Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#12051

Postad 17 november 2016 - 11:37

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

Enligt kannibaler är baken den bästa delen på en människa. He...

 

Japp, kannibaler gillar bakverk.


Redigerat av Nattsvart, 17 november 2016 - 11:48.


#12052

Postad 17 november 2016 - 14:20

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Captain America: Civil War (BD)
attachicon.gifimage.jpeg
Bra story och häftiga action scener, kändes dock en halvtimme för lång och man hade kanske önskat en intressantare skurk. Den nye Spiderman kändes oxå lite tveksam.
Betyget: en (tony) stark 3:a av 5 möjliga.

Den här gången tyckte jag den var riktigt bra. Höjer betyget till en Stark 4:a av 5 :)

#12053

Postad 17 november 2016 - 22:57

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Hell or High Water (2016) | 2/5 |

Två bröder i Texas börjar desperat råna banker för att rädda familjeranchen när pengarna inte längre räcker till för att behålla den. Den ena är en skild farsa som vill att hans söner ska ta över gården, den andra har nyss släppts från fängelset efter ha skjutit ihjäl deras gamla farsa som misshandlade hela familjen. Två motpoler - den ena ansvarstagande och den andra vårdslös, tillsammans måste de enas. Dem jagas dock av den envisa polisen Marcus som står med ena benet in i pensionen men beslutar sig att det här fallet måste lösas innan dess.

En besvikelse. Tyvärr. Ett par favoritskådisar, fina omdömen och en - om än inte speciellt originell - intressant story i läckra Texas-landskap hade höjt mina förväntningar rejält. Men alltför ofta känns det som storyn aldrig riktigt vill ta fart utan istället kastar regissören in musik varje kvart som får bli ett andrum när kreativiteten tryter. Visst är det bra musik som skapar en skön atmosfär till dem vackra landskapen, men ville jag se en lång musikvideo hade jag satt på MTV anno 1988. Storyn är uppenbart tunn när man synar den och regin är inte skicklig nog för att maskera bristerna.

Chris Pine har jag tidigare sågat jäms med fotknölarna, han är verkligen en högst ordinär skådis som borde hålla sig till nån medioker tv-produktion. Han är inte kapabel att bära en film och det syns tydligt här. Hans scener med hans barn är urtråkiga istället för att bära nån emotionell tyngd, och filmens klimax uteblir helt på grund av att han inte kan matcha Jeff Bridges så någon nerv uppstår. Ben Foster har jag däremot hyllat till skyarna och det är han som återigen stjäl filmen. Hans tragiska karaktär är den enda som är minnesvärd och har grymma scener som hans stand-off med polisen. Jeff Bridges är bra men karaktären får aldrig något djup trots ihärdiga försök.

Årets besvikelse! Skriven av Taylor Sheridan som också skrev Sicario (2015) som jag hade samma problem med - läckert foto och atmosfärisk men innehållet känns tommare och tommare ju längre den rullar. Vart är substansen? Det som höjer den från att vara en thrillerfilm i mängden? Inte här i alla fall.



#12054

Postad 18 november 2016 - 12:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Japp, kannibaler gillar bakverk.

 

Trumvirvel och cymbal-krash!



#12055

Postad 18 november 2016 - 13:47

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Hacksaw Ridge (2016) | 3/5 |

Desmond Doss var sjukvårdaren som under andra världskriget räddade livet på närmare 100 sårade soldater och han gjorde det som vapenvägrare. Han var nämligen sjundedagsadventist - en kristen gren som hedrar lördagen som vilodag och har bibeln som grund för att leva sitt liv. "Thou shalt not kill" var det som Desmond hade i åtanke under sin tjänstgöring (ironiskt då hans gud själv dränkte miljontals människor och dessutom beordrade otaliga mord) och vägrade därför att röra ett vapen. Först hånad och spottad på, men hans envisa övertygelse ledde till slut till hjältedom.

Vissa recensioner har kallat det skamlös kristen propaganda men det håller jag inte med om. Propaganda är att ljuga, det här hände på riktigt även om såklart ingen övernaturlig kraft skyddade Desmond utan han var en särdeles modig man (med en stor gnutta tur). Mel Gibson klarar sig bra från att trycka ner religionen i halsen på en utan berättar historien som den var. Men i slutet struntar han totalt i att vara subtil och fläskar på med övertydlighet - goda kämpar mot det onda och det goda har gud på sin sida och är därför oövervinnerlig... Synd, filmen klarade sig bra fram tills dess med att roa även en hårdnackad ateist som mig. Slutet lämnade dock en besk eftersmak.

Jag gillar uppbyggnaden med uppväxt, träning och slutligen krig som är välbalanserad. Kärlekstramset är acceptabelt, träningen där officerare och medsoldater försöker få honom att åka hem är intressant och kriget är ett långt frosseri i gore, eld och explosioner. Skådespelet är på hög nivå där Hugo Weaving briljerar och till och med Vince Vaughn fungerar. Inga större åsikter om Andrew Garfield i huvudrollen - han gör ett bra jobb men inget speciellt.

Mel Gibson är tillbaka! Och han är det med en måttligt inspirerande historia men framför allt omskakande krigsscener och stilsäker regi som bjuder på kvalitet och underhållning hela vägen. Den når inte upp till krigsgenrens giganter, men står fint på egna ben. Jag ser det som uppvärming till kommande stordåd från mr Gibson, förhoppningsvis dröjer det inte tio år till nästa film för han levererar alltid kvalitet och är värd sin plats i Hollywood.



#12056

Postad 18 november 2016 - 14:15

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 1

SSF: Hacksaw Ridge (2016) | 3/5 |

Desmond Doss var sjukvårdaren som under andra världskriget räddade livet på närmare 100 sårade soldater och han gjorde det som vapenvägrare. Han var nämligen sjundedagsadventist - en kristen gren som hedrar lördagen som vilodag och har bibeln som grund för att leva sitt liv. "Thou shalt not kill" var det som Desmond hade i åtanke under sin tjänstgöring (ironiskt då hans gud själv dränkte miljontals människor och dessutom beordrade otaliga mord) och vägrade därför att röra ett vapen. Först hånad och spottad på, men hans envisa övertygelse ledde till slut till hjältedom.

Vissa recensioner har kallat det skamlös kristen propaganda men det håller jag inte med om. Propaganda är att ljuga, det här hände på riktigt även om såklart ingen övernaturlig kraft skyddade Desmond utan han var en särdeles modig man (med en stor gnutta tur). Mel Gibson klarar sig bra från att trycka ner religionen i halsen på en utan berättar historien som den var. Men i slutet struntar han totalt i att vara subtil och fläskar på med övertydlighet - goda kämpar mot det onda och det goda har gud på sin sida och är därför oövervinnerlig... Synd, filmen klarade sig bra fram tills dess med att roa även en hårdnackad ateist som mig. Slutet lämnade dock en besk eftersmak.

Jag gillar uppbyggnaden med uppväxt, träning och slutligen krig som är välbalanserad. Kärlekstramset är acceptabelt, träningen där officerare och medsoldater försöker få honom att åka hem är intressant och kriget är ett långt frosseri i gore, eld och explosioner. Skådespelet är på hög nivå där Hugo Weaving briljerar och till och med Vince Vaughn fungerar. Inga större åsikter om Andrew Garfield i huvudrollen - han gör ett bra jobb men inget speciellt.

Mel Gibson är tillbaka! Och han är det med en måttligt inspirerande historia men framför allt omskakande krigsscener och stilsäker regi som bjuder på kvalitet och underhållning hela vägen. Den når inte upp till krigsgenrens giganter, men står fint på egna ben. Jag ser det som uppvärming till kommande stordåd från mr Gibson, förhoppningsvis dröjer det inte tio år till nästa film för han levererar alltid kvalitet och är värd sin plats i Hollywood.

 

Intressant recension har inte sett filmen än dock men är ingen fan av att få kristendom nerkörd i halsen (då jag som dig är hårdnackad ateist)

Propaganda är dock inte likvärdigt som att ljuga utan snarare att framföra ett ofta vinklat budskap (kan dock vara lögner) och en specifik agenda.



#12057

Postad 18 november 2016 - 22:31

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Bion Grand 1 visade genom Stockholms Filmfestival Fyren Mellan Haven (The Light Between Oceans)

 

TheLightBetweenOceansBioAffisch.jpg

 

Alicia Vikander och Michael Fassbender gör hyfsade rolltolkningar men filmen grep aldrig riktigt tag i mig som den förmodligen var tänkt att göra. Vackert foto i fina omgivningar var det i alla fall, och troget tidstypiskt.

 

Jag satt mest och tänkte på den usla bildkvaliteten på bion, risig kontrast och grådaskig svärta. Jag tror knappast att det var meningen att filmen skulle se ut så. Det var första gången jag besökte Grand, och jag hade läst innan att den renoverades 2003. De glömde visst duken och projektorn...

 

Betyg 2½ av 5


Redigerat av FEA, 19 november 2016 - 21:34.


#12058

Postad 19 november 2016 - 21:38

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Hemmabion visade Tower Heist som jag ger betyget 3 av 5

 

PB191601.jpg

 

En helt okej kupprulle :)



#12059

Postad 19 november 2016 - 23:46

colonia
  • colonia
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Såg filmen "What we do in the shadows" tycker den var rätt kass så den får 1½

Såg även filmen "Room" idag och tyckte även den inte höll måttet. Den får också 1½

#12060

Postad 20 november 2016 - 17:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Fantastiska vidunder och var man hittar dem
IMAX på Scandinavia 1

Gillade filmen, ljudet var ok. Men bilden var jag inte imponerad över, bl.a irriterande hack i panoreringar.

#12061

Postad 20 november 2016 - 17:43

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Bion Skandia visade på Stockholms Filmfestival filmen Your Name som får betyget 3 av 5

 

YourNameBioaffisch.jpg

 

En mycket vacker skapelse


Redigerat av FEA, 20 november 2016 - 18:55.


#12062

Postad 20 november 2016 - 19:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Såg filmen "What we do in the shadows" tycker den var rätt kass så den får 1½

Såg även filmen "Room" idag och tyckte även den inte höll måttet. Den får också 1½

 

Ok. Du är m.a.o. på min lista över vilka jag vänder betygen från ;)



#12063

Postad 20 november 2016 - 23:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Suicide Squad

Vilken j*vla smörja!

#12064

Postad 21 november 2016 - 07:29

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Bion Skandia visade på Stockholms Filmfestival filmen Your Name som får betyget 3 av 5

YourNameBioaffisch.jpg

En mycket vacker skapelse


Kände inte till denna film men har sett regisörens andra och dem har varit riktigt bra. Man känner igen hans filmer på omslagen 😉

#12065

Postad 21 november 2016 - 12:41

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

21246205249_b7a56670f8_o.png

 

Vampire Hunter D: Bloodlust
Riktigt bra vampyrfilm. Ser fram emot den kommande animeserien.

 

8/10



#12066

Postad 21 november 2016 - 17:20

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father (2008)

2001 mördas en ung läkare vid namn Andrew Bagby. När det uppdagas att Andrew's före detta flickvän är gravid bestämmer sig vännen och filmmakaren Kurt Kuenne för att åka ut på en lång resa och intervjua alla som kände Andrew för att hans ofödda barn ska ha något att minnas sina döda far för och framför allt förstå vilken älskvärd person han var som rörde så många människor. Men saker kompliceras under resan, den gravida flickvännen är faktiskt huvudmisstänkt för mordet och har flytt till Kanada, och när sonen (Zachary) föds pågår fortfarande långsamma rättegångar för att utlämna henne till USA vilket gör att hon går fri och får uppfostra Zachary under tiden. Sen inträffar det ofattbara, det som skiftar tonen och inriktningen på Kurt's film totalt.

Så kom den då till slut. Den dokumentär jag haft i åtanke sen jag började den här tips-följetongen. Den som kommer skaka om dig i grunden och om den inte gör det få mig att ifrågasätta om det slår ett hjärta därinne eller om du är en robot. Aldrig har en dokumentär varit så fylld med känslor och dessutom lyckas förmedla dem för maximal effekt på tittaren. Man känner varje uns av sorg, vrede, lycka och hat som personerna berättar om och speciellt Andrew's föräldrar - dessa så genuint goda människor som hamnade i den bisarra situationen att om de ville spendera tid med sitt barnbarn var de tvungna att göra det tillsammans med deras sons mördare som ännu inte hamnat i fängelse. Den människa de hatar mest i världen, men som hade makten att hindra dem från Zachary. En makt som myndigheterna oförståeligt hade gett henne.

Upplägget med kanske 30 intervjuer och snabba klipp mellan personer som reagerar på samma sak blir aldrig rörigt eller överväldigande, Kurt berättar historien med sån passion för att hedra sin bästa vän att hans röst ibland brister. Det är måhända inte perfekt tekniskt, men förmedlingen av känslorna är spot on och mångfalden av människor han intervjuar är härligt att se - alla förenade i vänskapen till Andrew.

Hela känslospektrat bjuds på en resa man aldrig kommer att glömma. Tragiskt och upprörande.



#12067

Postad 21 november 2016 - 17:25

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Intressant recension har inte sett filmen än dock men är ingen fan av att få kristendom nerkörd i halsen (då jag som dig är hårdnackad ateist)

Propaganda är dock inte likvärdigt som att ljuga utan snarare att framföra ett ofta vinklat budskap (kan dock vara lögner) och en specifik agenda.

 

Sorry för sent svar! Nä, visst kan man argumentera för att filmen tar propagerande toner väl ofta och som sagt slutet är övertydligt. Men jag störde mig inte på det, trots att jag skulle hugga skoningslöst om jag upplevde den överdriven. Filmens övriga kvaliteter dränkte effektivt dem tonerna, för mig.



#12068

Postad 21 november 2016 - 18:27

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Hemmabion visade The Jungle Book, betyget blir 3 av 5

 

PB211603.jpg

 

Trevlig eftermiddagsfilm.



#12069

Postad 21 november 2016 - 18:43

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Hemmabion visade The Jungle Book, betyget blir 3 av 5

 

Trevlig eftermiddagsfilm.

 

Såg också The Jungle Book häromdagen och håller med om betyget. Välgjord och trevlig film.



#12070

Postad 23 november 2016 - 23:27

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Hemmabion visade Cast Away och betyget blir 4 av 5

 

PB231631.jpg

 

Jag har inte sett den sen den gick på bio. Riktigt bra film!



#12071

Postad 24 november 2016 - 09:43

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Kollade på "Legend of Tarzan" med Alexander Skarsgård i helgen. Tyckte den började bra och det mesta var bra, men vissa scener var så dåligt gjort och rent av tramsigt så det drar ner betyget en del. Men en film som är värd att ses iallafall!

 

3/5



#12072

Postad 24 november 2016 - 10:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Kollade på "Legend of Tarzan" med Alexander Skarsgård i helgen. Tyckte den började bra och det mesta var bra, men vissa scener var så dåligt gjort och rent av tramsigt så det drar ner betyget en del. Men en film som är värd att ses iallafall!

 

3/5

Ja, då väntar vi bara på att vår kompis Den Vandrande Vålnaden ska få en remake också.

Den+vandrande+v%C3%A5lnaden+SUne+m.jpg


Redigerat av agpath, 24 november 2016 - 10:19.


#12073

Postad 24 november 2016 - 14:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Den+vandrande+v%C3%A5lnaden+SUne+m.jpg

:D

#12074

Postad 24 november 2016 - 16:33

AnnieAreYouOkay
  • AnnieAreYouOkay
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hmmm... Jag kollade på Ozzy. Jättekonstig upplevelse, måste jag säga... Det är ju ingen teknad film för barn.


Redigerat av AnnieAreYouOkay, 01 december 2016 - 14:35.


#12075

Postad 25 november 2016 - 00:48

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Short Cuts (1993) | 3/5 |

Los Angeles på nittiotalet och vi får följa ett stort galleri av människor i deras egendomliga vardag. En alkoholiserad limousinechaufför, en polis som är otrogen mot sin fru, en familj vars son blir påkörd av en bil och hamnar på sjukhus, läkaren som behandlar sonen och har relationsproblem med sin konstnärliga fru. Så där fortsätter det - ett myller av historier där vissa flätas in i varandra och andra är fristående.

Det är sannerligen inte lätt att regissera en film som innehåller ett dussin historier men Robert Altman gör det skickligt. Han ger sig själv visserligen tre mustiga timmar att jobba på men ingen historia är katastrofalt tråkig utan alla är mer eller mindre intressanta. Många karaktärer där faktiskt alla funkar, det finns ingen jag irriterar mig på och det kanske kan tillskrivas att man inte stannar hos en särskilt länge utan det klipps i raskt tempo till en annan. Ändå har alla ett djup över sig och känns verkliga, som att vi smygtittar på dem. Ett par favoriter: Jennifer Jason Leigh som spelar en mamma och sextelefonist där dem grova sexsamtalen ekar mellan familjesysslor som att byta blöjor och leka med barnen. Fred Ward är en fiskare som hittar en död kvinna i vattnet. Tom Waits är den alkoholiserade limousinechauffören, Julianne Moore konstnär som målar nakna kvinnor, Robert Downey Jr excentrisk sminkör.. Jag kan fortsätta i oändlighet med att rada upp sköna karaktärer och bra skådisar.

Det är nästan mästerligt hur historierna flyter in i varandra och ibland skapar bisarra situationer. Som en fiskare som var med på resan där Fred Ward fann den döda kvinnan. Han fotade henne - senare när han hämtar ut bilderna råkar han förväxla dem med Lili Taylor som spelar Downey Jr's flickvän och de har foton där hon är uppsminkad så att det ska se ut som hon är död. På varsitt håll öppnar dem kuverten och tänker att den andra personen är ju sjuk i huvudet.. sen byter dem tillbaka under pinsamma former.

Den slår inte Magnolia (1999), men är milsvis bättre än Crash (2004). En skön dos nittiotal och en fantastisk skådespelarensemble ger en upplevelse som kommer sitta kvar i huvudet länge.



#12076

Postad 25 november 2016 - 10:08

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Ja, då väntar vi bara på att vår kompis Den Vandrande Vålnaden ska få en remake också.

Den+vandrande+v%C3%A5lnaden+SUne+m.jpg

Med tanke på idetorkan som finns i Hollywood så kommer det snart ska du se ;)



#12077

Postad 25 november 2016 - 18:51

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Filmstaden Sergel visade Bad Santa 2. Betyg 3 av 5

 

BadderSantaBioaffisch.jpg

 

Hyfsad 1:a Adventsfilm. En hel del upprepningar från ettan. Kathy Bates var bäst :)



#12078

Postad 26 november 2016 - 00:09

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Alice through The looking glass. Betyg 4/10. Egentligen inte värd så högt betyg men utmärkt bild och ljud vägde upp litet.

/R

#12079

Postad 26 november 2016 - 11:54

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Into the Wild (Netflix)

Bifogad fil  IMG_0016.JPG   32,45K   0 Antal nerladdningar

Intressant berättelse som baseras på verkliga händelser. Spännande och bra skådespel.

Betyg: 4/5

#12080

Postad 26 november 2016 - 21:41

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Platoon (1986) | 4/5 |

Chris Taylor är en idealistisk ung man från en rik familj som frivilligt överger en dyr utbildning för att åka över till Vietnam och delta i kriget. - Varför ska bara dem fattiga slåss?, resonerar han. Men alla förväntningar på gloriösa hjältedåd och ett USA som slåss för en god sak raseras snabbt. Det här är ****t på jorden, och det är svårt att ens se en mening i det. Samtidigt så utkämpas det ett eget litet krig inom plutonen mellan den råbarkade Sgt.Barnes och den sympatiske Sgt.Elias. Allteftersom kriget fortsätter och Taylor dras allt djupare ner mot en psykologisk kollaps måste han inte bara kämpa mot fienden på andra sidan, han måste också kämpa mot fiender i sin egen pluton.

Oliver Stone's högst personliga film om Vietnamkriget - han är själv veteran och skrev manuset på 70-talet så fort han kom hem, karaktärerna och händelserna är baserat på saker han själv upplevde. Chris Taylor är han själv till viss del, till exempel hävdar han att han stoppade en våldtäkt på vietnamesiska barn likt Taylor gör i filmen. Han skyr inte undan USA's brutalitet mot civilbefolkningen (by-scenen är hemsk) eller droganvändantet av soldaterna (tält-scenen där dem röker på till tonerna av White Rabbit är underbar!). Det han gör extremt bra är att han skippar all bullshit och går rakt ner på infanteri-mannens leriga nivå. Det är rått, brutalt och en helvetisk skildring av kriget - så som den upplevdes av dem allra flesta men inte porträtterades i media. Fokuset på soldaterna är lysande och sällan har väl soldater på film känts mer äkta - fylld med undertoner av rasism, låg moral, och misstro.

Den här omtitten sänkte betyget ett hack från det mästerverk jag tidigare ansett den vara. De tekniska bristerna lyser igenom ibland och Charlie Sheen i huvudrollen är inte klockren. Men det är en helt fantastisk krigsfilm med realistiska strider och ett underbart rikt galleri av skådespelare som gör suveränt ifrån sig. Tom Berenger och Willem Dafoe är oförglömliga och hade i en rättvis värld fått varsin Oscar (båda blev nominerade) och Berengers ansiktsärr en heders-Oscar. På många sätt en av de starkaste krigsfilmer som gjorts.



#12081

Postad 26 november 2016 - 23:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 3
Where eagles dare "Örnnästet" (1968)

Var otroligt länge sedan jag såg denna, nästan lika bra som jag mindes den.

#12082

Postad 27 november 2016 - 12:05

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
The Conjuring 2 (bluray)

Bifogad fil  IMG_0019.JPG   102,23K   0 Antal nerladdningar

Har inte sett ettan men den här gav mersmak, Tycker ofta skräckfilm inte är speciellt skrämmande men den här var rätt obehaglig.

Betyg: 4/5

Redigerat av MikeVKR, 27 november 2016 - 12:17.


#12083

Postad 28 november 2016 - 08:39

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

The Conjuring 2 (bluray)

attachicon.gifIMG_0019.JPG

Har inte sett ettan men den här gav mersmak, Tycker ofta skräckfilm inte är speciellt skrämmande men den här var rätt obehaglig.

Betyg: 4/5

 

Håller med dig. men du borde sett ettan först. nu kommer du kanske bli lite besviken. tvåan är otroligt nog bättre än ettan. ettan är dock fortfarande bra. enligt mig ;)



#12084

Postad 28 november 2016 - 08:58

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Sällskapsresan, ursäkta har ni svenskt kaffe... 8/10 Pooler

Jönssonligan 1
Jönssonligan 2
10/10 Ståplatser

#12085

Postad 28 november 2016 - 10:58

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Håller med dig. men du borde sett ettan först. nu kommer du kanske bli lite besviken. tvåan är otroligt nog bättre än ettan. ettan är dock fortfarande bra. enligt mig ;)

Då vet jag att man inte ska ha allt för stora förhoppningar när det gäller ettan då :) Tanken var att se ettan först men tyvärr hade den lokala hemmakväll endast The Conjuring på DVD, både som hyr och köpfilm så jag fick helt enkelt ta tvåan :)

#12086

Postad 28 november 2016 - 14:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Kingsman, the secret service. Inget för mig. Jag upplevde den inte rolig eller spännande på nåt vis. 3/10



#12087

Postad 28 november 2016 - 18:30

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1

Veckans dokumentärtips: Woodstock (1970)

Från förberedelse till städning får vi ta del av den legendariska Woodstockfestivalen som ägde rum 15/8-18/8 1969 och lockade dit över 400.000 människor som lyssnade till artister som: The Who, Santana, Joan Baez, Joe Cocker, Jimi Hendrix, Crosby Stills and Nash, Jefferson Airplane, Canned Heat, Janis Joplin och många mer. En definerande sammankomst som inte bara gav röst till en hel generation utan också ändrade historien av rock and roll.

Jag hade en period då jag ofta plockade den här från DVD-hyllan och satte på medans jag väntade på att folk skulle droppa in för förfest (av nån anledning hade vi alltid den i min mini-lägenhet). Den passade perfekt att ha på i bakgrunden medans man drack öl och gick runt och fixade med saker. Dels den sköna festivalkänslan (under en tid vi åkte på en 3-4 festivaler per sommar) den ger med urflummade hippies som dansar, badar nakna och lever på fred, kärlek och musik under tre dagar (nästan bokstavligen, mat fick akut flygas in), alla som varit på festival kommer säkerligen tas tillbaka till den känslan. Och dels såklart med alla grymma spelningar. Favoriten är när Country Joe McDonald kliver upp och sjunger sin protestsång mot vietnamkriget - I feel like i'm fixing to die rag - och får stora delen av publiken att sjunga med. Men det finns gott om höjdpunkter. Den hyperenergiska trummisen i Santana, Richie Havens improviserade Freedom-låt och inte minst Jimi Hendrix med sin version av nationalsången på elgitarr.

Den här omfattande dokumentären filmade så mycket material att 4 timmar inte räckte till utan den är ofta split-screenad för att få med så mycket festivalliv och musik som möjligt. Det jag gillar mest är tidsandan som är så perfekt fångad - barn äter frukt bredvid föräldrar som röker marijuana liksom, vilken skandal! Men inte då och där. Lokalbefolkningen som är tveksamma till att deras stad invaderas av 400.000 drogliberala hippies får också komma till tals och det är intressanta synpunkter som vittnar om krocken mellan den nya generation och den gamla.

En fantastisk upplevelse och tidsdokument där den suveräna musiken faktiskt är det minst intressanta.



#12088

Postad 29 november 2016 - 07:50

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 1
Älskvärd klassiker! Nästan lika bra som Monterey pop festival '67

#12089

Postad 29 november 2016 - 11:33

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
13 Hours: The secret soldiers of benghazi (blu-ray)

Bifogad fil  IMG_0033.JPG   83,87K   0 Antal nerladdningar

Bra krigsrulle som underhåller i hemmabion :)

4/5 biosoffor.

#12090

Postad 01 december 2016 - 20:49

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: The Lost Battalion (2001) | 2/5 |

Verklighetsbaserad om en amerikansk bataljon som 1918 i första världskriget blev skickad på ett självmordsuppdrag i Argonne-skogen. Det lilla hopp de hade var att supporttrupper skulle hjälpa dem på flankerna, men när de sviker finner dem sig plötsligt omringade av tyskarna och med väldigt lite ammunition och förnödenheter. Ett ställningskrig tar sin början som skulle vara i fem dagar och lämna få överlevande.

Efter all tid spenderad i Battlefield 1 blev jag sugen på att se vilka filmer jag har som utspelar sig under första världskriget. Efter lite grävande i DVD-samlingen dök den här tv-filmen upp. En tv-film är gjord för att direkt visas på tv och har således sällan någon större budget eller filmstjärnor att leka med, ofta är de verklighetsbaserade och vill helt enkelt bara berätta en historia. Men tittar vi på det tekniska hade den kunnat lura mig, för det är snyggt filmat, trovärdiga miljöer och intensiva strider. Krigskänslan är där stundtals, men då kommer den löjeväckande dialogen in och helt raserar illusionen. Jag har svårt att tro att det skämtades så friskt mitt under striderna och till och med på gränsen till döden. Situationens allvar blir aldrig särskilt spännande på grund av hur soldaterna reagerar, man skulle kunna tro att det är en paintball-match för ****.

USA's patriotism är påtaglig och till och med när vi får se tyskarnas perspektiv så kan de inte sluta prata om hur hjältemodiga amerikanerna är. Tyska generaler som flämtar fram " pojkarna från New York kan verkligen slåss" med fuktiga ögon liksom.. det blir löjligt. Dessutom slåss dem som imbeciller medans amerikanarna prickskjuter som fullblodsproffs.

Men man får ta den för vad den är. Den är trots allt gjord för tv och då ska det vara lite lättsamt och inte alltför mycket att grubbla över. Det är en välgjord krigsfilm som berättar sin historia bra och är underhållande trots sitt medelmåttiga skådespel. Väl värd att se en gång.

Den berättar dessutom historien om Cher Ami - en duva som trots att den blev skjuten lyckades leverera ett meddelande som bidrog till att rädda liv och som senare blev invald i duvornas Hall of Fame!



#12091

Postad 02 december 2016 - 09:28

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: A Very Long Engagement (2004) | 4/5 |

 
Fem franska soldater som medvetet skadat sig själva för att komma undan fronten under Slaget vid Somme 1916 döms till döden genom att lämnas i ingenmansland. Männen dör, men det är motstridiga uppgifter om hur det gick till och Mathilde, flickvännen till den yngsta mannen Manech, vägrar acceptera hans öde och startar en egen utredning för att ta reda på vad som egentligen hände.
 
Kärlekshistorier på film griper sällan tag i mig men det är något speciellt med den här filmen. Kanske är det det faktum att de två älskarna inte är tillsammans under filmen mer än i tillbakablickar som gör att jag slipper den värsta sötchocken. Kärlek på distans liksom, bra grejer. Audrey Tautou i huvudrollen är hur som helst alldeles magnifik som den haltande (av polio) Mathilde när hon bestämt reser från sin lilla by till Paris för att kräva svar av männen som var där då det hände. Man ser hennes beslutsamhet och förtvivlan i ögonen, hon har förlorat sitt livs kärlek och fick inte ens njuta av honom en längre tid, hon måste veta exakt vad som hände för att kunna gå (halta) vidare med livet.  
 
Filmen växlar mästerligt mellan Mathildes utredning till slagfältet allteftersom mer detaljer kommer fram och hela filmen känns enormt genomtänkt. Den är smart, och tillsammans med ett unikt bildspråk fylld med varma färger och vackra landskap blir den oerhört engagerande. Ett par brister finns dock: humorn är ibland övertydlig när det istället skulle ha hållits på den mysiga nivån. Och det blir väl rörigt när allt börjar komma samman om man inte suttit på helspänn och hängt med i alla berättelser och karaktärer.
 
Skådespelet är lysande och som kryddan på verket kommer Marion Cotillard in och har några otroligt coola scener. Den kvinnan är banne mig fängslande i vad hon än är med i. Jodie Foster är kul att se i en fransktalande roll också.
 

Romantiskt så det förslår och jag älskar det. Krigsscenerna är brutala, manuset övertygar, karaktärerna älskvärda, och det hela är så fantastiskt vackert både med bildspråket och kärlekshistorien. En film jag kommer ha en långvarig förälskelse till.



#12092

Postad 02 december 2016 - 19:43

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Star Trek: Beyond

Inget dåligt kapitel i den nya serien, dock den sämsta hittills av de tre. Många av skådespelarna kändes trötta och fick väldigt lite att jobba med. Dock häftig action i snygga miljöer och aldrig tråkig. 

Tyvärr ingen rolig film för hembion. Första är ju grym på lågbas men här uteblev den helt och hållet. Tvärstopp under sisådär 30hz, väldigt trist. Fick dra igång ettan direkt efter bara för att få lite ordentlig LFE när flottan warpar  B) 

 



#12093

Postad 02 december 2016 - 20:24

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
The secret life of pets

Bifogad fil  IMG_0041.JPG   86,27K   0 Antal nerladdningar

Rolig och charmig men hade lite större förväntningar. Familjen gillade den dock mer.

Betyg 3/5

#12094

Postad 03 december 2016 - 00:39

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Magiska saker och var man hittar dom, på bio.

 

Ja, vad sa man säga. För hög gain på duk kombinerat med för gles perforering sett till sittavstånd = väldigt tydlig dukstruktur i ljusa partier. Stora undertexter i helvitt som lyser upp hela salen och tar svärtan ur mörka scener. Någon blå lysdiod som lyser upp halva duken = ingen svärta att tala om på vänstra dukhalvan. Extremt mycket energi i övre mellanregistret/diskanten = hålla för öronen i actionscener. Basen fanns inte riktigt heller. :(

 

Filmen däremot gillade jag verkligen. Eftersom det jag gillar i första hand med Harry Potter-serien är själva världen var denna film riktigt välkommen. Det är också första "Harry Potter-världs-filmen" jag sett där jag inte känt att att mycket stressats igenom och komprimerats ihop för att inte göra böckerna alltför mycket orättvisa, vilket var skönt.



#12095

Postad 03 december 2016 - 10:21

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Magiska saker och var man hittar dom, på bio.

 

Ja, vad sa man säga. För hög gain på duk kombinerat med för gles perforering sett till sittavstånd = väldigt tydlig dukstruktur i ljusa partier. Stora undertexter i helvitt som lyser upp hela salen och tar svärtan ur mörka scener. Någon blå lysdiod som lyser upp halva duken = ingen svärta att tala om på vänstra dukhalvan. Extremt mycket energi i övre mellanregistret/diskanten = hålla för öronen i actionscener. Basen fanns inte riktigt heller. :(

 

Filmen däremot gillade jag verkligen. Eftersom det jag gillar i första hand med Harry Potter-serien är själva världen var denna film riktigt välkommen. Det är också första "Harry Potter-världs-filmen" jag sett där jag inte känt att att mycket stressats igenom och komprimerats ihop för att inte göra böckerna alltför mycket orättvisa, vilket var skönt.

 

På vilken bio i landet såg du den, med tanke på upplevelsen du beskriver kanske man ska undvika den biografen :blink:

 

Jag chansar nu men tror du menar Fantastiska Vidunder... ;)



#12096

Postad 03 december 2016 - 10:55

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jason Bourne

Bifogad fil  IMG_0044.JPG   157,22K   0 Antal nerladdningar

En enda stor gäspning, definitivt sista Bourne filmen för min del iaf..

Betyg: En stark 1/5

#12097

Postad 03 december 2016 - 12:09

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

På vilken bio i landet såg du den, med tanke på upplevelsen du beskriver kanske man ska undvika den biografen :blink:

 

Jag chansar nu men tror du menar Fantastiska Vidunder... ;)

Det var salong 4, filmstaden Malmö, och det ska påpekas att jag ju inte vet någonting om deras andra salonger, så de kan mycket väl vara helt ok. :) Och såklart var det den filmen jag menade, jag tror inte ens att du chansar ;)

 

(Ja, jag vet admin. Inget annat än redogörelse för senast sedda film, men jag fick ju en direkt fråga.)



#12098

Postad 03 december 2016 - 19:59

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

This Is England

This Is England 86

This Is England 88

This Is England 90

 

Fantastiskt jäkla bra. Full pott 5/5.



#12099

Postad 03 december 2016 - 22:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
The nice guys. Varken rolig eller spännande. 3/10

#12100

Postad 04 december 2016 - 06:36

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

SSF: Arrival (2016) | 4/5 |

Jorden har fått besök. Tolv farkoster har placerat sig runt jordklotet och bara hovrar en bit ovanför marken. Vad vill dem? Och framförallt: är de farliga? Språkforskare Louise Banks kallas in för att etablera en kontakt och få igång en konversation, men arbetet går frustrerande långsamt och under tiden växer frustrationen hos världsledarna som måste veta om det är en invasion eller inte. Tiden rinner ut för Louise och kanske även för mänskligheten.

Jag älskar sci-fi som fokuserar på vetenskapen och inte tänker drama drama drama hela tiden. Contact (1997) är den uppenbara jämförelsen som likt Arrival vågar vara lite långsam och gräver på djupet hur mänskligheten skulle reagera på en utomjordisk kontakt. Hur j*vla rädda och försiktiga skulle vi inte vara egentligen? Inledningen på Arrival fångar den här känslan perfekt med Amy Adam's fragila personlighet som plötsligt står inför något okänt och läskigt. Uppbyggnaden till det första mötet med varelserna är otroligt ödesmättad och det känns verkligen som att mänskligheten stirrar ner i avgrunden. Den fantastiska musiken skapar en ruggig stämning med sina flygalarm och utomjordiska toner, jag har sällan varit så fängslad som när varelserna introduceras - påfrestningen gjorde att jag nästan var tvungen att titta bort.

Sen kommer tyvärr det obligatoriska dramat.. när soldater börjar planera en motattack satt jag och tänkte: "nej snälla låt det vara och fortsätt med det vetenskapliga arbetet". Men det utvecklar sig till en konventionell historia som är otillfredsställande i förhållande till den lysande uppbyggnaden. Likt Denis Villeneuve's förra film Sicario (2015) blir det pyspunka under andra halvan med en trött sensmoral.

Ändå, Arrival är en fest för både sinne och intellekt. Det visuella och musiken tar dig på en resa som nästan är obehaglig och samtidigt väcker den oerhört många tankar inne i ditt huvud. Jag är fascinerad av såna här berättelser, hur just den initiella reaktionen på nåt världsomskälvande skulle se ut och Arrival behandlar det ämnet med största trovärdighet och nyfikenhet. Jag hade hoppats på ett mästerverk men en förbannat bra film duger det med.

Jag hann läsa en mening, redan där spoilade du en del av filmen för mig! sen fick jag göra en piruett med ögonen för att inte råka läsa mera (antar det står massor om handlingen där)

redigera o använd spoilerfunktionen kanske? Men ge gärna kommentarer om bild, ljud mm. o betyg :)

 





6 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.