Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad i grafik?

160 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 09 februari 2007 - 15:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0
Det finns dock en tråd som heter "360 vs PS3- vilken ska man välja?". Er diskussion passar bättre där, så framtida svar som går i de spåren skall tas där.

Edit: https://www.minhembi...howtopic=147141

Varsågoda, knock yourselves out :rolleyes:

Redigerat av Zoiler, 09 februari 2007 - 15:52.


#102

Postad 10 februari 2007 - 11:44

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Grattis Zoiler, du dödade tråden, ha ha :)

Tror att diskussionen om vilken konsol som har snyggast grafik kommer pågå under hela generationen, det verkar ju trots allt som att det nästan är dött lopp, men det kommer ju ******sen inte vilja acceptera. Just nu regerar GoW ensam på grafiktoppen, såvitt jag sett, men det kommer nog ändras under året...

#103

Postad 10 februari 2007 - 12:07

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Grattis Zoiler, du dödade tråden, ha ha  :)

Jag fattade inget av diskussionen ändå. En icke utvecklare som ifrågasätter en utvecklares svar på hur utvecklare tänker =P.

Edit: Att vi ens har den här diskussionen säger litegrann om läget. Under E3 2005 var det väldigt många som trodde att PS3 skulle vara helt överlägsen baserat på CG filmerna de såg, och hade det sett ut så, då hade det varit en generationsskillnad mellan 360 och PS3. Minst.

Som fallet är idag är det mer individuell smak vad som är snyggast. Vissa tycker Resistance är snyggare än Gears of War. Vissa tycker PGR3 är snyggare än Motorstorm. Hade det sett ut som på E305 så hade vi aldrig ens behövt tvivla eller jämföra.

En utvecklare (eller teknikkunnig) kan säkert bryta ned i tekniska termer och siffror vilka spel som är mer tekniskt avancerade än andra, men i slutändan är det upp till varje betraktare att själv avgöra med egan ögon. Precis som Xbox/PS2/GC där jag kan nämna snygga spel på alla plattformarna och ingen klar vinnare.

Redigerat av Zoiler, 10 februari 2007 - 12:15.


#104

Postad 10 februari 2007 - 13:48

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0
man kan väl säga så att dom som tycker resistance fall är snyggare än gears of war är dom som ska köpa en PS3 och dom som tycker att fuzion frenzy 2 är snyggare än motorstorm är dom som har en 360 och tycker PS3 är skit :huh:.Det är bara att låsa tråden egentligen eftersom alla som har eller tänker köpa någon av maskinerna säger att den har bättre power och när den ena maskinen har högre siffror än den andra så är det inte dom siffrorna som spelar roll etc etc :)

Redigerat av rayko, 10 februari 2007 - 13:50.


#105

Postad 10 februari 2007 - 14:32

Unregisteredf5ba0a40
  • Unregisteredf5ba0a40
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
De flesta kommentarer jag sett om grafikdelen på xbox vs PS3 verkar antyda att vertex shader delen är starkare i xbox:en, medans det råder delade meningar om vilken som har den starkaste pixel-shader delen.

Det som är trevligt är att vertex shaderdel kan utföras av SPE:erna också. Om man räknar in en eller två SPE:er PS3:ans vertex shader prestanda så är den klart starkare än xbox:en på den delen. Har läst att flera utvecklare har just använt 1 SPE som vertex shader i multiplatformspel som konverteras från xbox:en till PS3 just för att RSX:en inte räckte till.
Vertex shaders används bla till att få håret på en karaktär att vaja i vinden och andra återkommande förlopp som ger liv till scenen.

Det är däremot inte möjligt (i alla fall inte användbart prestandamässigt) att använda en SPE som pixel shader. Så det är tur (eller medvetet designbeslut) att RSX har en stark pixer shader del.

Det som verkar vara den stora förklaringen till att Xbox spel just nu ser lika ut eller bättre är att den har 512M minne som alla delar kan använda medans PS3 har 256M som Cell kan använda och 256 som RSX kan använda (de kan använda varrandras minne men det är väldigt långsamt). Så många multiplatformsspel får slut på texturminne (RSX minnet) tidigare i PS3 än i xbox:en. Lösningen (just nu i alla fall) är att minska storleken eller öka komprimeringsgraden på texturerna för PS3 versionen -> inte lika skarpa texturer. Vi får se om de löser detta i framtiden, ett sätt är ju att ersätta texturer på väggar, växter och liknande med fraktalmönster som räknas fram i realtid utav en SPE. Kräver mindre minne (inget texturminne alls) och kommer göra varje väggs, växts, etc finstruktur helt unik genom hela spelet även om modellen i sig återanvänds.

Finns ju en dimension till på grafik som inte alls kommit fram i denna diskussion: nämligen hur "verklig" miljön är att interagera med. Här borde PS3:an ha en klar fördel eftersom den har så mycket mer flyttalsprestanda (än Xbox) som inte är dedikerad till grafik. Finns redan utvecklare (tex EPIC) som kör kollisionsdetektering på en SPE. Bilspel kan utnyttja SPE:er till en bättre kollisionsskademodell och modell för hur bilens inställningar påverkar köregenskaperna. Cell har ju 8 SPE:er på 3.2GHz vardera, varav 1 är alltid avslagen för färre exemplar ska behöva kasseras och 1 används alltid av OS:et, så 6 kan användas av spel.

Utseendet och upplevelsen av PS3 spel kommer vara väldigt beroende på hur mycket tid och kraft utvecklarna kommer lägga på att utnyttja SPE:erna. PowerPC processorn som sitter i PS3 är en väldigt medioker sak. Den kör på 3.2GHz men har prestanda som en Intel Core/AMD 64 på runt 1-1.5GHz. Samma sak gäller för Xbox:en (fast den har 3 PowerPC kärnor alla på 3.2GHz).

#106

Postad 10 februari 2007 - 15:11

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Cell har ju 8 SPE:er på 3.2GHz vardera, varav 1 är alltid avslagen för färre exemplar ska behöva kasseras och 1 används alltid av OS:et, så 6 kan användas av spel.

<{POST_SNAPBACK}>


det dä5r tycker jag är intressant, sorry för OT, men vart i byggprocessen bestäms det vilken SPE som disableas? det är väl inte alltid samma SPE som inte fungerar? och om alla 8 fungerar klanderfritt, disableas alltid en SPE iallafall, och isåfall, går det att "låsa up" den?

har letat info om detta men inte hittat nått. =/

#107

Postad 10 februari 2007 - 15:15

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0
vertex shader är starkare på xboxen.Det har min kompis som både är playstation-fan och programerare sagt.

Redigerat av rayko, 10 februari 2007 - 15:16.


#108

Postad 10 februari 2007 - 16:36

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0

Det finns dock en tråd som heter "360 vs PS3- vilken ska man välja?". Er diskussion passar bättre där, så framtida svar som går i de spåren skall tas där.

Edit: https://www.minhembi...howtopic=147141

Varsågoda, knock yourselves out  :o

<{POST_SNAPBACK}>


Jag talar visst om grafik. Men frågan är om denna tråd är lika meningslös som en tråd i "Xbox vs PS2 - finns det någon skillnad i grafik". Man kan fortfarande se skillnaden i grafik mellan Xbox och PS2, ett 4 år gammalt Xbox spel kan se snyggare ut än ett helt nytt PS2 spel. Trots detta så är det ändå PS2 som säljer bäst, då är det ingen idé att diskutera grafiken mellan PS2 och Xbox eftersom PS2 har spelen och det har inte Xbox.
Frågan är nu om denna tråd diskuterar grafiken hos PS3 endast eller om den diskuterar skillnaden mellan grafiken hos Xbox 360 och PS3. Jag tvivlar inte på att grafiken hos PS3 kommer bli bättre, det kommer den precis som den gjorde hos PS2, men frågan är om grafiken hos PS3 kommer gå om Xbox 360 permanent som Xbox gick om PS2, eller om Xbox 360 alltid kommer vara minst lika bra eller snäppet före?
Sony vill naturligtvis skapa förväntningar hos kunder med sina CG filmer från 2005, men detta säger ju inget om vilken grafik som Xbox 360 spel kan prestera vid samma tillfälle som MGS4 eller Killzone 2 kommer ut.
Om PS3 verkligen är starkare grafiskt sett så menar jag att vi borde se detta redan nu, men det gör vi inte. Vi förväntar oss att DirectX 10 ska se bättre ut än DirectX 9, varför ska vi ändra våra förväntningar på PS3 om nu PS3 verkligen är bättre?
Det är lätt att komma in på andra ämnen än grafik när man diskuterar PS3, jag menar...
1) om PS3 inte har bättre grafik än Xbox 360, så kanske det beror på att Sony har lagt ner mer energi på online-delen, men det har de ju inte, den är ju sämre än Xbox Live
2) om PS3 inte har bättre grafik än Xbox 360, så kanske det beror på att Sony har lagt ner mer energi på att göra blu-ray så bra som möjligt, men det har de ju inte, HD DVD är minst lika bra, om inte snäppet bättre
3) om PS3 inte har bättre grafik än Xbox 360, så kanske det beror på att Sony har lagt ner mer energi på att göra Cell så lätt-programmerad som möjligt, med det har de inte, spel-utvecklare klagar ju mer på PS3 än på Xbox 360, och var det inte så att Steve Jobs tackade nej till Cell för att han ansåg den vara sämre än både Intel Core Duo och PowerPC, och var det inte så att spel-producenten Jade Raymond sa att Xbox 360-versionen av Assassin's Creed skulle ha bättre AI än PS3-versionen just på grund av sämre egenskaper hos Cell än i PowerPC?

Om nu Sony har lagt ner en massa energi för att göra PS3 så bra som möjligt, vad är det de har förbättrat? Givetvis är PS3 bättre än PS2 rent tekniskt, men PS3 är fortfarande sämre än både PS2 och Xbox 360 vad gäller priset och antal spel tillgängliga. För att få ner priset på PS3 och få ut fler spel på marknaden, så kan inte Sony ändra på hårdvaran utan man kan bara förbättra mjukvaran, och det är här som jag tror att Sony får problem mot Microsoft som är tveklöst bäst på mjukvara.

Det mest uppenbara sätt för vanligt folk att avgöra vilken konsol som är starkast är ju att titta på grafiken i ett spel. Men varför visar inte Sony den grafiken som helt övertygande kan säga att PS3 är starkare än Xbox 360? Vi kan ju visa att DirectX 10 är bättre än DirectX 9, varför har Sony så svårt att visa för alla att PS3 är bättre än Xbox 360? Det vore ju annars den perfekta marknadsföringen. Jag tolkar detta som att PS3 inte alls är starkare än Xbox 360 och att den heller aldrig kommer att vara det. Därför är det dags att gå vidare och titta på andra egenskaper än grafiken och se vad PS3 har att erbjuda där. Men jag har redan talat om detta ovan och PS3 såg inte ut att erbjuda någonting bättre än Xbox 360, vilket gör mig förbryllad över vad Sony har hållit på med de senaste åren.

#109

Postad 10 februari 2007 - 16:47

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0

Det finns dock en tråd som heter "360 vs PS3- vilken ska man välja?". Er diskussion passar bättre där, så framtida svar som går i de spåren skall tas där.

Edit: https://www.minhembi...howtopic=147141

Varsågoda, knock yourselves out  :o

<{POST_SNAPBACK}>


Jag talar visst om grafik. Men frågan är om denna tråd är lika meningslös som en tråd i "Xbox vs PS2 - finns det någon skillnad i grafik". Man kan fortfarande se skillnaden i grafik mellan Xbox och PS2, ett 4 år gammalt Xbox spel kan se snyggare ut än ett helt nytt PS2 spel. Trots detta så är det ändå PS2 som säljer bäst, då är det ingen idé att diskutera grafiken mellan PS2 och Xbox eftersom PS2 har spelen och det har inte Xbox.
Frågan är nu om denna tråd diskuterar grafiken hos PS3 endast eller om den diskuterar skillnaden mellan grafiken hos Xbox 360 och PS3. Jag tvivlar inte på att grafiken hos PS3 kommer bli bättre, det kommer den precis som den gjorde hos PS2, men frågan är om grafiken hos PS3 kommer gå om Xbox 360 permanent som Xbox gick om PS2, eller om Xbox 360 alltid kommer vara minst lika bra eller snäppet före?
Sony vill naturligtvis skapa förväntningar hos kunder med sina CG filmer från 2005, men detta säger ju inget om vilken grafik som Xbox 360 spel kan prestera vid samma tillfälle som MGS4 eller Killzone 2 kommer ut.
Om PS3 verkligen är starkare grafiskt sett så menar jag att vi borde se detta redan nu, men det gör vi inte. Vi förväntar oss att DirectX 10 ska se bättre ut än DirectX 9, varför ska vi ändra våra förväntningar på PS3 om nu PS3 verkligen är bättre?
Det är lätt att komma in på andra ämnen än grafik när man diskuterar PS3, jag menar...
1) om PS3 inte har bättre grafik än Xbox 360, så kanske det beror på att Sony har lagt ner mer energi på online-delen, men det har de ju inte, den är ju sämre än Xbox Live
2) om PS3 inte har bättre grafik än Xbox 360, så kanske det beror på att Sony har lagt ner mer energi på att göra blu-ray så bra som möjligt, men det har de ju inte, HD DVD är minst lika bra, om inte snäppet bättre
3) om PS3 inte har bättre grafik än Xbox 360, så kanske det beror på att Sony har lagt ner mer energi på att göra Cell så lätt-programmerad som möjligt, med det har de inte, spel-utvecklare klagar ju mer på PS3 än på Xbox 360, och var det inte så att Steve Jobs tackade nej till Cell för att han ansåg den vara sämre än både Intel Core Duo och PowerPC, och var det inte så att spel-producenten Jade Raymond sa att Xbox 360-versionen av Assassin's Creed skulle ha bättre AI än PS3-versionen just på grund av sämre egenskaper hos Cell än i PowerPC?

Om nu Sony har lagt ner en massa energi för att göra PS3 så bra som möjligt, vad är det de har förbättrat? Givetvis är PS3 bättre än PS2 rent tekniskt, men PS3 är fortfarande sämre än både PS2 och Xbox 360 vad gäller priset och antal spel tillgängliga. För att få ner priset på PS3 och få ut fler spel på marknaden, så kan inte Sony ändra på hårdvaran utan man kan bara förbättra mjukvaran, och det är här som jag tror att Sony får problem mot Microsoft som är tveklöst bäst på mjukvara.

Det mest uppenbara sätt för vanligt folk att avgöra vilken konsol som är starkast är ju att titta på grafiken i ett spel. Men varför visar inte Sony den grafiken som helt övertygande kan säga att PS3 är starkare än Xbox 360? Vi kan ju visa att DirectX 10 är bättre än DirectX 9, varför har Sony så svårt att visa för alla att PS3 är bättre än Xbox 360? Det vore ju annars den perfekta marknadsföringen. Jag tolkar detta som att PS3 inte alls är starkare än Xbox 360 och att den heller aldrig kommer att vara det. Därför är det dags att gå vidare och titta på andra egenskaper än grafiken och se vad PS3 har att erbjuda där. Men jag har redan talat om detta ovan och PS3 såg inte ut att erbjuda någonting bättre än Xbox 360, vilket gör mig förbryllad över vad Sony har hållit på med de senaste åren.

<{POST_SNAPBACK}>


Skriv en blog dude. :P

Redigerat av basselito, 10 februari 2007 - 16:48.


#110

Postad 10 februari 2007 - 17:32

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Lite löjligt detta "xbox 360 har mycket bättre det och det än PS3 och vice versa" så grafiken är minst lika bra eller bättre på den maskinen än den där etc.

Bara för att det finns en massa resurser i en maskin, eller mer i en annan, så innebär det inte automatiskt bättre spel och grafik. Det hänger mer på utvecklarna än hårdvaran idag.

Varför är detta Xbox360-spel så jeffla fult jämfört med GeOW till exempel, de är ju på samma plattform? :o
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «


Anledningen till att ett PS3-spel har samma grafiska nivå som ett Xbox360spel idag är för att det är såhär långt utvecklarna och verktygen har kommit idag, inte att xbox360 är lika bra, eller bättre, än PS3. Det kommer inte att vara några gigantiska skillnadern framöver heller.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 10 februari 2007 - 17:32.


#111

Postad 10 februari 2007 - 20:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Därför är det dags att gå vidare och titta på andra egenskaper än grafiken och se vad PS3 har att erbjuda där.

Och det är du varmt välkommen att göra i tråden jag länkade till :o

Varför är detta Xbox360-spel så jeffla fult jämfört med GeOW till exempel, de är ju på samma plattform?

För att det ena är en snabb Xboxport och det andra är uppbyggt från grunden till Xbox 360 med en ny nextgen motor :P . Finns bättre exempel även om [den självklara] poängen går fram.

#112

Postad 11 februari 2007 - 12:53

Articat
  • Articat
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Sonys enda hopp tror jag att dom just måste visa stora skillnader i grafik jämfört med de andra konsollerna. Detta tror jag att SONYS tanke också var, krossa alla motståndare med Grafik och blueray. Varför proppa maskinen med onödigt mycket råkraft annars? NÄ så länge har nog Sony varit i branchen så att de vet att de skulle kunnat göra en billigare konsoll, typ med 360 prestanda.

Så givetvis kommer det att vara skillnad i grafiken, den stora frågan är bara kommer utvecklarna att lägga krut på konsollen? och kommer konsumenterna att köpa den?

Många konsoller har floppat genom tiderna även fast de har varit de kraftfullaste i sin tid, tex världens första 32 bitars konsoll Amiga CD32, likaså första 64 bitars konsollen Atari Jaguar.
Min gissning är att PS3:an tyvärr kommer att få det lite kämpigt pga priset, trots att den faktiskt är den överlägsna rent tekniska och prestanda mässiga konsollen :o

#113

Postad 11 februari 2007 - 13:37

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0

Sonys enda hopp tror jag att dom just måste visa stora skillnader i grafik jämfört med de andra konsollerna. Detta tror jag att SONYS tanke också var, krossa alla motståndare med Grafik och blueray. Varför proppa maskinen med onödigt mycket råkraft annars? NÄ så länge har nog Sony varit i branchen så att de vet att de skulle kunnat göra en billigare konsoll, typ med 360 prestanda.

Så givetvis kommer det att vara skillnad i grafiken, den stora frågan är bara kommer utvecklarna att lägga krut på konsollen? och kommer konsumenterna att köpa den?

Många konsoller har floppat genom tiderna även fast de har varit de kraftfullaste i sin tid, tex världens första 32 bitars konsoll Amiga CD32, likaså första 64 bitars konsollen Atari Jaguar.
Min gissning är att PS3:an tyvärr kommer att få det lite kämpigt pga priset, trots att den faktiskt är den överlägsna rent tekniska och prestanda mässiga konsollen  :o

<{POST_SNAPBACK}>


Håller helt och hållet med. Jag hade dessutom en Jaguar. Ångrade bittert att jag köpte den dock. Inte för hårdvaran utan för det dåliga utbudet av spel. :P

Tror absolut inte att det kommer vara så illa för PS3 men det har tyvärr börjat bli fler och fler utvecklare som har ändrat deras strategi angående val av platform.
EA är en av dom. Ubisoft har för ett bra tag sen visat sin tveksamhet inför PS3. Sega har utannonserat Virtua Fighter 5 till 360 med orsaken att dom är tveksamma över om PS3 kommer att sälja tillräckligt mycket som många trott.

Det är ingen bra trend och jag har inte minsta aning om hur Sony ska ändra på det.

#114

Postad 11 februari 2007 - 16:38

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0

Håller helt och hållet med. Jag hade dessutom en Jaguar. Ångrade bittert att jag köpte den dock. Inte för hårdvaran utan för det dåliga utbudet av spel. :o

<{POST_SNAPBACK}>


Vissa människor går ut i skogen med gevär och skjuter ett djur, andra har helt enkelt svårt för att läsa av trender och köper därmed fel saker. Det finns många sätt som kan kan samla troféer på. :P

I 17:e epsioden av Next-Gen.biz så talar Bioshock-chefen Ken Levine om hur man kan sumpa ett spel genom dålig marknadsföring och hur man gör för att lyckas publicera ett spel. Han talar exempelvis om hur Psychonauts kunde ha blivit en större succé om man bara lyckats med marknadsföringen och han talar om hur en utvecklare kan lägga massa pengar på online-multiplayer i ett spel helt i onödan när ingen sedan använder online-delen av spelet.

Alltså, om vi talar om hurivida en hårddisk kan göra ett spel se bättre ut eller ej, vore det inte det perfekta sättet att slå sina konkurrenter om man skapade spel till Xbox 360 som krävde hårddisk om hårddisken verkligen bidrog till att göra spelen vackrare? Detta gör man inte på Xbox 360, alltså tror jag inte att grafiken på PS3 blir bättre på grund av hårddisken, jag ser det som uteslutet.

Om vi räknar igen. Vi säger att det finns 10 miljoner kunder som har Xbox 360. Sedan gör vi ett spel som attraherar 30% av dessa kunder, då kan vi kanske sälja 3 miljoner exemplar av detta spel. Om vi säger att 70% av Xbox 360-ägarna har hårddisk och vi gör samma spel enbart för de som har hårddisk, då når vi 10*0.3*0.7 = 2.1 miljoner kunder. Men säg att något år senare finns det 20 miljoner Xbox 360-ägare och fortfarande så är det 70% av dessa som har hårddisk och fortfarande så attraherar vårt spel 30% av kunderna, då kan vi nå 20*0.3*0.7 = 4.2 miljoner kunder dvs 40% mer än tidigare!
Problemet för spelutvecklaren är således inte om kunderna har hårddisk eller inte, utan hur många som äger en Xbox 360. Detta är också ett problem för grafiken hos PS3. Om PS3 ska få fler spel som ser bättre och bättre ut år för år, så krävs att priset sänks till samma nivå som Xbox 360 så att det finns en stor grupp av kunder som kan köpa de spel som skapas till PS3. Det lär dock dröja länge innan PS3 kostar lika mycket som Xbox 360 gör idag, dvs ca 3000kr. Hade PS3 haft solklart bättre grafik än Xbox 360 så hade vi sett det idag och då hade priset på PS3 inte behövts sänkas i samma takt som det kommer behövas nu eftersom Sony hade då haft ett hårdvaru-övertag som de kunnat dra fördel av, men vi ser idag att PS3 har likvärdig grafik med Xbox 360 så Sony måste sänka priset på sin PS3.

Jag tror inte att hårddisken gör grafiken bättre i ett spel, för då hade alla gjort Xbox 360-spel som krävt hårddisk.
Jag tror inte att PS3 har bättre grafikkort än Xbox 360, för då hade vi sett det idag, Sony hade givetvis visat upp den skillnaden för allmänheten om bara den funnits.
Jag tror att PS3 kommer att sälja pga exklusiva spel, men denna gång har Xbox 360 många exklusiva spel, så det blir mycket tuffare för Sony denna generation.
Jag tror att Xbox 360 alltid kommer vara billigare än PS3, redan idag kostar den hälften av vad PS3 kostar.

Jag var passionerad för PS3 under åren 2003-2004, men i och med E3 2005 så har Sony bara varit arroganta. Sonys Jack Trenton har nyligen sagt att han önskar att Sony inte hade konkurrens. Detta säger en hel del om hur dåliga Sony är på att hantera konkurrens. Konkurrens är ju tänkt att vara stimulerande, men inte för Sony. Kanske slutar Sonys spel-avdelning sina dagar som Atari och Sega.

#115

Postad 11 februari 2007 - 17:26

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Tanken med att dra nytta av en hårddisk i ett spel är inte att göra spelet snyggare, utan att dra nytta av den genom att korta ner laddningstider eller att strömma mer data så du kan ha större, sömnlösa, världar. Exempelvis åka runt u GTA utan laddningstider.

#116

Postad 11 februari 2007 - 17:36

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0

Sonys enda hopp tror jag att dom just måste visa stora skillnader i grafik jämfört med de andra konsollerna. Detta tror jag att SONYS tanke också var, krossa alla motståndare med Grafik och blueray. Varför proppa maskinen med onödigt mycket råkraft annars? NÄ så länge har nog Sony varit i branchen så att de vet att de skulle kunnat göra en billigare konsoll, typ med 360 prestanda.

Så givetvis kommer det att vara skillnad i grafiken, den stora frågan är bara kommer utvecklarna att lägga krut på konsollen? och kommer konsumenterna att köpa den?

Många konsoller har floppat genom tiderna även fast de har varit de kraftfullaste i sin tid, tex världens första 32 bitars konsoll Amiga CD32, likaså första 64 bitars konsollen Atari Jaguar.
Min gissning är att PS3:an tyvärr kommer att få det lite kämpigt pga priset, trots att den faktiskt är den överlägsna rent tekniska och prestanda mässiga konsollen  :o

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker det bara är bra att spelutvecklare väljer att släppa spelen till flera konsoller så man slipper välja konsoll efter spel. Då kan man istället välja konsoll efter pris, tillbehör och liknande vilket gynnar konsumenten.

Dessutom när det gäller ren spelprestanda verkar inte alls PS3 vara överlägsen Xbox 360. Den har bättre processor ja, men sämre grafikkort, dessutom mindre minne. Däremot utan valmöjlighet så måste man köpa HDMI, trådlöst nätverk och en blue-ray filmspelare. Detta gör att ifall man inte har nytta av allting extra den erbjuder gentemot Xbox 360 så betalar man en massa extra för ingenting.

Xbox 360's i särklass största nackdel är avsaknandet av hårddisk och ljudnivån kan man med all rätt kritisera. Däremot är Xbox Live löjligt mycket bättre än Sony's lösning.

Jag tycker det är bra att det verkar bli jämnt mellan tillverkarna eftersom vi konsumenter kommer gynnas. De enda som missgynnas är väl så kallade ******s som inte får en vinnare att heja på. :wub:

#117

Postad 11 februari 2007 - 18:18

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Avsaknad av hårddisk på 360:n?

Hur tänker du då?

#118

Postad 11 februari 2007 - 19:55

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0

Håller helt och hållet med. Jag hade dessutom en Jaguar. Ångrade bittert att jag köpte den dock. Inte för hårdvaran utan för det dåliga utbudet av spel. :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Vissa människor går ut i skogen med gevär och skjuter ett djur, andra har helt enkelt svårt för att läsa av trender och köper därmed fel saker. Det finns många sätt som kan kan samla troféer på. :o

<{POST_SNAPBACK}>


Svårt för att läsa av trender? Ska jag ta det som en förolämpningn eller?
Jag har insett för ett tag sen att du är en person som spekulerar i saker som du inte har någon aning om. Det är helt ok men att du bestämmer dig för att det ÄR så är något man ska ta det lite lugnt med. Att du spekulerar om att jag skulle "läsa av trender" innan jag köper en konsol är inget jag gör men du har redan bestämt dig att gå efter dina spekulationer och uttala dig om det här precis som om så va fallet. Det är sånt man kallar förtal kära vän och det uppskattas nog inte av någon. Iallafall inte av mig. Det har dessutom inget med tråden att göra. So cut it....


Tanken med att dra nytta av en hårddisk i ett spel är inte att göra spelet snyggare, utan att dra nytta av den genom att korta ner laddningstider eller att strömma mer data så du kan ha större, sömnlösa, världar. Exempelvis åka runt u GTA utan laddningstider.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för jag slapp skriva det själv.

Avsaknad av hårddisk på 360:n?

Hur tänker du då?

<{POST_SNAPBACK}>


Tror han syftar på att i o m hårddisken inte är standard så anses den som avsaknad av många utvecklare när det kommer till att utveckla ett spel.

För övrigt så tycker jag att allt detta snack med att PS3 inte levererar mycket snyggare spel till starten än vad som finns på 360:n kan vara lite fel vriden. Jämför T ex fps liret Resistance:Fall of Men med fps liret Perfect Dark:Zero som båda va launch titles.
Sen så ja, det kommer vara skillnad på spelen rent grafiskt men det kommer inte vara hårdvaran utan utvecklarna som kommer ligga bakom det.

#119

Postad 11 februari 2007 - 20:24

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0

Svårt för att läsa av trender? Ska jag ta det som en förolämpningn eller?
Jag har insett för ett tag sen att du är en person som spekulerar i saker som du inte har någon aning om. Det är helt ok men att du bestämmer dig för att det ÄR så är något man ska ta det lite lugnt med. Att du spekulerar om att jag skulle "läsa av trender" innan jag köper en konsol är inget jag gör men du har redan bestämt dig att gå efter dina spekulationer och uttala dig om det här precis som om så va fallet. Det är sånt man kallar förtal kära vän och det uppskattas nog inte av någon. Iallafall inte av mig. Det har dessutom inget med tråden att göra. So cut it....


Alla som köper en konsol måste rättfärdiga sitt beslut. "Live with it" säger jag och svälj din stolthet, "swallowing pride never choked anyone".

För övrigt så tycker jag att allt detta snack med att PS3 inte levererar mycket snyggare spel till starten än vad som finns på 360:n kan vara lite fel vriden. Jämför T ex fps liret Resistance:Fall of Men med fps liret Perfect Dark:Zero som båda va launch titles.
Sen så ja, det kommer vara skillnad på spelen rent grafiskt men det kommer inte vara hårdvaran utan utvecklarna som kommer ligga bakom det.

<{POST_SNAPBACK}>


Ska jag ta dig på allvar? När Perfect Dark Zero lanserades på Xbox 360 hösten 2005, vad hade PS3 att komma med då? Ingenting! Om jag får välja mellan ett spel och svart i rutan, så väljer jag nog spelet.
Du kanske till och med vill klanka på PCn för att PONG på 70-talet var sämre än Resistance?

#120

Postad 11 februari 2007 - 20:39

kellogger
  • kellogger
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
PONG äger..

ville bara säga att det slår alla dussin-fps så som resistance eller pdz på fingrarna vilken dag som helst. :wub:

Redigerat av kellogger, 11 februari 2007 - 20:40.


#121

Postad 11 februari 2007 - 21:45

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0

Avsaknad av hårddisk på 360:n?

Hur tänker du då?

<{POST_SNAPBACK}>


Räcker väl inte att skriva just avsaknad av hårddisk, vad jag önskar är i alla fall att man ska kunna köra spelen direkt från hårddisken. Snabbare laddtider, låg ljudnivå och ingen utrymmesbrist.

#122

Postad 11 februari 2007 - 22:29

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

För övrigt så tycker jag att allt detta snack med att PS3 inte levererar mycket snyggare spel till starten än vad som finns på 360:n kan vara lite fel vriden. Jämför T ex fps liret Resistance:Fall of Men med fps liret Perfect Dark:Zero som båda va launch titles.
Sen så ja, det kommer vara skillnad på spelen rent grafiskt men det kommer inte vara hårdvaran utan utvecklarna som kommer ligga bakom det.

<{POST_SNAPBACK}>


Ska jag ta dig på allvar? När Perfect Dark Zero lanserades på Xbox 360 hösten 2005, vad hade PS3 att komma med då? Ingenting! Om jag får välja mellan ett spel och svart i rutan, så väljer jag nog spelet.
Du kanske till och med vill klanka på PCn för att PONG på 70-talet var sämre än Resistance?

<{POST_SNAPBACK}>


Men herregud, du fattar väl vad han menar? PDZ var en launchtitel precis som Resistance... Om 360:n och PS3:an släppts samtidigt och jag hade kunnat välja mellan PDZ och Resistance, bortsett från eventuella prisskillnader, guess what? Hejdå PDZ... Om ett år, när PS3:an släpper "sitt Gears of War", kanske Killzone 2?, kanske det kickar skiten ut 360:n rent grafiskt, jag tror inte det, men i dagsläget kan vi inte veta det.

#123

Postad 12 februari 2007 - 08:44

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0

Alla som köper en konsol måste rättfärdiga sitt beslut. "Live with it" säger jag och svälj din stolthet, "swallowing pride never choked anyone".

<{POST_SNAPBACK}>

Den enda här som verkar har problem med att svälja sin stolthet är du . Du bara yrar omkring nu och är bara ute efter att argumentera tillbaka. Du kan inte erkänna att du har fel när du yttrar dig. Det märks på det du väljer att undvika svara på.

Jag bad dig dessutom att lägga ner så varför fortsätter du? Varför?

Ska jag ta dig på allvar? När Perfect Dark Zero lanserades på Xbox 360 hösten 2005, vad hade PS3 att komma med då? Ingenting! Om jag får välja mellan ett spel och svart i rutan, så väljer jag nog spelet.

Du kanske till och med vill klanka på PCn för att PONG på 70-talet var sämre än Resistance?

<{POST_SNAPBACK}>

Seriöst, vad håller du på med? Alltså ärlig? Jag tänker inte forstätta en diskussion med en person som bara tramsar sig med sina barnsligt naiva inlägg. Hålla på med en massa oväsentligt smörja som om jag skulle klanka ner på Pong för jag jämför 2 spel inom SAMMA generation hör inte hit. Det är bara ditt sätt för dig att visa ditt missnöje över det jag skriver. Du verkar ta allt detta för personligt. Det framgår ganska tydligt när det är bara mina inlägg du svara på även om det är anda som skriver samma saker. Tråkigt för dig då.

Sen tycker jag nästan det är komiskt att du drar referens från vad en utvecklare (Irrational Games) säger men kan inte tror ett dyft på vad en annan utvecklare (Io Interactive) säger. Du helt enkelt finner dom referenser som passar dig.

Sen tackar jag Sir Anselm för att visa att det finns dom som förstår min poäng.

360:n tvingade Microsoft ut på marknade för att komma ut innan PS3. Det gjorde ocskå att maskinen fick sina skavanker. Sen har Sony haft oväntat strul med sin utveckling av sin PS3 så att få det att låta som dom båda maskineran släpptes i 2 olika årtionden tycker jag är felaktigt.

#124

Postad 12 februari 2007 - 09:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Sen tackar jag Sir Anselm för att visa att det finns dom som förstår min poäng.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror faktiskt alla förstår din, fullt logiska, poäng. Det är nog bara det att vi har ett(1) undantag som bekräftar regeln. Ödsla inte tid på undantaget utan fortsätt komma med intressanta "insider-iaktagelser" istället. :wub:

#125

Postad 12 februari 2007 - 09:26

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0
Haha...ja men tack. :wub:

#126

Postad 12 februari 2007 - 10:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0
Jag föreslår att du följer Pacmans förslag Basselito. Om Aria inte lyssnar på dig kan du inte tvinga honom att göra det. Det finns gott om andra i tråden som finner dina åsikter intressanta så fokusera på oss istället :wub:

För övrigt så tycker jag att allt detta snack med att PS3 inte levererar mycket snyggare spel till starten än vad som finns på 360:n kan vara lite fel vriden. Jämför T ex fps liret Resistance:Fall of Men med fps liret Perfect Dark:Zero som båda va launch titles.

Fast PDZ utvecklades först till Gamecube, sedan till Xbox och sedan till Xbox 360. Det fanns väl inget spel som utvecklades med 360 som platform vid launch förutom det mycket snygga PGR3?

CoD2 är det närmaste Resistance:s genre men det är ju ett PC spel.

Edit: Aria, om du ska svara på er personliga debatt så skicka ett PM till Basselito och tänk på att reglerna gäller även där.

Redigerat av Zoiler, 12 februari 2007 - 10:20.


#127

Postad 12 februari 2007 - 10:45

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0

Jag föreslår att du följer Pacmans förslag Basselito. Om Aria inte lyssnar på dig kan du inte tvinga honom att göra det. Det finns gott om andra i tråden som finner dina åsikter intressanta så fokusera på oss istället  :wub:

För övrigt så tycker jag att allt detta snack med att PS3 inte levererar mycket snyggare spel till starten än vad som finns på 360:n kan vara lite fel vriden. Jämför T ex fps liret Resistance:Fall of Men med fps liret Perfect Dark:Zero som båda va launch titles.

Fast PDZ utvecklades först till Gamecube, sedan till Xbox och sedan till Xbox 360. Det fanns väl inget spel som utvecklades med 360 som platform vid launch förutom det mycket snygga PGR3?

CoD2 är det närmaste Resistance:s genre men det är ju ett PC spel.

<{POST_SNAPBACK}>


Följer ditt råd. :o

Det stämmer med PD:Z. Och det är nog väldigt sant att det är inte det bästa att jämför med. Men CoD2 kan man gott och väl jämföra med tycker jag.
Jag tror faktiskt att Condemned enbart gjordes för 360/PC från början.

Sen säger jag inte att det måste vara så men att man borde låta tiden gå lite för PS3 utvecklare för att se vad dom generellt levererar. Men återigen. Jag tror skillnaden inte ligger på hårdvaran utan på utvecklarna.

#128

Postad 12 februari 2007 - 10:47

Articat
  • Articat
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0

Alla som köper en konsol måste rättfärdiga sitt beslut. "Live with it" säger jag och svälj din stolthet, "swallowing pride never choked anyone".

<{POST_SNAPBACK}>

Den enda här som verkar har problem med att svälja sin stolthet är du . Du bara yrar omkring nu och är bara ute efter att argumentera tillbaka. Du kan inte erkänna att du har fel när du yttrar dig. Det märks på det du väljer att undvika svara på.

Jag bad dig dessutom att lägga ner så varför fortsätter du? Varför?

Ska jag ta dig på allvar? När Perfect Dark Zero lanserades på Xbox 360 hösten 2005, vad hade PS3 att komma med då? Ingenting! Om jag får välja mellan ett spel och svart i rutan, så väljer jag nog spelet.

Du kanske till och med vill klanka på PCn för att PONG på 70-talet var sämre än Resistance?

<{POST_SNAPBACK}>

Seriöst, vad håller du på med? Alltså ärlig? Jag tänker inte forstätta en diskussion med en person som bara tramsar sig med sina barnsligt naiva inlägg. Hålla på med en massa oväsentligt smörja som om jag skulle klanka ner på Pong för jag jämför 2 spel inom SAMMA generation hör inte hit. Det är bara ditt sätt för dig att visa ditt missnöje över det jag skriver. Du verkar ta allt detta för personligt. Det framgår ganska tydligt när det är bara mina inlägg du svara på även om det är anda som skriver samma saker. Tråkigt för dig då.

Sen tycker jag nästan det är komiskt att du drar referens från vad en utvecklare (Irrational Games) säger men kan inte tror ett dyft på vad en annan utvecklare (Io Interactive) säger. Du helt enkelt finner dom referenser som passar dig.

Sen tackar jag Sir Anselm för att visa att det finns dom som förstår min poäng.

360:n tvingade Microsoft ut på marknade för att komma ut innan PS3. Det gjorde ocskå att maskinen fick sina skavanker. Sen har Sony haft oväntat strul med sin utveckling av sin PS3 så att få det att låta som dom båda maskineran släpptes i 2 olika årtionden tycker jag är felaktigt.

<{POST_SNAPBACK}>


Atari Jaguar konsollen var ju värst på sin tid, så jag tycker inte det var speciellt konstigt att han köpte den, hur skulle han kunna veta att Atari skulle floppa med den. Själv valde jag att köpa en Amiga CD32 som floppade och som t.o.m bidrog att hela Commodore gick i konkurs. Dessa konsoller börjar dock få lite status då de går för ganska dyra pengar på Tradera numera :wub:

Jag kan hålla med om att vissa personer tar detta alltför personligt, de gör allt för att försvara sin konsol och hugga mot allt och alla.

Det som ligger 360:n i fatet tror jag är priset samt att det är möjligt att spela backuper på den redan. Även fast detta inte är någon bra lösning att göra piratkopior vet vi ju historiskt att oftast så säljs sådana konsoller, säskillt om de är först.
Men som Baselito säger tvingades MS ut först på marknaden vilket också gjorde den med en del skavanker, detta med piratkopiering kan t.e.x vändas imot MS med, om mjukvaruföretagen ser ps3:an som ett säkrare alternativ.

Men för att återgå till grafik skillnaden, så är detta helt upp till mjukvaruföretagen. T.e.x Fightnight 3 MÅSTE ha varit en direkt portning från 360:n och fortsätter man så, så kommer det ju inte att fungera. JAg är personligen övertygad om att det går att göra "tyngre" spel till PS3:an men som "insidern" Baselito själv sa, det hjälps inte om det är svårare att utveckla spel till den. Det blir dock spännade att se flagskeppen Killzone och/eller MGS4, där får vi nog några frågetecken besvarade.

Redigerat av Zoiler, 12 februari 2007 - 10:56.


#129

Postad 12 februari 2007 - 10:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Jag tror faktiskt att Condemned enbart gjordes för 360/PC från början.

Så var det ja. 360 versionen kom först sedan kom PC versionen ett tag efter. Vet inte om det var en port eller om de utvecklade på båda samtidigt.

Jag tror skillnaden inte ligger på hårdvaran utan på utvecklarna.

Det tror jag också.

#130

Postad 12 februari 2007 - 11:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Men för att återgå till grafik skillnaden, så är detta helt upp till mjukvaruföretagen. T.e.x Fightnight 3 MÅSTE ha varit en direkt portning från 360:n

Inte en direkt portning eftersom de har lagt till en del grafiska effekter och även en del andra grejer.

Är inte ens säker på om det var en portning eftersom de sa att de jobbade på en PS3 version samtidigt som 360 versionen. Det var en del som sa att man skulle vänta på "the definitive version" eftersom den skulle se ut som E305 demot =P. Men tittar man på spelet nu så kan man tro att det är en portning.

#131

Postad 20 februari 2007 - 07:51

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Än så länge tycker jag att 360:n hade inte ett suck mot PS3. Har dock bara laddat ner demos och HD/Full-HD trailers. Har förbokat virtua tennis 3, så då får jag väl det bekräftat att PS3 är snyggare.

PS. OCH MYCKET TYSTARE än 360!!! Detta är riktigt viktigt för mig.

#132

Postad 20 februari 2007 - 08:42

ElMaco
  • ElMaco
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Än så länge tycker jag att 360:n hade inte ett suck mot PS3. Har dock bara laddat ner demos och HD/Full-HD trailers. Har förbokat virtua tennis 3, så då får jag väl det bekräftat att PS3 är snyggare.

PS. OCH MYCKET TYSTARE än 360!!! Detta är riktigt viktigt för mig.

<{POST_SNAPBACK}>


jo så är det ju, och det abslout snyggaste spelet som bara krossar 360 är det nya killzone. Har bara sätt det en trailer men jag får det väl bekräftat att PS3 är snyggare. :blink:
*ironisk*

#133

Postad 20 februari 2007 - 08:45

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Än så länge tycker jag att 360:n hade inte ett suck mot PS3. Har dock bara laddat ner demos och HD/Full-HD trailers. Har förbokat virtua tennis 3, så då får jag väl det bekräftat att PS3 är snyggare.

PS. OCH MYCKET TYSTARE än 360!!! Detta är riktigt viktigt för mig.

<{POST_SNAPBACK}>


jo så är det ju, och det abslout snyggaste spelet som bara krossar 360 är det nya killzone. Har bara sätt det en trailer men jag får det väl bekräftat att PS3 är snyggare. :blink:
*ironisk*

<{POST_SNAPBACK}>


Ha ha ha... Good one!

#134

Postad 20 februari 2007 - 09:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Än så länge tycker jag att 360:n hade inte ett suck mot PS3. Har dock bara laddat ner demos och HD/Full-HD trailers. Har förbokat virtua tennis 3, så då får jag väl det bekräftat att PS3 är snyggare.

PS. OCH MYCKET TYSTARE än 360!!! Detta är riktigt viktigt för mig.

<{POST_SNAPBACK}>


Nu är ju iofs Virtua Tennis 3 i 1080p till bägge konsollerna. Tror knappast man kommer se ngn skillnad på dem. Dessutom har 360 versionen onlinestöd vilket PS3 versionen saknar.

#135

Postad 20 februari 2007 - 09:55

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Jag har iaf kunnat jämföra dom 2 HD-konsolerna och kan säga att PS3 är skarpare.
Som jag skrev, så väntar jag in spelen. Har bara marvel: ultimate alliance (fråga inte varför) men den ser skaplig ut. Online-funktionen är inte så viktig för mig, det är roligare att spöa polarna när dom sitter bredvid :blink:

#136

Postad 20 februari 2007 - 10:12

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0
Gamespot jämförde dessa spelen mellan 360 och PS3:

Need For Speed Carbon
Call of Duty 3
Madden 07
Marvel Ultimate Alliance
NBA 2k7
Fight Night Round 3
Tony Hawks Project 8
Tiger Woods PGA Tour 07

Detta är vad dom sa om jämförelsen:

Conclusion
The Xbox 360 had better graphics in almost all the games we examined. The 360's biggest victories were in Madden 07 and Fight Night Round 3, where the differences in texture detail and lighting stood out in our comparison shots. We couldn't capture this in the screenshots, but the Xbox 360 games generally offered better framerates too.

We're going to give the PS3 the benefit of the doubt in this initial round since developers might need more time to figure out how to maximize performance from the Cell and the RSX. If you look at the Xbox 360's first Madden game, Madden 06, you'll notice that it doesn't offer very realistic stadium shadows, either. The trouble with buying a console at launch is that you often have to wait for the second or third generation of games for the system to fulfill its potential. The PS3 didn't beat the 360 in this first comparison, but the games do look fine for first-generation titles. The real graphics battle will likely come next year.


Här är länken till jämförelsen mellan liren och enskild utvärdering för varje spel.

#137

Postad 20 februari 2007 - 10:26

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel men jag kan inte se nån anledning till att utvecklare som portar spel från 360 kommer lägga ner extra tid för att finputsa PS3 versionen. De vill nog få ut spelet så fort som möjligt.
Finns iofs en risk att 360 versionen också blir försenad pga de ska lägga extra tid på PS3 versionen.
Jaja. Den som lever får se.

#138

Postad 20 februari 2007 - 10:45

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0

Rätta mig om jag har fel men jag kan inte se nån anledning till att utvecklare som portar spel från 360 kommer lägga ner extra tid för att finputsa PS3 versionen. De vill nog få ut spelet så fort som möjligt.
Finns iofs en risk att 360 versionen också blir försenad pga de ska lägga extra tid på PS3 versionen.
Jaja. Den som lever får se.

<{POST_SNAPBACK}>

Om porten kommer relativt sent efter att "orginalet" släpptes som t ex Oblivion så kan det finnas i en utvecklares intresse att "förnya" spelet lite genom att lägga till features, öka kvalitén etc just för det ska kännas lite nyare. Dom vill se till att ge konsumenten en anledning att köpa spelet så pass sent.

Sen ska man förstå att om man som vi utvecklar till flera konsoler samtidigt och då menar jag inte portar någon version så är det så väldigt svårt att utnyttja hårdvaran till någon maskin till max. Vi lyckades väldigt bra med Hitman:Bloodmoney PS2 versionen att pusha men generellt så är det svårt.
Vad jag vill få sagt med det här är att även om 360 eller PS3 versionen av ett multiplatform spel skulle se snyggare ut på en av maskinerna så pushar nog inte någon version maskinerna. Det krävs en motor special designad för varje maskins hårdvara och det har man inte många ggr resurser till.

#139

Postad 21 februari 2007 - 20:58

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Nu är ju iofs Virtua Tennis 3 i 1080p till bägge konsollerna. Tror knappast man kommer se ngn skillnad på dem. Dessutom har 360 versionen onlinestöd vilket PS3 versionen saknar.

<{POST_SNAPBACK}>


Har jag missat något här?.. trodde 1080p krävde en digital bildutgång såsom DVi/HDMI... det har väl inte 360? jag har hela tiden trott att 360n inte kom över 1080i?

#140

Postad 21 februari 2007 - 21:06

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Ja, då har du missat något.

#141

Postad 21 februari 2007 - 21:17

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0

Ja, då har du missat något.

<{POST_SNAPBACK}>


hm jag undrar hur man gör få att få full hd på sin skärm då 1080p patchen tydligen va en vga fix rätta mig om jag har fel och det funkar inte på min tv varken med component eller ms hd-vga kabel.
Så om det går kanske du kan förklara för mig hur jag ska gå tillväga? please

Mvh Alex

Edit: självklart har jag en fullhd kompatibel skärm dock med componenten via vga. sharp ge1e

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 21 februari 2007 - 21:18.


#142

Postad 21 februari 2007 - 21:36

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Har ingen Full-HD skärm själv. Men det ska gå med komponent, till spel. Dock skalar den bara upp DVD med vga-kabel. Kolla i tråden Officiell Tråd - Xbox 360 för mer info.

#143

Postad 21 februari 2007 - 21:39

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0
Hej.
Jag hittade en tråd i ämnet men det verkar bara gå med vissa skärmar via vga, och komponent är det ytterst få som klarar

#144

Postad 21 februari 2007 - 23:50

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
tror dem minskade ps3ans cpu med 11% mellan de två sista utvecklar kiten.. (läst i nån speltidning)

#145

Postad 21 februari 2007 - 23:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0
GPU snarare, det var väl RSX som minskades från 550-500 eller nåt?

#146

Postad 22 februari 2007 - 01:01

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

GPU snarare, det var väl RSX som minskades från 550-500 eller nåt?

<{POST_SNAPBACK}>

Ryktena säger något sådant. Sony har i sina specar helt tagit bort klockfrekvenser.
Det är mycket möjligt att de gjort det för att kunna skruva på dem i framtiden, för att delvis kunna bestämma takten på hur spelen utecklas. Det samma gäller de stora minnesblocken de reserverat för PS3 OS:et.

Det här inte bara något påfund jag hittat på. Sony har gjort precis de sakerna med PSP:n.
Haft en högsta frekvens på 233 MHz för spel till helt nyligen då den ändrades till 266 MHz, det samma gällde 4(eller nåt sånt) MB minne som också varit reserverat som plötsligt PSP-utvecklarna fick börja leka med före nyår.

Så länge spelen ser så bra ut som Motorstorm mfl. gör bryr jag mig inte om det systemet. Jag har sagt det förr, Sony planerar för att PS3 konsollen ska leva länge, jag tycker det är mycket som talar för det BR, hdmi, 1080p mm. Vi får se om de lyckas.

#147

Postad 23 februari 2007 - 02:58

Unregisteredc5472c21
  • Unregisteredc5472c21
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

GPU snarare, det var väl RSX som minskades från 550-500 eller nåt?

<{POST_SNAPBACK}>

Ryktena säger något sådant. Sony har i sina specar helt tagit bort klockfrekvenser.
Det är mycket möjligt att de gjort det för att kunna skruva på dem i framtiden, för att delvis kunna bestämma takten på hur spelen utecklas. Det samma gäller de stora minnesblocken de reserverat för PS3 OS:et.

Det här inte bara något påfund jag hittat på. Sony har gjort precis de sakerna med PSP:n.
Haft en högsta frekvens på 233 MHz för spel till helt nyligen då den ändrades till 266 MHz, det samma gällde 4(eller nåt sånt) MB minne som också varit reserverat som plötsligt PSP-utvecklarna fick börja leka med före nyår.

Så länge spelen ser så bra ut som Motorstorm mfl. gör bryr jag mig inte om det systemet. Jag har sagt det förr, Sony planerar för att PS3 konsollen ska leva länge, jag tycker det är mycket som talar för det BR, hdmi, 1080p mm. Vi får se om de lyckas.

<{POST_SNAPBACK}>



lät intresant, hur funkar det? altså hur klockar dom upp ps2: orna i efterhand? kan tänka mig att det är lätt med ps3 då man kan ladda hem nått som fixar det.

#148

Postad 23 februari 2007 - 06:35

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

lät intresant, hur funkar det? altså hur klockar dom upp ps2: orna i efterhand? kan tänka mig att det är lätt med ps3 då man kan ladda hem nått som fixar det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skrev PSP, ja man laddar hem något eller det är distribuerat med spelen.

#149

Postad 23 februari 2007 - 07:58

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0

Jag har sagt det förr, Sony planerar för att PS3 konsollen ska leva länge, jag tycker det är mycket som talar för det BR, hdmi, 1080p mm. Vi får se om de lyckas.

<{POST_SNAPBACK}>


Talar du om Bluray, hdmi och 1080p som exlusivitet om man har PS3? Om så är fallet vet jag inte varför 1080p fortfarande skulle vara PS3 exlusiv feature när 360 har det.

#150

Postad 23 februari 2007 - 08:06

Unregisteredfdecda08
  • Unregisteredfdecda08
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Ryktena säger något sådant. Sony har i sina specar helt tagit bort klockfrekvenser.
Det är mycket möjligt att de gjort det för att kunna skruva på dem i framtiden, för att delvis kunna bestämma takten på hur spelen utecklas.


Enligt Occam så är det dock pga att öka yeilden på chippen.
Occam ger också att PSP:ns mjukvarustyrda klockfrekvens härrör batteritid.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.