Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lan via elutaget (är det en lösning? Desperat!)

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 juli 2015 - 11:23

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Hej! Bor i en lägenhet byggd på 90-talet. Ethernet jacket är monterat i sovrummet (telia)

Tjejen vägrar låta mig dra en fast kabel till vardagsrummet (betyder att borra genom 2 väggar och kanske en 15-20m kabel)

 

Just nu har jag en kabel liggandes ut med golvet bara och den kopplas i när jag använder internet till konsoller/stereo/htpc jag vill ju kunna nyttja prylarna när som på dygnet utan att behöva ta fram kabeln och lägga undan den, hon lär ju snart börja störa sig på att den ligger där då jag i praktiken vill kunna använda den 24/7

 

så nu till frågan. Finns det idag någon lösning som levererar snabbt och stabilt över elnätet. jag kräver att den ska klara 100mbit och påverka pingen minimalt.

 

Kan man få låna hem och testa? för inget säger ju att det fungerar hos mig innan köp.

 

Jag gissar på att signalen kommer gå via proppskåpet.

 

Följd fråga, ska man köpa en adapter med flera ethernet jack, eller är det bättre att köra med en liten switch efter? Wifi skulle ju vara fint också för alla trådlösa enheter i lägenheten. 

 

https://www.prisjakt...t.php?p=2832929 <-- denna? dyr förhållande vis, men jag vill kompromissa med så lite som möjligt. Har denna wifi i båda ändarna, för signalen ifrån vardagsrummet når ej sovrummet eller tvärt om, så om båda skickar vore ju det kanon.

 

Kan ju köra den genom min nuvarande router som har vettiga antenner som täcker lägenheten (inte vid tvbänken dock) Men frågan är om det påverkar resten negativt.

InternetJack>Wifi-router>adapter>(adapter-vardagsrum)>switch>(Xbox,htpc,stereo)

 

(ang forum, så flytta tråden om jag valde fel)


Redigerat av SKIBBE, 03 juli 2015 - 11:38.


#2

Postad 03 juli 2015 - 11:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Köp via exempelvis Netonnet, bara lämna tillbaka om du inte är nöjd (gäller även köp i lagershopparna).

Eller så fixar du det när frugan inte är hemma och ser, bara lägga bakom socklarna :)

#3

Postad 03 juli 2015 - 11:53

Jimpstyle
  • Jimpstyle
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Jag har min router i vardagsrummet och sedan tagit sådana enheter och tagit nätverket via elnätet. Min lägenhet är gammal! byggd på 20 talet skulle jag gissa på och elen är nog mer än 30 år gammal iallafall om man kollar på hur det ser ut!

 

Jag har 250 mbit/s från Comhem, och så gjorde jag test med datorn kopplad med kabel direkt till routern och fick ut ca 263 mbit/s. Så det är ju helt klart godkänt. Men sen när jag testade via dessa elnäts adaptrar då i andra sidan av lägenheten, ca 15 M bort och så långt ifrån man kan komma från routern. Då får jag ut hastigheter mellan 40-60 mbit/s och då är det 60 om jag har tur. Nu har jag bara det till min stationära dator så det är helt tillräckligt för mig, men kanske inte för andra alla gånger.

Men som sagt så är elen väldigt gammal hos mig så det kanske presterar betydligt bättre om man har nyare elnät. 

Och de adaptrarna jag har klarar upp till 300 Mbit/s om jag inte minns fel, 250-300 var det iallafall.

Ska flytta om en månad och kommer förmodligen få använda mig av samma lösning, så ska se om det blir bättre resultat där.



#4

Postad 03 juli 2015 - 12:46

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Använder Netgears adaptrar och det funkar fint. Strömmar musik i flac och film i HD utan problem. Gissar att hastigheten ligger i klass med trådlöst men känns stabilare.



#5

Postad 03 juli 2015 - 12:47

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Köp via exempelvis Netonnet, bara lämna tillbaka om du inte är nöjd (gäller även köp i lagershopparna).

Eller så fixar du det när frugan inte är hemma och ser, bara lägga bakom socklarna :)


Haha sa precis så här om dagen, att hon aldrig skulle märka det om jag drog det i taket t.ex. men menfår bli andra bullar när vi köper något gemensamt :-P

Får provköpa från webhallen. Tydligen hade de kostat 999kr för en vecka sedan på prisjalt typiskt.

#6

Postad 03 juli 2015 - 13:20

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Jag har Netgears varianter... https://www.prisjakt...t.php?p=1868364

 

Mitt hus är byggt  sent 60 - tal.

 

Jag har Fiber 100/100 och får ut mellan 90-100 i alla rum i lägenheten. 

 

Mikee


Redigerat av mikee, 03 juli 2015 - 13:23.


#7

Postad 03 juli 2015 - 14:11

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Jag har Netgears varianter... https://www.prisjakt...t.php?p=1868364

Mitt hus är byggt sent 60 - tal.

Jag har Fiber 100/100 och får ut mellan 90-100 i alla rum i lägenheten.

Mikee


Låter lovande iaf :-)


Beställde ifrån cdon.com jag lyckades få igenom en student rabatt (slutade plugga för över en månad sedan)
1390;- inkl frakt. Jag håller tummarna!

#8

Postad 07 juli 2015 - 23:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Har meckan med dom där j*vla pluggarna idag... jag vet inte vem det är fel på mig eller dom... helt ologiska as iaf...

 

första installationen gick fint. körde laptopen via pluggens wifi 10mbit endast dock då det är det jag har just nu. Men pluggarna låg mellan 170-130mbit mellan varandra, klart godkännt och över förväntan. körde lite ping test osv. verkade addera 2ms i snitt vilket också är godkänt. Men nu börjar problemen...

 

Har 2 mobiler och 2 laptops som ska köra över wifi, hur jag än försökte så fick jag aldrig igång mer än 2 enheter samtidigt över wifi, ibland funka bara en och ibland ingen även om den hade precis fungerat. DHCP var helt random. fick en typ av ipaadresser för mobilererna och kunde surfa på min laptops så vart det ett en helt annan slinga som inte hade internet access och så höll det på i timmar... jag fatta verkligt ingenting. och blev bara mer och mer irriterad...

 

Jag hade redan okey wifi täckning så körde nätet till routern och sen vidare till pluggen och via elnätet och trådat från plugg 2 till tvbänken och sket i pluggens wifi som verkar helt åt ****s j*vla dåligt om du ska ha fler än 2 enheter online... Men nu 6h senare så är det inte alls lika bra sync mellan pluggarna, otaliga resets har gjorts och nu är det mer 30-70mbit mellan dom, vilket är märkligt då inget fysiskt har skett i väggen vad jag vet...

 

får uppgraderat till 100mbit imorgon och vore ju najs med mer fart i väggen (stabilt och inte 30-170mbit)

 

Ska köpa nya grenkontakter och minska på störnings moment och så. men är ändå en rejäl minskning under kvällen på något som jag omöjligt kan påverka, dvs kabeldragningen i väggen...



#9

Postad 08 juli 2015 - 04:12

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Hej

Vilket märke köpte du till slut ?

Sista raden skriver du att du skall köpa nya grenkontakter ? Du sätter väl dina pluggar direkt i VÄGGEN ?

 

Mvh



#10

Postad 08 juli 2015 - 06:16

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Hej

Vilket märke köpte du till slut ?

Sista raden skriver du att du skall köpa nya grenkontakter ? Du sätter väl dina pluggar direkt i VÄGGEN ?

 

Mvh

Japp, men just nu sitter det en grenkontakt i hål 2 i varje. Enligt manualen så ska det fungera bättre när man kör endast en plugg per elutag/2 kontakter och grenkontakten i pluggen. Men hade bara ojordade så ska köpa nya idag.

 

prövade att starta upp wifi delen nu på morgonen precis efter alla frustration igår. tog en enhet itaget. först en laptop, sen min mobil, sedan min xbox och sist min egna laptop. fick igång alla samtidigt (3 saker) tjejen sover så kan inte mecka med hennes mobil. men nu verkade det fungera smärtfritt iaf. (kommer ändå köra utan pluggens wifi för att optimera för de 2 trådbundna enheter som den eg är tänkt för) Men man vill ju att allt ska fungera även om jag inte skall använda det just nu.

 

köpte devolo dlan 1200 ac starterkit som jag länkade till innan.



#11

Postad 08 juli 2015 - 15:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Prövat lite nu när jag har 100mbit. Jag ligger på ca 18mbit ner och 37mbit ut. 18% av vad jag betalar för är ju lite drygt med tanke på hur stora xbox one spelen är och annat som skall laddas till htpc:n

 

märkligt att den syncar i olika hastigheter åt de olika hållen. hade väl sett bättre nedström än uppström i mitt fall.

 

Förstår mig inte på dessa hur hastigheten kan variera så. syncar den i en hastighet så borde väl den stanna relativt nära den hastigheten inte hoppa 50mbit åt båda hållen och olika hastigheter till och från...  när jag ej startar några el-prylar nånstans i hela lägenheten.


Redigerat av SKIBBE, 08 juli 2015 - 16:17.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.