Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus trådlös HDMI generation 2.

27 svar i tråden

Skickat 02 november 2010 - 12:55

Asus har inte för så länge sedan släppt sin generation 2 lösning avseende trådlös överföring av HDMI.

Tidigare har det funnits lösningar från bla Philips, men prislappen runt 7.000kr och då generation 1.
Tester visar på att det laggade en hel del.

Asus generation 2 har mindre än 1ms latency, mao så ska det inte lagga så att man märker det.
Dessutom störs de inte av befintligt Wifi nätverk eller trådlösa DECT telefoner etc..

I mitt fall, som hade inbyggda rör i väggar/tak till allt i hela huset, inkl projektor takfästet, så var det omöjligt att få in en HDMI kabel. Och eftersom det inte finns en enda synlig kabel i hela huset, vägrade jag att dra en synlig HDMI kabel av ren princip sak och design sak.

Det jag har fördraget, är komponent, så jag kan iaf köra 1080i, men när man har en bra projektor som har fullt stöd för 1080p, känns det inget bra att inte nyttja det.

Försökte då dra 2st Cat6 nätverkskablar och använda Kjelles konverter , men dessa får inte plats i röret där Komponent går. Möjligen om jag drar ut komponent först, fast då har jag ingen backup ifall att det inte går hela vägen med TP kablarna.

Var påväg att ge upp, tills jag såg denna lösning som verkar klockren.
Då kan jag tom köra en till projektorn och en till TV, utan en enda kabel dragning.

Jag är säker på att det finns fler som har detta behov, så jag beställde några stycken.
Efter jag testat, kommer jag lägga ut dom på marknadsplatsen för Er som kan vara intresserade.

Priset blir ca 2800kr , när alla moms o tullavgifter är betalda.

Leverans beräknas ske i slutet av veckan, såfort jag testat kommer mina betyg :)..
håller tummarna på att det fungerar.
Asus info video

Mvh Andreas

Skickat 02 november 2010 - 13:12

Intressant!

Hittade dock bara en review av intresse:

Citat

..although the image had a slightly compressed quality, and it wasn't as good as you'd get from plugging a Blu-ray player into the TV's HDMI input.

Our next big test was gaming, as Intel's Wireless Display technology imparts just enough lag to make gaming an impossibility. Using the PC version of Mafia II (running at 1,920x1,080 pixels), we were able to launch the game and have it display simultaneously on both the laptop screen and the TV. This is a fast-paced action game, with no leeway for laggy screen response, but playing via a controller plugged into the laptop, we were able to ignore the laptop display and focus entirely on the big-screen TV with no noticeable lag. Note that the brightness and contrast settings for the two displays were very different, and we had to choose one to focus on when adjusting the in-game display settings.

Gaming via the WiCast is especially handy if you're looking to play PC-only games, such as Starcraft II or Civilization V, on a bigger screen, without dragging your laptop over to the TV to plug it in directly.

Asus claims that the WiCast will transmit from up to 10 meters away, although walls and other interference can make that very case-specific. We were able to run it from the back end of our lab (about 45 feet) easily, but the signal started to show some blockiness and pixelation after about 15 feet.

Jag är lite skeptisk, men ser fram emot betyg och kommentarer från dig.

Var beställde du ifrån?

Det här inlägget har ändrats av BrittBastard 02 november 2010 - 13:13

Skickat 04 november 2010 - 17:21

Hej
Har själv samma problem, har funderat på att köpa "Marmitek GigaVideo 800 HDMI" från tyskland ca3000:- något du känner till? Är ev. intresserad av att köpa en från dig om den fungerar.

John

Skickat 05 november 2010 - 12:07

Hej!

De kom idag, och har då 2st över, om jag nu inte behåller 2 själv :)..

Du kan få den för 2800kr

Bifogad fil  asus_wireless.jpg   163,02K   4 Antal nedladdningar

Kommer testa ikväll om de fungerar, men har goda förhoppningar för mig eftersom det är klarsikt 7m till projektorn.

Mvh Andreas

Det här inlägget har ändrats av AndyHam 05 november 2010 - 12:08

Skickat 05 november 2010 - 17:47

Nu är det färdig installerat och testat!

Resultat: EXTREMT NÖJD :unsure: ;) , äntligen!

Var väldigt enkelt att koppla in, tog 5 min sen var det klart!
Allting går nu via HDMI, märker inte att det skulle vara trådlöst det jag har testat.
Skall testa köra en hel film ikväll samt glo på idol.

Se lite bilder nedan (tagna med mobilen)..

Bifogad fil  dukwindows.jpg   45,33K   10 Antal nedladdningar
Passade på att få in Asus EEE PCn också, så man kan surfa, glo på tv på nätet m.m.
Den kör via HDMI.

Bifogad fil  dukfilm.jpg   74,19K   15 Antal nedladdningar
A-Team på Blueray, blev bättre bild än vad det var på Komponent.
Dock är det med mobilen rätt kass bild, bättre i verkligheten kan jag lova.

Bifogad fil  projfram.jpg   54,37K   10 Antal nedladdningar
Projectorn , Panasonic PT-AE4000. Den bästa film projjen jag nånsin haft/testat.
Enkel att installera, riktigt bra bild. Dessutom fanns det stöd för den via Logitech harmony.
I bakgrunden i taket skymtar även de bakre inbyggda högtalarna ur mitt 7.1 system.
Det är högtalare från Speakercraft.

Utöver högtalarna för Hembio anläggningen har jag 2 högtalare inbyggda i varje rum inkl gästtoa och badrum, grovkök.
Som sedemera styrs via egna kontrollpaneler i resp rum/Zon.

Bifogad fil  projsida.jpg   43,51K   9 Antal nedladdningar
Bild på projjen från sidan, ovan på projjen står underverket! Som gjorde det möjligt för mig att köra HDMI i 1080p utan att dra en kabel. Nu kanske det är lättare att förstå varför jag inte ville dra en synlig kabel :).

Bifogad fil  marantzbd.jpg   63,42K   8 Antal nedladdningar
Mediaskåpet, överst Blueray, sedan DVD/Recorder/TV Mottagare, Sony Tuner, Asus EEEPC, Marantz SR7005 förstärkare.
Förstärkaren är jag riktigt nöjd med. Inne vid förstärkaren sitter även sändaren till det trådlösa HDMI.

Bifogad fil  marantzspeakercraft.jpg   69,66K   7 Antal nedladdningar
Marantz SR7005 förstärkaren samt Speakercraft Zon förstärkaren som gör det möjligt att köra olika enheter i 6 Zoner, via de inbyggda högtalarna.

Glömde säga att jag har 2st kvar, det finns även en annons på blocket.
Lägger in dom under marknad!

Mvh Andreas

Det här inlägget har ändrats av AndyHam 05 november 2010 - 17:49

Skickat 14 november 2010 - 08:22

Tänkte lägga en liten uppdatering till tråden hur lösningen verkligen fungerar.

Känner inte till något annat forum där man skrivit negativt om lösningen, men självfallet kan det vara så, jag vet ju inte mer än hur det har fungerat för mig.

Om jag gämför mot vanlig 10m HDMI kabel och detta, märker jag ingen skillnad.
Gämför jag mot 1080i via komponent och detta, märker jag klar skillnad. Detta är bättre, stabilare bild och ingen tendens på att flimra.

Om man skall försöka hitta något negativt kan det väl vara följande
- Ingen av/på knapp (hade iofs inte hjälp mig då projjen sitter 2½ meter upp).
- Har man inte kört film på länge, kan de ta 1 minut innan de hittar varandra, ibland går det snabbare att dra strömmen på sändaren sedan sätta tillbaka, då finner dom varandra igen.

Min sändare har inte fri sikt mot mottagaren, den sitter i ett mediaskåp ca 7-8 meter ifrån projektorn.
Där är en murad vägg runt om mediaskåpet, trots detta fungerar det perfekt!
Har aldrig märkt någon lagg elle flimmer eller liknande.

För mig där det var helt oacceptabelt att dra en synlig HDMI kabel när det inte finns någon synlig el eller kablage i huset, så var detta guld värt. eftersom man hade använt ett 16mm flexrör för att dra komponent kablarna i, så var det omöjligt att få in HDMI kabel där, inte ens få in 2st TP cat6 kablar för att sedan köra omvandlare..

Ps! Anledningen att jag köpte ett par st var ju att jag trodde det fanns ett behov men att man tyckte de andra lösningarna var för dyra. Jag gav ca 1800kr inkl moms och frakt, är nu beredd att släppa de andra 2 för samma pengar.
För jag behöver inte fler ;).. Bor man i helsingborg eller med omnejd är man välkommen att titta hur det fungerar innan köp.

Skickat 07 december 2010 - 13:01

Köpte en av AndyHam och måste säga det fungerar väldigt bra det lilla jag hunnit testa :)
Heltklart nöjd med att slippa dra en långkabel.

Skickat 07 december 2010 - 13:41

Vad sänder den på för frekvens, ASUS Trådlösa HDMI?

Skickat 14 december 2010 - 11:48

Helt klart en intressant produkt.

anderswillhelmsson: 5.15 ~ 5.85 GHz

Skickat 30 december 2010 - 01:42

Hej!
Fungerar det fortfarande bra?
Hur är det med räckvidden runt ett hörn?
/Jakob

Skickat 19 januari 2011 - 13:52

Går det att köra HDMI ut från exempelvis playstation eller funkar det endast att mata ut via USB från dator?

Skickat 24 januari 2011 - 10:24

Hej!

Tänkte passa på och informera om Macabs DVL-20 som löste mitt problem med att skicka ut 1080P till min TV i sovrummet i våningen under.

Macab DVL-20:

Utdrag av produktbladet.
TRÅDLÖS ÖVERFÖRING AV ALLA HDMI-SIGNALER
Till Macab DVL-20 kan det anslutas dubbla HDMI-källor. Helt fritt från onödiga sladdar går det nu att vidarebefordra full HD signal (1080p) till projektor eller HDTV. Genom DFS* fungerar HDMI-sändaren också i besvärliga miljöer i kombi-nation med annan trådlös trafik.
Allt som behövs är en DVL-20T vid HDMI-källan och en mottagarenhet DVL-20R där man vill ha fram sin HD-signal. Allt är Plug&Play, det vill säga, anslut din digitalbox, PC eller signalkälla och du är igång. Beroende på typ av väggar och omgivande miljö går signalen upp till 20 meter. För din befintliga fjärrkontroll finns en IR-mottagare i respektive sändare. Det innebär att DVL-20 även vidare-befordrar signalerna från din fjärrkontroll.
*DFS står för ”Dynamic Frequency Selection” och innebär att sändaren automatiskt byter frekvens till en störningsfri kanal.

Jag har länge funderat på Trådlöst VS kabel och har varit lite skeptisk mot trådlöst pga kvalitet samt priset.

Kompisen tipsade mig om denna och han bad mig även testa den då han arbetar för dem och jag måste säga att jag blev otroligt nöjd.

Min setup består av följande:
PS3 ”HDMI 1080P”
XBOX360 ”HDMI 1080P”
WII ”Komponent 480P”
Set top box Telia ”1080I”

Kopplat till min Onkyo 606 receiver. Från min receivers HDMI output till DVL-20 Transmittern och då denna har en loop through slipper jag att ha en HDMI splitter till min projektor.
Sovrummet nedan ca avstånd 6m med golv och väggar mellan finns min Sony LCD. Kopplade sedan in DVL-20 receivern med en HDMI in i teven strömsatte DVL-20 och ca 1 minut senare hade jag en klar och fin 1080P bild och ljud i sovrummet.
En extra bra funktion var även möjligheten att koppla in ett IR öga på DVL-20 receivern samt på mottagaren på andra våning så kunde jag använda mina fjärrkontroller i sovrummet.
(Måste fixa mig en multi fjärr dock för det är lite bökigt att flytta fjärrkontrollerna mellan våningarna.) :)

Avståndet max 20m fri sikt och jag kan tänka mig att detta varierar beroende på om det är trä, sten mm. Själv har jag trästomme i mitt hus och det fungerade kanon.

Jag är som sagt inte skeptisk längre utan väldigt nöjd med resultatet och det bästa är att det ryktas om att den kommer kosta mindre än 4000:- till konsument.

Produkt blad hittar ni här:

Produktblad DVL-20

Postad bild

Macab DVL-10:

Dem skall även släppa en mindre variant som heter DVL-10 med mindre räckvidd och kommer kosta mindre än 3000:- till konsument och är en motsvarighet till Asus produkten .

Produkt blad hittar ni här:

Produktblad DVL-10

Postad bild

Det här inlägget har ändrats av Speek 24 januari 2011 - 13:33

Skickat 25 januari 2011 - 12:28

Hittade den här länken för ett tag sedan:
http://www.brite-vie.../air_synchd.php
Ganska lika får man säga. Hittade inga tester då.
Hur är den till projektor? Någon märkbar fördröjning månne ?

Det här inlägget har ändrats av Winder 25 januari 2011 - 12:31

Skickat 25 januari 2011 - 17:51

Jag har inte märkt av någon fördröjning varken vid film eller spel på projektorn.

Däremot kan det ta ca 1 - 2 minuter för att få synken mellan transmitter och receivern komma igång om man inte har använt den på ett tag.

/Speek

Skickat 09 februari 2011 - 09:28

Speek:

Vet du om man kan koppla in 2 st recievers? alltså splita källan till 2 TVapparater

Skickat 11 februari 2011 - 13:45

Pellito

Det finns som sagt en loopthrough på transmittern så du kan få ut signalen till en andra skärm där du har den. Men jag tror att du frågar om är att ha 1 transmitter och sedan 2 recievers i olika rum för att ta upp signalen där och det går dessvärre inte.

Jag ställde faktiskt denna fråga själv och om jag minns svaret rätt så har det med HDCP skyddet som finns med i HDMI specen.

men det hade varit en schysst sak om det gick.

Hälsningar:
Speek

Det här inlägget har ändrats av Speek 11 februari 2011 - 13:50

Skickat 28 april 2011 - 20:44

någon som testat Kjell o CO lösning?

Skickat 04 maj 2011 - 13:12

Visa inläggmischief Apr 28 2011, 20:44 skrev:

någon som testat Kjell o CO lösning?

Det är nog samma som Macaben ovan som är lika den de testar i sista numret av hemmabiotidningen fast under annat namn.

/Bosse

Skickat 24 juni 2011 - 08:23

Ny produkt ute från ASUS hos Dustin, ASUS Wavi. Så får man stöd för 3D också :). Någon som testat den?

Skickat 25 juni 2011 - 15:22

Skickat 11 juli 2011 - 17:01

Visa inläggjonninemonic Jun 24 2011, 09:23 skrev:

Ny produkt ute från ASUS hos Dustin, ASUS Wavi. Så får man stöd för 3D också :D. Någon som testat den?
Köpte och testade denna produkt som funkade klockrent och hade inga problem att skicka HDMI-signalen trådlöst 8 m tvärs genom rummet. Provade med både "vanliga" Bluray-filmer och 3D utan någon märkbar fördröjningseffekt. Extremt enkel att installera - plug'n'play.

Dock störde den ut mitt trådlösa nätverk som också går på 5GHz-bandet så det blev till att returnera produkten iallafall. Kan även tillägga att signalen är så stark att den även störde ut nätverket på ytterligare två våningar.

Skickat 07 maj 2012 - 17:52

Asus Wavi fungerar alltså med annat än bara PC?
Det enda som beskrivs är nämligen att den kan streama från PC.

Jag vill nämligen streama från Ps3 til projektor, går det?

Skickat 07 maj 2012 - 18:01

Visa inläggSeptera 07 maj 2012 - 17:52 skrev:

Jag vill nämligen streama från Ps3 til projektor, går det?
Appselut. Allt som skickar upp till HDMI 1.4 funkar fint.

Det här inlägget har ändrats av Avregistrerad952 07 maj 2012 - 18:05

Skickat 07 maj 2012 - 18:05

Det står att den klarar att skicka 3D, kräver inte det hdmi 1.4?

Skickat 08 maj 2012 - 17:47

Visa inläggjonninemonic 07 maj 2012 - 18:01 skrev:

Appselut. Allt som skickar upp till HDMI 1.4 funkar fint.

Då litar jag på dig! Dustin Home svarade mig att det endast fungerade ihop med datorn, men då du har haft en och testat själv så bör det ju fungera :)

Skickat 09 maj 2012 - 16:21

Visa inläggSeptera 08 maj 2012 - 17:47 skrev:

Då litar jag på dig! Dustin Home svarade mig att det endast fungerade ihop med datorn, men då du har haft en och testat själv så bör det ju fungera :)
Japp, det funkade fint även med 3D för mig. Testa och återkom gärna med hur det går.

Skickat 14 maj 2012 - 18:18

Har testat idag ihop med min digitalbox och det verkar fungera bra.
Provade med HD-kanaler och fick riktigt bra bild med min projektor.

Ska testa med bluray, 3D och lite annat när jag har mer tid.

Skickat 18 maj 2012 - 18:02

Har hunnit testa det i ett par dagar nu, i början hade jag problem när jag kopplade min digitalbox till Asus wavi. Fungerade bra ett tag men efter ungefär 30 minuter så försvann bilden för någon sekund och kom tillbaka. Detta hände sedan ett par gånger.
Provade med datorn och då försvann bilden aldrig.

Idag har jag haft det inkopplat till digitalboxen en längre stund utan några som helst problem, så det var möjligtvis någon tillfällig störning eller nåt.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • crills
    2013-05-23 17:26:52
  • crills
    2013-05-23 17:25:41
  • Kaffe-alien
    Schonning
    2013-05-23 17:09:12
  • Airplay !
    epkjhal
    2013-05-23 12:58:54
  • Teknikhörnan inne på kontoret
    epkjhal
    2013-05-23 11:30:46
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.