och jag håller med om att all musik funkade utmärkt och var kul att lyssna på!

#80

Postad 08 maj 2012 - 22:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Förstår vad hifi perra är lyrisk över, har iofs bara hört dessa på mässa och då med Primare elektronik.
Spelade helt klart bäst på mässan ( sweetspot )

#81

Postad 08 maj 2012 - 22:43

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Testa med en Primare förstärkare av nyare modell, tex I30 eller I32. I30 ligger någonstans mellan rör klang och neutral klang. Jag är nästan säker på att du får det du letar efter och där det är tryck i basen. Så var I30 när jag hade den iaf :)

Jo, det är väl så, rör och stabil bas verkar inte gå ihop. I så fall får jag nog leva med en något släpigare bas då det jag hört från rörförstärkare trots allt, för min smak, är överlägsna i känsla mot transistor. Jag älskar mina Dynaudio, fantastiskt stort och härligt ljud, men är inte direkt idealiska med rör. Har hört dem med 40-wattare och det lät helt magiskt bra, bättr än vad jag någonsin hört oavsett utrustning, förutom just basen som var luddig. Med min nuvarande 75-wattare är jag mer hemma och det låter generellt sätt bättre än med min förra Rotel.

System Audio är ju till skillnad från Dynaudio extremt rappa i basen, därav min tanke om att de kanske funkar till rör, men jag har aldrig hört någon testa. Jag kommer förmodligen låna hem ett par för att testa, trots dess 89db. Inte helt lätt att hitta snygga lättdrivna högtalare för övrigt.



#82

Postad 08 maj 2012 - 22:46

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Visst är det så! Ingen musik låter jobbigt med dessa högtalare. Riktigt underhållande med härligt fast bas. Ingen djupbas kanske men ihop med en sub blir det perfa. Har faktiskt inte använt suben till stereolyssning ännu. Det fungerar rätt så bra ändå.

Ranger Master är ju förstås en klass bättre som jag kan sakna emellanåt, men tanke på priset jag fick betala för ett par demohögtalare SA 60 (16.000 kr) så känns det betydligt bättre för själen och inte minst för min plånbok :)

Jag har även sandfyllt mina högtalare ganska nyligen och ärligt talat har jag svårt att höra någon stor skillnad.
Kanske möjligtvis något fastare bas men det kan vara en inbillning. Tycker det är värt att testa ialllafall för det kostar ju inte många kronor. Köp Biltemas blästersand. Billigt och framförallt är den torr.

#83

Postad 08 maj 2012 - 22:56

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
I mitt lilla tv-rum på 15m2 så är dom perfekta. Dom fyller ut rummet riktigt bra med rapp bas. Om man hittar dom här begagnade för 10k om ett år så behöver man inte tveka som jag ser det :D

#84

Postad 08 maj 2012 - 23:01

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Såg din annons nu :) Vad ska du ha istället? :D

I mitt tycke så skulle jag nog välja Ranger rent ljudmässigt. Själv har jag lite svårt för utseendet på rangern bara.
Sen har vi Ranger Master och då finns det ingen tvekan längre men då hoppar ju priset upp rejält också...
Samma nivå som Explorer men jag skulle nog fortfarande valt Ranger Master.

Jons Hifi i flen har samtliga av dessa men är nog också nästan den enda som har det vilket är lite märkligt tycker jag.

Jon berättade att det var en kille som åkte ända från göteborg för att få provlyssna.

Själv längtar jag som ett barn på julafton efter mina Explorer Master som ska dyka upp den 1:a Juni :)



#85

Postad 08 maj 2012 - 23:04

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Ja 15m2 räcker det definitivt med Mantra 60. I mitt rum är säkert minst 30m2 och öppen planlösning och så länge jag sitter i sweetspot så fungerar det bra utan sub.

#86

Postad 08 maj 2012 - 23:08

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Är det SVS du använder? Något du kan rekommendera till Mantra 60?

Redigerat av Unregistered2141, 08 maj 2012 - 23:19.


#87

Postad 08 maj 2012 - 23:28

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Japp verkligen! Iallafall min slutna SB modell. Har inte testat SVS större kabinetter som är portade.

#88

Postad 09 maj 2012 - 08:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Förstår vad hifi perra är lyrisk över, har iofs bara hört dessa på mässa och då med Primare elektronik.
Spelade helt klart bäst på mässan ( sweetspot )


+1

#89

Postad 09 maj 2012 - 16:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Postar här med.

S*tan vilket lyft det blev när jag bytte ut elektroniken från Krell S300i till Bladelius Thor Mk3 Novitas. Nu låter systemet 10 gånger bättre än innan. Vilket otroligt bra sound och basen blev 100 gånger grymmare :D :D Dessa högtalare händer det verkligen saker med när man byter elektronik. Var mycket längesedan det hände så mycket när jag bytte elektronik, har nog iofs aldrig hört en sådan extrem skillnad innan :D Snacka om bas. Tappar nästan hakan av förvåning :o och den är ju riktigt rapp också ;)

Jag trodde ju att Krell var typ det bästa man kan få för pengar. Kul att det blev så stor skillnad. Upplever själv rejäl skillnad på min Sugden A21 och min Onkyoreceiver. Just att basen blir betydligt rappare är väl det mest uppenbara, men även en mer realistisk upplevelse. Bättre upplösning och respons i hela registet. Jovisst, hififlum som förmodligen gör vissa deltagare på forumet upprörda, men så upplever jag det. :) Men nu har ju denna gubben blivit lite bekväm och kör oftast Onkyon i alla fall. Riktigt häftigt vad dessa högtalare kan leverera bas. Saknar aldrig sub varken med musik eller film. Delar uppfattningen att de aldrig blir elaka heller. Inte minst med film är det både högupplöst och öronvänligt på en gång, en lyckad balansgång. Har inte Mantra utan Aura.

#90

Postad 09 maj 2012 - 17:04

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jag misstänker att det här "hififlummet" är pågrund av känslor som är svårt att sätta ord på.
Klurade lite på detta häromdagen när jag tog en tur ( innan den bluddrade till och stannade ) i "min" sommarbil, en Triumph GT6 Mk1.

Den har inte bra väghållning.
Den är inte snabbast i stan.
Den är inte i perfekt skick.

Men göta petter vilka känslor bilen väcker, både hos mig och folk runt omkring.
Hifi skall väcka känslor inte bara vara bra specar däremot inte sagt att saker med bra specar kan låta bra.

Missförstå mig rätt :)

#91

Postad 09 maj 2012 - 18:57

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag ändrade lite på det idag. Jag fick ett förslag av han i hifi butiken där jag handlar att om jag ville så kunde jag få ha dom som han hade i lager under tiden jag väntade på att rätt färg skulle komma så nu idag kontaktade jag butiken och sa att jag gärna ville ha mitt par i en annan färg. Körbärs fanér och lönn fanér skulle inte tillverkas något mer verkade det som när vi kollade prislistan samt lagret men Svart Ask, Ebony samt Vit och Svart Piano kommer att finnas så jag beställde mitt par i Ebony lacken. Sen när dom kommer så lämnar jag tillbaka det paret som jag har nu i Svart Ask :D Jag kommer förmodligen att fortsätta att spela på Thor 3:an till dessa fast i sovrummet framöver när rätt par har landat ;)

Så nu väntar jag på att två par högtalare ska dyka upp. Gissar att jag får Sonusarna denna eller i början av nästa vecka. Dom skulle skeppas hit den 27/4 och nu är det ju den 9/5 så jag borde ha dom i morgon eller på Fredag. I Måndags hämtades mina Cremona M samt mina Audio Physic av hifi butiken så nu spelar mina gamla Cremona M med Vitus Audios nya integrerade förstärkare för 79k på Balance bild och ljud för den som vill lyssna. Jag vet inte vad han skall ha för dom eller vad han tar för mina gamla Audio Physic Scorpio 2. Jag fick iaf hyffsat för dom även om jag kunde ha tagit ännu mer. Jag är glad att jag blev av med åbäkena hehe :D

#92

Postad 09 maj 2012 - 21:06

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Testa med en Primare förstärkare av nyare modell, tex I30 eller I32. I30 ligger någonstans mellan rör klang och neutral klang. Jag är nästan säker på att du får det du letar efter och där det är tryck i basen. Så var I30 när jag hade den iaf :)


När jag hart hört en dyrare System Audio än Mantra 60 med ny Primareteknik var jag inte särskilt tillfreds med ljudet. Inte för mig helt enkelt, spretigt och tunt på något sätt. Med Mantra 60 och min rörförstärkare har däremot en riktigt skön kombination med både detaljer, spelglädje och värme. Men detta beror säkert mer på högtalarna gissar jag.

#93

Postad 09 maj 2012 - 21:32

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Sen skiljer det ju ofta en del om man lyssnar på inspelade grejor eller om dom är helt nya givetvis :) Men sen är det givetvis skillnad på Ranger och Ranger Master och Explorer och Explorer Master. Vanliga Ranger gillade jag inte alls. Tyckte att det var en ganska tråkig högtalare även om det var andra som tyckte att den var bra på den tiden jag lyssnade på den. På senare tid har jag lyssnat på Ranger Master och det är skillnad även om jag inte kan säga precis vad som är bättre förutom det att jag gillar Mastern mer och att den är mer lättlyssnad än förra Rangern. Explorer Master låter overkill med Bladelius Thor Mk3. Den kombinationen skulle jag inte vilja ha hemma då jag oftast inte kan låta bli att kräma på om jag kör med för basiga prylar då jag helst spelar disco-musik hemma :D Jag skulle få sämre hörsel inom några år :unsure: :wacko: :ph34r: Numera försöker jag hålla mig till mindre högtalare även om Mantra 60 också är gjord för att kräma på med men Explorer Master är extrem i jämförelse. Jag vill inte riskera min hörsel vid en uppgradering, särskilt inte i mitt 15m2 lilla tv-rum :wacko: Jag tror också att basen skulle ta över rummet :rolleyes: Det är som att placera ett par Cerwin Vega XLS-215 i det rummet :D Nej, Mantra 60 kommer man långt med :)

#94

Postad 12 maj 2012 - 15:25

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag har åkt på tinnitus, det brukade alltid släppa efter ett tag, men inte den här gången. Tråkigt för mig och det påverkar mitt musiklyssnande ganska mycket. Jag lyssnar nästan aldrig i lurar längre till exempel. Och det är kanske detta jobbbiga sus som gör att jag är extremt känslig mot djup bas, som på något sätt verkar förvärra situationen. Även skarp diskant är ruskigt jobbigt. Ett fint upplöst, piggt och "närvarande" mellanregister är det jag uppskattar mest numera. Jag tycker Mantra 60 i mitt 20 kvm lilla rum gav lite för mycket bas. För min smak alltså. Men med en socka i portarna där bak blev det bättre. Med dämpkuddar skulle det kanske bli bättre också, golvet vibrerade ganska kraftigt utan. Jag gillade den stora spridningen från högtalarna förresten, också en viktig detalj.

Redigerat av egoBen, 12 maj 2012 - 15:26.


#95

Postad 24 maj 2012 - 17:44

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Har nu testat Mantra 60 i två veckor ungefär :) Basen är klenare än i mina förra Audio Physic Scorpio 2 även om jag kör med Bladelius Thor Mk3. Dessutom så brummar basen i mitt tv-rum om man vistas i ett annat rum medans man lyssnar på basig musik. Alla andra högtalare har fungerat perfekt utom dessa :) Måste vara akustiken i rummet som är kass för det kan väl inte bero på högtalarna eller? :)

#96

Postad 25 maj 2012 - 11:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har nu testat Mantra 60 i två veckor ungefär :) Basen är klenare än i mina förra Audio Physic Scorpio 2 även om jag kör med Bladelius Thor Mk3. Dessutom så brummar basen i mitt tv-rum om man vistas i ett annat rum medans man lyssnar på basig musik. Alla andra högtalare har fungerat perfekt utom dessa :) Måste vara akustiken i rummet som är kass för det kan väl inte bero på högtalarna eller? :)

Tror helt enkelt de spelar rätt mycket djupare än de specade 35Hz:en, och de flyttar rätt friskt med luft! Upplever samma fenomen med mina Aura 60. I vissa basregister var faktiskt mina Audiovector MI3 kraftigare, men på djupet är SA väsentligt maffigare. Kan tänka mig att "problemet" är större på Mantra vars element har ännu längre slag än Auran:s.

#97

Postad 25 maj 2012 - 17:24

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag upplevde också detta i mitt 20kvm rum, att det gärna sväller lite väl mycket, till exempel när jag skulle upp på översta skivhyllan ståendes på en pall så var ljudet nästan överväldigande stort där uppe i hörnet. Därav mina funderingar med sandfyllnig, om det skulle minska denna lite väl tillttagna bas för mina önskemål.

Idag är det fredag. Solen och värmen är i Stockholm på besök. Jag spelar Chris Isaak Baja Sessions och dricker en ipa i väntan på en tur ut till någon närliggande restaurang. Jag höjer volymen. Detta är fint!

#98

Postad 25 maj 2012 - 23:14

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Beror helt på vilken musik man spelar. Euphoria låter kanon på dessa :D

Tror helt enkelt de spelar rätt mycket djupare än de specade 35Hz:en, och de flyttar rätt friskt med luft! Upplever samma fenomen med mina Aura 60. I vissa basregister var faktiskt mina Audiovector MI3 kraftigare, men på djupet är SA väsentligt maffigare. Kan tänka mig att "problemet" är större på Mantra vars element har ännu längre slag än Auran:s.


Redigerat av Unregistered2141, 27 maj 2012 - 00:37.


#99

Postad 26 maj 2012 - 23:16

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hej,

Verkar ju finnas mycket folk här som har koll på både System Audio och ljud i största allmänhet. Jag har som ni fått upp ögonen för System Audio och kanske främst Mantra 60, men det beror nog mest på att det är den enda av deras högtalare jag lyssnat på.

Jag har idag en Marantz PM7001 KI som jag driver ett par B&W CM1 med och det funkar. Ni som har koll... vad tror ni för det första om Marantz ihop med System Audio rent ljudmässigt? Tror ni att jag kommer kunna driva ett par Mentor 60 med den stärkaren och få ett bra ljud?

Vore kul och nyttigt att få lite input!

Tack på förhand!

#100

Postad 27 maj 2012 - 00:33

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Din stärkare specar 70 watt rms i 8ohm och högtalarna specar 89dB i 8ohm så det borde räcka. Din Marantz specar nog mer i kubtest, man brukar få lägga på lite så det är nog ingen fara även om det låter bättre runt 100 watt rms i 8ohm :)


Hej,

Verkar ju finnas mycket folk här som har koll på både System Audio och ljud i största allmänhet. Jag har som ni fått upp ögonen för System Audio och kanske främst Mantra 60, men det beror nog mest på att det är den enda av deras högtalare jag lyssnat på.


Jag har idag en Marantz PM7001 KI som jag driver ett par B&W CM1 med och det funkar. Ni som har koll... vad tror ni för det första om Marantz ihop med System Audio rent ljudmässigt? Tror ni att jag kommer kunna driva ett par Mentor 60 med den stärkaren och få ett bra ljud?

Vore kul och nyttigt att få lite input!

Tack på förhand!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.