Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

VU+ Satellitmottagare

3303 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Vu+ Duo (Digitalboxar) 3 8,71 (16) Inga priser
Vu+ Solo (Digitalboxar) 2 8 (2) Inga priser
Vu+ Uno (Digitalboxar) 2 7,5 (1) 3 375:-
Vu+ Uno C/T (Digitalboxar) Rapporterad 1 (0) Inga priser
Vu+ Ultimo (Digitalboxar) 2 6 (1) Inga priser
GigaBlue Quad HD 2xS2 (Digitalboxar) 1 (0) 3 990:-
Vu+ Solo2 (Digitalboxar) 3 8,89 (18) Inga priser
Vu+ Duo2 (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo2 2xS2 (Digitalboxar) 2 8,86 (6) Inga priser
Vu+ Zero (Digitalboxar) 4 8 (2) 453:-
Vu+ Solo SE V2 2xS2 (Digitalboxar) 4 7 (1) Inga priser
Vu+ Solo 4K 2xS2 (Digitalboxar) 3 7,5 (1) Inga priser
Vu+ Duo 4K (Digitalboxar) 1 (0) 4 313:-
7 relaterade trÄdar

#251

Postad 09 juni 2010 - 22:33

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlĂ€gg
  • 0

TV6 kanske?
Finns mÄnga som bara vill ha CD men ÀndÄ kunna se TV6.
Sen finns det ju lokala kanaler som hÀr har vi 24 Norrbotten t.ex.

Jo det Àr ju sant
Tv4 lokal finns ju inte pÄ satellit

#252

Postad 10 juni 2010 - 07:02

MartinG
  • MartinG
  • AnvĂ€ndare

  • 177 inlĂ€gg
  • 0

Sedan en frÄga till er som anvÀnder T sticka
Vad Àr det för kanaler ni Àr ute efter som nte finns pÄ satellit ?


AnvÀnder inte T Àn, men funderar pÄ det. Har bÄde viasat+CD men stör mig pÄ att streaming med enigma2 ballar ur nÀr det blir regionala nyheter pÄ tex SVT2. Enigma1 (och dÄ speciellt PLi) hanterade detta pid-byte galant vid streaming men pÄ Enigma2 har jag inte fÄtt det att funka.

Antar det skulle kunna gÄ bÀttre vid marksÀnt (men vet iofs inte, det kanske byts pid dÀr med?).

#253

Postad 10 juni 2010 - 19:47

bkd
  • bkd
  • LĂ€rjunge

  • 460 inlĂ€gg
  • 0
Ok, nu har jag fÄtt min burk efter snabb leverans och gjort alla instÀllningar för Canal Digital. Det verkar inte vara nÄgra problem med nÄgot förutom att jag inte kan fÄ burken att vilja spela in pÄ min NAS.

Jag kör senaste DE-imagen. Jag har ingen vanlig ansluten HDD. Det gÄr bra att mounta med CIFS och jag kan se innehÄll pÄ NAS:en.

NÀr jag försöker gÄ in pÄ hÄrddiskinstÀllningarna, kommer det bara ett felmeddelande om att hÄrddisk saknas.

NÄgon som kan dela med sig av erfarenheter om hur man fÄr igÄng inspelning pÄ en NAS?

#254

Postad 10 juni 2010 - 19:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlĂ€gg
  • 0

AnvÀnder inte T Àn, men funderar pÄ det. Har bÄde viasat+CD men stör mig pÄ att streaming med enigma2 ballar ur nÀr det blir regionala nyheter pÄ tex SVT2. Enigma1 (och dÄ speciellt PLi) hanterade detta pid-byte galant vid streaming men pÄ Enigma2 har jag inte fÄtt det att funka.

Antar det skulle kunna gÄ bÀttre vid marksÀnt (men vet iofs inte, det kanske byts pid dÀr med?).

Ja de byts Àven dÀr tyvÀrr.

#255

Postad 11 juni 2010 - 07:24

bpl
  • bpl
  • ForumrĂ€v

  • 858 inlĂ€gg
  • 0

Ok, nu har jag fÄtt min burk efter snabb leverans och gjort alla instÀllningar för Canal Digital. Det verkar inte vara nÄgra problem med nÄgot förutom att jag inte kan fÄ burken att vilja spela in pÄ min NAS.

Jag kör senaste DE-imagen. Jag har ingen vanlig ansluten HDD. Det gÄr bra att mounta med CIFS och jag kan se innehÄll pÄ NAS:en.

NÀr jag försöker gÄ in pÄ hÄrddiskinstÀllningarna, kommer det bara ett felmeddelande om att hÄrddisk saknas.

NÄgon som kan dela med sig av erfarenheter om hur man fÄr igÄng inspelning pÄ en NAS?


Vad jag vet sÄ mÄste det finnas en mapp pÄ din NAS som heter movie.

Om man har en lokal HDD Àr det /media/hdd/movie/ inspelningarna hamnar i movie mappen.

Att din box klagar pÄ att den inte hittar en hÄrddisk Àr nog för att du inte har en lokal hÄrddisk :)

Redigerat av bpl, 11 juni 2010 - 07:24.


#256

Postad 11 juni 2010 - 07:58

Hakon
  • Hakon
  • ForumrĂ€v

  • 950 inlĂ€gg
  • 0

Ok, nu har jag fÄtt min burk efter snabb leverans och gjort alla instÀllningar för Canal Digital. Det verkar inte vara nÄgra problem med nÄgot förutom att jag inte kan fÄ burken att vilja spela in pÄ min NAS.

Jag kör senaste DE-imagen. Jag har ingen vanlig ansluten HDD. Det gÄr bra att mounta med CIFS och jag kan se innehÄll pÄ NAS:en.

NÀr jag försöker gÄ in pÄ hÄrddiskinstÀllningarna, kommer det bara ett felmeddelande om att hÄrddisk saknas.

NÄgon som kan dela med sig av erfarenheter om hur man fÄr igÄng inspelning pÄ en NAS?

Vet inte om det funkar likvÀrdigt pÄ VU+ som pÄ DM800 med DE, men jag har mountat min DM800 via telnet.
I /etc/fstab har jag lagt in en mountsyntax som gör att vid omstart mountar boxen mot NAS .
Och precis som "bpl" nÀmner mÄste du ha en mapp pÄ NAS som heter /movie

Har ett svagt minne av att DE inte kan se din NAS som en HDD sÄ dÀrför dyker den inte upp i dina menyer,men det gÄr utmÀkt att mounta via telnet .

Mountsyntax i telnet.
mount 192.168.0.xxx:/mnt/wddisk2/pchdd /media/hdd
Utdelningen pÄ min NAS Àr /wddisk2/pchdd

Mountsyntax i /etc/fstab
192.168.0.xxx:mnt/wddisk2/pchdd /media/hdd nfs rsize=8192,wsize=8192,rw,nolock 1 0

PÄ min DM 800 funkar detta klockrent med insp pÄ NAS ,Timeshift osv

Redigerat av Hakon, 11 juni 2010 - 08:02.


#257

Postad 11 juni 2010 - 10:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlĂ€gg
  • 0
Funkar likadant eftersom det Linux.

#258

Postad 11 juni 2010 - 11:01

bkd
  • bkd
  • LĂ€rjunge

  • 460 inlĂ€gg
  • 0
@bpl och Hakon, Tackar sÄ jÀttemycket för tipsen! Jag Àr vÀldigt tacksam! Nu funkar det perfekt! Jag kan bÄde spela in och timeshifta emot NAS:en. :)

Jag gjorde ett movie bibliotek pÄ NAS:en och anvÀnde den inbyggda mount manager wizarden för att peka rÀtt (jag orkar inte med vi... det Àr typ 20 Är sedan jag höll pÄ med Unix senast :)).

#259

Postad 12 juni 2010 - 11:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlĂ€gg
  • 0
Vet inte vad images till Vu+ har men om "nano" finns sÄ Àr den lÀttare att anvÀnda.

Redigerat av Leatherface, 12 juni 2010 - 11:59.


#260

Postad 12 juni 2010 - 13:17

bpl
  • bpl
  • ForumrĂ€v

  • 858 inlĂ€gg
  • 0
LÀtt som en plÀtt :wub: http://www.cs.colost...elpdocs/vi.html

#261

Postad 12 juni 2010 - 14:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlv gillar jag nano bÀttre Àven fast jag hÄllt pÄ med Linux i snart 20 Är :wub:
Men det Àr inte sÄ mÄnga images som har den som standard inlagt.

#262

Postad 12 juni 2010 - 15:55

BGPv4
  • BGPv4
  • ForumrĂ€v

  • 923 inlĂ€gg
  • 0
Nano anvÀnder bara Linux newbies precis som distros som Ubuntu, Suse, Redhat osv osv, de ser ut som Windows och dÀrför Àr dom populÀr hos newbies.

Om du Àr linux hardcore kör du Vi som editor och antingen Debian, Slackware, Gentoo eller Archlinux liknande distro.

Finns ingen anledning köra annat Àn Vi om du kan det, snabb editor och kommandona glömmer man inte i första taget.

Redigerat av BGPv4, 12 juni 2010 - 15:56.


#263

Postad 12 juni 2010 - 17:19

bkd
  • bkd
  • LĂ€rjunge

  • 460 inlĂ€gg
  • 0
SÄdÀr, nu Àr DVB-T fixat med en Hauppage-sticka. LÀtt som en plÀtt! :wub:

Jag hittade Àven boxen i Logitechs Harmony-DB; det funkar i stort sett perfekt med grundinstÀllningarna för Harmony One.

MÄste tillÀgga att den hÀr boxen Àr helt fantastisk i jÀmförelse med Canal Digitals boxar som jag haft tidigare. Jag trodde att det skulle vara knepigt att komma igÄng, men med undantag för mitt lilla NAS-bekymmer sÄ var det hur enkelt som helst.

Ang. editorer; nÀr jag senast var involverad utanför PC/Windows-vÀrlden sÄ existerade inte Linux och alla som pÄ den tiden var "hardcore" körde emacs. Vi körde man enbart av tvÄng pÄ nyinstallerade system. :lol: Vi kanske ska avsluta editor-diskussionen och ÄtergÄ till topic. :D

#264

Postad 12 juni 2010 - 17:26

MartinG
  • MartinG
  • AnvĂ€ndare

  • 177 inlĂ€gg
  • 0

Vi kanske ska avsluta editor-diskussionen och ÄtergÄ till topic. :)


Amen :) En sak mindre att bedriva hetsiga ordvÀxlingar om nÀr vi ska diskutera VU+.

Ny drivers Àven idag. Inte mycket nytt men:

20100611
- Adjust remote control response time a bit more
- Fix virtual tuner problem.
http://archive.vuplu...wnload/drivers/

De verkar inte jobba med mycket testande innan de slÀpper sina saker, men sÄ lÀnge de bara gör smÄfel som man knappt mÀrker av och dessutom rÀttar det snabbt Àr det helt OK med mig.

#265

Postad 12 juni 2010 - 17:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlĂ€gg
  • 0

Nano anvÀnder bara Linux newbies precis som distros som Ubuntu, Suse, Redhat osv osv, de ser ut som Windows och dÀrför Àr dom populÀr hos newbies.

Om du Àr linux hardcore kör du Vi som editor och antingen Debian, Slackware, Gentoo eller Archlinux liknande distro.

Finns ingen anledning köra annat Àn Vi om du kan det, snabb editor och kommandona glömmer man inte i första taget.

Tja dÀr har vi olika uppfattningar ser ingen anledning att anvÀnda Vi istÀllet för nano ifall bÄda Àr installerade.
Visst nog kan jag anvÀnda Vi men jag gillar nano bÀttre helt enkelt och dÄ fÄr linux wannabees komma och sÀga vad dom vill.
Sen sÄ gillar jag opensuse bÀst orka krÄngla mer Àn nödvÀndigt oavsett kunskap.
Sen kan jag vÀl tillÀgga att min opensuse efter omkonfiguration inte Àr det minsta lika windows.
Har ju inte med vilken dist man kör med att göra utan vilken DE man anvÀnder och hur man konfigurerar det.
Kan vÀl ocksÄ tillÀgga att jag har inte en enda Windows dator hÀr hos mig dÄ jag vÀgrar befatta mig med sÄn skit.

Redigerat av Leatherface, 12 juni 2010 - 18:02.


#266

Postad 19 juni 2010 - 19:40

B-N
  • B-N
  • Wannabe

  • 11 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag provat PLI pÄ min VU+ Duo ett tag. Rent allmÀnt fungerar allt mycket bra. Men det Àr förstÄs nÄgra smÄsaker som stör :P Det Àr lite svÄrt att veta om en del av dom beror pÄ fel i PLI eller Enigma2 eller i drivrutiner för VU+, annars skulle jag nog skicka nÄn buggrapport.

1. Under uppspelning glömmer den att ÄterstÀlla/uppdatera texten pÄ displayen pÄ lÄdan nÀr den visat ett meddelande.

2.1. NĂ€r den vaknar frĂ„n djupsömn för att spela in sĂ„ frĂ„gar den direkt om man verkligen vill STÄNGA AV.

2.2. MEN samma frÄga dyker INTE upp nÀr den borde; om man gÄr till djupsömn under pÄgÄende inspelning...

Har sökt en del men hittar inga kommentarer om detta. Men har vÀl sökt pÄ fel stÀlle förstÄs B)

3. Problemet med lokalsÀndningar pÄ SVT. Det beror ju pÄ bytena av PID:ar, men jag Àr lite förvÄnad över att det fungerar vid livesÀndling men inte vid inspelning. Detta verkar diskuteras en del hÀr och var, men var behöver koden fixas? Vem vill ha en hjÀlpande hand?

4. PLI har enligt mig en lite tveksam mappning av fjĂ€rrkontrollen. Är det ett arv frĂ„n Dreambox kanske, för en annan fjĂ€rrkontroll? Och det kan jag förmodligen lösa genom att pilla pĂ„ /usr/share/enigma2/keymap.xml

5. Jag har testat PermanentTimeshift och den fungerar ok för just timeshift, MEN den stör bÄde normal inspelning och uppspelning en del; vid uppspelning kommer ett medelande upp dÄ och dÄ frÄn den och vid inspelning inbillar jag mig att den förorsakar "dropouts" med ungefÀr samma periodicitet. Antagligen ska jag mejla författaren.

Är "felen" beroende pĂ„ PLI sĂ„ det hjĂ€lper att prova en annan image? Ska vĂ€l prova andra imagar Ă€ndĂ„ endera dan, men det kan ju vara bra att veta vad som kommer varifrĂ„n. Jag inser att jag inte har 100% koll pĂ„ vilka delar som utvecklas av vilken grupp. Eller Ă€r det till och med för att hĂ„rdvaran skiljer sig frĂ„n Dreambox? Det Ă€r lite irriterande att det stĂ„r Dreambox i nĂ€stan alla medelanden i PLI, men det överlever jag vĂ€l ;)

(För övrigt sÄ Àr sjÀlvklart Emacs den enda sanna textredigeraren, men lura mig inte att börja argumentera för den ;))

Redigerat av B-N, 20 juni 2010 - 09:38.


#267

Postad 30 juni 2010 - 18:18

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0
Skaffade en sÄn hÀr box och skulle starta upp den. har Cd abb. Har uppdaterat kanallistan men fÄr ingen bild. lÀngst ner i högra hörnet stÄr det loading enigma2 hela tiden. vad för fel?

#268

Postad 30 juni 2010 - 18:20

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlĂ€gg
  • 0
Har du installerat cccam ?
Vilken IMG kör du med ?

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 18:21.


#269

Postad 30 juni 2010 - 18:32

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlĂ€gg
  • 0
Hade inte mottagaren Conax inbyggt redan?

#270

Postad 30 juni 2010 - 18:37

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlĂ€gg
  • 0
fbkforever
Jag Äterkommer inte till trÄden dÄ du inte Àr hÀr

Du fÄr helt enkelt lÀsa dig till hur man skall göra genom vad som stÄr i trÄden
och följa lÀnkar

#271

Postad 30 juni 2010 - 18:41

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0
Jag har inte gjort nÄgonting förutom att installera boxen. gjort precis som det stÄr i manualen. Sorry att jag inte kan sitta hÀr hela tiden men jag har annat som mÄste fixas hemma ocksÄ.

#272

Postad 30 juni 2010 - 18:48

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlĂ€gg
  • 0

Jag har inte gjort nÄgonting förutom att installera boxen. gjort precis som det stÄr i manualen. Sorry att jag inte kan sitta hÀr hela tiden men jag har annat som mÄste fixas hemma ocksÄ.


Det Àr helt okey att du har annat och fixa hemma ocksÄ B)

Det har jag ocksÄ :huh:


HÀr har du en lÀnk till en IMG du kan anvÀnda
http://www.pli-image...w...&dir=/vuduo

Hittar du inte svaren pÄ dina frÄgor i denna trÄden sÄ finns det en wiki pÄ plis hemsida

Lycka till

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 18:49.


#273

Postad 30 juni 2010 - 18:51

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaren. Vet nÄgon varför det stÄr loading enigma2 nere i det högra hörnet hela tiden för?

#274

Postad 30 juni 2010 - 19:35

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0
Nu gick det att göra en mjukvaruuppdatering iallafall, men ingen skillnad förutom att nu Àr bilden helt svart. Info om kanalen stÄr men ingen bild?

#275

Postad 30 juni 2010 - 21:36

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlĂ€gg
  • 0
FrÄgar igen
Har du installerat pli ?
Har du installerat cccam ?
Har du aktiverat cccam ?

Ju mer info du ger ju lÀttare Àr det att hjÀlpa dig
Ingen info = omöjligt att hjÀlpa dig

#276

Postad 30 juni 2010 - 22:07

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0

FrÄgar igen
Har du installerat pli ?
Har du installerat cccam ?
Har du aktiverat cccam ?

Ju mer info du ger ju lÀttare Àr det att hjÀlpa dig
Ingen info = omöjligt att hjÀlpa dig



Nu har jag installerat senaste openpli. Ingen skillnad.
Hittar inte cccam nÄgonstans. Har letat överallt kÀnns det som.

#277

Postad 30 juni 2010 - 22:20

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlĂ€gg
  • 0
meny/plugins/ladda ner plugin/softcam /installera CCCAM 2.1.4

Sedan

Meny/installera /softcam / softcam setup / vÀlj cccam / starta om cam

Nu skall det gÄ

LÀs sedan pÄ om VU+ ( du fick ju en lÀnk till pliforumet och deras Wiki )

Detta Àr inte en plugandplay mottagare

Den krÀver vissa kunskaper om linux och inte minst att man lÀser pÄ olika forum

Manualer som du fick med kan du glömma

LÀs pÄ pli forumet och sedan skall du fÄ en lÀnk till som Àr bra för newbies
http://www.vuplus-su...6b17119adefb0ae

AnvĂ€nd sedan google eller allra minst LĂ€s vad andra redan skrivit i DENNA TRÅDEN

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 22:24.


#278

Postad 30 juni 2010 - 22:43

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

  • 129 inlĂ€gg
  • 0
Hej

Har lite frÄgor om denna mottagare dÄ jag Àr ute efter en ny.
Har lÀst igenom trÄden men har nÄgra funderingar ÀndÄ.
Vissa saker Àr jag ganska sÀker pÄ men vill gÀrna fÄ bekrÀftat, svara dÄ bara ja/nej.
Jag har idag Canal Digital Familjepaket Canal+ Total dÀr HD kalaler lÀr ingÄ samt Viasat UnderhÄllning,Barn, Sport & Film. Jag bor pÄ landet har paraboler uppe sÄ Kabel eller via Bredband Àr inget alternativ, inte ens DVB-T

FrÄgor:
Klarar Canal Digital inkl. HD med inbyggda Conax?
Textning fungerar utan problem Àven pÄ inspelning?

Är mer osĂ€ker pĂ„ vad som krĂ€vs för Viasat
Klarar den av att visa Viasats kanaler?
SÄg att nÄgon sa Ja för SD kanaler men nej för HD pga. pairingen
Men pairas inte SD ocksÄ, har för mig att jag fÄtt para ihop dem för lÀnge sedan.

Kan man pÄ nÄgot sÀtt titta pÄ 2 kanaler samtidigt med denna?
Jag gör det tack vare 2 boxar idag (och kör RF modulerat till sovrummet och bilden blir helt ok)

Är VFD displayen dimbar, ogillar nĂ€r displayer lyser starkt nĂ€r man kikar pĂ„ TV/Film?



Är dessa ett alternativ till VU+ (Kanske fel trĂ„d att frĂ„ga i men nĂ„gon kanske provat dem)
AZBOX ELITE HD PVR LINUX Combo S/T 2 USB RF MODULATOR
AzBox HD Premium Plus med dubbla S2-Tuner
Vantage VT-1, NĂ„gon Hyro eller NanoXX?
eller nÄgot annat? Dreambox 8000 Àr pÄ tok för dyr, helst under 5000:-

Vill att det skall funka för familjen att kika, sÄ handhavande Àr viktigt.
Kan lÀgga lite jobb pÄ att fÄ till det men helst sÄ lite som möjligt.
Är förövrigt Linux/Ubuntu newbie

#279

Postad 30 juni 2010 - 23:08

MartinG
  • MartinG
  • AnvĂ€ndare

  • 177 inlĂ€gg
  • 0
Noterar lite i citerad text nedan.

Klarar Canal Digital inkl. HD med inbyggda Conax? - Japp - i nulÀget iaf, man vet aldrig nÀr de börjar para.
Textning fungerar utan problem Àven pÄ inspelning? - Jag kör Pli - inga problem med textning. Inspelat material bör inte vara ngt problem men jag tror aldrig jag testat

Klarar den av att visa Viasats kanaler? - japp, men bara SD pga pairing

Kan man pÄ nÄgot sÀtt titta pÄ 2 kanaler samtidigt med denna? - En pÄ TVn och en/flera via streaming/inspelning funkar. Picture in picture finns INTE!

Är VFD displayen dimbar, ogillar nĂ€r displayer lyser starkt nĂ€r man kikar pĂ„ TV/Film? - Vet ej, men den stör inte mig iaf. En ganska simpel display jĂ€mfört med Dreamboxar.

Är dessa ett alternativ till VU+ (Kanske fel trĂ„d att frĂ„ga i men nĂ„gon kanske provat dem) - Har haft flera satboxar i mina dar, men aldrig ngn som varit sĂ„ stabil/bra direkt nĂ€r den kommer. Kan bara rekommendera köp.

Vill att det skall funka för familjen att kika, sÄ handhavande Àr viktigt. - Min fru klarade det mesta utan instruktioner frÄn mig. Hon var iofs van vid Dreambox/Enigma1.

Kan lÀgga lite jobb pÄ att fÄ till det men helst sÄ lite som möjligt.
Är förövrigt Linux/Ubuntu newbie - Man behöver pilla en del i början, men man behöver inte vara Linuxguru. Det viktigaste Ă€r mest intresse av att fatta hur det grundlĂ€ggande med cams/emu etc funkar.



#280

Postad 01 juli 2010 - 05:28

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0
Fick det Ă€ntligen att funka! Är ju ny pĂ„ sĂ„dana har boxar, har lĂ€st igenom den hĂ€r trĂ„den minst 2 ggr, men inte hittat hur man skulle göra. Tack cedergren.

#281

Postad 01 juli 2010 - 08:06

bkd
  • bkd
  • LĂ€rjunge

  • 460 inlĂ€gg
  • 0

Hej

Har lite frÄgor om denna mottagare dÄ jag Àr ute efter en ny.
Har lÀst igenom trÄden men har nÄgra funderingar ÀndÄ.
Vissa saker Àr jag ganska sÀker pÄ men vill gÀrna fÄ bekrÀftat, svara dÄ bara ja/nej.
Jag har idag Canal Digital Familjepaket Canal+ Total dÀr HD kalaler lÀr ingÄ samt Viasat UnderhÄllning,Barn, Sport & Film. Jag bor pÄ landet har paraboler uppe sÄ Kabel eller via Bredband Àr inget alternativ, inte ens DVB-T

FrÄgor:
Klarar Canal Digital inkl. HD med inbyggda Conax? Ja
Textning fungerar utan problem Àven pÄ inspelning? Ja

Är mer osĂ€ker pĂ„ vad som krĂ€vs för Viasat
Klarar den av att visa Viasats kanaler? Ja, men endast SD-kanaler
SÄg att nÄgon sa Ja för SD kanaler men nej för HD pga. pairingen
Men pairas inte SD ocksÄ, har för mig att jag fÄtt para ihop dem för lÀnge sedan.

Kan man pÄ nÄgot sÀtt titta pÄ 2 kanaler samtidigt med denna? Njae... :huh: Inte pÄ samma bildvisare. Den har dock tvÄ DVB-S2 tuners och du kan koppla till en extra USB DVB-T tuner. PÄ det sÀttet kan man titta pÄ en kanal och spela in en hel uppsjö med kanaler samtidigt. Dessutom kan du streama i ditt nÀtverk (och teoretiskt via internet). Jag kan t.ex. sitta och kika pÄ en kanal i TV-rummet dÀr boxen Àr medan sambon har sin lilla netbook kopplad till vÀgg-TVn i sovrummet dÀr hon tittar pÄ en annan kanal.
Jag gör det tack vare 2 boxar idag (och kör RF modulerat till sovrummet och bilden blir helt ok)

Är VFD displayen dimbar, ogillar nĂ€r displayer lyser starkt nĂ€r man kikar pĂ„ TV/Film? Vet ej; har aldrig stört mig pĂ„ den eftersom den i mitt tycke aldrig lyser för starkt.



Är dessa ett alternativ till VU+ (Kanske fel trĂ„d att frĂ„ga i men nĂ„gon kanske provat dem)
AZBOX ELITE HD PVR LINUX Combo S/T 2 USB RF MODULATOR
AzBox HD Premium Plus med dubbla S2-Tuner
Vantage VT-1, NĂ„gon Hyro eller NanoXX?
eller nÄgot annat? Dreambox 8000 Àr pÄ tok för dyr, helst under 5000:-
Kan bara sÀga att jag hÄller med om att DB 8000 Àr pÄ tok för dyr och att Vantage-alternativet inte Àr mycket att ha om du vill ha en box som fungerar smÀrtfritt.

Vill att det skall funka för familjen att kika, sÄ handhavande Àr viktigt.
Kan lÀgga lite jobb pÄ att fÄ till det men helst sÄ lite som möjligt.
Är förövrigt Linux/Ubuntu newbie
Min sambo klarar av det hur enkelt som helst efter lite instruktioner. Jag tyckte det var rÀtt enkelt att komma igÄng; det Àr egentligen bara om man ska ha lite speciallösningar som det krÀvs lite mera ingÄende förstÄelse och kunskap.



#282

Postad 01 juli 2010 - 10:05

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

  • 129 inlĂ€gg
  • 0

Kan man pÄ nÄgot sÀtt titta pÄ 2 kanaler samtidigt med denna?
Jag gör det tack vare 2 boxar idag (och kör RF modulerat till sovrummet och bilden blir helt ok)


Tack för svaren, kanske var lite otydlig i frÄgeformuleringen p denna punkt.

Det jag vill dÄ familjen bestÄr av man, fru och barn pÄ 8 resp.13 Är med spridning pÄ vad man vill se Àr att kunna titta pÄ ett program pÄ Plasman i vard.rum dÀr Àven boxarna finns och att samtidigt kunna se pÄ nÄgot annat program pÄ TV'n i sovrummet.

Jag gör det idag tack vare att mina bÄda nuvarande boxar har RF modulator och kan köra den vÀgen till 28" tjock-TVn i sovrummet, Plasman matas via Scart resp s-Video.
Det Àr ju boxarna som Àr Àldst och dÀrmed har dessa gamla interface fast det har funkat bra hittils.

Om det bara gÄr att t.ex. plocka ut en valfri kanal via HDMI till Receiver/TV samt samtidigt an annan kanal ut via SCART och med en extern SCART/RF modulator (Videon t.ex.) sÄ gÄr det att lösa.

Och eftersom frÄgan PiP dök upp, Eftersom den har 2 st mottagare sÄ förutsÀtter jag att den kan skicka ut 2st kanaler samtidigt, 1st via HDMI och 1st via Component.
Detta till 2st olika TV apparater eller dÄ min TV stödjer att titta pÄ 2 ingÄngskÀllor samtidigt med halva bilden var (dock bara ett ljud som tur Àr) Detta anvÀnder jag ofta nÀr olika motorsporteveneman krockar och man kan se F1 Kval samtidigt som STCC eller liknande, man vÀxlar bara ljudet till den kanal som Àr mest spÀnnande för tillfÀllet.

Ang. Viasat sÄ har de bara en HD kanal som CD saknar som Àr vÀrd att se, NatGeo Wild sÄ det kvittar.
Men bara det gÄr att fÄ igÄng SD kanalerna sÄ Àr jag nöjd och det verkar ju vara lösbart, antar att det Àr hÀr "cams/emu" kommer in i bilden och lite eget micklande.
Fast jag kan ju Àven köra vidare med Viasats skitbox Thomson DSI 4200 för deras kanaler.

Det lutar mer och mer mot denna box dÄ jag givit bort min gamla Nokia 9802 och min Samsung DSR-9500 helst inte vill visa nÄgot alls utan att ljudet faller bort bilden fryser eller pixlar sig hela tiden om man ens fÄr in kanalerna.

Det blir förmodligen 1-4 nya LNBer ocksÄ eftersom de gamla börjar bli mossbevÀxta :-) samt att de sÀkert har brusfaktor pÄ 0.7-0.8dB som det var mÀr jag köpte Nokia Europapaketet frÄn Jacobsens i mitten av 90-talet

#283

Postad 01 juli 2010 - 13:56

bkd
  • bkd
  • LĂ€rjunge

  • 460 inlĂ€gg
  • 0
HeRmAN, tyvÀrr tror jag inte att det Àr möjligt. Jag har i alla fall inte sett nÄgot sÀtt att dirigera samtidiga parallella uppspelningar till olika utgÄngar pÄ boxen. Jag sÀger det hÀr med visst förbehÄll, för jag Àr lite osÀker pÄ om det ÀndÄ kan hÀnda att det finns nÄgon lösning för att gÄ runt det (mjukvarumÀssigt brukar mÄnga problem kunna lösas och jag Àr sjÀlv nybörjare inom det hÀr omrÄdet :unsure:).

HÄrdvarumÀssigt finns det frÄn början tvÄ inbyggda tuners i boxen, men det finns dock bara en videoavkodare. Denna begrÀnsning gör att PiP inte fungerar.

Om man kör via LAN sÄ gÄr det bra att Ästadkomma det du vill ha, men dÄ Àr det t.ex. VLC (pÄ klientdator) som avkodar strömmen i andra Ànden.

Det finns Àven möjlighet att anvÀnda en box vid varje TV med en klient-server-konfiguration.

Redigerat av bkd, 01 juli 2010 - 14:15.


#284

Postad 01 juli 2010 - 15:45

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

  • 129 inlĂ€gg
  • 0
OK, tack ÀndÄ.
Jag ser man det i perspektivet att jag bara byter min Samsung för Canal Digital med en VU+ Duo sÄ fÄr jag nÄt bÀttre och resten Àr bonus, Viasat kan jag dÄ köra vidare som jag haft hittils och behÄller möjligheten till att jag fÄr se min motorsport trots att familjen vill se annat.


Var köper man lÀmpligast en burk nu nÀr mÄnga har semester för att fÄ en snabbt till ett hyffsat pris?




TÀnkte nog plockar ur den medföljande 1TB 5200rpm disken ur en nyinköpt HP Media Smart server för att anvÀnda i denna VU+ burken om jag bara lyckas klona den till en större disk för att ha i servern. (DÀr planen Àr 4x2TB 7200rpm)

#285

Postad 01 juli 2010 - 17:04

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlĂ€gg
  • 0

Var köper man lÀmpligast en burk nu nÀr mÄnga har semester för att fÄ en snabbt till ett hyffsat pris?

Titta överst i trÄden dÀr ser du billigaste priset pÄ burken. Klicka pÄ lÀnken sÄ kommer du till sidan pÄ Prisjakt dÀr man fÄr info om VU+ Duo.
Eller sĂ„ klickar du HÄR


#286

Postad 01 juli 2010 - 17:46

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

  • 129 inlĂ€gg
  • 0
Tack sÄ mycket, jag vet hur prisjakt fungerar, tÀnkte nÀrmast om nÄgon visste nÄgon som Àr snabb att leverera och inte har minimal semesterbemanning. Jag föredrar ju att fÄ den inom en vecka helst.

Ringde Trinax i TrollhÀttan och Fredrik sa att de hade pÄ lager hos sin leverantör i Göteborg.
SÄ nu vÀntar jag spÀnt och sedan Äterkommer jag med frÄgor förmodar jag :-)

#287

Postad 01 juli 2010 - 18:25

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0

Tack sÄ mycket, jag vet hur prisjakt fungerar, tÀnkte nÀrmast om nÄgon visste nÄgon som Àr snabb att leverera och inte har minimal semesterbemanning. Jag föredrar ju att fÄ den inom en vecka helst.

Ringde Trinax i TrollhÀttan och Fredrik sa att de hade pÄ lager hos sin leverantör i Göteborg.
SÄ nu vÀntar jag spÀnt och sedan Äterkommer jag med frÄgor förmodar jag :-)



Jag köpte min hos satpro. Det tog 1-2 dagar sÄ hade jag den hemma.:unsure:

#288

Postad 01 juli 2010 - 21:27

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

  • 129 inlĂ€gg
  • 0
Hur kan Trinax ha omdömme 7.00/10 nÀr endast en anvÀndare har bedömt och Yllas har gett 9 stjÀrnor???

#289

Postad 02 juli 2010 - 10:59

Göktytan
  • Göktytan
  • AnvĂ€ndare

  • 185 inlĂ€gg
  • 0
Hej
Har bestÀllt en VU+ nu och vÀntar med spÀnning pÄ att den ska komma hem.
Nu till mina frÄgor, Àr det nÄgon som har monterat in en 2,5" HDD i sin box och isÄfall vad behöver man dÄ för nÄgot för att det ska fungera? (Har en i min DM800 som ska anvÀndas)
NÀr ni pratar om Hauppauge WinTV-NOVA-T Àr det möjligt att ta emot HD kanalerna oxÄ eller Àr det SD som gÀller?

MVH G

#290

Postad 02 juli 2010 - 14:39

bkd
  • bkd
  • LĂ€rjunge

  • 460 inlĂ€gg
  • 0

Hej
Har bestÀllt en VU+ nu och vÀntar med spÀnning pÄ att den ska komma hem.
Nu till mina frÄgor, Àr det nÄgon som har monterat in en 2,5" HDD i sin box och isÄfall vad behöver man dÄ för nÄgot för att det ska fungera? (Har en i min DM800 som ska anvÀndas)
NÀr ni pratar om Hauppauge WinTV-NOVA-T Àr det möjligt att ta emot HD kanalerna oxÄ eller Àr det SD som gÀller?

MVH G


Kör sjÀlv utan HDD i sjÀlva boxen (anvÀnder NAS), men jag tror inte att det Àr sÄ mycket att tÀnka pÄ; det finns ett internt SATA-interface. Det enda problem jag har hört om Àr att det för en del har strulat lite med diskar > 1 TB. I övrigt kan det ju vara skönt att ha en tyst lÄgvarvsdisk som inte blir sÄ varm.

Just den nÀmnda stickan klarar endast av SD, men det finns andra som klarar HD... om du t.ex. befinner dig i England eller Italien. ;) :) I Sverige har vi ju inga marksÀnda HD-kanaler för nÀrvarande och nÀr det vÀl kommer, blir det en ny standard; DVB-T2. Jag Àr osÀker pÄ om det finns nÄgra externa mottagare för DVB-T2 Ànnu, och Ànnu mindre om det i sÄ fall finns drivisar som fungerar med Vu+.

#291

Postad 02 juli 2010 - 14:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlĂ€gg
  • 0
Det rÀcker inte med DVB-T2 utan du mÄste ha CI+ platser ocksÄ mest troligt för HD kanalerna som Vu+ inte har.
Utöver det sÄ behövs en godkÀnd Boxer CA modul för MPEG4 ocksÄ.

Redigerat av Leatherface, 02 juli 2010 - 15:00.


#292

Postad 02 juli 2010 - 15:05

bkd
  • bkd
  • LĂ€rjunge

  • 460 inlĂ€gg
  • 0

Det rÀcker inte med DVB-T2 utan du mÄste ha CI+ platser ocksÄ mest troligt för HD kanalerna som Vu+ inte har.
Utöver det sÄ behövs en godkÀnd Boxer CA modul för MPEG4 ocksÄ.


Även för att se pĂ„ FTA som t.ex. SVT-HD?!? ;)

#293

Postad 02 juli 2010 - 15:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlĂ€gg
  • 0
Nej jag pratar om betalkanalerna. SVT's kanaler gÄr sjÀlvklart och se utan CA modul och kort.

#294

Postad 02 juli 2010 - 15:37

BGPv4
  • BGPv4
  • ForumrĂ€v

  • 923 inlĂ€gg
  • 0

Tack sÄ mycket, jag vet hur prisjakt fungerar, tÀnkte nÀrmast om nÄgon visste nÄgon som Àr snabb att leverera och inte har minimal semesterbemanning. Jag föredrar ju att fÄ den inom en vecka helst.

Ringde Trinax i TrollhÀttan och Fredrik sa att de hade pÄ lager hos sin leverantör i Göteborg.
SÄ nu vÀntar jag spÀnt och sedan Äterkommer jag med frÄgor förmodar jag :-)


Satpro skickade min samma dag jag bestÀllde.

#295

Postad 02 juli 2010 - 16:41

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

  • 129 inlĂ€gg
  • 0

Är VFD displayen dimbar, ogillar nĂ€r displayer lyser starkt nĂ€r man kikar pĂ„ TV/Film? Vet ej; har aldrig stört mig pĂ„ den eftersom den i mitt tycke aldrig lyser för starkt.


Hittade svar sjÀlv i manualen sid 53:

Front Display Setup
There is a 16 character dot matrix VFD display on the front panel of Vu+. This display shows various information like the current menu, channel, HD icon, and so on. You can adjust the brightness of this display using this menu.

·Brightness
You can change the brightness of the front VFD display using LEFT/RIGHT key when the set is in use.

·Standby
You can change the brightness of the front VFD display using LEFT/RIGHT key when the set is in standby mode.

#296

Postad 03 juli 2010 - 23:14

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

  • 93 inlĂ€gg
  • 0
Har nÄgon av er som köpt VU+ Àven skaffat USB-tuner för marknÀtet? Fungerar det bra?

#297

Postad 04 juli 2010 - 19:36

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

  • 129 inlĂ€gg
  • 0

Har nÄgon av er som köpt VU+ Àven skaffat USB-tuner för marknÀtet? Fungerar det bra?


Det har diskterats tidigare i trÄden och det verkar funka pÄ SD kanaler

#298

Postad 05 juli 2010 - 15:36

bkd
  • bkd
  • LĂ€rjunge

  • 460 inlĂ€gg
  • 0

Har nÄgon av er som köpt VU+ Àven skaffat USB-tuner för marknÀtet? Fungerar det bra?


Det fungerar rÀtt sÄ bra... nÀstan. För nÀrvarande Àr det ibland lite miss-synch mellan bild och ljud. Inte sÄ farligt mycket, men det mÀrks. Om man spelar in eller kör via time shift fungerar det dock perfekt. Dream Elite-teamet hÄller pÄ och jobbar med detta problem sÄ förhoppningsvis kommer det snart en ny release dÀr detta Àr fixat.

#299

Postad 05 juli 2010 - 18:15

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

  • 93 inlĂ€gg
  • 0
bkd: Vilka muxar sÀnder i ditt omrÄde? Vilken usb-sticka Àr har du? HD?

#300

Postad 06 juli 2010 - 00:05

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

  • 129 inlĂ€gg
  • 0
Hej
Fick min box frÄn Trinax idag med DHL ca kl.17.00 vilket mÄste vara rÀtt bra dÄ jag bestÀllde i torsdags vid 18 tiden.

Enheten hade följande status.
Enigma: 2010-01-29 Master
Image: Release 1.0.0 2010-04-28
Postad bild

Tack för svaren. Vet nÄgon varför det stÄr loading enigma2 nere i det högra hörnet hela tiden för?


Det undrar jag ocksÄ... helt svart i rutan förrutom loading enigma2 nere i högra hörnet

Tryckte dÄ i min gamla Conax 4.00 CAM och dÄ fick jag bild pÄ CD's vanliga kanale, HD var bara trasmattemönster
det fanns en kanal som hette DUNO HD och den + nÄgra demokanaler ger bild pÄ HD kanaler men inte de vanliga som t.ex. TV4 HD

Att sedan redigera kanallistan med original mjukvaran var nog det sÀmsta jag sett pÄ lÀnge, t.o.m en DVB-T box för fria kanaler för 300:- Àr bÀttre.

Och eftersom de flesta förordar att köra Dream Elit eller OPEN PLi sÄ övergav jag originalfw och blÄste pÄ OPEN PLi via USB, tog OpenPLi-unstable-vuduo-20100705.zip som verkar vara den senaset och nÄgot stabilt bygge finns inte vad jag kan hitta.

FrÄgar igen
Har du installerat pli ?
Har du installerat cccam ?
Har du aktiverat cccam ?

Ju mer info du ger ju lÀttare Àr det att hjÀlpa dig
Ingen info = omöjligt att hjÀlpa dig


JÀttekul, alla kanaler försvann ocksÄ och det tog ganska lÄng tid att söka igenom första gÄngen.....

Men pli blev installerat och fick göra en ny sökningh och fullstÀndig installation av allt.
.... Nu hittar den inte en enda av Canal Digitals kanaler...

CAM modulen Àr urplockat och cccam Àr installerad, aktiverad och omstartad.
NÀr jag kikar i transponderlistan saknas Telenor helt, det Àr vÀl de som sÀnder Canal Digital kanaler i Norden eller ??
Och inte kan man gÄ tillbaka till original fw heller, för dÄ lÀr jag fÄ söka och installera om allt igen.

Provade dÄ Dreamedit för att kunna spara kanal listor med den misslyckas med att lÀsa ur.
Hur har ni stÀllt in Dreamedit 2.30?
Nu Àr jag rÀtt less pÄ burken sÄ den Äkte ut och jag stÀllde in Samsungen igen, den funkar i allafall, fÄr sova pÄ saken Go'Natt

Edit> Bild uppladdning triskas ocksÄ :-(

Redigerat av HeRmAN, 06 juli 2010 - 00:08.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.