Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Xperia Z1 Compact

140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia Z1 Compact D5503 2GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 7,23 (91) 899:-
1 relaterade trådar

#51

Postad 05 februari 2014 - 09:15

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Tänkte på att det är en Android sida som jämfört så det borde vara lite mer trovärdighet än en del andra sidor, men du kan säkert ha rätt. Jag har inte sett andra bilder som är så mjölkiga som detta test.

En sak som jag kom på som jag faktiskt är missnöjd med på Xperia S är bilder i mörker, bilder i mörker med strålkastare (typ konsert), där är den inte bra många gånger tycker jag iPhone är bättre i de lägena. I dagsljus så tycker jag det är tvärt om. Hur är dessa typer av bilder på Z1c?

Ingen aning, men jag kan väl knäppa lite bilder ikväll och käka upp som så får du se hur dom blir...

#52

Postad 05 februari 2014 - 13:04

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

OM jag har förstått det korrekt så är det inte alls samma kamera i Z1C som det är i Iphone5s. Var det inte Xperia Z som hade samma kamera som Iphone5s?
Z1 och Z1C har ju en betydligt större kamerasensor jämfört med praktiskt taget alla andra smartphones (Nokia undantaget).

Testet du länkar till har jag väldigt lågt förtroende för. Mjölkigheten som dom talar om ser ut att handla om handhavandefel där bilderna har blivit överexponerade, samtidigt som även bilderna från Iphonen i testet också ser ut att lida av handhavandefel där bilderna har blivit underexponerade. Kör man spotmätning och sen väljer vilken del av bilden man ska förstora upp så kan man ju faktiskt skapa precis det resultatet man vill beroende på vilken slutsats man vill komma fram till. Det finns utrymme för förbättring hos Z1C:s kamera (åtminstone så tror jag det), men skillnaderna som dom visar i testet speglar inte på långa vägar de skillnaderna som jag har upplevt när jag jämfört bilder mellan Z1 och Iphone5. Den mest tydliga skillnaden jag sett mellan dessa kamerorna är att Iphonarnas bilder ser ut att ha lite varmare och fylligare färger. Samma resultat som man kan få genom att antingen ändra inställning hos Z1:ans kamera eller om man efterbehandlar bilderna. Det betyder i praktiken att skillnaden i färgåtergivningen beror på vilken standard-inställning kameran har. Många skulle nog vilja påstå att Iphone "förskönar" motiven med sin lite varmare och färggladare ton, medan Z1:ans kamera ger mer verklighetstrogna bilder och samtidigt så är jag övertygad om att det sitter en massa människor ute i stugorna och tycker att Z1:ans bilder ser kalla och tråkigare ut och därför föredrar bilderna från Iphone5.

En smaksak helt enkelt...

I vissa fall så kan jag faktiskt hålla med om att Iphone5 ger "skönare" bilder, men samtidigt är jag kluven eftersom jag många gånger vill ha bilder som faktiskt visar hur det såg ut när kortet togs...


Här har du en review som jämför Nokia kameraflaggskepp med Sony Z1.

http://www.allabouts...hootout_the.php

När det gäller färgåtergivning så tenderar även Nokias färgåtergivning vara mer blek. Det finns inställningar som gör att man kan få mer fylliga färger på Nokia och säkert på Sony också. Har mycket med vilken monitor man använder vid uppvisning hur färgerna upplevs.

#53

Postad 05 februari 2014 - 13:39

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Den testen är väldigt intressant, för jag tyckte Z1c var bättre på nästan allt, någon enstaka där var 1020 bättre. Det lutar åt ny Xperia för min del (Om inte Galaxy S5 kommer med nått magisikt, men det är tveksamt)

#54

Postad 05 februari 2014 - 23:09

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Glömde knäppa lite bilder ikväll. Får se om jag kommer ihåg det i morgon kväll...

#55

Postad 06 februari 2014 - 20:08

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Kan någon hjälpa mig !. Min son vill köpa z1 compact, men undrar om man kan stänga av menyn som kommer upp från vänster på skärmen när man swipar från vänster till höger som många verkar ogilla ?.

#56

Postad 06 februari 2014 - 21:25

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa mig !. Min son vill köpa z1 compact, men undrar om man kan stänga av menyn som kommer upp från vänster på skärmen när man swipar från vänster till höger som många verkar ogilla ?.

Nu har jag skickat tillbaka min, men det där är ingen meny som jag kan påminna mig om efter en veckas användande?

#57

Postad 06 februari 2014 - 22:50

Unregisterede489578f
  • Unregisterede489578f
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa mig !. Min son vill köpa z1 compact, men undrar om man kan stänga av menyn som kommer upp från vänster på skärmen när man swipar från vänster till höger som många verkar ogilla ?.

Den kommer ju bara upp när man är inne på sidorna där alla apparna lägger sig.
Ordnar man upp frontsidorna efter eget behag som man kan göra på Android så är det inget man kommer att störa sig på.

#58

Postad 06 februari 2014 - 23:24

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag fattar nog trögt, men den menyn är ju lätt att undvika! Det är ju bara att låta bli att svepa från kanten på skärmen så kommer inte menyn upp.
Såvida man inte har fler sidor att växla till när man drar från vänster till höger....

Sveper man en liten bit från skärmkanten (säg från mitten t.ex.) så kommer det ju inte upp någon meny...

#59

Postad 07 februari 2014 - 10:28

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Sveper man en liten bit från skärmkanten (säg från mitten t.ex.) så kommer det ju inte upp någon meny...


Jo det gör det.
Jag förstår dock inte varför det skulle vara ett stort problem...

#60

Postad 07 februari 2014 - 10:47

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Tack alla för svaren. Då är det ju inget problem som en del på internet påstått. / Tackar

#61

Postad 07 februari 2014 - 10:49

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Tack alla för svaren. Då är det ju inget problem som en del på internet påstått. / Tackar


Skulle vara intressant att se var du hittat dessa åsikter.

#62

Postad 07 februari 2014 - 16:42

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Jo det gör det.

Nej det gör det inte...

På min telefon kommer det inte fram någon meny om jag sveper från vänster till höger ifrån t.ex. mitten på bilden.
UTOM när jag faktiskt är längst till vänster i serien med sidor, men då finns det ju å andra sidan inte fler sidor till vänster om bilden att "svepa fram".

Så länge jag har fler sidor till vänster om bilden jag tittar på så kommer det alltså inte fram någon meny, när jag sveper från vänster till höger och inte påbörjar svepet från kanten utan en liten bit därifrån...

Redigerat av GuessWho, 07 februari 2014 - 16:43.


#63

Postad 07 februari 2014 - 18:36

Unregisterede489578f
  • Unregisterede489578f
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Vilket displayskydd (märke) rekommenderar ni till denna luren?
Då det inte verkar följa med något extra som det gjort på tidigare modeller så får man väl köpa till det...
Jag är inte så insatt vilka som är bäst. Dock får man kanske köpa ett kitt till både fram & baksida då baksidan också är av glas. Har ingen koll om den är lika repkänslig på baksidan men bättre att ta det säkra före det osäkra tycker jag.


Tar upp detta igen, lite dåligt med input tycker jag ;-P

#64

Postad 07 februari 2014 - 21:24

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag har bl.a. köpt nedanstående paket:
http://www.ebay.com/...=item35d1aa7065

Men jag kan inte rekommendera det :( .
Väskan ser ut att vara av god kvalite, praktiskt med fack för minst 3 kreditkort/körkort, men display-skyddet som följde med är under all kritik. Det är statiskt och drar till sej damm medan man försöker montera det. Det är inte helt kristallklart utan ger hela displayen en lite gråaktig ton (när den är släckt). De sista 2-3 millimetrarna av skyddet har inte klibbat fast ordentligt på telefonens glas och redan efter ett par dagar så ser man slitage ifrån tummen där jag brukar svepa upp och ner på skärmen.

Med paketet följde det även med en liten stylus som man kan sätta fast i hörlursuttaget. Men väljer man att ta bort den falska hörlurs-pluggen och sätta fast stylusen i telefonens hål för handledsremmar så går inte stylusen att använda eftersom den inte går att koppla bort ifrån snöret. Skulle man använda stylusen på skärmen efter att displayskyddet monterats på så kommer man upptäcka ganska omedelbart att "gummitutan" på stylusen inte glider på det undermåliga displayskyddet. Gummit "klibbar" på displayskyddet så stylusen är totalt meningslös.

Den också!

Det enda som var bra i paketet var själva väskan, men eftersom väskan är flera millimetrar bredare än telefonen (och tjockare) så blir Z1C i praktiken lika otymplig att hantera som den vanliga Z1:an är...

Någon som är sugen på en flipcase-väska för Z1C?

Jag har gett upp det där med väska för ett litet tag. Det får nog dyka upp lite fler alternativ först innan det blir intressant igen (åtminstone lite fler "lågprofil-alternativ som t.ex. Roxfit). Under tiden så har jag tänkt skydda nallen med en annan typ av skyddsfilm som förhoppningsvis är lite bättre än den som följde med ovanstående paket.

http://www.ebay.com/...=item51b7ba6b17

"Ultraclear" låter i alla fall som rätt väg att gå, sen hur klar den är återstår att se. Förhoppningsvis redan nästa vecka. Priset var bra, leveranstiden såg ut att vara kort och dessutom så hittade jag (äntligen!) också skyddsfilm av samma fabrikat för telefonens baksida.

Det tag mej en bra stund att hitta skydd för baksidan, men jag antar att det utbudet också kommer att förbättras så småningom när fler och fler har börjat köpa Z1C lurar...

Återkommer med mina synpunkter på skyddsfilmen jag har köpt, när den väl har kommit hem och monterats på telefonen...

...Om någon är intresserad förstås ;) ...

Redigerat av GuessWho, 07 februari 2014 - 21:24.


#65

Postad 07 februari 2014 - 21:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Har ingen aning om det går att bifoga en bild direkt ifrån nallen, eller ens hur bilden ser ut i ett större format.
Det gick...
...Men inte bra...
Ska se om jag kan fixa lite olika bilder om någon dag eller så...
Utan vettigt stöd och ganska rejält mörkt.
På mobilen ser bilden bra ut, men jag ser nu att i större format så är bilden inget vidare. Men man ska ju inte jämföra en mobilbild med bilderna från t.ex. systemkameror och liknande.

Bifogad fil(er)


Redigerat av GuessWho, 09 februari 2014 - 20:16.


#66

Postad 07 februari 2014 - 22:55

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 1
Vissa har klagat på repkänslig skärm, men det är nog inte skärmen som är repkänslig utan filmen som är lagd på glaset med sonyloggan. http://www.youtube.c...h?v=Pzxq-90NUIY

#67

Postad 08 februari 2014 - 11:44

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 2
tips till er som behöver snyggt skal. http://www.youtube.c...h?v=UdjmO9Ibpik

#68

Postad 10 februari 2014 - 10:52

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 126 inlägg
  • 0
Funkar en magnetisk laddningskabel till Z1 även till Z1 compact?

#69

Postad 10 februari 2014 - 11:19

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

På mobilen ser bilden bra ut, men jag ser nu att i större format så är bilden inget vidare. Men man ska ju inte jämföra en mobilbild med bilderna från t.ex. systemkameror och liknande.


Nä det kan man verkligen inte. Men din bild ser inte så jäklig ut som det gör på min Xperia S. Problemet brukar vara brusig bild och svårighet att få bra fokus i bilden, blir ofta suddigt. Den ser bra ut tycker jag.

#70

Postad 10 februari 2014 - 12:19

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
magnetladdaren ska passa både z1 och z1 compact. http://www.mobilefun...lack-p41526.htm

Redigerat av vyrs, 10 februari 2014 - 12:21.


#71

Postad 10 februari 2014 - 12:28

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 126 inlägg
  • 0

magnetladdaren ska passa både z1 och z1 compact. http://www.mobilefun...lack-p41526.htm

tackar :)

#72

Postad 10 februari 2014 - 13:40

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Tänk bara på, om du använder skydd så vet jag att det har varit problem och där magnetladdaren inte funkat när i alla fall vissa skydd varit på telefonen. Dockan till z1 compact kan vara att föredra då den är anpassningsbar för telefon med skydd på.

#73

Postad 10 februari 2014 - 18:07

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Nä det kan man verkligen inte. Men din bild ser inte så jäklig ut som det gör på min Xperia S. Problemet brukar vara brusig bild och svårighet att få bra fokus i bilden, blir ofta suddigt. Den ser bra ut tycker jag.

Det ska ju medges att det var väldigt mörkt när jag tog bilden.
Jag ska försöka komma ihåg att ta några nya bilder när det inte är fullt lika mörkt. Kanske inomhusmiljö eller liknande?

magnetladdaren ska passa både z1 och z1 compact. http://www.mobilefun...lack-p41526.htm

Jag köpte en av alla dom som cirkulerar på marknaden. Passformen känns inte helt hundra och den vickar väldigt lätt av laddkontakten, men jag har upptäckt i efterhand att det finns ett antal olika varianter på den magnetiska laddkabeln. Först och främst så upptäckte jag att det finns en variant som är märkt med texten SONY och en som inte är det. Den jag köpte är såklart inte märkt med texten SONY. Nu idag när jag försökte reda ut begreppen lite så verkar det finnas minst 2 olika varianter av både de som är märkta med SONY och de som inte är det.

Den ena varianten har någon slags "påbyggnad" där stiften och magneten sitter uppe på en slags "klack", se bilden på länken:
http://www.aliexpres...1323335185.html

Samtidigt så finns det en variant utan den här påbyggnaden:
http://www.aliexpres...1337670783.html

Det finns som sagt också samma två varianter där SONY-trycket saknas.

Varianten jag har köpt som sitter lite löst är den utan påbyggnaden och som inte heller är märkt med SONY.
Om man kollar på videoklippet av varianten märkt med SONY och som saknar påbyggnaden så ser passformen bra ut, där alla stiften och magneten helt försvinner ner i telefonens urtag för laddkontakten:
http://www.youtube.c...h?v=IA-80aINvRI

Så ser det inte ut när jag sätter dit min laddsladd. När jag kopplar på min laddsladd så glipar det mellan kontakten och telefonen. Inte mycket men tillräckligt för att man ska kunna se var någonstans magneten sitter på kontakten. Jag skulle gissa på att glipan är en halv millimeter ungefär.

Av detta så gissar jag på att det finns minst 4 olika varianter att få tag på och det exemplaret jag fick tag på som var omärkt och utan påbyggnad, passar inte lika bra som varianten i videoklippet.

Om några fler skaffar sådana här magnetiska laddkablar så vore jag VÄLDIGT tacksam om dom skulle vilja skriva lite om sina erfarenheter av laddkablarna och bl.a. också beskriva vilken av varianterna dom har fått tag på.

Kablarna kostar ju inte speciellt mycket, men jag är inte sugen på att köpa 4 olika bara för att hitta vilken som passar bäst. Men med lite tur (eller otur) så kanske vi tillsammans kan hitta den som passar bäst så att andra kan hitta rätt i djungeln.
Jag skulle själv vilja veta vilken som passar bäst och tycker det är helt ok att köpa en till om jag bara kunde vara hyffsat säker på att den är bättre än den jag redan har.

#74

Postad 10 februari 2014 - 22:08

ZyRox
  • ZyRox
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Det ska ju medges att det var väldigt mörkt när jag tog bilden.
Jag ska försöka komma ihåg att ta några nya bilder när det inte är fullt lika mörkt. Kanske inomhusmiljö eller liknande?

Jag köpte en av alla dom som cirkulerar på marknaden. Passformen känns inte helt hundra och den vickar väldigt lätt av laddkontakten, men jag har upptäckt i efterhand att det finns ett antal olika varianter på den magnetiska laddkabeln. Först och främst så upptäckte jag att det finns en variant som är märkt med texten SONY och en som inte är det. Den jag köpte är såklart inte märkt med texten SONY. Nu idag när jag försökte reda ut begreppen lite så verkar det finnas minst 2 olika varianter av både de som är märkta med SONY och de som inte är det.

Den ena varianten har någon slags "påbyggnad" där stiften och magneten sitter uppe på en slags "klack", se bilden på länken:
http://www.aliexpres...1323335185.html

Samtidigt så finns det en variant utan den här påbyggnaden:
http://www.aliexpres...1337670783.html

Det finns som sagt också samma två varianter där SONY-trycket saknas.

Varianten jag har köpt som sitter lite löst är den utan påbyggnaden och som inte heller är märkt med SONY.
Om man kollar på videoklippet av varianten märkt med SONY och som saknar påbyggnaden så ser passformen bra ut, där alla stiften och magneten helt försvinner ner i telefonens urtag för laddkontakten:
http://www.youtube.com/watch?v=IA-80aINvRI

Så ser det inte ut när jag sätter dit min laddsladd. När jag kopplar på min laddsladd så glipar det mellan kontakten och telefonen. Inte mycket men tillräckligt för att man ska kunna se var någonstans magneten sitter på kontakten. Jag skulle gissa på att glipan är en halv millimeter ungefär.

Av detta så gissar jag på att det finns minst 4 olika varianter att få tag på och det exemplaret jag fick tag på som var omärkt och utan påbyggnad, passar inte lika bra som varianten i videoklippet.

Om några fler skaffar sådana här magnetiska laddkablar så vore jag VÄLDIGT tacksam om dom skulle vilja skriva lite om sina erfarenheter av laddkablarna och bl.a. också beskriva vilken av varianterna dom har fått tag på.

Kablarna kostar ju inte speciellt mycket, men jag är inte sugen på att köpa 4 olika bara för att hitta vilken som passar bäst. Men med lite tur (eller otur) så kanske vi tillsammans kan hitta den som passar bäst så att andra kan hitta rätt i djungeln.
Jag skulle själv vilja veta vilken som passar bäst och tycker det är helt ok att köpa en till om jag bara kunde vara hyffsat säker på att den är bättre än den jag redan har.

Jag köpte en på Ebay till min första Z1 den gav jag bort med telefonen den fungerade bra. Sen köpte jag två till till Compacten och dom fungerar väldigt dåligt tar hur lång tid som helst att ladda. Tror att det stod Sony på den första på dom två sista står det BT-SNEC21 och dom rekomderar jag inte. Här hittade jag den första som jag köpte som fungerade bra på Z1 (5 tumaren) Har nu beställt en till Compacten får se hur den fungera till den men den borde funka bra ;-)

#75

Postad 11 februari 2014 - 10:01

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Väntar med spänning på att få höra vad du tycker om den senaste som du beställt. Du får gärna länka till dom olika du har provat och framförallt till den du tyckte var bra...



#76

Postad 17 februari 2014 - 20:01

naaman
  • naaman
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Hej

Har genom en kontakt på Sony möjlighet att köpa helt nya Xperia Z1 Compact till priset av 3799:-. Skicka PM för mer information!

//Andreas

Redigerat av naaman, 17 februari 2014 - 20:12.


#77

Postad 17 februari 2014 - 20:30

softishman
  • softishman
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Olåsta då med kvitto och garanti?! Är intresserad av en vit i så fall!!

#78

Postad 17 februari 2014 - 21:02

naaman
  • naaman
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Olåsta med kvitto och garanti. Skicka PM för infon!

//Andreas

#79

Postad 18 februari 2014 - 17:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 1
Den här typen av affärer känns inte helt ok.
Vilken juridisk person är det som lämnar garantierna?
Hur fick kontakten på Sony möjligheten att sälja mobiler?

Oavsett svaren på ovanstående så bör man kanske annonsera på "Marknaden" om man har något att sälja istället för i en produkttråd.

I mitt bakhuvud pinglar alla varningsklockorna för fullt när jag stöter på folk som via "en kontakt" har "kommit över" helt nya produkter. Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant, så är det ofta något fuffens med erbjudandet också...

Redigerat av GuessWho, 18 februari 2014 - 17:18.


#80

Postad 18 februari 2014 - 17:33

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Den här typen av affärer känns inte helt ok.
Vilken juridisk person är det som lämnar garantierna?
Hur fick kontakten på Sony möjligheten att sälja mobiler?

Oavsett svaren på ovanstående så bör man kanske annonsera på "Marknaden" om man har något att sälja istället för i en produkttråd.

I mitt bakhuvud pinglar alla varningsklockorna för fullt när jag stöter på folk som via "en kontakt" har "kommit över" helt nya produkter. Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant, så är det ofta något fuffens med erbjudandet också...

Håller med. Jag tycker det är olämpligt bettende av den Sonyanställda som eventuellt skulle ställa upp på att "köpa ut" på deta sätt.
Vad gäller garantier är det väl generellt ganska enkelt. Garantier gäller i stort sätt alltid bara för den person som köpt varan ny. Generellt tycks många missa detta när man köper begagnade prylar. Står ju ofta i anonser att det är si och så många månaders garanti kvar, dock kan garanti sällan överlåtas. I många fall står det ju dock inte på kvittot vem som är köpare av en ny produkt och då är det ju natirligtvis inget problem för "vem som hälst" att åberopa denna garanti.

#81

Postad 18 februari 2014 - 17:51

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Garanti är som regel något t.ex. en butik lämnar till en kund. Uppstår problem vänder sej kunden till butiken med sitt garanti-ärende. Nu förekommer det också en annan typ av garantier som t.ex. producent eller generalagent lämnar till kunder, men då brukar kunderna vara just butiker.
Den här typen av affär som naaman verkar vilja förmedla liknar mer något slags privatförsäljning, där någon på något sätt lyckats lägga nävarna på ett antal mobiler och vid privatförsäljning så gäller inte konsumentköplagarna överhuvudtaget och i det fallet så finns det inga "garantier" i den bemärkelsen heller.

Det finns all anledning att vara skeptisk mot den här typen av affärer. Tänk på att "god tro" begreppet inte längre existerar. Man kan åka fast för häleri om man inte kan bevisa att man har anledning att tro att en affär man gjort är helt laglig. Något som kan vara väldigt svårt eftersom det förväntas att man verkligen ska göra allt man kan för att säkerställa att affären är legitim. Det är inte säkert att det räcker att någon uppvisar ett kvitto som mycket väl kan vara "tillverkat" med hjälp av en dator med skrivare...

Nu vill jag inte påstå att naaman har skumraskaffärer på gång, men det är upp till honom att övertyga köparna om legitimiteten i hans verksamhet.
Det jag vet är att det händer ganska ofta att olagliga affärer inleds med orden "en polare har kommit över en massa..."!

#82

Postad 18 februari 2014 - 18:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Håller helt med GissaVem, låter väldigt mysko i mina öron.

Min retur godkändes inte och jag fick den åter med förklaringen att den "är använd". När jag packade upp den häromdagen var den täckt av vita partiklar som absolut inte fanns där när jag skickade den och på baksidan fanns ett gäng mikrorepor. Dessa fanns absolut inte när jag skickade den då jag använt bakstycke till telefonen och nu står ord mot ord :(

Går det att få detta splitterskydd utbytt någonstans?

#83

Postad 19 februari 2014 - 13:13

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 126 inlägg
  • 0

Om några fler skaffar sådana här magnetiska laddkablar så vore jag VÄLDIGT tacksam om dom skulle vilja skriva lite om sina erfarenheter av laddkablarna och bl.a. också beskriva vilken av varianterna dom har fått tag på.


Jag köpte denna magnetadaptern (koppla bara på valfri laddare/micro-USB) för ca 25:- och den levererades på en vecka.
Bifogad fil  Laddare (Small).jpg   12,79K   0 Antal nerladdningar
http://www.ebay.co.u...984.m1439.l2649

Den är kanske lite otymplig men den funkar som den ska och då min telefon i 99% av fallen laddas under natten så är det inte ett bekymmer att den är lite bulkigare.

Bifogad fil  P1030283 (Small).JPG   22,05K   0 Antal nerladdningar

#84

Postad 19 februari 2014 - 15:02

Stivve
  • Stivve
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har precis beställt mig en svart Compact direkt från Sony Store i Lund med 25% personalrabatt! Samma deal som Naaman la ut i förrgår.
Vill bekräfta att detta är helt sant. Det är personal på Sony som fått chans att sälja detta erbjudande till sina vänner & bekanta.
Funkar som så att man ringer till Sony Store i Lund eller besöker dom och uppger personens namn vid beställning och dom drar då av 25% på priset :)
Betalar via Visakort över telefon, dom skriver ut kvitto och skickar sen med DHL-Express. Mycket snabbt, enkelt & trevlig personal.
Tog mig knappa 5 minuters googlande så hade jag hittat trådarna med alla svar hur man går till väga. Ligger helt öppet för alla att beskåda.
Dock försöker naaman få sig en bit av kakan då han i utbyte mot 278:- uppger "rabattkoden" för att kunna nyttja dealen.
Lite lågt och smutsigt kan jag tycka...

Här nedanför finner ni alla länkar ang. dealen om fler är sugna på en Compact. Erbjudandet pågår till den 28e vad jag läst mig till.
Svart & rosa fanns i lager kl 14.30. Tack för mig :)

https://www.facebook.com/paulluisl
http://www.swedroid....=105913&page=65
http://www.xperiablo...ria-z1-compact/

Redigerat av Stivve, 19 februari 2014 - 15:04.


#85

Postad 20 februari 2014 - 00:19

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag kikade lite närmare på min magnetiska laddkabel i kväll och tog dessutom några mått med skjutmåttet. När jag montera kabeln så noga jag kan mot ladduttaget så finns det en glipa mellan kontakten och uttaget som är ca 0,2-0,3 mm. I glipan går det att se kontaktens förhöjningar för stiften och magneten. Ytterligare mätningar visade att magneten sticker ut för mycket ur kontakten vilket gör att kontakten inte "sjunker in" som den ska i ladduttaget. Konsekvensen blir att kontakten balanserar på magneten och eftersom den bara är ett par millimetrar bred så "vippar" kontakten hur lätt som helst av magneten och laddstiften.

Inte bra, alltså. Vilken kontakt som helst som faktiskt passar i ladduttaget borde sitta betydligt stabilare än den jag har idag. Jag hade hoppats att många skulle köpa magnetiska laddkablar och sen skriva om sina erfarenheter i den här tråden, men det går visst inte så fort som jag hade önskat. så nu klurar jag på om jag kan modifiera kontakten på något sätt. Lättast är kanske att fylla glipan med t.ex. smältlim på något sätt, men jag har ännu inte riktigt klurat ut hur det ska gå till utan att jag råkar limma ihop uttaget med kontakten :blink: ...

Jag köpte för en tid sedan ett sådant där "wallet-fodral", men eftersom det var för tjockt på alla håll och kanter så var det en mindre lyckad affär. Ikväll har jag lagt en ny beställning på ett annat alternativ. Ett Roxfit fodral som verkar vara så slimmat som det bara går.
http://www.ebay.com/...=item58ab43364e

Någon gång nästa vecka lär jag veta om detta blev en bättre affär än föregående...
Fodralet rymmer inte lika många plastkort eller sedlar, men jag har insett att alla dom plastkorten jag behöver ha med mej ändå aldrig hade fått plats i ett wallet-fodral och i och med det så kommer jag ändå alltid att behöva ha plånboken med mej och då känns det vettigare att prioritera ett så smidigt fodral som möjligt istället...

#86

Postad 20 februari 2014 - 11:19

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 126 inlägg
  • 0

Jag kikade lite närmare på min magnetiska laddkabel i kväll och tog dessutom några mått med skjutmåttet. När jag montera kabeln så noga jag kan mot ladduttaget så finns det en glipa mellan kontakten och uttaget som är ca 0,2-0,3 mm. I glipan går det att se kontaktens förhöjningar för stiften och magneten. Ytterligare mätningar visade att magneten sticker ut för mycket ur kontakten vilket gör att kontakten inte "sjunker in" som den ska i ladduttaget. Konsekvensen blir att kontakten balanserar på magneten och eftersom den bara är ett par millimetrar bred så "vippar" kontakten hur lätt som helst av magneten och laddstiften.

Inte bra, alltså. Vilken kontakt som helst som faktiskt passar i ladduttaget borde sitta betydligt stabilare än den jag har idag. Jag hade hoppats att många skulle köpa magnetiska laddkablar och sen skriva om sina erfarenheter i den här tråden, men det går visst inte så fort som jag hade önskat. så nu klurar jag på om jag kan modifiera kontakten på något sätt. Lättast är kanske att fylla glipan med t.ex. smältlim på något sätt, men jag har ännu inte riktigt klurat ut hur det ska gå till utan att jag råkar limma ihop uttaget med kontakten :blink: ...

Jag köpte för en tid sedan ett sådant där "wallet-fodral", men eftersom det var för tjockt på alla håll och kanter så var det en mindre lyckad affär. Ikväll har jag lagt en ny beställning på ett annat alternativ. Ett Roxfit fodral som verkar vara så slimmat som det bara går.
http://www.ebay.com/...=item58ab43364e

Någon gång nästa vecka lär jag veta om detta blev en bättre affär än föregående...
Fodralet rymmer inte lika många plastkort eller sedlar, men jag har insett att alla dom plastkorten jag behöver ha med mej ändå aldrig hade fått plats i ett wallet-fodral och i och med det så kommer jag ändå alltid att behöva ha plånboken med mej och då känns det vettigare att prioritera ett så smidigt fodral som möjligt istället...


Alla lösa kablar är ju tredjepartsprodukter så jag tror du kan glömma en 100%-ig passning från någon av dom.
Ett säkrare kort är nog helt enkelt att köpa dockan och skruva ur SONYs egna kabel isåfall, förutsatt att den nu inte använder dockan för att stabilisera kopplingen.

#87

Postad 20 februari 2014 - 16:29

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Sony hade en Facebook kampanj där anställda kunde sälja Compact till sina vänner genom att posta ett meddelande på Facebook och sedan skulle vännerna ringa in och ange kontakten som sin "säljperson".
Det hela var utformat som en tävling för dom anställda där man kunde vinna priser som bästa "säljare" genom att då sprida Facebook posten.

Det lät möjligen skumt men jag kan verifiera att det inte var något suspekt med det hela.

Det var med största sannolikhet detta Naaman baserade sitt inlägg på.

#88

Postad 06 mars 2014 - 09:44

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 126 inlägg
  • 0
Beställde denna dockningsladdaren för 55:- precis och enligt den enda recensionen så ska den passa Z1 compact.
Återkommer när den är levererad, i vanlig ordning tar det väl en månad eller två med DX.


http://dx.com/p/char...96#.Uxg0rz95N8E

#89

Postad 06 mars 2014 - 21:02

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Stort tack för feedbacken CallMeNobody. Jag väntar med spänning på dina erfarenheter av dockningsladdaren.
Hur tycker du att passformen hos usb-adaptern är? Balanserar den på laddstiften som min kontakt gör eller sitter den något så när stabilt i ladduttaget?

#90

Postad 08 mars 2014 - 23:28

Topeli
  • Topeli
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Köpte mig en Z1 Compact idag, dock uppdagade jag att kontakten glappar
en del då man ansluter till dator/väggen.
Fick placera mobilen så den kopplade med datorn och sen inte röra den alls
och sen då den skulle laddas i väggen så började lampan lysa direkt, men
den indikerade först efter ngn minut att "laddar ansluten"

Annars rätt nöjd efter installationer och lite pillande på den :)

EDiT:

Ny lur erhållen och en mycket bättre kontakt.
Mycket nöjd med det man hittills fått ut av mobilen och har både
en dockningsladdare samt en magnetkontaktsladdare på beställning.

Redigerat av Topeli, 10 mars 2014 - 23:55.


#91

Postad 11 mars 2014 - 18:41

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Någon som vet vad dagens programuppdatering innehöll?

#92

Postad 18 mars 2014 - 08:56

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 126 inlägg
  • 0

Stort tack för feedbacken CallMeNobody. Jag väntar med spänning på dina erfarenheter av dockningsladdaren.
Hur tycker du att passformen hos usb-adaptern är? Balanserar den på laddstiften som min kontakt gör eller sitter den något så när stabilt i ladduttaget?

Den balanserar på stiften så den är inte någon jättefast anslutning.
Den funkar fint så länge telefonen ligger stationärt men ska man flytta den så släpper den.

Laddningsdockan kom igår och jag laddade telefonen över natten till idag.
Magnetanslutningen sitter i dockan och man ansluter en standard micro-USB på baksidan.
Telefonen är aningen smalare än skåran så den ligger bra i utan någon modifikation. Vill man ha ett fastare grepp så medföljer det en liten gummilist som kan fästas på insidan, denna har jag dock inte testat än.

#93

Postad 18 mars 2014 - 17:18

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
<P>

Den balanserar på stiften så den är inte någon jättefast anslutning.
Den funkar fint så länge telefonen ligger stationärt men ska man flytta den så släpper den.

Det låter som att den fungerar ungefär likadant som min laddkabel gör.
Det kan ju vara värdefullt att veta att både min laddkabel och adaptern balanserar på stiften och sitter ganska löst.
Då har vi två laddkabel-möjligheter som vi kan lägg till handlingarna:Någon annan som har testat en laddkabel som jag kan lägga till listan?

Laddningsdockan kom igår och jag laddade telefonen över natten till idag.
Magnetanslutningen sitter i dockan och man ansluter en standard micro-USB på baksidan.
Telefonen är aningen smalare än skåran så den ligger bra i utan någon modifikation. Vill man ha ett fastare grepp så medföljer det en liten gummilist som kan fästas på insidan, denna har jag dock inte testat än.

Går det lätt att sätta i telefonen i dockan så att laddningen startar?
Jag bekymrar mej nämligen lite för att det kanske kan vara lite "pilligt" att hitta rätt placering av telefonen så att stiften får kontakt.

Redigerat av GuessWho, 18 mars 2014 - 18:35.


#94

Postad 20 mars 2014 - 22:42

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

<P>Det låter som att den fungerar ungefär likadant som min laddkabel gör.
Det kan ju vara värdefullt att veta att både min laddkabel och adaptern balanserar på stiften och sitter ganska löst.
Då har vi två laddkabel-möjligheter som vi kan lägg till handlingarna:

Någon annan som har testat en laddkabel som jag kan lägga till listan?

Går det lätt att sätta i telefonen i dockan så att laddningen startar?
Jag bekymrar mej nämligen lite för att det kanske kan vara lite "pilligt" att hitta rätt placering av telefonen så att stiften får kontakt.


Jepp, denna fungerar, är dock lite svår att få på plats och lossnar lätt när man flyttar telefonen... Så den kan ju oxå läggas till handlingarna...
http://www.ebay.com/...984.m1497.l2649
ooops, det var exakt samma... sorry för den onödiga infon. :-S

Redigerat av hampestampe, 20 mars 2014 - 22:44.


#95

Postad 27 mars 2014 - 19:36

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Någon som har uppdaterat sin Z1C till kitkat ännu?

Jag är inne på andra veckan nu och har försökt klura ut vilka skillnader jag upplevt med kitkat jämfört med jellybean och har lite svårt för att sätta fingret på skillnaderna.

Prestanda förbättringen som jag trodde Kitkat skulle ge har jag inte märkt något av. Faktum är att jag nog snarare skulle vilja påstå att prestandan har blivit sämre än tidigare. Det händer oftare numera att jag scrollning av websidor hakar upp sej i någon bråkdels sekund, appar som inte har avslutats visas under några millisekunder när man t.ex. stänger en annan app för att återgå till hemskärmen. T.o.m. resultatet från Antutu har blivit sämre efter uppdateringen jämfört med innan, men jag vet inte om det beror på att Antutu-testet numera är mer rättvisande än det tidigare var, eller om det beror på verklig prestandaförsämring av telefonen.

Standbytiden verkar ha blivit bättre, men i gengäld så verkar "skärmtiden" blivit sämre.

Kameran ser också ut att ha fått sej ett lyft med uppdateringen till Kitkat. I vart fall så har kamerans brusreducering blivit effektivare. Effektivare såtillvida att ännu mer brus kan filtreras bort, men samtidigt utan att alltför mycket detaljer också försvinner på samma gång.

Faktum är att jag upplever bilder tagna i svagt ljus har blivit riktigt bra, så länge man håller storleken nere.
Ska se om jag inte kan ladda upp någon bild från telefonen lite senare.

De mest uppenbara skillnaderna med Kitkat jämfört med jellybean är att notifierings-listen högst upp på hemskärmen, numera är genomskinlig (och bakgrunden runt knapparna längst ner på skärmen också). Den första skillnaden jag la märke till var att "persienne-effekten" när låser upp telefonen numera har bytts ut till något som ser ut som Tingelings stjärnstoft (eller vad det nu heter). Sony's egna snabbinställningar under notifieringslisten har också flyttats till en egen flik som visas när man drar ner notifieringslisten.

En riktigt positiv överraskning för mej var när jag upptäckte att knapparna längst ner i på skärmen, som tidigare låg kvar när man spelade vissa spel (Table top Racing), numera har plockats bort när man spelar spel. Vilket innebär att HELA skärmen nyttjas för att visa spelgrafiken. I gengäld så kommer dom fram igen om man sveper från bildens ovankant och nedåt.
OBS! Detta gäller kanske inte i alla spel, men för den som spelar Table Top Racing så lär det nog vara uppskattat, eftersom spelkontrollerna numera hamnar symmetriskt på telefonens framsida eftersom bilden centreras och hemknapparna m.m. döljs.

#96

Postad 27 mars 2014 - 19:46

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Hmm... Det verkar inte längre fungera att ladda upp bilder direkt från mobilen genom att välja en fil för uppladdning. Det enda som händer att efter att man valt fil att ladda upp så står det "no file choosen" (eller nå't liknande)...
Fast det felet behöver inte nödvändigtvis ha något med Kitkat att göra, utan kan mycket väl bero på Dolphin webbläsaren jag använder, eller kanske rent av bero på MinHembio.com...

Nåväl...
Kvällens "workaround" blev att maila mej själv bilden och sen bifoga den ifrån min dator istället.

Om inte det framgår så är bilden tagen ifrån min hembio som är nästan helt mörklagd med undantag för bilden på duken och spotarna som lyser upp filmhyllorna.
Det är m.a.o. VÄLDIGT mörkt i rummet. När jag tittat på bilden i telefonen så tycker jag att den håller förvånansvärt hög klass för att vara en mobiltelefon-bild, men å andra sidan så har jag inte sett den i full storlek ännu. I den här tråden blir det första gången jag får se bilden i lite större format än 4,3 tum...

Bifogad fil  DSC_0121_20140326212730430.jpg   1,07MB   10 Antal nerladdningar

PS.
Idag trillade det in en Sony laddningsdocka till Z1C'n. Om någon vecka så kanske det blir lagom att nämna något om hur den dockan fungerar, jämfört med den magnetiska laddkabeln jag har fumlat med hittills.
Redan nu så kan jag i alla fall konstatera att jag måste ta ut luren ur det "flipp-fodral" som det ligger i till vardags om jag ska kunna sätta luren på laddning i dockan...

Återkommer med fler tankar när jag har testat dockan ordentligt...

Redigerat av GuessWho, 27 mars 2014 - 20:11.


#97

Postad 01 april 2014 - 01:54

Panthers
  • Panthers
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Skaffade Z1 Compact i slutet av förra veckan och är överlag nöjd med den än så länge. Har dock problem med ljudet..

När någon ringer till min telefon så hörs ringsignalen knappt. Ljudet spelas upp i fel högtalare, nämligen den som sitter ovanför Sony-loggan på framsidan. Samma sak händer om jag öppnar Spotify å kör igång en låt. Låten spelas upp i fel högtalare. Pausar jag låten, eller byter till en annan, så flyttar sig dock ljudet till rätt högtalare. (Alltså huvudhögtalaren på undersidan) I alla fall för en stund, sedan börjar det hoppa fram och tillbaka mellan de två högtalarna.

Är det någon mer som har detta problem? Har det å göra med någon bugg i senaste uppdateringen, eller är det fel på min Compact?

Väldigt irriterande är det..

#98

Postad 01 april 2014 - 02:20

Panthers
  • Panthers
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
För att svara på mig själv så verkar det vara en bugg som uppkommit efter senaste uppdateringen. Man får hoppas att det kommer en buggfix snarast möjligen. Någon mer härinne som haft problem med detta?

http://talk.sonymobi...p/608845/page/6

Redigerat av Panthers, 01 april 2014 - 02:21.


#99

Postad 01 april 2014 - 16:51

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Det där låter bekant...
Fast jag tror att jag har stött på något liknande problem med strömmande videoklipp på vissa webbsidor (om inte alla).
Ljudnivån har varit riktigt låg, trots maxad volym, men jag har inte förstått att det kan bero på att ljudet kommer från "fel" högtalare...

Testade precis att köra lite spotify-låtar, youtube-klipp och några andra strömmande video-utsändningar från Helsingborgs Dagblad.
Om jag hade problem med ljudet vid något tidigare tillfälle så har jag i vart fall inte det nu längre...
:blink:
En annan grej jag däremot har noterat är att numera så är skillnaden i ljudnivå mellan helt tyst och ETT hack upp på volymkontrollen mycket mindre än tidigare.
Förr var det så (även med min XZR och Xperia Neo) att om man höjde volymen ETT hack från noll, så blev det många gånger för hög volym ändå. Ett problem om man t.ex. inte vill att någon annan ska kunna höra ljudet (och inte har hörlurar).

Numera så är ljudet mycket svagare när man höjer volymen ett hack ifrån noll och jag upplever inte att maxvolymen har ändrats något nämnvärt på samma gång. Klar förbättring m.a.o...

Jag har däremot noterat en annan bugg efter uppdateringen.
Jag brukar spela schack på luren och ibland när jag har gått från startskärmen till webbsurfning (Dolphin webbläsaren) och sen stänger webbläsaren, så hamnar jag inte tillbaka till startskärmen utan det som visas när jag stänger webbläsaren är schackspelet som har stått inaktivt i bakgrunden (t.ex. pågående spel).

Inget jätteproblem, men en aning störigt att man efter att ha stängt webbläsaren återigen måste minimera schackspelet också.
Jag vet inte om fenomenet är knutet till dolphin och mitt schackspel eller om det skulle kunna bli så oavsett vilket spel jag har spelat sist (innan jag börjar surfa på nätet)....

Då tycker jag att det är mer irriterande att scrollande av webbsidor hackar till i mellanåt efter uppdateringen. Ett hackande som praktiskt taget aldrig märktes före uppdateringen...

...Skulle inte Kitkat ge MER prestanda och bättre flyt egentligen?

EDIT:
Kom att tänka på en grej som funkade lite sisådär före uppdateringen...
Att starta kameran från helt inaktiv telefon, genom att trycka på kameraknappen, funkade före uppdateringen bara ibland.

Jag misstänker att Stamina kan ha påverkat funktionen hos kameraknappen, för om man alldeles nyligen hade släckt skärmen så funkade fint att starta kameran direkt via kameraknappen, men när telefonen hade varit inaktiv en lite längre stund så kunde jag inte starta kameran direkt via kameraknappen utan var tvungen att först "väcka" telefonen genom att trycka på on/off-knappen och sen från låsskärmen välja kamera, eller genom att trycka på kamerknappen.

EFTER uppdateringen så verkar detta vara löst.
Numera så går det alltid att starta kameran direkt från inaktiv telefon genom att trycka på kameraknappen. Kameran verkar dessutom också starta snabbare än tidigare.
Jag testade precis och från att tryckningen på kameraknappen bekräftades med en vibration tills kameran var igång och redo att användas så tog det ca 1 sekund!

Det tycker jag är helt ok...

Redigerat av GuessWho, 01 april 2014 - 17:19.


#100

Postad 02 april 2014 - 01:00

Panthers
  • Panthers
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det där låter bekant...
Fast jag tror att jag har stött på något liknande problem med strömmande videoklipp på vissa webbsidor (om inte alla).
Ljudnivån har varit riktigt låg, trots maxad volym, men jag har inte förstått att det kan bero på att ljudet kommer från "fel" högtalare...

Testade precis att köra lite spotify-låtar, youtube-klipp och några andra strömmande video-utsändningar från Helsingborgs Dagblad.
Om jag hade problem med ljudet vid något tidigare tillfälle så har jag i vart fall inte det nu längre...


Samma här, vilket är jättekonstigt då det knappast kommit någon uppdatering sedan senast. Då hade man ju märkt att telefonen har uppdaterat sig. Nåväl, att allt är som det ska är ju huvudsaken.

När det kommer till dom andra småbuggarna du nämner så får man väl hoppas på att de fixar det till nästa uppdatering. I och med att jag precis skaffat telefonen precis så har jag inga reflektioner huruvida det har blivit bättre eller sämre med kitkat. Men kan tyckas att det ska bli bättre.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.