Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Xperia ZR

311 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia ZR C5503 (Mobiltelefoner) 9 8,46 (23) 799:-

#1

Postad 13 maj 2013 - 20:00

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 1
Äntligen!!!

Nu när storhetsvansinnet har börjat lägga sej hos de främsta smartphone tillverkarna så börjar det dyka upp nallar i lite mer hanterbara storlekar.

Jag köpte och testade Xperia Z när den kom, sugen som jag var på en vattentät telefon, men hur jag än försökte så kunde jag inte vänja mej vid att ständigt behöva två händer för att kontrollera telefonen.

Jag har kanske små händer, men det fattades hela tiden någon/några millimetrar för att t.ex. kunna skriva på tangentbordet med samma hand som jag höll telefonen i.

Nu har äntligen Sony officiellt visat upp Xperia Z:as lillebror, Xperia ZR.

En nalle vars skärm är just några millimetrar mindre än storebrorsans.

4,55 tum för att vara lite mer exakt.

Jag har testat LG optimus G med sin 4,7 tums skärm och konstaterat att den ligger precis inom gränsen för vad jag kan hantera med en hand så Xperia ZR borde rimligtvis ligga gott och väl inom samma gränser, även om kanterna runt skärmen är något tjockare än de kring Xperia Z:as skärm.

Förnuftigt nog så har sony också minskat skärmens upplösning från "fullHD" till "bara" HD (720p) och i kombination med den något mindre storleken så borde det också innebära att batteritiderna rimligtvis ska vara minst lika bra som Xperia Z:as och troligtvis ännu bättre.

Färre pixlar att adressera och mindre energi på att lysa upp en mindre yta borde i alla fall innebära lägre energiförbrukning.

Den enda haken som jag ser det är att det interna minnet för lagring "bara" är 8GB, något jag tycker är lite i underkant för en modern premium-telefon. Men jag tror inte att premium-klassen har varit Sony's ambition med ZR:en.

Å andra sidan...

Luren jag släpar med mej idag har bara 380MB lagringsyta internt!
(Sony Xperia Neo)

Jag är tämligen övertygad om att steget ifrån 380MB till 8GB kommer att kännas som en rejäl lättnad hur man än vänder och vrider på det!

Det går ju fortfarande att bygga ut minnet i Xperia ZR med SD-kort upp till 64GB (om inte ryktena är helt fel). 8GB för appar som inte går att installera på SD-kortet borde vara tillräckligt väldigt långt in i framtiden. Åtminstone sett till mina behov.

Jo, just det!

Det finns en hake till!

Jag vill ha Xperia ZR NU!
Ut med den på marknaden så snabbt som möjligt nu, för nu är jag trött på att vänta på vad som är på gång "runt hörnet"...

http://www.swedroid....ilen-xperia-zr/

http://www.sonymobil...ones/xperia-zr/

#2

Postad 14 maj 2013 - 12:52

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Håller men, hoppas Sony är lite snabba o får ut denna innan semestern... B)

#3

Postad 14 maj 2013 - 16:07

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Instämmer!
Det passar ju bra om den dyker upp (!) lagom till badsäsongen.

Det saknas uppgifter om battertider på Sony's Xperia ZR sida. Med tanke på att nallen blir ganska tjock (över 10mm), så är jag nyfiken på om det kan tänkas innebära att Sony har planer för en annan batteristorlek än den som sitter i Xperia Z:a.

Det hade ju inte känts helt fel med ÄNNU större batteri än det 2300mAh batteriet som sitter i Z:an, även om jag anar att battertiden hos ZR kommer att vara bättre än Z:ans i vilket fall som helst.

#4

Postad 15 maj 2013 - 14:45

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
www-support-downloads.sonymobile.com/c5503/whitepaper_EN_c5503_xperia_zr.pdf

#5

Postad 15 maj 2013 - 15:44

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Känns som att denna kan bli en riktigt popluär telefon, bara det är ett vettigt pris på den.

#6

Postad 15 maj 2013 - 16:35

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Priset borde efter introduktionen bli bättre än priset på Xperia Z.

Dels p.g.a. mindre skärmar är billigare, lägre upplösning kostar inte lika mycket och sen var den ju utrustad med medioker lagringskapacitet, endast 8GB. Något som också antyder att Sony inte har några "premium-ambitioner" med luren.

Jag skulle gissa på att priset landar någonstans runt 80% av Xperia Z:as pris, men det är en helt vild gissning.

www-support-downloads.sonymobile.com/c5503/whitepaper_EN_c5503_xperia_zr.pdf

Tack för länken.

Frustrerande att inte batteristorleken har offentliggjorts ännu?
Har dom planerat att bjuda på en överraskning tro?

Hoppas att det blir en trevlig sådan i så fall och inte tvärtom...

#7

Postad 21 maj 2013 - 13:06

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Chattade just med Sony och enl dem så släpps denna i Sverige :) under Q3, alltså efter sommaren... :angry:

Redigerat av narf, 21 maj 2013 - 13:46.


#8

Postad 21 maj 2013 - 13:45

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Hittade även denna, http://www.xperiablo...-july-for-e479/ vilket ger ett pris på ca 4100SEK

#9

Postad 21 maj 2013 - 14:04

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Skulle ju vara trevligt om den dök upp redan i Q2. Men juli är inte heller allt för sent.

#10

Postad 21 maj 2013 - 14:22

faffel89
  • faffel89
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 1
Kan den inte bara komma ut för bokning i alla fall! Vill ha ett datum :)

#11

Postad 21 maj 2013 - 18:16

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Q3 gör att det inte längre är säkert att det blir en Xperia ZR för min del.
Hamnar Sonys release av ZR:en för nära Motorolas release av X Phone som också ska vara vattentät och med i övrigt bättre specar, så lär det inte bli en Sony lur för min del.

Vill dom ha mej som köpare så ska dom nog se till att få ut luren rejält mycket tidigare än X phone.
Motorolas X phone ser ut som att den kommer att släppas efter sommaren. Rykten hävdar augusti eller något liknande.

Phone enligt ryktena ska få 3300-4000mAh batteri, "vettig skärmstorlek", bra skärm mer minne och både vassare CPU och GPU samtidigt som den enligt ryktena ska ha reptåligt safirglas och vara vattentät i likhet med ZR.
Får man inte tag på ZR innan semestern med alla bad tillfällena så kan man ju lika gärna vänta ett litet tag till för att få en ännu bättre telefon än ZR.

Releasedatum är för mej helt avgörande om det blir en ZR eller inte...

#12

Postad 23 maj 2013 - 14:32

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Q3 gör att det inte längre är säkert att det blir en Xperia ZR för min del.
Får man inte tag på ZR innan semestern med alla bad tillfällena så kan man ju lika gärna vänta ett litet tag till för att få en ännu bättre telefon än ZR.
Releasedatum är för mej helt avgörande om det blir en ZR eller inte...


Håller helt med, detta kan ju bli sommarens bad-telefon :-) Om den komemr i tid...

#13

Postad 29 maj 2013 - 19:56

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Frustrerande att inte batteristorleken har offentliggjorts ännu?


Såg att lite mer info om batteriet kommit nu
http://www.sonymobil...fications/#tabs

#14

Postad 30 maj 2013 - 20:39

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Ser bra ut, banne mej...
Men så finns det inte på min karta att använda luren för flera timmars filmtittande, surf och ringande varje dag.

Ska bli spännande att få höra vad batteritiden landar på i verkligheten och med Stamina-läget optimerat!

Men nu får Sony skynda sej ut med luren på marknaden, för idag blev det officiellt att Motorola kommer att lansera sin "Moto X" nu i sommar:
http://www.swedroid....lapps-i-sommar/

Det känns som att kapplöpningen dels handlar om vem som kommer först och vilken spec. Motorolas lur kommer att ha.

Om den tekniska delen av specen är identisk med Sony's så handlar det bara om vilken som når butikerna först...

#15

Postad 30 maj 2013 - 21:16

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 1
Det jag tror Sony förlorar mest på just nu är att ha annonserat telefonen men inget datum.
Jag menar det vore kul att veta om den finns i butikerna till midsommar eller om man behöver vänta tills augusti.

#16

Postad 31 maj 2013 - 16:03

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Njae...

Personligen så tycker jag nog inte att det hade varit speciellt kul att få veta att telefonen når butikerna så sent som i augusti. Det är nästan så att jag helst hade velat att Sony hade hållit tyst om kommande modell om det ska ta så lång tid från offentliggörandet tills den finns att köpa.

Missförstå mej rätt. Jag vill ha ett datum för butikssläppet, men jag vill inte höra att det kommer att ske i augusti. Jag vill att datumet för butikssläppet blir i förra veckan eller något liknande.
:rolleyes: ;)

#17

Postad 31 maj 2013 - 20:12

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Sant, dock så ser ju även S4 Activ ut som en ide.

Redigerat av ajain93, 31 maj 2013 - 20:13.


#18

Postad 01 juni 2013 - 10:19

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Och där visade sej storhetsvansinnets fula nuna igen...

S4 Active har ju också 5" skärm!!!

Jag vill ju ha en enhet som jag kan styra med en hand och helst utan några avancerade jongleringskonster!
Xperia V är i perfekt storlek enligt min och mina händers mening, men tyvärr hänger den inte riktigt med i prestanda racet. Efter att i över ett års tid lidit med Xperia Neo's svaga prestanda och ständiga meddelande om att minnet inte räcker till, så har jag bestämt mej för att i min nästa telefon ska RAM vara minst 2 GB och Lagringsytan minst ett antal GB (Neo'n har 384MB lagringsyta). Jag gillar också iden med 4-kärniga processorer eftersom jag ofta vill göra flera grejer samtidigt.

Vill man ha en enhandskontrollerad prestanda lur som dessutom ska vara vattentät så så verkar det som att valet kommer att stå mellan Moto X (motoroloas X-Phone) och Xperia ZR.
Galaxy S4 och Xperia Z tycker jag är för stora helt enkelt...
Och de andra som är vattentäta och finns på marknaden idag är för klena prestandamässigt...

#19

Postad 01 juni 2013 - 12:09

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag hade visst missat att S4 Active kommer ha en stor skärm (eller ja, det är vad som spekuleras just nu)
Håller med om att telefonerna är alldeles för stora.
Har haft en Acer Liquid, Samsung Galaxy S2 och en ZTE Blade III, alla i ungefär samma storlek som är en riktigt bra storlek. Förstår inte varför telefoner ska vara så stora.

#20

Postad 01 juni 2013 - 14:52

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Ser inte bra ut för Moto X en CNET i alla fall.
http://news.cnet.com...hed-by-october/

Redigerat av narf, 01 juni 2013 - 15:03.


#21

Postad 01 juni 2013 - 21:34

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Oktober!?

Åkaj, då ligger Sony betydligt bättre till i alla fall...

Fast jag har sprungit på info någon annanstans som också beskrev att det preliminära lanseringsdatumet for Moto X alldeles nyligen hade ändrats till "sommaren 2013".

Vi får väl se hur det blir med det.

#22

Postad 02 juni 2013 - 07:49

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Har mig inte förstått på det där med annonsering av telefon görs så långt före lansering.
Bara dumt, förlorar ju en massa potentiella kunder.

#23

Postad 02 juni 2013 - 10:26

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag tror att det handlar om att man försöker skapa en Hype kring en produkt. Med rätt tajming så kan man genom att läcka lite uppgifter få igång snacket och få folk att bygga upp lite förväntningar så att när väl lanseringen sker så är intresset maximalt.

Apple har ju varit mycket framgångsrika med den här typen av marknadsföring.

Men tajmingen är A och O, för om det skulle ta det minsta lilla för lång tid, så förlorar potentiella kunder förtroendet för företaget och deras förmåga att leverera en produkt och då slutar folk att vänta och köper något annat istället. Offentliggör man en ny produkt för sent inför en lansering så hinner det inte byggas upp någon hype överhuvudtaget.

Det är en svår balansgång.
När Sony offentliggjorde Xperia Z så tror jag att man lyckades ovanligt bra med tajmingen. Ryktesspridningen började månader innan offentliggörandet, men efter offentliggörandet så tog det inte många veckor innan den fanns ute till försäljning.

Med Xperia ZR så känns det som att dom inte riktigt har lyckats med tajmingen, för nu börjar folk bli otåliga och osäkra på om telefonen ens kommer att hinna ut i butik innan badsäsongen börjar. Om inte dom lyckas släppa telefonen förrän i slutet av juli, så kommer dom att förlora många potentiella kunder tror jag.

En vattentät prestanda telefon vill man ju ha INNAN badsäsongen börjar, får man inte tag på den förrän efter att sommarledigheterna tar slut så kan man ju lika gärna vänta på nästa, ännu bättre telefon som t.ex. Moto X eller helt och hållet strunta i telefoner med IP-klassning.

Jag hoppas att releasedatumet tillkännages någon gång i nästa vecka och att de då också har kommit så långt i produktionen så att det innebär att försäljningen kan börja så snabbt som en eller ett par veckor senare.

#24

Postad 02 juni 2013 - 12:15

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
http://www.akervalls...503-black/701-0
http://www.katshing...._zr-18596_32007

#25

Postad 02 juni 2013 - 12:45

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Kul att den börjar leta sig in i sortimenten, men synd att det inte står något datum ännu.
Även trevligt att se en vettigt pris

#26

Postad 04 juni 2013 - 14:38

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Kolla datumet (2013-06-05 nu i alla fall) http://www.dustinhom...-zr-c5503-black

#27

Postad 04 juni 2013 - 19:24

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Skumt!
På sony's hemsida så står det fortfarande "Kommer snart".
http://www.sonymobil...ones/xperia-zr/

Men kanske har dustin fått något slags preliminärt datum och råkat vara lite snabba med att publicera det.
Man kan ju alltid hoppas för den 5:e låter ju nära och bra...

#28

Postad 05 juni 2013 - 21:03

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Enligt Sony's officiella facebooksida så dröjer det nog ett litet tag till innan vi får se någon lansering:
https://www.facebook.com/sonymobilese

Sony Xperia ZR är i dagsläget planerad att lanseras under kvartal 3, 2013.

/ Henrik
Sony Mobile


Trist!
Innebär det att lanseringen kan dröja ända till september så blir det nog ingen ZR för min del, sen får den vara hur bra som helst.
Jag är inte skapt för att gå och vänta hur länge som helst på något som hägrar runt hörnet, för det finns alltid något som hägrar runt hörnet hur länge man än väntar...
:(

#29

Postad 05 juni 2013 - 21:50

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Kolla datumet (2013-06-05 nu i alla fall) http://www.dustinhom...-zr-c5503-black


Blev uppflyttad nu. :(

#30

Postad 05 juni 2013 - 23:47

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Börjar bli trött på det här nu.
Har väntat på ZR ända sedan jag skickade tillbaka Xperia Z och det var i februari.
Xperia V är fortfarande intressant. Lagom format och även om prestandan är sämre så är den fortfarande hyffsad och trots allt rejält mycket bättre än min gamla SE Neo.

Att det ska vara så svårt ibland.
:(

Det finns alltid något roligare runt hörnet.
Det vore definitivt enklare och kanske t.o.m. smartare att köpa en Xperia V nu och om något år eller så finns det kanske lite fler prestanda mobiler som är vattentäta.

Kanske t.o.m. ännu tätare så att de klarar flera meters djup (UV-kamera!)

Xperia V är kanske inte någon värsting med dagens mått, men den kostar inte heller lika mycket som värstingarna...

Redigerat av GuessWho, 05 juni 2013 - 23:50.


#31

Postad 09 juni 2013 - 19:16

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Den vita kommer imorgon <_< http://www.dustinhom...zr-c5503-white/

Blev uppflyttad nu. :(



#32

Postad 12 juni 2013 - 22:31

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nytt uppdaterat datum på Dustin igen 2013-06-27 för både den vita och den svarta versionen.

http://www.dustinhom...zr-c5503-white/

http://www.dustinhom...zr-c5503-black/

:(

#33

Postad 13 juni 2013 - 19:24

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Ser ut att hända något i mitten på nästa vecka.

Enl Swedroid (http://www.swedroid....tra/#more-80954) så har Sony ett Event 18:e och Xperia ZR släpps i Hongkong den 19:e (http://translate.goo...=1244&tbs=qdr:h)

#34

Postad 22 juni 2013 - 23:46

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Hej,

Riktigt sugen på denna! En Xperia Z men med en storlek som passar normalstora händer. Fattar inte vad folk behöver sina 5" till när man då måste gå över till tvåhandsgrepp?

Detta har jag hittat hittills (jfm. Xperia Z):

+ Behändigare storlek => enhandsmanövrering (subjektivt iofs men kanske den enskilt största fördelen för mig iaf.)
+ Bättre vattentäthet, IP55 & IP58 (jmf med IP55 & IP57 för Z:an)
+ Kameraknapp (med möjlighet till foto/film under vatten)
+ Snabbare(?) (baserat på att skärmen är mindre medan processorn är likadan => färre pixlar att uppdatera)
+ Bättre batteritid (?) (baserat på samma batteristorlek, men färre pixlar att lysa upp / uppdatera)
+ Löstagbart batteri
+ Billigare(?)

- Sämre/mindre skärm, 4.55"/720p (jmf. med 5"/1080p för Z:an)
- Sämre frontkamera på 640x480 (VGA) (jmf. med 1080p för Z:an)
- 8GB inbyggt minne (jmf med 16GB för Z:an).
- Tjockare telefon på 10,4 mm (jmf. med 7,9 mm för Z:an)
- Inte riktigt lika snygg (subjektivt) om man ser till baksidan

Om jag ska kommentera nackdelarna tror jag ex.vis att jag inte "ser" pixlarna på 720p-skärmen, vilket betyder att ännu mindre pixlar inte ger mig något tillbaka, utan snarare "kostar" prestanda/batteritid. Vidare betyder frontkameran ingenting för mig då jag i princip aldrig använder den. Mindre inbyggt minne tänker jag i så fall kompensera genom att stoppa in ett minneskort. Utseendet/tjockleken kan man inte göra mycket åt, men jag tror nog jag överlever (har en Xperia S idag som är ännu något tjockare).

Dock, som vissa av er redan nämnt, den måste dyka upp snart! Badsäsongen är ju nästan här nu.

Kommer någon på någon mer skillnad, kommentera gärna!

/Martin

Redigerat av eztoril, 22 juni 2013 - 23:59.


#35

Postad 23 juni 2013 - 21:02

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
ZR har OptiContrast™-panel vilket är bra denna soliga sommar :-)

Kommer någon på någon mer skillnad, kommentera gärna!



#36

Postad 25 juni 2013 - 00:06

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Badsäsongen har kommit till skåne!
Xperia ZR lyser med sin frånvaro, något jag inte gillar. Men å andra sidan så känns det inte som att det finns några vettigare alternativ just nu och med tanke på att det faktiskt inte kostar något att vänta, så får jag väl ge mej till tåls.

Prestandamässigt ser Xperia ZR minst lika lovande ut som jag hade hoppats på:
https://www.youtube....h?v=rcI7MSRMBQk

Jag är fullständigt övertygad om att skillnaden i skärmupplösning jämfört med t.ex. Xperia Z ENBART innebär fördelar. Den högre upplösningen hos Xperia Z är jag övertygad om att jag inte har någon glädje av (och inte resterande 99% av mänskligheten heller), men de positiva effekterna det har på framerate i spel, processorbehov och batteri är övertygande. Om inget annat så i benchmarktesterna i klippet ovan.

Frontkameran är nog en av de svagaste komponenterna i ZR'n, men å andra sidan...
...Jag har ännu inte lyckats hitta videosamtals-funktionerna i min Neo och jag har inte för vana att använda telefonen för att fixa läppstiftet och makeupen (även om jag inte är tjej), så jag lär inte sakna någon högupplöst frontkamera heller...

Vad det gäller det estetiska så är jag inte fullt lika säker, men jag hoppas på att det faktum att Xperia ZR är tjockare också gör att den blir skönare att hålla i, samtidigt som jag faktiskt tycker det är en fördel med en baksida som inte är spegelblank.

Xperia Z är SNYGG så länge den glänser, men den gör ju inte det så fort man har fingrat på den lite...
Hur försiktig man än är, så ser ju Xperia Z flottig ut så fort man fiskat upp den ur fickan. Torka av den och ställ den på en hylla så ser den fin ut, men till vilken nytta stående på en hylla?

Lagringsminnet på 8GB är som jag ser det Xperia ZR's akilleshäl. Av dessa 8GB så har jag förstått att ungefär hälften återstår för användaren att lagra appar på.

För en premiumtelefon så är det ruskigt dåligt...

...Men nu var det ju inte meningen att Xperia ZR skulle vara en premiumtelefon heller!
Å andra sidan så kommer jag att göra en övergång från Xperia Neo's 380MB till Xperia ZR's 5000MB, så jag tror inte att jag kommer att lida alltför mycket av det "begränsade" minnet i Xperia ZR.

OM jag mot förmodan skulle känna mej en aning hämmad av det begränsade minnet i Xperia ZR så får jag väl trösta mej med att luren är billigare än Xperia Z och att jag på bekostnad av minnet har hittat en telefon som i alla andra avseenden överträffar Xperia Z...

Ouch...

Gör ont...

...NOT!

#37

Postad 26 juni 2013 - 02:30

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Hittade denna
http://userguide.son...oduct=xperia-zr

#38

Postad 26 juni 2013 - 09:44

defiant
  • defiant
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Tack för länken.

Det är mycket om och men runt vatten/dammtätheten. Att bada med telefonen i Östersjön verkar gå bort.
Så ska man vänta tre timmar med att använda mikrofon och högtalare efter de varit blöta <_<

http://userguide.son...resistance.html


"En förutsättning för att enheten ska vara vattentät är att luckorna för Micro USB-porten och headset-uttaget är ordentligt stängda. Se också till att batteriluckan är ordentligt fastsatt."

Undvik att utsätta enheten för miljöer med mycket damm eller fukt. Normalt slitage tillsammans med skada i enheten kan minska dess förmåga att motstå damm eller fukt. Enheten kan användas i färskvatten (ej koksaltlösning) i följande sammanhang:

"Din smartphone är vattentät och dammbeständig och har en skyddsgrad på IP5X, IPX5 och IPX8 (se informationen nedan). Sätt alltid fast alla skydd ordentligt för att försäkra att enheten är vatten- och dammbeständig. Om det finns vätska inuti enheten, t.ex. under något av skydden eller på batteriet, kommer garantin att förverkas. Sänk aldrig ner enheten i saltvatten och låt heller aldrig Micro USB-porten eller headset-uttaget komma i beröring med saltvatten. Utsätt aldrig enheten för några flytande kemikalier eller för fuktiga miljöer med extremt höga eller låga temperaturer. Vattentätheten hos Micro USB-porten och headset-uttaget garanteras inte i alla miljöer eller under alla förhållanden. Efter användning av enheten i vatten ska du torka av områdena omkring luckorna för Micro USB-porten och headset-uttaget. Om högtalaren eller mikrofonen blir blöt, torka av områdena ifråga och vänta i tre timmar innan du använder dem igen. Det går dock bra att använda andra funktioner i enheten som inte utnyttjar högtalaren eller mikrofonen."

Redigerat av defiant, 26 juni 2013 - 12:42.


#39

Postad 26 juni 2013 - 17:31

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
IP-klassningen innebär att telefonen inte ska få skadas av att sänkas ner i vatten med max 1,5 meters djup. Det innebär att det ska gå att använda telefonen som vanligt efter att den har badat.

Men jag antar att Sony måste skriva att man ska vänta i 3 timmar efter ett bad, eftersom det alltid finns en och annan joker som kommer att klaga om ljudet inte fungerar exakt lika bra direkt efter ett dopp som före...

Det är väl ganska självklart för alla andra att om kanalen till mikrofon eller högtalare blir igentäppt av vatten så lär ljudet påverkas även om det inte är något som skadar telefonen. 3 timmar senare så bör det inte kunna finnas något vatten kvar och eventuell påverkan på ljudet borde vara borta.

Om Sony inte hade skrivit på det viset om högtalare och mikrofon så hade de garanterat fått en massa meningslösa reklamationsärenden att ta hand om...

Sen det där med saltvatten...

Där saltvatten har varit i kontakt med något och vattnet så småningom avdunstat, så finns det alltid rester av salt kvar.
Jag kan tänka mej att det efter ett antal dopp kan ha byggts upp så mycket salt på luckors packningar och liknande så att de inte längre kan hålla tätt på 1,5 meters djup.

Om detta är anledningen till klausulen om saltvatten så är lösningen enkel!
Skölj av telefonen i sötvatten efter ett dopp i havet så finns det inte något saltvatten kvar som kan lämna rester.

Men...

Det skulle kunna finnas en annan orsak till saltvatten klausulen också. Saltvatten har betydligt högre ledningsförmåga jämfört med vanligt dricksvatten och det är tänkbart att den högre ledningsförmågan kan påverka telefonen via laddkontakterna som är avsedda för den medföljande laddningsdockan...

Men detta är ganska vilda spekulationer och jag tvivlar på att det skulle ha någon praktiskt betydelse, eftersom dricksvatten också leder ström ganska bra.
Dessutom så cirkulerar det klipp på Xperia ZR när den får bada i vad som ser ut att vara ett hav och uppenbarligen funkar telefonen utmärkt även efter ett sådant dopp...

#40

Postad 26 juni 2013 - 20:23

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Du kan ju jämföra med Z:an och V:n. Bättre än dem i alla fall.

Z: http://userguide.sonymobile.com/referrer.php?region=se&product=xperia-z#!Water-resistance---For-extended-Guide-only.html
V: http://userguide.sonymobile.com/referrer.php?region=se&product=xperia-v#!Water-resistance---For-extended-Guide-only.html

#41

Postad 30 juni 2013 - 08:24

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Kanske inget nytt men ändå intressant med nån form av hands-on
http://www.youtube.c...h?v=qi-XlRZCcT0

#42

Postad 04 juli 2013 - 07:02

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Börjar närma sig.
shop.sonymobile.com/se/buy/xperia-zr-black/1273-9412/

#43

Postad 04 juli 2013 - 15:35

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0
Finns nu att köpa

http://www.akervalls...eferal=prisjakt
http://www.katshing...._zr-18596_32007

Redigerat av Unregistered1193, 04 juli 2013 - 15:36.


#44

Postad 04 juli 2013 - 18:38

Twisp
  • Twisp
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tippar på att priset kommer att trilla ner till under 4000:- ganska omgående. Hoppas på runt 3500:-.

#45

Postad 04 juli 2013 - 23:25

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Det är ju märkligt att Sony fortfarande skriver "Kommer snart" på sin hemsida för Xperia ZR samtidigt som den på länken ovan är beställningsbar, finns på lager och har blivit prissatt och dessutom med lovad leverans inom 1-2 dagar om man väljer express leverans?

Om det som står i Sonys shop stämmer kommer den väl inte snart? Då är den ju här redan!
Nu får dom ju skärpa sej lite...

Intressant resultat i benchmarking tester:
http://www.youtube.c...h?v=rcI7MSRMBQk
Det ser onekligen ut som att prestandan ska motsvara mina förhoppningar...

Men...
Ingår inte laddningsdockan?
I lådan för Xperia Z fanns ju en laddningsdocka med så att man slapp pilla upp luckorna för att ladda luren. Någon som vet om motsvarande docka kommer att följa med Xperia ZR?

Redigerat av GuessWho, 04 juli 2013 - 23:28.


#46

Postad 05 juli 2013 - 05:52

defiant
  • defiant
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Men...
Ingår inte laddningsdockan?
I lådan för Xperia Z fanns ju en laddningsdocka med så att man slapp pilla upp luckorna för att ladda luren. Någon som vet om motsvarande docka kommer att följa med Xperia ZR?


Om man ska tro Sonys information så gör det det.

Å andra sidan verkar det vara lite brister i specifikationerna hos sony (http://shop.sonymobi...lack/1273-9412/) :rolleyes:

Bifogad fil  ScreenShot040.jpg   11,82K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  ScreenShot041.jpg   31,29K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  ScreenShot039.jpg   30,64K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av defiant, 05 juli 2013 - 06:06.


#47

Postad 05 juli 2013 - 10:41

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Finns nu att köpa

http://www.akervalls...eferal=prisjakt
http://www.katshing...._zr-18596_32007


Är det någon som vet om den finns tillgänglig i någon vanlig fysisk butik så att man kan testa den lite innan man köper?

#48

Postad 05 juli 2013 - 16:10

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Den nedersta rutan med specifikationer innehåller specar som gäller för Xperia Z...
ZR'en har såvitt jag vet varken de måtten, 2MP framåtriktad kamera, 1920x1080 upplösning och är inte heller IP57 klassad så dom uppgifterna måste ha kommit från Xperia Z'ans specifikationer.

Sen var det väl Xperia SP som hade 8MPix kamera och 4,6" skärm och vars kamera skulle starta rekordsnabbt, så den texten är nog delvis saxad ifrån Xperia SP's specar...

Jag fattar det inte, men det verkar som dom har haft otroligt bråttom med att slänga ihop lite text till webbsidan, eller så har personen som producerat sidan inte någon som helst koll p Xperia lurarna...

Svagt Sony...
...Riktigt svagt...

#49

Postad 05 juli 2013 - 16:21

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Du får ju komma ihåg att de inte haft så lång tid på sig att knåpa på texten...

Den nedersta rutan med specifikationer innehåller specar som gäller för Xperia Z...
ZR'en har såvitt jag vet varken de måtten, 2MP framåtriktad kamera, 1920x1080 upplösning och är inte heller IP57 klassad så dom uppgifterna måste ha kommit från Xperia Z'ans specifikationer.

Sen var det väl Xperia SP som hade 8MPix kamera och 4,6" skärm och vars kamera skulle starta rekordsnabbt, så den texten är nog delvis saxad ifrån Xperia SP's specar...

Jag fattar det inte, men det verkar som dom har haft otroligt bråttom med att slänga ihop lite text till webbsidan, eller så har personen som producerat sidan inte någon som helst koll p Xperia lurarna...

Svagt Sony...
...Riktigt svagt...



#50

Postad 05 juli 2013 - 20:20

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 1

Du får ju komma ihåg att de inte haft så lång tid på sig att knåpa på texten...

Jag antar att du skojar, eftersom sony har känt till specarna för telefonen hur länge som helst och det är sonys egen shop!

Som jag ser det så finns det inga rimliga ursäkter, såvida inte Sony är ett enmansföretag med resursproblem. Dom kunde ju kört en copy/paste från Xperia ZR's produktsida om det nu var så bråttom!

Svagt, som sagt...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.